Na plánovanou rekonstrukci kanalizace a vodovodu v ulici Přemyslovců naváže úprava celé ulice. Přinese zlepšení podmínek pro pohyb chodců a cyklistů i nově vysazené stromořadí a dešťové záhony, které zpříjemní lokální mikroklima. Díky novým parkovacím stáním u místních provozoven se zlepší průjezdnost ulice.
Předpokládá se, že proměna této tranzitní tepny na pobytově příjemnou ulici podpoří také prosperitu místních prodejen.
Vzhledem k připravované rekonstrukci vodovodu a kanalizace se město rozhodlo využít příležitost k celkové proměně této významné ulice. „Projekt počítá s vyváženějším rozdělením prostoru pro všechny druhy dopravy, to v praxi znamená, že více místa bude věnováno chodcům a cyklistům. V ulici bude také výrazně více zeleně, kterou doplní prvky pomáhající hospodařit s dešťovou vodou. Jedná se tak o realizaci dosud největšího projektu modrozelené infrastruktury v Ostravě,“ okomentoval záměr radní Michal Mariánek. Projekční práce zajišťuje společnost KAMARO PROJEKT, konzultace poskytuje Městský ateliér prostorového plánování a architektury. Celková proměna ulice by měla být dokončena v druhé půli roku 2025.
„Jsme rádi, že město na tak velkou opravu našlo finanční prostředky, ulice patří mezi klíčové komunikace našeho obvodu a zaslouží si lepší vzhled, vyšší bezpečnost a moderní charakter vstřícný potřebám občanů,” sdělil Patrik Hujdus, starosta obvodu Mariánské Hory a Hulváky.
Ulice bude členěná do dvou úseků s rozdílnými dopravními režimy. V úseku od Mariánského náměstí po radnici obvodu Mariánské Hory a Hulváky vzniknou jednosměrné (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty při okraji vozovky. K bezpečnému pohybu chodců a cyklistů zde přispějí také zvýšené křižovatkové plochy a snížení nejvyšší dovolené rychlosti na 30 km/h. Na východní straně ulice přibydou krátkodobá parkovací stání, určená pro návštěvníky obchodů a zásobování. Před prodejnami budou umístěny také stojany pro kola. Ve druhém úseku, od radnice po ulici Novoveská, se počítá se zúžením vozovky na sedm metrů, což umožní, aby po obou stranách vznikla stezka pro chodce a cyklisty s děleným provozem.
„Tato opatření pomohou tomu, aby se ulice stala atraktivnější pro bezmotorovou dopravu. Zajištění legálního parkování mimo vozovku společně s předpokládaným snížením počtu projíždějících vozidel naopak přinese zvýšení plynulosti motorové dopravy,” uvedl Josef Laža, dopravní specialista ateliéru MAPPA.
Pro novou podobu ulice, schopnou vyrovnat se s klimatickými změnami, projektanti navrhují kombinaci úzkokorunných stromů doplněnou trvalkovými záhony a keřovými porosty. „Zelené pásy, umístěné po celé východní straně ulice Přemyslovců, přispějí v daném místě ke snížení letních teplot, prašnosti a zvýšení vlhkosti. Záhony ke svému zavlažování využijí dešťovou vodu svedenou z přilehlých povrchů, čímž také sníží množství vod odváděných do kanalizace,” okomentoval záměr Roman Čechák, projektant společnosti KAMARO PROJEKT. Dodává, že nové výsadby budou zasazeny do tzv. strukturálních substrátů, které dokáží zajistit přežití stromů v náročných městských podmínkách.
Projektanti věnovali pozornost také přemístění autobusové zastávky Korunní od obytných domů k budově radnice. Zastávky plánují plně bezbariérové. Povrchy v celé ulici budou sjednoceny v souladu se standardy Koncepce městské třídy 28. října – Opavská, vytvořené ateliérem MAPPA. Tyto úpravy zkultivují vzhled a zlepší funkčnost veřejného prostoru pro všechny uživatele. Cyklostezky a chodníky budou zhotoveny z betonové dlažby 200 x 200 mm, přičemž cyklistická část bude z červených dlaždic. Hmatné slepecké pásy jsou navrženy v bílé kontrastní barvě. Na prostory zvýšených křižovatkových ploch bude použita žulová kostka s cementobetonovými nájezdy.
zdroj: ostrava.cz
Dan :
Je to zajimavy posun v chapani navrhovani ulic, ale kostka na cykloprohu?
24.05.2023 07:05Jožka Laža :
Dan: Na vizualizaci je zobrazen povrch nabízený katalogem programu.
