Informace o rekonstrukci železničního koridoru mezi Ostravou a Havířovem.
Společnost Skanska zahájila rekonstrukci železničního koridoru v úseku Ostrava Kunčice Havířov. Vlaky by po ní mohly cestující přepravovat rychlostí 100 kilometrů za hodinu. Projekt za téměř 346 milionů korun právě začal. Společnost Skanska v rámci operačního programu Doprava má do konce dubna příštího roku zvládnout rozsáhlé rekonstrukce na úseku trati Ostrava – Kunčice – Havířov, díky kterým se zvýší rychlost jízdy vlaku z 80 kilometrů za hodinu na 100 kilometrů za hodinu. Cestujícím se tak výrazně zkrátí doba přepravy v okolí Ostravy.
„Rekonstruovány budou tři úseky dvoukolejné trati v celkové délce kolejí 16,3 kilometru, na kterých je v současnosti omezena rychlost na 80 kilometrů za hodinu. Současný stav tratě má za následek pomalou jízdu vlakových souprav a následné další omezení rychlosti na trati,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.
Úsek, který je součástí frekventované tratě mezi Opavou, Ostravou a Českým Těšínem, podle něj denně využijí v každém směru jízdy desítky osobních a spěšných vlaků společně s dálkovými spoji.
„Na všech úsecích provedeme kompletní výměnu kolejového svršku, což v praxi znamená výměnu kolejnic, betonových pražců, doplnění a pročištění kolejového lože. Odvodňovací funkce příkopů budou obnoveny rozsáhlým čištěním, aby se zamezilo poruchám v geometrické poloze koleje. Na kilometr dlouhém úseku Havířov Ostrava-Bartovice dojde ke kompletní rekonstrukci železničního svršku. Stavební práce budou zahrnovat také úpravy propustků a mostů, jakož i zabezpečovacích zařízení výhybek a světelnou signalizaci tak, aby byly uzpůsobeny pro rychlost 100 kilometrů za hodinu,“ vysvětlil Ivan Dimitrov, projektový manažer ze společnosti Skanska.
zdroj: denik.cz
LK :
V dané chvíli mě napadá, proč se zvyšuje jen na 100 km/h a ne rovnou na víc?
09.11.2015 11:19aggu :
Protože se jedná defakto jen o opravu, hlavně úseků okolo mostů, které jsou v dost špatném stavu. Větší rychlosti > rozsáhlejší rekonstrukce > rozsáhlejší rekonstrukce > víc peněz.
09.11.2015 13:08Stejně je to jenom tramvaj pro Havířov a Těšín a není to koridor. Nač větší rychlosti?
Baraba :
LK: Protože pak by už zrychlení vlaků bylo zřejmé =) =) =)
09.11.2015 13:26johny :
aggu: Je to pravda, většina vlaků mezi Kunčicemi a Havířovem jsou jenom osobáky, které stojí i na menších zastávkách. Ale ten argument mi zas nepřijde úplně mimo, protože LK zmínil problém rekonstrukcí českých železnic: málo muziky za hodně peněz. Viz nesmyslné demolice budov (Ústí n/O.), nákladné rekonstrukce málo frekventovaných přejezdů na některých regionálních tratích, apod. Nevěřím, že dimenzování třeba na 120 km/h by bylo poměrově o tolik nákladnější. Nemluvě o tom, že taková trať je pak atraktivnější pro dopravce.
09.11.2015 14:19Michal :
Prostě aggu řekl, že stovka stačí, tak stovka stačí a už o tom nebudeme dále diskutovat!
09.11.2015 14:33balde :
johny: tak vy chcete aby se jezdilo rychleji a pak máte námitky na demolici v Ústí n/O, kde se muselo bourat proto aby trať byla napřímena a vlaky právě mohli jezdit rychleji, nejde všechno
09.11.2015 14:37Rado :
Zrychlení z 80 na 100 km/h, to jsou opravdu peníze vyhozené komínem. Obávám se, že ve vztahu je zrychlování železniční dopravy existuje v ČR jistá, doufám, že ne chtěná, zabedněnost. Ale opravdu, docela mě to vytáčí, cokoliv se projektuje, renovuje, vždycky je to tak 20 let za Evropou. A co hoří, to pro zmenu nemá prioritu.
09.11.2015 19:03Infoš :
Z Ostravy do Havířova je to tak blízko že ani snad nemá cenu zvyšovat rychlost na víc než 100 km/h, vždyť ty vlaky by se ani na vyšší rychlost nedostaly na tak krátké trati. Ale ne, vážně, myslím že je to ve stylu „záplatování“ jak je v posledních letech obvyklé, viz. opravy silnic po celé Ostravě letos, příklad za všechny je Muglinovská, kde teď cca 4 měsíce po rekonstrukci jsou před křižovatkou s Bohumínskou už zase celkem slušné koleje a zvlnění.. Nijak to nevybočuje z koncepce dopravních staveb u nás.
