MAPPA Ostrava na svém facebookovém profilu zveřejnila „skicy“ hodnot území v oblasti Zámostí na Slezské Ostravě.
Zajímavé je zmínění plánovaných projektů. Dům služeb, bytový dům Keltičkova (v roce 2020 zde proběhla demolice původního domu)m multifunkční dům Stará kuželna. Hmotově je naznačena možná budoucí výstavba.
Na vizualizaci nejsou například zmíněny projekty Terasy Slezská (v letošním roce probíhalo územní řízení ) a rezidence Sazečská, kde se však zdá, že se od projektu upustilo. Není také znázorněno zahloubení ulice Bohumínské, které bylo městem Ostravou také hojně prezentováno. Zahloubení dle našich informací není aktuální téma.
Zastavěné Zámostí není nic nového. Zástavba přežila i druhou světovou válku. Postupem času však byla sanována.
zdroj: FB MAPPA Ostrava
petr harfa :
posledni fotka ke clanku je pro me uplne fascinujici, pral bych si aby druhy breh ostravice vypadal podobne i dnes. Bohuminska je ale silena jizva na tvari, lze tuto silnici napriklad zuzit pouze na dva pruhy?
David :
Bohumínská je problém, postavit byty nebo kanceláře podél nábřeží by byla nádhera – jenže hluk a vytíženost z Bohumínské to nebude chtít nikdo.
Jedině, že by se Bohumínská schovala do tunelu a byl by problém vyřešen, ale na tohle finance nebudou.
Je fajn vidět, že MAPPA už na něčem začala nejen přemýšlet ale i pracovat :)
Mx :
Byla to taková ostravská malá Malá strana. Existovat to ještě, centrum by mělo s “druhým centrem” za řekou za mostem jiný rozměr a třeba chodit na procházky na Slezskou by byl zážitek. I vše kolem řeky by se více rozvíjelo. No nedá se nic dělat. Tunel jednou v daleké budoucnosti by umožnil tam zase novou čtvrt citlivě dostavět, i návazné procházky nahoru do kopců by tam lákaly …
DRJPJR :
Zatím jsou to jenom obrázky, které ukazují, kde by mohlo někdy v budoucnosti něco stát a na FB Mappy už postuji NIMBYsti… Ti lidi jsou jako mor… Počítám jsou to takoví, kteří tyto poslední fotky nikdy neviděli (ale stejně by je nepřesvědčily).
David Witosz :
Zdravím.
Sic jsem místostarosta Moravské Ostravy a Přívoz vždy a všude říkám, do materiálů uvádím, že centrum Ostravy je po obou stranách řeky Ostravice. Jen to nějak zavál čas a stejně jako zbylých x věcí v tomto městě, přestali jsme tenhle fakt vnímat. V rámci dějin lidé často používali říční toky jako dělící čáru, hranici. Pro přírodu je však řeka spíše pravým opakem, je to místo které dává život, místo které spojuje, místo setkání. Jsem tedy velmi rád, že MAPPA tenhle fakt cítí a ještě víc jsem rád, že se toto téma takto otvírá. Oživení obou stran řeky Ostravice je klasický win-win scénář.
PS Zdravím ze zastupitelstva, kde si právě někteří hrají na doktory a doporučují rady tělocvikáře papat zvěrolékařské léky na odčervení jako zázrak proti covidu. Konstruktivní diskuse …
DRJPJR :
David Witosz: Škoda, že místo toho nepřijdou představitelé podívat do své vlastní nemocnice, jak to tam (ne)funguje, v pondělí ráno v celé nemocnici vypadl nemocniční systém (hodně oldschool věc) i na urgentním příjmu na několik hodin… to jsou věci, které se mají řešit, ne veterinární léky.
03.03.2021 10:03aggu :
Slezská je „omdlelá“ polovina Ostravy a způsobila to asanace jejího centra – Zámostí a protažení dálnice jejím středem. Předtím, než se začne cokoliv kreslit, je třeba vyřešit Bohumínskou. Od Zárubku po Kamenec. Stávající Frý-Boh ničí „Hrad“ a jeho okolí, ničí pohledy z levého břehu, brání rozvoji Slezské jako celku…
Malovat piazetty v tomto ohledu připadá „levné“. Území od Kamence až k Podzámčí je největší ostravský poklad!
