Sad Boženy Němcové, který se nachází na velmi frekventovaném místě rohu ulic Mariánskohorská a Sokolská třída, projde v průběhu následujících deseti let zásadní proměnou. Čeká jej postupná obnova dřevin, doplnění keřů, záhonů i mobiliáře.
„Je to pro nás pilotní projekt dlouhodobé revitalizace parku v našem obvodu tohoto druhu. Po loni dokončené pasportizaci stromů bude tento krok dalším posunem k systematické péči o zeleň v našem obvodě, ve které jsme dosud bohužel zaostávali. Postupně pak podobný plán připravíme i pro další naše parky a sady,“ říká místostarosta Rostislav Řeha.
V současné době je toto místo značně nepřehledné a díky hustým korunám stromů působí temně. Patro listnatých stromů, které je tvořeno převážně jírovci, je ve velmi špatném zdravotním stavu. Stáří těchto stromů je 41 let a více, navíc jsou napadeny bakteriální houbovou chorobou. V průběhu revitalizace proto dojde k bezpečnostním a zdravotním ořezům těchto dřevin, nemocné stromy budou postupně káceny a v jednotlivých etapách nahrazovány novou výsadbou. „Za účelem postupné obnovy jsme revitalizaci rozdělili do 3 etap tak, aby se nově vysazené dřeviny mohly ujmout a stabilizovat. První etapa, která nyní začíná, potrvá celkem tři roky. Pracovat na ní budou zaměstnanci našich Technických služeb Moravská Ostrava a Přívoz,“ komentuje místostarosta Rostislav Řeha. V této etapě je naplánováno odstranění 34 listnatých stromů, některých keřů a invazivních druhů. Nově vysazeno zde bude 18 stromů, dále keře a záhony. Velkou proměnou projde především plocha kolem tramvajových zastávek, kde bude vyšlapaný trávník nahrazen mlatovými povrchy, které v třetím roce doplníme sedacími kameny. Předpokládané náklady na realizaci této etapy jsou ve výši 5,6 mil. korun.
„Výsledkem celkové revitalizace sadu bude atraktivní prostor, kde si lidé budou moct bez obav krátit dlouhé chvíle. Sad bude prosvětlen, oživí jej kvetoucí keře a travnaté záhony s bylinami a cibulovinami a budeme rádi, když se tento park stane další ozdobou našeho obvodu,“ dodává starostka Zuzana Ožanová. V průběhu následujících deseti let plánuje investovat městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz do sadu Boženy Němcové zhruba 13,7 mil. korun.
Každá revitalizace parků je samozřejmě velmi vítána. Nicméně ani tomuto místu se nevyhnulo použití zámkové dlažby jako hlavního materiálu ploch pro pěší. Naopak velmi pozitivní je, že se konečně uvažuje s použitím mlátových ploch na exponovaných místech.
zdroj: zelenvcentru.cz
adamous :
Jsme v Ostrave, takze zamkovka rullez. Cim vic low-cost, tim vic Adidas!
12.04.2021 08:18Mx :
10 let obnova jednoho parku: z pohledu občana = uživatele města: nejdříve se vykácí 34 velkých vzrostlých stromů, nasadí 18 maličkých. Zřejmě všech 34 jsou komplet na odpis. Pak do 3 let mlatový povrch na malé části parku a pár kamenů na sezení. Plus keře a záhony. Do 10 let komplexní dokončení opravy takto malého parčíku. “ ani nevíme, co se 7 let bude ještě kutit. “Postupně podobný plán připravíme na další parky”. Zámkovka – no comment – Ostrava. Tak nevím, nemám se bát – není to nový trend rekonstrukcí? Něco jako, že koncertní halu postavíme do 10 let, ale nejdříve zaplatíme drahý projekt a oplotíme staveniště, mezi 5 a 10 rokem postavíme základovou desku atd? U tak malého území zkrátka nerozumím 10leté rekonstrukci, která je navíc založena z pohledu občana hlavně na vykácení 90% zeleně. Má se mi to líbit?
Mx :
Mám na mysli v 1. etapě za 3 roky z 90% založené hlavně na vykácení většiny vzrostlé zeleně. Tak rovnou můžeme nazvat: “zaplatíme už nyní projekt. Vykácíme to tam, protože se nám nechce camrat s nějakou selektivní rekonstrukcí zeleně a nový park se snadněji dělá od nuly. Trošičku nějaké minimum uděláme nově a když zbudou peníze, možná za 10 let to bude opravené celé. Pokud někdo na radnici nebo nové vedení nezmění názor”…
12.04.2021 08:48Mx :
A pokud si vzpomínám, to vzrostlé patro stromů zakrývá nevzhledné části domů, nemyslím, že tam jsou zrovna pohledné stavby kolem parku.
