V Zátoru na Bruntálsku by mohla do sedmi let vzniknout větrná elektrárna asi s pěti turbínami. Společnost ČEZ podepsala se Zátorem jako s první obcí smlouvu o spolupráci při výstavbě větrného parku, oznámil mluvčí Skupiny ČEZ Vladislav Sobol.
Elektrárna by měla výkon zhruba 20 megawattů. Roční výroba z takové elektrárny by podle mluvčího pokryla spotřebu asi 25 obcí o velikosti Zátora, který má přibližně 1200 obyvatel.
„Postavit větrnou elektrárnu je kvůli povolovací legislativě v ČR velmi náročné a zdlouhavé. Development a výstavba je otázkou deseti let i více. I proto je pro nás jednání se samosprávami a přijetí projektu místními obyvateli klíčové,“ uvedl člen představenstva ČEZ a ředitel divize obnovitelná a klasická energetika Jan Kalina.
Zátor už před 20 lety uspořádal anketu, v níž tehdy 87 procent zúčastněných s výstavbou větrné elektrárny vyslovilo souhlas. Nyní se stal první obcí, která bude s ČEZ rozvíjet projekt založený na společném podniku. Sobol uvedl, že právě princip partnerství je unikátní. Samosprávy mají možnost podílet se na podobě projektu od jeho rané fáze a z jeho fungování nejméně 25 let profitovat.
„Navržená lokalita pro výstavbu nijak nekoliduje se zájmy občanů, ani žádným způsobem nesnižuje kvalitu života v naší vesnici. Naopak je to pro nás jedna z možností, jak pomoci ochránit životní prostředí a přitom vyrobit potřebné množství energie, bez níž si většina z nás nedokáže život představit,“ uvedla zátorská starostka Salome Sýkorová (SNK Evropští demokraté).
Sobol uvedl, že při vydání územního rozhodnutí založí ČEZ a příslušná obec obchodní společnost, v níž bude mít obec pětiprocentní podíl. „Díky spoluvlastnictví tak mají obce z elektrárny profit hned od samotného počátku,“ uvedl mluvčí. Zapojené obce budou podle něj ze společného projektu těžit po celou dobu fungování větrného parku a náležet jim částečně budou i příjmy z provozu.
„Mohou projekt ovlivňovat, jsou jednateli a díky tomu vidí takzvaně pod pokličku celého procesu. Podstatou je spolupráce, partnerství, zajištění energetické soběstačnosti a zvýšení energetické nezávislosti. Mít na svém území zdroj elektřiny bude z dlouhodobého hlediska strategická výhoda i s ohledem na budoucí vývoj a využití elektrické energie pro domácnosti i firmy v regionu,“ uvedl Kalina.
zdroj: nasregion.cz

Winter :
Panebože, co na to řekne Ondřej Koutňák?
13.01.2023 07:02Tomas :
Můžete mi někdo vysvětlit,kdo s těch 87% obcanu(co za to dostali,že to odsouhlasili?)…Protože jelikož s tím mám trochu zkušenosti,jezdím do oblasti kde u obce tyto vrtule jsou a souhlas bych udělil jen tak možná v případě,že bych měl na třeba 99let(já a děti)…elektřinu zdarma nebo parmilionove odstupne…Jinak z pozice občana co musí dát souhlas ke stavbe…takže těch 87% občanů nechápu…Prostě co je přimělo,dát souhlas…
13.01.2023 07:55Vojtěch K. :
@Tomas A neni to jedno co je k tomu pripomnelo, Vetrne elektrarny nejsou proti nicemu a pokud chceme aspon cast elektriny mit z obnovitelnych zdroju, nekde stat musi.
Jakub :
Tomas: Můžete mi vysvětlit racionální důvod, proč ne? Občané zřejmě dostanou výhodnější cenu elektřiny, navíc se zeleného zdroje. Je to projev společenské odpovědnosti.
Tomas :
Jakub: No co jsem se bavil s tchánem,tak údajně mají snad(což jestli to jde s obecního nebo z jiného hrnečku je fuk) svícení v obci zdarma,Což pro mě jako občana,v žádném případě nebylo,důvod k povolení stavby ..O žádné snížené ceně nebo kompenzaci to nebylo na stole…O tom projevu společenské odpovědnosti jsem se jen jen pousmál ..
