Ředitelství silnic a dálnic má jasno, kdo postaví druhou část obchvatu Frýdku-Místku. Firma, která uspěla v tendru, nabídla, že stavbu vybuduje o téměř čtvrtinu levněji, než byla předpokládaná hodnota zakázky.
Druhou etapa obchvatu řeší zhruba čtyřkilometrový úsek mezi silnicí I/56, tedy výpadovkou na Frýdlant nad Ostravicí, a dálnicí D48 do Českého Těšína. Česká společnost Silnice Group, která vede sdružení firem usilující o výstavbu obchvatu, má postavit nový úsek D48 za zhruba 1,34 miliardykorun bez DPH. V úterý už se smlouva objevila v registru smluv. V tendru vybíralo ŘSD ze šesti nabídek, nakonec vybralo nejlevnějšího zhotovitele.
Druhá etapa obchvatu naváže na jeho rozestavěnou první část. Už na jaře se začalo pracovat v úseku, který zahrnuje výstavbu zhruba poloviny obchvatu poblíž přehrady Olešná směrem k výpadovce na Frýdlant a také připojení dálnice D56 na D48. „Stavba pokračuje podle schváleného harmonogramu,“ uvedlo ŘSD. Na čilý stavební ruch a řadu náklaďáků natrefí lidé prakticky po celé délce trasy chystaného obchvatu, prozatím ale stavební práce nijak výrazně nekomplikují dopravu ve městě.
První etapu ale staví jiné sdružení firem, než které se postará o druhou část, konkrétně pod vedením stavební firmy Alpine Bau CZ. I v případě výstavby první části obchvatu Frýdku-Místku byla nabídková cena – 2,17 miliardy korun bez DPH – o čtvrtinu nižší, než činil předpoklad. Stejné sdružení v čele s Alpine Bau CZ usilovalo i o vybudování druhé etapy obchvatu, jeho nabídka ale byla o 23 milionů dražší než v případě vítěze tendru.
Přípravu výstavby druhé etapy brzdí několik komplikací, části trasy chybí platné stavební povolení. Do příprav stavby také dlouhodobě zasahuje ekologické sdružení Děti Země. Ministerstvo dopravy na přelomu července a srpna zamítlo rozklad spolku proti stavebnímu povolení druhé etapy, proti tomu ale v září podaly Děti Země správní žalobu, která se týká chráněného úseku kolem řeky Morávka. V případě, že krajský soud zamítne stížnost ekologů, budou moci ještě podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
První etapa spolu s napojením D56 na budoucí obchvat by sice mohla být samostatně uvedena do provozu, v ideálním případě by ale obě etapy obchvatu byly dokončeny najednou. Jedině tak se uleví centru města.
zdroj: denik.cz
thvari :
S napojenim na D56 se pocita zhruba kdy, zase az za dlouho? Bud to nevidim, nebo se mi zda, ze mi to cestou z Ostravy na Tesin prujezd Frydkem za az tak neurychli, protoze budu muset jet mestem rovne, jako bych jel na Frydlant, a tam bude podle mapky krizeni a najezd na novy obchvat, chapu to spravne? Samozrejme nejvetsim plus je odvedeni veskere dopravy ze srdce mesta, ktere se ji ted doslova dusi.
23.11.2018 09:21aggu :
thvari: Ano je to demence, chybí tam sjezd. V rámci „úsporných“ opatření pana Bárty typu „ostravácitounesou“. Stejně jako teď s lagunami Ostrama. Bože, já chci zpátky k Vídni….
23.11.2018 09:24Měl by se dobudovat samostatně. O větvi/mostu na Chlebovice jsem už něco slyšel.
Bahno :
Napojení D56->D48 je od letošního roku ve výstavbě, viz https://tinyurl.com/ya6wpz2u.
23.11.2018 09:36Ostravan :
thvari: Na tomto příkladu je krásně vidět, že je něco špatně. Trasa z Ostravy (centrum města) do Českého Těšína (centrum města) je kratší přes Havířov a dokonce i přes Karvinou. Aha, já jsem zapomněl, v Havířově chybí obchvat města a dostavba I/11 z Havířova do Českého Těšína, takže je to přes Frýdek-Místek rychlejší. Takže chudáci obyvatelé Frýdku-Místku a blízkého okolí, sice budou mít obchvat, ale díky ještě rychlejšímu spojení Ostrava – Český Těšín, než přes Havířov, se jim kolem města povalí ještě více automobilů než dnes, protože se přelijí z trasy přes Havířov.