24.05.2023 08:16V reálu se pro (ochranné) jízdní pruhy pro cyklisty na zvýšených křižovatkových plochách plánovala drobná žulová kostka, jaká je například na Prokešově náměstí (https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=90779815&newest=1&yaw=1.135&fov=1.257&pitch=0.137&x=18.2903775&y=49.8413395&z=16). Žulové kostky mají hrany řezané a tedy minimální spáru. Je to méně pohodlné oproti asfaltobetonu nebo cementobetonovému nájezdu na zvýšenou plochu, ale i lidé nakole by měli změnou povrchu dostat upozornění, že jsou v místě, kde se předpokládá větší provoz přecházejících chodců.
Na druhou stranu po pondělním veřejném představení na radnici MHaH projektant a zástupce investora zavnímali obavy místní obyvatel z hlučnosti povrchu (i při snížené rychlosti vozidel) a slíbili se ještě vrátit a prověřit možnosti i jiných materiálů. Musí najít kompromis mezi hlučností, pohodlností (např. chůze na podpatcích), upozorněním řidičů na větší výskyt chodců, únosností, jistým architektonickým řešením, cenou a také trvanlivostí jak v případě zimní údržby (zasolení) tak v případě potřeby správců sítí povrch rozebrat a vrátit do původního stavu. Všechny povrchy mají své pro a proti.
David :
nepochopitelná věc ale proč se stále vedou cyklostezky po chodníku? Podél autobusové zastávky mají zvlášť pěkně vedený cyklistický pás a pak šup s tím na chodník proč? Když se provádí rekonstrukce tak snad se tohle mělo navrhnout kompletně tak aby měli svůj pás podél celé komunikace… mě pořád připadá jak kdyby se tady nevědělo jak se to má dělat. Přece od chodců musím oddělit jakýkoliv provoz…
24.05.2023 08:35Mx :
S tou nejprostší pokládkou šedé nejsprostější betonové dlažby na chodnících zcela bez invence se Ostrava opět nepoučí ani na jedné z klíčových tepen. Dopadne to jako Nádražní, na jejíž nízkou úroveň se všeobecně nadává.
24.05.2023 13:30TomasJ :
Proboha proč zase betonová dlažba? S těmi stromy jsem zvědav na finální počet, protože v minulosti se dost stromů odstraňovalo pro blízkost sítí anebo prostě jen uschly, moc místa tam tedy není – platí pro úsek Radnice – 28.října. Další věc – cyklopruhy fajn, jenže mně se osobně líp jezdilo bez nich, většina aut mě objížděla s větším odstupem. Když jsou na silnici cyklopruhy, auta prostě jedou jen ve svém vymezeném prostoru, což paradoxně znamená, že jedou blíže cyklistovi. Denně se o tom přesvědčuji na ul. Výškovické, kde pravý pruh pro automobily je poměrně úzký.
24.05.2023 16:57David :
Dnes bylo několik informací ohledně tohoto na čt24. Tady máte link.
24.08.2023 21:39https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3609795-ostrava-zavede-tricitku-v-ulici-premyslovcu-promeni-se-v-zeleny-bulvar-s-prijemnym
Crazym :
„Ulice Přemyslovců je jednou z hlavních tepen Mariánských Hor“ a proto ji zneprůchodníme ať jako tepna nefunguje 😉 Třikrát hurá!!! My vám ten náš ideový koncept vnutíme i kdyby jste se měli posrαt a kdo není s námi dostatečně progresivní, je proti nám, protože jen ta naše ideologie je ta jediná správná 🤪
25.08.2023 08:23A není to málo Antone Pavloviči? Udělejme tam pěší zónu 🤔
aldik :
Já tam sice prakticky nejezdím, nemám důvod ale i tak se děsím té třicítky. Proč si nějaké hlavy pomazané pořád myslí že třicítka ve městě je dobrý nápad? Však to se tam akorát potáhne kolona čoudících aut (elektro vozy se ještě hodně dlouho masivně nerozšíří, důvodem je cena, stačí se podívat kolik jedničkových fabií tu stále jezdí a takový člověk si elektro těžko pořídí). Aneb my vás prostě do té MHD dostaneme a to různými způsoby. Třicítka je prostě jízda krokem.
25.08.2023 08:27Tjov :
Ten z Mappa s tím městkým bulvárem slušně pobavil :-) , zastavárna na každém rohu, sekáč, dvě večerky, dvě hrozné restaurace, kebab, tipsport , řezník, trafika, levná kuřata z PL , Teta, katastrofálně malá pobočka ČP, železářství co asi Václavík zavře a oni z toho dělají bulvár. Kdyby raději řešili opravdový bulvár v centru města … vyhozené prachy , stačilo reko kanálu a nahodit nový asfalt .