13.01.2023 09:22Crazym :
Tomas: Třeba jsou to jen realisté bez NIMBY syndromu :-)
13.01.2023 09:53Tomas :
Crazym: Jasně NIMBY syndrom…Já se jenom ptal na to co ti lidi,v těch obcích dostanou za to,že si nechají postavit tyto obludné zařízení,které významným způsobem ovlivňují jejich zdraví..za to,že vydají souhlasné stanovisko…o nějakou občasnou odpovědnost ani nějaké NIMBY syndromy tady nejde…Jestli jednou,já to jedné z těch obcích kde mají v katastru tyto vrtule,jezdím +jsem si o tom něco zjistil,nechtěl nebo za určitých podmínek,za přivreni obou očí a levné by to nebylo…třeba se tady zmiňovala bílé osvětlení,že je špatné pro lidi i zvířata..Toto je nesrovnatelně horší…takže jedno vadí a druhé je NIMBY?….nebo jak tomu mám rozumět…?
13.01.2023 10:18Dan :
Tomas: Bojim se zeptat, protoze tusim, ze odpovedi budou solidni bludy, lzi a „zarucene informace“. Ale jakym zpusobem ovlivnuji vetrne elektrarny zdravi lidi?
Btw vsadil bych se, ze veris i tomu, ze vetrne elektrarny se stavi z toho duvodu, aby oteplovaly v Evrope vzduch a vytvorili podobne podminky jako v africe pro migranty, vid.
13.01.2023 10:36Treba jsou elektrarny taky placene z kababu?! Ha!
LK :
Tomas: a výroba elektřiny v uhelné elektrárně neničí zdraví? Použiju Vaše slova: „takže jedno vadí a druhé je NIMBY?“
13.01.2023 10:48Tomas :
Dan: Danecku,vem Google a zadej dotaz a čekej odpověď ..nebo zajeď do místa kde ty vrtule jsou a vnímej hluk,vibrace,atd.+přečti si jiné vlákno,já nikdy o odvádění desátku,na mešity z Kebabu nenapsal….Já měl jen koment(abych se mírně zastal kolegy),že není třeba dávat třeba hned nalepku,nebo ho hned nazývat Xenofobem,rasistou atd.Taky je zajímavé,že co mám vysledováno,že většinou tyto nálepky používají voliči jedné strany..Mimojine včera jsem měl Kebab na oběd a pokecal jsem z prodejcem…byl super…
13.01.2023 10:50Dan :
Tomas: Ja se ale nebavim s Googlem, ale disktujuji s tebou. Pises, ze vetrne elektrarny vyznymnym zpusobem ovlivnuji zdravi lidi.
13.01.2023 11:00Nebud srab, pochlap se a napis odpoved jaky vyznamny vliv maji vetrne elektrarny na zdravi cloveka. Je jednoduche placat tyhle nesmysl nekde na internetu. Kdyz je pises, mel by sis je umet obhajit.
Tomas :
Dan: Tak já to dal do Googlu a výsledky byli na světě ..opravdu nebudu debatovat s člověkem co neumí používat vyhledávač…Když už pominu vyhledávač,tak vem auto,kolo cokoliv a zajeď se někdy k větrné elektrárně podívat…Já jezdím do obce,kde to mají a jen hlukové vjemy nejsou zrovna příjemné…
13.01.2023 11:15Kuba :
Tomas: Kdo ví, ten ví co? :D :D
13.01.2023 13:42Dan :
Tomas: O tom ale je. Na internetu muzes najit cokoliv a pritom to neni prava. Najdes tam klidne, te si rakovinu muzes vybrecet. Ze jsou mezi nami jesteri a mimozemstani apod. A najdes tam plno clanku uhelne lobby proti treba vetrnym elektrarnam.
O jakou obec se jedna? Proc nenapises jeji jmeno? Psal jsi ze vetrne elektrarny vyznamne ohrozuji zdravi jidli. Jak tedy? Nebo ty bezne v diskuzi s nekym odpovidas stylem, „najdi si to na Google“? Jsi ubozak.
13.01.2023 13:45Jarda :
Tyhle elektrárny ve velkém musíme někde umístit (aby v mixu hrály nějakou úlohu v jednotkách procent) a tyhle pohraniční řídce osídlené oblasti jsou ideál (např. Osoblažsko). Nebo to můžeme dělat jako Rakušáci a zapíchat je po desítkách do vinohradů na Moravě.