23.11.2018 10:14Jann :
thvari: Chápeš to bohužel nesprávně. Doporučuji sledovat stránky http://www.rsd.cz, kde máš všechny mapky, detaily a aktualizace každých několik týdnů. pokud pojedeš z Ostravy, najedeš na obchvat ještě před F-M (napojení D56 na D48 už se staví), do Frýdlantu sjedeš na MÚK na jihu F-M (až sem se už staví), na Český Těšín sjedeš na MÚK u začátku Dobré (tento úsek se ještě nestaví a pojednává o něm dnešní článek).
23.11.2018 10:58Jedninou vadou obchvatu je nemožnost odbočit z D56 na D48 (směr Příbor) u přehrady Olešná (o tom bez upřesnění zřejmě hovoří aggu). Auto budou muset dojet až na kruháč u Tesca. Není to sice komplikace pro centrum Místku, ale i tak spousta aut bude muset sjet zbytečně na chvíli z dálnice.
MiPol :
Jann: z D56 na D48 (a opačně) bude možné jet ještě tak, že auta od Ostravy nebo Příbora dojedou na MÚK s I/56 (výpadovka na Frýdlant) a tam se otočí dole pod dálnicí na tamním kruháči. Zřejmě to časově vyjde rychleji než přes kruháč u Tesca. Jestli to bude fungovat je věc jiná…
23.11.2018 11:21thvari :
Jann: vyborne, diky za info a odkazy, same dobre zpravy, jsem rad, ze jsem to chapal nespravne :-)
23.11.2018 11:29Slosor :
Ostravan: Pro Boha, D48 není spojnice Ostravy a ČT, ale spojnice Polska s Brnem a následně s Vídni, Prahou a půlkou Evropy a jako bonus se postaví napojení na D56, což ocení hlavně řidiči ve směru Ostrava – Frýdlant. Že je něco špatně s přímým spojením Ostravy a 25 tisícového Českého Těšína bych směřoval do vlákna o obchvatu Havířova, který jistě potřeba je.
————-
Z Ostravy do Šumperka je to rychlejší po dálnici kolem Olomouce a ne kratší cestou přes Bruntál. Chudáci obyvatele Olomouce, kterým se kolem města valí ještě více automobilů, než před výstavbou dálnice. Navrhuji zbourat dálnici D1 a D35!!!
23.11.2018 11:50Ostravan :
Slosar: A já snad někde tvrdím, že je D48 spojnice Ostravy a Českého Těšína? Já jsem řekl, že je něco špatně na tom, aby lidé jedoucí z Ostravy jezdili do Českého Těšína přes Frýdek-Místek, když to je kratší přes Havířov (bohužel časově delší). Špatně je to v tom, že chybí adekvátní silnice/dálnice/obchvaty. Pokud by byla rychlostní silnice až do České Těšína s obchvatem Havířova, nikdo by z Ostravy do Českého Těšína přes Frýdek-Místek nejezdil.
23.11.2018 12:01Jann :
MiPol: Ano, je to možnost, ale až řidiči a praxe ukáže, jestli reálná. Každopádně je to špatně ujet skoro 10 km zbytečně. Nicméně i trochu chápu, proč MÚK u Olešné nemá ty větvě, jen kvůli Bárty to není – je to velmi hustě zastavěné území, navíc mokřadní, rekreační území, větve na Příbor v podstatě není kam umístit, aniž by se dále nebouraly rodinné domy, zasypával rybník Arnošt atp., nehledě na zákonné rozestupy mezi MÚK.
23.11.2018 12:14Slosor :
Ostravan: Ale to je přece normální. Na světě je mraky a mraky případů kdy je delší trasa po dálnici rychlejší, než přímá trasa, kde dálnice chybí. Z Hamburgu do Wolfsburgu se jezdí přes Hannover, z Varšavy do Gdaňsku před Lodž. Ani v nejbohatších zemích městečka velikosti Těšína, pokud nejsou na hlavní dálniční trase přímé spojení s krajským městem většinou nemají. Natož ve státě s přebujelým byrokratickým aparátem, kde se horko těžko postaví 4 km dálnic za rok a ve kterém se z hlavního do 3. největšího města stále ještě jezdí oklikou přes Brno.
