Fotografie revitalizace prostranství zastávek městské hromadné dopravy Jaklovecká.
Obecně se dá říci, že revitalizace veřejného městského prostoru je pozitivní zprávou. Bohužel výsledná realizace je stejně rozpačitá, jako úpravy lávky na Bazaly.
Původní stav, kde můžeme vidět velkokapacitní přístřešky z dob, kdy se na fotbalovém stadionu Bazaly pravidelně odehrávaly fotbalové zápasy. Prostor je zcela vyplněn zpevněnými plochami, což se opět odvíjí od počtu návštěvníků, kteří se zde vyskytovali.
Původní přístřešky a asfaltové plochy byly odstraněny. Nově zde byly postaveny železobetonové monolitické zastávky se stadionovými sedačkami.
Zpevněné plochy jsou nově z betonové zámkové dlažby a žulových kostech. Jejich výsledné umístění však působní poměrně chaoticky a rušivě.
Například žulová dlažba je umístěna i pod lávkou. V navazujícím okolí již ne.
Rádoby „design“ opět vyhrál nad zdravým prostředím pro nově vysázené stromy. Je zde sice drobný prostor pro vsakování povrchové vody skrze oblázkové kamenivo, ten je však malý. Vzhledem k velikosti daného prostoru, mohl být prostor pro přímé vsakování dešťové vody ke stromům větším. Cortenové ohrazení, či jakési květináče, jsou pro zdravý růst stromů rovněž nesmyslné. Jakékoliv kovové nádoby vystavené po celý den přímému slunečnímu svitu jsou pro růst zcela nevhodné.
Prostor kolem stromů mohl být například řešen tak, jak ukazují následující snímky. Zatravňovací dlažbou v okolí stromů (vsakující voda se dostává ke kořenům) nebo umístěním stromu v zasakovacím průlehu (strom je umístěn výše, než dno průlehu).
Pozdravy pár měsíců staré rekonstrukce lávky nad Bazaly…
Radegst :
Odporný, nevzhledný, předražený, nefunkční, neestetický, nevhodný, příblblý a k tomu všemu (hlavně) mimo vkus autorů tohoto webu.
Upřímně nechápu co máte za mindrák ve vztahu k Ostravě. Ať se udělá, co se udělá, vždycky to je špatně… „…eeeee dali tam moc dlažebních kostek“, „…eeee je tam moc stromů“, „….eeee zasadili listnaté stromy“, „….eeeee zasadili jehličnaté stromy“…
Vám se tady nikdo nezavděčí a je to NEJVĚTŠÍ mínus tohoto, jinak úžasného webu. Zkuste být objektivní a nebrečte kvůli toho, že někdo dočůral dál než vy ;)
Martin [msstavby.cz] :
Radegst: Neobjektivní jsi zde pouze ty, ne tento názor v článku. Zkus se třeba podívat na příklady z jiných měst, jak se řeší výsadba nových stromů apod. Nebo pěší vazby veřejného prostoru. Ale chápu, že po tomhle projevu „„…eeee je tam moc stromů“, „….eeee zasadili listnaté stromy“, „….eeeee zasadili jehličnaté stromy“…“ je poměrně složité s tebou objektivně diskutovat. Hlavně reaguješ na něco, co ani v textu neuvádím. Nejen argumentační faul, ale ukázka úrovně tvého projevu. Zkus trochu na úrovni.
Co třeba pozitivní důvody dávat stromy do vyvýšeného kovového límce? Racionální odpověď ani nečekám. Nejsou.
Při pohledu na většinu novostaveb rodinných domů a prostorů kolem v okolí Ostravy, však chápu, že podobné nesmysly jsou nejen tolerovány. Ale i brány jako pozitivní.
14.03.2024 06:26Dan :
Radegst: Doplnim, ze ruzne materialy ve zpevnenych plochach se z architektonickeho ztvarneni pouzivaji v techto prikladech:
1. Povrch z jednoho druhu materialu nam definuje hlavni smer chuze / provozu a odddeluje prostory vedlejsi. Zde by se tedy dalo hovorit o jednom mmaterialu z prostoru zastavky na schodiste lavky. S jinymi proudy pohybu se zde dle mne nepocita.
2. Pokud chceme vizualne podporit uricty prostor. Jiny druh dlazby se napriklad dava do predprostoru vyznamnych budov apod. Podporeni vyznamnosti budov jinou dlazbou muzeme videt napriklad na Mikulasske ulici v Krnove, ktera v nedavne dobe prosla rekonstrukci.
