MAPPA Ostrava vybrala šestici vítěze, kteří vylepší šest míst na třídě 28. října – Opavská.
Otevřené výzvy ke zpracování návrhů na kultivaci vybraných prostranství jsme vyhlásili v březnu, zájemci si ke zpracování mohli vybrat libovolný počet z nich – od jednoho po všech šest. Součástí přihlášek byla architektonická libreta, v nichž autoři slovně popsali a na přiložených skicách ukázali, jakým způsobem by k proměně daného místa přistupovali. Hodnotící komise složená ze zástupců MAPPA vybrala zmíněných pět, kteří mají nyní dva měsíce na vypracování návrhů a prováděcí dokumentace. V létě by mohla začít jejich realizace.
Kritéria výběru:
– popis a pochopení problémů a potenciálů daného místa
– přístup k řešení místa – kreativita a využití potenciálu místa
– ekonomická přiměřenost
Lokalita č. 1: 28. října od křižovatky s ul. Nádražní po Smetanovo náměstí
vybraný zpracovatel: Jan Waldhauser
Autor navrhuje dočasné umístění stromů ve vacích s pláštěm z recyklovaných materiálů. Ty zpříjemní prostředí pro chodce a mohou na této ulici zůstat do doby, než se zde vše připraví na jejich vysazení do země. Pokud by se ukázalo, že to v tomto prostoru není možné, využijí se případně jinde ve městě.
Lokalita č. 2: Veřejný prostor pasážových domů, ulice Denisova
vybraný zpracovatel: Mika Svoboda architekti
Autoři kultivují ulici Denisovu doplněním mobiliáře. V pasážích zvýrazňují podlahu barevným nátěrem a symbolicky doplňují střechu pomocí barevných provazů. V prostoru se mohou konat komunitní aktivity (např. farmářské trhy), ale nosná myšlenka návrhu na nich nestojí.
Lokalita č. 3: Náměstí Republiky, přestupový terminál
vybraný zpracovatel: Mika Svoboda architekti
Architekti se soustředí na samotnou konstrukci podchodů dopravního terminálu, která by měla být natřena výraznou barvou a opatřena bodovým osvětlením. Důležitým krokem je také důkladný úklid a vyčištění prostoru, odstranění vizuálního smogu a výměna poškozených laviček a košů. Autoři si zároveň nekladou nadměrné ambice k úpravě dopravní situace, jejíž změna není v rámci krátkodobých jednání reálná.
Lokalita č. 4: Křížení ulic 28. října, Výstavní, Novinářská
vybraný zpracovatel: Atelier 10m2
Autoři dělí prostor do tří segmentů – první segment se zabývá zvelebením průchodu k zastávkám formou odpočinkové zóny při čekání na MHD. Druhý segment, podél jižní strany ulice, řeší efektivnější přerozdělení prostoru chodníku pro chodce, cyklisty a rozšíření komerčního parteru do veřejného prostoru. Třetí nastiňuje možné kreativní řešení zelené plochy formou zahrádek. Zde je potřeba zpřesnit a rozpracovat možné řešení v kooperaci s městským obvodem.
Lokalita č. 5: Křížení ulic 28. října, Sokola Tůmy, Železárenská
vybraný zpracovatel: Peter Bednár, Lubomír Fridrich
Autoři zakládají svůj koncept na umístění výrazných prvků (židlí netradičních rozměrů) do místa, které nemá jasné využití. Tyto objekty mají schopnost upoutat, vzbudit pozornost a přilákat kolemjdoucí k zastavení. Počítá se také s využitím stánku pro občerstvení, který již na místě stojí. Barevnost a orientace jednotlivých prvků navržená ve vizualizaci bude předmětem diskuse a dalšího dopracování.
Lokalita č. 6: Křížení ulic Opavská, Porubská, Sokolovská
vybraný zpracovatel: ateliér gogolák + grasse
Autoři prezentují jemný a střídmý přístup k místu, které vnímají jako parkové nároží s potenciálem být klidovou pobytovou plochou. Zeleň by měla orámovat a jasně vymezit prostor vůči rušné ulici Opavská a zároveň kultivovat předprostor drobné komerce v okolí. V rámci dopracování lze uvažovat o umístění veřejných WC, které jsou v této oblasti potřeba.
zdroj: FB MAPPA Ostrava
David :
Lokalita 3 – mě zaráží že město chce vůbec investovat do toho aby se natřela celá stropní konstrukce, spíš asi postřikem? Tam ani žádné „dočasné“ řešení nemá být, ale spíš zásah hned teď a to pořádnou rekonstrukcí!! Urgentnější jsou spíš frekventované tramvajové zastávky, ty trolejbusy takovou nutností nejsou… Navíc je to místo, kde se kromě čekání na trolejbus lidi nezdrží takže ta úprava nijak nepřispěje k tomu aby se tam lidé nalákali jako u těch jiných lokalit….ledaže se tam někdo vyloženě chce projít po modrém chodníku :))) ale většina lidí jen projdou tím barevným chaosem nebo odjedou, efekt nulový!
