Dopravní spojení mezi oběma státy řešili, mimo jiné, čeští a polští podnikatelé v rámci tradičního Setkání podnikatelů České, Polské a Slovenské republiky v Ostravě. Stěžejním projektem česko-polské spolupráce nejbližších let bude výstavba vysokorychlostní trati, která ve výsledku propojí Ostravu nejen s nedalekými Katovicemi, ale i se vzdálenějšími místy.
Lepší spojení pomůže všem, shodli se čeští a polští podnikatelé. „Chystaný úsek Katovice–Ostrava spojí ve výsledku vysokorychlostní tratí s maximální rychlostí 250 kilometrů v hodině moravskoslezský region až do Pobaltí,“ konstatoval v rámci své přednášky na konferenci Jan Janoušek ze Stavební správy vysokorychlostních tratí, spadající pod Správu železnic.
Vedle Ostravy by se měla podobná trať stavět i mezi Hradcem Králové a Vratislaví, přípravy moravského vysokorychlostního napojení jsou ale blíže úspěšnému konci.
„Výstavba by měla podle polské strany probíhat v letech 2026–2029. V Polsku se stále ještě rozhoduje o některých variantách trasy, na Ostravsku už je víceméně jasno,“ doplnil Janoušek.
Jediná nejasnost na české straně mezinárodního projektu je zatím v místě, kudy vysokorychlostní trať povede přes státní hranici. „Jedna varianta vede podél dálnice D1 u Bohumína, druhá pak poblíž Dolní Lutyně,“ konstatoval zástupce Správy železnic. „Z našeho pohledu je lépe vnímána varianta přes Dolní Lutyni, kde se sice musí vyřešit problematický úsek Natura v okolí řeky Olše, okolo dálnice je ale více problémů, hlavně technických. Navíc by se výrazněji musela přebudovat železniční stanice v Bohumíně.“
Pokud by měla výstavba vysokorychlostní trati ve směru na Polsko začít už v roce 2026, moc času na přípravu nezbývá. „Na přípravě spolupracujeme s polskou organizací Centralny port komunikacyjny. Už jsme zažádali o změnu zásad územního rozvoje, její projekt je již zpracován a příští týden má být schvalován,“ dokončil Janoušek.
zdroj+cely článek: idnes.cz
balde :
Pecka, už se těším, až si sednu na vlak v Ostravě a v pohodě dojedu do Katovic na letiště a časem do Krakova. #fuckpragueairport :D
Pezos :
Rychlodráha do tří let, teleport do pěti :D
21.06.2023 08:11Tomas :
balde: To souhlas,já bych raději aby se vzhledem k tomu,že Ostravské letiště podařilo,umístit výdělečné Cargo…Se vedení letiště zaměřilo na snížení cen letenek pro koupáky +snížení cen zájezdu pro koupáky ++dostatečně počet,přidání už konečně nějakých nových nízkorozpočtových linek..Protože není normální,že v čase se kromě Londýna a Varsavy..nic nepodařilo…vyjednat,chtěl bych vidět,důvod…Já chápu,že vyjednají jednu nebo dvě linky ročně,ale pokud žádnou,je třeba se ptát na důvod..
21.06.2023 09:20Dan :
Tomas: Cenu letenek neovlivnuje letiste (krome poplatku za vyuziti plochy), ale cestovni a letecke spolecnosti.
21.06.2023 09:33Tomas :
Dan: Tak pokud je zájezd z Prahy,Brna,levnější(dle reakci pod články o to lidé píší),tak předpokládám,že jako zakaznik,nebo provozovatel letiště,chci vědět důvod.A tento důvod je předmětem jednání o cenách.Takze máš pravdu,ale je možnost o tom jednat…a pokud nejednas,není důvod proč by cestovky nebo nebo letecké společnosti řešili…
21.06.2023 10:10adamous :
Si stejne rikam, skoda, ze ta rychlodraha nevede pres Mosnov. To by pak bylo pro letiste jine kafe.
21.06.2023 10:21Tomas :
Tomas: Lidičky,můžu se zeptat?…Jaký je důvod,že napíši příspěvek o letišti a možnosti rozvoje(mám pravdu) a vzápětí dostanu 4minusove palce..vím,že se s tím manipuluje(ubírá,přidává)…ale nenapsal jsem nic co by nebyla pravda…tak to opravdu se dává jen z principu,nebo ti lidé co mi záměrně nechtěli lítat z Mošnova?
21.06.2023 10:30ovisna :
Rychlodráha do tří let? To je napsané, jakoby od teď do tří let měla být dráha hotová :D
Vyskovicak :
30 let bych věřil, ale 3 roky… na pohádky jsem už starý
21.06.2023 13:15potkan :
Vyskovicak:
ale to mají stavět Poláci směrem na naše hranice, tomu bych i věřil. Jen mám obavy o ty zbylé 4 nebo kolik kilometrů na našem území :)
David.Witosz :
Tomas: Zdravím.
Sic jsem Vám palec dolů nedal, dovolím si sdělit pár informací a osobní názor „proč“ je Vaše úvaha mylná.
