Roční zpoždění má stavba nové železniční trati ze Studénky na mošnovské letiště. Způsobilo ho hlavně výběrové řízení, které se kvůli odvoláním uchazečů o stavbu značně protáhlo.
Napojení letiště Leoše Janáčka na železnici bude českým unikátem. Vlakové nádraží má stát nedaleko letištní haly. Obě budovy navíc propojí zastřešená chodba, takže cestujícím nebude znepříjemňovat život déšť ani sníh. Například z nádraží Ostrava-Svinov se vlakem na mošnovské letiště dostanou za dvacet minut.
Nová železnice se napojí na hlavní trať v Sedlnici nedaleko Studénky. Bude dlouhá tři kilometry a přijde na více než 1,5 miliardy korun. O tyto náklady se podělí stát, Moravskoslezský kraj a Evropská unie. „Moravskoslezský kraj předpokládá investice v řádech stovek milionů korun. Neměly by ale překročit 900 milionů,“ uvádí náměstek hejtmana Miroslav Novák. Až na 85 procent z této částky bychom mohli dosáhnout z evropských prostředků.
Původně měl na letiště jezdit speciální vlak s velkým prostorem pro zavazadla. České dráhy ho chtěly pořídit za evropské peníze. Na poslední chvíli ale tuto objednávku stáhly. Kvůli nedostatku peněz ve státním rozpočtu se obávaly, že se stavba nové železnice může odložit i na neurčito. Nyní se zdá, že by se vlakem až na letiště cestující měli dostat v roce 2013, i to je ale o rok později, než bylo v plánu původně.
Zdroj: ceskatelevize.cz
PetrP :
No ještě sem nalákat dopravce, aby se taky dalo z letiště létat a bude to super :)) Myslím, že minimálně linka do Londýna by se v klidu uživila, ale obávám se, že kraj zaspal dobu a najít někoho (Ryanair, Easyjet..) bude veelmi těžké…
19.11.2011 18:16Summerboy :
Přesně, aspoň ten Ryanair by byl fajn. Easyjet létá spíš taková ta „lepší“ města, takže s těmi bych moc nepočítal. Kraj zaspal dobu v mnoha případech, ale toto je jedno z nejfatálnějších pochybení. Ale už aby se ta železnice začala stavět…!
20.11.2011 13:25Hynek [msstavby.cz] :
uprimne nevim, jak muze kraj ovlivnovat to, jestli tu bude easyjet/ryanair litat nebo ne (krom pumpovani penez do neceho, co si nejspis spocetli, ze se jim nevyplati). ja litam relativne casto (sezona nesezona) linkama ova-pha/viden a je to jak kdy, uz jsem letel i ve ctyrech lidech a na to se vam kazdy nedotovany dopravce vykasle. co se tyce sezony, tak ty chartery, ktere tu maji odbyt, tady litaji. takze v tomhle to chapu a sam se divim, ze vubec funguje ten kostitras do vidne/prahy (ale tohle reseni mi osobne vyhovuje).
20.11.2011 15:40aggu :
imho krajský úřad to jako vlastník letiště může ovlivňovat docela zásadně. akorát doteď dělal jenom kopštosy, zjevně za účelem vysávat prachy z EU na infrastrukturu, a na rozvoj letiště jako takového kašlat. tzv. „rozlétávání“ linek (=miliony spřízněnému CCA), to už je rovnou na přes hubu.
20.11.2011 16:09vedle smogu a politiků je mošnov největší průser kraje (ten čtvrtý, nedostatek el. energie už se naštěstí řeší). lkmt.cz hlasí pokrok, ale když čtu oficiály z kraje, pořád chtějí být vůči lowcostům opatrní. co jsme komu udělali, že nám vládnou trollové….
mm :
„aggu“ Tak to je trefa do černého, protože kraj jako vlastník letiště jeho provoz může ovlivňovat a já do dneška nepochopím, jak do nedávna největší regionální letiště ve střední evropě bylo předběhnuto Krakowem, Katowicemi, Brnem a nebude dlouho trvat a převálcuje ho i letiště v Karlových Varech a Pardubicích. Jen letní chartery toto letiště neudrží. Už dávno tady měl lítat Raynair a jiní dopravci, ale prachy se cpali pouze do CCA a to je dnešní výsledek. Jinak si neumím představit, že veškerá jmenovaná letiště byla v době, kdy do Ostravy vedly pravidelné linky jen malým nevýznamným letišťátkem a dnes jsou přepravními úzly. Z Brna již začal do Londýna operovat druhý dopravce vedle Raynaru také Wizz Air a jsou plní, jak to, že Ostrava s tak velkým okolím není schopné zařídit Londýn?
