S informací vzniku zcela nové budovy pro potřeby divadla přišel Deník.
Na ostravském magistrátu i vítkovické radnici nyní Albert Čuba je a bude častým hostem. S úředníky i politiky řeší herec a principál Divadla Mír a jeden ze Třech tygrů možnosti stavby svého druhého ostravského divadla. Co by se v něm mělo hrát a kde má stát?
Mír byl jen začátek. Že má s narůstající popularitou a fanouškovskou základnou Albert Čuba další smělé plány, je víc než zřejmé. Už v minulosti, tehdy ještě mimo záznam, hovořil s Deníkem o své touze otevřít v Ostravě další divadlo, nyní je svým snům zase o kousek blíž. Přestože samotný projekt je ještě v plenkách.
V posledním zhruba roce pátral po nevyužívaných budovách v Ostravě, které by se daly transformovat pro potřeby divadla. Stejné štěstí, jako před lety v případě Míru, však už tentokrát neměl.
„Navíc moderní divadelní prostor ve starém baráku moc jednoduše zrealizovat nelze, zevnitř by se objekt stejně musel ‚postavit‘ znovu. Nákladově by to navíc vycházelo podobně,“ popsal pro Deník Čuba, proč se rozhodl upřednostnit cestu stavby nového divadla na zelené louce.
Více se dočtete na webových stránkách denik.cz
Mx :
Za mě dobrý nápad a skvělý počin, navíc to vypadá hezky. Čistě můj osobní názor ale je, že bych takovou stavbu umístil jinde než do zanedbaných Vítkovic, které budou škaredé ještě desítky let. Myslím, že město by svoji krásnou architekturu, natož divadlo, mělo směřovat na nějaké hlavní třídy, aby reprezentovaly město a aby i ta kultura chození do divadla byla na vyšší úrovni, než do továrně čtvrti. Jo, kdyby Vítkovice vypadaly jinak než vypadají, tak by mi to nevadilo.
balde :
Mx: něčím se ten rozvoj Vítkovic musí odstartvoat.
Johnny :
Mx: Náměstí nestačí?
Jinak skvělý impuls k rozvoji Vítkovic
Mx :
Balde: měl byste pravdu, kdyby dostat Vítkovice do přijatelného stavu nebylo na desítky let a miliardy, které tady desítky let nebudou a hlavně na to nebudou investoři. A jedno divadlo to neudělá. Proto raději volím dát to na místa s potenciálem, která také potřebují ještě povznést a to dříve a více než Vítkovice. A přitom mají 5x vyšší potenciál. Proluk máme mraky v centru a kolem centra a všude kolem. Nebo někde na 28.října ještě.
03.10.2023 14:29O. :
Mx: Nikdo Vam prece nebrani vybrat si nejakou proluku v centru nebo někde na 28.října a postavit tam divadlo, nebo neco jineho zajimaveho, co uznate za vhodne. Doufam, ze se brzo dockame :)
03.10.2023 15:04Adam Cerv :
Mx: V kontextu Ostravy moc slovo potenciál nemám rád, ale Vítkovice mi zrovna příjdou fajn. Je to na poměry ČR celkem unikátní čtvrť s geniem loci, a navíc geograficky ve středu města. Myslím, že aby se to tam víc rozhýbalo, tak to určitě nepotřebuje miliary a vyšperkovat do nějaké nádhery. Za mě to ten potenciál má rozhodně větší než třeba často zmiňovaný Přívoz.
03.10.2023 15:05Mx :
O: Chcete tím říct, že když člověk to divadlo nestaví ze svého, tak nemá právo vyjádřit názor na tomto serveru, kde by mělo stát? Děkuji za odpověď.