Zde muzeme videt salamove pouziti dlazby. Kousek u lavky, kousky u zastavky trolejbusu. Chapu predpoklad, ze by v mistech zelene byly vyslapany pesiny a proto je v okoli zastavky v predpokladanych „zkratkach“ pouzita dlazba. Zde je vsak hodnotnejsi material pouzit v miste podradnejsi funkce. Za mne zelee plochy ano, je tam pro ne plno mista. Ale v jinem reseni.
14.03.2024 06:50tjs :
říkat „arguemntační faul“ je podle mě největší arguemntační faul
14.03.2024 07:27Hans :
tjs: Tak to ses chytil do vlastní pasti :D
Cortenius :
eeeee !!!
Ondřej :
když prší nebo je vysoká vlhkost, tak na zastávce ve směru do centra skapává vysrážená vlhkost na ty lavičky. Je to zešikma, tak jen na ty dvě nejspodnější.
14.03.2024 09:15Tomte :
Radegst: Eeeee kamínky pod košem, kde můžu odhodit vajgl. Eeeee pojďme se schovat pod lávku, protože zastávka můj účes nezachrání. Eeee stromy plné života v rozpálených květináčích. To je prostě všechno tak super, otočím se a vidím 3 vykřičníky a říkám si: “Jo! to je moje Ostrava!!!” :)
Radegst :
Martin [msstavby.cz] :Příklady z jiných měst jsou fajn. Má to ale jedno velké ALE, když to budeme všechny města dělat stejně, všechno unifikujme, pak bude jedno, jestli žijeme v Ostravě, Bruntálem nebo Barceloně.
A nevím co je přesně argumentační faul, ono mnou zmíněné „eeee“ je brečení autorů na tomto webu. Najdete mi aspoň jeden článek, který za něco Ostravu vyloženě (bez ALE a pod.) pochválil? A tímto mým výblitkem jsem chtel poukázat na to, že prostě všechno co Ostrava dělá, je špatně. Že se vám prostě nezavděčí…
Já nevím, ví autoři, že kritika může mít i pozitivní konotaci a ne jen negativní (např. ta kytka je krásně žlutá -> pozitivní kritika)
Dan : Děkuji za doplnění, takhle mě o zvoleném materiálu nenapadlo uvažovat. Žil jsem v tom, že to je pouze designová záležitost. :D
Tomte : eeee ano. Nikdy jsem neřekl, že řešení v ostravě jsou dokolané, ale zlepšení oproti stavu předchozímu tam je a Ostrava nám krásní, a i přesto je furt všechno špatně.
14.03.2024 09:48Dr. Kohn :
Martin [msstavby.cz]: Můžu se zeptat proč je u některých komentářů zablokováno hlasování pomocí palců? Přitom u jiných to jde.
14.03.2024 09:59Roman :
Radegst: Tušíte, jakou hloupost jste napsal? :D Chcete tedy říct, že dobrá opatření při výstavbě, které jsou v jiných městech, by se neměla realizovat v Ostravě, protože by Ostrava pak nebyla unikátní? :D :D Takže raději blbě, než dobře jako jinde.
Moc Radegastu bráško :D
Michal :
A přístřešek před deštěm samozřejmě téměř vůbec neochrání.
14.03.2024 10:04Dr. Kohn :
Roman: Proč myslíte že něco udělat jinak znamená udělat to hned špatně? Chcete říct že je jen jedna správná cesta a žádná jiná, ano?
14.03.2024 10:04Limpopo :
Ty přístřešky jsou klasickým příkladem vítězství formy nad funkcí.
Roman :
Dr. Kohn: V článku vidím uvedené pozitivní příklady. A za předpokladu, že se budeme inspirovat právě pozitivními příklady samozřejmě, mi pak z daného předpokladu vyplývá, že by Ostrava (aby nebyla jako ostatní města ze kterých si lze vzít příklad) měla používat špatná řešení.
Tedy nejde o nějakou JEDINOU cestu, ale obecně a vědecky prověřené principy, jak správně sázet stromy. A ty zde použity nejsou.
Sorry, ale tohle výsadba stromů je strašná hloupost.
14.03.2024 10:15Karel :
Stromy dat do zemně fajn, ale to tam nesmí být sítě a nebo autor článku zaplatí přeložky. 😅
Martin [msstavby.cz] :
Radegst: Argumentační faul spočívá již v začátku tvého prvotního příspěvku. Uvádíš například „předražený“. Což je ale zcela reakce na vymyšlenou věc, jelikož v celém textu není zmínka o ceně. V celém textu není použit ani subjektivní poznatek. Opět ale ve svém příspěvku reaguješ na něco, co se v textu nenachází. A mohl bych pokračovat dále. Tobě se prostě nelíbí, že někdo upozorní na zcela nevhodně provedenou realizaci. Dle mnoha realizací však chápu, že laťka je mizerně nízko a tleská se i nad tímto.
