Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) by jedna z nich měla vzniknout i na území obvodu Ostrava-Jih, konkrétně na trati č. 321 spojující Český Těšín a Opavu-východ. Má se jmenovat Ostrava Zábřeh a měla by se začít stavět už v příštím roce, v investičním plánu SŽDC je jako termín dokončení výstavby zastávky uveden srpen 2016.
Správnost informace potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. „O výstavbě zastávky opravdu reálně uvažujeme. Jde o trend, kdy přibližujeme železnici příměstským oblastem a městským periferiím po celé republice. Naši snahou je více propojit možnosti městské a příměstské dopravy a udělat tak hromadnou dopravu opět o něco konkurenčnější dopravě automobilové,“ uvedl Ptačinský.
Dodal, že všechny podrobnosti stavby bude řešit projektová dokumentace, která se nyní pro projekt „Ostrava Zábřeh na trati č. 321 Opava východ – Český Těšín“ připravuje. „Projektová příprava ale trvá různě dlouhou dobu, některé zastávky jsou navíc součástí modernizací tratí, a proto je složité stanovit datum realizace. Termín červenec 2015 je zatím proto spíše pracovní,“ řekl dále Ptačinský s tím, že jakmile bude mít projekt konkrétnější podobu, bude veřejnost seznámena se všemi podrobnostmi.
Pokud však SŽDC bude chtít na tento projekt čerpat evropské peníze, musí se začít nejpozději do konce roku 2015, kdy končí Operační program Doprava – 1.
zdroj: ovajih.ostrava.cz
Tomas T. :
O tom jsem tady již v komentářích psal. Dále je v plánech vytvořit ještě zastávku Ostrava obchodní centrum, a ta bude za nábytkem Kika.
19.09.2014 12:29aldik :
Tomas T.: To je nějaká blbost, ne? :D To by byly ty dvě zastávky od sebe snad ještě blíž, jak Střed a Stodolní :)
19.09.2014 16:05Jiřík :
Mám otázku, kde by to mělo být přesně podle mapy ?
19.09.2014 19:02Tomas T. :
aldik: Viděl jsem na to plany. Nebyly to ovsem plany stavebni ale schematicke kde budou vedeny ruzne zabezpecovaci prvky a kabely. kazdopadne tam s tou zastavkou je pocitano. myslim ze to nekde v poste najdu, ale musim zjistit zda to muzu vubec sirit dale nebo zda se to ke me nedostalo pouze z kamaradstvi, at neprivedu nekoho do problemu. kazdopadne mesto by o tom melo vedet, protoze toto se s nim musi projednavat takze bud napsat na mesto nebo na szdc.
19.09.2014 19:15aldik :
Jiřík: Podle plánů/ toho, co jsem slyšel, tak pod ulicí Výškovická, jen nevím na které straně od mostu.
19.09.2014 20:32Takže dostupnost MHD skvělá (i když ta teď je taky u Vítkovic), z Jihu to budou mít obyvatelé blíž na vlak.. jen nevím kde tam udělají alespoň malé parkoviště.
aggu :
Všema deseti pro. I pod Výškovickou, přestup na 15 a jsem všude na jižáku do 15 min.
19.09.2014 21:06Tano :
Že by se s tou zastávkou OV Zábřeh začalo něco dít?
Na jednu stranu chápu ty lidi, že nechtějí aby jim vlaky v noci brzdily a píštěly pod okny, ale na druhou stranu by zase měli lepší spojení se „světem“ ne?
http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/zeleznicni-zastavka-pod-okny-ne-20170331.html
11.03.2017 18:09thvari :
Tano: A doteď jim trať nevadila? Vždyť tam nejsou ani protihlukové stěny… Já mám někdy pocit, že ti lidi se bouří jen tak z plezíru a z prinicipu, že se něco děje. Na druhou stranu je naprosto ostudné, že s nimi nikdo aktivně nekomunikuje.