03.10.2023 19:51Mx :
Já ale vůbec nehovořil o Přívozu. A pokud považujete Vítkovice za pěknou čtvrť (zanedbanost), tak já tedy ne, je to spíše deformace vzniklá tím, že zde žijeme a připadá nám to normální. Představte si takového návštěvníka sportovní akce, který cestuje od haly do centra po Ruské ulici. Nezlobte se na mě, ale to je něco strašného až na pár krásných domů a míst. Že nám to přijde normální, neznamená že to přijde normální návštěvníkům odjinud. Máte pravdu, že to má Genius loci a je to zajímavé, ale já hovořím ve svých příspěvcích o stavu a upravenosti. Ne o zajímavosti a potenciálu za 20 let. Potenciál to ma úžasný, ale stav je naprosto katastrofický. Promiňte, ale lhát do kapsy si neumím. Minulý týden jsem procestoval 5 velkých měst v Polsku. Včetně revitalizovaných průmyslových čtvrtí (Manufaktura v Lodži nebo tuším textilka v Bydhošti) apod. Vítkovice opravdu nejsou příklad pěkné revitalizované průmyslové čtvrti. Tam to byla nádhera. Díky své zanedbanosti a o té já tady celou dobu od počátku hovořím. 30 let se to nespravilo a proluky nemáme zaplněné ani v centru natož ve Vítkovicích. To divadlo to fakt nikam tu čtvrt neposune. Jak říkám, až budou Vítkovice opravené, divadlo samozřejmě může být jejich perlou, Nyní tak maximálně perlou v kupě jinak neudržovaného hnoje. Ale Vy fakt věříte, že to bude do 20 let?
03.10.2023 20:02Mx :
Anebo doky v přístavu v Gdaňsku, to je panečku revitalizovaná průmyslová čtvrť. Oči přecházejí z toho, jak si s tím pohráli a jak to vypadá. Zajeďte se tam podívat, to je opravdu jiná liga. Ostrava má ve Vítkovicích fakt hlavně zatím jen potenciál, krom DOV, ale i ten je nějaký zanedbaný proti tomu, co jsem viděl v Polsku, tam to je všecko udělané mnohem hezčí, nic proti DOV.
03.10.2023 20:38Adam Cerv :
Mx: Proč by to divadlo nemohlo tu čtvrť posunout? Souhlasím s tím, že to je stále dost zanedbaná část, ale prostě nesouhlasím, že se to tam musí opravit tak jako přístav v Gdaňsku aby to bylo atraktivnější. V Polsku jsou taky zanedbanější části, které nevypadají tak dobře, ale táhnou mnohem více než Vítkovice. Prostě každá další stavba, každá další oprava, každý další podnik tu část bude zvedat, a postupně si tam ty lidi najdou cestu. A to může být impulz pro nějakou významnější revitalizaci, za X let. Teď stačí divadlo, které té části určitě pomůže více než by pomohlo centru, kde toho vzniká a vzniklo za poslední dobu více (jatka, Ostravica, klub kozuba místo barraku apod.)
paulo :
Mx: Dov vs Gdaňsk a živá Loděnice, řeknu vám to z první ruky. Dov okolo Hlubiny měl neskutečný potenciál a partu skvělých lidí, kteří by z dolu a okolí dokázali vytvořit pomalou práci živoucí místo, které by pulsovalo celý rok, podobně jak v Gdaňsku. Jenže nenažrané vedení Dovu a výtěžnost komerčních nemovitostí i skončeni hájící doby dotací spolu s idioty ..vyhnali tvůrčí lidi z Dovu a…ti se naštěstí usidlili vedle Docku – dnešní Provoz u řeky a začali místo oživovat tam. … nakonec to má dobrý konec, ale jen díky Braunovi a jeho odvaze pustit do svého domu nadějné projekty… Vítkovice jsou pomnikem a Dov mini fewtivalovym lunaparkem, stejně jako mrtvá Heligonka…
04.10.2023 00:51Karel :
Porovnávat Gdaňsk s Ostravou… to může fakt jen ostravak. To ja jako srovnávat Tatru T77 se Škodou 120. Ze stovacítky nikdy nebude unikátní hodnotný veterán, stejně jako z ostravy nikdy nebude fajn město pro život. Naporostá zbytečnost toto divadlo.
O. :
Mx: Samozrejme, ze mate pravo vyjadrit svuj nazor. Stejne jako ma kazdy pravo Vasemu nazoru oponovat. Psal jste „volím dát to na místa s potenciálem“, tak jsem si myslel, ze mate nejaky svuj projekt a uvazujete, kam ho umistit. Kecalku, co kafraji do vseho ostatnim, je tady totiz dost.
04.10.2023 08:46Mx :
O: Vy ale nevyjadřujete žádný názor. Vy pouze haníte druhého člověka a osobního urážíte jako kecálka a podobně. Raději zkuste vyjádřit nějaký názor, proč preferujete lokalitu Vítkovic před jinou. Argument jsem od Vás neslyšel jediný, jenom urážky Nebo nesmyslné řeči o tom postavit si něco svého.. Choďte tedy na jiné servery, tady to funguje jinak, tady se diskutuje. Dehonzstací bez argumentace tady akorát zaplevelujete prostor.