Ty kecy o tom, že zde není nic pozitivního o Ostravě jsou již nudné. Jen od začátku roku je zde 84 článků k Ostravě. Minimum z nich obsahuje polemiku. Kdybych to nebral jako pozitivní věc, tak tu ty články nejsou. Nepočítám články za uplynulé roky, kterých jsou zde tisíce a mají mediální dosah po celé zemi.
Zeptal bych se, jak propaguješ Ostravu, potažmo kraj ty. Ale asi se nedočkám odpovědi jako u dotazu, co je tedy pozitivního na kovovém límci kolem stromů.. že.
Jak zde již bylo uvedeno. Pozitivní příklady z jiných měst jsou shodné v principech správných přístupů k zeleni. Dobře zasadit strom se dá na mnoho způsobů, aniž by jakékoliv město ztratilo svou jedinečnost….
Karel: Škoda, že to ne je nesmyslná argumentace. V celém prostoru vede v podzemí pouze kanalizace DN600 a jeden sdělovací kabel.
Dr. Kohn: U žádných komentářů není zablokováno hlasování. Z jedné IP adresy se dá hlasovat pouze jednou. Občas se pak stává, pomalou funkcí prohlížeče nebo serveru, že nový komentář a možnost interakce s ním je pomalejší a jde až po nějaké době.
14.03.2024 22:24Radegst :
Martin [msstavby.cz] : Z kontextu celého mého komentáře je zřejmé, že nejde jen o tenhle článek, ale o to, jak obecně tady podáváte informace. Ale chápu, je jednodušší pointu takhle zahrát do autu.
15.03.2024 02:20Martin [msstavby.cz] :
Radegst: Z kontextu tvého celého komentáře to zřejmé není. Zkus diskutovat věcně, než výblitkem. Jak jsi to sám nazval.
Po třetí, nějaký protiargument, proč je mít fajn vysázeny stromy v kovovém límci?
15.03.2024 07:05TomášJ :
Ty zastávky jsou super, kéž by takových bylo v Ově více. Nechápu, že se vůbec nikdo nepozastavil nad designem nových standardních DPO zastávek. Proboha proč se musí dávat všude věčně špinavé sklo, proč se likvidují starší zděné zastávky, které se dají snadno opravit, upravit? Já jsem si kdysi naivně myslel, že na zastávky, výrazný prvek ve městech, bude vyhlášena architektonická soutěž, bohužel.
15.03.2024 17:23Malina :
TomášJ: Ano po designové stránce jsou zastávky super, s tím souhlasím. Stylizace do fotbalové střídačky se sedačkami, které kdysi byly součástí Bazalů se mi opravdu líbí. ALE – co funkčnost? Nemělo by být hlavní účelem zastávky ochránit cestující před vlivy počasí? To se tady bohužel neděje…
15.03.2024 17:48Crazym :
Hihi, to už i tahle reklamní je o něco více funkčnější a poměr cena/výkon asi bude někde jinde https://mapy.cz/s/doverazude
15.03.2024 19:16Jarmil Buqa :
Radegst:
Vyprdněte se na to. Martin si myslí, že tak,jak to dělá, je to správně a kdokoli se ozve, že nemusí mít v něčem pravdu je „argumentačně vyfaulován“…
Mám s tím bohaté zkušenosti a už sem chodím jen okrajově, přestože kdysi se mi to tu dost líbilo. Spoustě lidí tenhle konfrontační a podle mě stupidní způsob informování evidentně líbí. Buhudík existuje také poptávka po informacích věcných a nepředpojatých, na základě kterých si čtenář může svůj názor vytvořit sám. Tady vám jej apriori Martin podsouvá a to je prostě škoda.
Eeeee, naprd. Abych tak řekl. Ale jiné to už nebude.
16.03.2024 08:29Martin [msstavby.cz] :
Jarmil Buqa: Naopak. Již vícekrát jsem Radegasta vyzval, aby tedy napsal protiargumentaci, proč jsou stromy v kovovém límci fajn. Nedočkal jsem se. Tvůj příspěvek je ale bohužel stejné úrovně. Přišel sis pobrečet, že někdo s tebou nesdílí tvůj názor.
Povšimni si, že například na nefunkčnost přístřešků zastávek upozornili až jiní čtenáři. Já ne, jelikož jsem tam za deště nebyl. I když tuším, jak to „funguje“.
Ale klidně mi napiš i ty, proč jsou takto vysázené stromy správně a proč je fajn mít nepořádek ve zpevněných plochách. Těším se.
