Nový majitel průmyslových areálu v ostravských Vítkovic plánuje prakticky plošnou demolici všech budov. Záměr získal souhlasné jednotné enviromentální stanovisko.
Ostrava, především čtvrť Vítkovice, je známá pro svou průmyslovou historii a typickou architekturu. Samotný areál, který má být zbourán, se navíc nachází v Městské památkové zóně Ostrava – Vítkovice. Vlastník, si může se svým majetkem nakládat jakkoliv uzná za vhodné. Provádí to, co odpovídá jeho ekonomickým a podnikatelským záměrům.
Smutným faktem ale zůstává že unikátnost městské části Ostrava-Vítkovice nenávratně mizí a nejenom čtvrť, ale celé město se stává nevýrazným shlukem budov. Přičemž zachování, byť jedné historické budovy, celou nově budovanou lokalitu nezaměnitelně oživuje. Při aktuální stavební a estetické úrovní výstavby nových průmyslových areálu na ostravsku však nelze očekávat, rádi se budeme mýlit, adekvátní náhradu asanovaného areálu.
Předmět demolice




Posouzení odborné komise






Detaily demolovaného areálu





Letecký snímek městských částí Zábřeh a Vítkovice z roku 2024 s patrnými dříve demolovanými průmyslovými areály.

pramen: Úřední deska / ostrava.cz

balde :
uplne prirozena vec, postavila se fabrika, kolem ni vyrostlo mesto, fabrika skoncila, asanuje se, mesto pro bydleni a sluzby se zceli, a fabriky vyrostou za mestem nebo jinde, to je cyklus, ktery funguje vsude, v Praze na takovych mistech vznikaji cele moderni ctvrti, staci jako priklad Karlin.
Takze neni na miste brecet, naopak je treba tlacit na mesto, aby si pohlidalo rozvoj lokality, ktery muze odstartovat boom celych Vitkovic, aby to nebyla promarnena prilezitost k rozvoji celeho mesta
Pat :
Využít některé z těch budov , které jsou architektonicky zajímavé podobně jako trojhalí u Karoliny by nebyl špatný nápad , jinak s demolicemi souhlasím .
Jen aby místo těch hal nevznikly haly nové .. tady člověk nikdy neví .
Martin :
Část Kovárny již je zbourána.
06.02.2025 06:18David :
Myslím, že jeden průmyslový skanzen alias DOV opravdu stačí. Těch již nevyužitých areálů po Ostravě a hlavně centrální části je až až, přece nemůžeme rekonstruovat a zachraňovat každou cihlovou halu. Ve zprávě se píše, že se zde bude prolínat lehký průmysl s bydlením a funkcemi (pár domků je v sousedstvi což nijak skvělé bydlení asi není). Nějak bych předpokládal, že když příjde takove rozhodnutí o vybourání určité lokality tak se i automaticky přezkoumá územni plán tak aby tam nevznikali pouze haly a haly protože za 50let bude asi situace podobná….
Ostravan :
Hlavně aby tam pak nevznikla mega proluka.
Dan :
balde: Rozvoj mestskeho prostoru a urbanismu neni mince. Nema poze dve strany. Neni to jen cerna nebo bila. Naopak urbanismum mesta je barevny, kreativni, tvurci a kdyz se dobre uchyti, vytvori skvele podminky nejen pro zivot, ale i praci.
Pokud jste cetl celou zpravu, mohl jste se docist, ze se zde opet pocita i s průmyslem. Coz nabourava hlavni myslenku vaseho komentare. Ukazte mi misto v Ostrave, kde nove vybudovane haly na brownfieldu vytvorily kvalitni verejny prostor? Ve Vitkovicich na miste byvale aglomerace? Sklady CTP v Hrabove hned za plotem strednich skol?
I zachovani treba jen jednoho objketu napriklad za ucelem vytvoreni prostoru pro sluzby by danemu mistu velmi pomohlo. Jenze tohle nejsou nejake prevratne myslenky. Takto se realizuji nove ctvrte kdekoliv, kde aspon trochu premysli.
Napriklad i v Brne jsou v rozvojovych arealech zachovavany puvodni prumyslove objekty. Jedna se napriklad o areal Zbrojovky, Mosilany… A kde je treba takovy Zlin, co obnovuje puvodnu prumyslove haly a nova vystavba je ve stejnem duchu…. Proc to tam jde a v Ostrave ne?
Jak jsem psal, nejsou to revolucni myslenky, ale bezna praxe. Proto s dovolenim zkoiruji text od Veroniky Rut k tomuto tematu prave u Mosilany.
