Dvě studie možné podoby zastávek Náměstí Republiky a jejich okolí.
První ze studií navrhuje řešení, kdy jsou veškeré přestupy na povrchu a bezbariérové, takže odpadají složité, nepohodlné, namáhavé a mnohdy i nebezpečné mimoúrovňové přestupy mezi linkami, autobusovými a trolejbusovými zastávkami.
Druhou variantou je zachování jisté mimoúrovňové podoby, ale silně omezené na nezbytnou míru. Tato varianta upravuje celý prostor tak, aby byl stávající podchod rozšířen a doplněn o denní světlo, eskalátory a nutnou estetickou úroveň.
Další informace o tomto projektu a současném stavu na deník.cz
Tomas T. :
Hmmm zajimave, takze se tam zrusi to rozdelovani tramvaji ve smeru na porubu a hrabuvku, a na tom miste se zasadi stromy. No nevim jestli stromy na moste budou rust…
18.03.2013 11:11Jakub Kotzot :
Směr od centra se spojí v jednu zastávku?
18.03.2013 11:11Houbelec :
Nahnat 50 lidí vystoupivších z tramvaje na semafor mi přijde nepřijatelné. Komentář o „složitých, nepohodlných, namáhavých a mnohdy i nebezpečných mimoúrovňových přestupech“ naprosto stupidní a nepravdivý. Proto bych byl jednoznačně pro druhou variantu.
18.03.2013 17:15johny :
Taky si myslím, že zrušení mimoúrovňových přechodů je šílený nápad hodný sebevraha.
18.03.2013 17:58aldik :
Tomas T.: Nemusíš růst, stačí, že za ně někdo dostane zaplaceno. :-D
18.03.2013 20:10aggu :
Houbelec: to by mě zajímalo, jak to třeba v tom Londýně nebo Tokiu dělají, tam přechází na zebře najednou 200 lidí ;) Asi nějaký zvláštní druh inteligence. Občas mi připadá, že češi už nechtějí vůbec ztrácet čas chůzí ve městě… Je to NÁMĚSTÍ Republiky a přál bych si, aby to náměstí zase bylo.
18.03.2013 21:42acdlcia [msstavby.cz] :
aggu: Náměstí tam přece může být i když pod ním bude podchod. Bourat ho by byla škoda, ale revitalizovat potřebuje.
18.03.2013 22:31aggu :
acdlcia [msstavby.cz]: jj, ale nechápu proč z principu musí lézt do podzemí jako krtci lidi. Pod zem patří auta a jiné zbytné záležitosti ;) Město by mělo být projektováno pro pohyb lidí, ne pro pohyb aut. A mám pocit, že je to v poslední době naopak.
18.03.2013 22:39qisyfx :
Houbelec: „Nahnat 50 lidí vystoupivších z tramvaje na semafor mi přijde nepřijatelné“
Co to je za blbost? Takových tramvajových zastávek je v Ostravě snad i většina a nikde s tím žádný problém není.
Osobně jsem celkově pro tu první možnost, když se tramvaje, trolejbusy a úan propojí na povrchu, tak to podle mě bude opticky konečně vypadat důstojně a žádné zbytečné složitosti s podchody. S tamějším automobilovým provozem nevidím žádný problém.
Nikdy jsem o Frýdlantský mostech neuvažoval jako o náměstí, to jen ten přiblblý historický název dělá některým lidem problémy, je to jen slovo, nemusíte kvůli tomu tak vzlykat.
18.03.2013 23:58FlakY :
Celá stavba neplní a nikdy neplnila svůj význam, neboť nikdy nebyla dostavěna navazující část komunikací. Jako další příčina je v dopravní vytíženosti a kapacitě a poptávce. Dříve se běžně stavěli 2 nástupiště před rozvětvěním (každý směr jiné nástupiště). Počítali s vyšší přepravou a pohybu osob na centralizovaném místě. Nevím jestli tomu je i nyní… ale od této myšlenky se upouští a začínají se vracet k jednoduchým nástupištím s jednodušší orientací. S plánem vybodovat plnohodnotné centrum Ostravy a záměrem modernizovat centrální síť tramvajové dopravy mi přijde nelogické se pořád dívat na Náměstí republiky jako nějaký pupek. Lidé budou využívat všechny blízké možnosti a domnívat se, že tam bude „tlačenka“ je docela laciné. Nevím co bude s mostem ale do budoucna bych ho nechal zužit a místo 6 pruhů bych udělal 4. Ušetřilo by se až 10m na šíři celého mostu.
