V úterý 16.2. proběhne online veřejné projednání úprav parku Petra Bezruče.
Na neestetické řešení jsme upozornili v tomto článku.
Tématem diskuze bude projednání investiční akce Úprava parku P. Bezruče. Projednávání se zúčastní také zástupci ze společnosti Dopravoprojekt a MAPPA.Rekonstrukce zahrnuje úpravu stávajících tras pěších komunikací a zřízení nových tras ve vyšlapaných pěšinách. Zpevněné plochy budou rekultivovány a ozeleněny. Stávající vzrostlá zeleň bude doplněna o stromy, keře a okrasné květiny. Bude zbudováno oplocené dětské hřiště pro děti ve věku od 2 do 5 let s nadzemním pískovištěm, houpadly a věžovou sestavou. Instalovány budou také nové lavičky a odpadkové koše. Rovněž dojde k přeložkám a rekonstrukci veřejného osvětlení.
Zde je odkaz na webový rozcestník, kde naleznete odkaz na online vysílání a na platformu, prostřednictvím které můžete zasílat své připomínky a náměty. Najdete zde i situační plánek k projektu.https://projednani.moap.cz
zdroj: FB událost
Mx :
Mappa se tam vyjadřuje, že zámkovka je tzv. “Přijatelné” řešení. Akorát posvětila ten odporný průměr a místní zvyk. A ještě tam napadají, že si někdo dovolil navrhnout různá barevná řešení dlažby. Dále Mappa moc nesouhlasí s tolika novými typy a pestrostí nových dřevin, rostlin ap a dále raději navrhuje prostor moc takto nezahušťovat. Doporučuji všem si to přečíst. Zjednodušeně řečeno: setnout hlavu čemukoliv, co by zavánělo novotami oproti našemu místnímu standardu a desítkám let starým konceptům. Ať žije Mappa
15.02.2021 23:09Dan :
Mx: Což není pravda. Protože v parku Čs. letců (o dva bloky dál) byla oproti projektu použita velkoformátová dlažba. Psalo se o tom tuším i zde.
16.02.2021 13:58MareK :
Takže plán je postavit to podle projektu z roku 2012, tj. bez zahradního architekta a s betonovou zámkovou dlažbou 20×20 (posvěcení MAPPou). Hnus
16.02.2021 17:17Martin [msstavby.cz] :
MareK: To zaznělo v online projednání? Nemohl jsem na to koukat.
17.02.2021 07:26David :
upřímně, myslíte že Mappa je opravdu něco co pomůže městu?
17.02.2021 08:31Proboha stačí vidět jejich stránky… ti lidé a jejich profily – ani zmínka o tom jaké mají zkušenosti nebo kde pracovali předtím, mě příjde že to jsou jen teoreticky vyštudování lidé ale prakticky neumí a nechápou. Je tam 5 osob na komunikaci – zas tak o nich slyšet není, 2 by stačili.
Samotné mapy na jejich stránkách – pouze 2!! a to Rouškomapa a mapa komu město vyplatilo covidové kompenzace – co má tohle za smysl?
Městský ateliér se zabývá kompenzacemi?
Není tam ani odstavec ani žádná zmínka o tom na jakých projektech momentálně pracují nebo ce se plánuje. Za dva roky kdy vznikli bych čekal výrazný posun, ale omyl…
Takže to, že jejich jediná starost na tomto projektu je zámková dlažba mne vůbec nepřekvapuje!
Mx :
Dan: zámkovka vládne Ostravě, krom pár ulic v centru. Jedna vyjímka park letců to nespraví. Je velké štěstí, že není na náměstí
17.02.2021 08:44balde :
David: Tak je začněte sledovat
17.02.2021 09:19na facebooku a hned budete vědět.
MareK :
Martin [msstavby.cz]: já stihnul posledních pár minut, ale dál jsem to že záznamů a …. Nechápu, proč tam ta ženská 10 minut mlela o historii území, to se dalo shrnout do jedné minuty a pak už řešit podněty.
