Zastávky Dřevoprodej – dokončeno

Fotografie dokončené rekonstrukce zastávek Dřevoprodej v Ostravě. Součástí stavby byla rovněž rekonstrukce podchodu.

Rekonstrukcí prošly tramvajové zastávky, autobusové zastávky a podchod, který byl zkrácen a přišel o dvě vyústění. Tramvajové nástupiště směrem do centra města bylo zrušeno a nástup do tramvaje směr centrum nyní probíhá ze společného nástupiště, které původně sloužilo pouze pro autobusové spoje směr Hrabůvka, Frýdek-Místek. Náklady na rekonstrukci dosáhly 71,73 milionů korun bez DPH.

Pro rekonstrukci periferní zastávky byl zvolen netradiční design, který nikde jinde v Ostravě nenajdeme. Nabízí se otázka. Proč investor, statutární město Ostrava, zvolilo tak nákladnou rekonstrukci právě v tomto místě. Atypické prvky bude při budoucí údržbě poměrně finančně náročné nahradit.

Tramvajové nástupiště směr Dubina a autobusové nástupiště směr Frýdek-Místek

Grafické znázornění ukazatelů je velmi sympatické. Zároveň můžeme vidět neduhy cortenového plechu.

Velkoformátová dlažba je rovněž velmi sympatická.

Autobusová zastávka směr centrum

Na této zastávce zaujmou nově vysázené stromy v jakémsi podiu. Mezi jednotlivými stromy jsou umístěny prvky k sezení. Ke stromům se však nebude dostávat ze strany nástupiště dešťová voda. Jednak vyvýšeným obrubníkem a také kvůli tomu, že před stromy je umístěná drenáž, který odvádí vodu za zastávku. Snad se ke stromům dostane dostatečné množství závlahy ze zadní strany.

Podchod

Podchod byl oproti původnímu stavu zkrácen. Vyústění bylo původně provedeno až za tramvajovou trať. Celkově se zde nacházely čtyři vstupy/výstupy do podchodu. Po rekonstrukci se nachází pouze dva a tramvajová trať se přechází přes kolejové těleso. Stejně jako v případě nedávné rekonstrukce podchodu tramvajové zastávky Tylova, i zde byla nevhodně použita (částečně) jako povrchová úprava omítka.

Zeleň

U úpravy zeleně v okolí zastávek se jen těžce hledá smysluplné vysvětlení. Náhodně rozmístěné kameny připomínající neolitické poutní místo k provádění rituálů jsou místy umístěny v mulčovací kůře s rostlinami, nebo jen tak náhodně v trávě. Provedení poukazuje na fakt, že v Ostravě v drtivé většině stále tápeme, jak by měl veřejný prostor vypadat.

Podobné kamenné instalace nejsou na území Jihu nic nového. Nachází se například i v podchodu pod ulicí Dr. Martínka…

Tam, kde mohlo být například vysázeno luční kvítí, je pouze vysypaný štěrk.

Na zastávkách se nacházejí již tři druhy odpadkových košů. Stav, který ve veřejném prostoru vzniká postupně, zde vznikl okamžitě.

Funkčnost

Krátce po zprovoznění zastávek zaplavily sociální sítě fotografie přístřešků při dešti. Jejich design totiž ochraňuje proti dešti jen v určitých případech.

Zároveň se objevily otázky nad uzpůsobením prostoru pro nevidomé a slobozraké.

Celý článek ZDE

Každodenním nástrahám čelí nevidomí lidé. Rozkopané ulice, stojany na kola, pohozené koloběžky, tabule na chodnících, předzahrádky a podobně. A do toho moderní tramvajová zastávka Dřevoprodej…

„Když se bude chtít nevidomý člověk schovat před deštěm na zastávce, může narazit. A to doslova,“ uvedl Karel Kurland, který je od narození nevidomý. Problém tkví v tom, že boční stěna zastávky je zkosená.

„Když si to budu prohledávat holí před sebou, tak nenarazím na žádnou překážku. Získám tak pocit, že je tady volno a můžu jít dále, abych se schoval v prostoru zastávky. A najednou narazím hlavou do zkosené stěny. A to je hodně nepříjemné. A pak to musím osahat rukou a ušpiním se,“ uvedl Karel Kurland, který bydlí nedaleko zastávky a tramvajemi běžně cestuje.

