MAPPA na svém facebookovém profilu zveřejnila nové vizualizace plánované proměny lokality náměstí Dr. Edvarda Beneše v centru Ostravy.
Podoba zachycena na vizualizacích vychází z dopracované studie od Mika Svoboda architekti a Opus architekti.
zdroj: FB MAPPA Ostrava
Vítek :
Nádhera, další optimistická vizualizace s korzujícimi spokojenými lidmi a kvetoucími stromy. Zaujalo mne, jak jednoduše je vyřešeno parkování aut na chodníku ulice Zámecká. Prostě je zrušeno. S otevřením Ostravice, by se to mohlo zkusit realizovat.
Helena :
No výborně, zelená plocha se zase promění v beton. Proč tam není více zeleně? Vodotrysk to v horkém létě nezachrání.
13.10.2023 08:39marie :
Helena:
Jestli by ten vodotrysk měl fungovat stejně, jako ten nový u Kotvy, který jsem od loňské kolaudace viděla tryskat jen jeden den🤢 A už je asi 3 týdny rozkopaný😡 Jinak souhlas, dlažba, beton, štěrk. Že oni se architekti inspirovali na slavném náměstí Jih!?
Mx :
Kdyby to bylo v Komenských sadech, nebo nějaký jiný opravený parčík, neřeknu. Na vstupní bránu do města je to podle mě příliš obyčejné. Neříkám, že škaredé. Když člověk vidí, jak se dá v dnešní době kouzlit, dalo by se to rozhodně udělat moderněji. Tímto nechci prvoplánově hanit, ale nepůsobí to prostě na mě dost moderně a stylově.
D-r :
Devadesátky v Ostravě furt jedou). Děs a hrůza.
Crazym :
https://www.youtube.com/watch?v=Sa9AGQHRj0s
13.10.2023 09:43David :
Mx:
13.10.2023 10:05naprostý souhlas, vlastně když se na to dívám tak mě napadlo, že se jedná o Husův Sad a né nějaký vstup do centra. Jediné zajímavé prvky jsou ty červené židle a stožár – jsou součásti studie jako reálný prvek či pouze vizualizační předmět a skončí to nějakým levným a nudným mobiliářem?
Klidně tam mohli dát nějaké cool kiosky s prodejem květin, zmrzlin, vaflí… přidat panely s historickým podtextem, třeba i ty důlní vozíky rozházet kolem. Za mě nic moc na dnešní dobu teda kdy veřejné prostory mají mít největší důraz…
Dan :
Mx: D-r: David: Spise devadesatky jsou porad v nazorech. Rozchazet dulni voziky? Boze to je strasny kyc?
Sterk a stromy? Je to mlat a mlatem jsou takhle reseny vsechny bulvary a parky v Parizi….
Chcete zase hogo fogo, ale elegance se a ucelnost se vytratila.
O. :
David: no jasně, a už by tomu chyběly jen kolotoče
13.10.2023 12:29Johnny :
Ten červený mobiliář mi evokuje rekonstrukci Mendelova náměstí v Brně, která se ovšem mohutně nepovedla 😃.
Ale celkově je to velmi dobrý návrh; Ostrava potřebuje více takových. Vodní prvek, mlat, zeleň – všechno správně. Kiosek sice od ideového návrhu zmizel, ale snad to zvládne utáhnout nová Ostravica.
13.10.2023 13:20Mx :
Dan: Já neříkám, že je to katastrofa nebo úplně špatné. To vůbec. Ale k Vašemu názoru: ujišťuju Vás, že s Paříži to má společného jen ten mlat. Tam jsou stromy stříhané a udržované do tvaru jak ze žurnálu, mají jasnou strukturu a tvar. Dokonce často sázené do geometrie. Je tam mobiliář, různé ozdobné sloupky, ozdobné koše, elegantní záhony a podobně. Zkrátka, když dva dělají totéž, není to totéž. Věřte mi, prosím. Navštívil jsem Paříž a další jiná francouzská města minimálně desetkrát. Tam sice sázejí na jednoduchost a eleganci, ale ne, že se u nás vysadí stromy halabala jak to zrovna architektovi přišlo vhodné, že je tam na ten strom místo, a o ty stromy se potom nikdo nestará. Takže když skloubí ta jednoduchost s rádoby elegancí bez údržby tvarů a chybějícími prvky jako mobiliář, půjde zase jen nějaký hybrid – akorát s mlatem jako v Paříži.
13.10.2023 13:58Loprais58 :
Tak nezapomínejme, že by tam měla v budoucnu stát budova. Tedy doufejme, že tam bude někdy stát a nebude to zase provizorium na padesát let.