Co se zámkovky týče, tak to přímo nepotvrdili, či spíše sdělili, že se nad tím zamyslí, ale s dovětkem, že je to v okolí standard a je to v projektu = víme, že tím naštveme lidí, ale oni si nakonec zvyknou.
Jinak, dva roky po dokončení se bude ve východní části rekonstruovat plynovod, takže se to tam trochu rozkope.
17.02.2021 10:45R. Řeha :
No tady je to dano jako celkem jasne polozene dilema – bud se park udela ted v ramci soucasneho projektu, ktery ma sice hodne orezany prostor ke zmenam (jen v ramci stavebniho povoleni, muzu menit material, muzu delat mene cest, muzu upravit mobiliar), nebo zustane dalsich x let v soucasnem devastovanem stavu a pak MOZNA bude nejaky super navrh vzesly z architektonicke souteze. Nebo taky nebude a za 5 let se znova sejdeme a zjistime, ze pozadavky jsou opet radove jine nez dnes. Ja asi davam prednost tomu prvnimu s patricnyma upravama a taky jsem to na konci toho projednani slibil. (A uprime moc nechapu ty utoky na MAPPA, ktera vzhledem k podminkam reagovala imho celkem hodne vecne – clovek by mel byt schopen akceptovat jiny nazor).
18.02.2021 20:20Je to proste zdedeny projekt z minulosti, stal obvod tehdy dost casu a penez a pristup byl jiny nez dnes. Ja ted vedle toho dokoncuju jako pilotni projekt obnovy parku Bozeny Nemcove, je to rozvrzeno na 10 let do 3 etap (a jen prvni etapa potrva skrz 3 roky, nasledna udrzba jeste dele) a i potom by mel plynule navazovat dalsi dlouholety plan. A postupne bych se rad dostal do stavu, kdy takovy dlouholety „plan udrzby a obnovy“ bude mit kazdy park v obvodu (vcetne Bezrucova), samozrejme kazdy jinak rozsahly. Ucime se na tom.
Btw: Ten plynovod jsme vyjednali tak, ze jen lizne tu vychodni cast, odnesou to 2 stromy. Ale opet – to bychom mohli cekat s rekonstrukci donekonecna. Predtim se cekalo 10 let na Jindrich Plaza a park je porad ve stejne spatnem stavu, teda spis porad horsim…
Mx :
R. Řeha: útok na Mappa je z toho důvodu, že podporuje méně kvalitní provedení. Nezlobte se na mne, ale občana zajímá výsledek a v roce 2021 očekává určitý standard a požadavky na estetiku prostoru jsou prostě vysoké a není možné akceptovat minimálně v centru 300 tis. města průměr, jen proto, že tento průměr je zde běžný (kvalita dlažeb, mobiliáře a vůbec důraz na estetiku je často nízký).
18.02.2021 22:29davidb :
Mx:
19.02.2021 08:47„Nezlobte se na mne, ale občana zajímá výsledek a v roce 2021 očekává určitý standard a požadavky na estetiku prostoru jsou prostě vysoké …“
Jak kterého občana. Tipuji, že tak 70% vámi zmiňované vysoké požadavky na estetiku rozhodně nezajímají.
Občané, kteří se řídí převážně cenou (letáky v obchodech), tak vůbec neřeší zda tam bude taková, nebo maková dlažba.
Což je rozhodně špatně, ale takoví jsou Češi.
Mx :
Davidb: ano, ale v každém městě velkou část lidí toto nezajímá. Mají jiné priority. To neznamená, že nemáme trvat na kvalitě, aby se město posouvalo z tohoto standardu
19.02.2021 09:58davidb :
Mx:
19.02.2021 11:16Ano, neznamená.
Je důležité, aby ti zbylí to naopak tlačili.
Váš komentář vyzněl (nebo jsem ho tak pochopil) tak, že to zajímá všechny občany.
