V evropských městech je trendem posledních let zavádění školních ulic.
Co je školní ulice?
Úprava dopravního režimu v bezprostředním okolí škol a školek, která spočívá v dočasném zákazu vjezdu motorovým vozidlům v době ranní špičky, nejčastěji na jednu hodinu před začátkem vyučování. Úprava je provedena dopravním značením a doplněna mobilními zábranami například v podobě dopravních kuželů.
Více například na peskymestem.cz
Jde o zvýšení bezpečnosti provozu dětí a chodců v okolí škol. Často dochází i k celkovému omezení dopravy v celé ulici a vznikají zde pěší zóny. Skokanem v zavádění školních ulic je například Paříž. Více ke školní ulici můžete vidět také v následujícím videu.
V centru Ostravy se však šlo opačným směrem. Místo zvyšování prostoru pro chodce byl před budovou Matičního gymnázia v centru města, které navštěvuje několik stovek studentů, chodník zabrán pro parkování aut. K zmenšení profilu pro chodce navíc došlo před hlavním vchodem do objektu. Dokonce byla stání vybavena poměrně zvláštními nájezdovými dřevěnými prvky.
Je velká škoda, že taková péče není věnované také chodcům, chodcům s kočárky, cyklistům nebo k celkové bezbariérovosti veřejného prostoru.
DOPLNĚNÍ TEXTU
Jedná se o dočasné řešení vyvolané rekonstrukcí dvora přilehlého gymnázia. Špatně parkující auta opakovaně bránila průjezdu stavební techniky.
Původní řešení ulice
Současný stav
ELB :
To je nějaký opožděný apríl, ta dřevěná fošna u obrubníku, že ? Nebo ten úhybný manévr s minimálním profilem pro chodce přímo u vstupu do školní jídelny. Ostrava (málem) město kultury. Chyběl jen kousek, k titulu i k zaparkování :) Go West :)
Rýša :
Šílenost ala Ostrava!!!
02.05.2023 20:04Tomas :
Mě hlavně,zarazilo co v té západní Evropě dokáží vyplodit,Školní ulice takže v době kdy vozí rodiče dětí do školy,se ulice zavře…to by tady nikdy nemohlo fungovat…
02.05.2023 21:43aldik :
Tomas: v západní Evropě asi nemají tak rozmazlené děti a rodiče co jim musí přivézt zadek před dveře školy a po ní si je tam zase vyzvednout :-D
Marthin :
Řidiči jsou (nejen) v Ostravě agresivní aktivistická skupina, které se téměř všichni politici bojí. Přitom Adam Gebrian trefně podotkl, že jsou to mnohdy aktivisti zaklínající se právy rezidentů, avšak žádnými rezidenty nejsou. Všimněte si, jak nepříjemně rušný je automobilový provoz v centru v pracovní den tak do 17 h a jak smutně mrtvo je v centru večer a o víkendech. Téměř všechno jsou to přespolní, kteří město jen v pracovní době vysají, zatímco místní rezidenti z nich mají téměř jen problémy. Rezident, ze kterého město žije, je až druhořadý…
03.05.2023 07:02„Hezkým“ příkladem ustupování automobilismu je odsunutí pěší zóny na Havlíčkově nábřeží: Auto-aktivisti udělali bububu a město řeklo, že jde o stěžejní silnici, kterou zavřou až za deset let. Přitom včera psali na MS Deníku, že bude zase uzavírka. Schválně si počkejme, zda bude doprava v Ostravě při uzavírce Havlíčkova nábřeží kolabovat, či se nic nestane.
Martin [msstavby.cz] :
Byli jsme upozorněni, že toto řešení bylo vyvoláno rekonstrukcí dvora přilehlého gymnázia. Tedy snad dočasné.
03.05.2023 07:11Téma školních ulic je však zajímavé a minimálně v Ostravě nerozvíjeno.
Graylag :
Budu jen spekulovat, ale nejde náhodou jen o dočasné řešení? Totiž učitelé v posledních letech začali ve velkém využívat parkování ve dvoře gymnázia. Jenže dvůr gymnázia je momentálně vybagrovaný a probíhá jeho obnova. Učitelé, kteří si už zvykli do práce jezdit autem ale někde parkovat musí a i když chodník sice není šťastné řešení, za daných okolností je to možná řešení nejlepší. Tezi o dočasnosti tohohle řešení nahrává i vodorovné značení ve žluté barvě a ty dřevěné rampy.