13.10.2023 15:00Michal :
O té tzv. budoucí budově čteme zvěsti tak třicet let, ne?
13.10.2023 18:58Pat :
Já bych třeba ocenil nějaký esteticky a umělecky zajímavější vodní prvek , tyhle díry v zemi , které asi budou úplně to nejlevnější řešení se dělají všude po Ostravě .
13.10.2023 19:27Něco jako světelná fontána v Brně by tady sedla , neříkám , že se Ostrava musí opičit , ale podobné výtvory tady prostě chybí
Romana :
D-r: oni totiž v těch letech studovali, oni to ani jinak neumí
13.10.2023 22:27Patrik :
Mě se to líbí hodně, vypadá to celkem dobře a moderně. Ale mám strach, že realita bude úplně jiná.
14.10.2023 00:47Denisap :
Vůbec sei nelíbí, jak často se zde neustále kope a kope,přitom zeleně stále méně a méně…ptáci nemají kde hnízdit,nasadíte pár zakrslých stromů a za tři roky je pokacite!!!
14.10.2023 19:53A je to pravda,co už jsem tady četla v komentářích,ze architekti jsou profici,ironicky řečeno, protože si oblíbili jen beton!!!
V Porubě se opravdu šetří zeleň,tam neuvidíte i pro různých vykopávkách,ze by se sáhodlouze pořád vše mitilo!!!
Ať si dělají architekti změny,ale budoucnost je o zeleni,ne o planině,kde všude peče Slunce!!!!
Winter :
Doufám, že tuhle diskuzi čtou lidé z Havířova, kterým jsem se smáli v diskuzi pod parkem Stromovka. Musí cítit hluboké zadostiučinění, protože tohle je taky šťáva.
14.10.2023 20:13Mx :
Pat: souhlasím s Vámi, ve veřejném prostoru musí být něco zajímavé, pak to přitahuje lidi tam chodit a turisty to navštívit. Přesně jak s tím vodotryskem, díra v zemi, v jiných městech nějaké nadzemní dílo. Bavím se samozřejmě jen o hlavních místech ve městě, těch je maximálně pár desítek a město jako Ostrava by rozhodně mělo na taková místa zainvestovat. Ne mělo, ale musí. Buď chcete město, které je opravené a můžete o něm říct, že není škaredé. Anebo chcete město, o kterém řeknou, že je krásné anebo že je tam něco zajímavého a že stojí zato tam na to místo zajít či zajet. Na to si musíme odpovědět u každé rekonstrukce.
14.10.2023 20:39jlname :
Ačkoli toto místo bylo v minulosti zastavené, tak teďka ve 21 století UŽ to není možné?
14.10.2023 22:18Proč dělat park (který tam už v podstatě 50 let je a slouží jako zkratka) u „nové“ hlavní křižovatky?
Už jako dítěti mi zde připadalo jako chladné a pusté místo.
Proč by tam nemohla stát moderní budova napojující na trend Karolína – Otravica – ČNB?
Neodsuzují park, ale nemáme už peníze na víc?
Zeleného je v Ostravě dost. Kdo tvrdí opak, je slepý. (Údržba zeleně je v OV trestuhodná, ale to je jiné téma)
Dan :
Mx: Rovnez jsem byl v Parizi vicekrat a stromy strizene jsou, ne vsak vsude. Na to ani Pariz nema prostredky. Hlavne zastrihavat vsechny stromy do geometrickych tvaru postrada smysl.
Nerekl bych, ze ve zpracovane studii jsou stromy vysazeny nahodile. Mate pro to tvrzeni nejaky dukaz?
To misto ma byt ( a doufam ze bude) zastaveno. Tam se nema vymyslet nejake hogo fogo.
Dodam zaroven, ze studie vsak nedosahuje estetickych hodnot zahrady prilehleho Nemeckeho domu.
15.10.2023 07:23Mx :
Dan: V té Paříži jsou ty hlavní parky a hlavní místa opravdu vyšperkované. A toto místo v Ostravě patří mezi ty, které by měly být opravdu na té nejvyšší úrovni. Jedno z těch 10 až 20 míst, které musí být top. Neříkám, že francouzském stylu. Samozřejmě za předpokladu, že se tam nic stavět nebude. Tady bych to opravdu nechal na subjektivní posouzení každého z nás Nechci se o tom proto opravdu hádat. Já osobně bych ale zde nestavěl, proč: zachovat vzdušnou pěší korzo zónu mezi sýkorákem až po Karolínu, v podstatě jedinou pořádnou pěší zónu kromě té do husova sadu. Budova by to násilně přerušila, přičemž máme 10 až 20 jiných proluk, které by se určitě zastavět měly. Až se tyto ostatní proluky zastaví, bude podle mně této proluce slušet spíše park a vzdušnost jako příjemný a netradiční vstup do historické části města. Navíc, náměstíčko zvýrazní krásu Ostravice a umožní lidem se zde zastavit a toto krásné místo ocenit.
