Často se v komentářích objevují názory, že Katovice jsou dále ve vývoji než Ostrava. Je pravda, že se zde realizuje plno zajímavých novostaveb.
Město však není jen o novostavbách, ale také o již existující architektuře. A chování poláků ke starším, případně i historickým domům je ve velkém množství případů katastrofální, pokud se nejedná o stavby sakrální. Podívejme se třeba na samotné Katovice, následující fotografie byly pořízeny v létě 2019, nutno podotknout že v centru a jeho blízkém okolí.
V polských městech můžete vidět plno domů, kde má část bytů zabedněna nebo zazděna okna, ve zbytku domu se bydlí. Špinavé fasády, které opadávají a jsou vidět časté přístřešky na chodnících, aby nebyli chodci zraněni. Balkóny zabaleny do plachet, ze stejného důvodu. Častý problém je i vyměnit okna v objektu v jednotném stylu. Co byt, to jiný typ oken.
Je velká škoda, že se k úžasné architektuře, často funkcionalistické, která zde zbyla po převážně německém obyvatelstvu, současní obyvatelé Horního Slezska takto chovají. Opravdu by bylo lepší brát si vzory ze západu, než z východu.
Obdobné „tendence“ se nevyhýbají ani Varšavě, hlavnímu městu.
Slosor :
Ano, přesně takhle mám uchované v paměti Katowice i já. A ne, žádný nový mrakodrap můj dojem z města nezmění.
David :
Panebože, takový přípěvek… já se určitě nebudu zastávat Katowic ani poláků, dovnitř města jsem nešel, jen jsem projížděl několikrát ale ani jedno z toho jsem neviděl. Naopak viděl jsem vzrůstající moderní město – vizuální vizitku, kterou by v dnešní době měla mít i Ostrava ale bohužel :/
Tyhle fotky se dají úplně v klidu sehnat i v centru Ostravy a dalších částech jako Přívoz, Vítkovice atd.. Ještě nedávno si i polští turisti fotili tu krásnou Ostravici v centru a museli si říkat co to tam máme, zas tak stupidní není nikdo aby se nad těma fotkama nezamyslel a řekl si, že Katowice jsou hnusné, vůbec ne! V Katowicích takové domy jsou určitě ale musíte vystoupit z auta a projít pár ulic… v Otravě? Haha stačí jen sjet z hlavních sjezdů dálnic a zase najet strachem zpět protože to je realita takže prakticky tohle čeká každého kdo vstupuje do města a samozhřejmě i vevnitř… Možná by bylo dobré zveřejnit fotky ze vstupů do jednotlivých měst nebo podél hlavních cest, tam už vycítíte kde směřujou investoři… a HLAVNĚ – kde je momentálně stavební boom – (ano jediný jeřáb postavený v Ostravě na Janáčkově projektu ulala… Ostrava zase jede) – v Katowicích je jeřábů momentálně několik.
A nebudu ani zacházet do detailů jejich letiště, což jsou asi 4 Mošnovské letadlové zastávky.
Tak suma sumárum, upravte příspěvek tak aby korespondoval, vdyt tyhle fotky mohly být i z Brna, Prahy, Pardubic… Za mě palec dolů :)
PS: Taky nevím kde vzniklo srovnávání s Katowicema, tohle byl jen příklad že ne daleko od nás jde město pokrokem, možná by autoři mohli zvednout zadky a jet na západ, vzít si 3. největší města států EU a podívat se jak to tam je!
08.03.2020 08:53Vladimír Beránek :
Souhlasím s Davidem. Takový příspěvek o cizím městě normální člověk nemůže napsat. A každý si má zamést před vlastním prahem.
EG :
Jo, od autora druhý krát vytaženy stejné fotografie z roku 19.
Znovu podotknu, že když budu chtít, nafotím takových míst desítky i v New Yorku.
Takže autore, jelikož tady nějaký čas žiju, tendenčně nafotím ty opravené budovy a revitalizovaná místa a udělám Ti k tomu takové kontra.
Taková místa tady jsou. Bez debat. Ale byl jsi na Tauzeně? Jak vypadá takové revitalizované sídliště?
