Tramvajová smyčka Výstaviště – aktuálně

Nová tramvajová smyčka měla vzniknout jako náhrada za tramvajovou smyčku v oblasti Černé louky, za divadlem Antonína Dvořáka, která byla zrušena již v roce 2019. Aktuální informace zveřejnil web mhd-ostrava.cz

Důvodem výstavby nové smyčky, resp. zrušení té původní, je úprava celého prostoru za divadlem Antonína Dvořáka v souvislosti s budoucí výstavbou nové Pivovarské ulice a také budov Ostravské univerzity. Nutnou podmínkou bylo navíc zřízení odstavné plochy pro autobusy NAD v prostoru bezejmenné komunikace propojující ulici Žofínskou s ulicí Na Karolíně. Autobusy NAD totiž původně využívaly pro otáčení prostor smyčky Výstaviště. V novém řešení by v případě nezřízení odstavných stání byla možnost zavedení NAD značně komplikovaná, což se po zrušení obratiště již několikrát projevilo.

Investiční záměr, který předchází právě zmiňovanou projektovou dokumentaci, předpokládal dvě varianty řešení vymístění tramvajové smyčky Výstaviště ze současného prostoru.

  • A – zrušení stávající smyčky a její náhrada novou smyčkou nalézající se v prostoru za současnou zastávkou U Hradu,
  • B – zrušení stávající smyčky a její náhrada úpravami tramvajového obratiště terminálu Hranečník.

Vzhledem k požadavkům Dopravního podniku Ostrava a.s. bylo vyhodnoceno, že varianta B není akceptovatelná, a to zejména z toho důvodu, že současné obratiště terminálu Hranečník je již na hraně své kapacity a ani případné úpravy (doplnění nové vnější koleje o užitné délce 52,3 m) situaci zásadně nezlepší. Podobně po zrušení původní smyčky a nevybudování nové smyčky došlo ke značnému navýšení provozních nákladů vlivem zbytečných jízd vybraných spojů tramvajových linek dosud ukončených na zastávce Výstaviště.

Dále se tedy počítá s vybudováním nové dvoukolejné smyčky, která bude začínat ihned za přejezdem za zastávkou U Hradu a jejíž součástí bude také zázemí pro řidiče. Další detaily vzejdou z projektové dokumentace.

Výstavbu nové smyčky bylo možné dle zveřejněné dokumentace zahájit nejdříve v průběhu roku 2020, avšak jak již víme, nestalo se tak. Výstavba by měla trvat cca půl roku.

Po dlouhých letech bez jakékoliv informace k plánované stavbě byl dne 19. 3. 2025 v elektronické verzi Moravskoslezského deníku prezentován článek s názvem „Ostrava plánuje novou tramvajovou smyčku za zrušené Výstaviště. Kde a za kolik“.

Uvedený článek shrnoval historii projektu, ale nově v něm byla taktéž uvedena informace, že se s výstavbou nové smyčky počítá v blízké době. V článku bylo informováno, že je ze strany města připravena dokumentace pro provedení stavby, avšak že v tuto chvíli nejsou pro výstavbu smyčky alokovány finanční prostředky (cca 120 mil. Kč). V tuto chvíli se čeká na konečný stav hospodaření města za rok 2024. V případě, že se podaří uvedené finanční prostředky na stavbu alokovat, mohla by stavba započít již v roce 2025.

pramen: mhd-ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. Tom :

    Opravdu je toto nutné, když nedaleko (cca 1,5 km) je dopravní uzel Hranečník, který je také smyčkou?

    Thumb up 13 Thumb down 6
  2. petrKs :

    Tom: to by se ale tehdy při realizaci Hranečníku nemohli chlubit, kolik ušetřili osekáním projektu

    Thumb up 8 Thumb down 1
  3. Marian Kechlibar :

    Tom:

    Je to nutné, protože i kapacita smyčky Hranečník je omezená a už teď kvůli tomu musejí některé spoje linky 4 zajíždět až na smyčku NH jižní brána, ačkoliv tam převážně vozí vzduch – což je několik vozokm navíc, naprosto nehospodárných.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  4. Marian Kechlibar :

    Tom:

    Je to nutné, protože i kapacita smyčky Hranečník je omezená a už teď kvůli tomu musejí některé spoje linky 4 zajíždět až na smyčku NH jižní brána, ačkoliv tam převážně vozí vzduch – což je několik vozokm navíc, naprosto nehospodárných.

    Thumb up 1 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.