Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz vypsal veřejnou zakázku „Rekonstrukce místní komunikace ul. Horova a chodníků ul. Sadová“.
Předmětem veřejné zakázky je rekonstrukce oboustranného chodníku vedoucího podél ulice Sadové až k ulici Vítězné a jednostranného chodníku podél ulice Sadové. Součástí rekonstrukce jsou úpravy stávajících chodníkových přejezdů (vjezdů k RD). Dále se zrekonstruují vozovky ulice Horovy a ulice Sadové (v úseku mezi křižovatkami s ulicí Horova-Blahoslavova). Zrekonstruují se stávající parkoviště a dojde k výstavbě dvou nových parkovacích míst na ulici Sadová u magistrátu města Ostravy. Dojde k doplnění chodníků o bezbariérové prvky vč. reliéfní dlažby. Stávající místo pro přecházení přes ulici Vítěznou bude zúženo a doplněno o vysazené chodníkové plochy. Součástí veřejné zakázky je rovněž následná péče o rostliny po dobu 5 let.
Ve zmíněných ulicích probíhala rekonstrukce inženýrských sítí a rekonstrukce je tak na místě. Ulice Sadová a Horova se nachází v jedné z mála části centra, které mají skutečně nějakou úroveň a nachází se zde architektonicky zajímavé a kvalitní stavby. Ulice Sadova částečně lemuje i Komenského sady, které byly vkusně a s použitím kvalitních materiálů rekonstruovány. Proto jsou zde očekávány i kvalitní materiály při rekonstrukci veřejného prostoru. To se však rekonstrukcí nestane. Pro obnovu chodníku je na celé ulici Sadova navržena betonová zámková dlažba. Pouze ulice Horova, která lemuje magistrát města Ostravy bude předlážděna z mozaikové dlažby, která se již na jiných částech kolem objektu nachází.
Z technického hlediska, tedy že budou chodníky a cesty opraveny, je záměr v pořádku. Z estetického hlediska je rekonstrukce promarněna příležitost a lokalitu nijak nepozvedne. Spíše naopak.
Ulice Sadova a Horova prochází vilovou čtvrtí založenou v období první republiky. Nacházíme se v centru města.
Část veřejně dostupné výkresové dokumentace, která je součásti veřejné zakázky.
Detail ulice Sadova, prezentující navržené umístění materiálů:
Dokonce v lokalitě můžeme nalézt i fragmenty z minulosti. Kdy byl veřejný prostor brán vážně. Budován kvalitně a na delší časový úsek. Například v Preslově ulici, u křižovatky se zmíněnou ulici Sadovou, můžeme stále vidět již fragment kvalitní dlažby v diagonálním dláždění.
Podobný reliéf můžeme vidět běžně v německých městech. Zde například v Drážďanech.
Nebo samotné ulici Horova můžeme vidět opravdu velkoformátovou kamennou dlažbu. Aspoň na tomto úseku bude použito kvalitní předláždění.
zdroj: tenderarena.cz
Dan :
Celá ta lokalita mezi parkem a Sokolskou třídou mohla působit jako Ořechovka v Praze.
S200 :
Mě třeba zaujalo, že v Ostravě je kvalitní dlažba problém, ale třeba na periferii pětitisícového provinčního městečka Bakov nad Jizerou jsem narazil na toto: https://www.google.com/maps/@50.480682,14.9429787,3a,16y,240.27h,84.64t/data=!3m7!1e1!3m5!1sXMW8F0jIvTe8v39Xat9A5A!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DXMW8F0jIvTe8v39Xat9A5A%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D330.42267%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192
19.11.2021 15:07thvari :
takže teď budeme u každé rekonstrukce v centru řešit špatnou dlažbu? kdo to rozhoduje a proč tu řešíme prakticky ten samý problém jako v případě toho parku v centru?
19.11.2021 19:23Rostislav Řeha :
Ja vim, ze by bylo super mit vsechno nadherny, jsem vsemi deseti pro, ale obvod proste musi koukat i na cenu. My jsme dnes v situaci, kdy nejsme schopni ani posanovat vsechny rozbite chodniky v obvodu (a ze je veliky). Musime se divat na ekonomiku, nebo budeme mit nekde Lurdy a zbytek vsechno Mordor…
19.11.2021 20:08Ten chodnik neni moc uzivany, protoze o par metru vedle je nadherny vychazkovy prostor parkem (chodnik neni jeho soucasti). I u Bezruce jsme rozlisili co je chodnik kolem parku a co samotny park a imho to neni spatne.