Nebo hlavní tepny města? Mikołowska, 3-go Maja, Warszawska…
Až tu budeš příště, dej vědět, vezmu Tě do města a vysvětlím místní situaci. :)
Adam :
David:
1. Pokud Ostravu znáte dobře a Katovice jen jako návštěvník, nejste v pozici dělat obecné závěry. Nejen v Katovicích, ale v celém Polsku investují do vybraných povrchních věcí, zatímco většina plochy měst, a obytné budovy především, jsou v absolutně tragickém stavu. O menších městech ani nemluvě. Poláci si právě teď budují ve společnosti nerovnosti příjmů a kvality života. V ČR jsme, i přes nějaký bilion korun utopený na nesmyslech v Praze, investovali mnohem šířeji. Své dostaly i menší města, periferie. V Ostravě můžete vidět, z mnoha důvodů více či méně racionálních, některá z nejhorších míst v zemi. V Polsku tak vypadají průměrné obytné čtvrti.
2. Srovnáváte jablka a hrušky jako kdyby to všechno byly pomeranče.
Pezos :
Znovu klasická diskuze – léčení si mindráku, že u souseda je i tráva zelenější. Ne, není.
08.03.2020 10:11Crazym :
David: Fakt? „dovnitř města jsem nešel, jen jsem projížděl několikrát ale ani jedno z toho jsem neviděl. Naopak viděl jsem vzrůstající moderní město“ Tvé pozorovací schopnosti ti asi bude závidět každý smrtelník :DD
08.03.2020 10:12Pezos :
Pezos: vypadlo mi slovíčko: „léčení si mindráku tím, že u …“
08.03.2020 10:13Rýša :
Tak to je teda nadpis k článku – Proměny Ostrava-Katovice, kde jsou jen fotky zanedbaných domů a ulic v Katovicích. Kdyby se nafotily ty zanedbané domy v Ostravě a to nejen v Přívoze, Vítkovicích, na Slezské, ale přímo i v centru Ostravy, tak by srovnání možná vyšlo pro Ostravu daleko hůř.
08.03.2020 10:14Ale zřejmě má článek a hlavně fotky vyvolat dojem, že Ostrava na tom není zase až tak zle, že v jiných větších městech je to stejné. Ale že se v jiných městech staví o mnoho víc a mnohdy kvalitní architektura než v Ostravě, o tom raději článek nevznikne.Protože naši zaprděnou Ostravěnku musíme chválit, negativa se tu nenosí….a nedej bože, když někdo z venčí napíše o Ostravě podobný článek jako je tento o Katovicích, to se tu můžeme zbláznit.Hlavně aggu.
Vladimír Beránek :
„Skvělý stav“ Ostravské architektury reprezentuje vylidněné centrum města, nákupní krychle Fukušima-Karolina, budova bývalé Textilie, Kaufland místo centrálního autobusového nádraží…. atd. Krychle Karolína postavena po několika architektonických soutěžích, dotovaných nemalými penězi.
Crazym :
Rýša: Znáš to přísloví: Kdyby byly v řiti ryby :DD Tak se seber nafoť to a pěkným článkem s pádnými argumenty to těm vyvolávačům dojmů nandej. Tím kafráním a vymýšlením konspirací typu „Protože naši zaprděnou Ostravěnku musíme chválit, negativa se tu nenosí…“ to taky moc neovlivmíš :DD I když, přidáš li nějakou tu koblihu… :-)
08.03.2020 10:28Rýša :
Crazym: Mýlíš se, koblihy a hlavně ty babišovské přímo nesnáším…, ale to sis již za tak dlouhou dobu, co tady někdy vmetu nějaký ten výkřik, už mohls všimnout.
08.03.2020 10:35Rýša :
Crazym: …a jestli si myslíš, že tento článek proměny Ostrava-Katovice a ještě k tomu s fotkami je vyvážený, tvoje věc.
08.03.2020 10:40Já pro Katovice potažmo Polsko neoroduju, je i docela ukradené, ale takové nevyvážené články mne docela zvednout ze židle.