03.05.2023 07:14Martin [msstavby.cz] :
Graylag: Ano, viz chvilku před tebou.
03.05.2023 07:20Ondřej :
Jsem zvědavý, jak to bude do budoucna, kdy je jednotka dočasnosti jeden furt. Spíš jsem předpokládal, že to vzniklo kvůli popelářům a hasičům, kteří měli často málo místa. Myslím tedy ta parkovací místa před jídelnou, před hlavním vchodem bych té dočasnosti možná i věřil.
03.05.2023 08:42panakis :
Ve dvore vybudovat podzemni stani. auta z okoli tam uklidit a bude to nadhera.. bezpecne a pekne misto kolem skoly. :D
Graylag :
Martin [msstavby.cz]:
Ano, o pár minut jsi mě předběhl. Jinak ohledně stavu dvora gymnázia se stačí proběhnout po schodišti domu Českobratrská 7 – je to veřejně přístupná budova a ze schodiště je ve dvoře vidět úplně vše.
Co se týká samotného dvora gymnázia, jsem docela zvědavý co zde vymyslí. Ještě z dob svého studia zde vím, že dvůr se prakticky nikdy nevyužíval, a to přesto, že měl potenciál být příjemnou odpočinkovou oblastí pro studenty. V posledních letech se začal používat právě jako parkoviště. V rámci současné rekonstrukce vybagrovali velkou část dvora a obnovují schody ke studentskému schodišti a šatnám, což může značit, že gymnázium plánuje prostor studentům zpřístupnit. Což se ale může vylučovat s dosavadním využitím jako parkoviště, což by zase mohlo nahrávat na permanentní prodloužení dočasného parkování před budovou. Uvidíme.
03.05.2023 09:03Graylag :
panakis:
03.05.2023 09:13To sice zní zajímavě, ale gymnázium na něco takového určitě nemá prostředky (a ani by se to neshodovalo s předmětem jejich činnosti). No a kraj, jakožto vlastník pozemku se o dopravní situaci v jednotlivých městských ulicích nezajímá.
Druhá věc je, že tím, že by to do té ulice táhlo auta z celého širokého okolí by to šlo spíš proti jakémukoliv záměru omezit dopravu v ulici.
Hans99 :
Graylag:
03.05.2023 10:58. . . se prakticky nikdy nevyužíval ???
Na přelomu 80. a 90. let jsme tam vyhráli nejeden Šmeral Cup.
Chodíval tam na ty zápasy prakticky celý gympl, atmoška jak někde na Nou Campu !!!
ELB :
Martin [msstavby.cz]: Tohle vysvětlení o dočasnosti velmi názorně ukazuje, jaká je propast mezi zelenými proklamacemi a automobilovou realitou. Stejní učitelé – nebo spíše vedení školy, spekuluji, nevím, kolik učitelů má toto privilegium – kteří jistě studentům kladou často na srdce důležitost otázek změny klimatu a vodí je na četné trendy přednášky na toto téma, parkují tedy standardně na školním dvoře – neboť k čemu jinému lze využít školní dvůr, že – a nyní na chodníku před školou. Školní dvůr je prostě určen na parkování a parkování na chodníku u hlavního vchodu do školy nemá vadit. Typická ukázka divokého východu, je to v hlavách, sorryjako, třesu tvoe.
03.05.2023 11:31Graylag :
Hans99:
03.05.2023 13:00Tím nikdy jsem pochopitelně nemyslel nikdy v historii, ale nikdy po dobu mého studia, tedy před zhruba 20 lety. Podle tehdejšího stavu bych řekl, že zhruba od toho přelomu 80. a 90. let se na ten dvůr nesáhlo, což byl taky nejspíš důvod, proč nás tam pouštěli jen výjimečně a pod dohledem. Jak to tam vypadalo po dalších 20 letech neúdržby už vím jen z pohledu z dálky, ale nic moc extra to nebylo. Tak snad se to teď zlepší.