Uvidime jak dopadne vyberove rizeni, pokud by se podarilo (ale moc sanci tomu v soucasnem stavu stavebnin nedavam) vysoutezit nejakou hodne peknou cenu, tak to jeste muzeme v ramci tech uspor zasanovat.
Johnny :
Rostislav Řeha: Ono možná nejde chtít všechno hned. Kdyby se těch rekonstrukcí dělalo méně, ale zato kvalitněji, jednak by to vypadalo lépe a jednak by to i déle vydrželo… Je přece lepší po kouskách rozšiřovat Lurdy, než všude (i tam, kde dřív Lurdy byly) dávat light verzi Mordoru.
adamous :
No, tak zase, za sebe si myslim, ze primo v samotnem centru Ostravy bych cekal spise duraz na nejaky vzhled nez na cenu, navic jeste u Komenskeho sadu, kde to je pro me pomerne lukrativni oblast. Setreni se da pochopit nekde na periferii mesta. Ja mam nekdy takovy pocit, ze co je jinde bezny standard, tak v Ostrave je kolikrat nedosazitelny luxus.
Rostislav Řeha :
Moravská Ostrava a Přívoz nemá mezi ostravskými obvody zadne vysadni postaveni, dostavame na investice i neinvestice pomerove stejne jako ostatni obvody, pocita se to podle poctu obyvatel, ploch komunikaci, rozlohy obvodu, ploch zelene. Pritom sekani travy vas vyjde treba na jednotky korun na m2 rocne, ale zahony uz na 300-400 Kc/m2 rocni udrzby. Totez plati o oprave dlazeb, o sprave domu v pamatkove zone, atd. vsechno je to vyrazne drazsi. Jdou do naseho obvodu treba velike investice z MMO (coz nam pak jeste udela zlou krev mezi ostatnimi obvody), ale pro obvod to prinasi jeste dodatecne naroky na udrzbu (a to neresim nektere zpackane investice z minulosti, jako byl napr. Masarykac). Realne mame 100M Kc na investice na cely rok nasich penez, nektere projekty podporuje MMO (jako treba tento za necelych 29M taky podpori), jinde shanime dotace, ale i kdyz jsme meli velmi uspesny rok, tak nad 150M celkove se nedostaneme, ani bychom to nebyli schopni utahnout personalne. Pritom jen rekonstrukce treba celkem kratke ul. Privozske je v odhadu za 40M, jen pro ilustraci.
20.11.2021 01:40My se proste musime divat na ekonomiku. A i tak to delame postupne, regenerace Fifejd je rozvrzena na 20 let, regenerace Salamouny jeste dele, od Českobratrské smerem na Přívoz neni ani zadna studie, o nekterych dalsich castech obvodu ani mluvit nebudu, tam by sly dat miliardy. Proto podporujeme kazdy soukromy projekt, co ma smysl, protoze bez soukromych penez to nejde dost dobre v dohledne dobe utahnout. Revitalizujeme nase bytove domy, snazime se obnovovat parky, musime resit budovy skol a skolek, je toho fakt mraky – mrknete na nas investicni rozpocet, vsechno je zverejnene (a chystam v brzke dobe i web, kde to bude prehledne videt cca jako na zelenvcentru.cz ): Musime to delat chytre, jinak to nedame, nechceme-li delat jen pozlatko. A to mame podfinancovanou prave i tu udrzbu, technicke sluzby samy o sobe dnes stoji 90M rocne a bude to treba navysit.
Hele, ja nechci at to ted takhle vypada nejak cerne, dari se nam delat i pres to docela dost veci, snazime se, pomahaji nam i dalsi organizace – MAPPA, lidi z univerzit, AOPK, nadsenci a dalsi. A taky proto pripravujeme uz skoro rok strategicky plan a sbirame data, at nedelame veci „od oka“ nebo podle toho kdo zrovna vic krici. Ale penize fakt proste vidlema neprehazujeme, to ne.
petr :
konečně se opraví ten ostudný tankodrom v Sadové a Horově, haleluja!
20.11.2021 05:13Svizzera :
Mrzí mě, že se zde donekonečna omílá téma chodníků, přitom pánové Witosz a Řeha z MOaPu (velký dík za otevřenost a komunikaci) stále opakují to stejné: MOaP za špatný systém rozpočtového určení daní nemůže. S malým rozpočtem se velkých zázraků opravdu nedočkáme. A Německem bych zrovna neargumentoval – taková západní aglomerace Porýní-Porůří (připomínající minulostí Ostravsko-Karvinsko), kde kolabuje sběr odpadu, je žalostná péče o zeleň v širším centru, nebo se chybějící dlažební kostky v samém centru(!) města zalévají asfaltem, rozhodně dobrým příkladem není.
