Správa železniční dopravní cesty chystá nebývalou pracovní aktivitu na lokálkách a okrajových tratích.
Během dubna uzavře sérii menších tendrů na nejméně sedm tratí, z nichž některé byly ještě nedávno zralé na zrušení. Vyplývá to z oznámení na profilu zadavatele.
Příkladem je lokálka Bruntál – Malá Morávka, kam ještě před necelým rokem nechtěla SŽDC dopravu pustit s poukazem na dezolátní stav. Po tlaku Moravskoslezského kraje nakonec provedla nejnutnější úpravy a trať využívají turistické sezonní vlaky i „kůrovcové“ vlaky nákladní.
SŽDC dnes význam trati uznává a hodlá do ní investovat. „Je důležitou spojnicí pro lesní a dřevozpracující průmysl a taktéž dopravní cestou zajištující přepravu osob do významné rekreační oblasti v Chráněné krajinné oblasti Jeseníky. V dnešní době tato trať zajišťuje v úseku Světlá Hora – Bruntál celoroční nakládku a svoz kalamitního dřeva a v celém úseku trati, v době prázdnin, víkendový provoz osobní dopravy,“uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Pravidelná osobní doprava byla na trati zrušena před deseti lety a tomu odpovídá její stav, údržba v posledních letech byla minimální. „Stávající stavebně technický stav mostních objektů zařazených do této stavby se blíží hranici technických parametrů ještě umožňujících provozování drážní dopravy. Provedení opravných prací zajistí odstranění nevyhovujícího stavu na jednotlivých mostních objektech a zvýší bezpečnost železniční dopravy,“ doplnila mluvčí.
Do uzavření smlouvy se zhotovitelem nechce SŽDC uvést předpokládanou cenu. Loni při argumentaci proti obnovení dopravy mluvila orientačně o sto milionech, jejichž vynaložení mělo být v rozporu s péčí řádného hospodáře. Dopravci naopak tento odhad považovali za přemrštěný. Jasno tedy bude až v červnu, kdy SŽDC očekává podpis smlouvy s vítězem. Hlavní práce na lokálce mají proběhnout od července do října.
Předmětem opravy je zejména:
– oprava železničního svršku a 5 železničních přejezdů v úseku Bruntál – Malá Morávka
– úpravy kolejiště ve stanici Světlá Hora
– oprava nástupišť ve stanici Malá Morávka
– opravy mostních objektů a propustků
Běží ale soutěže i na další tratě:
Oprava traťového úseku Bad Brambach – Vojtanov (vybrané úseky) Příjem nabídek 05.04.2019 08:00
Oprava traťového úseku Benešov – Trhový Štěpánov Příjem nabídek 16.04.2019 12:00
Oprava traťového úseku Bruntál – Malá Morávka Příjem nabídek 24.04.2019 09:00
Oprava traťového úseku Opava východ – Jakartovice Příjem nabídek 23.04.2019 10:00
Oprava traťového úseku Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město Příjem nabídek 17.04.2019 09:00
Oprava traťového úseku Úžice – Neratovice
zdroj: zdopravy.cz
Marián Kyral :
V citaci chybí první písmenko ;-)
16.04.2019 07:47Pavel :
Škoda, že se tahle série akcí netýká taky přerušených železničních tratí mezi dnešním českým a polským Slezskem (např. Krnov-Glubczyce-Racibórz, Opava-Pilszcz-Baborów, Opava-Chuchelná-Racibórz, …). Zrovna na to by se hodily fondy z EU, aby se Sudety mohly rozvíjet.
16.04.2019 10:31aggu :
Pavel: Ostrava – Katowice…. ;)
16.04.2019 10:58Permonik :
aggu:
Tam by to aj pomohlo, protože podle mapy: https://www.plk-sa.pl/files/_processed_/7/5/csm_maks.pred.rozkl._st.13.04.2017_08c5217093.png usek chybie – czechowice je rychlost 40-80 a je to jednokolejka (druhá kolej je asi odstavna) skrz podmačené a poddolované uzemí a okolí Katowic taky nic moc. A trat z ovy je 99km za 1,5h, vlak eurocity EC 111 Varsovia.
Pavel: Opava – Chuchelná – Ratiboř by i šlo. Protože do Chuchelné je trať, pak je i do Krzanowce udělaný zasek v krajině, pak vede i koleje do Wojnowic a potom už je dráha. Ale tráť Ratiboř – Baborov je bez osobní dopravy a trát do Krietz. Otázka jestli se oplatí tam trať stavět, protože na poslké starně je přebažně zemedělská oblast a tudiž řídké osídlení. Leda že by ty spoje z Opavy a Krnove vedly třeba do Gliwic nebo Opole, ale tam bude problém s objednaním dopravy.
16.04.2019 18:11Pavel :
Tyhle tratě byly postaveny za Franze Josefa, tedy v době, kdy Rakousko a Prusko stály politicky často proti sobě. A dneska, v době Schengenu, tady máme jakoby dobrovolnou železnou oponu. Pochopil jsem akci SŽDC jako low-costovou snahu aspoň udržet při životě zbytkovou infrastrukturu starých lokálek. Na zkapacitnění tratí mezi významnými centry by měly oba státy spolupracovat a tipnul bych si, že Poláci by dokázali dotace z EU nejen rychleji opatřit, ale hlavně i rychleji přetvořit do reálných staveb. Iniciativu bych očekával ze strany MSK a Slezského nebo Opolského vojvodství, popř. Euroregionů. Proč by naše hranice nemohly být stejně prostupné jako v západní Evropě? Přes Rýn přejíždějí mezi státy i tramvaje (Štrasburk, Basilej, …), u nás na hranicích otáčíme vlaky nebo tratě rovnou rušíme. Vzpomeňme, kolikrát už viselo na vlásku zrušení peážní tratě přes Glucholazy, takže by se u nás ani nemohlo cestovat mezi Krnovem a Jeseníkem.
16.04.2019 21:28S200 :
Permonik: Chybie – Czechowice je dvoukolejka s traťovou rychlostí 120 km/h.
16.04.2019 22:31Pavel :
Ještě pro zajímavost, takhle to vypadalo na přelomu 19./20. století http://chartae-antiquae.cz/cs/maps/18221
17.04.2019 09:41Srovnejme si to s dneškem, kdy se svět prý propojuje :-)
aggu :
Pavel: skvělý web ;)
17.04.2019 09:57Permonik :
S200: A jo, já se blbě podivál do mapy. :-) Ale když se divám na rozpis to EC 111 tak v některé dny to jede po jine trase přes rybnik, kde je nižší rychlost.
17.04.2019 10:07