Rekonstrukcí vodovodu a kanalizace začaly stavební úpravy Havlíčkova nábřeží v centru Ostravy.
Autor projektové dokumentace: ARCHITEKTONICKÁ KANCELÁŘ ARKOS s.r.o.
Havlíčkovo nábřeží bylo zbudováno při rozmachu Ostravy v meziválečném období. Délka nábřežní zdi činí na levém, moravském břehu, přibližně 1200m. Na Slezském břehu, pravém, dosahuje nábřežní zeď délky přibližně 500m. To vše bylo vybudováno již před téměř 100 lety. Havlíčkovo nábřeží je také prakticky jediné místo v Ostravě lemující řeku, kam míří městské investice.
I když samotná Ostrava se nachází na soutoku čtyř významných řek. Ostravice, Lučiny, Odry a Opavy.
Samotná úprava nábřeží je samozřejmě pozitivní zprávou. Jedná se o úsek, který je v posledních letech díky vzniku nových podniků hojně navštěvován lidmi. Po nábřeží je vedena cyklostezka.
Z hlediska plánování investic, toku veřejných financí a omezování dopravy a pohybu, nemůže být projekt až tak kladně hodnocen. Není to ani sedm let, kdy byly první úpravy nábřeží dokončeny. Nyní bude opět celá lokalita rozkopána.
Tohle ovšem není problém Ostravy, ale snad celé země. Chybí koordinace projektů správců inženýrských sítí, vlastníků komunikací, investičních útvarů. Dochází pak k rozkopání jednotlivých úseků i několikrát během krátkého časového úseku.
Edit. I když není součástí veřejné zakázky rekonstrukce sjezdu a zídky (rozsah prací projektu ohraničena v situacích modrou čárkovanou čarou) . Na webových stránkách ostrava.cz je uvedeno, že i tento sjezd bude opravován.
„V části, mezi ulicemi Na Hradbách a Kostelní včetně sjezdu z ulice 28. října se vybuduje nový chodník, upravena bude stávající cyklistická stezka, povrch vozovky, dojde k novému uspořádání parkovacích míst. Opravena bude opěrná zeď u sjezdu ze Sýkorova mostu na Havlíčkovo nábřeží..“
I když bude celá lokalita rozkopána, bohužel se pozapomnělo na tento úsek.
Jedná se o sjezd z mostu Miloše Sýkory na Havlíčkovo Nábřeží. Chodník, ve špatném stavu, je lemován červeno-bílým zábradlím a svahem s dlažbou. Přičemž majitelem pozemku je dle katastru nemovitostí město Ostrava se svěřenými právu městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Tedy stejný majitel jako samotného Havlíčkova nábřeží.
Vizualizace a situace úprav:
Brzda :
Zde https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/ostrava-nabrezi-ostravice-rekonstrukce.A201016_576978_ostrava-zpravy_jog je uvedeno: Na přelomu roku má začít úprava části od Hradní lávky pod most Miloše Sýkory VČETNĚ SJEZDU Z ULICE 28. ŘÍJNA k nábřeží.
PetrP :
Myslím, že opraveno to bude, viz:
„V části, mezi ulicemi Na Hradbách a Kostelní včetně sjezdu z ulice 28. října se vybuduje nový chodník, upravena bude stávající cyklistická stezka, povrch vozovky, dojde k novému uspořádání parkovacích míst. Opravena bude opěrná zeď u sjezdu ze Sýkorova mostu na Havlíčkovo nábřeží.“
zdroj: ostrava.cz
Lukáš :
Tady, na oficiálním webu města, se také píše, že sjezd z ulice 28. října bude zahrnut: https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/upravam-brehu-ostravice-u-havlickova-nabrezi-predchazi-rekonstrukce-vodovodu-a-kanalizace
Martin [msstavby.cz] :
Lukáš: PetrP: Brzda: Poslední snímek, čárkovaná modrá čára značí hranici projektu. Tedy bez sjezdu. Klidně si můžete celou veřejnou zakázku projít sami https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003636/zakazka/373477
Pokud bude součástí i úprava sjezdu, není to součástí veřejné zakázky na úpravu nábřeží.
19.10.2020 12:12Jann :
Pěkný a jistě záslužný projekt hodný toho místa.
19.10.2020 13:15Mám jen pár postřehů, když vidím ty obrázky:
– Chodník se nově rozšíří až k nábřežní zdi? Ale tam je drobný svah. Bude se kvůli tomu rozebírat a upravovat zeď a zábradlí i tam, kde nebude balkon?
