Poláci začínají řešit rychlovlaky z Ostravy do Katovic. Budou připravovat i český úsek.
Polská státní organizace Centralny Port Komunikacyjny (CPK) udělala první zásadnější krok k vybudování vysokorychlostní trati z Ostravy do Polska. Začala hledat zhotovitele, který v technicko-ekonomické studii zhodnotí, zda se vůbec vyplatí takovou stavbu uskutečnit. Vyplývá to z vyhlášené soutěže v evropském věstníku veřejných zakázek. V rámci celé zakázky bude vítěz soutěže zkoumat i trať na českém území.
Poláci počítají s tratí na rychlost 250 km/h. Má jít o součást koridoru mezi Vídní a Varšavou. Po dobudování rychlotrati by měly vlaky mezi rakouskou a polskou metropolí zvládnout trasu za 3,5 hodiny. Vítěz soutěže má provést i předběžné geologické studie a navrhnout nejlepší vedení trasy.
Nová trať má mít přitom dvě funkce: odlehčit částečně současné trati, která je velmi vytížena i nákladní dopravou a současně zlepšit dostupnost rychlé osobní železniční dopravy. Podle zadávací dokumentace budou prověřovány různé varianty trasy.
Studie na českém území v polské režii
Termín pro podání nabídek je 3. února. CPK očekává, že do konce prvního čtvrtletí roku 2023 získá povolení EIA (vliv stavby na životní prostředí), v roce 2026 pak stavební povolení.
Správa železnic připravuje vysokorychlostní napojení Ostravy ve směru od Brna a Prahy. Aktuálně soutěží přípravu takzvané vysokorychlostní tratě VRT Moravská brána. Podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriusové nedává smysl, aby se krátký úsek na české straně z Ostravy na státní hranici připravoval samostatně. „S polskou stranou bylo dohodnuto, že minimálně pro fázi zpracování studie proveditelnosti bude tento úsek zahrnutý pod zakázku zadávanou CPK. Správa železnic jako podklad dodá představu o technickém řešení na území České republiky. Bude se účastnit pracovních jednání při zpracování studie. Postup v dalších fázích přípravy ještě bude předmětem mezistátních jednání,“ dodala Pistoriusová.
Podle Správy železnic už byly přípravy na české straně zahájeny. „Probíhají jednání mezi ministerstvy dopravy obou zemí o dalším postupu a také s Moravskoslezským krajem o územní přípravě. Zájmem všech zúčastněných je co nejrychlejší stabilizace trasy a odblokování území, které je pro různé trasy dnes chráněno. Logickým krokem je brzké zahájení aktualizace Zásad územního rozvoje kraje,“ dodala Pistoriusová.
celý článek + zdroj: zdopravy.cz
Winter :
Tak po te, co nám Němci „naprojektovali“ strukturu ekonomiky, tak Poláci vypomuzou s infrastrukturou. Jsme skutecne nesvepravny stat.
vrt :
Sranda bude až v 2030-2035 bude úsek z Ostravy na hranice jedinou rychlodráhou v ČR a to jen proto, že aspoň něco za nás odedře někdo jiný.
Martin [msstavby.cz] :
A Praha-Drážďany, tam to táhne Německo.
20.01.2021 19:40Graylag :
Aniž bych chtěl někomu kazit jeho „české“ sebemrskačství, uvědomte si, že vzdálenost z Ostravy do Zebrzydowic je jen asi 25 km a do Chalupek dokonce jen 10 km. VRT pro 250 km/h má minimální poloměr oblouků cca 10 km, optimálně 20 km. Když si budeme hrát na národní hrdost a na hranice to nakreslíme sami, tak jedině čeho dosáhneme bude, že se bude ještě dlouhé desítky let řešit jak spojit Českou a Polskou trať, jen aby to skončilo paskvilem se kterým nebude spokojený nikdo. Za sebe jsem rád, že někoho napadlo dát to celé nakreslit Polákům.
maziizam :
Prosimy o poparcie koncepcji społecznej, prostującej wygiętą przez polityków trasę przyszłej kolei dużych prędkości Katowice – Ostrawa
23.01.2021 15:02Trzeba pamiętać, że jest to ważna sprawa dla regionu, Śląska, Polski i Europy.
Dziękujemy !
https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim
Jan :
Pozor na Děti Putinovy, ty už mají jasné instrukce z Kremlu.
26.04.2024 14:10