Související články


Komentáře

  1. aldik :

    Jako kdyby nemohli ty zastávky udělat celozastřešené, po celé délce nástupiště.. ono by to městský rozpočet nezrujnovalo a na cestující by aspon nepršelo. A u autobusové zastávky za cestou postrádám ten vyšlapaný chodníček nahoru na haldu, to je taky mohlo napadnout ho tam zakomponovat, stejně se tam vychodí zachvíli zas :-D

    Thumb up 21 Thumb down 2
  2. Anna Zatloukalová :

    Příšerné…nefunkční,jsou to vyhozené peníze.Kameny jsou tam naprosto zbytečné. Stačily by květinové pásy.
    A kvůli této hrůze jsme všichni téměř rok stáli v dlouhých kolonách na Místecké při cestě do FM a následně zpět do Ov.
    Připadá mi to jako mrhání společnými prostředky. Ono to asi nikoho nebolí a už při posuzování projektu se potkali lidé,kterým chy bí základní estetické cítění.

    Thumb up 19 Thumb down 5
  3. Tom :

    Přístřešky jsou velmi pěkné, ale pokud neplní hlavní funkcí, tedy ochranu před deštěm,
    tak si tvůrce velkou pochvalu nezaslouží. lavičky jsou hezké taky, škoda, že nejsou i v jiných částech města. Řekl bych,že Kameny jsou nápadem nějaké nepovolané hlavy, prostě se to tak zodpovědné osobě asi líbilo.

    Thumb up 22 Thumb down 1
  4. Martin H. :

    Kameny mě taky zaujaly. Stejně jako autor si myslím, že musí mít rituální charakter a na zastávce autobusu do centra jsem jich napočítal 58. Od té doby přemýšlím, co to číslo znamená a jestli jsem je spočítal dobře

    Thumb up 9 Thumb down 1
  5. M :

    Zase ten poj*baný štěrk… Zastávky, pod kterými zmoknete a slepci se o ně zabijí. Kameny jako hradba a „krásné“ malůvky v podchodě. Bravo Ostravo, opět jsi nezklamala!

    Thumb up 10 Thumb down 4
  6. Mx :

    Trochu mi vadí tolik kritiky zde, když se město konečně odvážilo vystoupit z krabiček šedi a průměrnosti a oživit město zajímavou stavbou a exteriérem. Tady by to chtělo shovívavost, určitě pokus o zajímavé místo.

    Thumb up 28 Thumb down 7
  7. Mx :

    Např. kritika ochrany před deštěm je scestná. V čem je tato zastávka horší než jiné zastávky, když hloubka přístřešku odpovídá jiným zastávkám? Trochu podpásovka kritika…

    Thumb up 9 Thumb down 13
  8. tjov :

    Mx: při cestě na Beats jsem si hodil přestup na Frýdlantských mostech. Nebudu hodnotit samotný podchod to nemá smysl, ale ta nadzemní část je v naprosto tragickém stavu. Stropní konstrukce se rozpadá, všechno rezavé – prostě nulová údržba, stačilo by to obrousit a natřít. Z venku od komunikace to je taky naprostá tragédie v údržbě. Takže tohle bude za x let vypadat taky tragicky. Tady je naprosto nulový zájem o průběžnou údržbu čehokoli. Pumpne se dotace, udělá se nějaký solitér , který ale působí v rámci celé Ostravy jako výkřik do tmy. Ať už je to tahle zastávka, nebo koncertní hala.

    Thumb up 16 Thumb down 6
  9. Mx :

    Tjov: naprosto souhlasím, že frýdlantské mosty jsou vřed a neuvěřitelná ostuda. Jenomže s tímto přístupem odmítání zvelebování města atraktivitu města a odliv obyvatel také nezvrátíte.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  10. tjov :

    Mx: poukazoval jsem na fakt, že místo vymýšlení solitérů (byť samotnou stavbu hodnotím kladně, až na ten mobiliář, klasicky TS dovezly nějaký koš). By už konečně měla zasednout skupina úředníků/politiků a vytvořit koncept údržby města – ano zase budou řeči, že ta část chodníku patří pod MMO, ta zase pod MOaP nebo jiný obvod atd. ale koho už to vlastně zajímá. Kde v Ostravě šlápnete po x letech je vidět „neúdržba“ , často vynásobená tristní kvalitou materiálu a nebo práce zhotovitele už v době předání díla. A už ani neřeším architektonickou/ vizuální stránku realizovaných děl. Čest výjimkám… :-)

    Já si vždy říkám, že takovou věc by přece soudný člověk platící to ze svého nemohl převzít a nebo neúdržbou nechat zajít do takových extrémů … :-) ale úředník resp. erár to má v paži.

