Uzel Ostrava: Ministerstvo schválilo modernizaci za rekordních 25 miliard.
Železniční uzel Ostrava se dočká velkorysé modernizace. Centrální komise ministerstva dopravy minulý týden v úterý schválila záměry Správy železnic, které obnášejí celkové investiční náklady přes 25 miliard korun. Stavět se má podle stránek Správy železnic v letech 2025 až 2033.
Předmětem stavby je celková modernizace centrální části železničního uzlu Ostrava. Jde především o kompletní rekonstrukci úseku Ostrava-Hrušov – Ostrava-Svinov včetně ztříkolejnění úseku Ostrava-Svinov – Ostrava hl. n., výstavbu přesmyku zvyšujícího kapacitu trati, výstavbu nového podchodu ve stanici Ostrava hl. n. a rekonstrukci stanice Ostrava střed.
Osobní nádraží ve stanici Ostrava hl. n. projde kompletní rekonstrukcí, jejíž součástí bude obnova železničního svršku i spodku, zbudování nových nástupišť se zastřešením a výstavba nového, pět metrů širokého podchodu, který nahradí dosavadní způsob mimoúrovňového přístupu na nástupiště lávkami a schodišti. Na zastávce Ostrava-Stodolní se prodlouží nástupiště na délku 300 metrů kvůli odbavování dlouhých vlaků dálkové osobní dopravy. Součástí stavby naopak není zaústění vysokorychlostní tratě. „Zaústění VRT se uvažuje pouze do stanice Ostrava Svinov,“ uvedl mluvčí Správy železnic Tomáš Polák
Do přípravy přitom zasáhli i nákladní dopravci sdružení v organizaci ŽESNAD CZ. Šlo o napojení seřaďovacího nádraží v Mariánských Horách (patří do obvodu Ostrava hl. n.), které patří k největším a nejvytíženějším v zemi. I ono v rámci přestavby uzlu projde velkou modernizací. Rozpor vznikl konkrétně u napojení levého nádraží na trať od Svinova; Správa železnic v původních plánech toto napojení nepředložila. Podle dopravců by to mělo za následek jízdu nákladních vlaků úvratí a šíbování na hlavním nádraží.
„Správa železnic prověří v navazujícím stupni přípravy možnost přímého odbočení z koleje číslo 105c od Ostravy-Svinova do obvodu levého nádraží z koleje číslo 101 D. Výsledek tohoto prověření následně předloží ministerstvu dopravy – odboru drážní dopravy a odboru infrastruktury a územního plánu,“ sdělil verdikt centrální komise mluvčí ministerstva Tomáš Lukašík. Podle něj si Správa železnic z centrální komise odnesla i druhý úkol: „v navazujícím stupni přípravy zkoordinovat plánovanou změnu trakční napájecí soustavy 3 kV DC na soustavu 25 kV 50 Hz AC a navrhnout vhodnou etapizaci výstavby modernizace celého uzlu“. Znamená to, že uzel bude v rámci modernizace připraven na budoucí přepnutí na „střídavinu“.
„Jde o jeden z největších projektů, který momentálně připravujeme. Po jeho dokončení se výrazně zvýší nejen spolehlivost a bezpečnost železniční dopravy, ale i komfort a kvalita služeb pro cestující. Modernizací největšího seřaďovacího nádraží v zemi bude posílena klíčová úloha tohoto železničního uzlu v nákladní dopravě,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Modernizace uzlu Ostrava se plánuje dlouhá léta. V roce 2017, kdy ministerská komise schválila studii proveditelnosti, uváděla Správa železnic jako termín zahájení rok 2021. Náklady tenkrát odhadovala na necelých osm miliard. Co způsobilo skok na 25 miliard, deník Zdopravy.cz zjišťuje. Částka se zcela vymyká dosavadním projektům na české železnici. Například přestavba a modernizace uzlu Plzeň, která probíhá od roku 2011, vyjde zhruba na deset miliard.
zdroj: zdopravy.cz
DRJPJR :
SŽ soutěží lavice, koše atd. (https://zdopravy.cz/vyvesky-kose-lavice-sz-vypsala-tendr-vybaveni-stanic-designerskou-soutez-vzdala-67580/). Na estetiku připadá v hodnocení 15% (80% cena).
