Po vzoru vyspělých evropských měst zavádí vedení Opavy v historickém centru města maximální povolenou rychlost 30km/h.
zdroj: opava-city.cz
Po vzoru vyspělých evropských měst zavádí vedení Opavy v historickém centru města maximální povolenou rychlost 30km/h.
zdroj: opava-city.cz
Nespokojený :
Argumenty hodné lobotomie členů zastupitelstva. Z Opavy se stal skanzen se vším, co k tomu patří. Opavě je lepší se vyhnout.
Při 30 km/h se uvolňuje daleko více emisí než při 50 km/h a zvyšuje se hlučnost ekologických motorů evropských aut, které dosahují vyšších otáček na nižším rychlostním stupni, se snížením rychlosti se také dramaticky snižuje plynulost provozu a kapacity dopravních komunikací, retardéry obtěžují všechny účastníky silničního provozu hlučností při jejich přejíždění a snižuji životnost dopravních prostředků, při brždění před retardéry a opětovném rozjíždění uniká výrazně více emisí, než bez nich při plynulém průjezdu 50 km/h.
22.11.2020 09:58Pavel :
Zóna s 30kou se týká nejužšího centra města ohraničeného pásem parků z jedné strany a Nákladní ulicí z druhé strany, pro běžného řidiče je průjezd téměř nemožný. Jsou to úzké ulice, většinou slepé, sloužící hlavně jako přístup k parkovištím. Na mnoha místech je nerovná dlažba, sem tam nějaký retardér. Jediná širší ulice je Masarykova třída, kde po stranách jsou kolmà parkovací místa. Normální řidiči v téhle oblasti víc než 30kou nejezdili ani před zavedením zóny.
Martin [msstavby.cz] :
Nespokojený: Uplatňování zón 30km/h se provádí na sekundární dopravní sítí. Tedy historická jádra, hustě zastavěné území a rezidenční zóny.
Je to krok správný směrem k bezpečnosti a ekologii.
Viz například tento článek:
„Snižování rychlosti je trendem řady evropských měst, důvodem je i velký nárůst počtu lidí, kteří se po městě pohybují buď na kole nebo pěšky. Například v Paříži už starostka Anne Hidalgová zahájila veřejné konzultace o rozšíření rychlosti 30 km/h na celou metropoli, nejen na širší centrum. Evropská rada pro bezpečnost (ETSC) doporučuje dlouhodobě snížit rychlost ve městech na 30 km/h.
V Česku takové omezení ale příliš časté není. K poslední plošné úpravě došlo v roce 1997, kdy byla snížena rychlost ze 60 na 50 km/h „Obce každoročně reportují počet nových zón 30, které na svém území zřídily, nicméně tempo přibývání těchto zón je pomalé a nehodovost v zastavěném území prakticky stagnuje,“ uvedlo Centrum dopravního výzkumu v tiskové zprávě.
Podle studií OECD lze předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 % a počtu smrtelných nehod až o 90 %. Význam nízkých rychlostí je z hlediska možnosti odvrácení kolizní situace a snížení následků dopravních nehod zásadní.“
„V letech 2011-2019 bylo v Česku v obcích usmrceno 1 702 osob, tedy 31 % všech lidí usmrcených v silničním provozu. U těžce zraněných je podíl ještě vyšší: 53 %. Polovina usmrcených a téměř tři čtvrtiny těžce zraněných v obcích byli zranitelní účastníci dopravy, především chodci a cyklisté.