1. Osobní letecká doprava z Ostravy je dle mého názoru naprostá blbost a nonsens, který jen konzumuje peníze daňových poplatníků. Proč? Protože představa, že každé krajské město bude mít mezinárodní letiště je neekonomická fikce. Ostrava má v těsném sousedství úspěšná letiště Katovice a Krakov, s mnohem větší nabídkou a tyto letiště jsou velmi blízko. Když vezmu příklad z Japonska, tak například Kyoto nemá mezinárodní letiště. Využívá letiště v Osace, kdy z letiště jedete vlakem cca 45 minut do centra Osaky a následně cca 20 minut vlakem do centra Kyota. Pokud z Ostravy bude VRT do Katovic 30 minut a následně 30 minut na letiště, pak … . Jen pro představu, Kyoto samotné má 1,5 milionu obyvatel.
2. Byl jsem účastník jednání v Katovicích, kdy se před 3 lety řešilo trasování VRT. Katovice nesouhlasily s tím, že je VRT mine a že budou mít stanici za městem. Lobbing, aby šla trať centrem, ve kterém Ostrava jako partnerské město Katovice podpořila (na jednání mou osobou), se zdařil. Důvody však nebyly „jen“ spojení měst centrum – centrum, ale zejména systém na který Poláci VRT staví. Ten systém má totiž před Varšavou stanici u nově budovaného mezinárodního letiště. Tedy všechny VRT vlaky přijíždějící do Varšavy budou projíždět novým mezinárodním letištěm, které se má kapacitou blížit obřímu Frankfurtu. Poláci tedy jedou strategii, kdy mezikontinentální lety bude obsluhovat Varšava a Evropu zas regionální letiště. To pro nás v Ostravě znamená, že letiště v Katovicích budeme mít do hodiny a Varšavu něco přes dvě hodiny. Jenže tu Varšavu budeme mít tak, že vystoupíme přímo na letišti, bez přestupu a navíc ta Varšava má násobně větší nabídku než například Praha již dnes. Do budoucna to bude ještě markantnější. Pro Katovice je pochopitelně zase atraktivní aby obyvatel Katovic nastoupil v centru města a vystoupil přímo na letišti Varšava bez přestupu.
3. Když zde byl v Ostravě x krát velvyslanec Japonska, měl mnoho dotazů, které zejména reflektovaly požadavky případných japonských investorů. To že Ostrava nemá plnohodnotné mezinárodní letiště ho nechalo naprosto chladným. Naopak hodně ocenil, že je Ostrava úspěšné cargo letiště, navíc se spojením na železnici. To velmi kvitoval a mimochodem nám to závidí i ty Katovice (ve vtipu jsem jim nabízel „koleje za cestující“, ale s úsměvem odmítli). Následně se velvyslanec Japonska ptal na rozvoj železniční sítě a zajímaly ho budoucí časy na huby jako Varšava a Vídeň. I tato zkušenost mi osobně dokazuje, že naše myšlení „letiště do každého krajského města“ je chybné a že absence osobní dopravy z Mošnova není žádnou nevýhodou.
Závěr?
Cargo letiště má velikou budoucnost, držme se ho. Nesnažme se vytvářet trh kde není a naopak se snažme propojovat efektivně s Katovicemi a Krakovem, protože tahle spolupráce má obrovský potenciál. Katovice s Krakovem představují prostor ve kterém žije cca 4 milionů obyvatel, Ostrava a okolí je další milión. Investoři ze zahraničí tedy právě zde, v této lokalitě, vidí do budoucna velký potenciál, protože aglomeraci 5 milionů plus jen tak v Evropě nenaleznete a svými parametry je schopna zaujmout i Japonce, kteří jsou na obrovské aglomerace doslova machři a nějaké „městečko“ o milion obyvatelích na ně dojem neudělá. Opusťme tedy bláhovou myšlenku Mošnova jako brány pro cestování a zaměřme se na propojování aglomerace (CR-PL), která nám přinese mnohem více užitku a ve finále i možností (nejen) cestování.
Hezký den Vám všem.
PS Ano, tohle budou stavět Poláci, dokonce dělají i studii českého úseku (dohoda se SŽ). A kdo podceňuje Poláky ať si pustí animaci vývoje polské dálniční sítě za posledních 10 let. Jen upozorňuji, že Vám to může „urvat výfuk“ ;)
rom :
David Witosz:
pěkná slova, líbí se mi to myšlení – ale pořád tu slyšíme o obrovském potenciálu atd.- výsledek je, že se rozvíjí Katowice a Krakow, u nás Brno a Praha – a Ostrava nic. Kde jsou ti investoři, roky se o tom mluví a výsledek nula – kde je chyba?
010101 :
Dobrý den,
nemá někdo prosím informace / mapu plánovaných polských rychlodrah? Děkuju!
21.06.2023 14:25David.Witosz :
010101: Zdravím.
Model
https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/pasazerski-model-transportowy
A zde varianty pro jednotlive kraje (wojewodztwa)
https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/kolej
Zde nas soused
21.06.2023 14:56https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/slaskie
https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/stes-linii-kolejowej-nr-170-katowice-granica-panstwa-ostrawa
PetrK :
Tomas: protože píšeš jak tatar, nikdo nemá zájem louskat ten tvůj interpunkční freestyle
Michal :
Zas ten ostravský potenciál? Ježišmarjá, to už je ale fakt ohraná písnička.