16.04.2021 08:12U všech lokalit mi chybí schválený rozpočet…..
vláďa :
Nevím co to je za zvyk pořád chaoticky mixovat barvy a tvary… co to tam autoři hulej???
Radek :
Lokalita 3 – Takže se upustilo od přestavby tohoto území? odkaz na studii https://www.msstavby.cz/rekonstrukce-namesti-republiky-07-03-2016/
16.04.2021 09:11Sanju :
Radek: Verze s kruháčem je definitivně mimo, jinak rekonstrukce je plánována už na konec tohoto roku (!), alespoň podle stránek Fajnova (https://fajnova.cz/projekt/prestupni-uzel-namesti-republiky/).
16.04.2021 09:33balde :
Radek: co si o tom projektu neco načíst
16.04.2021 09:40Jenda :
Lokalita č. 5 – nebylo by vhodnější bistro otočit a místo zbytečných židlí pro obry umístit sezení pro návštěvníky bistra??? Trochu mi přijde jako by to vymyslel človek co jel pouze kolem :D
16.04.2021 09:50thvari :
Sanju: no to je skutečně informační nálož, není tam architekt nebo studio, který bude pod nový vzhled podepsán, nejsou tam žádné detaily, není tam ani náznak toho, že by se někdo pokoušel tu chaotickou oblast řešit intuitivněji.
A nechci tu jen spamovat, tak i něco k výše vybraným návrhrům – za mě ucházející, ten nápad s nestavebními úpravami s okamžitým účinkem je dobrý první krok, jak zlepšit město. Nejvíc mě „baví“ ten Gyros a pivo, do toho stánku jsem jako dítě chodil na Vyhlídala, když jsem čekal na 61, která tam tehdy ještě končila, takže kdyby to tam vzniklo, stojím první v řadě! Nostalgie je zákeřná věc… :D
Líbí se mi taky, jak autor návrhu jedna nenápadně rozšířil chodník do vozovky, pocitově tam je ten chodník uzoučký a doslova se nabízí tam s postupnou opravou budov okolo rozšířit ten chodník a nechat auta používat tramvajový pás, protože ta frekvence tím směrem není zas tak velká. To místo mělo v minulosti nějakou sílu a význam, tudíž věřím, že ho má i směrem do budoucna.
16.04.2021 10:29Sanju :
thvari: Já nepsal, že je to tam kdovíjak dobře představeno (protože není), odkazoval jsem na web jen kvůli té zmínce, že byla opuštěna verze s kruháčem, na kterou zase odkazoval Radek :)
16.04.2021 11:00O. :
Dneska je 1.4.?
16.04.2021 13:18Adam :
Omalovánky. To se umělcům bude líbit.
16.04.2021 14:32Rdm :
Prosím, jen ne další květináče se stromy, nechápu jak s tímhle ještě někdo může přijít…
davidb :
thvari:
16.04.2021 18:52Ty auta by se z toho úseku měly úplně vyhodit.
thvari :
davidb: taky si to myslím, ale nejsou i v zájmu společenského kompromisu lepší postupné kroky? například zavřít některé ulice dejme tomu od pátku 19:00 do neděle 24:00, kdy do centra stejně téměř nikdo autem nejezdí
16.04.2021 22:47Winter :
Tak architekti se sešli, popili a rozdali si ceny. Škoda, že z našich penez.
17.04.2021 10:42davidb :
thvari:
17.04.2021 11:57Taky možné. Asi tomu vymístění automobilů pomůže i propojení Porážkové s Karolinou.
Myslel jsem jen tento úsek- https://mapy.cz/s/baduhozeke, samozřejmě mimo MHD.
Objízdná trasa kolem Karoliny už existuje.
Michal :
Autobijci si zde opět dali dostaveníčko?
17.04.2021 16:22thvari :
davidb: to je pravda, navíc proto se staví nová pivovarská, aby centrum bylo dál plynule průjezdné
17.04.2021 19:43davidb :
thvari:
17.04.2021 19:52Jé já se spletl.
Myslel jsem Pivovarskou.
Nejsem autobijec, sám jezdím autem. Ale tam ta část není nutná pro auta.
Lubomír Fridrich :
Jenda: jako spoluautor (byť menšinový :-) ) podotýkám že tam budka na bistro je už teď a vzhledem k omezeném budgetu na DOČASNOU instalaci její přemísťování / úpravy nepřipadaly v úvahu. Dokonce i zbořit budku by sežralo skoro celý rozpočet. Někdy je prostě třeba pracovat s tím co je.
Kolem jsem jezdil denně do školy to máte pravdu, a pak se na cestě zpátky pravidelně zastavoval pro gyros.
20.04.2021 13:48Rdm :
Lubomír Fridrich: mne by tedy zajímalo, jestli tu zahrádku včetně záboru cesty bude financovat majitel budky nebo město?
20.04.2021 14:29