V Příboře jsou aktuálně opravovány povrchy dvou ulic v místní části Benátky. I když se ulice nachází v husté zástavě, je dešťová voda zasakována a není odváděna kanalizací.
Stavební řešení ulice je popsáno v Technické zprávě projektu a uvádí následující:
Návrh technického řešení je podmíněn požadavkem SMVaKu – zamezení odvádění povrchových vod
do jednotné kanalizace nad rámec stávajícího stavu. Vzhledem k tomu, že technický stav povrchu
stávající komunikace je nevyhovující (asfalt je silně rozrušený a prorostlý trávou, místy chybějící), je
povrch komunikace ve větší míře propustný a dešťová voda vsakuje do podloží. Pouze při větších
deštích je odváděna stávající UV a otevřenými poklopy do kanalizace a částečně do vegetace v okolí.
V rámci stavby bude provedena vozovka š. 2,80 m s dlážděným povrchem – dva pruhy z hladké dlažby
pro průchod pěších a průjezd automobilů (š. 0,90 m a 0,70 m) a středový pruh š. 1,20 m s propustným povrchem z drenážní dlažby. Po okrajích bude dlážděná konstrukce zpevněna osazením pruhů
dlažebních prvků v š. 0,20 m do betonového lože tak, aby tyto pruhy plnily funkci zapuštěných
obrubníků. Příčný sklon vozovky bude střechovitý 2% k okrajům komunikace.
Odvod dešťových vod bude respektovat stávající stav – voda bude odvedena k okrajům komunikace a
zasáknuta do zatravněných pruhů v okolí, částečně bude zasáknuta přes střední pruh z drenážní dlažby.
Původní stav ulice Mánesova
Současný stav, kdy je dešťová voda zasakována do podloží nebo okolí. Prostřední část umožňující zasakování zároveň narušuje ucelenou strukturu povrchu a v tomto prostoru se ulice méně otepluje. Řešení je vhodné do obdobných prostorově omezených podmínek, kdy není například možné realizovat souběžné zasakovací rýhy apod. Shodné řešení se realizuje i na sousední ulici Alšova.
Proč je toto řešení vhodné? Přehřívání cest od slunce je jev, kdy se povrch cest zahřívá nadměrně vlivem slunečního záření a odráží teplo zpět do okolí. Tím se zvyšuje teplota vzduchu a snižuje se kvalita života ve městech. Udržitelný návrh ulic je způsob, jak navrhovat a plánovat ulice tak, aby minimalizovaly přehřívání a zlepšovaly komfort obyvatel a návštěvníků města. Udržitelný návrh ulic zahrnuje například využití stromů, světlých a odrazivých materiálů, propustných povrchů a dalších opatření, které snižují teplotu a zadržují vodu.
Propustné povrchy ulic jsou takové, které umožňují vsakování srážkové vody do podloží a tím snižují riziko záplav, eroze a přehřívání města. Propustné povrchy ulic mohou být například:
- Povrch ze štěrku nebo kamenné drti: je to povrch z drobných kamenů nebo drtě, který je vhodný pro parkování, příjezdové cesty nebo cyklostezky. Je levný, snadno se instaluje a vyžaduje minimální údržbu. Povrch ze štěrku nebo kamenné drti zachycuje až 80 % srážkové vody a zároveň snižuje hlukovou zátěž
- Vegetační tvárnice: jsou to tvárnice s otvory, které jsou vyplněny půdou a osázeny trávou nebo jinou nízkou vegetací. Jsou vhodné pro parkování, chodníky nebo náměstí. Jsou dražší, složitější na instalaci a vyžadují pravidelnou údržbu. Vegetační tvárnice zachycují až 50 % srážkové vody a zároveň zlepšují mikroklima, estetiku a biodiverzitu prostředí.
- Dlažba se zatravněnými spárami: je to dlažba z betonu, kamene nebo cihel, která má mezi jednotlivými díly široké spáry vyplněné půdou a osázené trávou nebo jinou nízkou vegetací. Je vhodná pro parkování, chodníky nebo náměstí. Je dražší, složitější na instalaci a vyžaduje pravidelnou údržbu.
- Porézní dlažba: je to dlažba z betonu, kamene nebo cihel, která má vysokou pórovitost a propustnost. Je vhodná pro parkování, chodníky nebo náměstí. Je dražší, složitější na instalaci a vyžaduje pravidelnou údržbu.
- Plastové zatravňovací tvárnice: jsou to tvárnice z plastu, které jsou propojeny do roštu a vyplněny půdou a osázeny trávou nebo jinou nízkou vegetací. Jsou vhodné pro parkování, chodníky nebo náměstí. Jsou levnější, snadno se instalují a vyžadují pravidelnou údržbu.
- Propustný asfalt a beton: jsou to asfalt a beton s vysokou pórovitostí a propustností. Jsou vhodné pro silnice, parkoviště nebo cyklostezky. Jsou dražší, složitější na instalaci a vyžadují pravidelnou údržbu.
Abychom dohnali vývoj v plánování a správě měst, stačí nahlédnout do materiálů ze zahraniční. Obdobné realizace jsou zde častější a dokonce jsou již několik zavedeny v materiálech pro plánování samotné výstavby. Popsání fungování a účinnosti těchto ploch/prvků můžeme nalézt například v „Příručce pro plánování decentralizovaného odvodnění ulic“ kterou používají Berlínské vodárny a město Berlín.
V dokumentu jsou podrobněji zpracovány jednotlivé způsoby možného odvodnění povrchových vod. Jak retenční dlažbou, tak průlehy, vsakovacími příkopy apod. U jednotlivých prvků jsou pak hodnoceny hlavní a vedlejší vlastnosti opatření. Materiál tak dokazuje, že i vedlejší ulice s minimálním dopravním provozem mohou samy o sobě napřímo umožnit zasakování dešťových vod.
Kompletní materiál naleznete ZDE
Velmi propracovanou metodiku hospodaření s dešťovými vodami v ulicích vydala v roce 2022 HafenCity Universität Hamburg.
Odkaz na více jak stostránkové PDF materiály ZDE.
zdroj vybraných částí textu: opatreni-adaptace.cz
koudy :
Docela zajimave a celkem odvazne reseni, kdyz:
24.11.2023 19:04– zadny dvojradek kostek tam neni videt;
– jak je splnena vodici linie, kdyz neni na okraji zvysena obruba?
– co ma zasakovat uprostred, kdyz to maji jako strechu=spadovano ke krajum?
– jak se popasovali se zakazem zasakovani pripadnych ukapu ropnych latek do podzemnich vod?
– jak (ne)maji vyresene odstupy pevnych prekazek od okraje komunikace (0.9m)? Napr. ta znacka je celkem na pest mezi oci.
M :
S tím štěrkem opatrně. V Ostravě se ta *** sype všude… A teď jim dáte ještě návod, že je to tak správně :-D
04.12.2023 19:04Martin [msstavby.cz] :
M: Tady to slouží k retenci dešťové vody. Štěrk se používá v dešťových záhonech. Za což se ale ty v Ostravě označit z 99% nedají. prakticky nejsou.
04.12.2023 20:03