02.12.2020 08:22ach jo :
2033? Si dělají kozy, ne? To bude už Elon na Marsu
neuvěřitelné :
2033? Si dělají kozy, ne? To bude už Elon na Marsu
02.12.2020 12:05Adam :
Aha, a co že na tom má trvat 8 let? Budou snad používat nějaké záhadné materiály, které zrají několik let? Nebo během stavby budou čekat na nějaké geologické procesy? Nebo použijí tolik materiálu, že jeho výroba bude průmyslu trvat několik let? To asi těžko. Je to prostá lenost. Velký projekt, takže rok, dva, a musí to být hotovo. Menší projekty, několik měsíců. Kromě neschopnosti neexistuje žádný důvod, proč by to mělo trvat déle.
02.12.2020 18:47S200 :
Adam: Důvod je jednoduchý, přestavba bude probíhat za provozu. Není to stavba na zelené louce.
Adam :
S200: No a? Proč OSM let? Proč ne jeden? Nebo třeba dva? Kde KONKRÉTNĚ v tom je těch 8 let, na co konkrétně je během tohoto nutné čekat? Udělá se půlka, a pak se budou pět let dloubat v nose, než udělají druhou? Pokud je problém s kolizemi za provozu, proč nepostavit dočasné bypassy? To by nakonec stejně bylo nejspíš levnější, než tahat to 8 let za stále se zvyšujících cen. Za 25 miliard je jenom otázkou organizace, jak rychle a efektivně se to udělá. Kde proboha jsme? Za 25 miliard a 8 let by bez přerušení provozu čehokoliv šlo protáhnout želežnici přes Masarykovo náměstí, kdyby to neprojektovaly a neprováděly takové lemry. Neskutečné.
02.12.2020 21:22FlakY :
Adam: zrealizovat stavbu za 1 rok? Běž radši studovat a nepiš zde tupé otázky.
Stavba je to tak velká, která zásadním způsobem omezí kapacitu tratě, že musí být prováděna v několika etapách. Ale tady Adam by nejprve vše zboural a vlaky by tahal odklonem přes Valmez, Žilinu, Čadcu, Třinec až do Bohumína.
1. silný osobní provoz s mezinárodním propojením.
2. Největší seřaďovací nádraží v zemi (koleje jsou obsazeny vozy, kam se všechny přemístí?)
3. Kapacita stavebních firem je vyčerpaná a není dostatek techniky a lidí aby byla hotova za polovinu času. Dnes si běžně firmy naberou více zakázek a pracovníky posílají tam, kde to nejvíc hoří.
4. Financování stavby bude rozděleno do více let a nebude ohroženo zahájení dalších projektů v zemi.
S200 :
Adam: Bypassy? O železnici toho asi moc nevíte, že?
02.12.2020 23:22Adam :
FlakY:
1. No a? To je jenom organizační problém. Proč 8 let?
2. No a? Čistě logistický problém. Proč 8 let?
3. To nic neomlouvá. Pokud stavební firmy dostanou jistých 25 miliard z veřejných financí, mohou najmout lidi i techniku klidně jen pro tuto jednorázovou zakázku. Pokud to nezvládají, co proboha na trhu dělají? Točí si palci a čumí do stropu?
4. Opět jen organizační neschopnost.
S200:
On je problém postavit dočasnou trať nebo propojku, aby se uvolnilo těleso, na kterém chcete něco dělat? Přestaňte si vymýšlet výmluvy, je to jenom neschopnost as lenost.
Surové příklady omezeného komunistického myšlení. Absolutně žádný z vašich argumentů nijak nevynucuje, že to musí trvat 8 let. Skoro 3000 dní, a vy si myslíte, že to je efektivní využití času? V produktivních oborech by vás vyhodili už jenom kdybyste něco takového navrhli.
03.12.2020 00:33davidb :
Adam:
03.12.2020 05:17Tu dočasnou trať postaví kde? Přes centrum Ostravy?
