Reko. nádraží Ostrava-Vítkovice v roce 2024

Správa železnic vypsala další tendr na celkovou rekonstrukci rozsáhlé památkově chráněné budovy, tentokrát se jedná o vrcholné dílo architekta Josefa Dandy z roku 1967 v Ostravě-Vítkovicích. Cílem stavby je její komplexní obnova a nové uspořádání vnitřních dispozic s důrazem na komerční využití. Součástí prací bude také rozsáhlá renovace obvodového pláště, skládajícího se z tzv. boletických panelů. Plánuje se i vylepšení přednádražního prostoru.

Památkově chráněný objekt nádraží v Ostravě-Vítkovicích už nevyhovuje současným potřebám. Připravovaná modernizace přinese kompletní obnovu a nové využití pro současný provoz naddimenzované budovy.

Rekonstrukce výrazně zvýší komfort pro cestující a zároveň vytvoří nové prostory pro komerční využití. Zaměříme se na exteriér i interiér budovy. Okna a obvodový plášť se vymění, využijí se moderní a esteticky odpovídající materiály,“ přibližuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zateplení objektu bude z vnitřní strany, aby se nenarušily fasádní plochy s původním obkladem. Renovace interiéru budovy proběhne v souladu s požadavky památkářů, zachovají se stávající materiály a umělecká výzdoba.

V přízemí se budou nacházet kanceláře a pokladny dopravců, infostánek města Ostravy, sociální zázemí pro zaměstnance a technologické prostory. Bude zde také nová čekárna pro cestující. V dalších dvou nadzemních podlažích vzniknou prostory pro obchod a služby a kanceláře. Bezbariérový přístup na nástupiště zajistí výtah, nádraží dostane nový orientační a informační systém.

Součástí projektu je také instalace stojanů na kola a vytvoření parkovacích ploch pro automobily, včetně nabíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola. Vše proběhne v úzké spolupráci s městskou částí Ostrava-Vítkovice, která bude spolupracovat na revitalizaci přednádražního prostoru.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 340 624 763 Kč. Zahájení stavby se předpokládá v dubnu příštího roku, dokončení za dva roky. Celkové investiční náklady dosahují výše 404 miliony korun.Staniční část, obdobně jako v Havířově, se zmodernizuje v rámci navazujícího projektu. Jedná se o stavbu Optimalizace traťového úseku Ostrava-Kunčice (mimo) – Ostrava-Svinov/Polanka nad Odrou, která se bude týkat nejen příslušných traťových úseků, ale především samotné vítkovické stanice. Zahájení této investice se plánuje na druhou polovinu roku 2026 s dokončením v roce 2029.

Proměnou projdou i část okolních ploch. Bude zbudováno nové parkoviště pro auta a kola.

zdroj: Správa železnic

Související články


Komentáře

  1. Marian Kechlibar :

    To by opravdu chtělo, protože je to jedna z nejostudnějších veřejných budov v ČR.

    Thumb up 19 Thumb down 2
  2. aldik :

    Jen aby to nedopadlo jako nádraží v Třinci kde po otevření zastávky v centru téměř všichni jezdí odtamtud a nádraží je pusté, obchodní jednotky prázdné (na Lídl tam není prostor, za Lidl si samozřejmě dosadte cokoli jiného co by ten prostor oživilo i bez cestujících). Tady sice ještě zastávka Zábřeh nestojí, ale to je jen otázkou času až bude… Jako ona ta výpravní budouva rekonstrukci sice potřebuje jako sůl, včera bylo pozdě, ale teď ještě aby pak nebyla prázdná po většinu času (vidím to na supermarket, nebo Galerii, třeba Plato když o Bauhaus přijdou.. nebo klidně sportovní halu jako v Havířově pokud to není malé).

    Thumb up 13 Thumb down 2
  3. Cyril :

    Byla to promarněná šance v době, kdy DPO vyrábělo terminály. Vyšlo to ve Svinově (pro Porubu). Přirozený uzel nám Republiky jsme rozbili (Hranečník v lese), na Hlavák se zapomnělo (Hlučínská). Terminál Jih je nesmyslně daleko k cíli příměstských. Ukončit příměsto ve Vítkovicích (kousek k Rudné, Místecké, pohodlný přestup alespoň z páru vlaků, vybudovaná smyčka tramvají, jen stačilo udělat P+R. ) – a nemuselo se řešit co s velkou a nevyužitou budovou. Třeba ještě bude šance.

