Tramvaj mezi Karvinou a Ostravou – aktuálně

Projekt tramvajové rychlodráhy mezi Ostravou a Karvinou už má konkrétnější trasování. O jednom z nejnákladnějších krajských projektů se hovoří od roku 2016, teprve v posledních letech však dostává jasnější obrysy.

Dokonce se objevila první mapa, kudy by tramvaje měly jezdit. „Trasa je vytipovaná, bude se dále upřesňovat,“ poznamenala mluvčí krajského úřadu Miroslava Chlebounová.

Jak z mapy vyplývá, dráha hodně využívá starých důlních železničních vleček. Začíná na ostravském Hranečníku, poté se otočí k zoologické zahradě a přes ostravskou část Heřmanice zamíří severovýchodním směrem k Rychvaldu. Tam následuje prudký pravý oblouk a přes Rychvald se dráha dostává k Orlové. „Pak by tramvaje projely naším Starým náměstím a zamířily ke Karviné,“ řekla starostka Orlové Lenka Brzyszkowská. Následně koleje vedou přes karvinskou část Doly, kde stávalo staré město, a okolo známého šikmého kostela dorazí rychlodráha do Karviné. Tam kopíruje třídu 17. listopadu a končí poblíž vodní nádrže nazývané Karvinské moře.

„S trasou souhlasíme, protože bychom tak mohli být v Ostravě za sedmnáct minut, což je krásné,“ podotkla starostka Orlové. K vyjetí první soupravy však zůstává velmi daleko. Plán má sice studii proveditelnosti, nejnáročnější přípravy ale teprve začnou. „V současnosti se projekt nachází ve stavu přípravy podkladů a žádosti k podání aktualizace zásad územního rozvoje. Následuje proces změny těchto zásad a do konce roku se připraví podklady pro zpracování investičního záměru,“ předestřela další vývoj krajská mluvčí. Doplnila, že v příštím roce se předpokládá zpracování investičního záměru, přičemž následují další stupně projektové dokumentace.

V minulém roce se počítalo s celkovými náklady asi sedm miliard korun a se zprovozněním nejdříve v roce 2032. Termín i náklady však mají řadu podmínek. „Při optimistickém pohledu a bezproblémovém vývoji projekční a investiční přípravy, dále bezproblémovém stavebním povolení, zajištění financování a vlastní stavby můžeme začátek směrovat do období 2032 až 2035,“ potvrdila krajská mluvčí. Podobně opatrné vyjádření se týká nákladů. „Finanční náročnost byla velmi hrubě odhadnuta na sedm až osm miliard korun a bude se upřesňovat s každým stupněm projektové dokumentace,“ upozornila Miroslava Chlebounová.

Plány počítají s dvoukolejnou dráhou s osmdesátikilometrovou rychlostí mimo zástavbu. „Tramvaje by mohly jezdit v desetiminutových intervalech,“ řekl už dříve krajský náměstek Radek Podstawka.

zdroj + celý článek: idnes.cz

Související články


Komentáře

  1. Jiří Bartulík :

    Naprosto nesmyslný projekt. Mezi Karvinou a Ostravou je kvalitní komunikace. Takže bus nebo automobil

    Thumb up 30 Thumb down 44
  2. deril :

    Jiří Bartulík: naprosto souhlasím že je to nesmyslný projekt. vždyť město nedokáže stavět žádné nové tramvajové tratě ani v ostravě, kde je to víc potřeba. tak si nedokážu představit na co by měla jezdit tramvaj mezi městy. tam úplně stačí autobusy. já jsem sice pro maximální rozvoj ostravy, ale toto je fakt zbytečné!!! víc bych si dokázal představit kdyby ta tramvaj vedla z hranečníka a dál kolem zoologické ale v michálkovicích bych jí ukončil. je zbytečné aby vedla až do karviné.

    Thumb up 23 Thumb down 40
  3. Vašek :

    To je teda blbost,tak to jsem ještě nežral

    Thumb up 19 Thumb down 32
  4. O. :

    Neumim posoudit, jestli to ma smysl v teto trase, ale rozvijet rychle kolejove spojeni v ramci aglomerace, mezi Ostravou a dalsimi mesty, urcite smysl ma.
    Jinak kvalitni silnicni spojeni je mezi OV a FM, nebo OV a Havirovem, casem bude dokonceno i na Opavu, ale silnice na Karvinou urcite kvalitnim spojenim neni.

