Před budovou Českého rozhlasu Ostrava, v centru Ostravy, byla slavnostně odhalena socha umělce Karla Kryla.
Karel Kryl byl československý písničkář a básník, hlavní představitel československého protikomunistického protestsongu v letech 1963–1989. Karel Kryl odjel z Československa 9. září 1969 na písničkářský festival v západoněmeckém hradě Waldecku. Po dvou týdnech se rozhodl podat si žádost o politický azyl a v Německu zůstal dalších dvacet let.
Socha vznikla v době, kdy centrálnímu obvodu Ostravy (Moravská Ostrava a Přívoz) v koalici s Hnutím Ostravak opět vládnou již čtyři roky Komunisté. A v době, kdy písničkář Jaromír Nohavica (agent StB s krycím jménem Mirek), který na Karla Kryla donášel, je ve společnosti velmi oblíbený a nemá problém se fotit s populistickými extrémisty…
Právě v ostravském rozhlase Kryl působil v 60. letech minulého století a nahrál v něm písně debutového alba Bratříčku, zavírej vrátka. Odhalení sochy, která je umístěna na vysokém podstavci kousek od vstupu do budovy rozhlasu, se účastnil také Krylův mladší bratr Jan.
Před zhruba stovkou přítomných zahrál osudovou píseň Bratříčku, zavírej vrátka z roku 1968, která tehdy byla přímou reakcí na vojenskou okupaci Československa. Pozornost samozřejmě poutalo také samotné ztvárnění Krylovy sochy. Písničkář, který proslul zejména protestsongy namířenými proti komunistické moci, je „zachycen“ v okamžiku, kdy z rozhlasu vychází.
„Je nakročený a dívá se na hodinky, které nemá, v kolik mu to jede. Je to symbolika a lidé tam najdou spoustu další symboliky,“ uvedl autor díla, sochař David Moješčík. Socha, která byla vytvořena po více než 24 letech od Krylovy smrti, vznikla díky ostravské umělecké škole Ave Art a také díky podpoře města.
Úsměvné…
zdroj citace+foto: patriotmagazin.cz
Marek :
Proč tenhle web nemůže zůstat apolitický!? Respektive může být kritický k politice ve vztahu k urbanismu a architektuře, ať ve vedení sedí kdokoliv.
Crazym :
Marek: Je to snad jejich web ne? Tak si založ taky nějaký a zůstaň striktně apolitický :DD Přeji hodně úspěchů…
Martin [msstavby.cz] :
Marek: Protože už se na ten odpad na radnici nemohu dívat.
29.06.2018 15:46brzda :
Marek: Souhlas. Chodím sem pro to, že si odpočinu od všudypřítomných politických plivanců, ale jak to tak vypadá, bude zas o jeden web stojící za pravidelnou návštěvu méně. Bohužel.
thvari :
Marek: Mě by zajímalo, co vede všechny k představě, že může existovat objektivní měřítko estetické nebo architektonické kvality, ale společensko-politické nebo morální ne. A že o to druhé je únavné a tím pádem nežádoucí se přít, zatímco to první můžeme probírat normálně. Asi je to tím, že kritizovaná budova nebo projekt vám nezačnou okamžitě nadávat…
29.06.2018 16:25aggu :
Bylo by dost zajímavé, jak by Kryl mluvil dnes. Můžu se jenom domýšlet, ale imho by to měl hozené podobně jako Jarek, Martine ;)
Nad rozlitých krajáčem mléka můžeme brečet do nekonečna. Češi se se svou smutnou historií nevyrovnali, takže z toho teď je a ještě pár let bude jenom mrzení. Pak naše generace vychcípá a té nové už to bude jedno. Tenhle národ by o morálce raději neměl žvanit ani v hospodě. Počet komunistů se pohyboval v milionech, počet disidentů v tisících, počet obětí komunismu ve stovkách. Zbytku to bylo jedno.
Nic víc se s tím dělat nedá. Nemáme takové kule jako třeba Němci nebo Japonci. Máme strach i z památníku Hanke, takže má kamufláž starého rozvaděče, aby nedej bože, nenamíchnul nějakého bolševika, který si jde pro pivo, paštiku a startky do Alberta. I když, můžeme být rádi, že vůbec stojí, trochu to Ostravě páteř narovnalo.
K této soše nemám nic. Jako dobrý, ale všechno tak nějak na první signální. Další atrakce, dobrá na focení, nebo jako meeting point. Vzhledem k angažmá místní radnice a AVE artu se asi nic zásadního ani čekat nedalo.
