Správa železnic začíná zkoumat zrychlení spojení Ostravy a Krnova včetně elektrizace. Jednou z prověřovaných variant modernizace je elektrizace trati.
Správa železnic začíná řešit, zda by se nevyplatilo modernizovat trať z Ostravy do Krnova, zejména pak v úseku mezi Opavou a Krnovem. Po již zpracované technicko-ekonomické studii vypsala soutěž na studii proveditelnosti. Ta má ukázat, jaké varianty modernizace jsou na trati reálné a ekonomicky smysluplné.
Vítěz soutěže má porovnat celkem čtyři varianty: bez změn, s menšími úpravami a ponecháním nezávislé trakce mezi Opavou a Krnovem a variantou s elektrizací úseku do Krnova a také vybudováním takzvané Opavské spojky. Ta by měla umožnit jízdu nákladních vlaků mimo železniční stanici Opava východ.
Zadávací dokumentace zatím nijak neřeší, jak by měly vlaky zrychlit. Nový úsek má být již podle jedné z variant elektrizován na střídavou napájecí soustavu 25 kV/50 Hz, jinou variantu dokumentace nepřipouští.
Modernizace má podle Správy železnic zkrátit jízdní doby a zvýšit konkurenceschopnost a atraktivitu železnice. Dokončená studie projde schvalováním centrální komisí ministerstva dopravy. Žádné konkrétní termíny zahájení modernizace dokumentace neuvádí.
Správa železnic tuto trať zahrnula do dřívější studie trasy Ostrava – Krnov – Olomouc. Technicko-ekonomická studie ale tehdy zklamala hlavně radní v Krnově, protože podle nich modernizace zvýší rychlost jen minimálně.
zdroj: zdopravy.cz
Jarrek :
V jedné korporaci pro kterou jsem něco dělal jsme tomu říkali projekty do šuplíku. Takže buď protečou prachy a někdo to někdy opráší nebo si další generace nechá zpracovat nový projekt a tak pořád dokola. Pokud je zdroj, který platí tak proč ne. Výhledově z toho mraku pršet ale nebude.
19.10.2021 14:05davidb :
Ta Opavská spojka ale není špatný nápad!
19.10.2021 18:40Vica :
Není to tak dávno, co se celá trať kompletně opravovala, takže znovu a lépe..?
19.10.2021 19:26Martin [msstavby.cz] :
Starosta Krnova k tomu napsal tohle:
🚆 Elektrizace a zrychlení železniční tratě směrem na Opavu se zase o kousek posunula. Potřebujeme, aby se lidé z Krnova a okolí dostali rychle a komfortně do Ostravy na budoucí terminál vysokorychlostní tratě Katowice – Ostrava – Brno – Praha. Cestovní čas z Krnova do Prahy bude pod tři hodiny, do Brna pod dvě.
🛤️ Nadšení zatím nesdílím, protože předchozí studie skončila v šuplíku. Detailní informace, které mám, mě však naplňují mírným optimismem. Zároveň je pro nás důležité, aby Ministerstvo dopravy a Správa železnic „neodpískali“ rozvoj trati opačným směrem: Bruntál, Olomouc.
Btw ta trať mělo být už dávno elektrifikována a zkapacitněna. Nejen kvůli osobní dopravy.
Pavel :
Území pro dobudování spojky v Opavě je k dispozici. Původně tam vedla přímá trať od dnešního západního nádraží směrem na Kravaře a Ratiboř, protože po té trati jezdily vlaky pruských/německých státních drah a ty na východní nádraží až do r. 1933 nezajížděly … http://parostroj.net/historie/Hlucinsko/uzel_opava.jpg
19.10.2021 21:22S200 :
Ta spojka je k ničemu, zjistěte si, kolik nákladních vlaků by to denně využilo. V těch lepších dnech tak jeden.
20.10.2021 00:05Martin [msstavby.cz] :
S200: Potenciál tam je, současná infrastruktura je nedostatečná.
20.10.2021 07:25tommtomm :
Trať Krnov-Opava-Ostrava potenciál na rozvoj rozhodně má, podstatné je především to že od Opavy dále na Krnov není plánovaná rychlostní silnice, dostatečně rychlý vlak by tedy mohl být konkurencí, je však třeba zrychlení, a zajištění půlhodinového taktu během větší části dne. Zároveň je nutné vyřešit pokračování většiny vlaků dále směrem na Hl. N. (větší přepravní proudy bez přestupu) to řeší plánovaný přesmyk v rámci rekonstrukce ostravského železničního uzlu.