MareK :
R. Řeha: Tipnu si, že většina negativních reakcí je hlavně z důvodu navržené/preferované betonové dlažby 20×20. Pokud by došlo k její nahrazení alespoň za to, co je v nedalekém parku Čs. letců + použití podobného mobiliáře, tak by to bylo mnohem stravitelnější. Pro tyto změny není třeba měnit projekt, stačí, aby to investor zanesl do výběrového řízení. Ano, cena pak bude o něco vyšší, ale výsledný dojem rovněž.
19.02.2021 14:45R.Řeha :
MareK: Ja to nijak nevylucuju, od toho bude ten „predvyrobni vybor“, schuzka mezi projektantem, nama a MAPPA a jak jsem ja zatim pochopil, tak MAPPA je spise pro urcitou diferenciaci povrchu podle funkci tech cest (a cast se zrejme zrusi uplne). Porad ale musim vychazet z platneho stavebniho povoleni a zaroven se musim divat na ekonomiku, abychom to utahli. Ja bych chtel jit cestou kdy se prave finance za meneprace vyuziji na kvalitnejsi povrchy. Ale uplne na rovinu – porad preferuju udelat tohle ne uplne dokonale, nez to zdrzet o dalsich x let a nechat tam ty betonovo/asfaltove hruzy. Pred temi 5 lety k tomu taky bylo nejake verejne projednani a stejne jsme zdedili co jsme zdedili. A me na tom teda trapi vic ten neuteseny stav stromu, nez jestli tam bude kostka 2×20 nebo 40×40, to ja vidim jako nejdulezitejsi na parku a tohle ten projekt mozna resi jeste hure – ale s tim si poradim nasledne v pripadnem dlouholetem planu.
23.02.2021 11:39Mx :
Pane Řeha: tohle je přesně typické pro Ostravu: raději pokračovat v podprůměru, který by si jinde nedovolili, než to odložit nebo než trochu připlatit. A dále říkáte: dlažba není tak důležitá, a přitom to bude jedna z vizitek proměny, aha, už chápu, proč se tady dělají věci v obvodu většinou jen průměrně, protože chybí postoj je dělat opravdu kvalitně u těch, kdo jsou u rozhodování
04.03.2021 13:51R. Řeha :
Mx: Ale to neni podprumer, fakt ne, aspon v Ostrave ne a v CR asi taky ne. Naopak jsou porad v Ostrave ve velkem zastoupeny vyrazne, vyrazne horsi priklady. Je super, ze si za drahe verejne penize „trochu priplatime“ a poridime do parku (napr. ta co je v parku cs. letcu) o neco lepsi dlazbu, ale kdyz se tam podivate dnes, tak zadny velky vizualni rozdil proste neni, ten byl mozna prvni rok. Navic se nam vyrazne prodrazi udrzba (mluvime o nasobcich), protoze na tu dlazbu s technikou nevjedu, byla by hned znicena. Ja nevim jakou mate praxi ve stavebnictvi, z vaseho nicku to nepoznam – ale pokud ano, tak zkuste mluvit konkretne v datech a cislech, co byste tam navrhnul vy. Btw: Zamkovka tam nikdy byt nemela, jak tvrdite v predchozich postech.
05.03.2021 09:10DRJPJR :
R. Řeha: Nezlobte se, ale přesně tohle jsme slýchávali od představitelů města někdy 10 let zpět… Myslel jsem, že už jsme někde jinde, protože argumenty typu „žádný vizuální rozdíl prostě není“ nebo „že na to nevjedu s technikou“, to je fakt neskutečný.
05.03.2021 12:02A slibovat, že něco, co tady bude ve veřejném prostoru velmi pravděpodobně další desítky let, nebude „podprůměr“ v rámci Ostravy nebo ČR, to je taky pecka. Ta laťka je totiž hodně nízko už teď.