Marek :
thvari: Já souhlasím s tím, že je na radnici odpad, ale proč u článku, který by se měl věnovat práci s veřejným prostorem, musí být tendenční pohled na to, kdo se s kým fotí nebo kdo sedí na radnici. Kritikou má projít ta práce s veřejným prostorem, názor, jestli se tam ta socha hodí apod. (alespoň to od tohoto webu očekávám).
Martin [msstavby.cz]: O to druhé je žádoucí se přít a věřte tomu, že to dělám denodenně. Pokud se to má dít tady, tak ať si pak tento web nehraje na web o stavbách, ale přizná barvu a otevřeně řekne, že to jsou stránky tendenční proti nějaké politické straně nebo garnituře.
Marek :
Sorry, přehodily se mi linky na odpovědi thvarimu a Martinovi.
29.06.2018 18:38aggu :
Marek: Co je to „nebýt tendenční“? Nemít názor?
29.06.2018 20:19Michal :
Takže až se příště odhalí další socha, tak do článku přimícháte Zemana nebo nějaké další Zlo?
TML :
Socha pěkná, článek žumpa.
Kdysi jsem chodil na msstavby, teď na mspolitika. Od teď už si tady fakt zakazuju cokoliv číst, už jen fotky a zavřít…
Danek :
TML: Taky uz toho mam dost…v Martinovi neni spetka pokory a slusneho chovani…resi veci kterym nerozumi,kritizuje komunisty..o kterych mu nekdo rekl,ze byli spatni.Okamura je extremista…jak si kdysi rikalo..kdybych se takto choval tak by me otec zrezal..u Martina skoda kazde rany,ktera padne vedle…
30.06.2018 14:51Xavier :
Jak se ukázalo mnohokrát v dějinách, politika s architekturou úzce souvisí. Podívejte se, co s městem udělalo 40 let vlády KSČ(M). Podívejte se, jak současný rozvoj centra Ostravy brzdí současná koalice s KSČ(M). Martin navíc tentokrát napsal pouze pravdu. Jen tak dál, ta angažovanost se mi líbí.
30.06.2018 16:02Erik :
Děkuji. Toto je má poslední návštěva.
Opravdu nemám zájem o subjektivní politické názory.
Škoda, ale jako informační web o architektuře jste byli lepší.
Crazym :
Erik: Super, teď už jen aby se přidali ostatní znalci a správní lidé jako Danek co má zkušenost a vědomosti jak ti komunisti byli hodní, řeší jen věci kterým rozumí a otec ho dostatečně řezal aby věděl jak se má správně chovat a správně rozdávat rány aby nepadly vedle což se od otce určitě naučil :DD Jen si nejsem jistý jestli to tu byl slib nebo vyhrůžka :DD
30.06.2018 21:50Rýša :
Danek: Jak můžeš o někom říct, že nemá špetku pokory a slušného chování. Socha Kryla si zaslouží takový pravdivý článek. Jasně, že mnohým, kteří volí komunisty, okamurovce a zemanovce, vadí. A že byli komunisti špatní a jejich diktatura zlo, ví (aspoň doufám) většina lidí.
01.07.2018 06:57DB :
Článek pěkně politicky nekorektní, jak je to dnes v módě, a jak to mají všichni rádi. V souvislosti se sochou Kryla podle mě naprosto v pořádku.
01.07.2018 08:11aggu :
Někteří jako Danek nebo Erik dodnes nepochopili, co znamená slovo blog. Co jiného než subjektivní názor na blogu hledáte? Objektivní názory na cokoliv nikde, a pro efekt to ještě jednou zopakuji, nikde, nenajdete. Dokonce ani když si za to zaplatíte (třeba když si ve stánku koupíte Respekt nebo Haló Noviny). Už se s tím smiřte a nedělejte ze sebe ukřivděné děti.
01.07.2018 16:45petr :
Jdu si pustit Nohavicu, ten pro region a nás udělal tisickrat víc než autor článku!!!
Vracet se k 30 let starým svazkům, které se na lidi se objevovaly a mizely podle toho jak se komu hodily a nikdo pořádně neví co v nich vlastně bylo mi připada dětinské.
02.07.2018 07:25APOLITIZACE :
NEPOUŠTĚJTE SE DO POLITICKÝCH KOMENTÁŘŮ, jste pak totiž vtipní jako sáňky v létě a snižujete si sami váhu tohoto stavebního webu.
