Část moravského břehu Havlíčkova nábřeží v okolí Hradní lávky čeká proměna. Poslední stavební úpravy zde však proběhly před pouhými sedmi lety.
Součásti stavby jsou i ochranná zábradlí v červenobílém provedení. Viz stavební objekt SO 04.6. K dokumentu nebyla přiložena situace. Je velká škoda, pokud musí být opravdu zábradlí umístěna, že nebylo přikročeno k jednotnému vzhledu. Ostatně z dokumentu je patrné, že pěší komunikace, cyklostezku a nábřeží dělí různé výškové úrovně, pásy dlažby, či trávy, které jednotný veřejný prostor rozbíjí. Umísťovat všude zábradlí je bohužel častou součástí veřejného prostoru v Ostravě.
Na konci článku jsou uvedeny fotografie rekonstrukce Kesselsdorfer Boulevard v německých Drážďanech. I když jsou na jedné ulici dohromady vedeny tramvajové linky, autobusové linky, automobilová doprava, cyklo doprava a pěší, není zde použito ani jedno oddělující zábradlí. Natož provedení nějakého prvku v červenobílém provedení….
Zveřejněné vizualizace úprav nejsou moc podrobné.
Zábradlí nebylo znázorněno ani na již proběhlé rekonstrukci slezská části nábřeží.
Po rekonstrukci se zde však objevilo. Alespoň v černém provedení…
Pro porovnání fotografie Kesselsdorfer Boulevard v německých Drážďanech, v části Löbtau. V ulici jsou vedeny tramvajové linky, autobusové linky, automobilová doprava, cyklostezky. Místo je to poměrné rušné, také díky umístění obchodních domů. Nicméně celý prostor je proveden v jednotném vzhledu, za použití kvalitních materiálů. I přes rušný provoz není zde ani jedno jakési ochranné zábradlí, či jiné prvky ztěžující prostup územím. Stojany na kola jsou pevnou součásti veřejného prostoru. Ne sezónní záležitostí přidělanou šrouby do zámkové dlažby. Velikost přístřešků tramvajových zastávek odpovídá lokalitě a provozu. Stromy jsou samozřejmostí.
zdroj dokumenty: moap.cz
zdroj vizualizace: ostrava.cz
zdroj fotografie: https://www.deutsches-architekturforum.de/
thrpst :
To srovnání s Drážďany bolí. Ale je důležité se takto srovnávat. Jinak se nikam neposuneme. Peníze na to v samosprávách máme.
thvari :
taky by me zajimalo, kdo bude mit konecne odvahu zacit uz trosku omezovat dopravu a napriklad cast nabrezi udelat jen pro pesi a cyklisty. oblast mezi Dockem ted s tou terasou naproti se fakt povedla a lidi si to oblibili a ted tam byva celkem plno. o to bizarneji pusobi, ze je nabrezi proriznute cestou a kolem vsude stoji zaparkovana auta. to neni uplne neco, kde si chcete zajit napriklad s malymi detmi a nechat je si tam hrat, kdyz to tam je prujezdne.
dsipe :
Tyvoe, ja sam jako casty navstevnik Docku vim, ze tam ta situace s cyklostezkou a malou travnatou plochou svazujici se k zabradli neni idealni. Lidi sedi primo na cyklostezce nebo se po ni aspon motaji, nekdo z toho ma obcas nervy, tak je vyhrocene objizdi, aby jim to dal najevo atd. Upravu to potrebuje, ale dat te trave pokourit takovym stylem, ze tam nezbude zadna, to je zas docela extrem, ne? To misto ve svoji soucasne, divocejsi podobe nabizi prece jen dost mist na sednuti, ktera se tou rekonstrukci podle vizualizace pomerne dost zredukuji. Jednak tam bude bez travy vetsi horko a ubude mist, kam si sednout. Jaky to ma smysl?
čemu to vlatně prospěje :
Prosím Vás čtu to správně, že v tomto úseku by žulová dlažba měla plynule pokračovat z ulice Kostelní až k řece a tím vytvořit jakýsi zpomalovací pruh pro auta? Jinak jako návštěvníc Docku zatím jen vidím: 1) Ted tam cca 10 sloupu, ktere slouzi jako jakesi pultiky na stojaka pro navstevniky Docku s výhledem na vodu a částečně na slunci, což je fajn – ty ubudou (mohli by se zamyslet udelat na tom novem sklenenem zabradli dlouho souvisly pult po cele delce). 2) Lidi sedi ruzne na mirnem svahu v trave nebo na okraji cyklostezky – to taky ubude (místo toho bude pár ks. ocelových laviček orientovaných jedním přímým směrem, bylo by fajn něco kreativnějšího, kdy by lidi mohli sedět více do kruhu nebo jinak proti sobě když jsou na pivko). 3) Ty betonova lehatka (které jsou už na druhém břehu a nikdo na nich nikdy nelezi) mi prijdou k nicemu, nikdo na ně nelehá, jsou studená, špinavá a na to kolik zabírají plochy se na ně proti sobe vejdou jen dva lidi – ta plocha by se dala vyuzit vice).
