Ředitelství silnic a dálnic ve středu oficiálně zahájilo stavbu další části obchvatu Opavy na silnici I/11. Konkrétně jde o pětikilometrový úsek, který tvoří západní část obchvatu.
Stavbu zbuduje sdružení firem Metrostav Infrastructure a Metrostav DS, které v tendru nabídlo cenu 994 milionů korun. To je o 16 procent méně, než byla odhadovaná cena (1,194 mld. Kč). Hotovo má být za tři roky.
Stavba západní části začíná rok po zprovoznění části východní. „Zahajujeme druhý úsek, který dokončí napojení obchvatu na silnice I/57 a I/11 a přinese další zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy i úlevu obyvatelům, tentokrát zejména ze severozápadní části Opavy,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ředitelství silnic a dálnic zároveň zahájilo také stavbu nazvanou „I/46 Opava, jižní obchvat – napojení na I/11„. Jde de facto o výstavbu nové kruhové křižovatky na křížení silnic I/11 a II/416.
zdroj: zdopravy.cz
Brzda :
Abych pořád nedával laciné příklady srovnání s Čínou, přidám příklad srovnaní s našimi severními sousedy:
Stavba S3 – Legnica-Bolkow – CZ – délka úseku 15,3km, realizace 20-22 (komunikace dálničního typu, 4 pruhy, mimoúrovňové křižovatky) kontra tato stavba – severní obchvat Opavy, západní část – délka 5,1 km, realizace 20-23 (dva pruhy, úrovňová křížení kruhovými křižovatkami).
Tady je fakt něco špatně…….
Pavel :
Brzda: Myslím, že je to o prioritách, pro české ŘSD jsou obchvaty kdesi na Moravě a ve Slezsku tématem třetí kategorie, průměrný Pražák je neumí najít na mapě, natož aby tam někdy cestoval. Zmíněná polská S3 je pro Poláky z velkých měst důležitou cestou na jihozápad Evropy.
Na jednu stranu zaplaťpánbůh za každé odklonění tranzitní dopravy z center moravskoslezských měst, na druhou stranu pro projíždějící to nic super nebude. V případě Opavy se přesunou fronty od kruháče v Jaktaři ke kruháči u Vávrovic. Další špunt je na kruháči v Kateřinkách, který bůhvíproč nebyl projektován do spirály a i když mà 2 pruhy, tak všechny vjezdy jsou 1pruhové. Třetím špuntem po výstavbě obchvatu Komárova bude křižovatka u Kylešovic, kde se silnice č. 11 bude zužovat ze 4 do 2 pruhů.
Za hodně peněz málo muziky. Ale: co by za to dali v N. Jičíně, Havířově, Karviné, Bruntále, …, aby aspoň něco podobného už také měli?
Rado :
Brzda: Pavel: Děkuji oběma pánům za komentář, zejména Brzdě za příklad z Polska, neboť to, jaký mají v Polsku předstih, je šílené. Ve všem. V plánování infrastruktury (mnohem kvalitnější), rozsahu a velikosti staveb (když to jde, staví rovnou 3+3 anebo 2+2 s přípravou na 3+3, to je něco, o čem si my tady můžeme nechat jenom zdát) a celkově jsou v řešení problémů x let před náma. Útlum svého hornictví řeší aktivně již několik let, náš hejtman je překvapen, že něco takového může nastat. Škoda mluvit. Každopádně k Opavě. Budu rád, když obchvat bude, nicméně ty dva pruhy jsou hodně úsměvné. Že někdo při případném rozšíření na x let zkomplikuje lidem dopravu, to je jedno. A kolikrát mám z českého stavebnictví dojem, že se zde stavět rychle a kvalitně snad ani nechce. Že je lepší všechno rozkouskovat, aby byla práce i do budoucna. Samozřejmě, nemyslím si, že problémy, že nemáme obchvaty, že je to problém Prahy. Myslím si, že je to problém našich politiků, kteří dostatečně netlačí na pilu. Jak dlouho se hovoří o Severním spoji na D1 a kulové s přehazovačkou, to samé spojnice R48 na D1 vedoucí kolem Havířova. Cestuji hodně na Jesenicko a Bruntál jako brána do nich by si zasloužil pořádnou 2+2 cestu, aby se mohl tento region rozvíjet, o nějakých tunelech pod Jeseníky ani nemluvě. Škoda se rozčilovat takhle při neděli.
Martin [msstavby.cz] :
Trasa severního obchvatu má požadovanou návrhovou kategorii S 22,5/100, která bude vybudována po roce 2030. Do této doby bude realizována
pravá polovina budoucí kategorie jako S 11,5/80.
Rado: Proč by měl vést na Bruntál čtyřpruh, když tam je minimální provoz?
https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/0e0a7b96-a3f6-4612-a8fd-3bf792bef2cc/pentlogram_srovnani_2010_2016.jpg?MOD=AJPERES
11.10.2020 10:16S200 :
Rado: S tím, co píšete, bych vcelku souhlasil, až na ten útlum těžby černého uhlí, to Poláci těžce nezvládají. Ale to je na delší povídání a k obchvatu Opavy to nepatří.
11.10.2020 10:20Pavel :
Martin [msstavby.cz]:
4pruh do Bruntálu teď opravdu není zapotřebí, ale severní obchvat Opavy měl být 4pruhem hned, spojuje silnice od Bruntálu (11) a Krnova (57) se silnicemi do Ostravy (11), Hlučína (56) a Ratiboře (46). Na tom, že se vůbec začal stavět, má zásluhu hlavně býv. ministr dopravy Staňura, dřívější opavský primátor, bez něj by nebyl ani ten 2pruh. Čekalo se na to možná 25-30 let a problém nebyl v pozemcích.