Řešilo se zahloubení. Studie (co vím) byly zaměřeny na to „aby to nevyšlo“. Možná by stálo za úvahu se na celý problém podívat znovu, a ne z pohledu klasické ostravské „předpokakanosti“. Jsou města, kde se kvůli pár metrům pro silnici střílí tunely…
Bohumínská jako S-J silniční tah musí zůstat, nemáme v centru obchvat. Ale zároveň je třeba odstranit jeden z největších urbanistických problémů v celém městě. Výsledek musí být takový, že když přejdu Sýkorák, nesmím mít pocit jako kuře v Crossy Road…
aggu :
petr harfa: A taky stojí za povšimnutí, že řeka teče až u nábřežní zdi. My jsme si z řeky udělali potok, takže když jste poprvé v Ostravě a sejdete k řece, není to „wow“ ale „meh“. Náplavka z obou stran je zbytečně široká.
03.03.2021 10:59Johnny :
aggu: To je pravda, jenže Ostravice je dnes splavněná pro sportovní plavbu. Přihlédneme-li k tomu, jak se za posledních sto let snížil průměrný roční průtok, tak kdybychom koryto roztáhli do původní šířky, máme z řeky brouzdaliště a nepojede po ní ani raft, ani kajak, ani lodička z kůry.
03.03.2021 11:26aggu :
Johnny: A právě proto lidstvo vynalezlo jezy ;)
03.03.2021 11:40Náplavky by samozřejmě měly zůstat, ale ne v šířce 20 m.
Adam :
Po Bohumínské mezi křižovatkami s Českobratrskou a Muglinovskou projede méně vozidel, než po ulici 28. října v Mariánských horách. Na provozu na Bohuminské se více podílí těžká vozidla, ale to je organizační problém, ne stavební.
03.03.2021 14:01Tolik k té údajné nutnosti něco dávat do tunelu, a k té údajné nemožnosti stavět v blízkosti silnice bydlení či kanceláře.
aggu :
Adam: Jaký a čí „organizační“ problém?
03.03.2021 16:45btw, významná tranzitní doprava (Místecká, Bohumínská, Rudná) – o to větší důvod zvážit zářez/tubus/tunel. V případě Bohumínské ale není o čem, ta silnice tam v současné podobě nemá co dělat, na druhé straně Sýkoráku musí být zase město.
Mx :
Aggu: souhlas, bez odstranění dálnice nelze pomýšlet na kvalitní rozvoj, tohle je fakt blok kvalitního rozvoje. Kanceláře možná, byty pro otrlé bydlet u dálnice. Pěší zóny, náměstí – vyloučeno, kdo by tam chodil rád přes /kolem dálnici? Brno má plno tunelů, proč ne 1 i zde? Další problém – sežeňme nejdříve zástavbu v prolukách centru. Řeku bych zvelebil posezeníma ap zatím. To je dobrá cesta
03.03.2021 17:08Adam :
aggu: Nákladní doprava, a především tranzitní, má jezdit po dedikovaných silnicích, a nevidím žádný důvod, proč by měla jezdit právě tudy. Podstatné je, že za současné intenzity dopravy to úplně klidně může být dvoupruhová silnice s budovami v těsné blízkosti. Ta silnice je extrémně naddimezovaná, vůbec nic by se nestalo, a provoz samotný nijak nebrání výstavbě. Pokud chcete odstartovat rozvoj lokace, prostá redukce na 2 pruhy a odkolonění nákladní dopravy by stálo velké kulové a dalo by se to udělat velice rychle.
03.03.2021 18:34aggu :
Adam: To jsou tak krásné „hraběcí rady“ ;)
03.03.2021 19:08Svést nákladní dopravu z východní půlky města „nějak někam“…
Kolem Sýkoráku náklaďáky představují 16% dopravy. Tranzitní doprava není jen nákladní. Bohumínská je v podstatě dálniční přivaděč.