21.06.2023 19:13Permonik :
David.Witosz:
Pěkný obsáhly příspěvek, ale…
K 1, Není náhodou osobní letecká doprava hlavní zdrojem přijmu letiště Ostrava? Těch 400 tis cestujících není zanedbatelná položka. Sice větší počet vzletů a přistání mají prckolety, ale jejích poplatky jsou daleko menší.
Nesrovnával bych aglomerace Ovy + Katowic s aglomeracemi Osaky a Kyoty, kde určitě je hustá sít HMD doplňující ten vlak. Dostanou se obyvatele Kopřivnice, Opavy, Olomouce za 60 min do Krákowa na letiště?
V ČR je 6 mezinárodních letišť s civilním provozem a krajů je 13 + Praha. To trošku vyvrací tvrzení že každé krajské město má svoje letiště.
Proč by nemohla nabídka Ostravy doplňovat nabídku Krákowa a Katowic?
21.06.2023 20:41thvari :
Permonik: Chtěl jsem namítnout podobnou věc, měl jsem za to, že chceme, aby z té Ostravy lítalo alespoň něco, rozhodně teď už nikdo nečeká, že budeme Katovicím konkurovat. Ale tak je to samozřejmě vždy otázka poptávky, bez platících zákazníků nemůže existovat byznys. Jen mi to připomíná například letiště v Haagu-Rotterdamu, dalo by se taky říci, že je to ve světle toho, že z Haagu i Rotterdamu jsi za půl hodiny autem na Schipholu, naprosto zbytečné letiště, které dupluje něco, co existuje ,,100 metrů vedle“ – ale holt tam očividně je poptávka po dalším letišti. Uvidíme, jak to bude v Ostravě v budoucnu. Výhoda budoucnosti je, že se nedá nikdy úplně předpovědět a co se zdá teď nemožné, může být za pár let samozřejmostí.
21.06.2023 21:04Patrik :
Hlavně by měl kraj oslovit cestovní kanceláře proč z Ostravy již několik let nabízí pouze a jen 16 destinací, které jsou už několik let stejné, zatímco z Brna letos je destinací mnohem a mnohem víc (především Čedok) a nově budou mít také přímé lety pro CK do Thajska. Potom je jasné, že letiště v Brně bude mít víc odbavených letadel a cestujících. Ale jen proto, že to nabídly CK, které na Ostravu se*ou. Měl by se už konečně někdo ozvat. V roce 2023 je 16 destinací totální nic a bída a děs. Jenom v samotném Řecku by mohlo být 10 destinací…
21.06.2023 23:47ELB :
Takový malý paradox. To nadšení z rozvoje letecké dopravy na stránkách, kde je v kursu (a je to tak dobře) tzv. modrozelená infrastruktura. Letecká doprava má spolehlivě největší nnožství CO2 na „osobokilimetr“. Lidé nadšeně a masově létající do egyptských kulis na břehu Rudého moře a stejní lidé rozhořčení nad tím, že parkovací domy ve městě nemají zelené střechy nebo solární panely.
22.06.2023 08:14Tlusty :
Dobry den. Za sebe bych uvital spojeni do Vidne, pripadne Mnichov/Frankfurt. Nic vic. Ale jak pise Thvari, je to o poptavce. Pokud neni, tak nebude nabidka. Na druhou stranu Katowice i Krakow jsou relativne dostupne. Lita tam toho dost, ale mit direct connection na jeden velky hub primo z OVy, ve vsi ucte k Warsawe, by bylo fajn. Z hlediska dojezdu je pro nas blizsi i Viden nez Pha:( K nabidce cestovnich kancelari – souhlasim 100%. Brno, pokud se nepletu, jen letos pridalo 9 destinaci. Otazka je, kolik cestujicich z kraje a okoli vyuziva prave polska letiste/CK, pripadne jim nevadi jet do Brna/Vidne/Phy.
Pane Witosz, muzete, prosim, uvest konkretni investice japonskych investoru v MSK? Me napada akorat Shimano v Karvine. Diky
22.06.2023 08:25ELB :
David.Witosz: Ano, kapitál nezná hranice státních entit a lidé se počítají od 5 miliónů výše … nečekaný postoj ze středolevicově orientované strany :) Takže pro rozvoj Česka opět jen Cargo cult a Big man tentokrát z Varšavy ? :) Splavnění Odry je neekologické, ale ostravské „cargo letiště má velikou budoucnost“ ? Ono je to těžké, mít na zřeteli všechny souvislosti, snadnější je plánovat šťastnou budoucnost v jednotlivých aspektech, pak to vypadá, že to má logiku …
22.06.2023 08:29Marian Kechlibar :
Ostravskému letišti bohužel velká „pasažérská“ budoucnost uletěla, a to říkám jako někdo, kdo bydlí 15 minut autobusem od něj. Poláci nás předběhli, nedá se nic dělat. Budeme rádi za pár pohybů denně, v koupací sezóně samozřejmě víc.