    Thumb up 41 Thumb down 13
  5. VU :

    Přijde mi, že lidi tady v komentáříčh řeší věc čistě z pohledu Ostravy, nebo ještě hůř čistě sebestředně z vlastního subjeltivního pohledu, i když se jich cestování v této oblasti třeba netýká, a tak nějak neberou ohled na to, že věc se spíše týká ostatních obcí, kudy trať povede, asi nejvýznamněji Orlové. Já jako Ostravák, ještě k tomu z Poruby nemám důvod do Orlové nebo Karviné jezdit, ale to neznamená, že ostatní takový důvod nemají…

    Thumb up 61 Thumb down 11
  6. Vašek :

    kdyby raději postavili tramvaj v porubě ke globusu přes duhu,to by mělo užitek,neříkám že tramvaj do karviné je špatně ale první bych postavil tu v porubě

    Thumb up 22 Thumb down 14
  7. Romana :

    Tohle vždycky opráší Unucka před krajskými volbami.

    Thumb up 21 Thumb down 5
  8. Vítek :

    Jen mne tak napadlo, nová koncertní hala v Ostravě min. 4 miliardy Kč a stavba tramvajové trati za dvojnásobek. Tramvajová trať je docela levná.

    Thumb up 20 Thumb down 7
  9. Mx :

    Já to nechápu, tady chybí neuvěřitelné množství peněz na tolik projektů, co tady vídáme a už zase slib dalšího projektu za neskutečné miliardy (neřeším teď tímto příspěvkem přínos). Jak je to možné, že za 8 let má stát něco za 7 miliard, když kostka se řeší 10 let a nakonec se musí vzít z externích transformačních fondů, o hale se mlčí (bude, jsou peníze?), po bílém stínu ani stín, krajské cesty ne vždy v dobrém stavu atd atd. Může kraj a město vysvětlit, kde na to už za pár let vezmou, když tolik toho vázne a končí v šupleti??! No aspoň, že projektanti ap. zase dostanou zaplaceno……….

    Thumb up 15 Thumb down 4
  10. Petr Rumpertesz :

    Za mě to má smysl po náměstí v Orlové. A do Havířova bych vedl tramvajovou rychlodráhu podél Rudné z Kunčic kde ji dnes krizi. V Havířově pak Hlavu a Dlouhou třídou až nahoru k Merkuru. Výrazně by to ulevilo ranním a odpoledním zácpám od Kunčic po Vítkovice.

    Thumb up 9 Thumb down 15
  11. Jindřich :

    Jako kluk si pamatuji výlety tramvají od Divadla v Ostravě do Karviné a odpoledne domu. Z Poruby to byl zážitek a výlet na cely den. Nevím proč to bývalý režim zrušil. Stejně tak do Hlučína a Klimkovic. Nejlevnější dopravní spojení by to bylo.

    Thumb up 29 Thumb down 10
  12. uiop :

    Vašek: Kupodivu je možné postavit dvě věci najednou :-) Ovšem ani jedna trať se stavět nebude.

    Thumb up 9 Thumb down 13
  13. Pavel :

    Vašek:
    „kdyby radši postavili …“ – v takové větě schází podmět. Stavbu tramvajové tratě v Porubě a Pustkovci řeší radnice města. Stavbu tramvajové tratě do Karviné řeší kraj. Různé rozpočty, různí lidé. Nenastane situace, aby konkrétní politik rozhodoval, jestli radši „ke Globusu“ nebo „do Karviné“.

    Thumb up 32 Thumb down 8
  14. Aleš :

    Tvl snad se tohle nebude realizovat.

    Thumb up 16 Thumb down 23
  15. ObyvatelOstravy :

    Proč by se to nemělo realizovat? Staví se tu capiny, zastavují se poslední zelená místa, nasekaly se průmyslové zóny (nejen Hrabová), ale na dopr. infrastrukturu se zapomnělo. Dneska je peklo se ve špičku dostat kamkoliv. Místo stavby dalších nesmyslů, by měli zlevnit jízdné DPO a část dopravy posunout do MHD. Tehdejší zrušení tratí v 70. letech byla nedomyšlená věc.