PetrP :
Beránek: Plky o Fukušimě jsou už fakt, ale fakt dost trapné, a že by v těch Katovicích byly na ulicích davy lidí se taky zrovna říct nedá… Srovnání to je, Poláci možná staví moderní výškové budovy a mají nové nádraží, ale že lidem padají baráky na hlavu nikdo evidentně neřeší…
balde :
Vladimír Beránek: zase víkendový návštěvník centra města :D
08.03.2020 10:50Crazym :
Rýša: Klííd, ať ti nepraskne žilka :DD Já ti Babiše nenutím, jen jsem ti připomněl osvědčený marketinkový model kdyby jsi se náhodou do toho boje s vyvolávači dojmů pustil, znáš to, hodí se každá špatnost na prosazení tak ušlechtilých cílů jako máš Ty :DD
08.03.2020 10:58PS. Ministerstvo zdravotnictví varuje: Nevyvážené články jsou životu nebezpečné, zvedají nejen tlak ale i Rýšu ze židle :DD
Kuba :
Jako clovek, ktery se pohybuje v obou mestech, tak musim podotknout, ze co se tyce vystavby novych objektu, tak jsou na tom Ktw lepe. A stavi se zajimavejsi stavby nez v u nas. Ale ono se neni moc co divit. Mesta jsou sice na tom co do poctu obyvatel podobne, obe jsou to centralni mesta svych oblasti, ale Katowice jsou centrem oblasti, kde zije skoro polovina populace CR. Tzn ma vetsi perspektivu pro investory. Hodne se tam investovalo do centra mesta. To za poslednich cca 8 let prokouklo. Ale co se tyce zbytku mesta, tak je to hruza. To si troufam rict, ze i kdyz u nas nadavame na neuteseny stav nekterych verejnych ploch, nebo stavu budov, tak jsme na tom o poznani lepe, nez tam. A to se nebavim o sousednich mestech (Chorzow, Bytom, Zabrze….). Take statisicova mesta.
Jak tu nekdo psal, ze clanek je o leceni mindraku, tak s tim nemuzu souhlasit. Clanek vznikl asi diky tomu, ze se tu mnozi v diskuzich prizpevky typu: „katowice jsou nekde jinde“ nebo „katowice se oproti Ostrave rozvijeji raketovym tepem“. Ano rozvijeji se asi rychleji, ale na druhou stranu jsou daleko vice zchatrale nez Ostrava.
adamous :
Kuba: Tak treba se u nich trend otoci a az si dostavi centrum a zameri se na ty neopravene domy, tak uz to bude rozdil o 2 parniky.
08.03.2020 11:44osobní pohled :
Bydlím v Ostravě v centru a v Katovicích bývám velmi často, většinou za kulturou. Vidím rozdílnost na první pohled. Ostrava se mění velmi pomalu, projekty hlavně v centru kolem Karoliny. Lidé pečují o své domy většinou lépe než v samotných Katovicích. To je naše místní plus. Mínusy spatřuji v tom, že máme málo dobrých projektů a neumíme lépe čerpat dotace EU. Navíc Poláci jsou o poznání větší byznysmeni. Rychlost vznikajících či stávajících projektů v Katovicích je dechberoucí. Moje myšlenka je, že je to jen o aktivitě lidí! Poláci, na rozdíl od nás, Čechů, mají větší tah na branku! Ale i u nás se prolamují ledy….
Pezos :
Kuba: Léčení mindráku není článek, ale tradiční diskuse pod ním, to jste nepochopil správně. Tradiční plivání na Ostravu a vyzdvihování jen toho z Katowic, co se zrovna hodí. Prostě „u souseda je i tráva zelenější“.
08.03.2020 12:16Crazym :
osobní pohled: Tak nějak mě zajímá, za jakou kulturou se do sto kilometrů vzdálených Katovic jezdí často. Nechci tím nic vyvolávat ale tak nějak by mě to zajímalo co se tím myslí, jestli to jsou třeba koncerty, divadla, sportovní podniky, výstavy, trhy, návštěvy památek či cokoliv jiného co mě zrovna nenapadlo. Já třeba nikdy za kulturou v Polsku nebyl kromě pracovního kšeftu za peníze a sportovního vyžití a to jsem byl tam maximálně na kopcích v Szczyrku ale neberte mě jako měřítko, jsem asi kulturní ignorant :-)
08.03.2020 12:28aggu :
Tak trochu clickbait článek ;)
08.03.2020 14:02Tohle opravdu není fotbal, kde se hraje na skóre. Pozitivní věci jsou tady i tam. Negativní taky. Ideální by byly co nejužší vztahy.
Rýša :
aggu: Myslím, že jsem Vás neměl zmínit, omlouvám se, zvláště, když čtu Váš příspěvek. Musím Vám dát palec nahoru.
08.03.2020 14:32David :
Jen pro zajímavost nové Katovické stavby ve světovém měřítku… opravdu má cenu ještě srovnávat Ostravu??!
To že udělali Karolínu, která není nic extra, to že trošku upravily Dolní Vítkovice které si každý myslí, že je kdovíco přitom ve světe opět a né tak daleko jako v Katovicích běžná regenerace i hezčí… Jediné kancelářské objekty které vznikly za minulou dekádu jen Tieto a Karolína Park.
Doufám, že snad každý chápe, že i ty blbé Katovice jak máme pracně zdokumentováno podle fotografií jsou na tom lépe!