Ale ta vojenská / logistická budoucnost, ta zatím smysl dává, a rovněž je dobré mít rezervní letiště „pro každý případ“, od špatného počasí nad Katowicemi až po Covid 2.0, kdy by třeba Poláci z nějakého důvodu zavřeli hranice.
potkan :
Marian Kechlibar:
a kdo chce poděkovat hlavním viníkům, může osobně zajet do Čeladné poděkovat místnímu Pavolovi a připadně do Bruseli velkému Evženovi – ten proslul výrokem, že tady přece nebudou létat nějaké „loukosty“, protože zde bude létat business klientela a ta bude chtít prvotřídní služby….
Mošnov je pro osobku mrtev a ta polská rychlodráha na tamní letiště je naše velká naděje.
Tomas :
David.Witosz: Děkuji Davide,za obsáhlý koment ohledně letiště..Jelikož to bylo určeno mě,tak se k tomu vyjádřim…Opět se mi potvrzuje,že politici by měli být lidé,třeba z businessu,prostě lidé co něco dokázali,kteří chtějí něco změnit,jsou orientovaní na výkon ..Co se týká letiště,orientovali jsme se Cargo(nemám nic proti,jsem za to rád),ale bylo řečeno,že Cargo přinese peníze a ty potom napereme do linek na rozmetání.+další peníze z rozpočtu kraje .Já se prostě nedakazu smířit,že místní politici,řeknou nebudeme investovat do rozletání linek,přece může to zadotovat jiný stát a lidé můžou lítat odtama…potažmo po určité době,tvořit zisk.Ja respektují,že už Katowice nedozenem,ale opravdu domluvit 1-2linky/ročně,třeba se orientovat na linky co v Katowicích nejsou,aby nám Poláci pomohli s rozletánim…určitě bychom se měli zaměřit na více linek pro koupáky(Brno přidalo 9linek+Thajsko)..my bychom mohli domluvit Dubai(od pr.roku,letadlo B.Max.+když jsem se díval na jaře tak Katowice Dubai nelétají(bylo v nabídce jen Abu Dhabi(,takže bychom mohli stáhnout i Polaky)..aby zase Brnaci mohli letět touto linkou od nas,jednat s cestovkami o navýšení kapacity Ostrava,protože,člověk kupující zájezd se kozdorocne dovi,že už z Ostravy je vše vyprodáno..Jen Brno,Praha…+cenově taky na tom nejsme taky úplně dobře…mohli bychom to vyladit směr dolů ..Toto jsou věci,které by měli vést k navýšení počtu cestujících…Za B)co se týká investic,chtěl bych jako občan občas vědět,jaké jsou výstupy,jednání s investory,jezdíme na veletrhy Ostrava i Kraj- Mnichov,Cannes,jen jsem se poslední velký investor co tady přišel je Tieto,co se tedy podařilo?kolik investorů přijde?…jaký je výstup s jednání s velvyslanci?..že jich na radnici bylo..Potřebujeme stavět byty,Office,sektor zaměřený na služby,jedná někdo s firmami jako CTP(kdo vůbec přijde místo Tieta),+měli stavět druhou budovu vedle.Co ten Amsterdam Office..nemůžeme se vrátit do hry?,jedná někdo se Skanskou,HB Reavis a dalsi?(ti stavějí výškové budovy v Bratislavě,Warsave)…Prostě mi chybí informace v čase o výsledku jednání,novináři spí…Když zástupci,přijedou z třeba z Mnichova,kdybych nesledoval FB třeba i p.Macury,tak bych ani nevěděl,že někde byli…Ale nikdy jsem se nedostal k nějakým výsledkům..myslím,že ostatní to cítí stejně…
22.06.2023 11:29Graylag :
Marian Kechlibar:
22.06.2023 13:33Ostravké letiště nikdy žádnou významnou pasažérskou budoucnost ani nemělo a to ze dvou prostých důvodů. První je, že Češi narozdíl od Poláků nejsou zvyklí za prací cestovat. Zejména ne do vzdálenějších destinací. Jsou samozřejmě výjimky, ale v porovnání s Polskem, kde prakticky každý má v rodině někoho kdo jezdí za prací na západ, je to zanedbatelné. Druhý důvod je, že v Katowické aglomeraci žije téměř třikrát více lidí než v Ostravské.
Startovní podmínky pro osobku měl Mošnov možná o něco lepší než Katowice, ale pokud za ním stojí necelý milion lidí kteří chtějí létat maximálně jednou ročně do Řecka zatímco v Katowicích jsou přes dva miliony lidí, kteří chtějí každých pár týdnů pendlovat do západní Evropy, tak Mošnov nikdy neměl šanci.
ELB :
Graylag: Přesně tak, to je zcela výstižný popis předpokladů pro ekonomický úspěch Katovic (resp. katovické konurbace s více než 2 miliony obyvatel) oproti Ostravě. Poláci létají ve velkém za prací, Češi do Egypta. Češi jsou prostě příliš bohatí na to, aby uživili letiště v Ostravě útokem na švédské stoly v Egyptě 1x za rok, zatímco oproti Čechům chudší Poláci z tzv. Polska B pracují a živí své rodiny jako levná pracovní síla v zahraničí a cestují tedy mnohem častěji a je jich také jednoduše více.