    Thumb up 3 Thumb down 5
  16. Franta Flinta :

    Vlakotramvaj je geniální věc a nýmandi co tu píšou ať si busuji do konce jejich podivné levitace.Nic nedokázali,o nic se nezasloužili a budou hanit projekt co pozvedne MS kraj o 1000%,přinese spousty pozitiv v každém ohledu.Takoví ať se už napíšou na seznam.Nebudou vpuštěni!!!

    Thumb up 7 Thumb down 20
  17. Daniel Kučera :

    Vlakotramvaj je geniální věc a nýmandi co tu píšou ať si busuji do konce jejich podivné levitace.Nic nedokázali,o nic se nezasloužili a budou hanit projekt co pozvedne MS kraj o 1000%,přinese spousty pozitiv v každém ohledu.Takoví ať se už napíšou na seznam.Nebudou vpuštěni!!!

    Thumb up 7 Thumb down 19
  18. aldik :

    Koncertní hala za miliardy, tramvaj do Karviné za miliardy.. ale že by někoho napadlo masivně investovat do obecních nájemních bytů, to ne. A hlavně neříkejte že město nemá stavět byty. Má je stavět, vlastnit i pronajímat! A ne jenom pro sociálné slabé a pár důchodců.

    Do Karviné už přece se dá dostat vlakem, a nebo pak po silnici autem/ autobusem. Už vidím jak tou tramvají budou jezdit masy lidí, nebo do ní větší část přesedne z aut :-D

    Thumb up 11 Thumb down 29
  19. Graylag :

    aldik:
    Argument o dostupnosti Karviné vlakem ale docela pokulhává na tom, že nádraží Karviná hl.n., Ostrava hl.n. i Ostrava Svinov jsou v podstatě na periférii města, což dojíždění úplně nesvědčí. Navíc tahle trasa úplně míjí Orlovou i Rychvald.
    Dostupnost autobusem a autem je lepší, ale i lepší trasa přes Petřvald po 59 není úplně super (časté kolísání rychlosti atd) a trasa přes Rychvald po 470 je vyloženě tragédie.

    Nejsem úplně přesvědčený o tom, že by tahle trasa uživila vlakotramvaj s intervalem 10 minut, ale kdyby to vyšlo, že by tramvaj opravdu na většině trasy jezdila těch 80 a s přiměřeným komfortem, tak by to fakticky z Rychvaldu, Orlové a Karviné udělalo předměstí Ostravy, což do Ostravy přitáhne lidi za prací i nákupy.

    Thumb up 25 Thumb down 12
  20. Jan :

    Graylag:

    Tato trasa počítala s další výstavbou tramvají směrem na sever do Orlové :-)
    Každopádně trasa kopíruje přesně současný drážní pozemek v této lokalitě.

    Každopádně se v polovině trasy počítá i s depem a nemyslím si, že by jezdila v 10min. intervalech pořád, spíše jen ve špičkách do a z práce… to dává na ekonomiku, délku trasy (zastávky naodpočinek řidičů atd) větší smysl.

    Thumb up 3 Thumb down 3
  21. Rado :

    A otázka do pranice, jak moc se zkrátí dojezdové časy z Karviné či Orlové do Ostravy? Bude to spojení, ve kterém strávíte půl dne jen proto, že si chce někdo postavit pomník? Podíval se někdo na jízdní řády, jak rychle se dostanete z těchto míst do Ostravy? Ano, pokud se mi ten čas zkrátí na polovinu, nemám námitek, ale na 99 procent se tak nestane. Z Karviné se za chvíli dostanete na dálnici a pak už jen šup šup a jste v Ostravě, kdo nemá známku, i tak jede po čtyřproudé silnici skrz Orlovou a Petřvald.

    Thumb up 6 Thumb down 10
  22. Summerboy :

    Rado: Ale tady se bavíme o veřejné dopravě, ne o autech. Ne každý má auto. A kvalitní dopravní infrastruktura by měla zajistit zejména veřejné, nikoli soukromé dopravní spojení.

    Thumb up 8 Thumb down 4
  23. davidb :

    Rado:
    Druhá věc je, že za chvíli nezaparkujete v centru. Dojde k tomu i v Ostravě.
    Nebo zaparkujete, ale den vás vyjde klidně i na 200.