– Sportovní Hala
– Slezské Muzeum
– Národní Filharmonie
– Akademie Umění
– Univerzitní Knihovna
– Kongresové Centrum
– Pavilon Výstaviště
– Galerie Katowicka
ani jeden z těchto projektů se absolutně nedá srovnávat s ničím v Ostravě! Jestli mají baráky opadané… viz. Ostravice, Hotel Palace a jen na jedné ulici v centru :( pokračovat se dá….
Kancelářské (Mega)Projekty:
– Silesia Business Park
– Face2Face Business Campus (5tisíc zaměstnanců)
– Global Office Park (kanceláře + 760 bytů)
– Nova Silesia Office + Hotel Complex
– Silesia Star Office Complex
– Katowice Supersam
Třešnička na dortu se staví…
https://www.ctbuh.org/news/construction-set-to-begin-on-next-stage-of-katowice-complex/
https://cavatina.pl/cavatina_projects/global-office-park/?lang=en
to jen takový výčet pro ty stále optimistické snílky kteří věří, že Ostrava je opravdu krásná a má budoucnost…
08.03.2020 15:32thvari :
David: Davide, zajímavý výčet, ale nemůžu ti dát lajk za ten závěr: proč by ten, kdo si myslí, že „Ostrava je opravdu krásná a má budoucnost“, měl být jen snílek? Pokud se zamyslíme, co se v Ostravě plánuje a co se zároveň už postavilo, je ten výčet sice tenčí, ale dost podobný tomu katowickému. Já si myslím, že v tomto Katowice naopak dost úspěšně stínujeme:
– Sportovní stadion Vítkovice
– Atletická hala ve Vítkovicích
– Tréninkový areál Bazaly
– Gong (koncertní hala a kongresový sál)
– Bolt tower
– Technické muzeum, a to malé a velké
– Zemědělské muzeum
– Objekty Hlubina
– Galerie Plato v bývalých Jatkách (v realizaci)
– Koncertní sál (těsně před realizací)
– Univerzitní fakulty sportu a umění (v realizaci)
– Vědecká knihovna (počítá se s ní)
– Bílý stín, přístavba galerie Domu umění (víceméně se s ní počítá)
Kancelářské objekty, tam Katowice vedou, u nás rostou spíše menší objekty
– Karolina
– Tieto
– Českobratrská
– Výškový budova Přívoz
– Kunčičky
– Poruba
– Jindřich (v plánu)
potkan :
a kdyby nebylo napsáno, že to jsou Katowice, tak by si člověk mohl myslet, že autor ty fotky pořídil v Ostravě :)
08.03.2020 17:26Výborně, takže krom komplexu z Brna přibude ještě komplex z Katowic a urážením sousedů se staneme hned lepším městem
potkan :
a co tahle se ještě začít navážet do Krakowa? Tam také lze najít mnoho zanedbaných domů v i v historickém centru. A kromě toho mnoho moderních obytných čtvrtí, kanceláři, super nádraží v centru, ve výstavbě mnoho nových zastávek s bahnu na mostech připomínajích metro …
08.03.2020 17:29Adam Cerv :
Omítky teda rozhodně nejsou všechno. V těch polských městech mi to osobně kolikrát i docela sedí. I samotný Krakov působí oproti Ostravě dost omšele, ale rozhodně se nedá s Ostravou srovnávat. Pokud je kvalitní, udržovaný veřejný prostor a ulice, tak staré fasády dle mého názoru nejsou velký problém. Někdy i vytváří genius loci. Každopádně je pravda, že baráky jsou v Ostravě docela zrekonstruované, i když bych podobné fotky dokázal udělat i tady. Otázka ovšem v jaké kvalitě (opět bych našel články i zde: z poslední doby třeba budova na Novinářské…). Chodníky a veřejný prostor víme, že jsou nicméně už docela bída. Jsou to pěší zóny přímo v centru nebo u Karoliny (byli na to články i tady) – púsobí to hrozně. Já nechci působit jako kritik všeho a milovník Polska, ale podobné články jsou trochu proti mému uvažování. Víme, že máme problém, chceme se možná trochu poučit u očividně schopných/schopnějších sousedů, ale místo toho si zase poklepeme na ramena.
Michal :
Hloupý clickwhoring. Doufám, že to sype.
Martin [msstavby.cz] :
Jak je napsáno v úvodu článku, je to reakce na názory v komentářích, že by Katovice měly být vzorem pro Ostravu. Mimo jiné, tyto komentáře jsou také jednostranné a nepoukazují na město jako celek. Respektive nepoukazují i na město, které jde vidět při sjezdu z dálnice.