Crazym :
Adam:Počítám, že Ty jsi něco stavěl naposledy v SimCity nebo možná v Cities Skylines :DD
03.12.2020 07:49panakis :
ok ok. Adam trosku prestreluje. Ale 8 let je vazne dlouho. A vime jak to chodi.. takze se to protahne na 10. a cena se zvedne o xy… a to nemluvim, ze se nekolikrat zmeni vlada a kdovi co jeste. Takze abychom nemeli nejaky ten nejvetsi jakoze skelet v republice kdyz se neco posere. Adam ma pravdu v tom ze kdyby se vazne chtelo tak by to slo udelat rychleji. Lampy a svetla tam maji uplne vsude tak by mohli robit na smeny :D
03.12.2020 08:57Rdm :
Adam:
1) řekněte nám svou představu toho, jak při zachování kompletního provozu vyměníte všechny koleje, podloží, stožáry a trolejové vedení. Zkuste se podívat jak jen část z toho co se musí udělat vypadá https://mapy.cz/s/fenocefoja
2) ano, logistický problém – navrhněte řešení kam a jak chcete přesouvat všechny ty odstavené vagóny, jen připomínám, že jste na asi nejvytíženější trati v ČR a přednost má osobní doprava tzn. na povolení přejezdu budete čekat třeba hodiny
3) je na trhu takové množství lidí, aby to stačilo? Mluvím o kvalifikovaných lidech, nekvalifikovaný Lojza možná dokáže položit kolej, ale asi nedokáže instalovat trolejové vedení. Je k dispozici dostatek volné techniky a vyplatí se ji převážet tisíce kilometrů? A to podstatné, opravdu tohle všechno dokáže urychlit rekonstrukci?
4) vážně považujete za organizační neschopnost situaci, kdy chcete financovat něco nákladného, ale nemáte dost vlastních prostředků a zároveň si nechcete brát půjčku, tak financování rozložíte do delší doby? Já bych naopak řekl, že je to rozumné a hospodárné. Raději nechci ani vědět jak vy financujete svou domácnost.
Jakou dočasnou trať? Kde? Tady https://mapy.cz/s/carezomapo? I s dočasným mostem? A ta trať je nějaká instantní nebo jak dlouho si myslíte, že by stavba zcela nové trati trvala?
Ostatní kritizujete, že vám nedali žádné argumenty, ač opak je pravdou, a sám jejich argumenty „stíráte“ obecnými kecy bez jakékoliv hodnoty, ale hlavně, že oni mají komunistické myšlení.
03.12.2020 09:33O. :
panakis: 8 let u projektu tohoto rozsahu není mnoho. Druhá věc je, jestli to bude za 8 let opravdu hotové. Víme jak to u nás chodí, např. dostavba D1, reko D1 mezi Prahou a Brnem a vůbec veškeré další infrastrukturní projekty. Takže byl bych rád aby to za 8 let bylo hotové, ale nevsadil bych na to ani zlámanou grešli.
03.12.2020 09:41Jakub :
Je to předražené a je to celé koncepčně špatně. Je potřeba uvažovat o stanici Svinov jako hlavním uzlu kde se bude přestupovat v rámci regonálních i dálkových spojů.
03.12.2020 11:44davidb :
Jakub:
03.12.2020 11:47Na Svinově se teď nepřestupuje v rámci regionálních a dálkových spojů?
S200 :
Jakub: A on vám někdo zakazuje přestupovat ve Svinově mezi regionálními a dálkovými spoji?
S200 :
Je také dobré si uvědomit, že se nejedná o jednu stavbu, ale o několik staveb, přičemž některé na sebe vůbec nenavazují. Třeba přestavba nádraží střed nemá žádnou souvislost s výstavbou přesmyku mezi Svinovem a hlavním, takže nepostavení jedné stavby nijak neohrožuje druhou stavbu. Naopak z hlediska etapizace se i ty nesouvisející stavby hodně ovlivňují, neboť když omezíme propustnost v úseku přes střed, nesmíme současně omezit propustnost mezi hlavním a Svinovem, aby ty vlaky (které neprojedou přes střed) měly kudy jezdit.
Pezos :
O dost menší Pardubice se budou přestavovat více než 3 roky, Žilina 4 roky. Mimochodem, během těch 8 let bude rozděleno na etapy (přesně jak píše S200), protože pořád přes nádraží musí projet dost vlaků.
04.12.2020 12:04Klára :
Názor naprostého laika k železničním vstupním bránám do Ostravy: Příležitosně vozíme děti na vlak do Ovy (pro rejpaly: autem jezdím proto, že do Ovy to máme 50+ a na nejbližší stanici vlaku to je přes 20 km, a v neděli, kdy se odjíždí na koleje, busy z naší beskydské vesnice téměř nejezdí a když jedou, rozhodně nemají přípoj). Půl roku jsme metodou pokus omyl střídali Svinov a hl. nádraží, teď už jezdíme výhradně do Vítkovic – pro nás drožkaře komfortní přístup od/do Beskyd a dostatek místa na parkování, pro cestující komfortní a rychlý přesun vlakem do Svinova na vlaky směr Praha a Brno. Bylo by super, kdyby Vítkovické nádraží bylo líp začleněno do dopravní obslužnosti celého města.