    Thumb up 5 Thumb down 4
  24. Rado :

    Summerboy: Však i vlakem jste v z Karviné na Svinově za 40 minut. Ono opravdu řekl bych, je dopravní obslužnost Karvinska směrem na Ostravu dobrá. A uvažovat o něčem novém má smysl pouze tehdy, pokud je ten nový způsob rychlejší než stávající. Ono by lidem cestujícím z Karviné, Havířova či odjinud pomohlo, kdyby odpadl ten šílený systém přestupů na terminálech, protože každý má v paměti, že se dalo pomocí MHD dojet až do centra Ostravy. Bez přestupování.

    Thumb up 7 Thumb down 3
  25. potkan :

    Rado: já po těch létech sice nevěřím, že to kraj, Onucka, Podstawka nebo kdokoliv jiný myslí opravdu vážně a spíš mi to připadá jako dojení veřejných rozpočtů na různé projekty, studie a skutek utek. Ale – když už někdo něco píše, měl by si to po sobě přečíst nebo aspoň trochu zjistit, jak se situace opravdu má, protože

    – autem přes Petřvald – střídají se padesátky a sedmdesátky, v Petřvaldě to vede obytnou zástavbou, to žádná hitparáda není. Ta „čtyřproudovka“ je ve skutečnosti hodně degradována
    – z Karviné do Ostravy přes dálnici? Proč? Přes několik obcí – Dětmarovice, D. Lutyně, Skřečoň? To byl jel jen blázen….
    – vlakem z Karviné do Ostravy, i kdyby se ten vlak téměř teleportoval, je to časově nekonkurenceschopné i ve srovnání s busem – myšleno spojení skutečného zdroje a cíle a pro jednoduchost berme centrum – centrum, bus většinou 37 minut na trase Karviná Prior – Karolina, vlak s dvěma přestupy okolo 50 minut (ale to jen pokud „národní dopravce“ si nedopřeje zpoždění)
    – tramvaj by měla odstranit ten systém „šílených“ přestupů, minimálně pro Karvinou – nabídla by rychlé a časté spojení centrum – centrum
    – tramvaj podle slibů by měla být rychlejší a jezdit co 10 minut – tj. být tou páteří a tím „bagrem“ – to busy z principu být nemohou
    – alternativou by byl vlak centrum – centru, ale tímto směrem tady nikdo neuvažuje

    Thumb up 9 Thumb down 5
  26. S200 :

    Rado: Osobním vlakem jste z Karviné na Svinově za 26 minut, rychlíkem za 23 minut, na hlavní to je 19 min u osobáku a 16 min u rychlíku. Samozřejmě ani jedno z uvedených nádraží nemá úplně optimální polohu. Ta tramvaj by mohla mít význam spíše pro místa mezi těmito městy, ale to by ta trasa nemohla využívat stávající Báňskou a Košicko-bohumínskou dráhu, které vedou víceméně zcela mimo centra osídlení.

    Thumb up 13 Thumb down 1
  27. Graylag :

    Rado:
    Cestující z Havířova, Karviné, Orlové (a dalších měst) přestupovali vždy. Jen místo aby přestoupili na Hranečníku hrana-hrana, tak je čekala každodenní procházka Gagarinka-Elektra a zpět. Nebo si opravdu myslíte, že většinu dojíždějících dokázalo pohltit torzo Slezské a nejtěsnější Centrum? Buď jste to každodenní šlapání nezažil, nebo už vám čas ty vzpomínky hodně otupil.

    Jediný nesmyslný přestup který cestující čeká je na Karolině, kde se přelévají davy lidí z tramvaje 4 do 8, místo aby 8 rovnou začínala na Hranečníku, ale kdykoliv někdo navrhne sáhnout na trasování 8, tak se spustí lavina nářků co že si to dovolují aby 8 nejela až na nádraží.

    Thumb up 5 Thumb down 5
  28. Graylag :

    S200:
    Pozor na to. Ta trasa vede prakticky centrem Rychvaldu a i když centrum dnešní Orlové míjí, stále jede přes poměrně hustě osídlenou část Orlové. Navíc se přidá obslužnost Heřmanic, které dnes kromě trolejbusu do Ostravy nemají nic. Není to tak zoufalé trasování jako existující trať přes Michálkovice a Petřvald, které vedou téměř výhradně lesem.

