Centrum Ostravy čeká další silně neestetický zásah do veřejného prostoru.
Když se končilo s rekonstrukcí ulice Nádražní, kdy se její výsledný vzhled nelíbil snad nikomu s minimálním estetickým cítěním, nejvyšší špičky současné politické reprezentace na magistrátu města Ostravy dušovaly občany s tím, že do rekonstrukce se nadalo již zasáhnout a byly již na ni schválené nemalé peníze. Nyní se řeší, jaké květináče náhodně po Nádražní rozmístit, aby nevypadala jak betonová stoka. Nejde jenom o zeleň, která pokud je pod ulici mnoho inženýrských sítí umístit nejde. Ale o způsob rekonstrukce. Řešení pohybu chodců. Použití materiálu apod.
I samotná radnice Moravské Ostravy a Přívozu se prezentovala záměrem „polidštit“ ulici Nádražní. Její plány se zmenšily na předlážděni prostranství před současnou budovu radnice. Cena kolem 4 mil. kč. Prostor před radnicí obvodu bez architektonické soutěže. Slyšeli jsme i názory, že je to jen pár miliónů a dělat soutěž na jakýkoliv plácek v Ostravě je hloupost. No… Pro běžného člověka je cena 4 mil. kč například cena za rodinný dům na celý život. A prostor před radnicí není jen tak nějaký plácek.
Ale proč tahle smutná rekapitulace ulice Nádražní. Přesně stejnou budoucnost čeká ulici Českobratrskou. O podobě ulice jsme vás informovali v článku na začátku tohoto roku. Prvně jsme o rekonstrukci informovali již v roce 2010. Nové vedení magistrátu začalo svou činnost v listopadu roku 2014. Rekonstrukce ulice se připravuje dlouhodoběji. Čerpali jsme z dokumentů pro veřejnou zakázku. Kde dle dat dokumentů docházelo k úpravám i v roce 2016. Do projektu se tedy zasáhnout dalo.
Ulice Českobratrská je jedna z hlavních tepen v centru města směr východ-západ. I přes jeji majoritu je pro rekonstrukci pěších komunikací zvolena periferní zámková dlažba. Náhodně rozmístěné zábradlí, které by POZOR mělo být nerezové, a podobné prvky. Jak přistoupily záchranné složky na dělící „ostrov“ mezi směry jízd v úseku Husův sad zůstává záhadou.
Rozhodně nejsme proti rekonstrukci samotné ulice. Ale proti jejímu vzhledu po rekonstrukci. Výsledek rekonstrukce bude opět chladný, betonový, ostudný. Nyní si představte, že by pěší komunikace byly z velkoformátové kamenné dlažby, prostor pod stromy vysypán mlátem pro lepší vsakování srážkové vody. V místě, kde je potřeba zábradlí, jsou černé sloupky. Nebo se stačí podívat, jak realizuji veřejný prostor města kousek za hranicemi. Katowice, Bielsko Biala, Kraków, když na západnější města nemáme… Jednoduše ke vzniku kvalitního a reprezentativního veřejného prostoru opět nedojde.
Magistrát zveřejnil i „vizualizaci“ po rekonstrukci ulice.
Ne. Tohle není špatný vtip ani náš výtvor. Tohle na webové stránce www.ostrava.cz opravdu najdete.
Ale tušíme, že jsme inspirovali naší vizualizací rekonstrukce ulice Nádražní.
Jirka :
To je smutne. Navic kvalita rekonstrukce Nadrazni neni buhvijaka. Asfalt je pekne zvlneny a ten vsudypritomny beton – asi to ma lidi odradit tam tudy cestovat a tim to resi ucpane silnice ;-).
Trochu OT: Mimochodem, porad jsem nepochopil jak je to tam s prechody pro chodce. Vyznacene nikde nejsou ani znacky upravujici prednost nejsou. Konkretne usek Stodolni-Elektra. Jak to potom je s prednosti pro chodce?!
