Zelená parkoviště umožňují vsakování dešťové vody, neoteplují tak mikroklima a jsou i vzhledově příjemnější. Zatímco jiná města je absolutně nepovolí, v Kopřivnici je budují už mnoho let. Vše záleží na přístupu úředníků.
Většina parkovišť je vybudována samotným městem. V poslední době se přidávají i soukromé subjekty. Po městě tak můžeme nalézt hned několik typů zelených parkovišť.
Parkoviště pro zaměstnance Městského úřadu je zbudováno ze zatravňovací rohože.
Parkoviště u bývalých kasáren, dnes se zde nacházejí komerční prostory.
Parkoviště na ulici Kadláčkova má větší mezery mezi dlažbou, které jsou vyplněny štěrkem malé frakce pro snadné zasakování vody.
Parkoviště na ulici Krátká je tvořeno ze zatravňovacích dlaždic.
Nejčerstvější realizací je parkoviště u nedávno rekonstruované vily, která slouží komerčním účelům. Zde je použita zatravňovací rohož. Jedná se o soukromou investici.
něgdo :
Takže se vrátíme do reality…hned první text, který našel Google na Aktuálně.cz:
Ale vůbec nejjednodušší, co můžete pro životnost karoserie udělat, je vybrat správné místo na parkování. „Nejlépe zespoda vypadají auta ze sídliště,“ překvapuje jednoduchá zkušenost autoklempíře Vladimíra Trendla ze středočeského Mratína.
Garážování dnes ve velkých městech vůbec nebývá dostupné, vozidla ustájená na suchém asfaltu však vypadají lépe než při vesnickém parkování na trávě před domem či za bránou zahrady. Všechna voda musí ze spodku vozu stéct a vlhké nečistoty vyschnout.
V trávě se stane pravý opak. „Ze stébel se vlhkost přirozeně odpařuje směrem vzhůru. To je poslední, co karoserie potřebuje. Voda se vysráží v dutinách skeletu, pronikne pod plastové kryty a ve spojení s nečistotami a solí zachycenou za jízdy začne tiše pracovat,“ dodává Trendl.
Nežádoucím jevům přitom sami mohutně pomůžeme hned v prvních minutách po příjezdu. Teplo sálající z rozpáleného výfuku totiž přesun vláhy z trávy do útrob karoserie mnohonásobně zrychlí.
17.11.2021 10:59Rado :
něgdo: Psst, opatrně s tímto názorem :-) Tady je více příznivců MHD než motoristů :-) Jinak plně s Vámi souhlasím, parkování na trávě je nejlepší cesta, jak si zhuntovat auto. Navíc se obávám, že příklad z Kopřivnice je v OVě nerealizovatelný. OVa má k zeleni a její údržbě velmi specifický, až alibistický vztah.
17.11.2021 11:21Martin [msstavby.cz] :
něgdo: Co hlavně spíše kontakt s realitou?
„vozidla ustájená na suchém asfaltu však vypadají lépe než při vesnickém parkování na trávě před domem či za bránou zahrady.“
1. Voda se odpařuje nejen z trávy, ale také po dešti z asfaltu, betonu nebo jiných pevných povrchů, po kterých auta jezdí nebo parkují. Stejně destruktivně se dá označit i samotná jízda o jakémkoliv mokrém povrchu, kdy působí odstřikující voda.
17.11.2021 11:312. Uvedena parkoviště fungují na principu umožnění HLAVNĚ retence vody do půdy a vod podzemních, tedy menší odpar.
3. Ani jedno parkoviště zde nepředstavuje celoplošný trávník u domu.
chytrak :
Auto stojící na trávě je to nejhorší nejen pro karoserii, ale i brzdy, kotouče apod. To ví každý od fochu.
17.11.2021 13:48thvari :
chytrak: tak to bych s tim autem radeji vubec neopoustel garaz, aby se s nim nedejboze neco nestalo…
17.11.2021 14:49Dan :
něgdo: No joo :D. Kájinek je expert na zdravotní stav prezidentů a kdejaký autoklempíř ze středních Čech může urbanisty, experty na adaptabilitu města na změnu klimatu apod. strčit do kapsy. Tahle země je strašně omezená a často přemýšlím nad tím, co se musí stát, aby se to začalo měnit.
A hele vysvětli mi, proč takové typy parkovišť potkám běžně v Rakousku, Francii? :o)
Rado: Co je prosí vás na těch parkovištích náročného k údržbě?
thvari: Pan něgdo jezdí jen za sucha a po asfaltu. Podle mě sleduje i rychlost větru, aby mu třeba nespadl list na auto nebo se o něj neotřela vysoká tráva.
17.11.2021 18:24chytrak :
thvari: Já stojím na trávě pořád a proto to vím. Ale co dělají s autem jiní je mě fuk.
17.11.2021 21:54Dan :
chytrak: Tak hlavne na vetsine parkovist v clanku trava neni no. A kdyz, tak minimalne…
17.11.2021 22:00Aleš :
Predposledni parkoviste je celkem nestasne reseno. Zamer dobry, ale realizace spatna. Neni to v tovine, takze se na tom spatne chodi, je to na vyvrtnuti chodniku. Nedokazu si moc predstavit, jak po tom chodi zeny v podpadcich.
18.11.2021 08:37Aleš :
Tohle neni stani na trave proboha. Kdyz auto stoji v trave, zaroste a pak se do nej dostava ona vlhkost, ale tohle se nedeje na zatravnovacicih dlazdicich.
18.11.2021 08:47něgdo :
Dan: Pokud tě trápí úvahy o omezenosti naší země, tak ti poradím. Začni u sebe, doplň si technické vzdělání alespoň na úroveň „kdejakého klempíře“ a pak tu můžeš mudrovat, ty experte…
18.11.2021 13:28Dan :
něgdo: Začínám si myslet, že nevíš, co zelená parkoviště znamenají, viď? Zelené neznamená, že na nich bude louka, kde by se mohly krávy pást, ale že jsou přívětivější k přírodě.
18.11.2021 17:09Franta :
Mě by spíše zajímalo jak jsou u takových parkovišť řešeny průsaky olejů do půdy. U klasických parkovišť, kde je asfalt, to smyje déšť do kanalizace a tam je na to odlučovač, který to nepustí dále. Předpokládám že u těchto travnatých stání bude pod travou nějaká speciální drenáž, která toto řeší? Nevíte to někdo? Zkoušel jsem si to najít, ale nic jsem ohledně toho nenašel….
19.11.2021 14:39