20.11.2011 16:44PetrP :
Přesně tak, myslím, že linka do Londýna musí být prioritou č. 1. Já když žil asi před 4 lety v Londýně, tak jsme museli létat buď do Prahy nebo Brna… A lidí z Ostravska a blízkého Slovenska tam bylo nepočítaně a to nemluvím o polácích, kterých je tam skoro více než angličanů…
20.11.2011 21:19A jak píšou pánové přede mnou, kraj je vlastník a zřizovatel letiště, takže má zásadní vliv, kdo z něj bude létat a prachy se cpaly jen do CCA, jehož majitel měl (má) úzké vazby na krajské vedení… no prostě hnus a snad se to už brzy obrátí k lepšímu.
Hynek [msstavby.cz] :
myslenka, ze lowcosty zadoni, aby tady mohly fungovat a kraj je odmita, mi prijde absurdni, ale mozna to tak je, fakt o tom zakulisi vim prd.
20.11.2011 23:42Summerboy :
Kenny: Lowcosty žadonily, aby tu mohly létat. Šest sedm let zpátky, kdy se v Brně mohlo o lowcostech zdát a v Praze se s tím de facto začínalo, se lowcosty chtěly dostat na hodně letišť. Pánové z kraje však tvrdili, že Ostrava by byla plná baťůžkářků, a tedy je třeba koncentrovat se na „manažerské“ linky. Do Prahy a do Vídně je to fajn, ale jinak to stálo za hovno. Manažerské linky jsou hezké, ale lowcosty bude využívat většina lidí. A ráda. Jestli porovnáváte linku do PRG/VIE, kde jste jednou letěl ve čtyřech lidech, s lowcostem, tak je to trochu vedle. Spoj do Vídně samotný stojí v rezervačních systémech desítku. Proč, to nevím. Nestojí to tolik, když letíte návazně, ale tím vám lítat lidi BĚŽNĚ nebudou. Naopak, i ti chudí studenti (mezi které se i já řadím) si s klidným srdcem ušetří dva tisíce na zpáteční letenku do Londýna z Ostavy, aniž by museli dávat pětikilo a víc za vlak do Prahy či Brna. Anebo do Katowic. Je to jen a jen vina tehdejšího vedení kraje, že se k lowcostům otočilo zády. A na současném vedení je, aby to zkusili ne zvrátit, ale aspoň zachránit. Lowcosty zaručí rozvoj letiště. Podívejte se na Katowice či Bratislavu.
21.11.2011 00:36Hynek [msstavby.cz] :
Summerboy: rozumim
21.11.2011 00:50mm :
Jenže pánové z kraje měli právě ty úzké vazby na lidí z CCA a proto tak štědře dotovali tohoto dopravce, který krom Vídně a nějaký čas Mnichova nezajistil nic. Příliš vysoké letištní poplatky a úzké vazby na CCA – např. p. Lukša z Čeladné zapříčinili to, že se jiní dopravci k Ostravě otočili zády a dnes se již tady moc nehrnou, když lítají z několika vedlejších letišť. Teď už opravdu záleží jen na současném vedení kraje jak se k tomu postaví, ale dotování nového dopravce nebo linky není v cizině něčím novým nebo zvláštním. Bohužel na některých letištích to šlo samo a bez dotací. A když mluvíme o polských letištích, tak tam veškerou výstavbu příletových hal a zázemí a veškerý ten rozvoj dotoval štědře stát. Tady to dělal také, ale jen v případě Ruzyně, dál peníze nešly. A když už bylo letiště naše – tedy kraje a města, tak to zase pohnojili pání radní z kraje – proč né, když mohu pak s CCA létat, kde se mi zachce a zadara.
