Zastávky podél linky S8

Malá železniční revoluce nastane od zimního jízdního řádu na vlakové lince S8 v Moravskoslezském kraji.

Linka, vedoucí z Ostravy do Veřovic bude nově obsluhována bateriovými vlaky, které umožní jízdu bez přestupu. V současné době je totiž trať z Veřovic po odbočku na Mošnov neelektrifikována a většina linek (pokud se nejedná o spěšné spoje) končí ve stanici Studénka. Nově mají bez nutnosti přestupu jezdit vlaky z Veřovic (potažmo Štramberku) do Ostravy (Bohumín) v hodinovém taktu. Novinkou je i odbočení linky S8 na letiště ostravské letiště v Mošnově. Jedná se tak o výrazné posílení příměstské železniční dopravy u této linky. Linka S8 není bezvýznamná. Přímo obsluhuje obce s celkovým počtem přibližně 56 tisíc obyvatel.

Výřez návrhu prosincového jízdního řádu. Kompletní řád najdete ZDE (trať 271)

Nedílnou součástí železniční infrastruktury jsou i stanice podél tratí a jejich zázemí pro cestující. Ideální vlaková stanice příměstských „S“ linek by měla obsahovat parkoviště pro automobily P+R (Park + Ride), stojany pro kola. V přiměřené vzdálenosti by měl být umístěn přestup na další regionální linky (vesměs autobusové) a stanice by měla být bezbariérová. Mezi minimální vybavení rovněž patří i přístřešek pro čekající cestující.

Problémem je, že samotné stanice patří nejčastěji Správě železnic. Okolí pak dotyčným obcím. Koordinovat vzájemné projekty pak není jednoduché. Jak tedy vlakové stanice a jejich zázemí podél linky S8 vypadá? Na aktuální stav stanic vám odpoví následující text.

Železniční stanice Veřovice

Fotoreportáž započneme na začátku/konci linky S8. Železniční stanice Veřovice byla otevřena v roce 1888. V současné době je historická výpravní budova zdařile opravena. Stanice zároveň slouží jako přestupní, jelikož zde vede i železniční linka Valašské Meziříčí – Frýdlant nad Ostravicí. V určitý čas je zde otevřena krytá a vytápěna čekárna.

U nádraží se však nenachází stojany pro kola, parkoviště pro osobní automobily oficiálně neexistuje a je zde nějaká tolerovaná plocha, kde vozy odstavit. Nejbližší autobusová zastávka se nachází přibližně 200m od stanice.

Z architektonického hlediska je železniční stanice Veřovice příkladná.

Železniční stanice Ženklava

I když je trať stará více jak 100 let, k železniční stanici Ženklava stále vede pouze rozbitá asfalto-štěrková cesta. Umístění zastávky je dáno vedením tratí. To však nebrání tomu, aby i zde byla vybudována plnohodnotná infrastruktura. Zastávka se nachází mezi obcemi Lichnov a Ženklava. Až na minimální počet jednotek autobusových spojů nemají obce přímé spojení s krajským městem. Železnice přímé spojení však umožňuje a umožňovat bude. Právě i z těchto důvodů by zde měly být vybudovány parkoviště P+R a umístěny stojany pro kola.

V současné době vede k zastávce asfalto-štěrková cesta z obce Ženklava. Z obce Lichnov vede pěšina. Parkoviště se zde nenachází. Nejbližší možný přestup na další regionální spoje je vzdálen přibližně 2km v obci Ženklava.

Zastávka Ženklava se nachází v malebné krajině, tím však pozitivní body končí.

Železniční stanice Štramberk

Stanice Štramberk poskytuje vytápěnou čekárnu . Výpravní budova je průběžně udržována. V blízkosti se nachází parkoviště pro osobní automobily s necelou desítkou stání. Nikde se zde nenacházejí stojany pro kola. Nejbližší možný přestup na regionální spoje je necelých 300m z autobusové zastávky Štramberk, restaurace Palárna.

A přibližně 230m je možný přestup na autobusovou zastávku Kopřivnice, Uhelné sklady.

Okolí nádraží je poměrně neutěšené.