20.11.2021 14:59David :
adamous:
Podívejte se i na Ostravu-Jih a vedoucího odboru pana Daniela Jeřábka „na chodníky bude použit litý asfalt, protože je to nejlevnější a nejrychlejší varianta v současné době na trhu.” Zejména pak na velkých sídlištích, kde soudruzi nehnuli ani prstem celých 40 let by snad zámková dlažba měla být prioritou! Nejlepší příklad je ulice – V Troskách – nyní získala zámkovou dlažbu – ulice rodinných domečků kde během dne neprojde ani živáček a proč? Přímo v této ulici totiž bydlí zastupitelkyně obvodu Mgr. Dagmar Hrabovská. Ta si to teda pěkně uměla zařídit ve svých 71 letech, tam kde je nějakých 25 rodinných domků je potřeba zámkové dlažby, a tam kde je i 200 bytových jednotek se z kousků skládá/rozpadá litý asfalt…. co dodat! Připadá mi, že celá Ostrava je brána jako nějaká periferie, anebo už opravdu nechápu podle čeho se rozhoduje kde bude zámková dlažba a kde bude litý asfalt
aggu :
David: Je to jen o lidech, těch ve funkcích i v těch, kteří je volí. Momentálně lidi preferují ty, co chtějí snižovat hladinu oceánu na Maledivách a hrdinně bojují proti Rusku a Číně (vtípky na Twitteru). Takoví politici těžko můžou mít čas na to řešit „obyčejné“ problémy ve svém městě. V LA nebo Filadelfii už jsou vidět výsledky. K nám to taky dojde. Anebo ne, pokud se začneme chovat racionálně ;)
20.11.2021 19:14Martin [msstavby.cz] :
Rostislav Řeha: Liberec v létě schválil Manuál veřejných prostranství pro město Liberec – městské povrchy. Ten velmi konkrétně definuju, jaké povrchy a kde mají být ve městě použity. A zámkovka fakt to hlavní není. Tohle Ostravě chybí. Jasně definovat kde co má být. Pak nastávají situace, které zde neustále řešíme a to je to, že veřejný prostor centra města vypadá jak periferie.
Řeší vůbec MOaP s magistrátem, že by potřeboval více peněz, aby nevypadal tak jak vypadá? Protože podle toho, co občas čtu různě na sítích, tak to vypadá, jak kdyby jste si problémy s veřejným prostorem přehazovali jak horký brambor. MOaP tvrdí, že má málo peněz. Magistrát tvrdí, že mu do prostor, které jsou svěřeny obvodu, nic není. Viz například u uschlých stromů na 28.řijna a u katedrály. Kdy se tohle změní? Kdy si společně sednete a změníte to?
Na obvodní radnici, tak i na na magistrátu jste ve vládnoucí koalici. V koalici, kde jste jako strany PARTNEŘI. Ale zatím to vypadá tak, že jste jen poslušní společníci při hlasování. A sami víte, že ne všechny body hlasování nejen na zastupitelstvu města, jsou průzračně čisté.
MOaP je legislativně obvod jako všechny ostatní. Společensky, kulturně a významově však ne. Vy to určitě víte a chápete, ale asi je na čase to říct i ostatním. Pokud může Ostrava chtít most chrlící plameny. Stavět městské byty, které absolutně nesplňuji podstatu vzniku, nebo platit předražené zakázky na projektové dokumentace a „konzultace“, může i přihodit peníze na to, aby město opravdu nějak vypadalo. Ty peníze tady jsou, otázkou je, kam směřují.
Vtipně pak pro všechny strany vyzní i PR tiskové zprávy, jak magistrát přidává obvodům na investice. https://polar.cz/zpravy/ostravsko/ostrava/11000028257/ostrava-pridava-penize-mestskym-obvodum-projekty-tak-mohou-byt-realizovany-rychleji
Mě by upřímně zajímalo? Bude někdy centrum od Českobratrské k Přívozu vypadat reprezentativněji, nebo pořád budeme slyšet, že můžeme být rádi aspoň za něco?
A tady střípky z Liberce, ulice Slovenská podle výše uvedeného manuálu.