11.10.2020 10:43aggu :
Pavel: 4pruh na Bruntál zapotřebí je, čeká na něj celý západ MSK a celý sever kraje olomouckého. Ale priority státu jsou jinde. I oba kraje na své periferie trochu kašlou. U toho MSK to lze pochopit, protože ho bota aktuálně tlačí na východním okraji.
Směrem ke Krnovu přitom stavební a přípravné práce na jiných úsecích jedou. K Bruntálu nic (kromě jeho obchvatu). Nejde samozřejmě o Bruntál, ale pokračování I/11 na západ a propojení na I/44 potažmo D35.
Vedle jižních Čech nejvíc opomíjená část Česka.
davidb :
aggu:
Nemyslím si.
Maximálně střídavý trojpruh.
Brzda :
Nevím proč zmizel jeden můj post, nebudu to znovu vypisovat, ale odkazy vkládám znovu pro ilustraci rychlosti výstavby v ČR vs PL:
11.10.2020 18:15https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1lnice_v_%C4%8Cesku vs https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1lnice_a_rychlostn%C3%AD_silnice_v_Polsku#/media/Soubor:Historia_budowy_autostrad_i_dr%C3%B3g_ekspresowych.gif
aggu :
davidb: Když chcete propojit dálniční tahy, tak nebudete draze stavět bottleneck ;) Ale stejně je to jen akademická debata, bruntálsko ani jesenicko se ještě hodně dlouho nezmění, stačí se podívat na ZUR MSK.
11.10.2020 18:54davidb :
aggu:
12.10.2020 09:05No I/11 mezi Opavou a Mohelnicí bych jako propojku dálnic neviděl.
Spíš bych chtěl napojení Jeseníku na Zábřeh (Mohelnici) tunelem pod Jeseníky.
A Bruntál bych spíš zkapacitnil směr Šternberk.
Ale to jsme hodně OT.
aggu :
davidb: Ani ne.
12.10.2020 11:06Silnice I/11 je už od dob ČSSR jedním z nejdůležitějších tahů a je to nejdelší 1. třída vůbec. Vede z Hradce na Slovensko.
Až bude dostavěna D35 do Mohelnice bude neexistence rozumného tahu směr Bruntál-Opava ještě markantnější.
Tunel pod Červenohorským sedlem padl. Jeseník není tunelu „hoden“. Ale na I/44 se pracuje pořád a z Mohelnice do Šumperka to bude dobrý.
Na Bruntál-Šternberk se taky projektuje.
davidb :
aggu:
12.10.2020 11:29O všem vím. Ale samozřejmě jako laik.
Sleduji to na http://forum.ceskedalnice.cz/
S200 :
aggu:
Silnice I/11 byla důležitý tah možná za ČSSR, od té doby, co máme dálnice (aspoň některé), tak je to silnice důležitá jen regionálně, třeba jako spojnice Opava – Bruntál nebo Opava – Šumperk, ale už rozhodně ne Ostrava – Šumperk či dokonce Ostrava – Hradec Králové. Dostavba D35 na tom nic nezmění, spíše I/11 dále upozadí.
Slosor :
S200: Přesně tak. A proto mě irituje, že je už od Ostravy značený Hradec Králové přes Opavu. Nikdo zdravý do Hradce po I/11 nepojede.
12.10.2020 15:02Pavel :
Slosor:
Ale když se chcete kochat jako pan doktor ve Vesničce mé střediskové, nemůžete si tuhle trasu nechat ujít. Jen pomyslete na Suchý vrch, Skřítek, 26 zatáček mezi Rýmařovem a Václavovem, srnky a divočáci, … Proti tomu je silnice 35 obrovská nuda, o dálnici nemluvě;-)
12.10.2020 20:01Crazym :
Pavel: Tak tak, zřejmě nejsem zdravý, mám tu jedenáctku jako srdcovku už od dětství kdy jsem jezdil k babičce do Trutnova. A i dnes pokud vyloženě nespěchám radši jedu vrchem a v Žamberku točím přes Dobrušku na Nové Město nad Metují kde se narodil můj bratr. Teď už tam jen vozím matku na školní srazy nebo jedu na Trutnov Trails a to je dokonce lepší jet přes Polsko.
12.10.2020 20:30Jakub :
Pavel:
27.11.2020 15:45Co by za to dali v jiných městěch. Srovnávejme srovnatelné. Ne poloviční či třetinová města.
Centrem Opavy projede po dvou hlavnách tepnách ve směru východ – západ (Olbrichova a Nákladní) stejný počet aut jako Frýdkem Místkem.
Ve FM se staví dálniční obchvat…
Podívejme se na obchvaty silnic prvních tříd jiných měst kdekoliv ČR vyjma MSK. Samé mimoúrovňové křiživatky se silnicemi druhé i třetí třídy. Krnov – křižovatka 1/57 a 1/45 průsečná při vyšších intenzitách dopravy kde se jinde budují mimoúrovňové. Ty kruhové objezdy na obchvatu Opavy nemjí jinde obdoby. Dále obchvat zcela uzavírá možnost růstu města, tím že vede v těsn blízkosti zástavby na náspu. Přitom druhý extrém je hned vedle Opavy – obrovský oblouk projektovaného obchvatu Komárova. Jak je možné, že linie opevnění projektovaná před celým jedním stoletím je od města dál než právě otveřný / budovaný obchvat? Tady někdo musel mít v hlavě slušný „kosočtverec“. Chci tím říct, máš pravdu, tady se vzalo za vděk alespoň nečím, ale to je špatně. Obchvat měl mít trasu thruba takto, přičemž naunačuje napojení na budoucí trasu 1/56. https://mapy.cz/s/fajupezola