Mx :
R. Řeha: říkáte, že v Ostravě to není podprumer. Máte tedy nizka srovnávací meritka. Rikate, ze jinde v ČR asi taky ne. Nepotřebuju stavební školu, abych viděl standard center města a oprav parků jinde! Mám opravdu ČR nacestováno, neplácám tady zbuhdarma o necem, než co jsem 100x nekde videl jinak. Ukazte mi pane Řeho větší mesto v Čr, kde dominuje zamkova dlazba ve velke casti v historickem centru?? Podívejte se na úroveň trávniků u oprav a u novostaveb ve meste, zabradlí, lampy atd. Kdyz nemame na velke stavby, delejme poradne aspon maličkosti. Proste nizká meritka a postoj, toť vše. Ale mluvím nyni hlavne o kvalite povrchu ve meste ovlivnujicich dojem z města, nemluvim obecne o všem. Spoustu veci se opravdu v posledni době zlepsilo, kvetinace, záhony v centru, mobiliař ap.
05.03.2021 18:48adamous :
Mx: Vidim to stejne, takovy low-cost ma z velkych mest v centru snad jen Ostrava
05.03.2021 18:56R. Řeha :
Mx: Ja mam za posledni 2 roky prochozeny obvod krizem krazem xkrat, nejen centrum, ale i vsechny okolni casti a na velke vetsine jsme na tom (bohuzel) o dost hure. Nezmenim to za rok. Muzu sice vysperkovat jeden pruchozi sad trebas mramorem, ale zbytek pak zustane ve stejne hroznem stavu. Ja jsem otevreny vsem diskuzim, ale i MAPPA mi rika, ze ta kostka 20×20 je pro ten park vhodna (znovu rikam, ze zamkovka se tam nikdy neplanovala, tak s nim prosim nearumentujte). Porad jsem od nikoho neslysel konkretni alternativu, za kterou bych ji mel vymenit a kolik to bude stat navic. Latka je nastavena tak, na co mame penize, rozpocet je verejny, klidne mi reknete, kde jsme plytvali a kde teda mame ubrat kvuli tomu parku. No offence, ja fakt posloucham, ale obecne reci o kvalite mi proste nepomuzou.
06.03.2021 16:52MareK :
Pane Řeho, betonová dlažba 20×20 JE zámková dlažba. Sice to není typická rybí kost, ale spadá to souboru betonových hladkých dlažeb, jenž jsou všeobecně brány jako zámková dlažba.
Že MAPPa použití téhle dlažby v území, v jehož názvu je slovo „park“, obhajuje, je smutné. Tato instituce by měla být garantem kvality veřejného prostoru a ne obhájcem průměrnosti/low-costu, čím použití uvedené dlažby v daném místě bezesporu je! Obecně, v území, co se nazývá parkem by to mělo vypadat následovně:
Hlavní/pojezdové trasy – kamenná dlažba, případně „okrasná“ betonová dlažba (viz sídliště v Mariánkách)
Méně frekventované trasy – mlatový povrch
Klasická šedá betonová dlažba (20*20 atd) do parku nepatří, ta má místo na parkovištích či na chodnících v někde na sídlišti/podél cest
A k možným návrhům/řešení:
Parkem vede jedna hlavní, možná dvě tranzitní trasy (zastávka-podchod; křižovatka-deskáč), ostatní trasy jsou vedlejší, s nepoměrně menší intenzitou využití, které by měly sloužit hlavně pro korzování. Mým návrhem je, aby tranzitní trasy (pojezdové) byly buď z litého betonu s otištěným vzorem nebo okrasné betonové dlažby, která byla použita při revitalizaci sídliště v Mariánských Horách/park Čs. letců. Pro korzující trasy navrhuji použití mlatového povrchu. A protěžovanou zámkovku 20×20 použít leda na okraji parku, podél ul. 30.dubna/Nádražní.
Pokud je záměrem této akce zatraktivnit dané území, je potřeba to udělat kvalitně, což prozatímně navržené povrchy nesplňují.