    Thumb up 18 Thumb down 0
  11. Martin :

    Ty směrové orientační nápisy nad vstupy do podchodů i uvnitř, cca týden po otevření večer svítily. Nyní už nesvítí…Škoda…

    Thumb up 5 Thumb down 1
  12. Mark :

    Mx: Taková argumentace, že do ostatních přístřešků v Ostravě i jinde taky prší je naprosto scestná. U tohoto typu staveb by měla bezpodmínečně fuknčnost nadřazena designu. A už vůbec nelze srovnávat přístřešky za pár desítek tis. Kč s akcí za skoro 80 mil. Kč. Z tohoto hlediska se v žádném případě namůže jednat o „podpásovou“ kritiku.

    Thumb up 20 Thumb down 2
  13. aldar :

    To Mark
    Není pravda, že do všech přístřešků prší, třeba ve Svinově na mostech ne.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  14. Mark :

    aldar: Já taky netvrdím, že do nějakých přístřešků prší nebo neprší. Reagoval jsem pouze na nelogický argumet Mx., že když do ostatních přístřešků prší, tak i do tohoto nového „dizajnového“ může taky pršet.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  15. Pepa :

    Mx: střecha je výše než u běžných přístřešků, tedy při stejné šířce prší více.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  16. Pavel :

    Originální – zajímavé – na příšernou Hrabůvku bomba, pro Ostravu střípek odvážné originality – není horší architektura, než ta, kolem které chodíme bez povšimnutí – tady se to buď líbí nebo to někomu připadá odpudivé – to je atribut zajímavé architektury.
    Lidé si zde stěžují na nedostatek zeleně – jak by se město o tuto zeleň mělo starat v době sucha – nebo myslí na nějaké sukulenty – většina veřejné zeleně je navíc „uživateli“ Ostravy zdevastována do roka a do dne a municipalita jaksi jako by zapomněla na údržbu – nejeden příklad z centra. Kameny trochu bizarní – ale asi bariéra – nešlapej, nejezdi? – super počmáraný podchod – něco podobného jsem viděl v jedné nejmenované vědecké knihovně v surovém betonovém stylu – ale jak jsem napsal, pokaždé když kolem jedu – nutí mě přemýšlet – na co? proč? co jako? no toto? to je dobrý …
    Těm co na ně prší, když se nemohou dočkat autobusu nebo tramvaje – co tam u „Dřevoprodeje“ stálo dříve? Stála tam alespoň „hezoučká“ skleněná budka? ;-)

    Thumb up 5 Thumb down 11
  17. Tonda :

    Vzhled: 10/10, Kvalita 7/10, Funkčnost 3/10. Zeleň 3/10. Osobně jsem komunikoval s úsekem zeleně a ty ženský co tam sedí, masakr. Kameny hnus, strom zasazen nějak vysoko, snad voda teče do zásobníku, ať má strom co pít a ne do kanálu…

    Thumb up 10 Thumb down 0
  18. aggu :