David.Witosz :
Zdravím. Telegraficky.
1) Tohle celé je dezinformace pana Zetka a jeho twittu. Je smutné, že člověk který je součástí Mappa a má v této organizaci na starosti „komunikaci“ je zmatený jako včela, neuvědomuje si, že „město“ není stavební úřad+ dopravní policie a hlavně … než něco napíše, tak se nedokáže zeptat. Jde o dočasné řešení schválené stavebním úřadem (státní správou) na podnět stavby. Město s tím nemá nic společného.
2) Havlíčkovo nábřeží je dlouhé. To o čem hovořilo město (uzavřít za 10 let) je úsek kolem Ostravice za novým areálem univerzity. Pro změnu to o čem mluví obvod MOaP je úsek před Dockem. Tedy jde o naprosto jiná místa, o naprosto jiné uzavírky.
A teď zamyšlení.
Pokud identifikuji jeden z velkých problému města, pak je to informační chaos a střelba kritiky takříkajíc „od boku“. U obyvatel se to dá jistě akceptovat a je to podnět k zamyšlení jak situaci napravit. U zaměstnance organizace města je to však na pováženou a spíše ukázka klasického diletanství. Lenost si zjistit detailní informace (i když k nim mám přístup), z druhé strany dost energie na napsání twittu. Bo asi lajky, jinak nevim.
Hezký den Vám všem.
03.05.2023 19:03Martin [msstavby.cz] :
*Přidány aktuální informace k dočasnosti řešení.
03.05.2023 20:22Vítek :
David witosz: město (obvod) s tím má hodně společného je vlastníkem komunikacd a účastníkem správního řízení, vše s ním musí být projednáno!!!
03.05.2023 20:31Vítek :
David witosz: město (obvod) s tím má hodně společného je vlastníkem komunikace a účastníkem správního řízení, vše s ním musí být projednáno!!!
03.05.2023 20:32ELB :
David.Witosz: A jak tedy, smím-li se zeptat, konkrétně hodnotíte, pane druhý místostarosto, zvolené dočasné řešení před budovou gymnázia a školní jídelny ?
04.05.2023 08:50Hans99 :
Graylag:
04.05.2023 09:59Jojo, bylo to jen takové pozamyšlení.
My ještě hrávali na asfaltu (nebo co to bylo) a pro každý třetí balón museli k vojáčkům za plot !!!
No a od té doby – zmizely ty vzrostlé stromy (topoly?), které lemovaly plot a místo asfaltu je tam nějaký umělý povrch ? Asi ?
David.Witosz :
ELB: Zdravím.
Zvolené dopravní řešení je v souladu se zněním platných zákonů a předpisů, které myslí na průjezdný i průchozí profil. Tedy myslí jak na vozíčkáře, tak rodiče s kočárky. Od toho zde je Stavební úřad (státní správa) který na toto dohlíží a je NEZÁVISLÝ na samosprávě (komunálních politicích).
Vzhledem k faktu, že tato změna je jen na dočasnou dobu a to od 25.2. do 30.4., následně od 29.5. do 16.6., ve finále pak ještě od 14.8. do 30.8., nevidím v zvoleném dočasném řešení větší problém pro provoz v této ulici (jak z pohledu uživatele chodníku, tak vozovky). Jakákoli stavba v centru znamená vždy zátěž pro okolí. Tahle „zátěž“ se mi však zdá velmi umírněna vůči cíli, který je důvodem této dočasné změny. Důvodem kterým je rekonstrukce dvora školy.
Hezký den Vám všem.
04.05.2023 13:25ELB :
David.Witosz: Děkuji Vám za odpověď a srozumitelné vysvětlení. Je-li tato úprava pouze dočasná, pak je asi tedy přijatelná, resp. v daném kontextu nezbytná. Z fotografií, kde není viditelné žádné zřetelné označení stavby, působila tato úprava opravdu skandálně ve smyslu trvalého rozšíření (jinak velmi úzké) komunikace a trvalého záboru prostoru pro chodce. Máte také pravdu, pokud jde o Vámi výše popisovaný informační chaos, který může přispět k nepochopení konkrétního zásahu do veřejného prostoru. Po sdělení relevantních informací pohlížím na danou věc jinak.