07.03.2021 16:30R. Řeha :
MareK: Diky za tu odpoved, jsem vdecny za konkretni nazor. Zitra mame na verejnem jednani zminene setkani s projektantem, takze tu informaci predam dal, bude pro me ale dulezita i otazka ceny (ta o neco mene) a udrzby (ta o neco vice) – my tam proste s technikou vjet musime byt schopni, jinak ten park nedokazeme udrzovat a lidi nas sezerou (opravnene). Porad je ucel toho parku podobne jako treba u Husova sadu primarne pruchozi. Ty tranzitni trasy MAPPA nacrtla na tom projednani, je to tam celkem slusne znazorneno, ted uz ale muzeme jen ubirat, stavebni povoleni nas bohuzel jinam nepusti. Ale i tak se krome jednoho mista (ktere by si zaslouzilo lepsi reseni) dopadli imho v souladu s tim. Btw, jen technicka, at se pripadne nikdo nedivi: ten prostor pred deskacem patri jim a my do nej nemuzeme sahnout. A lehce OT: v pondeli zverejnime po schvaleni radnou projekt na desetiletou obnovu parku B. Nemcove, tam doufam budete vice nakloneni tem zmenam :))
08.03.2021 18:31Mx :
P. Řeha: za mne: na stupnici 1-10 je asfalt 1 a pak 2 ve městě používané dlažby. Na 10 je ten zmiňovaný mramor. A mezitím je velká spousta variant, které nejsou nízkonákladové. Je přece tolik materiálů na trhu. A zejména lze pracovat s odstíny, vzory, kombinacemi (např. okraje z malých žulových kostek ap.), zkrátka chybí i určitá nápaditost. Můj názor dokonce je, že v centru na chodnících má být pouze dlažba typu Prokešova námeští, která je standardem v polovině Prahy i jinde. Cenou nelze argumentovat, jde o stokoruny na m2, i kdyby 1000kč na metr2? Pořád se tu plánuje za miliardy a na tohle nemáme??? A výsledný dojem neuvěřitelně jiný. Dělá se to na 50 let dopředu, uvažujme trochu velkoryse a dlouhodobě. V parcích to chce uplatňovat nápaditost. Obyčejný chodník už dnes neobstojí. Třeba kvalitně provedený prostor Komenských sadů kolem sochy Komenského by měl být parkový standard vzhledu centra velkého města. Nemáme tolik krásných fasád nebo památek tak nedělejme průměr ještě u rekonstrukcí.
08.03.2021 19:25Rado :
Mx: Pod tohle bych se podepsal. Zámkovku si můžu používat já u baráku, ale ne město, kór v centru města nebo na exponovaných místech, pak to působí hodně, ale hodně lacině. Proto obdivuji Prahu, kde jsou schopni použít dlažbu z ušlechtilého kamene i v místech, kde bych to nečekal. A je to bezúdržbové a kámen na rozdíl od zámkovky vydrží všechno.
09.03.2021 08:06rom :
Běžte se podívat na Karolinu – v některých případech je dlažba nadstandardní. Po pár letech je to totálně zničené, polité olejem, rozebraná dlažba, zničené mobiliář, pochcané vchody do baráků, zničená zeleň, tráva, za kterou se každý bude stydět před svým barákem, plno odpadků, totální humáč. Podotýkám, že to bylo úplně nové!!! A tady chcete dělat nové parky atd.? Na Karolině bydlí několik set bonitních lidí, plno expatů, manažerů… Co, pane Řeha. Vaše odpověď znám, není to obvodu.
a vy tady hrdě diskutujete o desetileté vizi jednoho parku
09.03.2021 09:58Crazym :
Prý parku :DDD
09.03.2021 14:12MareK :
R. Řeha: jen reaguji na vaší „technickou“: pokud tím myslíte plochy(zámková dlažba) před/západně od deskáče, tak ty jsou ve vlastnictví obce. K bytovému domu patří pouze prostor podloubí, jenž je ohraničen je obvodem objektu. Je-li řeč o anglických dvorcích, tak ty leží na pozemku obce. Chápu, že to pro vlastníka je omezující, ale takových historických „křivd“ je nezpočet a je třeba se s nimi co nejelegantněji vyrovnat a ne se na ně vymlouvat.
09.03.2021 17:10K. :
V pátek 30.4.2021 proběhne předání staveniště.