15.10.2023 09:39paulo :
Ha a mě se lidé zde i na radnici smáki, že by na tomto lukrativním místě mohl byt veřejný trh. Pane bože ten návrh je opravdu hoden 90′ let sídliště Dubina, přestupní terminál. Toto má být živoucí brána města! Daleko více se mě libi ty dřevěné lavice a kousek divočiny jako je to teď, akorát by se mohly dotáhnout světla decentní osvětlení laviček zespodu. Vodní prvek ala fontána s bazenkem a hlavně tekoucí pitná voda/pítko + pěkný plácek na stylové stánky pro prodej zeleniny/ovoce. K tomu posezení.
15.10.2023 12:58Mrkněte na realizaci Moravské Náměstí Brno, místo po brněnském Německém domě! S tímto bychom se měli srovnávát. Navíc i bývaly budovy měly za sebou směr hotel malý park a z něj nám dodnes zůstaly ty veliké stromy..
https://stisk.online/a/iSQhA/brnane-znovu-zaplnili-park-na-moravaku-zatim-jsou-spokojeni
vojta :
Já se omlouvám, ale mi se to líbí, a to fakt moc. Kritiku absence trávníku nechápu, je to náměstí a vstupní brána do centra, tam je mnohem lepší pevný povrch…
15.10.2023 13:13z.m :
Taky se mi to líbí. Jako častý uživatel/chodec v tomhle prostoru se na takové řešení těším. V kombinaci s dokončenou Ostravicou to bude posun správným směrem.
17.10.2023 09:21Crazym :
A já bych byl pro aby tam na těch 3000 metrech https://mapy.cz/s/kozuborube když už to nezastaví nějakou budovou a chtějí furt mít další zbytečné náměstí, tak aby tam vykopali díru, postavili minimálně dvě patra pod zemí parkoviště s vjezdem ze Zámecké a pak tam klidně mohou udělat ten zbytek toho výplodu na povrchu. Nikdo by nemusel kličkovat autem do parkovacího domu za katedrálou a vylezl by z díry rovnou do pěší zóny. 6 tisíc metrů parkovací plochy je už sakra nářez, auta by nejezdila do centra a nemuseli by ten parkdům za katedrálou vůbec stavět a proluku využít na něco jiného, třeba byty s komerčními prostory dole jak na Laubech…
17.10.2023 11:47Martin [msstavby.cz] :
Ten návrh je úplně v pohodě. Opravdu nemusí každý kousek veřejného prostoru vypadat zcela jinak a „šokovat“. Město potřebuje ucelený vzhled, kde se člověk cítí příjemně. Ze stránky údržby, oprav apod. je pal ucelenost vzhledu také vhodná.
Obdobná realizace se nyní dokončuje v Drážďanech. Je použita velkoformátová dlažba, mlát, vysázeny nové stromy. Přes ulici bylo opraveno parkoviště s dlažbou umožňující prorůstání trávy a zasakování vody. Vzhled odpovídá ostatním částem města. Ostravě by postačilo dostat aspoň na takovou úroveň.
Původní stav
zdroj: deutsches-architekturforum.de
18.10.2023 07:03Mx :
Martin MS stavby: Zapomínáte, že počítačové vizualizace vždy vypadají pětkrát lépe než realita. Co vlastně na tom návrhu, který už tady na obrázku vypadá docela obyčejně a osmdesátkově, vidíme: dlažba, mlat, díry v zemi na vodotrysk a nevkusné červené lavičky a červená lampa. Nic více. Stromy tak nějak nasazené, kde je místo, což jako “styl”, dá-li se to stylem zeleně nazvat, ničím nevybočuje ze vzhledu 99% města. Tohle Vám stačí na jedno z nejdůležitějších míst v Ostravě? A všimněte si, že podle mne v těch Drážďanech zaprvé nejde o významné náměstí a nebo tam například ty stromy jsou vysázeny geometricky jako v té Paříži, což alespoň podtrhuje určitou eleganci. Kde je nějaká hezká lampa, hezká lavička, hezký koš, hezký záhon, hezký keř, práce s terénem ap – Prostě vše co je úplně normální obdivujeme jinde, ale tady zase opět něco “ponašemu”. Ono těch úspěšných “ponašemu” opravdu moc není, věci které jsme tady udělali jinak než jinde, a zaujmuly by svět. Tak nevymýšlejme vymyšlené. Nemám na mysli udělat žádný přeplácaný kýč, ale toto je druhý extrém jednoduchostí, lépe řečeno to k tomuto extrému trošku směřuje. Jak už jsem ale psal, návrh nekritizuju, pouze by se to dalo prostě udělat mnohem lépe na toto místo.