Článek ukazuje to, co je v centru Katovic běžně k vidění. Zpustošené domy, zabedněná okna, fasády co padají na chodník. Článek rozhodně nemá za cíl zpochybnit to, že se v Katovicích staví novostavby. A poměrně i zajímavé novostavby. Člověk tam nalezne obojí.
Je pro vás, co jste tam nebyli, nebo jeli jen po dálnici, poměrně lehké napsat, že takové fotky uděláte i v Ostravě. Uděláte, ale ne v centru města. Jak zde bylo zmíněno, většina obytných čtvrtí v předválečné zástavbě působí jak Bílý Kříž v Mariánkách.
Pokud se zamyslím, tak v centru Ostravy se v takovém stavu nacházejí Ostravica, polomáčený dům na Stodo, cihlová budova na Porážkové, dům na rohu Puchmajerové, jeden dům na Muglinovské. To co jde vidět v centru Katovic v centru Ostravy opravdu není.
Ale to se můžeme hádat pořád dokola. Pokud chcete, jezdí tam často vlak, jízdenka za cenu krabky cigaret. A pokud ani to ne, stačí si dát streetview na Google. Je sice z roku 2017, ale vypovídající hodnotu má.
V Katovicích se také tak staví, protože je centrem Slezského vojvodství, kde žije 4,6 mil. lidí. https://cs.wikipedia.org/wiki/Slezsk%C3%A9_vojvodstv%C3%AD
Když se však podíváte na jiná města z této oblasti, např. Gliwice (200 361), Bytom (189 535), Rybnik (141 755) je pohled ještě více katastrofálnější.
Kupříkladu Bytom to schytal slušně. Velké historické centrum s krásnou architekturou, kde je minimální nová výstavba. A tak by se dalo pokračovat dále. Čím menší město, tím více velký špatný.
Opravdu tak třeba u nás vypadá Hlučín, Opava, Příbor, Nový Jičín a další menší města?
K tomu vypsání projektů v Katovicích, je to fajn. Ale tak stejně jde vypsat i celé ulice. které vypadají jak na fotografiích. Ale to už je na každém, jestli se chce podívat. A jde tam vidět ten kontrast například se zmíněnou galerií Katowicka. Moderní stavba a domy co s ní sousedí jsou objekty celé v sítí, aby omítka nepadala na chodce. A jak jsem jel před dvěma týdny kolem, opraveny byl jen jeden. A úlety typu, kdy má každý byt po výměně jiná okna ojedinělost není. https://www.google.com/maps/@50.2591757,19.015582,3a,90y,79.6h,108.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOR1nr35eUUuInmnXQO4Ocg!2e0!7i13312!8i6656
Abych to shrnul. Tento článek není porovnáním, jaké jsou Katovice celkově. Ale pokud jsou dávány za vzor, tak by bylo fajn ukázat všechny stránky tohoto města, které v komentářích jsou z nějakého důvodu opomíjeny. A jak jsem zmínil, ať každý posoudí sám,nebo i to streetview.
A upřímně mne mrzí, že pro obhájení svého názoru z pohledu od dálnice jsou Gong nebo nástavba Vysoké pece, Svět techniky apod. haněny, že to je vlastně něco průměrného a běžného. Není. A mínění, že chci tvrdit, že to je v Ostravě vlastně moc fajn, protože to někde jinde je horší, je trošku bez nadhledu a kontextu k celému obsahu webu, protože zároveň, někdy i tvrdě, poukazuji na nedostatky právě z Ostravy.
Martin [msstavby.cz] :
A pokud by se chtěl někdo více zajímat o modernistickou arch. Slezska, na instagramu je super stránka https://www.instagram.com/slaski_modernizm/
08.03.2020 19:02Martin [msstavby.cz] :
A ještě tedy, jak si projíždím města v aglomeraci, doporučuji všem, kolik typů oken na tomto jednom domě vidíte? :D https://www.google.com/maps/@50.322948,18.9276695,3a,83.9y,344.08h,112.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEus3TX6OS_EayjeOeX1YDw!2e0!7i13312!8i6656
08.03.2020 19:08aggu :
Martin [msstavby.cz]: Lépe to napsat nejde…
08.03.2020 19:09PS: Pokud teda zmínit jednu věc, která je jednoznačným vzorem pro Ostravu (a především Vítkovice a Přívoz), tak je to Nikiszowiec.
Slosor :
David: Katowice jsou na tom možná lépe ekonomicky, ale to vůbec neznamená, že vypadají lépe.