12.04.2021 08:51Johnny :
Mx: No on by ten desetiletý plán dával smysl ve chvíli, kdy by výsledkem měla být nějaká mimořádná kvalita, na kterou MO sice peníze najednou nemá, ale každý chápe, že stojí za to si počkat. To by ale součástí toho přípravy projektu musela být mezinárodní soutěž, která by vyřešila i širší prostorové vazby a komplexně nastínila rozvoj lokality v budoucnosti. Na položení zámkovky se čekat 10 let skutečně nevyplatí.
thvari :
vykácení stromů se zdá v pořádku, park je pocitově nehostinný, příliš mnoho stínu, skoro tam neroste tráva, nepůsobí to jako udržovaný prostor, což si myslím, že se zlepší. obrovský problém jsou ty „širší prostorové vazby“, o kterých mluví Johnny. například si nedovedu představit vysedávat na kamenech u zastávky, když je vedle dálnice. ten hustý provoz dělá to místo tak neuvěřitelně nepříjemným pro pohyb po svých, že bez odklonu nebo zklidnění dopravy nemáme šanci docílit správných výsledků. nemám asi jasnou odpověď na to, jak vyřešit příjezd z Poruby do centra, ale Přívozu ta hustota dopravy v těchto místech těch dvou obrovských křižovatek neuvěřitelně ubližuje. přitom stačí poodejít opodál, k Hotelu a restauraci Loft, a najednou jste v úplně jiném světě, v krásné, klidné čtvrti, kterou ale z pohledu chodce od zbytku širšího centra pocitově odřízla frekventovaná silnice.
12.04.2021 11:09Rostislav Řeha :
Ja bych (nez kdyztak odpovim na zbyle veci) rad podotkl, ze tohle neni prava investicni akce, mozna z toho vyplyvaji ta nektera nedorozumeni…
12.04.2021 12:07Projekt je primarne koncipovan jako obnova a udrzba zelene, proto je rozprostrena do 10 let a postupne dochazi k ruznym upravam – ano, na zacatku intenzivneji a pozdeji uz mene intenzivne, ale kazda etapa ma svuj ucel. Uprava stavajicich (!!) povrchu je v podstate dodatkova cinnost, bez nutneho stavebniho povoleni, dalo by se asi spise rict „estetizace“.
Co se dopravy tyce, v budoucnu by melo dojit k propojeni Marianskohorske a Porazkove (viz. https://www.msstavby.cz/propojeni-ulic-marianskohorska-porazkova-20-01-2017/ ), cimz dojde ke zmenseni intenzity dopravy kolem zminene krizovatky. Ten projekt je v podstate v dokoncovaci fazi a v nejblizsich letech by se mohla realizovat.
thvari :
Rostislav Řeha: Jak ale víme ze zkušenosti, to bude fungovat jen v případě, že tam řidiče donutíme jezdit, například tím, že Nádražní uzavřeme (nebo na ni alespoň nenecháme auta odbočovat), aby po ní nešlo projíždět dále do centra a vy byli nuceni použít Porážkovu. Což by zpřehlednilo tu šílenou křižovatku, kde vás v autoškole a pak i po ní berou mory, zároveň by to odstranilo nutnost některých odbočovacích pruhů, čímž by to místo pro chodce okamžitě získalo na bezpečnosti a atraktivitě. To je znovu to komplexní řešení problému a já se nedomnívám, že by město mělo něco takového připraveno. Což znamená, že přesně víme, co se stane, až postavíme ulici Porážkovu. Intenzita dopravy zůstane v Přívoze stejná a zároveň se začne jezdit po další silnici v širším historickém centru.
12.04.2021 12:39David Witosz :
thvari: Zdravím.
12.04.2021 18:08Bingo !!!
Když bude Porážková dostavěna, Nádražní nebude určena pro tranzit, pro tranzit se uzavře. Přesně tak uvažujeme. Tedy minimálně od Českobratrské po Elektru zklidnění dopravy a kroky směřující k tomu z tohoto úseku udělat víc městský bulvár.
Pavel :
at uz se ta porazkova postavi. mnohem radsi v klidu tam, nez tramvaje, chodce a parkujici nakladaky na nadrazni kazde rano. na druhou stranu kdyby vsechen tranzit musel pres porazkovou, nedokazu si predstavit tu krizovatku u podjezdu. proc lidi sami nenechat rozhodnout se kde to maji nejlepsi nez zase porad neco zakazovat.