04.10.2023 09:01Mx :
Adam cerv: Já Vám názor brát nechci. Já si prostě nemyslím, že jedno divadlo celé ty obrovské rozlehlé Vítkovice zachrání nebo bude tím pravým impulzem. Impulzem by byl přístup k veřejným plochám od města alespoň na hlavních tepnách, 2. dostatek kapitálu v Ostravě u soukromých vlastníků ve Vítkovicích, který tady prostě není. Vrcholem je opravit fasádu. 3. kapitál investorů, kterých není dost i na mnohem a mnohem atraktivnějších místech v Ostravě. Když to shrnu, naprosto nedostatečný kapitál z toho udělat něco pořádného, než jen opravené fasády a jednou za 10 let zajímavá stavba. Proč? Prostě nejsme tak bohaté město a s takovým i např. turistickým potenciálem, jako např. Gdaňsk. Proto nelze očekávat nějaký zásadní vývoj vítkovic a proto to jedno divadlo nikam zásadně nemůže posunout. Investoři navíc nemají zájem zde umísťovat své kanceláře nebo byty. Nejsme totiž město s nedostatkem kanceláří a bytů, jo potom by se stavělo i tady. Proto bych raději udělal atraktivně centrum apod., aby aspoň jedna část Ostravy byla dodělána a pořádně. A Vítkovice pomalu krůček po krůčků někam posunovat. Máme neuvěřitelné množství restů v centru a okolí a marně vyhlížíme investory a kvalitní stavby na každou proluku už desítky let. A potom jednu nádhernou stavbu nacpeme do vítkovic, ve kterých to 20 let ještě nic nezmění. S vizí, že tato jedna stavba něco nějak dramaticky změní. A taky si myslím, že divadla se obvykle umísťují do atraktivní lokalit, je to spojeno s určitou kulturou. A navíc já osobně chci, aby např. přijel mimo Ostravský návštěvník do divadla a pak řekl, mají tam krásné divadlo v krásné lokalitě a líbilo se mi tam. Závěrem však, je to soukromý projekt a naprosto chápu, že z hlediska cen pozemků to nebudou dávat někde do dražšího centra. Já tady vyjádřil názor z hlediska urbanismu, ne ekonomického.
04.10.2023 09:16Mx :
Adam Cerv: Jenomže já bych třeba chtěl narozdíl od Vás, abychom to tady přeměňovali třeba tak jako v Gdaňsku, Lodži nebo Bydhošti. Mě teda nestačí dělat věci jenom tak, aby se opravily a vypadaly jakžtakž. Já chci, aby se tady věci dělali atraktivně v duchu 21. století, aby přitahovaly obyvatele zde žít, investory sem chodit investovat, turisty sem přinášet peníze a vznikl tzv. efekt sněhové koule. Abych se nemusel stydět někde v republice říct, že jsem z Ostravy. Dokud tady 8 z 10 rekonstrukcí dopadá průměrně a jenom dvě jsou atraktivní, tak se dělá pořád jenom průměr a zůstaneme průměrným městem. Máme hrozný strach tady přemýšlet velkoryse.
04.10.2023 09:30Mx :
Omluvte chyby z diktování z diktafonu.
04.10.2023 10:16O. :
Mx: Ja jsem svuj nazor vyjadril. Zkusim to tedy pro Vas jeste jednou a specialne kvuli Vam budu psat pomaleji, abyste to stihal a pochopil :) … Pokud je tady nekdo, kdo chce postavit nove divadlo, tak je to samozrejme jeho vec, kde to postavi. Az Vy budete investovat svoje penize do novostavby neceho prinosneho, taky Vam to nebudu hejtovat, ze to je skarede, ze to je na spatnem miste, apod. Chapete? A na Vas dotaz „proč preferujete lokalitu Vítkovic před jinou“ odpovim, ze nepreferuji zadnou lokalitu, budu rad, kdyz nove divadlo vznikne kdekoliv a investorovi budu drzet palce. To je asi vse. A nemusite se zbytecne rozcilovat :)
04.10.2023 16:03Mx :
O: nebudu už Vás komentovat, zbytečné
04.10.2023 18:58Jana :
Karel: Naprostý souhlas. Z Ostravy je normální ďura – prdel bez uhlí. Tma, bídný veřejný prostor, bídné obchody a restaurace a sociální složení? Kdo může, utíká do Beskyd nebo mimo region a zůstávají potetované socky a Cikáni. Zejména o víkendu se Ostrava obnaží až na dřeň.