10.05.2017 08:34dolil :
K pláči
10.05.2017 08:35Xavier :
Jirka: Pokud jsem to správně pochopil z vyjádření radnice, tak skoro všechny přechody (zůstaly jen ty na křižovatce s Českobratrskou a pak přechod u OT), které byly v celém rekonstruovaném úseku (tj. v podstatě od křižovatky s 30. dubna) nahrazeny tzv. místy pro přecházení. Bylo to uděláno proto, že Nádražní ulice má specifický charakter, který vede k tomu, že chodci stejně přecházeli kde se jim zachtělo, což bylo ale za přítomnosti přechodů protiprávní jednání, které by se mohlo pokutovat. Radnice tak údajně vyšla chodcům vstříc, protože s místy pro přecházení se takové předpisy nepojí, takže chodec může přecházet v podstatě kdekoli. Stejně tak se s nimi ale nepojí ani další předpis, totiž že by měl chodec přednost před automobilem.
10.05.2017 09:00Moon :
Nic proti, všiml jsem si, že to je zas na archwars :) Mně už přijde, že spousta lidí si tu naivně myslí, že archwars je nějaký vyšší místo, kde si toho všichni všimnou a něco se s tím najednou bude dít. No, ale to se pletou, protože pepíci z Archwars tam budou dávat hlavně blbosti pro jednodušší typy nebo kdyžtak budou řešit linku metra D v Praze. Na nějakou Ostravu už od svého založení úplně prdí. ;) Myslím si, že tahle stránka má na víc, než posílat každý druhý příspěvek na Archwars, a pak ho tam nechat (jako vždy) zapadnout.
10.05.2017 09:25jp :
Ta „vizualizace“ mě včera pobavila, když jsem ji viděl prvně. To je asi dělané ve stejném programu, v jakém se tvoří takové ty testy do autoškoly :)) Pro mě je pořád záhada, co je tak složitého to udělat trošku hezčí, kvalitnější. Proč to musí být takové průměrné. Jedinné, co mi z toho vychází je, že radnice si je vědoma, že lidem je to ve většině jedno, jak to kolem nich vypadá.
10.05.2017 10:01mJožka :
Psal jsem to už na facebookové stránky MS staveb, ale tam se mi komentář zobrazuje jen na mobilu, tak se omlouvám, pokud to někdo bude číst dvakrát:
Pokud byl spokojený zadavatel (schválně nepíši objednatel) vizualizace, tak v tom nevidím problém. Výsledek odpovídá času a softwarovému vybavení, které bylo k dispozici.
Pokud nejsou spokojeni ti, kteří ze svých daní výše uvedeného zadavatele platí, tak bych hledal problém u výběru zadavatele a nikoliv u zadavatele samotného …
Ale na druhou stranu, co chtít po třetím největším městě v republice, kde se nenašel nikdo, kdo by na dnešek zorganizoval demonstraci Proč? Proto! k aktuální politické situaci jako v dalších větších i menších městech v republice. ?
10.05.2017 10:19aggu :
Nádražní #2… Absolutní neúcta k městu.
10.05.2017 10:22Čím víc se budou tihle DILETANTI snažit, tím víc práce bude čekat na příštího starostu / starostku. Nezbude jim nic jiného než všechno vytrhat o udělat znovu.
aggu :
mJožka: Třeba má to třetí největší město rozum. Boj gaunerů všichni proti všem a bezva lidičky, co vidí do všeho, jdou na náměstí bránit svými udatnými hlasivkami demokracii. Kterou nikdy neměli. Cool.
10.05.2017 10:28Lip :
V Brně nebo dalekém Práglu taky na radnicích bojují o koryta, ale ulice v centrum opravit do reprezentativní podoby umí! V minulosti už jsem zde nějaké odkazy na povedené rekonstrukce ulic a veřejného prostoru vkládal. Bohužel ostravská smetánka jsou naprosti …!!!
10.05.2017 11:29rasta :
Ono se se stačilo projít po Nádražní po dešti. Nová dlažba a kaluž vedle kaluže. Projektanta pověsit za takovýto návrh do průvanu za k… A ten kdo to dozoroval nemá v oboru co dělat. Jeho portrét v nadživotní velikosti bych pověsil na Ostravici s nápisem břídil. Teď jsem byl tři dny v Plzni a už chápu, že nebylo těžké přehrát Ostravu v Evropském městě kultury. Možná to nesouvisí, ale vnímání a přístup k veřejnému prostoru je pro lidi kteří mají v tom městě žít důležitá věc. Problém je ten, že jim to ani při volbách nikdo nespočítá a zase tam budou ty samé muly, pro které je vrchol luxusu betonová osmička dlažba….