Projekt Mosilana aneb Jak být pro smích mnoha schopným developerům po celé Evropě:
1. Koupíte areál, který nese identitu města a žádný takový další není, máte jistotu že budete navěky bez konkurence.
2. Zbouráte většinu nejhodnotnějších staveb a necháte tam jen symbolicky něco aby se neřeklo.
3. Degradujete tím projekt na random development v centru a spadnete do průměrných cen podobných nemovitostí. Najednou je konkurence kdekoli okolo.
4. Přijdete o největší hodnoty areálu a svoje průměrné nemovitosti prodáte za nižší cenu než kdybyste z areálu zachovali maximum.
5. Město přijde o šanci mít cennou ikonu a vaše novostavby nevalné kvality rychle zestárnou a ztratí na hodnotě. Splníte oficiální metriky ale skutečně udržitelní nejste.
6. Mohli jste jako developer vydělat balík za naprosto unikátní pecku, která už nikdy v Brně nevyroste. Vydělali jste mnohem míň a ještě si všichni ťukají na čelo, že jste si to tak zařídili sami.
Tzn. v polsku to umí, v pobaltí to umí, v rakousku taky, my máme nevzdělané developery, kteří neumí investovat a vydělat a proto to neumíme.
https://www.instagram.com/p/C9Muw__sRvv/
Jann :
balde: Hele, neměla rozvoj Vítkovic a celého města nastartovat už DOV? :D
06.02.2025 08:27wupwup :
Jann: Ne.
06.02.2025 09:37vojta :
Za me je ta demolice uplne prirozena. Problemem je, ze vsude jinde by uzemi bylo dustojne rekultivovano a stavby nahrazeny novymi s vhodnym a zadoucim vyuzitim. O tom, jak to dopadne v Ostrave, mam obavy.
Martina :
Tragédie a nová tradice v Ostravě. Jen montovaných a haly
06.02.2025 10:23Lukáš Gl :
Inspirace, jak by nova ctvrt mohla vypadat…
06.02.2025 11:08https://www.archiweb.cz/b/one-silk-street
Meechee :
Škoda, veliká škoda, že se nikdo ani nepokusil alespoň některé ty budovy přeměnit na veřejné stavby nebo objekty k bydlení, jako se to dělá jinde ve světě. Například mě teď spontánně napadá, že se v Ostravě řeší hala na míčové sporty bo Tatran už jde do kopru. Přestavbou jedné z těch hal by třeba něco takového atypického mohlo vzniknout. Nebo třeba fakulta architektury při OU, případně nějaké městské tržiště, neobvyklé Tesco v bývalé továrně, nadstandardní loftové byty, ateliéry, prostory pro podnikání, co já vím, třeba tramvajové depo … Jenže, než se na úrovni města, popřípadě kraje nad tímto zamyslet a opravdu s něčím přijít, je jednodušší to celé sakumprásk střelit soukromníkovi (v tomto případě Scatlop), jistě výměnou za „malou domů“, zbavit se zodpovědnosti a na všechny následné připomínky a nářky těch, co nesouhlasí s tím, co tam investor provede (zatím z toho dělá největší proluku ve střední Evropě) odpovídat monotónně: „To není naše (města), to je soukromý majetek, do toho nemůžeme mluvit“ WIN-WIN pro všechny zúčastněné. Jedno velké LOSE pro obyvatele Ostravy, která naprosto sveřepě a systematicky promarňuje příležitosti tohle město pozvednout. Některé nadějné projekty (Futrál, Kostka, Výškáč) toho budiž čestnou výjimkou.
bapi :
Bourat ano, ale treba 70% budov. Ne vse, proboha. Calatrava a vedle nej Gehry tam stejne stat nebudou, spis to zas Ove vezme dalsi cast jeji jakes takes osobitosti.
Mx :
K bourání se nevyjadřuju, ale už vidím budoucnost: bude to megalytický ráj plechových krabic s nulovou arch. hodnotou uprostřed města. Bo žádný tlak na něco jiného. U rudné vidíme ty hnusy už teď. Ať žije krabicov! Ať žije pěkné moderní město!
Vítek :
Mx: jsem si jistý, že MAPPA na to dohlédne! Nebo nám vysvětlí, jak je to super!
Rdm :
Vítek: Mx: má tam vzniknout nová čtvť https://www.msstavby.cz/nove-vitkovice-17-05-2024/
06.02.2025 13:16Martina :
Mx:ale Proč si to my obyvatelé Od skupiny POLITIK Z ISTRAVY plus DEVELOPER PRAHA OLOMOUC necháme líbit? Není síla to sklady v centru zastavit??
06.02.2025 13:50Dan :
Rdm: To je ale jina lokalita, nez je resena v tomto clanku.
06.02.2025 14:19Rdm :