13.01.2023 16:35Tomas :
Dane,ty chovej slušně,myslíš si že využijes anonymitu internetu a nezves mě ubozskem,..to snad není důležité kde se vrtule nacházejí,jen jsem podotknul,že mají výlov i na zdraví…Žádám dotaz do googlu a vylezou mi odpovědi,skodlivosti na zdraví…za sebe jsem i napsal hlučnost,vibrace,Mimojine to má vliv na nespavost,deprese..atd…a Netvrdím že nejsou třeba,jen jsem podotknul,že pro občany mají i negativní vlivy a pokud bych si mě vybrat,zda občané dají zelenou,buď za předem domluvených podmínek nebo vůbec…Jenže já už v zivote něco zazil..tak vím jak funguje život…
13.01.2023 18:46Karel Pustka :
ZNÁM ZÁTOR VELMI DOBŘE A JSOU TAM MÍSTA KDE JSOU DOSLOVA PUSTINY BEZ JEDINÉHO BARÁČKU! CESTA PŘES VESNICI LOUKY ,LESY ! ZASE PODLE TOHO KDE JE ZÁMĚR TO STAVĚT! JDETE DO JINÉ VESNICE KILOMETRY V PĚKNÉM FIČÁKU A NEPOTKÁTE ČLOVÍČKA !
14.01.2023 09:02Dan :
Tomas: Psal jsi, ze v nejaka obci, kde jsou vetrne elektrarny, maji s nimi problme. Tedy ano, dulezite kde se nachazeji to je.
16.01.2023 12:17Ale rekl bych, ze jako vetsina tvych prispevku se to nezaklada na pravde.
Martin [msstavby.cz] :
Tomas: Zmatenější příspěvek jsem dlouho nečetl.
Obyvatelé nedávají souhlas ke stavbě větrných elektráren. Účastníkem řízení jsou majitelé sousedních pozemků, správci dotčených sítí a majitelé pozemků na kterých vzniká ochranné pásmo, kde je vliv stavby vyšší jak 40dB. A samozřejmě hasiči, hygiena, PČR. Obyvatelé obcí opravdu nevydávají lidový souhlas ke stavbám.
Občas se vypíši referenda. Protože pro mnohé jsou větrné elektrárny něco jako parní vlak pro indiány. A starosta si to často nelajzne.
Chceš-li, aby jsi byl brán vážně, bylo by opravdu vhodné uvést jméno obce, kde dochází k významnému ovlivňování zdraví lidí. Takhle to je nic neříkající nonsens. Odkazovat se na „psali to na internetu“ vygoogli si to je nejen trapné, ale sráží to vypovídací hodnotu tvého příspěvku.
Dále bych se vyvaroval spekulacím. Viz kdo s těch 87% obcanu(co za to dostali,že to odsouhlasili?)“. Jsou i lidé, kteří chápou souvislosti ekonomické, technické, enviromentální.
18.01.2023 20:08Tomas :
Martin [msstavby.cz]: Martine,už to neresme,já přece vím,že účastníci řízení vydávání nebo nevydávají souhlasné nebo nesouhlasné stanovisko..i vím kdo další.Ja to psal,za občany obce(stejně se můžou odvolat,napadnout,připomínkovat,nevydat souhlas)..to se táhneme o každé slovíčko,mi přijde,že tady diskutující vůbec nechápou co tím chci říct.Mam to zase složité vysvětlovat,Danovi jsem napsal ať záda do googlu,poznatky ohledně škodlivosti těchto zařízení,každá člověk si to může najít+jsem je z části napsal,hlučnost,horší spánek,vibrace,deprese atd ..,Stejně jako nejde o obci,jde o všechny tyto větrné elektrárny…Já věřím,že jste vy mladí,ekologicky smýšlející,ale je tam spousta ale…Já chci taky čistý vzduch atd ..ale musím si započítat,co a jaké následky to bude mít.a už to nereste,nebaví mě to řešit…furt dokola…
20.01.2023 18:05Martin [msstavby.cz] :
Tomas: Ale na sdělení názvu obce, kde jsou větrné elektrárny co významně ovlivňují zdraví obyvatel, přece není nic těžkého ne. Pokud ta obec existuje, že? :)
Ne, nevíš, Podle toho co píšeš opravdu nevíš jak probíhá umisťování a povolování staveb.
23.01.2023 21:20