21.11.2021 16:15MM :
Martin [msstavby.cz]: Souhlas Martine. Opakuje se to každé volby a výsledky jsou stále stejné, takže za mě je chyba v lidech/obyvatelích. Jací občané, takové zastupitelstvo a jestli se najde pár schopných, tak to nevytrhnou. Většině lidí je to totiž úplně jedno. Pár lidí si postěžuje na internetu a ten zbytek se odstěhuje za Ostravu a tím se problém jen dál prohlubuje. Širší centrum a centrum obecně prostě nedosahuje kvalit třetího největšího města republiky.
21.11.2021 20:07Co je to za vedení, které si neumí prosadit prioritu, že centrum má být výstavní skříní? Rozjela by se výstavba, investice, získání nových firem, prostě to co je k vidění všude jinde a ekonomicky by to pomohlo celému městu. Místo toho se město soustředí na jeden, dva megalomanské (stamilionové) projekty, protože to mediálně vypadá, že investuje. Výstavba nových bytů krom Karoliny v podstatě žádná, když už se staví, tak je investor město. Prostě to tady nefunguje a nevidím žádné světlo na konci tunelu. Posledních 5 let byla ekonomika na vrcholu a poznat to v podstatě nešlo. Je jasné co nás čeká další roky, když bude ekonomika stagnovat – klesat…
thvari :
MM: podle mě naopak dává hluboký smysl se se zastupiteli co nejvíc bavit, protože oni na ty věci reagujou. dává smysl konstruktivní kritika, diskuze na této stránce nebo i angažovanost jednotlivců. město a obvody možná dělají dost chyb, ale město půjde do kopru, jenom když to vzdáme. město tu například začlo řešit reklamní smog, což je ve většině českých měst spíš sci-fi. jsou nějaké elementární snahy budovat cyklostezky nebo řešit líp veřejný prostor – mi se například opravdu líbí nový design zastávek v šedé a barevná a tvarová jednoduchost nosičů jízdních řádů (nebo jak se tomu říká). to je třeba detail, který je nesmírně důležitý, protože zastávky jsou všude ve městě a jejich vzhled je důležitý. některé věci – jako povrchy, kterým já ani tak nerozumím – nám očividně tolik nejdou. ale že by člověk neviděl světlo na konci tunelu? já ho naopak vidím. a to včetně toho, že se v centru konečně staví.
adamous :
Pritom i ve Vitkovicich to jde, pomalu bych ani neveril, ze to je v Ostrave :)
https://www.google.com/maps/@49.8128804,18.2712776,3a,75y,307.43h,83.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIe0cUwWVjeKUTCmdjGYTMQ!2e0!7i16384!8i8192
balde :
adamous: to jsou ty ostrůvky pozitivní deviace
21.11.2021 22:06davidb :
Martin [msstavby.cz]:
22.11.2021 06:01K tomu Liberci.
Pokud to dobře chápu, tak Liberec má jen 2 obvody – Liberec a Vratislavice.
Takže magistrát rozhoduje o všem.
Kdysi se tady snížení počtu obvodů řešilo. Za mě by to byl krok správným směrem.
Teď kus chodníku je ve správě města, kus obvodu atd.
Franta :
Myslím že pán Řeha to napsal, kde je problém, ne? Viz citace:
„i kdyz jsme meli velmi uspesny rok, tak nad 150M celkove se nedostaneme, ani bychom to nebyli schopni utahnout personalne“
Čili kdyby MMO dal obvodu více financí, tak toho obvod stejně více neopraví.
22.11.2021 15:57adamous :
Tak alespon mne jasne, proc se vsude musi cpat low-cost zamkova dlazba. No predse, aby byly penize na tyhle otresne kyce. Cena? 2 miliony.
24.11.2021 18:20https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/ostrava-vanocni-dilo-diskuze-socialni-site-202111.html
Rostislav Řeha :
Martin [msstavby.cz]: Martine, ale to neni o magistratu, o rozdeleni penez rozhoduje statut mesta. A ja mam v umyslu po dokoneni obvodniho strategickeho planu prijit za zastupitelstvem mesta a rict „Kazdy den do MOaP prijedou stovky tisic lidi, co nejsou rezidenti, lidi z ostatnich obvodu, lidi ze satelitnich mest, turisti, prijedou za praci, na urady, do obchodu, za zabavou. Vecer zas odjedou vyspat se tam, kde bydli a kde na ne jejich radnice ty penize dostavaji. My nedostaneme na tyhle nasobky nasich residentu ani jednu jedinou korunu, jezdi tu auty, parkuji, chodi po chodnicich, vyhazuji odpadky a chteji nejaky servis na urovni tretiho nejvetsiho mesta republiky, tady o tom mate data, zadny jiny obvod to tak nema. Pojdme si rict, jestli chceme mit centrum vykladni skrini Ostravy a MS kraje, nebo Popelku, co ma par vysperkovanych veci pro vyvolene a zbytek drsna sed. A musime to resit systemove, primo statutem, MOaP proste musi dostavat nejakym koeficientem pomerove vic nez zbytek.“ A cekam velky rev ostatnich obvodu, co si to dovolujeme. ;)) Ty veci proste nejdou lusknutim prstu a bude to boj, velky.