Dan: to je sice pravda, ale pokud ta nová čtvrť vznikne, tak pochybuji, že by v její těsné blízkosti někdo stavěl novou průmyslovou zónu.
06.02.2025 15:55PetrK :
Rdm: :-D:-D:-D pobavilo
nad Jihem je koridor pro přistávající letadla, takže kravál i ve 3 ráno, z CTP v Hrabové jde už 10 let smrad horší než z Mittalu, v té samé lokalitě teď postavili sklady hned vedle sídliště…tady si lidi nechají na hlavu ****, takže o charakteru developera a o tom jak dopadnou nové Vítkovice fakt pochybnosti nemám
06.02.2025 19:02Martina :
PetrK: máte 100% pravdu. Vaše fakta potvrzuji. K tomu milion hald včetně Heřmanicke, kde se to jen zakonzervuje a a naše děti bohužel tohle… , raději ani nepomyslet co s nimi bude …
06.02.2025 20:39abc :
Ano, nový lehký průmysl patří do města, jak se o tom lze dočíst. Starý šrot pryč, hodnotná část se zachová, spokojenost.
06.02.2025 23:50Szczur :
V budoucnu se dá čekat likvidace veškerého starého průmyslu mezi „severem“ a „jihem“ Ostravy. A město nemá žádný záměr, co s tou vzniklou dírou. Je třeba UŽ TEĎ mít k dispozici plán, aby si všechny současné i budoucí projekty neodporovaly. Pokud bude město pokračovat způsobem „ono se to samo“, bude z toho další neopravitelný a nefunkční paskvil.
petrK :
Szczur: ale má :-D postaví se mrakodrap, koncertní hala, 3 parkovací domy a turisti se jen pohrnou! hlavní architekt ani mappa přece nemůžou řešit takové prkotiny jako je koncepce, strategie a další tyhle termity
07.02.2025 13:52jana :
některé z těch staveb by měly být zachovány,jsou z velmi kvalitních cihel. a jistě s dobrými základy atd. To už se dnes nepostaví.Nepřestanu mít pocit zmaru při vzpomínce na bourání obrovského činžáku na Výstavní 111,kde bylo v době bourání v roce 1960 jedno z nejkvalitnějších bydlení v republice,neb postaveno ještě pro vítkovické inženýry,které muselo ustoupit rozšiřování výroby.
07.02.2025 14:33Hmm :
Ocelové město mizí, což je velká škoda. Přece jen je tohle taková tvář a tradice Ostravy. A myslím, že by bylo vhodné tenhle průmysl zachovat. Nechápu proč se všechno ruší, co je pro daný kraj a město tradiční a myslím, že i ve světé známe…A ještě vrchol všeho je tyhle ocelárny rozprodat soukromníkům a cizincům, jako třeba teďka Indům, kdy to dopadne, jak s huťemi… Takové provozy má vlastnit stát!!! A ne soukromníci… Místo vývozu produktů, bude z Ostravy a okolí jen překladiště, montovna pro ostatní státy a korporáty…
07.02.2025 21:34Martina :
Hmm:máte pravdu, bohužel máme smůlu, že je Ostrava likvidovana Pražaky a v Praze si zijou jako p..
Lojzek :
Uklidnim vsechny i majitele teto stranky. To co tady napsal neni aktualni a cast arealu zsutane zachovan jako architektonicka pamatka
09.02.2025 19:57Buk LUK :
Chtělo by něco jako tohle:
https://www.idnes.cz/bydleni/architektura/viden-gasometry-plynojem-prestavba-smisene-vyuziti-bydleni-rakousko.A241014_082951_architektura_dohr
nechám hezké části, ty doplním moderními budovami, zelení, parkem hned se žije lépe :-)
09.02.2025 20:39Martin [msstavby.cz] :
Lojzek: Pokud hodnotné budovy zůstanou zachovány, je to dobrá zpráva a souzní s myšlenkou článku. Jen bych poprosil o zdroj, jelikož text vychází ze stanoviska, které bylo vydané 28. ledna.
10.02.2025 07:22Lojzek :
Martin [msstavby.cz]: Zdrojem je firma, ktera se podili od listopadu na demolici a aktualizovane info je z minuleho tydne
10.02.2025 09:39Martin [msstavby.cz] :
Lojzek: Díky. Doplním to do textu.
10.02.2025 20:24TomKa :
Martina: Ne, město je především likvidováno vlastními občany. Jen brečet na sítích nebo na nich kritizovat politiky a úředníky je málo.
11.02.2025 13:03Martina :
TomKa: vlastnimi obcany? Ti nejchytřejší, kromě mně, bohužel odešli. Zůstali jen montéři a všehoschopni politici co Ostravu dorazí.
12.02.2025 11:44Lukáš :
Cenné budovy budou zachovány, chce to čas, naučit se pracovat s městem. Jsme post komouši.
12.02.2025 20:49