Jája :
Nelíbí ani jedno.
21.05.2020 10:07Na německých autech strohost a jednoduchost kvůli ovládání oceňuji.
Ale ta ulice? Provedením sice někde jinde, ale žít bych tam nechtěl.
Chladné v zimě, horké v létě.
Jája :
Nebyly by místo těch betonových nudných kvádrů, které se v létě rozehřejí a v zimě kloužou, lepší zatravněné terásky, kde si člověk hodí deku. K tomu zákaz pobíhání pejsků, aby to tam nebylo jako minové pole a víc smromů a keřů ať je tam stín.
21.05.2020 10:16Takto to je takové antivandal provedení asi dle přání města, kde to přijednou tak jednou za týden s koštětem zamést. Nepočítám, že to budou mýt vapkou.
Ty kvádry vidím a chytám vlka.
aldo :
Proč upínat zrak na německou cestu? Neosobní škaredé. Tohle nebyl dobrý příklad pro srovnání.
21.05.2020 12:22Martin [msstavby.cz] :
Jája: A jak by jsi jinak navrhl ulici, kde automobilová doprava, autobusová doprava, tramvajová doprava, cyklistická doprava + rušný pěší uzel? Nezapomeň také na sítě v zemi a že i přesto byly na ulici vysázeny stromy.
21.05.2020 12:33MN :
Souhlasím s názorem, že úplně dobré srovnání to není. A když si odmyslím baráky, tak ta německá ulice mě moc neohromila. Když se člověk podívá blíž, tak vlastně nic zajímavýho. Nenadchne a neurazí. Kdybych nevěděl, že křižovatka na posledním obrázku je z Drážďan, budu si myslet, že je to Ostrava. :-) Podle mě u nás potřebuje veřejný prostor oživit víc než tímhle…
21.05.2020 12:56Simona :
Pro pořádek – nejsem ortodoxní cyklista, ale… Ono by bylo fajn vyřešit to taky v souladu s tamní cyklostezkou. Zrovna včera jsem v oblasti kolem Docku jela po cyklo na kole a měla málem dvě srážky jen proto, že někteří návštěvníci baru nepochopili, že když vstupuju na cyklo, mohl bych se taky rozhlídnout, jestli náhodou někdo nejede. Tohle ignoranství pěších mě tam fakt dost štve – bohužel protější břeh je permanentně v rekonstrukci, jinak se snažím jezdívat tam.
acdlcia [msstavby.cz] :
Pěší zóna a tržnice „Malá Kodaň“?
30.05.2020 14:39https://www.facebook.com/DockOstrava/photos/a.1478942815689572/2544875055763004/?type=3&theater
MJoe :
Simona: Už jsem tam měl rozhovor i s městskou policií,jakožto s hlídkou, která se po cyklostezce promenádovala.
31.05.2020 23:49Martin :
Tak tímhle plánem na přestavbu nábřeží jsem hodně zklamán.Unifikovaná šeď, nuda, uválcování kreativity a živelnosti místa, normalizace… Navrhované řešení navíc vyžaduje víc údržby, než je město ochotno platit.Zajeďte se podívat před nedalekou budovu soudu, jak vypadají po krátké době skla, která měla poskytovat hezký výhled na řeku.
19.07.2020 02:32V rámci dotačního programu fajnovyprostor jsem chtěl navrhnout od schodů podél cyklostezky vyhloubení svahu mezi zábradlím a cyklostezkou, zpevnění svahu s cyklostezkou a ve vzniklém prostoru umístit dlouhou organickou lavičku z ohýbaného dřeva např. od http://www.matthias-studio.com/ .Mohlo se jednat o prvek příjemný na pohled a lákající k posezení. Je neuvěřitelné, jak zajímavé tvary jsou dnes designéři schopni ze dřeva vytvořit! Lavička by mohla být navíc v oblasti přiléhající ke schodům doplněna o zástěnu rovněž z ohýbaného dřeva se solárními panely a možností nechat si dobíjet mobilní telefony. Vzhledem k již vydanému stavebnímu povolení je však můj návrh bezpředmětný.