11.03.2017 18:36jp :
Tano: Neznám přesně tuhle „kauzu“, ale podle článku a vyjádření těch lidí to dost připomíná odpor lidí k tramvaji v Porubě. Takový ten odpor – je to nové a my to tu nechceme, protože proto. Na jednu stranu ty lidi chápu (hluk atd. ,rozhodně víc než v Porubě), ale tohle blokování všeho a všude je dost únavné, za chvilku se nic nepostaví.
11.03.2017 18:41skelet :
jp: ten odpor je dán díky nekomunikaci, a také díky kašlání politiků/úředníků na rozvoj města. Pak jim prostě nikdo nevěří ani nos mezi očima.
11.03.2017 20:22marie :
jp:
12.03.2017 07:52A taky asi někdo zaspal dobu, asi tak o 40 let. Tehdy jezdily stovky lidí z Výškovic a Zábřehu na „enhačko“,plánovalo se to jako alternativa autobusu do Kunčic, který jezdil neskutečně narvaný. A taky stovky lidí jezdily vlakem do Beskyd. Vlakem se jezdilo, protože auto nebylo samozřejmostí a víkendy se trávily v přírodě. Dnes má každý auto i dvě a víkendy se tráví v „šopinu“. A „jedatřicítka“ jezdí poloprázdná co 40 minut.
Takže si dokážu představit ty davy cestujících ze zastávky Zábřeh např. na Ostravici, s přestupem v Kunčicích a ve Frýdlantě.
davidb11 :
marie:
12.03.2017 11:17Na druhou stranu jestli někdo pojede vlakem do Brna, Olomouce, Prahy atd je nastoupit tady s přestupem na Svinově o hodně rychlejší než s MHD nebo i autem.
DanM :
Ale hlavně, že když se zelená plocha zaasfaltuje, aby měli lidé kam zaparkovat své plechové miláčky, to nikomu najednou nevadí.
12.03.2017 18:18S200 :
jp: Jaký hluk? Na dané trati jezdí až na výjimky elektrické jednotky řady 471, u nichž je hluk při brzděná zanedbatelný (mají kotoučové a elektrodynamické brzdy). Jezdí tam i staré jednotky řady 460, které při brzdění hlučné jsou (mají špalíkové brzdy), ale jejich podíl na počtu vlaků již je marginální a během pár let skončí ve šrotu. Takže jediný hlukový problém je hlášení rozhlasu, která snad lze nastavit na rozumnou úroveň. Jinak výstavba zastávky samozřejmě bude mít vliv na hodnotu nemovitostí v okolí a to samozřejmě kladný.
Jp :
S200: Me to vysvetlovat nemusis, ja proti zastavce nejsem. Vtipne je, ze ted jim ta trat ceny nesnizuje, ale kdyz tam postavi zastavku a bude tak pro mistni k necemu, tak jim pujdou byty s cenou dolu.
13.03.2017 12:27aggu :
Je to správný koncept. Ostrava by mohla mít i okružní vlakovou linku jako je v Tokiu Yamanote ;)
13.03.2017 16:19potkan :
aggu: ano, je to správná koncepce, jenže asi se s ní až tak zrovna nepočítá, pokud se nemýlím. Rekonstruované „zhlaví“ ve Vítkovicích jaksi neumožňuje, že by se odbočilo na Střed. A zrovna tak – z Bohumína a Karviné také nelze dojet do centra Ostravy (a nikdy nejspíš nepůjde – viz. rekonstrukce průtahu Ostravou). Pokud by totiž měla příměstská doprava hrát podstatnější roli, linky by musely být průjezdné z více směrů, nemíjet centrum a obsluhovat více zastávek. Ano, železnice může hrát podstatnější roli, v případě Č. Těšína, Havířova – nová zastávka, Frýdku a Opavy, ale nikdy úplně klíčovou, jakou by hrát mohla v případě výše zmíněných spojek, které nikdo nechce a se kterými nikdo reálně nepočítá.