27.04.2021 06:40Martin [msstavby.cz] :
K.: :(
27.04.2021 07:18Rostislav Řeha :
MareK: Ono to nevypada, ale ten pozemek je lehce pres podloubi (imho po takovy ten kanal), deskac si ho sam rekonstruuje a jezdit po nem nesmime. Ono je to celkem jasne videt na tom planu, kde zacina nas pozemek.
A zitra skutecne dojde k predani stanoviste, pricemz jak jsem slibil – prosli jsme to opakovane s MAPPA a projektantem a jednak ubrali na zaklade pripominek tu jednu cestu, druhak zmenili dlazbu uvnitr parku – viz https://moap.ostrava.cz/cs/o-moapu/aktualne/30-4-zahajujeme-obnovu-bezrucova-sadu . Zaroven jsme i zmenili mobiliar, ktery tam pujde, aby byl kvalitni a pritom jsme byli schopni ho posleze spravovat (https://www.streetpark.eu/cs/vyrobek/parkova-lavicka-aluma/ a https://www.streetpark.eu/cs/vyrobek/odpadkove-kose-raila/). V ramci moznosti jsme myslim udelali uplne maximum co bylo mozno.
29.04.2021 18:39R. Řeha :
MareK: Jeste k tomu podloubi, at jsem uplne presny – pozemek je nas, ale ta dlazba (povrchy) jsou majetek deskace. Mate pravdu, ze je to majetkove z devadesatek trochu zmatene…
30.04.2021 08:42MareK :
R. Řeha: Navržený mobiliář je ok, sice se mi trochu nezamlouvá jeho subtilní provedení (z důvodu vandalismu), ale oproti zeleným plastovým odpadkovým košům a betonovým reklamním lavičkám je to velký posun vpřed. Jen, by mne zajímalo, zda je pamatováno na ukotvení? Dále, nevím, jestli to v projektu je, ale bude instalován i stojan na kola (rovněž od stejného výrobce jako bude zbylý mobiliář)?
K nově navržené dlažbě:
-ano, je to lepší než původně navržená kostka 20×20, ale pořád to není žádná sláva. Velké úskalí vidím hlavně v kladečském provedení, zejména v zaoblených úsecích
-ta hnědá trasa by dle mého názoru neměla mít dlažbu vůbec, ale jen mlatový povrch + trasu protáhnout až do středu parku, kde se kříží chodníky.
a k navrženým trasám:
– vidím tam ještě jeden(zelený) úsek(spojnice prostoru před deskáčem a samotným parkem), který by šlo vypustit, neb je minimálně využíván
– doporučuji se zamyslet nad rozměry(šířkami) jednotlivých tras. Možná to je v projektu řešeno, ale z předloženého plánku se mi jeví, že vedlejší trasy jsou velkoryse pojaty, zejména vůči těm hlavním.
Pokud bych chtěl navržený projekt i se změnami hodnotit, tak:
30.04.2021 10:23mobiliář: 1 (možné „-“ za tu subtilnost)
povrchy: 4 (absence „parkových“ pochůzích povrchů)
trasy: 3 (chtělo si to více pohrát s trasami, zejména s tou relaxační funkcí. Takhle se hlavně rekultivují ta tranzitní)
projekt: 4 (promarněná příležitost udělat z daného území opravdový „Park“, jde pouze o modernizaci stávajícího stavu)
R. Řeha :
MareK: S trasama nic neudelam, to bych neprosel pres stavebko, muzu jen ubirat nebo menit povrch, coz uz jsme udelali v ramci moznosti. Nic lepsiho jsme nenasli, uz ted to stoji vyrazne vic (a muzu si to dovolit jen proto, ze zaroven ubirame, nemuzeme do toho v covidove dobe investovat miliony navic, ktere proste nemame). Mobiliar je prave tak vybiran, abychom byli schopni vandalske pociny sami opravovat. Kotvene to samozrejme bude.
02.05.2021 01:16Ja s tim hodnocenim vicemene souhlasim, ale i tak to bude velmi vyznamny posun oproti soucasnemu stavu, hlavne v te casti kolem deskace. A na podzim pribude jeste petangova draha a chodnicek pro nevidome z participativniho rozpoctu.