22.06.2023 13:42Graylag :
Tomas:
22.06.2023 13:52Moc nechápu tyhle úvahy o tom, že má kraj zařizovat nějaké rozlétání. Volný trh vytvořil situaci, že smysluplné linky už létají z Katovic a Krakova a cestovky plánují z Ostravy jen tolik letů, které dokáží bezpečně prodat. Představa, že kraj bude domlouvat a dotovat linky které ekonomicky nevychází ani ve větších Katovicích a platit cestovkám za prázdné sedačky v charterech s nadějí, že si to „ruka volného trhu“ nějak rozmyslí je naivní a odtržené od reality. Jsem rád, že to kraj do určité míry stejně zkouší, když nic jiného abychom nemohli litovat že „coby kdyby“, ale je třeba se podívat realitě do tváře a přestat snít.
Tomas :
Graylag: Třeba proto,že je to běžná praxe při rozletavani linek.Dotuji se běžně i v tom Polsku(naopak ,ale je třeba být o tom přesvědčen.Kdyz napíši,že je to nesmysl a vyhazování prostředků občanů,ničeho nikdy nedosáhne..Každopádně tady bych vybral opravdu 1-2linky(třeba v Německu:Mnichov,Frankfurt)..nebo třeba Amsterdam,možná Pariz…domluvil se na schůzce přímo s managerem let.spolecnosti,co chtějí,za jakých podmínek atd…Máme taky výhodu,že na letišti,je opravná letadel..na to bych jako provozovatel let.spol.slysel…ze tam může být výhodnější servisní smlouva a pod..
22.06.2023 14:14Graylag :
Tomas: Na to ale musíte jít z opačné strany, musíte mít obyvatele kteří chtějí někam cestovat a to v MSK moc nehrozí. Jakmile máte velké množství lidí kteří by chtěli cestovat ale nemají čím, tak pak můžete investovat do rozlétávání linky, abyste ji udrželi v chodu než si ji ti cestuchtiví lidé najdou. Pokud ale máte obyvatelstvo které nevidí důvod někam pravidelně cestovat, tak můžete linku rozlétávat jak chcete, ale stejně si své cestující nenajde, protože ji nikdo ani nehledá.
Kolik lidí z Ostravska by chtělo cestovat pravidelně, řekněme jednou měsíčně, do Mnichova, Frankfurtu nebo Paříže?
22.06.2023 14:32Permonik :
Graylag:
A je vám jasné že Poláci narvali do Katowic prachy (případně jiné fin. kompenzace) aby ty linky rozlétaly? A u Mošnova to nejde?
Obyvatele MSK jsou aktuálně nucení cestovat z Vidně, Katowic a dalších letišť.
Tomas:
Mnichov, Frankfurt a většina evropských hl. měst je dostupná přes Varšavu. Do Mnichova to trvá s přestupem 3,5 hodiny.
Já bych spíše inventostoval do propagace kam se dá přes Varšavu doleťet.
22.06.2023 15:31O. :
Tomas: Budoucnost je ve VRT spojeni na Katovice, Varsavu a Viden. Mosnov je pro osobku mrtvy, jak uz bylo receno, muzeme podekovat zbojnikovi z Celadne a Evzenovi, v te dobe mel mozna Mosnov nejakou sanci pritahnout i ty Polaky. Dneska uz ne, je pozde, do rozjeteho vlaku nenastoupis.
22.06.2023 15:34Graylag :
Permonik:
22.06.2023 20:33Opakuji, Poláci masivně létají pracovat na západ. Češi maximálně na dovolenou. Když Katowice cpali prachy do letiště na rozlétání, tak jim šlo o to, aby místní létali přímo z Katowic místo aby se do té Anglie dopravili jinak. Když cpe do letiště prachy Ostrava, tak jen dotuje vození vzduchu, protože místní nevidí důvod někam pravidelně létat.
Jinými slovy, v Katowicích byla od počátku poptávka a šlo jen o to ji nasměrovat na nabídku letiště. V Ostravě významná poptávka nikdy nebyla a bez ohledu na to jakou budeme tvořit nabídku ani hned tak nebude.
Graylag :
O.:
22.06.2023 20:48Proč by Poláci, kterých je kolem Katowic skoro třikrát tolik a mají desetinásobnou poptávku měli chtít létat zrovna z Mošnova? Dává to zhruba stejný smysl, jako bychom chtěli obsluhovat Ostravsko z letiště Zlín.