12.04.2021 19:12S200 :
David Witosz: Vzhledem k tomu, že se denně pohybuji na Nádražní v oblasti u dolu Jindřich, tak mohu konstatovat, že tato část Nádražní je velmi klidná, z čehož vyplývá, že už dnes se Nádražní pro tranzit prakticky nevyužívá (asi mj. proto, že nikoho nebaví stát autem za tramvajemi v zastávkách Stodolní a Elektra). V této oblasti dnes jako tranzitní funguje ulice Poděbradova v kombinaci s Porážkovou. Tím chci říct, že prodloužená Porážková bude mít vliv na intenzitu dopravy někde mezi Muglinovskou a Křižíkovou, ale rozhodně ne mezi Českobratrskou a Elektrou.
12.04.2021 20:51Mx :
Pane Řeha: s revitalizací čehokoliv ve stylu vykácení téměř všech vzrostlých stromů mám prostě problém. Je to barbarství v začouzené Ostravě. Místo selektivního kácení a ořezů. Doufám, že nejsem sám. Vy to navíc nazýváte obnova a údržba zeleně, to mne děsí. Co se týče dalších úprav, uvědomte si, že jak se to udělá, tak to bude 50 let vypadat. Kameny mi nevadí, bude se na ně hezky koukat. Ale jestli zbytek bude zase ošulený, rozumějme “standardní”, vznikne jen další standard = průměr. Tak se tedy nechám překvapit a 10 let to budu sledovat
12.04.2021 22:21Crazym :
David Witosz: Boha jeho, běžte už s tím vaším zklidňováním do víte kam :-) Tady se zklidňovalo až tu chcípl pes a pak to paradoxně vždy nějaký přivandrovalec a inženýr lidských duší jen neustále vylepšujete třeba zrovna třeba tou Nádražní. Dokud nebude vybudovaná infrastruktura okolo jsou všechny úvahy o zklidňování předčasné, k ničemu a jenom smolí lidi co tu žijí a žili celý život. No a ti jsou tak nadšení z těch přivandrovalců z různých děr co jim chtějí neustále vylepšovat život a z Městských Pohůnku taky sebraných z kdejakých ř.tí co se vám taky neustále s.rou do života, že ti co na to měli už dávno hlasovali nohama, sebrali se a zmizli odtud pryč. Důsledek vidím denně kolem sebe, místo nich se sem nahrnuli do přehnaných nájmů lidé na přechodnou dobu bez vztahu k majetku a ani k městu a ti co tu opruzují jen v pracovní době a po ní se vypaří a všichni mají vše na háku. Škoda slov :-(
12.04.2021 22:36Jméno :
Crazym: Mi to přijde jako dobrý plán. Přes týden jsem v Porubě, a když se chci jít projít s rodinou v klidu a kávou s sebou, tak si zajedu do centra. Pro mne je to ideální stav. Jediné co mi vadí je to, že se nedá nějak klidně přejít z centra do Komenského sadů, je potřeba překonat Českobratrskou. To je potřeba ještě nějak doladit.
13.04.2021 10:01thvari :
Crazym: v tomto s tebou tedy nesouhlasím. hustotou dopravy je to v některých místech tragické (pro mě Přívoz, kde se rád pohybuju pěšky, tam je to podél těch tahů jedna velká, zaprášená automobilová bída – a to sám jezdím i autem a v něm se tam vlastně cítím nejlíp, jaký to smutný paradox) a nevšiml jsem si, že by se to nějak pozitivně projevilo na tom, kolik lidí v městě bydlí, kolik jich tam tráví volný čas nebo nakupuje. i když je snadné do města přijet a zaparkovat, o víkendu a po večerech to stejně skoro nikdo nedělá a město, kde to žije, vypadá přece jen trochu jinak.
že není vybudovaná infrastruktura okolo, tomu teda nerozumím už vůbec. infrastruktura pro auta je v Ostravě naprosto špičková, všechno podstatné až na severní spoj do Poruby nám stojí a jestli mi v Ostravě i okolí něco opravdu vyhovuje, pak je to komfort, který mám, když někam jedu autem. to je základ, který ale dle mého musíme rozvíjet i jinými směry.
co mi naopak vadí je absence použitelné městské cykloinfrastruktury, která je buď neexistující, nebezpečná nebo naprosto nelogická a bohužel se z mého pohledu nepočítá z žádnými zásadními změnami, protože většina lidí nechápe, proč a jak by se měly samostatné stezky stavět. město sice mohutně podporuje bikesharing, ale pohyb na kole po městě je dost punkový, čest všem výjimkám. kolem řek a v okolí jsou stezky mnohem lepší, to oceňuju.