16.03.2024 17:48Marián Kyral :
Jarmil Buqa: Nicméně, proč právě tam musí být stromy nacpané v květináči, když bez nich by stromům bylo lépe, jsme se nedozvěděli.
Jinak vlastní názor si člověk může udělat jen na základě fotek. Doprovodný text netřeba číst.
16.03.2024 19:52cyklista :
TomášJ: Nedávno, tuším zde, bylo uvedeno, že městský obvod Radvanice a Bartovice rekonstruuje staré zděné zastávky a bude na nich dělat zelené střechy….
17.03.2024 15:54aggu :
cyklista: Zastávky se zelenými střechami jsou naprostý nesmysl a vyhazování peněz. O což zasinteresovaným firmám jde.
18.03.2024 02:35Ať mi někdo vykalkuluje ten efekt zastávky se střechou velikosti koberce do obýváku pro „udržitelnost města“ nebo „lokální mikroklima“.
Zrušit a peníze (pravda není to až tak moc) dát na obnovu parků a větších zelených ploch.
Martin [msstavby.cz] :
aggu: Sociálně-enviromentální benefity jsou spočítány třeba v této studii, kde se porovnávají přístřešky se zelenou střechou a bez zelené střechy. Je tam vypočítána i finanční stránka.
„Enviromentální a sociální přínosy extenzivních zelených střech aplikovaných na autobusové přístřešky v Edinburghu“
https://www.mdpi.com/2073-445X/12/10/1831
Nátlaky zainteresovaných firme očividně podlehli v Utrechtu, New Yorku, Vídni, Lipsku, Berlíně v Plzni či Opavě…
https://www.brightvibes.com/first-utrecht-turned-its-316-bus-stops-into-bee-stops-now-other-cities-are-catching-the-buzz/
https://www.utrecht.nl/city-of-utrecht/green-roofed-bus-shelters-in-utrecht/
https://happyeconews.com/nyc-green-roof-bus-stops/
https://www.railtech.com/policy/2019/08/20/green-roofed-tram-and-metro-stops-opened-in-vienna/?gdpr=accept
https://www.zdravakrajinapk.cz/clanky/zelene-zastavky-mhd-v-plzni
https://www.msstavby.cz/opava-ma-dalsi-zelene-zastavky-12-09-2022/
Jedna zastávka se zelenou střechou má na celkové mikroklima města vliv minimální. Nelze však jeden prvek vytrhávat z komplexního balíku adaptačních opatření. Vliv na mikroklima viz studie.
18.03.2024 07:30aggu :
Takže jak jsem čekal, „sociálně-environmentální benefity“, „komplexní balík adaptačních opatření“… atd. Úředníci ve městech jihnou, když si čtou projekty (a cenové nabídky) plné takových frází ;)
18.03.2024 10:43A přesně proto je Evropa v háji.
Ondřej Koutňák :
Nepřestává mě udivovat, jak i vzdělaní lidé dokáží propadnout náboženství environmentalismu. Bojují za imaginární „záchranu planety“, bojují proti uhlíku – ten je přitom základním stavebním kamenem všech živých organismů, atd, atd.
18.03.2024 12:00Je to krásnou ukázkou dnešního kultu vzdělanosti (všichni musí mít VŠ), který ale neuchrání od blbosti.
Dan :
Radegst: Nemáte zac. Vsiml jsem si, ze vas nenapadlo uvazovat o vicero vecech.
Ondřej Koutňák: Je rozdil v oxidech uhliku a uhliku samotnem ;-) Doporucuji tento podcast. https://2050podcast.cz/
aggu: Vy si muzete podat ruku s Radegastem. Prazdne fraze s populrni formulkou /A presne proto je Evropa v haji“:
Prosím vas, v jakem? Mesta co takto realizuji zelene strechy i na zastavkach MHD a samozrejme delaji i ty dalsi koplexni opatreni, tak se pravidelne umistuji v zebriccich nejlepsich mest pro zivot.
Nebo chcete tvrdit, ze treba zmineny Utrecht je v haji a v porovnani treba s Ostravou…
18.03.2024 12:19aggu :
Dan:
18.03.2024 13:521) Nejlepší města pro život (reálně, nikoliv dle těch fake analýz) jsou výlučně bohatá, ekonomicky silná města. Nikoliv města se zelenými střechami a adaptačními programy na klimatickou tíseň.
2) Různá města se ke svému bohatství dopracovala různě.