04.05.2023 15:11Vlad :
Graylag: Graylag:
04.05.2023 15:51Myslím, že každý mluvíte o jiném dvoře. Hřiště je za jídelnou, rekonstruovaný dvůr je u budovy školy.
Graylag :
Vlad:
Ano, vypadá to tak
Hans99:
04.05.2023 18:03Za nás ještě asfalt a běhání pro míč k vojákům bylo, hřiště se předělávalo až někdy kolem roku 2010 Nicméně jak kolega správně podotknul, to se bavíme o hřišti, ne dvoře. Na dvůr nás pouštěli jen v opravdu horké dny (čehož nejotrlejší využívali ke skoku „na jedno“ do nory/miroru), nebo za zvláštních okolností s profesorem v rámci výuky. Při těch nemnoha příležitostech ale bylo vidět, že se dvůr už začíná pomalu rozpadat.
Hans99 :
Vlad:
05.05.2023 10:23A tak to potom ano, pleteme tady hrušky s jabkama.
Tam nás pustili jednou do roka, na poslední zvonění !!!
Markéta S. :
Dobrý den, ano jde o dočasné řešení, ale proč tam tedy stále je, když mělo skončit 30.4.??
Mimochodem původní provedení DZ bylo odfláknuté neodpovídalo schválenému projektu a opravilo se to až o pár týdnů později. O skutečném opodstatnění „zprůjezdnění“ taky můžeme diskutovat, když i bez toho tudy denně projíždí popelářské vozy a zásobování školní jídelny.
Promiňte, pane místostarosto, ale tohle opravdu působí tak, že obvodu je to tak nějak jedno (byť je ta komunikace jeho). A mimochodem včera jsme z té fošny vytahovali trčící vrut, který jsme při parkovani jen těsně minuli. Až budeme mít příště díru v pneu, na koho se můžeme obrátit?
06.05.2023 19:03Dan :
Me by zajimala trochu jina otazka. Jak je mozne, ze v centru mesta bylo mozne ve skolnim dvore vytvorit parkovani pro ucitele?
09.05.2023 16:27Proc ten dvur mebyl uzpusoben pro vyuzivani zaky?
Marthin :
David.Witosz: Havlíčkovo nábřeží se má kvůli opravám uzavírat právě v tom úseku před novou budou OSU. Viz ČTK z 30.04.2023:
„Montánní ulice u ostravské části Nová Karolina se bude včetně kruhového objezdu od úterý opravovat. Omezí to dopravu v okolí obchodního centra Forum Nová Karolina. Práce v Montánní ulici i navazujících úsecích by měly skončit 30. června….’Ve třetí etapě, kdy budou Ostravské komunikace v popsaných úsecích pokládat asfaltové vrstvy, nebude možné na Havlíčkovo nábřeží z Montánní ulice vjíždět vůbec.“
Jak jsem již psal několikrát Jsem zvědav, zda bude doprava v centru v dobu uzávěrky kolabovat, nebo se opět zjistí, že by se zřízením pěší zony kolem řeky nic nestalo Marthin:
16.05.2023 06:01davidb :
Marthin:
16.05.2023 09:36Nic se nestane.
Frýdecká je dost kapacitní objízdná trasa, ne?
ELB :
davidb: Marthin: Také si myslím, že se nic nestane, resp. nedojde k přehlcení Havlíčkova nábřeží s ohledem na skutečnost, že čtyřproudová Frýdecká vede souběžně ve vzdálenosti 150 metrů od Havlíčkova nábřeží. Jiná věc je zvýšení provozu na křižovatce ulic 28.října a Na Karolině.