„Zahraniční příklady z Helsinek a Osla, kde nedošlo v uplynulém roce k usmrcení žádného chodce ani cyklisty, ukazují, že tyto snahy mají reálný dopad do praxe. Obě města uvádějí snížení rychlosti jako zásadní pro snížení fatálních následků nehod,“ dodal ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.“
https://zdopravy.cz/30-km-h-maximum-po-meste-spanele-snizuji-plosne-rychlost-vice-omezeni-ceka-i-cesko-66090/
22.11.2020 11:50Crazym :
Můžeme se prosím trendu vyspělých evropských měst přizpůsobovat až někdy budeme vyspělé evropské město? :-)
Já bych strašně rád v klidu dožil bez těchto blbých keců o správných směrech, připomíná mi to mládí kdy mi furt nějaký soudruh určoval správný směr :-)
Kuba :
„Evropská rada pro bezpečnost (ETSC) doporučuje dlouhodobě snížit rychlost ve městech na 30 km/h.“
Ja bych doporucil recept z filmu Tajemstvi oceloveho mesta. Tam pred autem musel bezet clovek s cervenym praporkem v ruce :D
22.11.2020 18:20Pavel :
Kuba:
22.11.2020 19:22A nejen Evropa. Taky třeba USA:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-dc-slow-streets-idUSKBN23531X
Karlos :
Nákladní auta budou testovat stav konkatedrály jen 20 km/h
04.01.2023 19:51Stavba nového obchodního centra by také mohla zhoršit stav konkatedrály Nanebevzetí Panny Marie. Podle ředitelky Národního památkového ústavu v Ostravě Naděždy Goryczkové není konkatedrála v nejlepším stavu. Právě z toho důvodu bude jedna z nejznámějších opavských památek podrobena měření a zkoumání.
Statiku konkatedrály zkoumají fundovaní odborníci a ve spolupráci s ČVÚT dojde také k simulaci provozu během stavby. „Dvě plně naložená nákladní auta budou jezdit kolem konkatedrály různou rychlostí. Měřicí zařízení, které bude instalováno uvnitř, poskytne potřebné informace. Podle prvních zpráv by však neměla ani plně naložená auta památku poškodit, pokud se rychlost bude udržovat na 20 km/h,“ prozradil Pech.
Tomas :
Dávat ve městě 30 se někdo zbláznil(pokud vyloženě potřebují značkou uzemnit dám tam obratnou zónu),normálně je 50pokud to provoz neumožňuje je logické,že auta jedou pomaleji…Toto je jednoznacne,proti zdravému rozumu…Že se to děje v některých evropských městech,je padlé na hlavu..K čemu je auto,co pojede na 2 s brutálně vysokými otáčkami,tady souhlasím s Nespokojenym.U Opavy,mě toto rozhodnutí nepřekvapuje vždy tak byli lidé jiní ..
04.01.2023 23:25PavelM :
30? To jedu na trojku :-)
05.01.2023 19:48Brzda :
Martin [msstavby.cz]: Nezlobte se na mne, ale s klasikem (a nadsázkou): nevěřím žádné statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval.
06.01.2023 11:15Vámi uváděná statistika o počtu usmrcených a těžce raněných v obcích nezohledňuje místo a okolnosti nehod. Je to pouze obecná statistika, kterou nelze použít jako argument ke snížení rychlosti v centrech měst. Velká většina těchto smrtelných nehod nastavá v místech, kde je rychlost vyšší – v Ostravě např. na ulici Plzeňské, kde by se toto mělo řešit spíše vhodnou úpravou křížení pěších tras/cyklostezek se čtyřpruhovou silnicí s parametry rychlostní komunikace. V počtu usmrcených a raněných jsou zahrnuty také například kolize chodců s tramvajemi, nehody elektro-koloběžkářů atd.
Nemám více méně nic proti záměrům zavádění těchto zón v nejužších centrech měst kopírujících zejména historická centra (kde jsou již nyní v hojné míře pěší zóny), případně v hustě osídlených místech jako jsou sídliště (kde ale uspořádání silnic a parkování velkého množství vozidel stejně vyšší rychlost v podstatě neumožňuje). V tomto bych se zaměřil spíše na přísnější vymáhání dodržování zákazu vjezdu do pěších zón – Masarykovo a Jiráskovo náměstí jsou krásným příkladem naprosté ignorace takzvaných nedotknutelných se značkami na přání ze strany městské policie.
Zavádění 30 km/h celoplošně je ale naprosto mimo realitu všedních dní. Inspirovat se zeleno-rudou Paříží bych nerad. Zkuste si představit celoplošnou třicítku v Ostravě protkané kapacitními rychlostními silnicemi spojujícími pseudo-centra jednotlivých vzdálených obvodů…..