19.10.2023 00:42Martin [msstavby.cz] :
Mx: V těch Drážďanech to je přímo Ringstrasse na dohled od budovy magistrátu.
Můžeš dát příklad, nějakou jinou realizaci, která by odpovídala tvým představám. Protože mě celkem děsí fráze „práce s terénem“ na tak malém prostoru, kde by v jeho větší částí měla vyrůst v budoucnu budova.
19.10.2023 07:52Mimochodem ty náhodně rozmístěné stromy jsou stávající zeleň + pravidelně vysázené stromy podél ulice.
Mx :
Náměstíčko v Ostravě obklopeno jedněmi z nejdůležitějších staveb a paláců historické Ostravy. Zaslouží si víc. Něco, co zaujme oko člověka. Co? Mnohé už jsem nastínil: např. alespoň. kvalitní prvky jako HEZKÉ lampy, koše, lavičky, sloupky, nějaké nadzemní prvky, nějaký hezčí záhon, umělecké dílo, pokus o práci se tvarem (dlažba, záhon, obrubník ap). Mnohé z toho vidíme i v Drážďanech, Jsou tu i detaily jako třeba ozdobná mříž u kořene stromu, kterou tam dali. Tady se prostě na detaily absolutně nehledí. Prostě trochu kreativity. Prostor před Novou Karolínou, odmyslím-li údržbu, je podle mě zajímavější. Jak jsem popsal, tady vidíme jednoduchou jednoduchost. Dopadne to jako lauby, nablýskaná vizualizace, ale reálný výsledek působí spíše jako lepší panelák. Příklad, který bych nenásledoval úplně, ale částečně bych se k němu přiblížil, je opravené Náměstíčko naproti ostravské radnice a v podstatě i náměstíčko u České národní banky. Tam jsou detaily, který se oko chytne. Toto tady je prostě obyč, obyč a zase jednou obyč.
19.10.2023 11:36Mx :
A rozhodně nápaditější zeleň, tady je snad jeden druh stromu, takových parků typově máme ve městě už milion. Přitom existuje tolik tvarů stromů, dřevin a rostlin, se kterýma se dá pracovat. V Ostravě se naplácají stromy a obvykle tak, že za 10 let zakrývají krásné stavby, jako na Masarykáči. Za chvíli tam ty překrásné budovy nebudou vidět. Stejně to dopadne i tady. V Lodži jsem teď viděl tu slavnou pěší zónu, a občas byla ozvláštněno náměstíčkem, které opravdu pracovalo s detaily. Před organicou si s prostorem pohráli a myslím si že je to paráda. Tím neříkám to okopírovat, to ne. Ale opět narážím na tu ostravskou jednoduchou jednoduchost. Přitom vše je o detailech a dát si s tím práci. Tady se na detaily často absolutně kašle, hlavně aby to bylo levné a jednoduché. Bo my si tady přece na okázalost nepotrpíme. Bavím se ale o variantě trvalého náměstí, na dočasného.
19.10.2023 11:44Mx :
Jak se zde prosím vkládají fotky z mobilu? Vložím zde příklad budovaného náměstíčka v Lodži v typově podobné lokalitě. Návštěva Polska a 5 měst tam před pár týdny mi smutně otevřela oči, že oni jsou úplně někde jinde, co se týče moderní rekonstrukcí. Lžeme si tady často do kapsy.
19.10.2023 11:50O. :
Za mne to je taky slabota, toto konkretni misto si zaslouzi neco lepsiho. A mimochodem, ty cervene odstiny na mne pusobi jak z doby budovani Havirova, nemuzu si pomoct. Za mne takto fakt ne.
19.10.2023 15:41Martin [msstavby.cz] :
Mx: Vložení snímků přímo z mobilu nebo počítače do diskuze není možné. Lze to však provést přes kód
Mezi uvozovky pak vložit adresu obrázku, kde snímek nahrán.
Potom lze třeba přidat odkazy na webové stránky, kde jde projekt vidět. Při přidání komentáře s více odkazy pak musíme komentář schválit ručně. Občas to vyhodnotí jako spam.
21.10.2023 14:06