K pěší zóně: Havlíčkovu nábřeží (mimo úsek Střelniční – Biskupská) by podle mě nejvíce slušela obytná zóna, resp. omezení rychlosti a jednosměrný provoz aut a (velmi) krátkodobé parkování na některých místech. Pěší zóna (s úplným vyloučením IAD) by zbytečně rozšířila letitý, už více než půlstoletí korodující ostravský faktor úředního umrtvení centra města zřízením zákazu vjezdu nejen pro IAD, ale i hloupým zrušením tradičních tras MHD. V řadě měst s historickými jádry lze vjet autem, nebo tramvají přímo na hlavní náměstí a hlavní náměstí jsou tam plná života a různé typy pohybu jsou v symbióze. Vtip spočívá mj. v dobré a dobře kontrolované a vymahatelné regulaci provozu, např. krátkodobého parkování. Jinak nemá centrum města typu Ostravy šanci trvale konkurovat „dopravnímu pohodlí“ četných nákupních center na jeho okraji. Násilné vytlačování aut (nebo dokonce MHD, jako v Ostravě) z centra je podle mě omyl stejný jako úplná absence regulace IAD v centru na druhé straně. Obojí je jednoduché a líbivé řešení pro zdánlivě protichůdné, toho času rozhádané skupiny zájmů podle typu dopravy. Pro přirozený život centra města však není dobrý ani jeden tento extrém.
Centrum Ostravy je dnes nedostupné, resp. nesnadně dostupné a nemá smysl lidi mentorovat, ať chodí pěšky. Nakupuje se a volný čas se tráví tam, kde se lidé dobře dopraví. Totéž platí i ze strany obchodníků. Jak zpřístupnit centrum pro skutečný život města, jako je tomu třeba v Brně nebo v Katovicích ? V Ostravě se plánuje tramvajová trať v místech, kde by byla ideální síť trolejbusů (se záložním pohonem), nebo elektrobusů, tedy na okraji sídliště v Porubě, ale proč ne v centru ? Ideální by byla tramvajová trať v původní trase ze Smetanova přes Masarykovo náměstí na Most Miloše Sýkory a nově po Frýdecké ulici (přeměněné ze současné „dálnice“ v centru města), s napojením kolem Slezskoostravského hradu na stávající trať na Hranečník. Samozřejmě se skutečně regulovaným (tedy snadným, ale jasně kontrolovaným, omezeným) vjezdem IAD do centra. Centrum by pak bylo opět dostupné a lákavé pro městský život. Současná koncepce obtížně dostupného hlavního náměstí Ostravy jako pusté plochy, která ožije jen občasnými pouťovými animacemi, tedy jednorázovými akcemi, mi příjde jako dlouhodobě neživotný koncept, který vede jen k tomu, že tady pak jásáme nad každým jedním otevřeným bistrem v centru, které se bere málem jako splnění volebního programu zastupitelů centrálního městského obvodu :)
Moravskoostravské obvodní radnici prý ale vadí již jen pomyšlení na linku minibusu přes Masarykovo náměstí, takže kde je pak ale to velkoměsto a ne jen administrativně sloučená, mentálně stále izolovaná sídla ? Není na čase uvažovat třeba o změně statutu města a vhodnějším uspořádáním městských obvodů ? Příští rok máme výročí vzniku tzv. Velké Ostravy, takže proč znovu nepřispět k rozvoji města novou smysluplnou defragmentací města, např.sloučením obvodů, vytvořením „velkého obvodu“ Ostrava-Střed, nebo zrušením centrálního obvodu (tak jako je tomu např. v Opavě)?
16.05.2023 12:11David.Witosz :
ELB: Zdravím, dovolím si doplnit a upozornit na faktické chyby.
1) Obvodu MOaP nikterak nevadí pomyšlení na linku minibusu přes Masarykovo náměstí. Proto toto Vaše konstatování, že „MOaP něco vadí“ se nezakládá na pravdě. Linka nejde přes náměstí z důvodu technických potíží které se BOHUŽEL zjistily až při rozvaze trasy. Tedy klasika, někdo nejprve koupil minibus a AŽ PAK začal řešit kudy pojede, co vše se musí upravit, vybudovat a zda to vůbec bude možné.
2) O reorganizaci města (23 obvodů dnes) se mluví, mluví stále. Ale realizace se blíží fikci, pokud si zjistíte co vše by bylo potřeba pak Vám vyjde, dle mého názoru, totožný závěr. A pokud připomínáte založení Velké Ostravy tak jistě víte, že již tehdy to byl „velký“ výsledek „nedomluvy“ a další rozšíření udělali až Němci, na sílu, za okupace.