Pavel :
30 km/h je v ulicích, kde se parkuje OK. Když takovými ulicemi projíždím, tak 50 km/h se dá jen v hluboké noci. Přes den se většina aut sune rychlostí 30-35 km/h tachometrových
06.01.2023 16:03Karlos :
Vedení města Opavy by kromě hlídání rychlosti 30 km/h v historickém centru Opavy mohlo včas napravit snížením nivelety před vjezdem komunikace z ulice Čapkové parcela 186/2 na Horní náměstí parcela 582/1 k.ú. Město,Opava. Podjezd pod obytnou budovou na parcele 189 k.ú Město 74601 Opava – pro Hasičský záchranný sbor České republiky, Moravskoslezský kraj https://www.hzscr.cz/clanek/organizacni-slozky-uo-opava-jj.aspx
06.01.2023 18:37Podjezd pod obytnou budovou na parcel 189 k.ú Město, Opava má podjezdovou výškou jen 404 cm, což je v rozporu pro vjezd požárních vozidel dle ČSN 730802 čl.12.3 , šířka je splněná, ale výška je nejméně 410 cm dle normy.
Výjezd z podjezdu na Horní náměstí má výšku 413 cm.
Martin [msstavby.cz] :
Brzda: Nemyslím, že je vhodné vést diskuzi ve stylu „každou statistiku si můžu zfalšovat“, ale budiž.
Pokud se mluví o zavádění zón 30km/h, nejedná se o celoplošné opatření, ale více méně o případy, které jsi popsal. Třeba na zmínění Plzeňské to nemá smysl. Je to po většinu doby mimoúrovňová komunikace (Vodárna – Úmob). Či jiné hlavní komunikace.
Zavádění zón 30 ale není pouze o snížení nehodovosti, ale hlavně také o snížení hlukové zátěže pro lidi žijící podél hlavních komunikací nebo snížení znečištění.
Takhle to má zavedené Vídeň
Těch měst, které tyto zóny zavádějí není zrovna málo. Umí si dát 1+1 dohromady. Je zajímavé, že pořizovateli těchto zón nejsou „zelono-rudí“ fanatici, ale křesťanskodemokratické strany. Aspoň co se týče Německa.
Co si mám představit pod pojmem „zeleno-rudá Paříž“?
07.01.2023 10:36O. :
Kdyz se podivame kolem sebe, tak uvidime, ze ve dvorech a v ulickach kde se parkuje se jezdi pomaleji nez 30. Na ulicich typu Opavska, 28. rijna, 17. listopadu, apod. je 50 a je to v pohode. Mezi Svinovem a Vodarnou nebo mezi Vodarnou a umob 80, taky v pohode. Na Rudne od D1 smerem na Opavu se jezdi za pekneho pocasi 120 a opet je to ok. Pak jsou tu jeste obytne zony se svymi regulacemi. Opravdu nevim, cemu nejaka ta celoplosna 30 tady chybi. Ostrava fakt neni velkomesto typu Berlin, Barcelona, Pariz, nemusime si na to hrat a tahat sem veci, ktere tady nic neresi. Jestli je nekde nejake misto, ktere je nebezpecne, dejme tam znacku a kameru, ale neresme blbosti. Nechapu, ze nekdo ma porad potrebu vymyslet nejake dalsi nesmysly k buzerovani spoluobcanu.
07.01.2023 21:34Tomas :
Martin [msstavby.cz]: Nevím jestli zeleno-ruda Paříž,ale jedná se o reakci na cim dál tím horší situaci v různých částech Evropy a západních měst,kde převládají novodobí zelení komunisté…30ve městě je jeden,z výsledků ideologie ..To samé jsou někteří,vyšší představitelé EU a vlád různých zemi,bohužel nasim předsednictvím jsme se taky pod to podepsali,kteří za brutálně tlačí na sílu Ekologické projekty jako třeba nahrazení spalovacích motorů a jejich úplný zakaz..elektromobily a další veci,ktere v praxi nemůžou nikdy fungovat…a hrozí do budoucna kolapsy…to je v jednoduchosti reakce na zeleno rudé…
07.01.2023 23:19Karlos :
Přes noc v obci neomezenou rychlostí – realita minulosti za socialismu aniž by to Moskva nařizovala jak dnes Brusel téměř vše. Už ani dopravní značku B16 před podjezdem zřejmě Brusel nechtěl nařizovat, proto často vidím couvat kamion, který se do prostoru nevejde.
08.01.2023 05:49Martin [msstavby.cz] :
Tomas: Můžeš být konkrétní s „čím dál horší situací v různých částech Evropy a západních měst“? :D
Zavádění zón 30km/h není výsledkem ideologie, ale výsledkem vědeckým poznatků a odborných měření.
08.01.2023 10:42