08.03.2020 20:14Staré Dacan :
Bu bu bu, neberte si špatné příklady z Katowic! Nerušit, vládneme (a bydlíme na Čeladné)! Cihelní
https://maps.app.goo.gl/Q9Nwdc1Xuvf8FHNE9
Petr :
Vzhled budov v soukromých rukou asi město moc neovlivní, ale má vliv na vzhled veřejného prostoru – dlažba, chodníky, mobiliář. A v tomhle je i z fotek vidět, že Ostrava silně zaostává. Takže co nám článek vlastně měl říct?
09.03.2020 03:44davidb :
aggu:
09.03.2020 09:47Tak ten Nikiszowiec vypadá moc dobře- takové vyšší Vítkovice.
Tady to vypadá super, i ty dvory- https://goo.gl/maps/yfaKVCJ14pvPms966
A o 1 km vedle už teda nic moc- https://goo.gl/maps/mKMFrkHAYscMTu718
davidb :
aggu:
09.03.2020 09:51I když jak se dívám na mapu, tak je to přímo vedle dost velké továrny a dolu!
Rado :
thvari: To je špatný vtip to vaše srovnání, nemyslíte? To je srovnání Superbu s Felicii, jen tak mezi náma. Nebylo by špatné, aby to, co uvedl David a vy, bylo vidět vedle sebe jako fotky a neobhájíte si to.
Nicméně článek je tendenční, až to bolí, centrum Katowic záměrně chybí a řekl bych, že je jasné proč. Katowice jsou zhmotněné sny našich zastupitelů. Ostrava jen přemýšlí, uvažuje, Katowice staví. To je ten hlavní a zásadní rozdíl. Takže příště bych doporučil foto kolem „Spodku“, ať jde vidět ten rozdíl. Takových baráků, co jsou na fotkách, najdu v Ově desítky. Jenže jde o ten pocit, jaký v lidech vyvoláváte. Katowice můžeme nazvat dynamickým městem, ale Ostravu? Vidět zde dva stavební jeřáby a nejlépe na dvou různých místech je celkem malý zázrak.
09.03.2020 15:00MN :
Rado: Taky je ale třeba si uvědomit, že kdysi se Ostrava rozvíjela víc. Současný stav rozevírání nůžek mezi Ostravou a jinými regiony nastal po krizi. Tehdy dali investoři od Ostravy ruce pryč a nyní se vrací jen s velkou nedůvěrou.
xxx :
Katowice je špinavá a zanedbaná díra.
09.03.2020 15:23Martin [msstavby.cz] :
Rado: A nejsou tvé komentáře tendenční? Proč je článek napsán tak, jak je napsán je uvedeno v samotném textu a v mém komentáři v diskuzi. Navíc na fotografiích je zachyceno centrum. Fotografie pochází z lokality ohraničené ulicemi Skłodowskiej-Curie, Jordana, Górnicza a potokem Rawa.
Jednoduchá otázka, na kterou bude snad jednoduchá odpověď.Byl jsi v centru Katovic osobně?
A pokud se nebojíš napsat, že takových baráků jsou v Ostravě desítky, vypiš mi tedy z lokality ohraničené Ostravicí, železnicí na Frenštát a klidně i tratí na Bohumín (lokalita větší, než lokalita ve které jsou pořídil snímky Katovic). Ty desítky domů, kde jsou balkony zabaleny do plachet, nad chodníky jsou přístřešky proti pádu omítky, více různých typů oken, celkově špinavé a opadané fasády.
Ano, nejdeš takové stavby, ale v jednotkách. Ne po celých ulicích.