23.11.2018 12:37Danek :
Slosor: Aby viděl i Martin, že umím kritizovat i když ministrem dopravy je D.Tok.. z Ano(včera jsem s Martinem na toto téma s ním vedl diskuzi)…a jednoznačně se pod tvůj komentář podepíšu.Nechápu proč v 21 století se nebudují prioritně stavby z OV přes Olomouc a Hradec Králové.(s důvodu rozdělení dopravy do dvou tepen oproti 1 současné)nebo urychlení dostavby z Brna na Víden.Prostě p.Tok je dle mě slabým článkem Babišovy vlády.
23.11.2018 13:13adélka :
Danek: podívejte se na stránky ŘSD a zjistíte, že stavby o kterých se zmiňujete jsou aktuálně v projektové přípravě. Myslím, že snaha budovat dálnice zde je, jen to nutné administrativní kolečko by se mělo redukovat.
23.11.2018 13:22Danek :
adélka: adélka: Vím, jen si myslím, že se strašně všechno zaměřili na opravu D1.Opet musím vyzvihnout polské sousedy, kde to jde kapánek jinak při tak velké zemi než u nás.S tím kolečkem souhlas.
23.11.2018 13:38Brzda :
D35 měla být hotová před opravou D1, čímž by se D1 výrazně ulehčilo, opravy by se mohly provádět klasickým způsobem a tedy rychleji. To je fakt.
Bohužel, jak zde již někdo uvedl, délka přípravy liniových staveb v ČR je tristní a tudíž D35 nebude zprovozněna asi ani za deset let. Jasně je to vidět právě na rekonstrukci D1, která měla být původně hotova letos, ale bude snad v roce 2021.
Co se týká obchvatu FM, tak mi také trochu chybí větev D56->D48, kterou by jistě realizovat šlo ( https://mapy.cz/s/3ek6P ) a dále i možnost sjetí do severovýchodní části města s pokračováním směr Šenov ( https://mapy.cz/s/3ek8A ).
Trasa OV – ČT je po D56+D48 přes FM cca 48km, po I/11 přes Havířov cca 43km, takže těch 5km není tak moc vzhledem k tomu, že plánovaná trasa I/11 má být uvedena dle optimisticko-utopických předpokladů ŘSD do provozu až v roce 2032 ( https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/138/infoletak_s11-havirov-tranovice.pdf ), dle mého názoru nebude realizována vůbec.
S poznámkou o Polsku naprosto souhlasím – typický příklad, že to jde (i když pro vyváženost názoru – v Polsku je menší hustota zalidnění).
Chápu, že možnost obrany proti státní moci je výdobytkem moderní demokracie a je to dobře, ovšem nic se nesmí přehánět a to, co předvádí Děti země a podobná hnutí je prostě nepřípustné….
thermo :
den deti už mě serou nemaji nic na praci
23.11.2018 14:55Pavel :
Brzda:
Podle hustoty osídlení je ČR na 87. místě ve světě (133 ob./km2) a Polsko na 91. místě (123 ob./km2) , takže v obou zemích to je hodně podobné.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Seznam_států_světa_podle_hustoty_zalidnění
23.11.2018 21:01Mark :
Pavel: MSK má hustotu zalidnění 224 ob./km2, Slezské vojvodství dokonce 377 ob./km2, takže je na tom v okolí Katowic (A1, A4) Polsko ještě hůř.
24.11.2018 04:41volnoběh :
Danek: Ano, souhlas – srovnání s Polskem je na místě a ČR v tomto ohledu opravdu výrazně zaostává. Za posledních 10 let udělali Poláci velký pokrok, tady nic moc. OV-KH nic, do Vídně se pořád jezdí přes dědiny nebo oklikou přes Bratislavu, a mohl bych pokračovat. K moderní síti to má velmi daleko, a dopad na obyvatele postižených obcí je obrovský. Zaspal to tady nejen Ťok, ale i celá řada ministrů před ním – jak už zde bylo řečeno několikrát, na vině není primárně ŘSD, ale legislativní rámec, který způsobuje nepřiměřeně dlouhé průtahy. S tím ne nehnulo. Holt naše politická reprezentace raději řeší pseudoproblémy a vymýšlené krize, kde stačí jen žvanit, aby sbírali hlasy jednodušších spoluobčanů. Ale toto je skutečný a velmi palčivý problém, který vyžaduje skutečnou práci a nelze odbýt žvásty o tom, že za to můžou ti druzí – tak se nikomu do toho moc nechce.