Železniční stanice Kopřivnice

První ze dvou vlakových stanic v Kopřivnici obsahuje v určitý čas krytou a vytápěnou čekárnu. V okolí budovy se nachází pár parkovacích stání. Nejsou zde umístěny stojany pro kola. Budova by však měla projít celkovou rekonstrukcí, kdy by zde mělo vzniknout i parkoviště pro osobní automobily, nabíječky pro elektrouauta, stojany pro kola. V blízkosti do přibližně 150m se nachází velká autobusová zastávka Kopřivnice, železniční stanice.

Železniční stanice Kopřivnice

Železniční stanice Kopřivnice-zastávka

Mladší ze dvou kopřivnických osobních zastávek se nachází v blízkosti autobusového nádraží (vzdálenost do 150n). Nachází se zde krytý přístřešek pro cestující. Parkovací stání pro osobní automobily (pokud nepočítáme parkoviště blízkého obchodního centra Tesco) se zde nenacházejí. Rovněž zde nejsou stojany pro kola. Jako předchozí stanice, i tato působí velmi omšele.

Železniční stanice Kopřivnice-zastávka

Železniční stanice Příbor

Stejně jako v případě Kopřivnice, i zde má proběhnout celková rekonstrukce výpravní budovy a přilehlého okolí. Má zde vzniknout menší parkoviště pro osobní automobily. Kompletní úpravou mají projít okolní plochy a snad zde vzniknout i stojany pro kola. Výpravní budova by měla získat historickou podobu. Přestup na regionální autobusové spoje se nachází u nádraží.

Plánované úpravy okolí stanice Příbor

Současný stav

Železniční stanice Skotnice

Tato zastávka poskytuje krytý přístřešek. V blízkosti se nachází neoficiální parkoviště pro 2-3 auta, která zde občas stojí. Stojany pro kole zde nejsou. Nejbližší vzdálená autobusová zastávka umožňující přestup se nachází ve vzdálenosti přibližně 1km. Nachází se sice bližší zastávka, ta však nabízí menší počet spojů.

Železniční stanice Skotnice

Železniční stanice Mošnov, Ostrava Airport

Součástí linky S8 bude nově i stanice u ostravského liště, kdy vybrané spoje zde budou zajíždět. Díky absence nutnosti přestupu ve Studénce bude cesta do Ostravy i s touto zastávkou rychlejší, než aktuální stav. Stanice je poměrně velkoryse krytá. V blízkosti se však nenachází parkoviště. Ta zde slouží pouze cestujícím letiště a pronajímatelům aut. Pravdou však je, že volné parkoviště pro cestující vlaku by využívali letečtí cestující, kteří by zde odstavili auto zdarma. I když je vnitřní prostor stanice velkorysý, stojany pro kola zde umístěny nebyly. Zastávky regionální autobusové dopravy se nachází před budovou.

Současný stav

Železniční stanice Sedlnice

Sedlnice jsou obdobným případem, jako Ženklava. Zastávka se nachází na okraji obce. I když tudy pravidelně projíždí vlaky z/do Ostravy, pro obec Sedlnice jsou prakticky nevyužitelné. Oficiální parkoviště pro osobní automobily typu P+R se zde nenachází. Nenachází se zde ani stojany pro kola. Nejbližší zastávka regionální autobusové dopravy je vzdálená téměř 900m, přičemž obec a stanici nespojuje ani chodník.

Potenciál zastávky umocňuje i blízkost průmyslové zóny v Mošnově, která je od zastávky již na dohled. Vhodnější by bylo umístit nové autobusové zastávky na most nad tratí, zároveň z tohoto mostu umožnit přístup k vlakovým nástupištím.

Železniční stanice Sedlnice

Železniční stanice Studénka

Studénka je premiantem tohoto foto reportu. Výpravní budova poskytuje krytou a vytápěnou čekárnu. Přestup na regionální autobusové spoje se nachází před výpravní budovou a při severním vyústění podchodu. Jsou zde umístěna kapacitní parkoviště pro osobní automobily. V okolí nádraží se nachází dvě kolárny pro kola.

Studénka je ukázkou, že pokud vybudujete zázemí pro cyklisty. Například stojany pro kola /kolárny (nejlépe kamerově hlídané) začnou je cyklisti využívat.