19.03.2013 01:50FlakY :
Tomas T.:
19.03.2013 01:54Stromy na mostě nerostou, ale budou růst v květináčích jako má Praha :)
Houbelec :
qisyfx: Uzel. To je první a jediný účel tohoto místa. Souhlasím, že teď je předimenzované. Konec konců, v dané době se projektovalo s výhledem dlouhodobého růstu města tempem snad 5k/rok, kdežto současná realita je trochu jiná. A ano, po Ostravě je mnoho míst, kde velké masy lidí přestupují bez nad/podchodů – ale to není rozumný argument. Jak jsem řekl, větší dávka lidí z tramvaje na jednom semaforu je hnus. Tím neříkám, že by všude měla být mimoúrovňová řešení, ale když už ho na takto frekventovaném místě máme, není důvod se ho zbavovat ve jménu jakýchsi pseudohodnot a módních vln.
19.03.2013 09:40Tomas T. :
Houbelec: Nejsem zastance bourani podchodu, ale nerekl bych ze prechod v tom miste by byl nejak nebezpecny. Vetsina aut jezdi dolu na misteckou, takze dopravu to nijak vyrazne nezpomali.
19.03.2013 09:54A to ze takovych mist je v Ostrave vice je nejen pravda, ale je na nich videt ze to zadny problem nedela. Navic nejen v ostrave…. ale v kazdem vetsim meste.
Pro mne je jediny velky prinos podchodu to, ze v zime se v nem nemusi odklizet snih a naledi.
Houbelec :
Tomas T.: Já bych taky neřekl, že přechod by byl zrovna nebezpečný. Automobilovou dopravu by to možná nezpomalilo, ale podle mě by to výrazně zpomalilo pohyb těch lidí. A rozhodně přechody nejsou tak blbuvzdorné. Mě nebaví prodírat se kopou zavázejících lidí, což je typická situace dějící se dnes a denně na frekventovaných přechodech, a situace, která v dobře navrženém mimoúrovňovém řešení nenastane (Svinovské mosty s jejich eskalátorky budiž odstrašujícím příkladem). A v tom druhém návrhu to vypadá, že někdo možná použil i mozek.
19.03.2013 12:00Tomas T. :
Houbelec: Co je se svinovskymi mosty? zatim jsem tam nic nepostrehnul….
19.03.2013 14:18Martin [msstavby.cz] :
Tomas T.: http://goo.gl/NfbRgj
19.03.2013 16:24Kostelnik :
MARTIN: coz ovsem neni chyba eskalatoru, ani projektantu, ale lidi, co se chovaji jako blbci…
19.03.2013 21:09Martin [msstavby.cz] :
Kostelnik: souhlasím, já jen hodil odkaz.
19.03.2013 21:57Houbelec :
Tomas T.: Příliš úzké eskalátory, intuitivní systém s „předjížděcím pruhem“ je neuskutečnitelný. A přitom by stačilo cca 30 cm navíc. Druhý problém: alternativní cesta po schodech je o tolik delší, že se časově nevyplatí, dokud téměř neběžím.
20.03.2013 14:30Na vizualizaci k druhému návrhu v článku lze vidět ideální stav: Můžu se vézt na eskalátoru. Ale můžu ušetřit čas tím, že jdu po eskalátoru, který je dost široký pro dva lidi. Když je přes dostatečnou šířku eskalátor plný, můžu stále ušetřit čas chůzí po schodech libovolnou rychlostí.
Tomas T. :
Houbelec: Děkuji za vysvětleni, jen mám ješte dotaz co je intuitivní systém s „předjížděcím pruhem“?
21.03.2013 08:57Houbelec :
Tomas T.: Když lidé, kteří po eskalátoru nejdou, stojí na jedné straně tak, aby po druhé straně mohli volně procházet tí, kteří spěchají.