24.11.2018 09:20Jann :
volnoběh: Tempo výstavby v ČR je tragické, ale srovnání s Polskem není na místě. Nejde jen o hustotu zalidnění, ale především o terén. V Polsku má dálnice k Baltu s nadsázkou 5 metrů převýšení s v zemi není jediný ražený tunel, dálnice je přímka. To v českém prostředí neexistuje. Neobhajuji naší schopnost stavět, ta není dobrá, ale srovnání s Polskem v mnohém pokulhává. Podíval bych se raději na Slovensko, např. obchvat Ružomberku se už 5 let staví a min. dalších 5 let bude, dokonce v nové trase.
24.11.2018 10:43Slosor :
Jann: S terénem nemá tragicky pomalá příprava dálnic nic společného. D11 před Hradcem naprostá rovina a jak dlouho se čekalo. D1 obchvat Přerova, taky rovina a vypadá to taky na nekonečný příběh.
24.11.2018 11:14Máme stavebnictví na dobré úrovni, momentálně i peníze, ale stavět můžeme jen to, co úspěšně prošlo úřednickou mašinérií – takže skoro nic.
volnoběh :
Jann: Terén ovlivňuje především technickou náročnost stavby. To sice může mít vliv na proces přípravy a schvalování stavby, ale hlavní roli tam hraje legislativní rámec. Poláci jsou v tomto ohledu daleko před námi a nemá smysl si lhát do kapsy, že tomu tak není nebo že u nás to nejde. Jde, jenom se nechce.
Rado :
Za pomalou výstavbu silnic a dálnic poděkujme zejména neziskovým organizacím, které natahují ruku směrem ke státnímu rozpočtu, aby pak úspěšně blokovaly jakoukoliv stavbu pro sebemenší blbost. A když je problém, tak nějakého toho živočicha dovezou i na místo. Čili poděkujme těmto a jiným aktivistům, kteří si nás berou za rukojmí. A pak samozřejmě našim lokálním politikům, kterým se do Prahy moc nechce jezdit.
24.11.2018 22:18thvari :
Rado: to je samozřejmě lež jak věž, aktivisté ani ekologové nemají nic společného s tím, že státnímu aparátu trvá klidně deset let, než postupně schválí a připraví jakoukoli stavbu, a to jsem to možná ještě podhodnotil. další faktory jsou nebetyčná arogance úřadů vůči občanům při výkupu pozemků, na druhé straně jednotliví zmetci jako Rychtár, kteří díky spekulacím dokážou statisícům lidí zablokovat stavbu, absurdní přehmaty státu, který je schopen přes všechna varování geologů a ekologů natáhnout stavbu nevhodnou krajinou, načež ji na pět let odstaví z provozu sesuv zeminy (ano, mluvím o dálnici u Lovosic), neochota lidí a vesnic souhlasit se stavbami, které by vedly za jejich ploty – typicky pražský okruh, z něhož dodnes stojí jen půlka – anglicky se pro tento fenomén vžilo označení „not in my backyard“, a tak dále a tak dále. prostě vítejte v českém kocourkově…
24.11.2018 23:31volnoběh :
Rado: Zase lhaní si do kapsy. Že je možné blokovat stavbu pro sebemenší blbost – a že takové blokování může trvat tak dlouho – je dáno legislativním rámcem. Mentalitu blokovačů nezměníme, ale legislativu ano. Zlepšit legislativní rámec = vyřešit problém (anebo ho alespoň výrazně zmírnit). Za to, že se to neděje, můžeme poděkovat naší politické reprezentaci a hlavně všem těm jednoduchým voličům, kteří se před každýma volbama znovu a znovu nechají opít rohlíkem a víc se zajímají o imaginární problémy (o kterých stačí jen žvanit), než o skutečné problémy (které je třeba pracně řešit a které nelze svést na „ty druhé“). Lidé mají takovou legislativu, jakou si zaslouží.
25.11.2018 08:40Rado :
thvari: Ano, uznávám, že byrokratický proces je zdlouhavý, ale co bránilo státu nabídnout lidem fér cenu? Když je někde v něčem státní zájem, musí se umět zaplatit. Také bych si nepřál mít za domem třeba dálnici, obzvláště, pokud bych měl novostavbu s hypotékou. Ale ty zelené aktivisty mi nevymluvíte, třeba prodleva s kompletním dostavěním D1 na Přerov jde pouze za Dětmi Země, za nikým jiným.
25.11.2018 09:58