Jde to i bez kýčovitých modrých a červenobílých nátěrů zábradlí.
Po jedenáctiměsíční opravě začal pěším i motoristům v pátek 31. července znovu sloužit historický nýtovaný most přes řeku Opavu v Opavské ulici v Krnově na Bruntálsku. Během rekonstrukce za osm milionů korun řemeslníci mimo jiné vyměnili všechny zrezivělé ocelové části mostu a ocelovou mostovku nahradili železobetonovou deskou.
Oblastní ředitel firmy Swietelsky stavební, která most opravila, Jan Kunčík řekl, že z mostu bylo odstraněno celkem 25 tun silně zkorodovaných prvků, které byly nahrazeny 30 tunami nových. „Bylo vyměněno 3500 nýtů z celkového počtu 11.000. Proveden byl kilometr svárů a byla otryskána a natřena celá konstrukce, což představuje 1200 metrů čtverečních,“ řekl Kunčík.
Krnovský místostarosta Michal Brunclík (ČSSD) připomněl, že původní projekční práce k opravě mostu město dělalo už v letech 2007 a 2008. „V té době ale město nenašlo ekonomickou sílu, aby se do rekonstrukce pustilo, protože bylo nutné investovat více než osm milionů korun. V letech 2013 až 2014 proto došlo k aktualizaci projektové dokumentace a následně v roce 2014 se město konečně pustilo do dlouho očekávané rekonstrukce,“ uvedl místostarosta.
celý článek: stavbaweb.dumabyt.cz
Johanes :
Moc pěkné.
04.08.2015 10:39thvari :
ten dům vlevo s muškáty v oknech je taky pěkný. vůbec ta první fotografie se pomalu nechce věřit, že je to ČR
04.08.2015 11:13Marek :
Pěkné, jen proč sem tahat tu modrou/bílo-červenou? Je to míchání jablek s hruškami. Něco je historické a něco nové-účelové. Pochybuji, že kdyby se zrenovoval most M. Sýkory, tak tam bude modré zábradlí, na druhou stranu, most na českobratrské je nový-technický, takže tam modrá má opodstatnění. Tohle hořekování/první věta v článku, mi začíná připadat jako hon na čarodějnice.
04.08.2015 11:47Martin [msstavby.cz] :
Marek: Ale proč by nové mosty nemohl být také hezké ( šedé odstíny ) a i funkční.
Navíc, do článku si můžeme napsat co chceme, když máme pro to opodstatnění.
Například je Tyršův most v Přerově je také nový a přitom nemusí být modrý, či zábradlí mít červenobílé. https://www.google.cz/search?q=nov%C3%BD+most&biw=1600&bih=799&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI2-uK5biPxwIVQaAsCh1Oiwju#tbm=isch&q=tyr%C5%A1%C5%AFv+most+p%C5%99erov
04.08.2015 14:39aggu :
Marek: Nic nemusí být účelové. Účelová byla celá Ostrava, 200 let. Není nutné v tom dále pokračovat. Na ten most by se měli ostravští konšelé a krajští konšelé zajet povinně podívat.
04.08.2015 15:04Marek :
martin [msstavby.cz]: Ten most v Přerově je trochu něco jiného než mnou zmiňovaný na českobratrské. Ten přerovský se intenzitou dopravy bude spíše blížit k Sýkoráku, takže tam i lze dát trochu jiné zábradlí. Jasně, že u novostaveb lze vždy použít i tu architekturu, ale jsou místa, kde dle mého názoru je hlavní především funkce než vzhled.