Již teď je u rekonstrukce těchto tratí patrné několik bodů které je nutné pro zkapacitnění a zrychlení provést. Na trati Krnov-Opava je třeba provést elektrizaci, na části tratě byla dostatečně zvýšená rychlost, na zbytku je potřeba rekonstruovat tuto trať ve stávající stopě na stejnou rychlost + vybudování další výhybny pro letmé křižování. Vybudování bezúvraťového propojení není v Opavě nutné, osobní vlaky vždy budou zajíždět na východ, a kvůli páru nákladních vlaků se to nevyplácí ( navíc se často nejedná o ucelenky a na východě přibírají další vozy). Větší problém nastává u trati z Opavy do Ostravy, u které bylo v době rekonstrukce před cca 20 lety přistoupeno k nejlevnějšímu řešení. Zde by bylo třeba zvýšit traťovou rychlost na minimálně 120km/h oproti současným 90km/h, tedy částečné narovnání do nové stopy (problémy s Oblouky u Smolkova a Jilešovic asi nejde vyřešit)+ dořešit jednotlivé stanice a nejlépe upravit část přejezdů na podjezdy. Rovněž by bylo potřeba dobudovat když ne regulérní dvoukolejku tak alespoň místa pro letmé křižování + nová výhybna mezi Hájem a Ostravou, v současnosti dochází totiž k přenášení zpoždění u křižujících vlaků a kapacita trati je už poměrně vyčerpaná.
S200 :
Martin [msstavby.cz]: Vyjadřoval jsem se čistě k té spojce, tam se potenciál blíží nule. Mé by se to jako nákladnímu dopravci samozřejmě líbilo, ale bylo by to zbytečné vyhazování veřejných peněz.
20.10.2021 09:50S200 :
tommtomm: Mezi Opavou a Ostravou je traťová rychlost 100 km/h, 90 tam bylo před modernizací. Trať by si samozřejmě zasloužila 160 km/h. Jednokolejka samozřejmě přináší přenášení zpoždění na protijedoucí vlaky, ale kapacity tam je dostatek.
20.10.2021 09:57tommtomm :
S200: Díky za opravu, měl jsem zafixovanou devadesátku… Myslel jsem že před rekonstrukcí tam byla 70 a jen u Ostravy 90, ale je to už dávno.
20.10.2021 10:30S200 :
Před rekonstrukcí byla oficiálně 90, méně bylo mezi Třebovicemi a Svinovem kvůli poddolování. V posledních letech před rekonstrukci už ale bylo na větší části tratě 50, protože se už dost rozpadala. Na Krnov pak bylo 65.
20.10.2021 12:35Jakub :
Je třeba uvažovat v širších souvislstech 21. století.
1. Jestliže vyšla elektrifikace tratě na Ostravici, vyjde elktrifikace trati až do Jeseníku přes Polsko, o úseku do Krnova nemusí být vůbec řeč.
2. Spojka má přínos ale je třeba jej prověřit.
3. Je nutné posílit funkci nádraží Opava-západ, a to zřízením zastávek MHD, parkování aut a kol.
4. Elektrifikovat trať do Hlučína, upravit na rychlost 160kh/h a protáhnout až do Ostravy.
5. Prověřit zkapacitnněí tratí na Ostravu.
12.11.2021 15:06davidb :
Jakub:
12.11.2021 19:07A kudyma byste trať Hlučín – ostrava vedl?
Prosím nakreslete ji do mapy.cz. Děkuji.
davidb :
Jakub:
12.11.2021 19:20Ještě si tam nejdříve nakreslete I/56. A pak tam vecpěte vlak.
Ještě jednou děkuji.
Cyklista :
davidb: Ono úplně stačí zase tam zavést tramvaj =)
15.11.2021 08:28davidb :
Cyklista:
15.11.2021 09:56Tramvaj by taky byla fajn. Za mě lepší než vlak.
Ale kudy i vést?
Dokázal bych si představit, že by vedla v současné trase I/56. Ale až po vybudování nové.
Takhle bych viděl zastávky – https://mapy.cz/s/dodokocece
Jiří :
Vždyť ČD tu maji naplánovaný novy vlak na vodík,tak na co ekektrifikovat?
11.02.2022 20:00Cyklista :
davidb: To si dovede představit každý pamětník, protože právě I/56 vznikla v trase bývalých tramvají =)
14.02.2022 13:09Jan :
Jiří – Nikoliv, v plánu je tam dvouzdrojová jednotka BEMU. Ta může být v případě elektrizace snadno přesunuta jinam v rámci provozního souboru Ostravsko. A to, zda tam budou jezdit ČD nebo někdo jiný, se ještě neví.
20.02.2022 21:39