    Design zastávky je OK. Na české poměry a periferní, nijak moc využívanou zastávku, vysoký nadprůměr. Nebýt podchodu (a pozice na vjezdu do Ostravy), by asi takovou pozornost nezískala ;)
    Bylo by ale lepší, kdyby kromě výjimečných zastávek (u Dřevoprodeje mi to není jasné) byl vzhled zastávek a infosystém jednotný.
    Zeleň v mulči – OK. Nevšiml jsem si, že by někdo zeleň v Ostravě devastoval, jedině pokud stojí v cestě „zkratce“ a projektant nemyslel hlavou. Spíš je problém se štěrkovými „záhony“, do kterých na zastávkách nepřizpůsobiví občané odhazují vagly a vzniká neřešitelný problém. Ty tady nejsou (naštěstí).
    Kvalita provedení až na detaily OK. Těmi detaily jsou třeba rozkývané betonové kryty nebo nepochopitelné prefabrikované koše pro kuřáky. Nemají tam co dělat. Stejně jako čmoudící cestující. A chybí světelná signalizace u přechodu na okraji peronu tram zastávky směr centrum – přechod přes koleje je skrytý za vstupem do podchodu a tramvaje tam raději přibržďují (přitom o pár zastávek dál signalizace nepochopitelně je a jedná o rovný, do daleka přehledný prostor).
    Velkoformátová betonová dlažba OK. Pitomě vypadá vedení části dlažby pro nevidomé (uskočení kolem lavičky apod.), ale v Česku nic nejde na 100%, že ;)
    Korten na opláštění zastávky vzhledově super. Nic atypického v tom není. Pokud dojde k poškození, je to obyčejný plát přinýtovaný ke kostře. Akorát je třeba počítat s tím , že jak korten oxiduje, dlažba pod ním při dešti absorbuje rez, může to trvat i 2-3 roky a ty hnědé šmouhy z ní už nikdo nedostane.
    Kameny OK. Akorát jsou dost omlácené, zjevně se s nimi nezacházelo šetrně (nebo to byl úmysl a snaha o „lowcost zen“). Což je myslím v příkrém rozporu s tím, jak to myslel krajinný architekt ;)
    Funkčnost OK. Ti co si dělají legraci z toho, že je zastřešení krátké nebo málo široké nebo obojí zjevně hejtují z gauče podle fotky a zastávku nepoužívají. Ve skutečnosti je úplně dostatečná, ve směru na Dubinu až „naddimenzovaná“. Nikdy na mně nepršelo (asi zázrak).
    Na Dřevoprodej to zcela dostačuje. U kostela o zastávku dál už by to samozřejmě nešlo…

    PS: u Dřevoprodeje se čile staví. Rozšiřuje se objekt a doufám dojde i na opláštění.

    Thumb up 6 Thumb down 8
  19. aggu :

    PS #2 Hodnotit výtvarné ztvárnění podchodu nebudu. Zase bych se vzteknul jako u podchodu Tylova. Je to naprostá katastrofa a znehodnocení celého prostoru.

    Thumb up 9 Thumb down 5
  20. PC :

    Zvláštní je, že tady je přechod přes koleje hned za podchodem, ale na zastávce Tylova, když vyjedete výtahem, tak musíte přejít přes koleje až na druhém konci zastávky. Argumentovalo se bezpečností, že tam tramvaják nevidí, ale tady to očividně nevadí…

    Thumb up 13 Thumb down 0
  21. Dan :

    Jak pise aggu, s korteně bude casem prave kvuli tomu, ze stekajici rez vyzvari fleky pod plechem.

    Zaroven nerozumim mistu vyberu takto vyrazne investice zrovna v tomto miste. Lehce mi to pripomina mentalitu vychodnich statu, ktere se snazi predvest expresivnimi projekty, ale celkove to unika smysluplne a ucelene koncepci rozvoje.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  22. adamous :

    https://www.archidiaries.com/projects/pedestrian-underpass-and-mistecka-stops-atelier-38/

    Thumb up 1 Thumb down 0
  23. PetrK :

    vůbec netuším, jestli to je součástí uměleckého záměru celého podchodu, dílo vandala, nebo jen lajdáctví, ale tohle už to tam vidím několik měsíců: https://screenshot.cz/YFSGE/

    Thumb up 0 Thumb down 0
  24. Martin [msstavby.cz] :

    Není to ani rok a ze zakrytých husích krků pro vedení kabeláže v podchodech už odpadává omítka.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  25. O. :

    Martin [msstavby.cz]: největší problém ostravského veřejného prostoru – údržba. Čekal někdo něco jiného?

    Thumb up 4 Thumb down 2
  26. Malina :

    O.: Všeobecná údržba je tristní, to se shodneme. Ale tento konkrétní problém asi otázkou údržby není, resp. jak si představujete údržbu, která by zabránila opadávání omítky ani ne rok po dokončení komplexní rekonstrukce?

    Thumb up 1 Thumb down 0
  27. O. :

    Malina: Treba tak, ze se ta omitka opravi nejakou kvalitnejsi (a vyuctuje se to dodavateli te nekvalitni). A melo by to byt i s nejakou antigraffiti upravou.

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.