    Thumb up 13 Thumb down 5
  29. Aleš :

    Těžko říct. Tohle nejsem úplně schopen posoudit jestli je ta trať potřebná. V zásadě asi nejsem proti. Plusy by se tam určitě našli.
    Co si ale troufám tvrdit, že v rámci přímo Ostravy by byly přínosem prodloužení tratě do Hrabové, Poruba glóbus a outlet Moravia.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  30. davidb :

    Aleš:
    Do Outletu by to ekonomicky neprošlo ohledně výstavby mostu.
    Globus se řeší a je znovu ve hře.
    Hrabová se taky nějak řešila, není místo kde tu trať vést (asi tunelem).

    Thumb up 4 Thumb down 3
  31. Pavel :

    Bydlím v Orlové a nemám auto ,ale s vlako/tramvají nesouhlasím.Pracuji v Ově a stejně jezdím buď z hl.nadraží nebo Hranečníku busem do Orlové.Cesta by se stejně nezkrátila ale naopak prodloužila (vlako/tramvaj) by jezdila do Orlové města a odsud by zase člověk musel sednout na bus a jet na Lutyň(popř.dál busem).

    Thumb up 7 Thumb down 8
  32. Pavel :

    Raději kdyby podpořili a popohnali průmyslovou zónu Lazy,aby obyvatelé Orlové a okolí nemuseli dojíždět do Ovy nebo dál za prací.Přispělo by to k rozvoji Orlové a samozřejmě i do kasy města.

    Thumb up 10 Thumb down 6
  33. Vendy :

    Souhlasím plně s panem Pavlem.Průmyslovou zónu Orlová opravdu nutně potřebuje, protože ty spoje do okolních měst ve svazky a víkendy nejezdí zas tak často,a v Orlové pracovní příležitosti skoro nejsou.neni tady nic.V Orlové jsou obchody a nemocnice,kde už jsou jen ambulance,a z lůžkové oddělení tak téměř nic nezbylo krom pár oddělení, a nebo sociální lůžka pro seniory atd.V Orlové na střední a mladší generaci vůbec nemysli,a proto pro všechny věkové skupiny je průmyslovou zónu třeba. V kase města moc peněz také není, a proto je to hodně třeba.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  34. Pavel :

    Myslím si že i do budoucna bude potřebovat Orlová ( a nejen ona) peníze na dotování Domovů seniorů kterých je v Orlové dost v přepočtu na počet obyvatel.Proto jsou nutné pracovní příležitosti pro mladší a střední generaci a celková regenerace po bývalých dolech.

    Thumb up 2 Thumb down 3
  35. Cyklista :

    Pavel: výstavba „vlakotramvaje“ přeci neznamená zrušení autobusů.
    Navíc „vlakotramvaj“ pomůže při rozhodování o vzniku nových pracovních míst. Bez infrastruktury a možnosti dostat zaměstnance do firmy se něco nového těžko buduje….

    Thumb up 9 Thumb down 3
  36. Pavel :

    Pro Cyklistu
    Pokud je známo tak vlakotramvaj by byla v Orlové městě a průmyslová zóna má být po bývalém dolů Lazy,tak to i tak bude k ničemu.Navic většinou kde vznikne jiná doprava,tak částečně omezí jinou dopravu(bus).

    Thumb up 5 Thumb down 2
  37. potkan :

    Pavel: ačkoliv jsem opravdu velmi skeptický, že v našem státě a zvlášť tady na Ostravsku může vzniknout nějaká nesilniční infrastrukturní stavba, tak musím reagovat na to, že by ta hypotetická vlakotravaj byla k ničemu. Ještě jendnou – byla by to rychlá páteř a autobusy by sloužily jako napaječe. A nemyslím si, že důl Lazy tu umírající Orlovou nějak vytrhne. Ale rychlé a pravidelné spojení (vlakotramvaj) by pomohla těm, kteří chtějí jet jinam a nemají nebo nechtějí používat auta (a i když jsou města stále velmi průjezdná, brzo bude problém levně zaparkovat). A co je špatného, že ubudou autobusy, když budou nahrazeny něčím lepším? Co si tak vzpomínám – zastávka Ostrava Centrum byla k ničemu, Hranečník taky úplně zbytečný a k ničemu, tramvaj na osmák v Pobubě taky bude k ničemu, VRT bude taky k ničemu. Tady se umí jen všechno negovat a plácát a jinde tohle sice existuje taky, ale staví se.

    Thumb up 5 Thumb down 6
  38. Bohuslav Zarobila :

    Heřmanice Rychvald totálně špatný spoj,takže spojencem souhlasím.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.