02.07.2018 08:59Děkuji.
Coppola :
Tak Hnutí Ostravak a komunisti se k sobě tak nějak hodí, obě strany jsou dlouhodobými hrobníky centra města, takže se není čemu divit, že se nakonec našli… Snad se letos lidi vzpamatují a HO konečně skončí s volebním výsledkem, který si za svou nečinnost, zaslouží.
02.07.2018 09:03P.S. doufám, že místo toho nebudou volit amatéry a negramoty z SPD…
aggu :
APOLITIZACE: Potrefená husa? ;)
02.07.2018 11:22Martin [msstavby.cz] :
Každá stavba, natož socha s konkrétní postavou, vzniká v kontextu aktuální doby. Ta doba je taková, kterou jsou popsal v článku. Centru vládnou komunisté. Strana, která popravovala lidi z politických důvodů a prováděla mnohá další zvěrstva (funguje snad stále v Německu NSDAP?), agent Stb je oblíbeným interpretem. To vše jsou fakty. Nebo právě to, že to je pravda, je kamenem úrazu?
Znát historii národa, je pro jeho současné a budoucí fungování velmi důležité. Češi ale s historii, jak bylo zde již psáno,stále vyrovnaní nejsou.
Že bych o těchto souvislostech nemohl psát? A proč by ne? K čemu jsem měl vlastně na škole dějepis….? Tato stránka není oficiální portál veřejného subjektu, ale soukromý blog. Naštěstí své názory bez toho, že budu popravený, nebo příbuzní půjdou do uranového dolu, napsat mohu.
Že zde někdo hystericky napíše, že zde už chodit nebude? Je mi to upřímně jedno. Netvořím obsah pro co největší popularitu a zalíbení. I když pevně věřím, že demolice romských obydlí by zde byla velmi oblíbeným tématem.
mJožka :
Do architektury politika nepatří. Do sportu politika nepatří. Do zahraničního obchodu politika nepatří. Politika patří do politiky a o té mají psát novináři. Jenže jedni novináři pracují pro Agrofert a druzí pro Bakalu. Zbytek jsou novináři-sluníčka, kteří patří do blázince a ne do kavárny. Ještě že máme ty naše hospody (a můžete číst diskusní fóra), tam se o politice mluví hodně a odborně…
02.07.2018 22:30Možná však, kdyby se o politice mluvilo trochu a všude, tak bychom po 29 letech v té nejvyšší ale i v komunální politice nebyli tam, kde jsme. Takže díky, Martine, za dávání do souvislostí věcí, které spolu nemusí na první pohled souviset (a s kterými nemusíme 100% souhlasit), ale celkově mohou vypovídat o stavu naší společnosti.
skelet :
Problém diskuze o politice je ten, že se o ní nediskutuje, ale křičí se vlastní názor. Žijeme v době hysterické, a dle toho to pak vypadá. Buď je černá nebo bílá a nic mezitím.
V mé rodině byl jeden dědek komunista až za hrob a úderník ve Vítkovicích a druhý byl učitel, který byl po roce 1968 vyhnán z Ostravy na Valašsko, aby tam dělal pomocníka v JZD. A stejně se ti dva v klidu sešli u rodinné oslavy, pokecali, zanadávali si do debilů a pak si dali štamprdli. Tohle tak nějak se společnosti vymizelo.
To černobílé vidění světa se týká i onoho Nohavici.
Byl to spolupracovník StB? Byl
Byl to dobrovolný spolupracovník StB? Nezdá se
Řekl StB něco co by Krylovi uškodilo? Nezdá se (dnes bychom se v Blesku dozvěděli víc)
V té době byl Nohavica alkoholik a dlouhodobě se za ty léta stydí. Takže lidi mu to prostě prominuli.
Možná to bude tím, že dost lidí ví jak to tehdy chodilo, a jaké páky StB mělo.
Takže já si budu klidně pouštět Nohavicu a i Kryla. Oba to jsou a byli mistři svého oboru.