24.11.2021 22:44Rostislav Řeha :
Martin [msstavby.cz]: A ten manual verejnych prostranstvi je skvela vec a ja verim, ze MAPPA na necem podobnem dela nebo delat bude. Uz ted chystaji neco podobneho na mobiliar, ale porad je to hrozne mlada organizace a neporesi to za rok ci dva vsechno co se leta strukturalne zanedbavalo. Moc diky za tip, muzeme se inspirovat dobrou praxi, to mam rad, nemusime furt vymyslet kolo porad dokola. :)
24.11.2021 22:50x.mk :
adamous: Nj, ale chodit se potom nedá..když si člověk nechce zničit boty, tohle prosím neee..
25.11.2021 09:38rom :
Takže bude manuál – mezi tím se spraví většina hlavních cest v centru – počkáme dalších 30 let. Banda jedna (((
25.11.2021 09:58x.mk :
x.mk: opravdu by mě zajímalo, kdo dává palce dolů? Jeli jste po takovém povrchu třeba někdy s kočárkem?
29.11.2021 08:38Eli :
Že by konečně v této diskuzi vyplulo napovrch, že je aggu ruský troll? 😄
29.11.2021 11:09Martin [msstavby.cz] :
Rostislav Řeha: S nastavením toku peněz a zdroje rozpočtu jsem obeznámen a souhlasím s tím, co píšete. A poměrně mě zaráží, že tento nedostatek vidí pouze centrální obvod, ale magistrát, který v něm také sídlí už ne.
Ale je to i o magistrátu. Jako u jiných projektů lze domluvit spolufinancování.
29.11.2021 18:44Lukáš :
Zvláště se „podařila“ rekonstrukce ulice Horova. Běžně tam stávají při kraji auta – podélné parkování upravené svislou značkou. Bohužel ze zákona, cituji: „Při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy.“ Po zaparkování běžného osobního auta zbývá na dva pruhy něco málo přes 5m (ze zákona musí být min 6m). Takže MP zvesela rozdává „parkovačky“. Přitom rozšířit cestu šlo. Z mého pohledu rekonstrukce ubrala cca 20 parkovacích míst. Parkování využívané pro návštěvu centra či přilehlého parku. Nevím, jaký byl předchozí stav, ale pokud někdo zpracovával projektovou dokumentaci, měl na toto myslet. Z mého pohledu rekonstrukce nic nepřinesla, naopak ubrala parkovací míst.
22.11.2022 12:20Správní orgán sděluje :
Lukáš: Hned vedle velká parkovací plocha pro úředníky a k tomu podzemní hlídané placené parkoviště s 200+ místy. Všechno v docházkové vzdálenosti do 1 minuty. Přes ulici další obří plocha pro parkování a zde se člověk dočte, že i tak málo. Humorné.
22.11.2022 17:49Lukáš :
Správní orgán sděluje: Ano, a proto zaměstnanci magistrátu parkují pod stadionem Bazaly (historicky na sídlišti Kamenec). Přesně jak píšete :) Ano, i toto je cesta, jak naplnit podzemní parkoviště.
23.11.2022 14:56Lukáš :
Správní orgán sděluje: Mimochodem ulice Sadová je stejný případ. Vysvětlete např. návštěvníkům konzulátů, že mají parkovat jinde (třeba v podzemní garáži pod magistrátem za 40,-Kč na hodinu). Všechny auta ze Sadové a Horové do podzemních garáží :). Všem stejný metr
23.11.2022 15:26NPete :
Bydlím u Čapkárny a někdy se po dešti projít po Sokolské směrem k vozovně no děs
23.11.2022 17:01Suchou botou to snad jde pouze po cestě
Jinak kaluž na kaluži sama prohlubeň….