Rado :
V Katowicích jsem byl x-krát a teda nechápu, proč ti na fotkách chybí Rynek (https://vimeo.com/188838290), což je to pravé centrum Katowic, proč ti tam chybí Galeria Katowicka, proč ti chybí Międzynarodowe Centrum Kongresowe a další? Centrum Katowic je na sever od nádraží, ne na jih. Prostě tady se bavíme o dojmu, jakým ta města působí. V Katowicích se staví o 106, projdi se po Rynku a podívej pod nohy a uvidíš ten rozdíl. Vyjmenuj mi nějakou celosvětovou konferenci, která se pořádala v Ostravě. Není. Jde o to, že zatímco v Ostravě zůstalo u slov, v Katowicích bohužel ne. Taky jsme slyšeli o kongresové Ostravě a co vzniklo doposud? Nic. Kolik nových hotelů se ti staví v Ostravě? Ani jeden. Ano, už to tady zaznělo v diskuzi, Poláci si na rozdíl o nás umí šáhnout na peníze z EU, a to brutálně. Prostě oni ví, že tu EU krávu musí podojit do maxima. My to víme taky, ale podmínky si sami zkomplikujeme tak, že pak si na ty prachy nešáhne nikdo. Ten rozdíl Ostrava-Katowice není o tom, kolik baráků máš pod plachtama apod., ale o tom, kam ta města směřují. Na Katowicích ten drive vidíš. V Ostravě prostě sorry. Mě jako turistu nebude zajímat, jestli někde na ulici Gorniczkej je oprýskaný barák, podstatné je to, jak působí centrum, jestli tam najdu obchody, na které jsem zvyklý ze světa, jestli je v centru život. Prostě googlím Katowice centrum, Ostrava centrum a jdeme na to. Ne že bych fandil Katowicím, ale situace v Ostravě mě vyloženě vytáčí. Radujeme se z průměru, protože Ostravě ten průměr nebo podprůměr prostě stačí. Pro příště navrhuji seriál o moderní architektuře v Ostravě a Katowicích, ten Ostrava nemá šanci vyhrát ani v nejmenším. Bavíme se o městech od sebe vzdálených hodinu jízdy autem, rozdíl je však propastný. Bohužel.
09.03.2020 18:10David :
Martin [msstavby.cz]:
Kamo proboha… mas pravdu, Ostrava je nejkrasnejsi mesto ve Stredni Evrope. Mame krasne barevne fasady na historickych budovach a diky tomu se masivne zveda porodnost jako nikde, stehuji se k nam rodiny z cele republiky protoze chteji zit v oranzovych/zlutych optimistickych domech. Lide na Ostravsku jsou bohati, nemaji zapotrebi pracovat v kancelarich protoze Lidly a Tesca zvedli razantne platy stejne jako vyrobni haly… Ano Martine, diky tve vikendove reportazi o tak odpornem meste jako jsou Katovice uz nikdo z nas nevytahne paty, protoze Ostrava je moc moc krasna…
Adam :
Tato diskuze je olympiáda v cherry-pickingu. Ostuda.
09.03.2020 18:25Mikoláš :
Rado Hoši, tady fakt nikdo nevyzdvihuje Ostravu do nebes. Ale ledky v dlažbě taky nejsou měřítko. Ty mají i v Ázerbájdžánu.
Jen tak pro švandu: WHO 2017 http://www.euro.who.int/en/media-centre/events/events/2017/06/sixth-ministerial-conference-on-environment-and-health
Slosor :
Rado: Teď sis dobře naběhl s tím Rynkem. Dobře věděli proč video natáčet v noci a zabírat hlavně zem. Když na katovickém Rynku odlepím oči od země, vidím ošuntělé budovy a reklamní smog. Ano, i na hlavním náměstí opravdu mají billboardy. Plac Marii i Lecha Kaczyńskich, první místo, které vidím po východu z nádraží, každá druhá budova zakrytá reklamou. Byl jsem v šoku, když jsem tam přijel poprvé.
09.03.2020 19:07Slosor :
Plac Oddziałów Młodzieży Powstańczem, teda náměstíčko z jižní strany nádraží je ještě horší, než všechny fotky v příspěvku. Opravdu nevím, kde vystupují z nádraží zdejší obdivovatelé Katowic, ale moje první reakce po příjezdu vlakem do KTW byla vždy otevřená huba a nejistota, jestli jsem si nekoupil jízdenku v čase o 70 let nazpět.
Davidb :
Martin nepsal, že Ostrava je nejlepší město ve střední Evropě! Vy ho děláte ale z Katowic.
Martin jen poukázal, že mimo novou výstavbu je zbytek celkem dost v hajzlu. A to se nepoukazuje na ovzduší, které je u nás teda nic moc, ale v Katowicích je jak tady v 80. letech.
Rado :
Slosor: A Masarykáč a přilehlé okolí se svými zastavárnami a aušus obchody je to pravé ořechové? Každý máme svůj vkus, co se komu líbí, procestoval jsem kus světa a jednou bych se chtěl dožít toho, že to, co vidím ve světě, moderní architekturu a vkusný a kvalitní veřejný prostor, jednou uvidím i v Ostravě. Zatím má jak k jednomu, tak k druhému hodně daleko.
Slosor :
Rado: Zatím jen kritizuju Katowice. Nikde jsem Ostravu nechválil.