Marthin :
aggu: Aggu řeční o pochybných frázích…
… o pár hodin později ten samý aggu vůbec nevypustil z klávesnice nicneříkající frázi :D „Různá města se ke svému bohatství dopracovala různě.“
Nechcete nám tedy povyprávět, které země se mimo Evropu rozvíjejí naprosto skvěle a měli bychom si z nich brát příklad? Já spíš tuším, že vůbec nevíte, o čem píšete. Věděl jste např., že v ČLR nemáte nárok na státní důchod, pokud nepracujete ve veřejném sektoru? Takových „radostí“ v oblastech, kde bychom to vůbec nečekali, je mimo Evropu obrovské množství. Proč myslíte, že třeba z Ruska utíká tolik lidí do Evropy včetně místních miliardářů?
18.03.2024 21:46aggu :
Marthin: Bez těch osobních invektiv by to nešlo? ;) Chápu, těžko se tomu dneska odolává, za každým rohem nepřítel, nebo, nejdebože, rus. A co teprve číňan…. To je pak jeden nervózní od rána do večera. V novinách a TV se umí o strach postarat.
19.03.2024 01:51Takže asi tuším, jak se vám do střech tramvajových zastávek povedlo zakomponovat čínské důchody a ruské miliardáře. Já bych ale raději zůstal v evropském, českém a ostravském rybníčku.
PS:
Zeptal jsem se jako laik AI na čínské důchody a musím vám s politováním oznámit, že o nich lžete, resp. šíříte dezinformaci. Čínský důchodový systém je složitý (který není), ale rozhodně není pravda, že pro nárok na důchod musíte být státní zaměstnanec. Nu což, budu vás muset nahlásit panu Rakušanovi. To víte, bonzovat se nemá, ale hlásit se to musí. Byla na téma udávání vládní letáčková kampaň a já jsem přece slušný občan.
Martin [msstavby.cz] :
aggu: Ano, to jsou témata práce, na kterou se odkazuji. Chtěl jsi, ať ti někdo spočítá výhody zastávek se zelenými střechami. Nu a v dotyčné práci spočítány jsou. Kdyby sis tu práci rozkliknul (nebo nepopíral, že jsi ji neviděl), tak si můžeš toho poměrně dost přečíst o tom, jaká témata mezi sociálně-environmentální benefity patří.
Tedy kvalita vzduchu, podpora biodiversity, zachycení prachu a CO2, regulace odtoku dešťové vody, snižování tepelných ostrovů, edukace.
Sociální benefity jsou v tom, že tyto zastávky dokáži spoluvytvářet lepší životní prostředí, které má pozitivní účinky na zdraví člověka.
Respektive, jak se ti bude čekat v zastávce, kde sálá rozpálená ocelová konstrukce se sklem (či něčím podobným) a jak se ti bude čekat v zastávce, kde nemáš u hlavy saunu a je v ní příjemně? Ale prázdná fráze je asi lehčí, než věcná založena na argumentech.
Že bohatá města nerealizují adaptační opatření na změnu klimatu je neskutečný blábol a doslova lež. Nejbohatší města a regiony Evropy /což jsou často i ty, kde se nejlépe žije) jsou na cestě k uhlíkové neutralitě a s adaptačními opatřeními neskutečně dále, než většina českých měst.
V dnešní době stačí pár kliků na mapách a každý se může sám přesvědčit, jak ta bohatá města vypadají. A nebo si vyčlenit o trochu více času a přečíst si nějaké články nebo přímo akční plány jednotlivých měst. Londýn, Paříž, Berlín, Kodaň, Amsterdam, Stockholm, Hamburg
Namátkou The Climate Adaptation Strategy: Building Resilience for the Future
In tandem with mitigation efforts, Hamburg is actively pursuing a climate adaptation strategy to enhance resilience against climate-related hazards. This long-term strategy prioritizes research, monitoring, and regional cooperation to safeguard the city’s quality of life and critical infrastructure. Key initiatives include careful management of rainwater in construction and urban planning, the expansion of dykes to mitigate storm surges, and measures to ensure the health and safety of residents in the face of climate-related risks. https://www.hamburg.de/klimaanpassung
London Climate Emergency Action Plan
https://getinvolved.london.ca/climate
City of Paris: Carbon Neutral by 2050 for a Fair, Inclusive and Resilient Transition
https://unfccc.int/climate-action/un-global-climate-action-awards/climate-leaders/city-of-paris
Copenhagen aims to be the world’s first carbon-neutral capital city by 2025
https://urbandevelopmentcph.kk.dk/climate
Integrated Action Program for Climate Protection in Munich
https://use.metropolis.org/case-studies/integrated-action-program-for-climate-protection-in-munich
As one of Europe’s most prominent environmental cities, the City of Stockholm has made climate and environmental sustainability an integral element of all operations and policy documents. This is a top priority.
https://start.stockholm/en/about-the-city-of-stockholm/how-the-city-is-governed/climate-and-environment/
https://decarbcitypipes2050.eu/
19.03.2024 07:37davidb :
aggu:
19.03.2024 11:13cyklista:
Teď jsem viděl krásný popis proč dělat zelené střechy na zastávkách.