Železniční stanice Studénka

Železniční stanice Jistebník

Příjemně opravenou historickou výpravní budovou se může pochlubit i Jistebník. Nádraží ležící na hlavním koridoru rovněž poskytuje čekárnu či kolárnu pro kola. Oficiální parkoviště pro osobní automobily se zde nenachází. Přestup na regionální autobusové spoje se nachází před výpravní budovou.

Železniční stanice Jistebník

Železniční stanice Polanka nad Odrou

Polanka je poslední stanice, kterou v tomto článku zmíníme, jelikož se dá ještě chápat za příměstskou zastávku. Jako u většiny stanic se ani zde nenachází parkoviště P+R nebo stojany pro kola. Autobusové zastávky městské hromadné dopravy se nachází poměrně blízko. Budoucnost napojení na MHD je však nejistá z důvodu výstavby nadjezdu v tomto úseku a zrušení přejezdu.

Stávající úrovňový přejezd má v budoucnu nahradit nadjezd.

Související články


Komentáře

  1. Honza V. :

    Pěkně shrnuto. Občas touto linkou cestuji a opravdu tristní je napojení na zastávku Sedlnice. Do teď jsem nepochopil, proč autobusová zastávka Sedlnice žel. stanice se nachází poblíž místa, kde stanice byla předtím.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  2. Tojejedno :

    Dobrý den, dotaz trochu mimo téma, na jakém mapovém portálu se nachází tak aktuální satelitní snímky jako tomu je na fotce číslo 20 = zobrazení železniční stanice Sedlnice = výstavba nového logistického parku, kde jsou vidět již základy a skrývka půdy, děkuji za odpověď.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  3. Martin [msstavby.cz] :

    Tojejedno: Letecký snímek pochází z této stránky https://ags.cuzk.cz/archiv/

    Thumb up 4 Thumb down 1
  4. Dan :

    Myslim ze temi fotografiemi je skvele popsano, proc primestska zeleznice zatim nefunguje (a dle mne dlouho nebude) fungovat jako v jinych „S“ soustavach jako v okoli Berlina, Lipska-Hall, Vidne, v kazde mensi vesnici ve Svycarsku.

    Politici se radi foti s novymi soupravami (casto z dotaci) ale uz zapominaji, ze by se mela modernizovat cela navazujici infrastruktura. Většina tech nastupistich vypada jak z oblasti za Uralem.

    Thumb up 14 Thumb down 2
  5. LoLec.CZ :

    Dobrý den, k zastávce na letišti, není pravda, že by zde umístěná parkoviště sloužila pouze pro cestující letadlem. Vozidla zde může parkovat kdokoli, nicméně jedná se o parkoviště placená. Konkrétně P5 (velké parkoviště naproti nádraží) každá započatá hodina 30 Kč, celý den pak 240 Kč. U letištního terminálu parkoviště P1 za 50 Kč za hodinu a 350 Kč na celý den. Vzdálenější parkoviště P3, P3A a P4 jsou za 120 Kč na den. Počítá se vždy od okamžiku příjezdu, půlnoc tedy neznamená automatické navýšení ceny na dvojnásobek.
    Parkoviště P2 hned u nádraží je opravdu v tuto chvíli vyhrazeno pouze pro autopůjčovny a další smluvní partnery, ovšem v pohodlné docházkové vzdálenosti jsou všechny parkovací plochy.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  6. davidb :

    Dan:
    Souhlasím.
    Příklad: Ova hl.n. – Skotnice je 33 km 34 minut jízdy vlakem.
    Proti tomu v okolí Vídně je v podobné vzdálenosti několik stanic https://mapy.cz/s/hajacuceku
    Většina ale není napojena přímo na hlavní nádraží. Někde se musí na metro, někde na bus. Ale to je jedno Vídeň ja taky větší než Ostrava, že.

    Ale stanice se dají velmi dobře porovnat.
    Stanice 6, 7 a 8 jsou na hlavní trase Vídeň – Maďarsko, takže srovnatelné se Studénkou, Jistebníkem a Polankou. Každá stanice má u sebe parkoviště P+R, u 6 až skoro gigantické! https://maps.app.goo.gl/trfsqoyxDSvErsoz8 Všimněte si místa pro kola!