– Místo prošlo opravou před pár lety, ještě vcelku „voní“ novotou. To není moc koncepční. Co takhle nejdříve opravit Puchmajerovu ulici, kde už se skoro nedá po metrových boulích projet ani projít.
– Na nábřeží někdo nasadil před pár lety v dobré víře platany javorolisté. Krásné stromy. Platan je ale jedna z nejrychleji rostoucích dřevin v ČR (na světě?). Už teď tam nadzvedává a deformuje chodník. Obepnout ho skruží, nebo úzkým pásem zeleně je řešení spíše na měsíce, než roky. To budou zase po pár letech celé předělávat nebo kácet?
Lukáš :
Martin [msstavby.cz]: Když tedy výslovně píší, že „… zahrneme do úprav i sjezd z ulice 28. října k nábřeží“ a mohou to udělat mimo zmíněnou veřejnou zakázku, nechceš upravit to jednoznačné tvrzení, že se zapomnělo na úsek sjezdu (ať to lidi nemate)? Jistě víme jen to, že to není součástí VŘ, ale nevíme jistě, že to nebude realizováno.
donc :
Už dlouho bylo třeba, hlavně podjezd pod Sýkorovým mostem.
19.10.2020 13:58Pavel :
Vzhledem k tomu jak byva u docku nekdy narvane bych ocenil vice mist k sezeni. Ty kulate betonove pseudolehatka jsou doufam vtip. Vsak ono se to operativne v provozu nejak vyresi. Je to jen prvotni vizualizace.
19.10.2020 15:16Adam K. :
Na tu šedě zbarvenou cyklostezku si rád počkám. Dotaz na někoho, kdo se vyzná: na tom kousku silnice bude teda nějaká vyvýšená „zpomalovací“ dlažba nebo co? To by byl posun k dobrému. Jo a web architekta: http://www.arkos-ova.cz
19.10.2020 21:00Mx :
Působi to na mně nápaditě a svěže. A ozivi to jeste vice nabrezi, jsem
19.10.2020 23:10moc rád. Super. Více mist na sezení bych ale přidal, jsou tam hospody a porád narváno. Nad obyčejnou zámkovkou nemá smysl plakat, to by byla zbytečná písmenka zase, některé věci jsou tady marný boj a plýtvaná energie připomínat…
Mx :
Viděl jsem něco podobného v Gyoru a samá žula, ale co už no
19.10.2020 23:12aggu :
Všechno to posezení u řeky je fajn, akorát tomu chybí…ta řeka.
Patrik :
Hledal jsem na úřední desce záznamy k projektu, když se v článku píše, že rozsah zakázky končí pod sjezdem ze Sykorova ostu.
Našel jsem tohle
– „Revitalizace Havlíčkova nábřeží – úsek Na Hradbách – Kostelní“ na pozemcích parc. č. 3474/1, 3508, 3589/34 v k. ú. Moravská Ostrava.
– „Stavba č. 3 – Řešení pěších tras na moravském břehu (Havlíčkovo nábřeží) v souběhu se stávající cyklostezkou v úseku mezi mostem Miloše Sýkory a Hradní lávkou“ na pozemcích parc. č. 3474/1, 3652, 4238/1, 4238/2 v k. ú. Moravská Ostrava.
Jestli teda bude opravovoán i sjezd nejde poznat, protože dle katastru je celá cesta od Sýkorova mostu přes nábřeží parcela číslo 3474/1. Pak tam je ještě parcela 3474/2, což je tenhle domek (nějaká stanice?), ale ten v žádném z projektů uvedený není. To se nebude opravovat při jednom? Také to patří městu. Neví někdo více?
https://mapy.cz/zakladni?x=18.2959863&y=49.8370728&z=19&pano=1&pid=69304082&yaw=5.564&fov=1.257&pitch=0.000
20.10.2020 09:29MareK :
aggu: njn, když povodí neumí/nechce stavět v souladu s přírodou, tak je to těžké. Ostatně, stačí se podívat, jak si teď opravují parkovací plochy u svého sídla. Nějaký náznak zasakování dešťových vod – NULA. Pouze půl metru nepropustných vrstev… Pak se těžko dočkáme toho, aby byla Ostravice revitalizována do podoby přírodní řeky a ne kanálu, jímž v centru Ovy je. Přitom příklady jak na to z jiných měst/řek jsou, viz. Berlín atd…
21.10.2020 10:29aggu :
MareK: Proč by Ostravice měla být „revitalizována“ do podoby přírodní řeky? Ostravice je už desítky let regulovaný tok, který protéká vysoce urbanizovaným území, a PRÁVĚ PROTO byla regulovaná. Dělala pěknou paseku. Meandry byly zasypány, řeka se narovnala.