Tomas :
Graylag: No my máme Londýn taky,nevím jak máme letadla plná,ale uživí se .Katowice mají i linky,kde se nejezdí pracovat ..Prostě já kdyby tu byla linka do Paříže,tak vezmu rodinu a jedu se podívat(ještě doplním za normální cenu)…příště třeba do Amsterdamu(bohužel nejsou linky)…do Polska se mi nechce…a za další nemám důvod,pokud vyloženě,nepotřebují někde letět,dělat kšeft sousednímu letišti ještě v Polsku…Znám lidí co třeba kvůli ceny letí do Turecka z Vídně,prome je časová var.natolik dlouhá,že mě to nezajímá.Ted jsem letěl z Prahy..Dubai(kdyby tady byla nabídka,stejně velkého letadla)..letěl bych od tadyma…není nabídka.I kdyby to bylo mírně drahsi než z Prahy…Protože,nic tak unavneho jsem nezažil autem tam brzo ráno(3hod.v autě)…pak 6hod.letadlo a pak zpět…to samé v noci..Kamarádka jela vlaken do PRAHY od tama Frankfurt,potom A380.. do New Yorku…Kdyby byla nabidka od sud Frankfurt,není důvod letět přes Prahu atd…
22.06.2023 20:54Graylag :
Tomas: Jak píšete že byste vzal rodinu a jel se podívat do Paříže (mimochodem taky bych to udělal) – v tom je právě ten háček. Jak často byste se tam takhle letěl podívat? Jednou za 5 let? Když budu uvažovat, že 10% obyvatel MSK si bude takhle dělat výlet jednou za 5 let, tak při denním provozu zaplní sotva půlku nejkratší A220-100. Přitom čím více letový plán zředíte, tím méně lidí bude ochotno cestovat. Krásně je to vidět třeba na té lince do Londýna, protože minimálně tři noci v Londýně už se pro rodinu docela prodraží, takže lidi o to více uvažují.
23.06.2023 06:11Zrovna ta linka do Londýna je ale dobrý příklad. Létá už nějakou dobu a zjevně se uživí. Ale ani to očividně nebude žádné terno, protože Ryanair počítat umí a přesto se do zahušťování letového plánu nebo přidávání linek nechystá.
Permonik :
Tomas:
https://zdopravy.cz/pul-milionu-cestujicich-na-spojeni-s-londynem-ryanair-slavi-deset-let-v-ostrave-150712/
Zde to není uvedene, ale vychází to asi kolem 80 procent.
Graylag:
No zrovna do Anglie letají česi i za práci, lita tám dost studentu apod.
Začina mi to přípominat co bylo dřiv slepice nebo vejce. Kam místní mohou lítat, když nic nelita?
https://www.flightconnections.com/flights-from-katowice-ktw (vyskakovácí okno na registraci je možne po 6 skundách zavřit). – když Poláci letají pracovně na západ, proč je nejvíce destinaci podél středozemního moře?
Jinak já bych osobně ocenil linku do Milana nebo Bergama.
23.06.2023 07:55O. :
Graylag: V te dobe to tak bylo. Katowice na tom byli jeste hur nez Mosnov a byly tady i napady, ze kdyz zmodernizujeme Mosnov, ze tam je i nejaky ten potencial pro Polaky. Ale Mosnov tehdy Tosan s Luksou totalne zazdili a Polaci naopak oteevreli Katowice nizkonakladovkam. Uz je to historie, ale tak to proste bylo.
23.06.2023 08:28Yann :
Co se týče charterových letů, nejsem schopen posoudit, jestli je poptávka po odletech z Mošnova dostatečná a jestli ji vůbec CK nějakým způsobem vyhodnocují. Zdá se mi ale, že spousta lidí (i z mého okolí) musí vzhledem absence nabídky na konkrétní dovolenkové destinace volit odlet z Prahy. Nejedná se o žádnou exotiku, např. Sardinie. Předpokládám,. že letiště v Mošnově obsluhuje částečně i cestující z krajů jako Olomoucký, Zlínský. Považuji tedy nabídku ze strany CK za nedostatečnou.
23.06.2023 08:46Tomas :
Yann: Vždyť jsem to psal,v létě zajdeš do cestovky,že chceš zájezd z Ostravy a řeknou že vše vyprodáno,což raději nepojedu,než bych se trmácel s rodinou třeba do Prahy(teď je třeba hledat důvod a vyřešit),protože z logiky věci pokud je něco plně,volím cestu jak letadla pridat,(že je volně jen Praha nebo Brno…)Taky ceny bývají vyšší…
23.06.2023 08:59Graylag :
Permonik:
23.06.2023 09:25Já neříkám, že Češi nelítají za prací vůbec, jen že Poláci jsou k práci v zahraničí mnohem ochotnější. V kombinaci s tím, že Katovická konurbace je i násobně větší je rozdíl v poptávce po letecké dopravě naprosto neporovnatelný. Tohle není vejce a slepice, ta poptávka po cestování v Katovicích nevznikla investicemi do letiště ale byla tam už předtím. Investicí do letiště se jen přesměrovala. Naopak na Ostravsku ta poptávka prostě není a ani masivní investicí do letiště nevznikne.
Ohledně destinací, poznamenal bych, že řada těch destinací ke středozemnímu moři je jen do konce léta. Naopak to, že jen do GB se létá na 6 různých letišť je myslím vypovídající.
Yann :
Tomas: Ano, vím, že jste to psal. To je stav nabízených zájezdů – vyprodáno. Pak jsou ale i ty, které v nabídce CK pro odlet z Ostravy vůbec nejsou.