    Stanice 1-5 leží na bočních tratích. 3-5 dokonce na slepé trati, takže srovnání s tratí Studénka – Veřovice je adekvátní.
    jediná 4, je na tom jako naše stanice – pouze dvě budky a štěrková plocha pro cca 4 auta https://maps.app.goo.gl/RX2MeNyatFsaM44fA.
    Zbylé opět velká parkoviště, u 1 dokonce dvojpodlažní a tím pádem část krytá! https://maps.app.goo.gl/MDWN6CUTCYw7Vn2K9
    O stojanech na kola ani nemluvím https://maps.app.goo.gl/F2kQmNWnCrAmUnre6, https://maps.app.goo.gl/vSCvgabpxHok11B26.

    Podle mého by se na úpravě vlakových stanic měl podílet stát, kraj a obec společně.
    Já pořád řeším ať se vybuduje nejvíce stojanů nebo nějakou zastřešenou kolárnu u nás při elektrifikaci tratě.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  7. Martin [msstavby.cz] :

    LoLec.CZ: Tedy pro cestující vlaku nevyužitelná. Parkoviště P+R mají být neplacená.

    Thumb up 6 Thumb down 3
  8. Error :

    Martin [msstavby.cz]:

    Dokazete prosim navest blize? Jakakoliv ortofoto mapa, kterou zkousim, nabidne starsi snimek nez jaky mate na screenshotu. Diky :)

    Thumb up 2 Thumb down 0
  9. Jan :

    Zastávka Ženklava uprostřed ničeho je pro mě už léta fór místních železnic.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  10. davidb :

    Jan:
    Je to dáno historicky, trať přibližovat k obci nikdy nikdo nebude.
    I Hodslavice jsou velmi špatně umístěné.
    Takových stanic/zastávek v poli daleko od obcí je víc.
    Najděte si Štáblovice, Litultovice, Pomezí (u Poličky), Sádek u Poličky a další.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  11. Martin [msstavby.cz] :

    Error: Při zapnutí https://ags.cuzk.cz/archiv/ klinout na „letecké měřické snímky“ v pravém horním rohu.

    Poté kliknout do mapy a vybrat místo. Musí být stále zapnuté „letecké měřické snímky“. Poté scollovat dolů na rok 2024. Co jsem zkoušel, tak MSK je většinou nafocen z roku 2024. Čechy z roku 2023.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  12. Dan :

    davidb: Diky za priklady. Ukazuji, kam se mame ubirat i my. Treba se k tomu taky nekdy dopracujeme.

    Za mne pozadavky na primestkou zastavku, ktera nedavno prosla rekonstrukci, je Frydlant nad Ostravici. Vzniklo tam i velke parkoviste. Jen nevim, jak to tam je s koly. Ale vetsina zastavek je strasna bida.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  13. davidb :

    Dan:
    Tas se mrkneme, ne?
    Jedna Kolárna je u budovy- Zastřešená, ale s nevhodnými cyklostojany! https://mapy.cz/s/fufufonono
    Pár stojanů, opět nevhodných, je u hospody. https://mapy.cz/s/pofugucope
    A pár jich je o bufetu u autobusového nádraží. https://mapy.cz/s/ravehomufo
    Takže celkově velká bída!
    Parkoviště je pro cca 100 aut, ale kola si bezpečně nemáte kde schovat.
    A přitom část Frýdlantu mezi I/56 a Ostravicí je naprostá rovina.

    Ale možná tam ještě nějaká kolárna je. Díval jsem se pouze podle mapy.

    Je to problém i větších stanic. kde si myslím, že by mělo být něco takového –
    Tady jsou některé stanice kde je to fakt špatně (ale může tam být větší kolárna, ale nenašel jsem na mapy.cz).
    Česká Třebová https://mapy.cz/s/pafucalela
    Staré Město u U.H. https://mapy.cz/s/geruvefega
    Lipník n. Bečvou!! https://mapy.cz/s/mecanedego

    Tady jse stanice, kde už je to lepší. Vynechal jsem stanice, které mají cyklověž.
    Ústí nad Orlicí https://mapy.cz/s/fagocacale
    Kolín – tady jsou alespoň vhodné stojany, ale chybí zastřešení. https://mapy.cz/s/hudazazofa
    Český Brod https://mapy.cz/s/debozezevu

    Cyklo infrastruktura stojí oproti parkovišti naprostý zlomek a přitom může sehrát velmi pozitivní roli při uvažování mezi dojíždění autem vs. vlakem.