„Toto holandské město nainstalovalo zelené střechy na své autobusové zastávce, aby pomohlo ochránit včely.“
aggu :
Martin [msstavby.cz]: Chtěl jsem „spočítat“ (omlouvám se za ironii) vliv 1-2 zastávek, protože vybudovat v jakémkoliv větším českém městě stovky zastávek podobného typu je nad inženýrské síly tohoto státu. A vzhledem k tomu, že zastávky se obvykle nachází v asfalto-betonovém termickém poli, jen hlupák si může myslet, že změna opláštění drobné střechy může jakkoliv změnit pocit člověka poblíž stojícího. Co ta střecha změnit může, je hrubý obrat poradenských firem, které produkují gigabytes podobných „studií“, které řeší globálně všechno a nevyřeší lokálně nic. To je určitě fajn. Pro ně.
19.03.2024 11:41Pokud něco popírám, tak koprovku na talíři. To, že podobné zprávy číst je naprostá ztráta času, je snad jasné.
U věty „tyto zastávky dokáží spoluvytvářet lepší životní prostředí, které má pozitivní účinky na zdraví člověka“ už jsem se ze srdce zasmál. Díky. To už hraničí s nadšením flat-eartherů nebo jehovistů. Jen si dej prosím pozor s těmi „pozitivními účinky“, je to žalovatelný termín ;)
Jak se mi bude čekat na zastávce z ocelové konstrukce a sklem? No normálně, jako celý život. Přijdu, a když bude pršet nebo sněžit, postavím se pod střechu. Když ne, většinou stejně stojím vedle. Materiál střechy většinou neřeším ;) Spíš jestli je v okolí čisto. To je pak svět v pořádku. Hlavu v sauně nemám ani v létě. Nežijeme na Arakisu.
Nikde jsem nepsal, že bohatá města nerealizují „adaptační opatření“. Ale ano, třeba i realizují, zejména pokud mají dostatečně arogantní a „progresivní“ vedení, které je přesvědčeno, že už má vyřešeny všechny městské problémy, a tak pumpují miliardy na boj s klimatickou tísní. A taková zastávka s drnem na střeše, to je opravdu mocná zbraň, to věřím.
Řeknu ti jedno malé tajemství. O světovém klimatu se nerozhoduje ani na zastávce Jaklovecká, ani na zastávce v centru Vídně, ani v žádném jiném bohatém evropském městě. Globální přírodní vlivy jsou (a ještě pár tisíc let budou) mimo naši kontrolu a jejich energie je řádově jinde. Deal with it. Nejsme schopni řešit metan spots po celém světě nebo tektonickou a sopečnou činnost. Nejsme schopni ani popsat celý systém globálního klimatu a kvantifikovat vliv člověka. Nejsme schopni řešit svůj vlastní svinčík na dvorku. Místo, abychom pracovali (a pumpovali miliardy) na přizpůsobení se různým změnám (třeba jako ti fremeni ;), tak se snažíme nacpat oxid uhličitý do skály a zmatená děcka nechodí v pátek do školy. Já tomu říkám demence. A uznávám, že chytří lidé, jako třeba ty, dokáží na té demenci vydělat.
Martin [msstavby.cz] :
aggu: Jasne, tohle se dá vyložit vlastně velmi kreativně, že. Podle toho, jak se ti to hodí.
„Nejlepší města pro život (reálně, nikoliv dle těch fake analýz) jsou výlučně bohatá, ekonomicky silná města. Nikoliv města se zelenými střechami a adaptačními programy na klimatickou tíseň.“
S arogancí bych byl opatrný. Ta jde čistě ve tvém vyjádření, kdy k podpoření vlastního názoru dokážeš do vlivu mikroklimatu zakomponovat globální přírodní vlivy. Uvědom si, co je globální klima, lokální klima a mikroklima. Zastávky a další menší objekty se zelnou střechou jsou prvky spadající pod mikroklima. Nu a pak by bylo ještě fajn zjistit si, co znamená adaptační opatření. Jde o adaptaci na nadcházející změnu klimatu, která se již děje. Tak nějak ta tedy podle tebe bohatá města a jejich arogantní vedení hraničící s demencí si totiž uvědomují, že pouze zastávky nezmění globální teplotu. A řeší to komplexně. A vůbec nejde o to, že ta města už mají své problémy vyřešeny. Ty velká města nikdy nemají. Ale lze adaptační opatření u měst jako Ostrava zakomponovat již do stávajících projektů nebo restrukturalizace.