23.06.2023 09:37Patrik :
Ano, z Ostravy je nabídka CK k moři velmi slabá nebo spíš tristní a zoufalá, jak jsem psal výše. Dohromady je to 16 destinací, které jsou několik let stejné. Nabídka by měla být minimálně cca 25-30. Zcela chybí Itálie, Chorvatsko, kontinentální Španělsko a Kanárské ostrovy, víc destinací by mohlo být v Řecku. Tady právě není řeč o žádné exotice, ale běžných dovolenkových destinacích. Z nabídky zmizela i oblíbená Černá Hora, nebo proč není Albánie, která je momentálně trhák? A abych nešel jen po CK, tak se divím, že aerolinky nenabídnou sezónní linky k moři, třeba Ryanair 3x týdně do Splitu, někam do Španělska či Itálie od června do září. Spousty lidí cestují bez CK. No a tím, že tady není žádná nabídka již dlouhé roky a je to známá věc, tak hromada lidí ani nemá zájem odtud letět a ani nehledá spojení odtud a rovnou míří na okolní letiště ať už v PL tak v Praze či Vídni.
A ještě pro koho Ostravské letiště je, určitě krom MSK i Olomoucký kraj, částečně Zlínský a myslím si že i část Slovenska, loni když jsem výjimečně letěl s CK z Ostravy, tak jsem slyšel několik slovensky mluvících lidí.
23.06.2023 11:06Permonik :
Graylag:
Jak víte že poptávka po cestování na Ostravsku není?
23.06.2023 11:17Graylag :
Permonik: Když se v Londýně podívám na gastarbeitery a poměr Čechů k Polákům, bude to kolik, 1:10? 1:15? Rozhodně ne těch 1:3,6 které by odpovídaly populaci.
23.06.2023 12:19Když to zkusím vyjádřit čísly, letiště Katovice obsluhuje oblast s trojnásobnou populací ochotnou třikrát více pravidelně cestovat za prací, čili vypočteno od boku 9x taková poptávka. To se bavíme o pravidelných cestujících ochotných létat v zimě/létě a kteří dokáží letiště uživit.
Na druhou stranu Češi jsou bohatší než Poláci, takže budou mít větší poptávku po letech do dovolenkových destinací. Ovšem to že se na ty tři měsíce v roce všichni nahrneme na letiště to letiště moc neuživí.
Podle toho to taky vypadá. Katovice jedou. No a Mošnov… je tak maximálně na ty dovolené.
Tomas :
Patrik: Přesně tak,někde jsem četl,že se má nabídka rozšířit pro dovolenkare+nějaká práv.linka(vše od příštího roku)…Mimojine v minulosti jsem byl na dovolené někde kolem r.2002 ve Splitu(odlet z OV)…proč toto nefunguje nevím+vím,že se létal i třeba Istanbul z OV…byli letenky i v rámci zájezdu…to by mohl s nějakou nizkorozp.spolecnosti dobry trhák… třeba Vojta by mohl prozradit více ..pokud ví…
23.06.2023 13:05vojta :
U cestovek – třeba čedok tady expandovat nějak zásadně nikdy nebude, protože matka polská Itaka, a ta si tady logicky konkurenci pro své katowice nikdy nevytvoří. S Wizz Airem je to stejné. V Ryanairu je nějaký problém ve vedení, česko mají na starost stejní lidé, co polsko, a jejich nabídka je obecně z česka velice slabá, komunikace s nimi je naprosto tristní, letištím slibují, ale nedodržují. Letištím se celkově ani nevyplatí s nimi jednat, protože ten přínos point to point lowcostu je velice mizerný, oproti cargu apod., tam jde fakt jen o to mít linku navíc, ale nemáte z ní prakticky nic, pro manažery je nepoužitelná atd… Jiné společnosti by se neuživily. Třeba KLM, šli do katowic, velká sláva, po pár týdnech konec, protože lítali prázdní. Nezdá se to, ale ta kupní síla opravdu není tak velká. Zjišťoval jsem si, kolik Čechů lítá z katowic, jestli je to fakt tak oblíbené letiště, a jsou to i na mě překvapivě nízká čísla. Příští rok by něco mělo být, máme štědrý Kraj a aspoň ten LOT se udrží a minimálně časy zlepší a přidá. Musí. Zase se to nezdá, ale pro ty cestující za prací je fakt klíčové minimálně dvakrát denně, vždy ráno a večer. Ten mišmaš co je teď ze zkušenosti nevyhovuje každému. Ale zase, je tady tolik obyč cestujících, co to letadlo vyplní? Není. Takže to těm pár manažerům budeme muset dotovat. Všechno souvisí se vším. Roky hledám a přemýšlím nad cestou, kterou by tady ty pasažérské linky rozjet šly, přemýšleli nad tím ve vedení letiště lidi, kteří přišli ze špičkových postů, viz předminulý obch. ředitel, který přišel z Blavy, tu vytáhl ze sra#ek, pak díky němu máme aspoň to cargo a lot, teď je v emirátech a na prťavém letišti uprostřed pouště kam nelítalo nic najednou představují snad co týden dva velké dopravce. Jeho nástupce to samé. Velká persona z Košic, kam dotáhl velké hráče jako Turky, po štaci u nás, kdy se prakticky nic nepodařilo, pokračuje zase tam. Fakt nevím. Kraj by to doplatil, podpořil, ale nejde to, nerad to říkám a sám tomu nevěřím, ale asi to fakt už tak bude. Teď je v pasažérské přepravě cíl zvýšit počet rotací do londýna, což by mělo být už, ale zase, ryanair slibuje a neplní, a snad do roka dvou přidá linku. Ale nesmí to být ty jeho poje#ávky, kdy schválně jako bylo Bergamo dá nepoužitelné časy, a pak se vymlouvá, že tím nikdo nelítá. Bodejť. A zadotovat Ryanair, aby ty lepší časy dal, je zase díky EU apod. nemožné…
Cargo pojede, bylo by toho víc, ale není to teď kde odbavit. Potřebujete profesionální zázemí, ne žádné stany, aby vám to v nich zmoklo a už se k vám budou společnosti bát, podobně, jako to jednou dokázali v Brně. Terminál už se staví, ten letištním kapacitám moc pomůže. Přičtěte si jednoho pravidelného pošťáka, cargo „pravidelné chartery“, takovou obdobu uzbeka, taky by toho mohlo být o nějakých pár letů týdně víc. Moc ale neexpandují, ti co to zařizují. Jsou fajn a svému oboru rozumí, ale šéf šel sedět, protože žil i druhý, trošku více pofidérní život, tak jsou teď potichu. K tomu jeden tradiční cargo dopravce, kterého si přetáhne firma z prahy, co tu bude stavět další cargo terminál, v článcích už to tady bylo.