3) Zrušení centrálního obvodu a opavský model je sice zajímavá myšlenka, ale dost kontraproduktivní. Zmíním proč.
a) o obyvatelích centra by rozhodovalo ve volbách celé město, tedy i obyvatelé jiných městských obvodů
b) drtivá většina agendy a zaměstnanců by zůstala, protože magistrát prakticky nemá například odbor bytového hospodářství, technické služby atd.
c) stavební úřad by byl pod magistrátem a pokud dojde ke změně stavebních předpisů, pak by magistrát v centrální části měl za odvolací orgán krajský úřad (systémový paradox)
Mohl bych pokračovat, ale myslím, že toto stačilo pro doplnění Vašeho postu aby bylo také vidno, že to tak jednoduché není ;)
Hezký den Vám všem.
16.05.2023 12:34davidb :
ELB:
16.05.2023 13:00Na ulic 28. října od Poděbradové po Žofinskou a na navazující Nádražní po Českobratrskou má být pěší zóna taky.
Objízdná trasa kolem Karoliny existuje.
davidb :
ELB:
16.05.2023 13:35ještě napíšu k vašemu odstavci o dopravní dostupnosti centra.
Dostupnost Masar. náměstí z parkovacího domu na Černé louce je cca 300 metrů, z parkoviště za Domem umění 500, z parkoviště za Dvořákem taky 500.
Příklady ze západní evropy vám odporují. V naprosté většině případů vymístění auto dopravy přinesl rozvoj služeb a zvýšil se tam počet lidí.
https://twitter.com/FuckCarsReddit/status/1658102458017538050?s=20
https://twitter.com/FuckCarsReddit/status/1653389949817823234?s=20
ELB :
David.Witosz: Rovněž zdravím a děkuji za Vaši reakci. A také si dovolím upozornit na některé interpretační chyby a významové posuny :)
ad 1) Minibus jezdil přes Masarykovo náměstí od 30.5.1999. Jedna ze zastávek byla na Masarykově náměstí. Tedy to šlo a co je skutečné, je i možné, jak praví moudří mužové antiky :) Technické potíže, které zmiňujete, ale neupřesňujete, nejsou jistě neřešitelné. Jde pouze o to vybrat si, zdali je ochota je řešit, nebo sdělit, že existují, a proto něco nejde. V Brně jezdí přes pěší zónu tramvaje a mají v ní zastávky. Platí snad v Brně jiná legislativa ? Slyšel jsem již z několika zdrojů, že obvodu MOaP vadí linka přes náměstí také proto, že se tam konají akce. Jedná se tedy pouze o pomluvy, nebo posuny důvodů ?
ad 2) Velká Ostrava vznikla v roce 1924 jako výsledek domluvy, když byla sloučena města a vsi na historickém území Moravy. Sloučení se slezskými obcemi v čele s Polskou Ostravou, které bylo původně také v úvaze, neproběhlo kvůli nějaké „nedomluvě“, ale kvůli politicko-správnímu kontextu nového Československa, konkrétně kvůli tehdejšímu národnostnímu složení Slezska, když panovala obava, že by se přičleněním slezských obcí s většinou českého obyvatelstva k Moravě stalo Slezsko ještě více dominantně německou a polskou, tedy nečeskou zemí v rámci Československa. Velká Ostrava v roce 1924 i v roce 1941 vznikla obdobně vládním, resp. ministerským nařízením, resp. výnosem, samozřejmě, že v prvním případě demokratické republiky a ve druhém případě totalitního státu, který měl svůj specifický pohled na řešení národnostních otázek :(
ad 3) V Opavě to není tak, jak uvádíte, tedy, že o obyvatelích centra se rozhoduje ve volbách celé město, tedy i obyvatelé jiných městských obvodů. Kompetence obvodů jsou totiž jiné, než v Ostravě, a jsou přizpůsobeny tomu, že se jedná o připojené příměstské části. V některých dalších statutárních městech pak nejsou samosprávné obvody, ale komise městských částí, které řeší čistě místní záležitosti, zatímco všichni občané volí své zástupce do městského zastupitelstva. Koncepce jsou tedy různé. Pokud jde o systémové paradoxy, jedná se o věc k úvaze nad řešením, nikoliv o zdůvodnění, proč by to nešlo.