A až by se opravoval Sýkorák, tak souhlasím, aby se ostravští konšelé inspirovali tím přerovským a krnovským, ale hlavní tepna typu českobratrská, kde je primárně automobilová doprava a až pak pěší/cyklo.. tam tu modrou vítám i s poukazem na to, že jde o most a ten v zimě promrzá. ;-)
04.08.2015 16:25aggu :
Marek: Na Sýkoráku nebo mostu v Petřkovicích se přece nic měnit nemusí. Máme 20 dalších lowcost mostů v Ostravě. A jeden zatím bez mostovky ;)
04.08.2015 17:04Marek :
aggu: Prostě si myslím, že u nového či generálně rekonstruovaného(ne historického) mostu jenž není v „historické“ části města je zbytečné poukazovat na barvu zábradlí…
Příkladem uvádím mosty nad rudnou, na výškovické a plzeňské… tam mi to modré zábradlí sedí a nějaké jiné varianty by mi vadily. Přece jen, určitá uniformita má své kouzlo a je lepší, než aby každý most vypadal jinak, což souvisí s požadavkem na „architekturu“. ;-)
04.08.2015 18:10Martin [msstavby.cz] :
Marek: Jde o mosty obecně. Ne pouze o most na Českobratrské. Či Sýkorův. Spekulace, že konšele Sýkorák při reko. ( jaké ) snad nenatřou modře je vtipná a podtrhuje myšlení v čr. Most v Přerově s mostem v Krnově souvisí. Jsou to mosty v centrech měst a byly navrhnuty nejen pro překlenutí řeky ( účelnost ), ale také, aby lidé se po něm v pohodě dostali byl, jak to prostě říct…. Hezké. Jen se liší v době výstavby. V ničem jiném.
Když se budeme bavit o mostech na Českobratrské. Buď přes řeku a Bohumínskou, nebo Místeckou s železnicí. Vypadá jak dálnice. Dálnice nemá v centru města co dělat. Takové stavby a MÚK se hodí na dálnice mezi městy a ne do centra. MÚK v daném místě ani nezrychlují dopravu. Na obou stranách jsou hned semafory. Proto si myslím ( a myslí si to i v mnoha jiných částech zeměkoule ). Že by i mosty v městech měly vypadat hezky a lidsky. Taky názor, že je to hlavně pro auta je již hodně passé. Mosty jsou i pro lidi a cyklisty a na MÚK na Českobratrské nejsou tuším ani přechody! Navíc most přes Ostravici je jeden z hlavních a spojuje historické části země. Moravu a Slezsko. Ale vypadá jak nepřívětivá dálnice. Logika minulého režimu…
Nutnost modré barvy taky není opodstatněná. V jedné obci kousek od mého bydliště má most na hlavní cestě přes vodní tok zábradlí šedé. A do obce zapadá lépe, než s barvou modrou. Nebo co horšího červenobílou.
04.08.2015 20:57mJožka :
Modrá je dobrá -> a na mostě na Rudné přes Ostravici nezůstali jen u zábradlí…jestli už jste po něm poslední dobou jeli :)
04.08.2015 21:35Do diskuze dále přidávám zábradlí na dělícím ostrůvku na ul. Hornopolní mezi zastávkami Pivovar. Když už člověk myslel, že se to obrací k lepšímu a nevzhledné betonové citybloky vymění za travnatý pás, tak celkový příjemný dojem (dle mého názoru) zabili červenobíle.
Ale abych neodbočoval. Byl jsem v Krnově shodou okolností v neděli na rychlou procházku centrem a jen jsem zíral. Neznám historii, pány radní či hlavního architekta, ale tak pěkné (a živé) centrum jsem dlouho neviděl. Krásný zážitek umocnila i návštěva infocentra a jeho připravenost na turisty. Vřele doporučuji všem k návštěvě.
acdlcia [msstavby.cz] :
mJožka: U toho modrého nástřiku na Rudné jsem se fakt pobavil. Má to být protismyková vrstva a dali před ní mobilní značku nebezpečí smyku. Není nad to nastříkat na cestu protismykový sajrajt který sám způsobuje nebezpečí smyku.
04.08.2015 21:43acdlcia [msstavby.cz] :
Abych ovšem neodbíhal od tématu. Krnov je takové trochu nevýrazné město, ale ten most je opravdu pěkný. A podobná repase včetně toho tmavě šedého nátěru by určitě prospěla i jiným mostům (třeba i tomu Miloše Sýkory).
04.08.2015 21:49Marek :
acdlcia [msstavby.cz]: dle mého mínění ten modrý „sajrajt“ má lepší vlastnosti co se týče brzdění/protismyk než neupravený asfalt. Že je to neekonomické, nesmyslné, je jiná.
martin [msstavby.cz]: Vhodností/typem mostu už debatu rozvíjíte jiným směrem. Já chtěl jen reagovat na jízlivou poznámku o modré barvě zábradlí. Jde mi především o to, že u stávajících mostů, které se opraví, tak modrá barva (v Ostravě, neb je to její barva) i typ zábradlí mi přijde docela vhodné (nejedná-li se o „historické úseky). To, že českobratrská od bazalů k pivovaru je předimenzovaná, s tím souhlasím.