Neexistence obchvatu centra, tj. chybějící V-Z propojení Místecká x Frý-Boh, asi nebude cenově „velké kulové“ a rychle provedené….
A jen tak mimochodem, kolem Sýkoráku, což je úsek o kterém se tu bavíme, jezdí 20000 aut/denně a mezi lety 2010-2016 doprava narostla o 3%. A od Českobratrské jezdí aut úplně stejně jako v Mariánkách. Za těchto okolností rušit 4-pruh a jít do 2-pruhu považuji za poněkud unáhlený názor ;)
Silnice není naddimenzovaná, problém je jinde a popsán výše.
aggu :
Mx: Vzal bych předválečné a předbolševické plány ulic a Zámostí bych připravil pro zástavbu tak jak bylo. Úplně vážně. Včetně návratu původních názvů ulic a náměstí (Gagarinka > Slezské nám.)
03.03.2021 19:23Stávající infrastruktura by se musela přizpůsobit. Což při zachování funkce Bohumínské představuje jediné…
Karvinsko má plán POHO. Na Zámostí a okolí se taky vyřádili komunisti a taky by potřebovalo být v poho.
Michal :
Absurdní, děsivý žvást. Úplně vážně.
03.03.2021 22:53thvari :
Do toho tunelu bychom výhledově prostě měli jít a tím pádem ho začít plánovat (ne reálně, ale aby se s ním do budoucna pevně počítalo), protože jestli ho tam chceme třeba za 20 let mít, tak se musí začít teď. Ona postupně bude růst nějaká výstavba, ale asi ne úplně raketovým tempem. Jestli časem přijde nějakký tipping point, bod zlomu, kdy tam toho bude stát víc a ještě víc toho budeme chtít postavit a kdy si uvědomíme, že nám ta Bohumínská vlastn zavazí, tak to je přesně ten moment, kdy se nesmíme probudit a říct, aha, tak teprve teď to začneme promýšlet a proč už to někoho nenapadlo dřív.
03.03.2021 23:03aggu :
thvari: Pokud chceme Zámostí (chceme) a zároveň potřebujeme Bohumínskou (potřebujeme) tak jiná možnost není. Do kopce „vrtat“ není vhodné, u slezskoostravské radnice je málo místa.
04.03.2021 09:48Johnny :
Ondřej Vysloužil se k záměru zakopat Bohumínskou před časem vyjádřil takto (vychází to ze studií a analýz dopravní struktury města, které zpracovala MAPPA): „… Na plátně Kostra města uvidíte, že Bohumínskou vůbec není třeba zakopávat pod zem. Nejvhodnější řešení je v jejím zklidnění a co největší přeměně v městskou třídu.“
04.03.2021 10:53Název :
aggu: Myslím že odklonit veškerou nákladní dopravu přes Michálkovice a kolem ZOO by smysl dávalo. Problém vyřešen….
04.03.2021 12:30zzz :
Název: Spíš problém přesunut jinam…
04.03.2021 13:24z :
Název: Jo aha, to jste asi myslel(a) ironicky – často to není úplně zřejmé … :-)
04.03.2021 13:26Mx :
Název: formát hlavní třídy v Porubě – budiž, ale na to to podle mne není dost široké, aby vznikl klidný bulvár. A hlavně – v Ostravě by to dopadlo po krásných vizualizacích nakonec překopáním dálnice v klidnější cestu a uprostřed by vedla stezka z šedé zámkovky a pár záhonů a nazvali by se to nově bulvárem. Výsledek: lidi by tam rádi z centra nechodili. Pokud nevznikne pořádný motiv tam z centra města vůbec chodit, nemá smysl tam moc dělat a rušná cesta je prostě silný blok, aby tam něco fakt lákavého vzniklo. Odklon dopravy jinam je jen přesun problému
Martin [msstavby.cz] :
Prvně se musí vyřešit tohle. Nákladní doprava versus stromy podél ulice bude problém. Aby pak neořezávali větve kvůli výšky, jako když natrasovali dvoupatrové autobusy na Jih a pak musel obvod kolem ulic ořezávat větve, aby tam tahle legrácka vůbec projela. :)
14.03.2021 21:05