Vojenské logistické centrum udělá tak jeden let za týden/dva, víc nečekejte. Fakt tady žádné zbraně nebudou a ty lehátka z pod pavučin se každý den tahat opravdu nebudou. Škoda. Třeba by i byla snaha a možnost tady ty pravé vojáky dostat, ale vidíte, co s lidmi dělaj sklady konzerv. Uvidíme, kam šoupnou střední transportní letadla, které asi budem kupovat a ze Kbel neodstartujou, ale pochybuju, že by to šlo přetlačit přes lobbing pardubic, které jsou přeci jen blíž praze. Job air už moc kde stavět nemá, ale dařit by se mu mělo i nadále. Strnad v tomhle jede fakt bomby. U lakovny nějaká šance na rozšíření a cca dvě další letadla týdně je. To je ode mě asi tak vše, psáno na rychlo a určitě s chybami. Kdyby mě ještě něco napadlo, dopíšu to.
23.06.2023 14:34Permonik :
Graylag:
Fakta sedí. Akurát z Katowic jen do VB to lita na 6 letišti cca 36 pohybu týdně, Ova – Stansted 2 pohyby tydně to je poměr spíše 1:18….
Ty dovolenkové destinace jsou od Května do půlky Října a podle výroční zprávy letiště to tvoří cca 60 procent přijmů, ostatní pohyby tvoří zbytek.
Ale furt jsem nedostál odpoveď proč to přes jaro nelita třeba do Španelska, Malorku, které jsou autem, busem, vlak dost nedostupné…
23.06.2023 14:41Tomas :
vojta: To mě baví Itáka,si konkurencí pro Katowice nevytvoří,ale by máme létat z konkurenčních Katowic(a dělat kšeft Polákům)…Jinak Vojto jsou i jiné cestovky než Čedok…díky jinak za výklad..
23.06.2023 15:33vojta :
Tomas: Jsou, ale byť to může vypadat, že se jim daří, o jiná letiště než Prahu nejeví prakticky zájem a šance na nějaké zázraky jsou od nich mizivé.
24.06.2023 15:35Ambry :
Sleduji konverzeci a dovolte přidat moji myšlenku – kdyby tu Čedok trochu expandoval, tak je přece jedno, jestli ten člověk letí z KTW z Itakou, nebo z OSR s Čedokem. Ty finance přece skončí stejně u jednoho vlastníka, tedy u Itaky. A další věc – pokud by z Mošnova byla větší nabídka destinací, které tu nikdy nebyly (třeba Kanáry), tak by letěli i ti, co o tom zatím ani možná neuvažovali. Čechům je potřeba některé věci přinést přímo pod nos. Stejně jako západ Slovenska je vlakem do Mošnova dobře přístupný (Žilina a okolí). S paní mluvčí Čedoku jsem trochu konverzoval, naznačila, že budou od Čedoku z Mošnova novinky na příští letní sezónu, tak uvidíme…Ale souhlasím s několika názory, že pevninské Španělsko, Černá Hora, Albánie, Kanáry by tady určitě šly, jenom chybí odvaha CK a určitě obava z polských letišť (Katowice, Krakow), že linky z Mošnova se neuživí. Budeme doufat, že příští sezóna bude bohatší…
26.06.2023 07:27vojta :
Ambry: Jedno to není, i já vycházím z jejich vyjádření. Prostě tady expandovat zásadně nebudou. Nevěř všemu, co ti kdo nakváká s úsměvem. Je to její práce, a dělá ji očividně dobře, když ti tohle stačí:)
26.06.2023 11:23Ambry :
Vojta, sklidni hormon. Já nejsem žádný naivka, abych si myslel, že tady bude nabídka jak z KTW. Já jsem nepsal o žádné zásadní expanzi, ale o novinkách, které by mohly být. Uvidíme, pak se můžeme bavit dál…
26.06.2023 13:11