Uvádíte, že „to tak jednoduché není“. Mnoho věcí není jednoduchých, ale jistě to není důvod, abychom nepřemýšleli o tom, jak dosáhnout lepší správy fragmentovaného města, nejen historicky, ale stále i samosprávně. Vždyť i Vy sám tady často uvádíte paradoxy typu tento obrubník je města a tahle dlaždice vedle je MOaP :)
A když tedy ne zrušení centrálního obvodu, tak pro rozšíření centrálního obvodu o Vítkovice a Mariánské Hory byste byl ?
16.05.2023 13:43Nebo je lepší ponechat hranice mezi těmito obvody uprostřed sídliště Fifejdy, uprostřed DOVu , 250 metrů za radnicí Vítkovic, uprostřed městské třídy 28.října, atp. ?
A proč nemá, na rozdíl od MH a Vítkovic svůj vlastní obvod Přívoz ? Není to mj. proto, že je s Moravskou Ostravou již plně srostlý a mnoho Ostravanů ani neví, kde končí MO a začíná Přívoz ? Tedy, že se jedná o jeden funkční celek ?
ELB :
davidb: Myslel jsem, že Krakov je spíše východní, než západní Evropa :) Přístupy různých měst jsou různé. Limoges neznám, Krakov velmi dobře a rád tam také parkuji na některé z konečných zastávek tramvaje, kterou pak jedu do centra Krakova nebo třeba do Kaziměře. Někdy mám ale náladu zajet autem až do centra a zaparkuji tam (ve všední den mě to příjde dráž, v neděli je to zcela zdarma). V Krakově je možnost volby, jaký typ dopravy si pro daný účel vyberu. Záleží na mnoha faktorech a okolnostech. Co je funkční v jednom městě, nefunguje v jiném. Třeba v Berlíně mi příjde, že symbióza různých typů pohybu je vyvážená – můžu jet na kole po zvláštních pruzích, použít funkční MHD, nebo si koupit zelenou známku a zaparkovat auto vedle Alexu. V Ostravě mi příjde zvláště nedomyšlené, že jádro Moravské Ostravy je zcela bez dopravy – IAD i MHD – a že je tendence z něj dělat volnočasovou zónu, namísto každodenně živého centra velkoměsta. Nebo jsem jen netrpělivý a parkovací domy městu časem přinesou onen rozvoj služeb, jak uvádíte ? Kdy se tak stane ? A proč třeba v Katovicích už je to realita, a přitom mají pěší zónu s centrální tramvajovou zastávkou jen na hlavním náměstí a dvou přilehlých ulicích ?
16.05.2023 14:09O. :
ELB: Diky, to je uplne presny popis situace. Tleskam.
16.05.2023 15:45Pro porovnani centralni casti Ostravy s centralni casti Poruby: v obou mistech ziji mistni, ale aby se tam uzivilo dost podniku a obchodu, potrebuji i „nemistni“. Kdyz si chci zajit na obed, nebo na kafe, v Porube na Hlavni tride a v okoli v pohode zaparkuji na hodinku auto v podstate blizko jakehokoliv podniku. Taky zastavky MHD jsou po cele Hlavni tride. Pres Hlavni tridu vede pohodlna cyklostezka, kdekoliv si muzu sednout na zahradku a sve kolo mit na ocich.
Kdyz si budu chtit takto zajet nekam na Masarykac, Kuri rynek, Nadrazni, tak… asi nic.
Marthin :
ELB: Můžete uvést některé město vyspělého světa, kde lze parkovat na hlavním náměstí?
16.05.2023 23:57Problémem Ostravy rozhodně není nepřístupnost historického centra města pro vlastníky aut. Zkuste si obejít centrum ve vzdálenosti do 1 km od Masarykova nám. (nemusíte ani slezskou část) mezi 8 a 14 h v pracovní den. Najdete stovky aut parkujících všude možně (Porážková, Bieblova, roh Nemocniční x Cingrova, pod Frýdlantskými mosty, Žofínska atd). Ti lidé zkrátka těmi auty do centra přijeli. V tom problém rozhodně není. Co chybí jsou kromě nutných aktivit i ty volitelné a společenské (členění J. Gehla). Chybí důvod, proč setrvávat v centru a způsoby, jak tu lidi udržet. Já sám jsem obyvatelem centrálního obvodu a jsem rád, když z toho chaosu, stresu a neustálého rozhlížení, kde mne kdo přejede, konečně vypadnu. Tam hledejme pravou příčinu. Přehazování obvodů tady jednoznačně roli nehraje.