21.11.2011 17:39Nimrod :
No samozřejmě, že to je vina kraje, nikoho jiného. Tady není o čem debatovat. Prostě to soudruzi podělali a teď na to doplácí kraj i města. Pořád propagují turistiku, ale nějak těm bezmozkům nedochází, že bez letadel sem žádné cizince nepřitáhnou…
21.11.2011 19:46Nimrod :
Summerboy: Nebuďme naivní, současné vedení kraje je k tomuto problému ještě více lhostejn než to minulé. A lepší to nebude
21.11.2011 19:48MM :
Zátorský se jen směje jak si to s Novákem atd. domluvil. Pravidelné linky do Moskvy a dalších „turistických“ měst to jen dokazují. Stejně CCA skončí nebo skončili. Dlužil Světlíkovi, tak mu prodal tuším část letiště (hangáry atd.) nebo tu leteckou společnost. Takže snad nastane nějaká renesance létání z Ostravy :-)
21.11.2011 23:15mm :
Tak o tomto jsem ještě neslyšel, ale pokud by to vzal p. Světlík, tak věřím ve velké obohacení a velký rozvoj, protože to je člověk na svém místě. Zátorský, Lukša a jim podobní to dotáhli akorát tak do háje.
22.11.2011 19:09bandita z Čeladné :
Sundejte si pásku z očí. Kolem Katovic a Krakova žije 4.5 milionu lidí, kolik kolem Ostravy? Čtvrtina. Lowcosti v Ostravě už je dávno prosraná šance, hlavně díky hajzlům Tošenovský – Lukša – Zátorský. Rozkopat držku každému z nich by bylo málo.
Navíc výstavba A1 je v plném proudu, dojezd do Pyrzowic se výrazně zkracuje pokaždé, co tam jedu. Z Katowic se dá skutečně letět do celé Evropy, přes léto mají dokonce i přímé linky Chicago a New York.
25.11.2011 20:43aggu :
Pyrzowice zas tak blízkou nejsou, a za humny to nebude ani po napojení A1-D1. Bude se muset pořád objíždět celá katowická aglomerace, ni?
25.11.2011 21:50Źádná šance není „prosraná“, viz poslední zprávy z EU o evropských jádrových letištích. Tam je pořád Mošnov vedený, na rozdíl např. od Tuřan. Ano, naši tupci ztratili 10 let, ale čas běží dál, a za 3-4 roky to třeba bude jinak. Příští rok se začíná s žel. napojením a třeba se karta obrátí :-)
mm :
to bandita ..: Máte pravdu, že Katowická a Krakowská aglomerace je co do počtu obyvatel velkou aglomeraci, ale ještě kousek za Krakowem leží město Rzeszów – menší městečko, které to do Krakowa na letiště nemá až tak daleko a ejhle, z místního letiště vypravuje Raynair několik linek a to přitom o místním letišti před pár lety snad nikdo neslyšel. Jinak je pravda, že Katowice udělaly zdejšímu kraji velký odliv a dálnice tomu ještě kapánek napomůže, s nakopáním zadků určitě souhlasím, protože slibný rozmach letiště byl prakticky zastaven, ale jak píše „aggu“ zítra může být všechno jinak a je třeba jednat a starat se. K tomu všemu napomůže nejen rozšiření odbavovací plochy a jiných zázemí letiště, ale třeba i ta konečně snad příští rok budovaná železnice. Jen bych se rád „aggu“ zeptal na tu poslední zprávu z UE – o tom jsem ještě nikde neslyšel, kde to najdu? Za to, se mi donesly zprávy, že dny NATO by se mohly přesunout do Prahy na Ruzyň – víte někdo něco o této snad kachně?
26.11.2011 09:49bandita z Čeladné :
To vaše menší městečko za Krakowem má aglomeraci 750.000 lidí a ejhle, je 150 km vzdálené od Krakowa.