Červenobílá kombinace je něco jiného, zde si myslím, že to má souvislost s pocitovými vjemy/upozorněním, přece jen takhle kombinace je použita i na komínech a stožárech. Je to prostě upozorňující barva. Jistě, když už se rekonstruuje hlavní tepna typu nádražní, tak architekt by měl myslet na to, aby při novém stavu nebylo nutno užití takových „represivních“ prvků. Ovšem tohle už je chyba/neschopnost zadavatele.
05.08.2015 00:18mJožka :
acdlcia [msstavby.cz]: Předpokládám, že přenosná značka nebezpečí smyku je před úsekem do doby, než se stabilizuje drobné kamenivo v té modré pryskyřici. Modrý „sajrajt“ alias barevný povrch vozovky s vysokým smykovým třením někdy obecně označovaný jako „rocbinda“ skutečně zvyšuje protismykové vlastnosti vozovky a tím pádem snižuje délku brzdné dráhy. Na druhou stranu na takovém povrchu dochází k většímu otěru pneumatik v případě brzdění a rozjíždění, takže se účinnost takové plochy s postupem doby snižuje.
05.08.2015 07:27acdlcia [msstavby.cz]:Dovolím si s Vaší poznámkou o Krnovu jako o „takovém trochu nevýrazné městu“ nesouhlasit. Centrum opravdu stojí za to a pokud mohu soudit o okolí širšího centra, které jsem viděl, pravda, jen z projíždějícího auta, tak mě minimálně nezarazilo nic, co by mi vadilo (proluky, vyvrácené obruby na okružních křižovatkách, zarostlé volné plochy, výrazné komíny továren, atd.)
aggu :
Anebo řešení je taky nedělat žádný most ;)
05.08.2015 07:43Doporučení pro magistrát, který aktuálně „řeší“ „Frýdlantské mosty“: http://imgur.com/3nXTyBl
V podstatě vše co komunisté napáchali v centru za těch 40 let je nutno udělat znovu.
thvari :
aggu: Mě by zcela upřímně zajímalo, jestli bychom se obešli bez těch mostů (v tomto případě Frýdlantských), nebo aspoň s nějakým méně předimenzovaným řešením. Ten most má dva až tři souběžné pruhy na každé straně a přitom ústí do běžných („jednopruhových“) ulic. To je asi stejná nelogika jako s mostem na Českobratrské, který svádí tu nesmírně hustou dopravu ze Slezské Ostravy čtyřmi pruhy přímo do centra města. Asi aby jej účinným způsobem ucpal.
05.08.2015 08:06acdlcia [msstavby.cz] :
mJožka: Krnov rozhodně není žádná vyhlášená turistická destinace. Je to stejné jako třeba s Karvinou. Mají tam sice vyhlášené lázně, ale když se budete s někým o lázních bavit tak si nejspíš vzpomene spíše na Luhačovice.
05.08.2015 22:43skelet :
mJožka souhlas… radniční restaurace, a i další podniky v centru jsou fajn. Ostatně celé centrum je hezky opravené.
05.08.2015 23:22Meghan :
Oprava mostu se vážně povedla, konečně jsou po letech zpřístupněny části pro chodce a dá se po nich přejít normálně :) Asfalt mi přišel nějaký hrubý, ale nejspíš to souvisí s rychlejším namrzáním v zimě :) Dům vedle je Městská knihovna a podle mě patří k nejvíce povedeným historickým domům v Krnově. Bohužel je ve městě velká spousta průmyslových objektů po textilkách, koželužnách apod., které by si zasloužily opravu a nové využití. Pak by byl Krnov mnohem výraznější :)
BTW k té červeno-bílé – dlouhé roky byly uzavřené části mostu pro chodce a tak se chodilo po vozovce ohrazené červeno-bílými betonovými kusy. Je jen dobře, že je to konečně pryč :)
12.08.2015 16:46