21.10.2020 11:13Jestli chcete Ostravici vrátit do původního stavu, tak zbořte centrum města, obnovte meandry u Vítkovic…
Ostravice by se naopak měla více přiblížit městu. Rozšířit, prohloubit, upravit náplavky, od soudu až k soutoku s Lučinou. Dnes má opravdu vzhled úzkého kanálu.
MareK :
aggu: použiji starší odkaz od martina, jak by měla revitalizovaná řeka vypadat v městské části: https://www.google.cz/search?biw=1600&bih=794&tbm=isch&sa=1&ei=Oi1RWp2KDMGtsAGespq4Dw&q=isar+m%C3%BCnchen&oq=isar+m%C3%BCnchen&gs_l=psy-ab.3
Vzhledem k tomu, že Ostravice není Vltava (málo vody) tak vybudovat zpevněné náplavky v centru ovy je nepatřičné. Myslím si, že stávající „lavice“ jsou dostatečné a ty by měla doplnit revitalizovaná řeka do podoby co nejpřirozenější v rámci protipovodňových hrází, tj. postupný vstup do řeky a ne strmé břehy jak je tomu dnes.
21.10.2020 11:42aggu :
MareK: Dobře, ty obrázky jsou krásné, ale Isar je v Mnichově a Ostravice v Ostravě.
V Ostravě je málo vody i hodně vody. Hladinu je třeba normalizovat, upravit dno a jezy, aby se tok mohl rozšířit, aspoň k soutoku s Lučinou.
V minulosti se tady na msstavby objevily vizualizace, které přesně to ukazovaly. Už ale nevím, v kterém vláknu. Byl to pohled od levého břehu Lučiny, těsně před soutokem s Ostravicí, pohled směrem na centrum. To bylo wow.
Zpevněné náplavky už v centru dávno jsou.
Přirozený tok mezi protipovodňovými hrázemi??
Strmé břehy jsou jen v úseku zdí, které tam jsou z určitého důvodu, zmiňovaného výše.
Pro případ povodní, je třeba aby se řeka vyřádila před městy. Od toho tu jsou (resp. můžou být) poldry na horním toku.
Pokud chcete přirozenou přírodu, je nutné ji nehledat (a budovat) uprostřed centra města, ale v přírodě. Třeba v Poodří ;)
Všechny ty úpravy nábřeží jsou fajn, ale opět, bez širší řeky to není ono. Třeba si i s lehkým provozem na ní. Jenže to (nyní) nejde.
21.10.2020 13:50V současné době to je jen „větší potok“ a ani sebelepší investice do břehu wow-efekt nepřinesou. Spíš bych je dělal až na konec, a nejdřív hledal možnosti k úpravě řeky, minimálně od Komeňáku k Lučině.
Martin [msstavby.cz] :
aggu: „V Ostravě je málo vody i hodně vody“.
21.10.2020 14:03Kolísání hladiny je typické také pro Isar. Z důvodu vydatných dešťů v Alpách nebo jarního tání.
aggu :
Martin [msstavby.cz]: Proč řešit Isar nebo Sprévu nebo bůhví jako řeku v bůhví jakém městě? Máme tu Ostravici a centrum.
21.10.2020 14:21Je technicky řešitelné, aby Ostravice v centru byla širší a hlubší. Co může být pro centrum (jakéhokoliv města) atraktivnější než řeka?
Ale ne, my tady zas budeme mít bambilion magistrů s tričkem „back to the nature“, kteří uvidí pod Sýkorákem plavat vranku a ležet střevli, a založí hnutí na jejich podporu.
Změňme ten současný kanál na širší řeku. Ano, budou to technická opatření, spojená i s úpravou dna. Ale úpravy se vždy se dají udělat tak, aby si „příroda našla cestu“, jak říkal ten pán v Jurassic Parku. A ona si ji najde i tam, kde by to nikdo nečekal.
Naopak to nejde. Protože nic nepostavíte. A proto jsme tam kde jsme.
Crazym :
Víceméně má pravdu synek :-)
21.10.2020 14:22Takhle vypadá regulovaný zvýšený průtok mezi zdmi https://screenshot.cz/A8S23/
Takhle pod zdí u splavu který způsobuje „zvýšení hladiny“ https://screenshot.cz/GA7CL/
A takhle začínají vypadat ty nedávno upravené břehy po malé vodě, začínají se rozpadat, kdyby přišla o kousek větší, stačí metr, tak to bude to na rekonstrukci :-) https://screenshot.cz/LZLWR/