Poměrně dlouhý, přesto zcela prázdný komentář plný prázdných frází bez jakéhokoliv myšlenky krom popírání základních fyzikálních vlastností. Třeba rozdíly teplot vlivem různých typů zastřešení tam máš spočítány. Ta ignorace chtít lepší životní prostředí je až úsměvná.
A opět vytrháváš z kontextu čistě zastávky. Nikdo netvrdí, že pouze zelené zastávky dokáží zastavit růst teplot. Jak jsem psal, je to balík opatření, kterému ses dětinsky vysmál.
Na závěr píšeš, že se mají investovat miliardy na přizpůsobení se změnám. Což zelené střechy jsou.
19.03.2024 12:25aggu :
Martin [msstavby.cz]:
OK. Zůstaňme u tématu – zastávka. Těžko ji tedy mohu vytrhávat z kontextu, když to je kontext – v nadpisu celého vlákna ;)
Stojím kdesi na chodníku, který je z betonu/asfaltu/žuly, přede mnou je 2-pruh asfalt, na druhém konci druhý obdobný chodník, po obou stranách ulice 4-patrový dům. Uprostřed toho všeho stojí zastávka autobusu o ploše cca 4*2 m. Ty s velkým hypem v MSM slavnostně a za účasti místního starosty vyměníš střechu na zastávce a vložíš tam vrstvu travního drnu. Já přijdu druhý den k zastávce. Nebudu si z toho dělat úplnou legraci a řekněme že nebude zrovna 5. únor a plískanice, ale 4. červenec. Venku bude 30°, na povrchu asfaltu/betonu klidně 50°. Zastávka bude v rozpálené ulici vrhat stejný stín před i po. Otázka – budu se v té ulici poblíž zastávky cítít „teplotně komfortněji oproti předchozímu stavu“? ;) V té cca 1/10 roku? Snad jsem tu fyzikální podstatu problému popsal dle tvých představ (změna teplotního pole před a po změně krytu střechy zastávky v dostatečně velké ploše, aby měla praktický význam pro chudáka občana).
(Možná by pomohlo, kdybych se do té hlíny na střeše mohl dostatečně hluboko zahrabat…)
No odpovím si sám. Starosta si udělá čárku, že bojuje s klimatem, dopravní podnik si udělá čárku před kontrolou ESG ze strany eko-inkvizice, ty si za firemní prémie zaletíš na Bali, a mně bude stejně horko jako před tím.
Nápověda: že by byl problém v povrchu celé ulice/čtvrti/města a ne v plošně zanedbatelném povrchu střechy zastávky? Nebo v materiálu střech těch domů?
Nejsem idiot, takže nebudu navíc smutný z toho, že nikdo nezkontroloval efektivitu vynaložených peněz, odebraných daňovým poplatníkům…
Ale jinak v tom až takový problém nevidím, ta zastávka (možná i 2) je asi maximum co se s maximálním vypětím dá zrealizovat. Nafotit na IG, možná dokonce i nějaká konference bude. Na efektivní opatření byť v jen v rámci jedné čtvrti jakéhokoliv stávajícího města nemáme finanční zdroje, možnosti a schopnosti. Možná Saudové, Arabové nebo Číňané mají, ale my ne.
Tolik k té zastávce.
Já ti vysvětlím co to je rozumné adaptační opatření ;) Je leden, venku je -5 a je mi zima na ruce. Adapatuji se a použiji rukavice. Stály mě 150 Kč. A už mi zima na ruce není. Když budu dostatečně švihlý, vezmu si infrateploměr a změřím si teplotu ruky před a po. Buď si jistý, že naměřím rozdíl. Stál mě 150 Kč. Výsledek byl pro mě pozitivní. A to měřitelně. Kdybych si rukavice nevzal, nachladil bych se a za Coldrex dal 250 Kč…
A teď podobné schéma uvažování použij na cokoliv co se od doby pana Ala Gorea provedlo v agendě „boj s globálním oteplováním“ (pardon s globální změnou klimatu, jak už nevládky stačily negramotům ze žurnalistických fakult vysvětlit). A to v jakémkoliv měřítku (tím odkazuji na tvůj odborný žargon globál-lokál-mikro).
Jediná opravdu efektivní a úspěšná agenda těchle věrozvěstů je, pokud se jí podaří zlobovat ten či onen vládní establishment, torpédovat průmysl a ten vinou regulace a pitomých politických kroků zbankrotuje. Doporučuji exkurzi do Karviné-Doly, do bývalých ulic kolem kostela. To je jistě cesta ;), tamější ulice určitě netrpí vysokými teplotami v létě.