04.10.2023 19:40yuiyui :
Jo jo, byla jen otázka času, kdy se objeví Jana a jako obvykle zde vykoná svou psychologickou potřebu. Snad to pro ni má nějakou terapeutickou hodnotu, ale pro ostatní je to extrémně nudné.
05.10.2023 11:13paulo :
yuiyui: Zajeďte si o víkendu do Brna, nebo kolem 15-16h do Místku či Opavy. Možné pak vytahnete hlavu z dupy vy a sundate růžové brýle. Centrum Ostravy je životem srovnatelné s centrem Místku! A Brno je oproti tomu velkoměsto. Navíc třeba v Brně normálně čtvrtek, pátek jedou zahrádky v centru na pivo i večeře do 23h. V pátek sobotu pak do 0:00! Tomu říkám podpora CENTRA a ne ostravská buzerace i slušných restauraci pouze do 22h. Ostrava si vše špatné dělá sama. Jenže Jama má pravdu, schopní lidé bydlí už pod Beskydama. Expaté Ostravy.
05.10.2023 23:03Uvědomělý občan :
Město tvoří lidi a ti jo také dělají takovým jakým je! To je objev, co?
06.10.2023 08:31Mx :
Pole: toto je asi velice komplexní tématika, ale jeden střípek: ostravské centrum je urbanisticky velmi daleko od místa, kde se žije. To je hlavní rozdíl mezi Brnem a Ostravou. Dále skoro 100 tis obyvatel navíc. Samozřejmě těch důvodu je ještě mnohem víc. Proto bych podpořil nějakými rychlými linkami s minimem zastávek dopravu z poruby a z jihu a taky vizuálně zatraktivnil cestování do centra (to je sice utopie, ale komu se chce jezdit na večer do centra dlouho přes ty špinavé Vítkovice?). Z reálných kroků by to chtělo pokračovat v zatraktivňování centra, takové nábřeží je teď obsypané, park před organicou začíná se zaplňovat, zkrátka když něco uděláte opravdu atraktivně, přitáhne to lidi stejně jako krásný rozvinutý květ přitáhne hmyz. Zato prostor u zázemí sportu, tam jsem čekal zájem lidí tam chodit, zatím ale není proč, snad se to časem změní. Je to ale pořád o té kvalitě a ne průměru, kterou si lidé najdou.
06.10.2023 10:30Mx :
paulo: toto je asi velice komplexní tématika, ale jeden střípek: ostravské centrum je urbanisticky velmi daleko od místa, kde se žije. To je hlavní rozdíl mezi Brnem a Ostravou. Dále skoro 100 tis obyvatel navíc. Samozřejmě těch důvodu je ještě mnohem víc. Proto bych podpořil nějakými rychlými linkami s minimem zastávek dopravu z poruby a z jihu a taky vizuálně zatraktivnil cestování do centra (to je sice utopie, ale komu se chce jezdit na večer do centra dlouho přes ty špinavé Vítkovice?). Z reálných kroků by to chtělo pokračovat v zatraktivňování centra, takové nábřeží je teď obsypané, park před organicou začíná se zaplňovat, zkrátka když něco uděláte opravdu atraktivně, přitáhne to lidi stejně jako krásný rozvinutý květ přitáhne hmyz. Zato prostor u zázemí sportu, tam jsem čekal zájem lidí tam chodit, zatím ale není proč, snad se to časem změní. Je to ale pořád o té kvalitě a ne průměru, kterou si lidé najdou.
06.10.2023 10:31M. :
Mx: je to zajímavé, že divadlo Mír bývá pořád vyprodané a podle reakcí na youtube za nimi jezdí i z ostatních měst. A zrovna do takové díry Vítkovic…
09.10.2023 14:34Mx :
M: Přečtěte si prosím podrobně mé komentáře, tam to vysvětluji. Váš závěr, že divadlo mír je vyprodané, proto s tím vůbec nesouvisí. Já vůbec nemluvil o tom, jestli tam ti lidi chodit budou nebo ne. To jste si vyložil úplně chybně, nic takového jsem nikdo nepsal a ani to nebylo předmětem diskuse.
10.10.2023 14:22