Rob :
Přesně. Mít k dispozici 4 mil. Kč a chtít si stavět vlastní dům, nenapadlo by mě jej začít stavět bez kvalitního návrhu od architekta. Ale z cizích peněz, to se asi plýtvá jinak… Hlavně ať s tím není zbytečně moc práce. Úvaha, že jen nákladné projekty mají navrhovat kompetentní lidé je naprosto špatná. Možná bych řekl, že je to přesně naopak. Ty nejmenší věci dokáži mnohdy udělat největší radost. Mimochodem jak již před snad sto lety řekl Mies Van Der Rohe „Bůj je v detailech“. Ale zpět k Českobratrské: takže máme zde za nemalé peníze až do zimy totálně rozbitou další významnou ulici v centru města. Vše bych bral s nadšením, kdyby se bylo na co těšit. Tak je mi k totálnímu pláči. Bydlím kousek a někdo chce vynaložit „moje“ peníze a celé léto v prachu a hluku za to, aby mi ze špatného veřejného prostoru v místě mého bydliště udělal znovu prostor špatný (nebo jen méně špatný). :-(
10.05.2017 11:58Tomas T. :
Centrum vnimam hlavne jako prostor, ktery musim prekonat pri jizde na slzskou. A tato stavba zlepsi prujezdnost co do kvality povrchu. Bohuzel nezvysi se propustnost ulice pres mesto, takze zacpy v centru budou nadale a take se budou casem zvetsovat.
aggu :
Tomas T.: trolling ;)
10.05.2017 13:47Hynek [msstavby.cz] :
Moon: jak je mozne, ze sis toho vsiml, kdyz to melo nepovsimnuto zapadnout? hmmm… ;)
10.05.2017 13:50Crazym :
Xavier: Pochopil jste to správně a navíc je tam skoro všude omezena rychlost na 30km/hod. ve snaze vymístit dopravu z Nádražní. Je ovšem velmi zábavné pozorovat nejen lidi ťukající si na čelo když dám na tempomatu třicítku a nezastavuji jim ale i dojíždějící tramvaj v zrcátku s nervózním řidičem zvlášť když se mi podaří zařadit u Supraphonu před něj tak tu třicítku i méně dodržuji svědomitě až k zastávce, to si kolikrát i zajedu, bo kratší to mám přes ulici Čs.Legií :DD
10.05.2017 13:52Hynek [msstavby.cz] :
Tomas T.: nevim proc si lidi pletou bezny provoz v meste se zacpou. clovek v hranicnim pripade ceka na dva cykly zelene a rika tomu zacpa..
10.05.2017 13:56jakoze stojici auta zasahujou az na kruhac pred radnici (cti „100m“), to uz je doslova kolaps :D
Michal :
Však my to automobilové Zlo z centra vyženeme!
10.05.2017 14:33aggu :
Hynek [msstavby.cz]: No když stojíš ráno už u čapkárny, tak to pro některé na smajlík nebude. Já spěchám pomalu, mě je to jedno.
10.05.2017 14:48Moon :
Hynek [msstavby.cz]: Protože jste to psali na Facebook. Ale pochybuju, že to zaujme kohokoli jiného než lidi, co se zajímají o stav v Ově nějak blíže, tak naivní bych nebyl. Stačí se podívat na obvyklou úroveň příspěvků na Archwars, kde se lidi baví hlavně barevnými paneláčky, a hned je jasně zřetelné, že by vyšlo nastejno, kdybyste ten odkaz hodili do žumpy.
10.05.2017 15:08Hynek [msstavby.cz] :
Moon: no.. az bude mit zumpa 34,379 fanousku, zvazime to :)
aggu: troufnu si tvrdit, ze u capkarny se teda nestoji. jede se mozna pomalejc, vicmin co ten kruhac prave staci zpracovat. ale zacpa to fakt podle me neni.
