Zbytečné či potřebné protihlukové stěny? U Českého Těšína rostou mezi tratí a silnicí.
Jen necelý kilometr protihlukových stěn vyrostl loni podél českých železničních tratí. I přes zpomalení růstu ale instalace nových budí velké diskuze, zda jsou skutečně potřeba.
Zatím posledním příkladem je protihluková stěna na trati mezi Karvinou a Českým Těšínem. Na její stavbu mezi tratí a silnicí upozornil prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Správa železniční dopravní cesty ale odmítá, že by stěny stavěla jen tak. „Návrh protihlukových opatření vychází z přísných požadavků platné legislativy, kterou je povinen provozovatel dráhy plnit. Tento návrh opatření vždy podléhá schválení zástupcem orgánu ochrany veřejného zdraví, tedy Krajské hygienické stanice,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Stěny, na které Vyka upozornil, podle něj primárně slouží pro eliminaci překročení limitních hladin hluku z dopravy na železniční trati v chráněném venkovním prostoru staveb a v chráněném venkovním prostoru. Dokládá to i leteckým snímkem, na kterém jsou zakreslené šipkou místa, odkud fotky jsou. „Je patrné, že nechrání pouze automobily a les,“ dodal Illiaš.
Podobný rozruch budí například i nová monumentální stěna jižně od Veselí nad Lužnicí, která uprostřed luk bez jakékoliv zástavby odděluje nový úsek dálnice D3 od 4. koridoru. Obě tepny zde vedou souběžně jen pár metrů od sebe. Stěnu mají na svědomí tentokrát silničáři z Ředitelství silnic a dálnic, železničáři zde naopak svou vášeň pro zdi drželi na uzdě.
celý článek: zdopravy.cz
davidb :
To máte těžké.
31.07.2018 07:11Když čtu diskuzti o výstavbě dálnic, tak většina odvolání a zdražení je právě o protihlukové stěny.
Kdy obce nebo města chtějí protihlukovky delší a vyšší.
Nemyslím si, že si je silničáři či železničáři smi staví tak jak chtějí.
Jann :
Téma je určitě dobré k diskuzi.
31.07.2018 12:38Ale pokud jde o zvolený příklad, odpověď je jednoduchá – POTŘEBNÉ. Důvod odhaluje hned druhý snímek – za lesíkem, tzn. několik desítek metrů od trati jsou rodinné domy.
Vlastní zkušenost – Ostrava, vzdálenost od žel. trati 900 metrů, přesto je některé dny při správném větru slyšet provoz na železnici tak znatelně, že rozeznáte kolik má vlak vagónů, podle hlučného přejezdu každého z nich přes výhybku.
Klimkovice, protihluková stěna za tunelem má 1,5 metru na výšku, přesto někteří lidé z domů ve vzdálenosti cca 400-600 metrů nadávají nebo se stěhují, protože snášet dlouhodobě hlukovou zátěž na hranici hygienického limitu je pro senzitivního člověka neúnosné.
Co to znamená – často jsou protihluková opatření naopak nedostatečná.
S200 :
Jann: Výsledek bude následující: zatímco dnes jsou obyvatelé těch domků rušeni nákladními vlaky, kterých tam projede několik do hodiny (jejichž hluk by se po výměně svršku výrazně snížil), tak nově sice vlaky téměř neuslyší, zato dojde ke znásobení kontinuálního hluku silniční dopravy od slušně zatížené silnice I/67, neboť se hluk bude odrážet od protihlukové zdi.
31.07.2018 13:35Radegast :
Jakožto nejpovolanější říkám, ty zdi jsou do jisté míry mor české železnice… Ač se snažím, tak si nemohu rozpomenout, že třeba ve Francii, kde jim po trati létají TGV, že by měli takové betonové, nebo jaké to vlastně jsou obludy.
01.08.2018 01:59davidb :
Radegast:
01.08.2018 07:32Projel jsem si na mapě trať TGV z Calais do Lille.
Z mého pohledu laika:
– prakticky celou délku vede trať v zářezu. Na obou hranách jsou ještě většinou stromy- to tlumí hluk.
– prakticky celou délku vede trať mimo zastavěná území (když se přiblíží tak na min 100 metrů).
– když trať vjíždí do Lille začínají protihlukové stěny zde- https://www.google.com/maps/@50.662198,3.0144334,396m/data=!3m1!1e3
– a vypadají takto- https://www.google.com/maps/@50.6566107,3.0350952,3a,60y,136.15h,90.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxuOb6e0xcJyIgjAx-1bXNw!2e0!7i13312!8i6656