03.07.2018 09:13sanju :
V Česku je posledních pár let módou mít na všechno názor a říkat ho nahlas nehledě na to, jak moc je podložený fakty. Zkrátka je jedno, kolik toho vím o Ukrajině, EU, migrantech nebo Romech, tohle je zkrátka můj názor a mám na něj právo, konec diskuze. Je zvláštní, že když tady Martin má taky svůj názor, začnou se zase někteří ozývat s tím, že by bylo nejlepší, kdyby žádné své názory neměl. Kouzelné :-)
A abych nebyl jen tak off-topic: podobně jako s Janáčkem, tohle není ani tak umělecké dílo, jako spíš turistická atrakce. Socha od Kurta Gebauera v kašně u dolu Hlubina je umělecky úplně někde jinde.
Martin [msstavby.cz] :
Oficiální fb profil Hnutí Ostravak se změnil. Rozumí tomu někdo? https://www.facebook.com/NezavislyOstravak/
Nový profil. https://www.facebook.com/ostravakhnutiobcanu/?hc_location=ufi
04.07.2018 13:51Beldor :
Já jsem to nadávání na čechy od českych komoušů považujicích sami sebe za „liberály“ nikdy nepochopil . Ano chlapci , němci jsou kulturní národ , češi jsou odpad . Mám to správně ? “ Blijící smajlík „
04.07.2018 14:21David Opletal :
Martin [msstavby.cz]:
podle vseho to vede nejakej fanousek hnuti:
„profil fb Nezávislý Ostravak se od včera stal profilem jedné osoby a již nemá žádnou souvislost s hnutím Ostravak. Hnutí Ostravak má nový oficiální fb profil Ostravak. Věříme, že nám nadále zachováte svou přízeň na tomto novém profilu. Děkujeme, stále pracujeme pro Vás, občany města Ostravy.“
04.07.2018 14:36Crazym :
Martin [msstavby.cz]: A tomu je třeba rozumět? :DD Tak jestli ti to pomůže, tak se kvapem blíží podzimní komunální volby a Ksichtoknihové ovečky je třeba zpracovat aby békaly tou správnou tóninou a která to je, to už se snad nemusíš při Tvé inteligenci ptát ne? :DD
04.07.2018 14:37Crazym :
David Opletal: Bééééééééé :DDDD
04.07.2018 14:38Martin [msstavby.cz] :
David Opletal: No jasně, ale to se nějaký fanoušek vydával za ofiko profil, nebo se te´d chtějí distancovat od toho, co tam postovali?
04.07.2018 15:09adam :
Martin: jasne, centru “vládnou” komunisti. Vládnou asi tak, že za jejich vlády tady vznikla socha Karla Kryla……
A kdyz se ti to nelíbí, bez to hodit svému naseptavaci Mírovi Svozilovi, za jeho “vlády” ta socha nevzikla, za to si treba kdejaky vekslak zridil z pesi zony parkoviste v lepsim pripade, zavodni drahu v tom horsim a Míra, dobrak, vsem vysvetloval, jak on to z radnice nemuze ovlivnit, protoze ta pesi zona je skoro cela soukromy pozemek a do toho mesto nemuze zasahovat…….vlastne ani pokutovat………to bejvaly casy.
04.07.2018 23:47Martin [msstavby.cz] :
adam: Ano, v koalici jsou na MOaP.
Ke zbytku, kde bereš aspon nějaký reálný základ tvrzení?
05.07.2018 08:51Nimrod :
Martin [msstavby.cz]: Tak kandidujte!
11.07.2018 10:05Danek :
Nimrod: Nestraš!!!!
11.07.2018 10:38Martin [msstavby.cz] :
Nimrod: Tak jsem pátral. A vysvětlovalo by to i urážky a pomluvy na veřejnosti. Zdravím do Anofertu. A kolegyni Bajgarové z Ano vysvětlete, co je to slovo „studie“. Vážně si ve svém volném čase nemám chuť vymýšlet novou podobu porubské radnice…
11.07.2018 14:37aggu :
Tak nějak shrnuto zde.
16.07.2018 18:46http://www.ostravan.cz/49673/velka-anketa-jak-vnimaji-osobnosti-novou-sochu-karla-kryla-v-ostrave-zbytecna-mala-dokonala/
Výsledek byl zřejmý už dávno. 1) Moješčík splnil zadání. 2) S materiálem, který momentálně sedí na radnici to lepší nebude. I kdyby jim 9 lidí z 10 řeklo, kde dělají chybu, tak ji udělají znovu. Ale i to kdyby u nich neplatí, přece si nenechají od nikoho kecat do toho „jak se dělá město“. Máme na to normy a Jardu….
Hlupákem není ten který udělá chybu, ale ten který tu samou udělá dvakrát, třikrát….