Informace k plánované vysokorychlostní železniční trati mezi Brnem a Ostravou. Na webu se budeme věnovat druhé části, Přerov – Bohumín.
Celá vysokorychlostní trať (VRT) je součástí páteřní trasy RS 1 Praha – Brno – Ostrava s pokračováním do Polska. Tato VRT je navrhována jako kombinace modernizace (Brno-Přerov) a výstavby nové VRT (Přerov – Ostrava) s rozdílnými traťovými rychlostmi. Modernizovaný úsek by měl být do provozu uveden dříve než novostavba VRT. V současné době však probíhá diskuze, zda i úsek Brno – Přerov není výhodnější řešit novostavbou pro rychlost 300 km/h
Dle studie „Aktualizace koncepce vysokorychlostní železniční dopravy na území ČR– Fáze A – prognóza přepravních proudů“ zpracované firmou SUDOP Praha v roce 2008 lze vytížení úseku VRT Brno – Ostrava očekávat v rozmezí 18 000 – 22 000 osob/den.
Nový vysokorychlostní úsek Přerov – Ostrava
Celá trasa Přerov – Bohumín je rozdělena na úseky:Klopotovice/Chropyně – Prosenice (VRT)
Prosenice – Polanka nad Odrou (VRT)
Polanka nad Odrou – Bohumín-Vrbice (konvenční trať)Délka VRT: cca 80 km
Traťová rychlost: 300-350 km/h
Cestovní doby: 50 min. (2012), na nové VRT cca 25 min.
Harmonogram realizace: 2025 – 2035 (odhad)
Náklady: 40 mld. KčU Rokytnice u Přerova se předpokládá vybudování nové stanice Střední Morava s přestupem na trať Přerov – Olomouc. Trasa VRT dále vede k Prosenici a poté poblíž současné tratě Přerov – Hranice, v úsek Hranice -Bělotín je mezi dálnicí a stávající tratí, dále po severním okraji dálnice D1 v jejím ochranném pásmu, u obce Butovice přechází VRT na druhou stranu dálnice D1 a za Studénkou se přibližuje k současné trati až do Ostravy-Svinova. Při průjezdu uzlem Ostrava (mezi Jistebníkem a Bohumínem) je trať vedena jako konvenční v souběhu se stávající tratí a je s ní propojena tak, aby byla umožněna segregace veškeré dálkové osobní dopravy (z VRT i ostatní) na tuto trať.
zdroj: vysokorychlostni-zeleznice.cz
Tomas T. :
Co to je za vizualizaci? to budou Svinov znovu predelavat? nebo to je neco starsiho co se jiz nerealizovalo?
K samotne trati…. doufam ze se to postavi co nejpozdeji – nebo jeste lepe ze ja se toho nedoziju. Uz tak betonujeme kazdy kousek prirody a toto bude neco extra ….
Tino :
Tomas T.: radsi byste jezdil na konich po polnich cestach?
18.11.2015 02:59balde :
Tomas T.: nerealné přání
18.11.2015 03:05koudy :
Tomas T.: Daleko lepší vybetonovat tohle než nějakou 8mi proudovku.
18.11.2015 07:06S200 :
Tomas T.: Ve Svinově je s prostorem pro výstavbu VRT počítáno. Koleje VRT a nástupiště jsou plánovány v prostoru mezi stávajícím kolejištěm a dálnicí, pravděpodobně by si to vyžádalo i zrušení části manipulačních kolejí přilehlých k dálnici. Na stávající stanici by výstavba VRT měla jen omezený vliv, zásadnější by bylo jen prodloužení podchodů na nástupiště VRT, což by si po dobu výstavby vyžádalo zastavení provozu na kolejích mezi 4. nástupištěm a dálnicí. Předpokládám, že ve Svinově dojde i ke kolejovému propojení trati VRT a konvenční trati, takže dalším zásahem do stávajícího kolejiště bude vložení nových výhybek.
18.11.2015 08:07S200 :
Jinak na té vizualizace to vypadá, že by bylo nástupiště VRT hned vedle stávajících nástupišť, ale doufám, že k tomu nedojde, neboť by to mělo negativní dopad na nákladní dopravu.
18.11.2015 08:10zerdě :
je i nejaka mapa s lepsim rozlisenim, tam kolem Bohumina?
18.11.2015 08:29Jordanix :
Určitě se kraj s touto železnicí posune zase o kus dál.
18.11.2015 09:11Ričí :
No ta zbytečná estakáda na rovině v Poodří mezi Jistebníkem a Polankou mne úplně nenadchla. Jinak za cenu Blanky mnohem důležitější stavba.
18.11.2015 10:32balde :
Ričí: předpokládám že je třeba kvůli podloží
18.11.2015 10:37Petr Ks. :
Pěkný, akorát moc nechápu, proč Brno-Přerov chcou mít v rychlosti 200 km/h a Přerov-Bohumín 350 km/h.
18.11.2015 12:50S200 :
Petr Ks.: V cílovém stavu by měly z Brna do Přerova vést dvě tratě, jedna na 200 km/h a druhá na 350 km/h. Jen ta druhá (rychlejší) je v nedohlednu. Ta trať na 200 km/h (s dalšími lokálními omezeními) řeší nynější naprosto nevyhovující stav, kdy je mezi Přerovem a Brnem jen jednokolejná trať s maximálními rychlostmi 80-100 km/h. Takže ta trať na 200 km/h je pouze zdvoukolejnění a (značné) vylepšení stávající tratě, které se musí udělat tak jako tak.
18.11.2015 14:34Ondřej Višňa :
S200:
Přesně tak, v plánu je do budoucna postavit kompletně novou trať z Prahy přes Vysočinu (o zastávce v Jihlavě se zatím neví) do Brna a dále do Ostravy přes Přerov. Každopádně nové vedení rychlodráhy z Brna do Přerova je zatím v nedhohlednu. Je to otázka několik desítek let. Proto se uvažuje o prozatimním vedení skrz současnou konvenční trať z Brna do Přerova. Každopádně i ta rychlost 200 km/h je luxusní a zdvoukolejení je už dávno povinností.
19.11.2015 12:08Adam :
Aneb další dopravní stavba, kterou už jsme dávno měli začít stavět. ČR může snadno propojit svá nejdůležitější centra jedinou tratí, a spojení do zahraničí přímo navazuje.
20.11.2015 02:19Jáje :
Pokud by už v té době byly schopné počítače, tak si dokážu představit, že tuhle vizualizaci, ale s vláčkem v jiné krajině, by pouštěli lidem v Japonsku a ve Francii, než začali stavět dráhu pro Šikansen a pro TGV.
06.03.2019 07:11To je fajn, že v době, kdy je na světě už i magnetická rychlodráha, že se v roce 2025 a po její dostavbě kdo ví kdy, dostaneme na úroveň sedmdesátých let minulého století :).
No nic, jdu přemýšlet nad teleportem. Kdo bude rychlejší?
Vladislav :
Prosím, a jakou rychlostí se bude projíždět Tunelem Pana Ferdinanda v obci Slavíč ??
26.10.2021 07:04Cyklista :
Jáje: Náhodou, mi se velmi líbí, že se ještě za dvacet let počítá s Brejlovci =)
Je tak hezké vidět na Svinově odjíždějícího Brejlovce, které rozverně vypouští obláček kouře na pozdrav přijíždějícímu ICE v barvách ČD.
26.10.2021 10:52