21.03.2013 19:15Tomas T. :
Houbelec: Aha, tak tento systém mne vůbec nenapadnul. Z mé osobní zkušenosti (např ve Foru kde jsou ty jezdici pasy) spis mam pocit ze kdyz je to siroke, tak lidi kteri jdou dva, tak se postavi vedle sebe a kecaji. Takže stejne je nejde předejit :(
22.03.2013 08:29Aurim :
Ten „intuitivní předbíhací pruh“ je bežný ve velkých městech, která mají metro. Tam ty eskalátory jsou poněkud delší a tak se dá ušetřit více času než pár vteřin.
22.03.2013 09:34acdlcia [msstavby.cz] :
Tak ty eskalátory budou muset udělat široké minimálně 3 metry a bude se moct kecat, spěchat i předbíhat. :)
22.03.2013 19:32tomas :
Sakra měli si nechat udela kvalitni vizualizace u nas http://www.vizualizace-staveb.cz
04.10.2013 18:21Hynek [msstavby.cz] :
+clanek „Opravy Frýdlantských mostů se lidé v nejbližší době nedočkají“ na denik.cz: http://goo.gl/H9oMvT
19.03.2014 16:50aleš m. :
Hynek [msstavby.cz]: okopíroval jsem z Deníku poslední větu: Na otázku, kdy se občané dočkají opravy a zpříjemnění cesty přes Frýdlantské mosty, stejně jako před rokem, ale nikdo odpovědět nedokázal.
19.03.2014 20:31tak proč tu vlastně řešíme něco, co zřejmě nebude a když bude, tak už naše děti budou v našich létech….
No, hlavně že město nechalo udělat studie. To by mne moooc zajímalo proč? když přece od začátku vědělo, že nemá peníze. prostě peníze nemá na nic!!!
Ta první studie je dle mne pěkná volovina….zrušit podchody. taky bych rád věděl, koho to napadlo….!!!!!!!!!!
V Ostravě ovšem běžná věc. Než něco opravit, tak nechat zchátrat a pak zbořit.
Tomas T. :
aleš m.: Zase takovy nesmysl to neni. Je to namesti, tak proc by to namestim nemelo byt dale. Pokud by se to naplanovalo dobre, tak by to fungovat mohlo.
20.03.2014 08:42jirka :
no už aby to spravyli je totam jen samy hnus. na svinově to mají super. jabych byl pro tu 2 architekturu stím podchodem protože jeto mnohem rychlejší a bezpečnějsí než ten projekt na povrchu sice jetam dost světla ale zase čekat na ty semafory tak mi to ujede. jen bych udělal ute 2 širší podchod na víc mezi tramvajemí k trolejbusum,bylo byto rychlejší ne to obchazet pak byto bylo super.
20.02.2016 13:27jirka :
podívejtese na svínov mosty jake to bylo rozpadajici nastupiště a tet
20.02.2016 13:35luxus hlavně rychly a bezpečny.
aggu :
jirka: Svinov je něco úplně jiného než Náměsti Republiky. Jsme v centru města.
20.02.2016 17:21Frýdlanty zbourat. Násypy z hlušiny odtěžit až ke Karolině, tramvaje a chodci nahoru. Nahoře široký rondel pro Vítkovickou, 28. října a Senovážnou. Místecká a trať do suterénu. Cingrův sad protáhnout kolem Tatranu až k dvoupruhové ulici 28. října. Umožnit dotvoření Náměstí Republiky, které se, díky „těm kdysi“, stalo zaplivanou zatáčkou. Já osobně mu říkám Náměstí u plesnivého hadru, na který se asi 10 let dívám z tramvaje (leží na „střeše“ tzv. podchodu).
jirka :
no právě v centru města kde jezdí plno aut ja radějí projdu pod mostem než čekat nahoře na ty semafory neb než projedou ty auta.
20.02.2016 18:40už tak dělají v centru na stodolní uzší cesty.
aggu :
jirka: Nemoc 21. století. Nikdo nechce na nic čekat ;)
20.02.2016 22:53V centru se mají lidi procházet pod mosty? (typ Frýdlanty, Pionýrů, Českobratrská…)? Asi ne.