Město Ostrava nedávno na svých profilech sociálních sítí, i webových stránkách, prezentovalo brzké zahájení rekonstrukce zastávek MHD Dřevoprodej, jehož součástí je i rekonstrukce podchodu pod ulicí Místecká.
K prezentaci město využívá vizualizace ze studie investičního záměru. Je zde například prezentována vyhlídka nad velkokapacitním přístřeškem, či umístění tramvajového nástupiště směr centrum jižně od podchodu.
Záměr však během projektování doznal změn. Žádná vyhlídka nad přístřeškem zde nebude. Bohužel, ani velkokapacitní přístřešek. Rozmístění tramvajových nástupišť bude také jiné, než na prezentovaných vizualizacích. Město Ostrava tak prezentuje stav, který nebude ani realizován, ani není požadován v projektu.
V procesu přípravy projektu od fáze investičního záměru až k dokumentaci pro provedení stavby je dlouhá cesta a snad každý projekt dozná změn. Tady ale nedošlo jen ke „kosmetickým úpravám“, ale poměrně zásadnímu zásahu do návrhu, který může stále být přisuzován autorovi investičního záměru, byť se na změnách již nepodílel.
Rekonstrukce zastávek a podchodu je určitě vítaná a pozitivní věc. Nemělo by se ale ohledně projektu mystifikovat. V obyčejných lidech pak budoucí stav, který bude odlišný od vizualizací, opět vyvolá otázky proč a z jakého důvodu je projekt jiný a zesiluje nedůvěru k projektům, které město prezentuje a chce realizovat.
Aktuální podobě podchodu jsme se věnovali v tomto článku.
Jak můžete vidět, přístřešek ( označení 700-01-SO 01.1) podchodu podél ulice Místecké nebude s vyhlídkou, nebude ani velký. Dokumentace pochází z přílohy veřejné zakázky.
Ostravan :
Přislo mi to včera jako velká propagace jedné nejmenované projekční kanceláře z Opavy…
24.02.2022 14:32Martin [msstavby.cz] :
Ostravan: To si nemyslím, jeden z autorů se sám vyjádřil v předchozím článků, že jsou překvapeni, jak to dopadlo.
„Jako jeden z autorů původní architektonické studie + DUR jsem lehce rozčarován, původní přístřešek byl kapacitně samozřejmě řešen jako krytý výstup z podchodu + přístřešek pro čekající na příměstské autobusy. Nicméně musím podotknout, že celé území je extrémně komplikované, vzhledem k množství subjektů, které do území promlouvají (desítky vlastníků pozemků, drážní úřad, ŘSD, DPO, Policie ČR, vlastníků existujicích ale i oficiálně neexistujicích sítí, které byly objeveny přímo pod nástupišti, aj.) – je to jednak pozůstatek socialistické doby, ale také stále větší míra zasíťovaní území města. Neznám důvody zkrácení přístřešku, zda byly relevantní nebo pouze ekonomické, dle mého názoru by stálo za to alespoň přidat malý přístřešek, který se v projektu objevuje na ostatních nástupištích (viz. podoba výše) – bohužel, z původní studie toho zůstalo spíše méně než více, vč. řešení zpevněných ploch – škoda.“
24.02.2022 15:03https://www.msstavby.cz/podchod-u-zastavky-drevoprodej-2-16-11-2021/
Ondřej :
Martin [msstavby.cz]: Když odkazujete na něco na twitteru, zkuste kromě screenshotu dát i link na ten tweet, rád bych se podíval se podíval, jestli tam k tomu nevznikla diskuse. (já už jsem si to dohledal)
25.02.2022 08:14