Naštěstí podobné arogantní idioty nemají všude na světě. Jen tady v Evropě. Takže je šance, že si za pár let budu moci v krámu koupit železnou vidličku made in China a nebudu muset do lesa hledat ostrý klacík (nadsázka alert).
Žádná reálná komplexní opatření na boj s globální změnou klimatu neexistují a ani existovat nemohou, protože nemůžeme bojovat s něčím čemu dostatečně nerozumíme. Žádné akční plány to nezmění. Pokud někdo tvrdí opak, tak lže a snaží se využít toho, že peníze daňových poplatníků ochraňují analfabeti, které lze snadno, ehm, ovlivnit.
19.03.2024 15:43A to už vůbec nehledím na to, že nelze vyloučit, že změna klimatu v evropském kontextu bude znamenat prudké ochlazení. Dokonce bych to považoval, vzhledem ke dne již známým, pojmenovaným a sledovaným rizikovým jevům, za pravděpodobnější. Co pak se zastávkou se zahrádkou na střeše, když nebudeme mít co jíst? ;)
Dan :
aggu: Vy jste teda vtipnej. Kdyz se vam to nehodi, tak studie je „sita podle nazoru autoru studie“.
Kdy se vam nehoidi zebricek hodnoceni mest, tak ho oznacitte za fake.
Celou dobu zvanite, ze zastavka nespasi svet, ale nakonec napisete, ze cely mestsky prostor ma nejak vypadat. Takze jste se dostal k tomu „baliku komplexniho opatreni“, kteremu jste se vysmal.
Dogmaticky se drzize jedne veci u zelenych strech. Ucelove opomijite ty dalsi. Komicke.
Hele a co mi poradite, kdyz bude venku horko? Mam si sundat i trenky?
No a nakonec do toho zamichate zbytky okolí kostela poddolované Karviné.
20.03.2024 10:14Roman :
aggu: Pak máme třeba takovou Nádražní se zastávkami Karolina, Elektra, Stodolní kde není žádná zeleň, žádný prostor pro hmyz.
Ony by ty zastávky se zelenými střechami byly ideální řešení. Jak z důvodu poskytnutí stínu a čekání v nepřehřátém skleníku. Zároveň by střechy poskytovaly prostor pro hmyz apod. Odpar vody, ochlazování vzduchu… A ne, fakt je jedno, že jsou v centru třeba Komenského sady nebo řeka…
Jo moment, ony vlastně ani nejsou všude základní přístřešky.
20.03.2024 10:30Ondřej Koutňák :
Ekonáboženství zapustilo velmi hluboké kořeny.
21.03.2024 07:08Nemá cenu věřící přesvědčovat argumenty, oni je nechtějí slyšet. Mají své věrozvěsty z internetových podkastů (viz příspěvek od Dana https://2050podcast.cz/), kteří se „už mnoho let věnují divadelní improvizaci, fyzickým divadlem a performancí se v jejich osobách ojedinělým způsobem setkává svět vědy a svět umění“ (sic!), a ti už o problematice klimatu přece musí něco vědět:-).
Mx :
Ondřej Kouťnák: škoda, že ekoodpůrci mají vždy perfektní teorie o ideologii ekologistů plné ideologie, málokdo už fakta, výzkumy a studie ap. Vždy jen řeči bez faktů
23.03.2024 20:03Martin [msstavby.cz] :
aggu: Samozřejmě, že ji vytrháváš z kontextu. I nyní. Článek se týká zastávky Jaklovecká. Diskuze však o zastávkách se zelnými střechami.
Do diskuze vstupuješ se zcela chybným pojetím zastávek se zelenými střechami. Připisuješ jim vlastnosti, které nemají. Na nich pak stavíš svůj názor, který je pak zcela chybný. Tážeš se na práce, která pak popíráš a diskredituješ je. Jsem však rád, že jsi se mentálně dopracoval k tomu, že nelze POUZE zastávky se zelenými střechami považovat jako řešení VŠECH problémů při oteplování městské krajiny. Směješ se tomu, když napíšu že adaptační opatření je komplexní balík. Nyní to sám napíšeš.
Fajn v zimě si koupíš rukavice? Co uděláš při vedrech?
Dva poslední odstavce jsou bláboly snad brány v potaz maximálně v institutu Václava (příjemce ruských peněz) Klause. Nikdo zde města bourat nechce, jak v Karviné.
Shrnuto zde.
01.04.2024 21:10Seriál o popírání klimatické vědy, díl III.: Situace v Česku
https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/serial-o-popirani-klimaticke-vedy-dil-iii.situace-v-cesku