26.11.2011 11:01aggu :
mm: Revize plánovaných dopravních tras v EU (říjen 2011): http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/connecting/revision-t_en.htm
26.11.2011 11:16mm :
No dobrá, ostravská aglomerace také sčítá přes 500.000 lidí a není to zrovna málo, když vezmeme v úvahu, že tak velkou aglomeraci nemá ani Brno a je to kousek na letiště do Vídně a do Prahy a daří se jim. Pak máte Katowice, Krakow a Rzeszow a všechna letiště se uživí a létají do Londýna, jak pak, že to nejde v Ostravě. A vzdálenost cca 150 km dnes nic není, zvláště, když jsou dálnice, takže jak je možné, že lidi nejedou třeba do toho cca 150 km vzdáleného Krakowa a raději cpou peníze do nového letiště a nových linek. Zřejmě někde tady je chyba.
26.11.2011 12:22„aggu“ dík – hned kuknu
aggu :
Jen pro info: Nařízení vlády č. 185/1994 kterým se vyhlašuje územní plán velkého územího celku Ostravská aglomerace: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=2788
26.11.2011 21:17A tahle aglomerace má cca 1.1 milionu obyvatel.
MM :
Dnešní Hospodářské noviny uvedli, že ČNB vezme licenci 4. největší kampeličce UNIBON, která patří Zátorskému. Takže co jsem slyšel se potvrdilo. Konečně na něho došlo. Jen chudáci klienti…
01.12.2011 09:17Hynek [msstavby.cz] :
+clanek na denik.cz „Bída Mošnova: cestujících ubylo“: http://goo.gl/TIW05
26.01.2012 11:18mm :
Hynek [msstavby.cz]: A tady člověk vidí, jak málo stačilo k tomu, aby ta situace byla opačná. Stačilo v té době dát těmto aerolinkám zelenou a dnes by byl Mošnov to, co Katowice (možná v menším měřítku) ale byl by to daleko radostnější stav, než dnes. Co vedlo ty blby k tomu, aby zapřičínili dnešní stav. Nic víc, než ruka ruku myje, protože už kdysi na to poukazovali zam. letiště, že se propadají do zkázy, ale hlavní slovo tady měl Zátorský a ten se přece nebude dělit o další linky s jinou let. společností než byla ta jeho Job Air. A pokud nechtěli radní levné aerolinky a chtěli tady přilákat renomované světové aerolinky typu Lufthansa, Air France a jiné, tak jsou to hňupi, protože ty létají jen do hlavních měst a nebo významných hospodářských center. Je to škoda, že se nám tak zavřela dvířka, ale snad se stane zázrak a letiště se rozjede, bude to chtít ale hlavně hodně úsilí.
26.01.2012 11:33Summerboy :
Existuje občanské sdružení http://www.letejmezostravy.cz/ – jeho činnost je velice záslužná, vytvářejí tlak na krajské zastupitele, na neschopné idioty, co mají na starosti letiště, atd. Mrkněte na to a přijďte na členskou schůzi, až se bude konat. Je to velice zajímavé.
27.01.2012 10:49rasta :
že by ?????????? http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/120312_letiste_mosnov_pariz.html
12.03.2012 09:32Hynek [msstavby.cz] :
no vida, stacilo jen zkrachovat :D
jinak ona ta vec ma dva pohledy. jeden je turisticky (tedy ze v sezone se rodinka dostane jednoduse do burgasu) a druhy je taky casto zminovany byznis a ted je otazka, kolik obchodniku z burgasu ma v ostrave byznis (a resi ho jen v sezone)..
z tohohle pohledu si myslim, ze ta ova-viden by mela byt taky v tom meritku jak byla (anebo alespon jednou denne ve vsedni dny)
12.03.2012 09:54Summerboy :
Ano, Vídeň chybí, přinejmenším pro obchodníky. Chtělo by to co nejdřív obnovit či nahradit, dokud se ještě všichni nepřesměrovali jinam!
12.03.2012 11:47A té Paříži tleskám! Snad bude celoroční a ne jen sezónní!
Jarda :
Pro osobní dopravu z oblasti Přibora, Kopřivnice popř. Studénky pro lidi jedoucí na letiště nebo do práce, to bude nesporně výhoda. Co se týče osobní dopravy z Ostravy, tam záleží na tom, jestli ČD udělá přímý spoj z OVA do Mošnova, nedovedu si představit cestující, jak ve Studénce celí nadšení s kuframa přelézají z vlaku do vlaku. Z hlediska nákladní dopravy mi v návrhu chybí nákladový termínál pro kontejnerovou dopravu.
17.09.2013 17:07