Davidb: Potvrzuji, včera večer jsem projel půl Polska, i ve východních neprůmyslových oblastech kolem Rzeszowa byl dost nepříjemný smog. Kraków a Katowice byly ještě o dva levely horší. Po příjezdu do Ostravy jsem se cítil jak v Alpách.
Martin [msstavby.cz] :
Rado: Ještě jednou si prosím přečti, co je psáno hned v úvodu článku.
„Často se v komentářích objevují názory, že Katovice jsou dále ve vývoji než Ostrava. Je pravda, že se zde realizuje plno zajímavých novostaveb.
Město však není jen o novostavbách, ale také o již existující architektuře. A chování poláků ke starším, případně i historickým domům je ve velkém množství případů katastrofální, pokud se nejedná o stavby sakrální. Podívejme se třeba na samotné Katovice, následující fotografie byly pořízeny v létě 2019, nutno podotknout že v centru a jeho blízkém okolí.“
Stále čekám na vypsání těch desítek rozpadlých domů v centru Ostravy.
Ano, Spodek a novostavby v okolí jsou velmi zajímavé. Pokud tu lokalitu opravdu znáš, tak víš že ji od centra odděluje dálnice, která je poměrně hlučná a vytváří bariéru. Ze dvou stran Spodku je sídliště. Pár set metrů, pro tebe asi dynamická a krásná ulice Katowicka. https://www.google.com/maps/@50.2694591,19.0365219,3a,90y,119.23h,105.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAoZ1MV2p8aBgRTJ156cVCg!2e0!7i13312!8i6656
rasta :
Rado: hele už dlouho jsem neviděl tak zaujaté komentáře, jako ty tvoje. Lidem jako ty bych řekl jen jedno: „sebere si své saky paky a upaluj tam, kde ti bude lépe“…
09.03.2020 22:32Staré Dacan :
Rado má bohužel pravdu a tímto ho vyzývám aby uspořádal, třeba v květnu osvětové zábavný nedělní výlet autokarem do KTW. Komentovaný a bez stravy. A pěkně odjezd v 7. Pouze dřina a město. Hlásím se předem a bylo by super, kdyby se tam zajeli podívat kritici, polokritici i nezájemci. Zde by se rovněž slušelo poděkovat autorům článku za to, že otevřeli diskusní prostor na zajímavé téma. Díky! PS. Rynek KTW=Moravské náměstí Brno≠nadrazni/NKP/namrep
Patas :
Rado: Skoda, že takovou energii neinvestujes do komentaru k novince ohledně novych kanclu na Karoline. Byt to v Katovocich, tak uu hned hodis odkaz, co.
Vladimír Beránek :
Milé msstavby a milý Martine. Jste volové od přirození a s tím nic nenaděláte ani sebedelší diskuzí.
dispe :
Pres to vsechno jsou ty Katowice po strance kulturniho deni uplne nekde jinde nez Ostrava:P
10.03.2020 13:39Davidb :
V Polsku je cca 6x více lidí!
10.03.2020 14:59V oblasti Katovice a okolí je více lidí než v Ostravě a okolí!
Takže tam bude směřovat více větších koncertů apod.
aggu :
dispe: Jak bys definoval „úplně někde jinde“? ;)
10.03.2020 15:08cervik :
Davidb: Tuším, že je v Polsku 3,5x více lidí než v Česku. Pokud by jsme brali celosvětově, kolik se hlásí k Polské národnosti, tak by to bylo 6x více.
10.03.2020 16:45Rado :
rasta: Nenosím na očích růžové brýle jako ty, s tím se smiř :-)
10.03.2020 18:51Patas: A je snad k tomu, co má stát na Karolině, nějaká pořádná vizualizace? Nebýt toho, že to dal na FB jeden zastupitel, tak nikdo ani neví, co tam bude vlastně stát. To mi nepřijde jako moc transparentní záležitost.
Davidb :
cervik:
10.03.2020 19:57Pravda.
Já nevím proč mám zafixované že je Poláků cca 60 mil. Je jich 38 mil.
Kaju se.
Jeraby :
Dva jeraby jsou v centru, dva! Druhy na Karoline.
11.03.2020 07:26Martin [msstavby.cz] :
Jeraby: 3
11.03.2020 07:51Preslova, Janáčkova, Karolina
cervik :
Jeraby: Blýská se na lepší časy pro sledovače jeřábů, jelikož u jednoho určitě nezůstane u bytů na Karolině, další budou na výstavišti a další jeřáb podle mě bude, jak budou dělat nadstavbu na sídle od Kofoly ve Vítkovicích. :-)
11.03.2020 14:02