09.11.2015 20:24Martin [msstavby.cz] :
mimochodem, vysokorychlostní trať se chystá mezi Ostravou a Brnem. Máme už připravený článek. Brzy uvidíte i vy.
09.11.2015 21:24koudy :
martin [msstavby.cz]: konečně! Na to se těším už od mala. Kdy to má být?
09.11.2015 21:37thvari :
Rado: Tak se nedomnívejme a zkusme základní matematiku.
Např. na trati dlouhé 100km ji se 100km-h ujedete v ideálním případě za 1 h. Se 120km-h za 50 min. Otázka je, jestli je toto tak závratný rozdíl, zvlášť když podle idosu je to např. ze Svinova do Třince jen 50km. Tedy se tam dostanete v případě nákladnější rekonstrukce trati jen o 5 minut rychleji..
Těch 5 minut se asi navíc dá smazat, zvlášť u osobních vlaků, zrychlením, které by novější vlaky jako city elefant měly oproti starým vlakům mít (nedohledal jsem)
09.11.2015 21:51Martin [msstavby.cz] :
koudy: 2025-2035 350km/h mezi Přerovem a Svinovem. 40mld…. takže nevím
09.11.2015 22:12Ondřej Višňa :
koudy: zde nějaké základní info – http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-brno-ostrava/
09.11.2015 22:38koudy :
Díky pánové. Toto info mi úplně uniklo. Trochu mě štve jak dlouho takové páteřní věci trvají. Ale jestli se tam bude jezdit 300 tak si klidně počkám. I na důchod to bude super!
09.11.2015 22:55Martin [msstavby.cz] :
Ondřej Višňa: Zrovna toto jsem předělával do článku :D
09.11.2015 23:17Jirka :
Snad podél trati natáhnou plot, protože zvýšení rychlosti přes zastavěnou část si vybere svou daň. Už tak je trať 321 v úseku Šenov- Havířov vyhledávaným mistem sebevrahů :-(. Včera jsem se byl u trati a vzali to docela z gruntu..
10.11.2015 00:04Rado :
Není VRT Ostrava – Brno tou tratí, kde spočítali, že vlak, který pojede 300 km/h dojede do Brna později než vlak jedoucí rychlostí 230 km/h? VRT je budoucnost železnice a dá se říci, že snad poté dojde k jisté mobilitě obyvatelstva za prací, to už je reálné dojíždět za prací do Brna a časově by to kolikrát vyšlo lépe než dojíždět z okolních vesnic do Ostravy.
10.11.2015 07:03aggu :
Rado: VRT v českém podání bude tak za 40 let. Kdo a kam bude v té době jezdit za prací je otázka ;) Vesničanům to rovněž moc nepomůže – VRT bude stavět v Ostravě pouze na jednom nádraží – asi hlavním – nulová úspora času. A běžné pracovní mobilitě taky ne – cesta VRT určitě nebude za současné dumpingové ceny – za 3 stovky do Prahy. Časově to bude konkurence ČSA Ruzyně-Mošnov, a ta stojí cca dvojku. Tedy při rychlosti 350km/h která asi bude nutná, jinak by, jak se píše na tom webu, musela jít ze hry oklika přes Brno a trasa by vedla normálně vrchem přes Českou Třebovou a Olomouc. VRTka bude mít pro domácí přepravu menší význam, jsou to trasy mezi evropskými centry.
10.11.2015 09:09S200 :
aggu: I vlak na VRT může v Ostravě stavět na dvou nádražích, nikde to zakázáno není. Kdyby to někdo zakázat chtěl, tak by logicky stavěl jen na Svinově, který je z hlediska přepravy osob důležitější než hlavní nádraží. Co se týče cen, tak současné dumpingové ceny jsou sice dlouhodobě neudržitelné, ale není důvod, aby jízdné po VRT bylo několikanásobně dražší.
12.11.2015 13:55Ještě doplním, že brzy by měla začít přestavba trati Přerov – Brno na 200 km + zdvoukolejnění, ovšem to si nesmíme plást s plánovanou výstavbou VRT Ostrava – Brno, jde o dvě různé věci.
aggu :
S200: Pochybuji, že „hypotetická“ VRT by v Ostravě stála na dvou místech. A zároveň co se Brno-Přerov týče, jsme v Česku, takže to spíše dopadne tak, že novostavba VRTky vedle se realizovat nebude, a v tomhle úseku si v Praze řeknou, na Moravu dobrý. Ale třeba za těch 10-15 let budeme jako země jinde ;) Podle mně se toho nedožijeme. Doba mezi přípravou a realizací infrastrukturních staveb je tady prostě příliš dlouhá a pokud nám ji nenaprojektují němci a nepostaví Čína, my to nezvládneme. Prodloužená Rudná – 6 km – přípravy začaly kolem roku 2001 a dodnes (14 let) není hotovo. Délka VRTky = stovky kilometrů novostavby.