Pavel :
Pro srovnání – teď na podzim začala velká rekonstrukce železničního uzlu Riga hl. n. v Lotyšsku. Cena stavby cca 11 mld. Kč (430 mil. €), 85% z fondů EU, stavět bude mezinárodní konsorcium firem. V rámci stavby bude několik nových mostů, kompletní výměna kolejiště (přechod z ruského na evropský rozchod), fungl nová budova hl. nádraží atd. Termín dokončení je 2026. Přestavba kolejí v celém Lotyšsku (870 km) vyjde na asi 150 mld. Kč (5,8 mld. €), i tohle kryje z 85% EU.
04.12.2020 18:30Blíže viz např.:
https://www.baltictimes.com/construction_of_rail_baltica_central_hub_in_riga_to_start_on_november_17/
nebo
https://www.railwaygazette.com/europe/riga-central-station-reconstruction-contract-awarded/48620.article
Pavel :
Opravuji nepřesnost: těch 870 km představuje jen trať Tallinn-Riga-Vilnius.
04.12.2020 18:36aggu :
Dobře Riga.
04.12.2020 18:42Výpravní budova ostravského hlaváku je za zenitem. Nemusela být, ale kvůli buranské rekonstrukci je. Do roku 2033 se na ni určitě nesáhne, ale po dokončení uzlu bych se, v době realizace napojení VRT s Polskem, přimlouval za její ekologickou likvidaci a nový povrchový objekt. Což by se třeba kolem roku 2040-2045 mohlo povést. To už budu v důchodu, a kdo by se trmácel o holi ze svinovských mostů těch 400 metrů na perón…
S200 :
Pavel: To srovnání s Rigou trochu nesedí. Tam se nejedná o modernizaci stávající infrastruktury, ani o změnu rozchodu, ten ruský 1520 mm tam zůstane beze změny. Jde o novou výstavbu s kolejemi o evropském rozchodu 1435 mm v rámci projektu Rail Baltica. Ta nová infrastruktura s rozchodem 1435 mm bude samozřejmě výrazně skromnější než ta stávající 1520 mm.
05.12.2020 00:36Rado :
Hlavně takové nádraží, jaké bude stát v Rize, v Ostravě nikdy nebude. To bych řekl je největší problém přestavby železničního uzlu, kdy při těchto penězích by se mohla vyřešit definitivně i otázka centrálního nádraží v Ostravě. Samozřejmě odpovídající stavbám v 21. století. Protože hlavák stále připomíná bránu do východního bloku, Svinov je na tom jen krapet lépe. Čili jak zde napsal aggu, poslat hlavák k zemi a postavit novou budovu.
05.12.2020 09:10Pavel :
S200: Jasně, najít něco téměř stejného ale není snadné. Jde ale o srovnání rozsahu, ceny a lhůty. Jinak samozřejmě hlavní nádraží v Rize bude plnit roli přestupního hubu, takže počtem nástupišť, kolejí, vlaků a cestujících se srovnávat může.
05.12.2020 11:24S200 :
Pavel: Ale tu stávajíci infrastrukturu 1520 mm nikdo měnit nebude. Jen se k tomu dostaví paralelní infrastruktura mnohem menšího rozsahu s rozchodem 1435 mm.
05.12.2020 13:04S200 :
Rado: A kde byste chtěl to centrální nádraží postavit?
05.12.2020 13:06aggu :
S200: Occamova břitva rozhodla, že nejlepší lokalita pro Centrální nádraží je Hlavní nádraží a jeho název Hlavní nádraží.
05.12.2020 13:29S200 :
aggu: Jenže to není centrální nádraží, to byste nejdřív musel přímo do tohoto nádraží zaústit minimálně trať od Opavy. Dále by bylo nutné nějak překopat MHD tak, aby bylo rychlé spojení do tohoto centrálního nádraží z velkých sídlišť (Poruba + jih). Dokud to neuděláte, nikdy z toho centrální nádraží nebude, i když ho tak nazvete.
05.12.2020 14:10aggu :
S200: Ahanonic. btw – Ostrava těžko bude mít jeden bod do kterého všechno zaústíme, asi proto dnes rekonstruujeme železniční „uzel“, že ano ;)
05.12.2020 15:07Já bych teda nic nepřekopával a ceduli Hlavní nádraží bych jen omyl saponátem. Za 15 let bych tu ceduli sundal, nádraží zbořil, postavil něco jako v Arnhemu a ceduli dal zpátky.