13.03.2017 16:34potkan :
Jinak – např. v Dánsku veselé staví (tedy obnovují) tramvajové systémy, v Aarhusu dokonce vlakotramvajový a místní lidé se na to těší a dokonce to masově oslavujou. O to lépe se mi čtou z „vlasti“, kde se bojuju jak proti tramvaji tak teď nově proti SBahnu. Jsme fakt zvědav, zda to pár křiklounů svými nesmyslnými „argumenty“ pohřbí. Něco mi říká, že je to ta pravděpodobnější varianta. A to nemluvím o tom, jak skvělý takový Sbahn je, pokud se skutečně implementuje jak má. To je opravdu reálná konkurence i autům (pro křiklouny – aby byl trochu lepší vzduch…). A nebo tam, kde nejsou koleje, jak mohou vypadat páteřní linky rychlých busů – tedy ne tak, o co se to tady pokoušejí s těmi pomalými hrbatými busy stojící za každým bukem.
13.03.2017 16:45aggu :
„Ve využívání konceptu chytrého regionu chceme být lídrem České republiky, od kterého se ostatní kraje mohou inspirovat. Maximálně využijeme všechny chytré technologie, které lidem ušetří čas a usnadní život, prosadíme realizaci klíčových staveb a služeb k zajištění kvalitní infrastruktury. Kraj propojíme lépe zevnitř i se světem, ať už pomocí dopravy či internetu,“ sdělil Jakub Unucka, náměstek pro chytrý region a dopravu.“
13.03.2017 18:31„Kraj propojíme lépe zevnitř“ – tak třeba Unuckovi někdo poradí, ať se podívá na mapu Ostravy. Už ji má skoro propojenou. Zatím je to bezkoncepční tragédie, kde si každý šušní to svoje. DPO, město, dopravci, kraj, SŽDC… Mimoběžky nemají průsečík, jak víme ;) Logicky to pak dopadá průšvihem. Jeden se zhmotnil na Hranečníku, druhý na Dubině, třetí v Mošnově…
Ostravský S-bahn by měl být priorita. A zastávka Zábřeh je dobrý počin.
S200 :
potkan: Na rekonstruované zhlaví ve Vítkovicích se musím zajít podívat. Každopádně směr střed nešlo jet ani na tom původním.
13.03.2017 18:59Davidb :
S200: potkan:
14.03.2017 07:16A vadilo by, kdyby vlak ze středu zajel do Kunčic a pak se vracel na Vítkovice?
Zábřeh Vodárna – Stodolní tram č.2 – 20 minut. Za jak dlouho by to dal vlak přes Svinov, nebo přes Kunčice?
S200 :
Davidb: To by sice šlo, ale časově by to bylo nezajímavé. Jízdní doba vlaku Zábřeh – Stodolní s úvratí v Kunčicích by byla cca 19 minut, přes Svinov by to bylo o chlup (1-2 minuty) rychlejší. Čili s ohledem na lepší umístění tramvajových zastávek by železniční spojení nepřineslo v podstatě žádné zlepšení. Přímé spojení Zábřeh – Stodolní (tj. přes Dolní Vítkovice) bych tipoval na cca 12 minut (s mezilehlými zastávkami ve Vítkovicích a na středu).
14.03.2017 11:24Davidb :
S200:
14.03.2017 14:52Asi ne.
Ale jak jsem psal výše, jestliže pojedu od Kotvy na vlak po Prahy, tak mi to vlakem z té nové zastávky vyjde o hodně rychleji než tram, bus nebo auto.
Ale záleží na délce přestupu. Čekání to samozřejmě zabije.
al :
Z Vítkovic přímo na střed koleje vedou za areálem DOV. Jenže se používají jen pro nákladní dopravu. Otázka je, zda by to nešlo změnit.
27.02.2019 16:50Pak by mohl jeden vlak jezdit dokola ostravským uzlem (Svinov – hlavní, Stodolní, střed, Vítkovice nebo nově Zábřeh a zpět na Svinov), což by už zajímavé být mohlo.