12.11.2015 14:49S200 :
aggu: Je otázka, co bude za 20-30 let, třeba budou úplně jiné priority. Každopádně plánovaná stavba Přerov – Brno řeší to, co už mělo být vyřešeno dávno, tj. nedostatečnou kapacitu a traťovou rychlost na trati spojující 2. a 3. největší město v ČR.
12.11.2015 20:45Jirka :
K modernizaci tratě do Havířova, pokud bychom chtěli zvýšit traťovou rychlost ze současných 80 na 120 km/h, bylo by potřeba přepočítat poloměry oblouků na trati, které byly projektovány na původní rychlost. To znamená zvětšení těchto poloměrů a s tím související daleko rozsáhlejší modernizaci, potažmo demolice objektů v zastavěném území. Pochybuji, že vynaložení prostředků při daném charakteru tratě, tj. především nákladní a zastávkový osobní, by mělo nějaký smysl. Ke zvýšení traťové rychlosti tak dojde jen díky použití bezstykové kolejnice, která „udrží“ větší boční tlak kol při průjezdu vyšší rychlostí.
12.11.2015 22:01S200 :
Jirka: I těch 100 km/h bude jen tam, kde to poloměry oblouků dovolí, tj. v nyní opravovaném traťovém úseku Ostrava-Bartovice – Havířov jde o úsek zhruba od zastávky Šenov po most nad I/11. V tomto úseku by klidně mohlo být i 120 km/h, ale přineslo by to časovou úsporu tak půl minuty. Bezstyková kolej tam je samozřejmě dávno, ale v daném úseku byly dlouhodobé problémy s odvodněním, pro vyšší rychlost se také musí upravit přejezdová zabezpečovací zařízení.
12.11.2015 22:39FlakY :
Zvýšená rychlost se projevuje nejvíce na dlouhých trasách. I můj děda kritizoval modernizaci koridoru Přerov – Břeclav, že se ušetří jen pár minut, ale když se to sečte na více místech, tak máme třeba hodinu. Příjemná regionální rychlost je 120km/h s moderními jednotkami co mají rychlý rozjezd. Tady v regionu je nutná změna trakce, aby jsme vůbec mohli uvažovat o zefektivnění systému a zvýšení rychlosti na 300km/h a více. Slovensko nás předběhlo a začíná budovat a přestavovat na jeden trakční systém 25 kV, 50 Hz.
13.11.2015 09:38Jirka :
S200: Nemyslím si, že je tam už dávno bezstyková kolej. Na trati byly opravovány pouze drobné úseky v řádu desítek metrů a některé výhybky. Jinak je těleso trati původní z roku 1962, resp. 1964, kdy se bezstyková kolej ještě nepoužívala. 120 km/h by na vámi popisovaném úseku zřejmě být mohlo, ale nepřineslo by to nic víc než zvýšení účtu za elektřinu. Např. krátký rovný úsek I. koridoru mezi Blanskem a Rájcem-Jestřebí je osazen rychlostí 140 km/h, i když by se tam klidně mohlo jezdit 160 km/h.
26.11.2015 16:53S200 :
Samozřejmě, že tam bezstyková kolej je, jen nevím, kdy se dělala. To, že je těleso z roku 1962-1964 nic neznamená, těleso trati Lipník nad Bečvou – Bohumín je (až na krátké výjimky) z roku 1847, kdy se kolejnice přibíjely hřeby do dřevěných pražců a taky to tam není dodnes. Jinak souhlasím, že těch 120 km/h by tam velký smysl nemělo, vždyť jsem psal v podstatě totéž.
26.11.2015 20:37Dagmar :
V rámci rekonstrukce a opravy mne zaráží železniční most v Havířově. Při vyjíždění z Havířova na Rudnou před Havířov-Šumbark se dělela jakási úprava, z povzdálí ( vždycky jsme most cestou do práce podjeli) to vypadá, že most je jen natřený. …….Ale to že se mu bortí zeď, je zatím neřešeno!!!!!!!!!!!. Možná i to brzy přijde na řadu. Každopádně jsem ta kterou těší, že se věci dávají do pohybu správným směrem….a nakonec všechno dobře dopadne….a když ne ještě není konec….:-)
20.12.2015 08:35