10.05.2017 15:25aggu :
Hynek [msstavby.cz]: no už jsem tam několikrát ve špičce zpomalil na nulu… Zácpa přece vždycky vznikne v nějakém zúžení, kruháč nekruháč. Ale je to věda teda: https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_congestion
10.05.2017 15:37mJožka :
aggu: Já si jen říkám, jestli není souvislost mezi tím, jak to s veřejným prostorem vypadá v jiných městech, kde jsou lidi schopni zorganizovat a hlavně přijít na demonstraci vyjádřit svůj postoj, a jak je o veřejný prostor v těchto městech pečováno. Kromě desítek (možná stovek?) lidí, kteří se k podobě rekonstrukce ul. Nádražní vyjadřovali zde nebo na facebooku apod., tedy nějakou měrou projevili o danou problematiku zájem, či se nějakou větší měrou snažili o lepší podobu, jsem žádné protesty nezaznamenal. A proto pro odpovědné představitele města a jeho úřadů není problém ve stejném duchu provést rekonstrukci ul. Českobratrská. Mám zkrátka pocit, že stav veřejného prostoru v Ostravě zajímá do stovky (do jednoho tisíce? spíše ne) patriotů a lidí z odborné a laické veřejnosti. Drtivé většině obyvatel Ostravy, si troufám tvrdit, je úplně šumák, jestli bude zábradlí a jestli bude standardní červenobíle či jestli chodí po betonové dlažební kostce nebo po žulové velkoformátové desce.
10.05.2017 21:32S Vaším názorem na naši demokracii nesouhlasím, ale do diskuse se pouštět nebudu, neb na to jsou jiné weby.
Hynek [msstavby.cz]: Pojížděný středový pás by vyjma ochranných ostrůvků kolem přechodů pro chodce, popř. přejezdu pro cyklisty měl vypadat jako středové pásy na ul. Halasova u nám. Jiřího z Poděbrad. Alespoň to předpokládal investiční záměr z roku 2008. A od 2. poloviny roku 2008 také běží doba, kdy kdokoliv mohl navrženou podobu rekonstrukce napadnout, změnit či vylepšit.
Martin [msstavby.cz] :
Moon: No a, že je to sdíleno na stránku Archwars? Není pravda, že „pepíci“ dávají jen Prahu. Jen namátkou například sdíleli i terminál Dubina. Btw. Arch Vader není nějaký Pepík. Mohl jsem mu to rovnou poslat přes chat, když jsem přátelé na FB, ale nejsem ten typ člověka, co by tak spamoval. Už tak mu toho chodí dost. Jde vidět, že vůbec do pozadí archwars nevidíš.
Teď si vážně nechám poradit, na co tenhle web má, než ne na sdílení příspěvku po FB. Vážně mne to zajímá a budu rád za každý podnět, jak posunout web dál.
A na závěr. Sdílení a tvorba příspěvku bere čas jen nám. Je to naše věc, co s nimi děláme. A ty víš, jaký je jejich dosah? Pochybuji, že máš přístup do našich statistik.
10.05.2017 21:36Martin [msstavby.cz] :
Michal: Předmětem projektu není snížení počtu jízdních pruhů…
10.05.2017 22:19Tomas T. :
martin [msstavby.cz]: Sice to neni predmetem projektu, ale i tak k nemu dojde…..
11.05.2017 13:02Hrdy Ostravak :
Rikam to stale Cyril Vltavsky je genius.
11.05.2017 18:00Martin [msstavby.cz] :
Tomas T.: A na to jsi přišel jak?
11.05.2017 20:58kdojekdo :
Jen znalý ví, co je pod Českobratrskou ulicí za hrůza.
11.05.2017 21:20U nás v Brně před nemocnicí na Pekařské byla moc krásná cesta, ale z ničeho nic se propadla a potkany ohlodané tělo ženy spadlé do oné díry vyplavila voda za tejden.
jirka :
par postupně přidavaných fotek z rekonstrukce sesty českobratrska
19.05.2017 08:08http://bagrista2.rajce.idnes.cz/ceskobratrska_cesta/
Summerboy :
jirka: Super fotky, diky!
21.05.2017 01:51jirka :
summerboy ja děkuju no není to níc extra alespon něco.myslím že ve středu to půjde do provozu.jinák ja moc rát fotím stavby a demolice
27.10.2017 19:54