Ostrava-central už dávno máme. Tam bych jen vyleštil ceduli a na nic nešahal. Kromě stavědlové věže, kde by měla být další pobočka Cokafe ;)
thvari :
aggu: ale my se přece nemusíme hádat o to, co je a co není ostravské hlavní nádraží. máme dvě velká. o co jde především je, aby se rekonstruovalo to hlavní, protože když tu vysedne někdo odjinud, měl by mít pocit, že je v třetím největším městě, které patří do 21. století. a to zatím z hlavního nádraží, ani jeho okolí, moc nesálá. ale jde to ruku v ruce s tím, že dokud nebude z Přívozu zase prestižní čtvrť plná života, těžko se dočkáme toho, že bude hlavní nádraží důstojnou vstupní branou do města.
Klára: osobně se taky přimlouvám za to, aby byly Vítkovice funkční a opravené nádraží s důstojným okolím. ve větších městech je úplně běžné, že těch pulzujících nádraží funguje paralelně několik.
05.12.2020 18:10Patrik :
Musím souhlasit s některými výše. Po snad půl roce jsem byl na hlavním nádraží. Opět jsem si uvědomil, že to nemá s moderním nádražím nic společného. Velikost té budovy je dost malá. Opravdu, zkuste se na to zaměřit. Na pravo pár pokladen, jinde různé prodejny méně či více důvěryhodné. Do toho jako pěst na oko nějaký výtah a velké schodiště do patra, zde jakési „ochozy“ s pár místy kolem do kola a další schodiště. Chtělo by to něco víc vzdušnějšího, víc míst na sezení, nebylo moc na výběr kde sednout, bylo celkem rušno což jsem byl ale v neděli odpoledne příjemně překvapen (i když asi většina odjížděla do Prahy, Brna… talže to asi zas tak moc fajn není :D ). Vzhled nádraží, divné stánky, místa na sezení, nadchody, to je prostě hnus. Přitom když se podívám na mapu, místa tam je opravdu hodně, tam by se dalo toho tolik vymyslet a postavit krásné moderní nádraží… Bohužel… přece nám tady nebudou cpát ještě peníze na budovu, musí nám stači, že nám tady vedou koleje…
05.12.2020 20:25Patrik :
Musím souhlasit s některými výše. Po snad půl roce jsem byl na hlavním nádraží. Opět jsem si uvědomil, že to nemá s moderním nádražím nic společného. Velikost té budovy je dost malá. Opravdu, zkuste se na to zaměřit. Na pravo pár pokladen, jinde různé prodejny méně či více důvěryhodné. Do toho jako pěst na oko nějaký výtah a velké schodiště do patra, zde jakési „ochozy“ s pár místy kolem do kola a další schodiště. Chtělo by to něco víc vzdušnějšího, víc míst na sezení, nebylo moc na výběr kde sednout, bylo celkem rušno což jsem byl ale v neděli odpoledne příjemně překvapen (i když asi většina odjížděla do Prahy, Brna… takže to asi zas tak moc fajn není :D ). Vzhled nádraží, divné stánky, místa na sezení, nadchody, to je prostě hnus. Přitom když se podívám na mapu, místa tam je opravdu hodně, tam by se dalo toho tolik vymyslet a postavit krásné moderní nádraží… Bohužel… přece nám tady nebudou cpát ještě peníze na budovu, musí nám stačit, že nám tady vedou koleje…
05.12.2020 20:25Patrik :
Musím souhlasit s některými výše. Po snad půl roce jsem byl na hlavním nádraží. Opět jsem si uvědomil, že to nemá s moderním nádražím nic společného. Velikost té budovy je dost malá. Opravdu, zkuste se na to zaměřit. Na pravo pár pokladen, jinde různé prodejny méně či více důvěryhodné. Do toho jako pěst na oko nějaký výtah a velké schodiště do patra, zde jakési „ochozy“ s pár místy kolem do kola a další schodiště. Chtělo by to něco víc vzdušnějšího, víc míst na sezení, nebylo moc na výběr kde sednout, bylo celkem rušno což jsem byl ale v neděli odpoledne příjemně překvapen (i když asi většina odjížděla do Prahy, Brna… takže to asi zas tak moc fajn není :D ). Vzhled nádraží, divné stánky, místa na sezení, nadchody, to je prostě hnus. Přitom když se podívám na mapu, místa tam je opravdu hodně, tam by se dalo toho tolik vymyslet a postavit krásné moderní nádraží… Bohužel… přece nám tady nebudou cpát ještě peníze na budovu, musí nám stači, že nám tady vedou koleje…
05.12.2020 20:26