no a konečně jako chodec mám taky pocit, že jsem spíš na okraji zájmu než v jeho středu. jasně, jsou skvělá místa a je jich spousta, ale zrovna Nádražní je přes všední dny nepříjemná a pořád příliš frekventovaná, prostor před Ostravicí, který by měl být v ideálním případě přirozenou pěší zónou před nádherně opravenou ostravskou dominantou, prakticky neexistuje. pohyb od OC Karoliny, kolem níž se mi to z pohledu pěšího naopak docela líbí, je směrem na Masarykovo náměstí nelogicky blokován, přitom prostor před Ostravicí leží přesně ve směru chůze mezi těmito dvěma body. Do budoucna je spojnice Masarykáč – Ostravica – Karolina řešitelná právě jen odklonem dopravy z tohoto prostoru jinam.
klidně tomu říkej inženýrství lidských duší, lidi taky věřili na magii, než zjistili, že se dá ke světu přistupovat systematicky a logicky a hledat kompromisní řešení, které vychází z potřeb všech uživatelů města, přihlíží k jeho prostorovým souvislostěm a celkovému kontextu. jsem jen poučený laik a rád si nechám poradit od jiných, ale to pak člověk musí artikulovat věci nějakým racionálním způsobem, což se ve zdejších diskuzích naštěstí většinově děje a za to všem zúčastněným patři velké díky.
13.04.2021 12:58Crazym :
Jméno: Přesně o tom mluvím, mě by přišlo jako dobrý plán kdyby sem nejezdili se procházet lidi z deset kilometrů vzdáleného bydliště :D A hlavně aby pak nepotili nesmysly o tom jak a proč by to tady mělo být a vypadat aby se jim tu lépe procházelo :-) Hele kdyby někdo pokud možno z nějaké prdele přijel k Vám do bydliště a řekl, že mu tady vadí provoz, auta a bůh ví co ještě když se tam prochází a proto by bylo vhodné tam udělat třeba pěší zónu a vytlačit ty zlé automobily někam jinam to by bylo keců co? :-) Najednou by jste se nedostal autem ke svému baráku a na nejbližším možném místě k odstavení Vašeho vozidla by furt stály auta lidí co se k Vám přišly projít či jinak kulturně vyžít a do toho by Vás buzerovali nějací divní lidé co se neumí uplatnit na trhu práce a tak nosí uniformu za peníze co musí vydělat někdo jiný, to by jste asi nebyl moc nadšený ne? A to ani nemluvím o lidech co přitáhli já nevím, třeba z Karviné a přesně vědí co by bylo pro Váš spokojený život tady to nejlepší a že tady by se mělo proto udělat z té či oné ulice víc městský bulvár samozřejmě ve Vašem zájmu :-) Zajímavé je, že takoví lidé málokdy vylepšují tam odkud přitáhli a nejaktivnější v tom vylepšování bývají ti co pak u svého úřadu sednou do plechovky a odfičí někam 40 km daleko třeba na Čeladnou :-) Jak říkám, škoda slov.
13.04.2021 22:20Crazym :
Jméno: Přesně o tom mluvím, mě by přišlo jako dobrý plán kdyby sem nejezdili se procházet lidi z deset kilometrů vzdáleného bydliště :D A hlavně aby pak nepotili nesmysly o tom jak a proč by to tady mělo být a vypadat aby se jim tu lépe procházelo :-) Hele kdyby někdo pokud možno z nějaké prd.le přijel k Vám do bydliště a řekl, že mu tady vadí provoz, auta a bůh ví co ještě když se tam prochází a proto by bylo vhodné tam udělat třeba pěší zónu a vytlačit ty zlé automobily někam jinam to by bylo keců co? :-) Najednou by jste se nedostal autem ke svému baráku a na nejbližším možném místě k odstavení Vašeho vozidla by furt stály auta lidí co se k Vám přišly projít či jinak kulturně vyžít a do toho by Vás buzerovali nějací divní lidé co se neumí uplatnit na trhu práce a tak nosí uniformu za peníze co musí vydělat někdo jiný, to by jste asi nebyl moc nadšený ne? A to ani nemluvím o lidech co přitáhli já nevím, třeba z Karviné a přesně vědí co by bylo pro Váš spokojený život tady to nejlepší a že tady by se mělo proto udělat z té či oné ulice víc městský bulvár samozřejmě ve Vašem zájmu :-) Zajímavé je, že takoví lidé málokdy vylepšují tam odkud přitáhli a nejaktivnější v tom vylepšování bývají ti co pak u svého úřadu sednou do plechovky a odfičí někam 40 km daleko třeba na Čeladnou :-) Jak říkám, škoda slov.
13.04.2021 22:22