ELB :
Marthin:
„Můžete uvést některé město vyspělého světa, kde lze parkovat na hlavním náměstí?“: Již jsem tak učinil v příspěvku výše. Můžete jistě namítnout, že se jedná o bývalou východní část města a můžeme samozřejmě debatovat o tom, že center má vlastně Berlin několik.
„Najdete stovky aut parkujících všude možně (Porážková, Bieblova, roh Nemocniční x Cingrova, pod Frýdlantskými mosty, Žofínska atd). Ti lidé zkrátka těmi auty do centra přijeli.“: Téma, na které jsem reagoval, bylo rozšíření pěší zóny do dalších částí historického jádra/centra Moravské Ostravy, které je podle mě neblahé. To co nyní uvádíte vy (Porážková, Nemocniční, atd.) jsou perifierie Moravské Ostravy, nikoliv její (nesmyslně rozsáhlou) pěší zónou umrtvené historické jádro. Ale ano, máte pravdu, tyto ulice jsou plné aut, protože zde není žádná regulace parkování, o které, resp. jejím vodném nastavení, jsem právě psal. Lidé, kteří každý den dojíždějí autem do centra Moravské Ostravy mají dnes možnost na půl dne zablokovat svými auty město (periferie centrálního obvodu), místo toho, aby právě oni využili parkovacích domů s předplaceným parkováním. Místa na parkování na ulicích městského centra by pak měla být časově regulovaná a tedy široce dostupná, což by centrum města naopak příznivě oživilo, protože by to byla silná konkurence pro 2-hodinové parkování v OC Forum NK. Centrum města potřebuje přitáhnout služby a lidi, chce-li ovšem být centrem města a nikoliv jen residenční a volnočasovou zónou jednoho z městských obvodů, který je pouze shodou okolností v centru/jádru města.
„Co chybí jsou kromě nutných aktivit i ty volitelné a společenské“: Ano, to je právě spojeno s prekérností, pokud jde o rychlou, časově přiměřenou dostupnost jádra/centra města.
„Chybí důvod, proč setrvávat v centru a způsoby, jak tu lidi udržet. Já sám jsem obyvatelem centrálního obvodu a jsem rád, když z toho chaosu, stresu a neustálého rozhlížení, kde mne kdo přejede, konečně vypadnu. Tam hledejme pravou příčinu.“: Pokud jste stresován z rozhlížení při přecházení ulic v jádru/centru města, které je tím ovšem charakteristické a právě tím splňuje i jednu ze svých definic, pak je řešením vybrat si pro bydlení klidnou residenční městskou čtvrť, nebo příměstskou část města.
„Přehazování obvodů tady jednoznačně roli nehraje.“: Myslím, že hraje. Důkazem budiž rychlá reakce pana Witosze na můj příspěvek výše. Existence obvodu MOaP, zakládá progresi tohoto místa ve směru silně residenčním, bez ohledu na skutečnost, že má mít také a podle mě především funci centra celé statisícové metropole. Podobně, např. administrativní hranice mezi MOaP a Slezskou Ostravou je brzdou přirozeného rozvoje centra metropole na obou březích řeky. Slezská Ostrava s Moravskou Ostravou sousedí, ale ve správě má nesystémově příměstské části typu Koblov nebo Kunčice (když např. srovnatelná Nová Bělá, nebo Proskovice jsou samostatné), takže logicky pozornost vedení tohoto obvodu je směřována excentricky do těchto okrajových částí a vazba na svou původní roli jedné z částí centra metropole je slabá. Podle mě je pro celkový rozvoj města vhodnější typ samosprávy, jakou má Opava, tedy město jako celek a velmi omezené pravomoci příměstských částí, neboť organizace hasičského plesu skutečně nemusí být v kompetenci magistrátu, na rozdíl třeba od komplexního územního rozvoje města, nebo jeho koncepční údržby.
17.05.2023 09:26