    Thumb up 30 Thumb down 1
  4. Petr Hladný :

    Cyril:
    Hranečník „v lese“ mi nevadí. Auta podle mne mají končit za městem, a ne stavět mega parkoviště v centru. Ale terminál na Dubině bych za nádraží Vítkovice vyměnil – zde s Vámi 100% souhlasím. Není to o tolik dál, dostupnost z Místecké top a nevyužitého místa na parkoviště je tam dost.

    Thumb up 9 Thumb down 4
  5. Svizzera :

    Zastávka OV-Zábřeh by měla jednu z nejlepších (ne-li nejlepší) obsluhu města 10min pěší dostupnosti v celé Ostravě. Teda pokud by se zrealizovala. Potenciál v ní je veliký: https://imgur.com/a/ykGIqGL Zdroj iso4app

    Thumb up 9 Thumb down 1
  6. davidb :

    Petr Hladný:
    Dostupnost z Místecké je právě naprosto nulová?
    Nebo takto https://mapy.cz/s/banudutake si představujete top dostupnost?

    Thumb up 2 Thumb down 3
  7. Ostravan :

    Pro Místeckou ulici bylo (je) v plánu P+R Důl Hlubina. Bohužel z důvodu řešení majetkoprávních vztahů byla příprava tohoto projektu v současné chvíli pozastavena, odkaz je zde: https://fajnova.cz/projekt/zachytne-parkoviste-dul-hlubina/.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  8. Paulo :

    Panebože opět sklouzne diskuze k termínálům. Terminál Dubina byl jen díra na dotace z EU, rozbilo to UAN a zničilo 40 let fungující přestupy. Do té doby jste klidně mohli jet třeba z Kopřivnice/Staré Vsi apod. např. do Bohumína/Orlové s přestupem na UANU, nebo s přestupem na vlak OV. Střed do Havířova, Třince. Dubina je absolutí nesmysl, který naopak zvýšil automobilovou dopravu Ostravou !! Za tím si stojím. Měla to být jen zastávka a možnost přestupu na 17tku směr Svinov, né toto zničení veřejné dopravy MSK kraje směr západ.
    Nádraží Vítkovice mělo dávno být z půlky marketem ala Lidl, Penny, spolu s nějakym Elektrem. Obří parkoviště před, dostupnost, tramvaje, vlak. Mohl tam být klidně Decathlon + restaurace! :) A hned by to bylo živé místo, jen by v Ostravě a ČR musel někdo plánovat a museli bychom si vážit orné půdy. …

    Thumb up 15 Thumb down 6
  9. PetrK :

    Teď je sice tohle nádraží hrozná díra, ale budoucnost by mohla mít pěknou, pokud se tedy dá věřit plánům SŽ (má tady stát rychlík do Prahy, viz https://zdopravy.cz/sci-fi-2050-jak-ma-vypadat-provoz-dalkovych-vlaku-v-cesku-po-dokonceni-vysokorychlostnich-trati-163455/). Nicméně ohledně komerčních prostorů jsem hodně skeptický – mám obavu, že po tomhle tam vůbec nebude poptávka, v nejbližším okolí je jeden panelák, hřbitov, zubožená dělnická kolonie s problematickým obyvatelstvem a to je vše, ostatní to sem mají příliš daleko. A ty poměrně malé počty cestujících (ve stávajícím stavu) se obávám žádný obchod neuživí.

    Procházel jsem si celou projektovou dokumentaci, a bohužel jsem nikde na výkresu ani v textu nenašel zmínku o stávající cyklotrase, která se vine kolem nádraží – neví někdo, jestli se s ní počítá i nadále?

    Thumb up 8 Thumb down 1
  10. jlname :

    Ať se snažím převelice, nedokážu si tam představit nádraží, kde bude opravdu živo, jako tomu bylo na konci minulého století.
    https://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost/vylet-balada-o-nadrazi-vitkovice.A231227_191159_p_spolecnost_nef

    Thumb up 6 Thumb down 3
  11. balde :

    Chce to zastavět byty kancelářemi, službami, hotelem a pak to Nádraží možná bude mít opodstatnění.

    Thumb up 1 Thumb down 4
  12. aldik :

    balde: kanceláře, hotel? Vedle máte prázdný barák kde naposled velký nájemce býk úřad práce 😁 a kanceláří je v Ostravě dost. Drahých bytů taky, teď jdou potřeba takové, kde bude cenově přijatelné nájemné, ale ne aby se z toho stalo ghetto.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  13. marie :

    Ve čtvrtek 12. září v 15 hodin se ve vestibulu vlakového nádraží ve Vítkovicích uskuteční setkání občanů se zástupci realizátora a investora rekonstrukce tohoto architektonického skvostu, viz https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/ve-vitkovicich-se-lide-dozvedi-vice-o-projektu-nadrazi-20240903.html

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.