    Jak by to mělo vypadat. Schválně jsem vybíral menší obce, které se dají srovnat s Příborem, Studénkou, Vratimovem, Lipníkem.
    Obec 7.900 obyvatel https://maps.app.goo.gl/dZjK9mV7fiSe85P37.
    5.600 obyvatel https://maps.app.goo.gl/WFLoP6WjjkxL7VJr8
    2.200 ob. https://maps.app.goo.gl/cqRHFgdNZz63nPZ98
    3.600 ob. https://maps.app.goo.gl/Yam6PvsjnEbsLfPb7

    Thumb up 1 Thumb down 1
  14. S200 :

    davidb: Příklady ze zahraničí mají slabinu v tom, že tam je problém dojet autem do ucpané metropole, pokud se tam člověk probije, tak má problém zaparkovat a pokud zaparkuje, tak to není zrovna levná záležitost (zejména pro každodenní dojíždění). Proto vzniká tlak na vznik P+R u vlakových zastávek. V Ostravě nic z toho problém není, takže logicky na to nikdo netlačí.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  15. davidb :

    S200:
    Souhlasím.
    Proto si myslím, že hlavně Ostrava by měla parkování řešit.
    Jak úpravou míst, důslednou kontrolou nelegálního parkování, tak navýšením parkovného:

    Ale i mimo to by se kraj a SŽ měli podívat jak cyklo infrastrukturu u nádraží zlepšit. Jsou to fakt minimální peníze.
    Toto https://maps.app.goo.gl/5A5ZJi7h6E9Vp4HA7 stojí u miniaturního nádraží daleko od jakéhokoli velkého města.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  16. Dan :

    davidb: Diky za ty odkazy. A jak jde videt dle snimku na mapach, kola ve Frydlante vyuzivaji taky. Souhlasim, ze to vsak vhodne podminky pro odstaveni kol nejsou.

    U odkazu z Rakouska jsem utrel slzu.

    Za mne asi nejlepsi reseni v CR nabizeji Pardubice. https://mapy.cz/turisticka?q=pardubice&source=muni&id=1258&pid=103548678&newest=1&yaw=2.166&fov=1.257&pitch=-0.001&x=15.7576258&y=50.0326686&ds=2&z=19&ovl=8

    S200: Problem Ostravy je v tom, ze parkovani absolutne nerozumi. Dlouho za P+R parkovaci dum byl oznacovan ten planovany u katedraly. Ostrava jde na ruku autum.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  17. davidb :

    Dan:
    Díky.
    Ano v Pardubicích je to top.
    Kdyby byl problém s prostorem, tak se dají patrové – https://www.studio21.sk/cs/parkovani-jizdnich-kol/poschodove-stojany-na-bicykle/

    Thumb up 0 Thumb down 0
  18. Tom :

    Obecně moc nechápu absenci pořádných cyklostojanů. Stanice jsou často mimo obec/na okraji a pěšky se tam spoustě lidem nechce. No a když už sednu do auta, tak proč bych měl jet 1km k vlaku? To už tím autem můžu rovnou do cíle. Za mě by byla vstřícnost k cyklistům jednoznačné plus pro železnici. Ale myslím denně dojíždějící cyklisty. Ne „cyklisty“, kteří potřebují přepravit svou elektromotorku o víkendu blíže k horám… Co takhle třeba nějaký dlouhodobý kupón na přepravu kola s výraznou slevou? Samozřejmě by neplatil o víkendu. Nebo přeprava malých skládacích kol zcela zdarma jako v Nizozemsku?

    Thumb up 3 Thumb down 1
  19. jarda :

    Žádná linka Val.Meziříčí – Frýdlant n.O. neexistuje. To jen KODIS zprasil linku S6. Z nasazení Regionov (často plných hlavně z/do Frenštátu města) nevím jestli se smát, plakat nebo zvracet.
    Ženklava (stejně jako Kopřivnice- zastávka, Skotnice, Sedlnice a Polanka n.O.) není železniční stanicí. Tato zastávka (2 km od obce) byla, je a bude využívána minimálně a pro spojení s krajským městem vůbec ne. Prostě z obce busem do Kopřivnice a přestup……

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.