Tak to je velice zajímavé foto a je to markantní rozdíl s druhou fotkou, jak se nábřeží zaplňovalo novými stavbami. Nevím, jestli je to jen můj dojem, ale Ostravice na první fotce je buď rozvodněná nebo měla kdysi větší průtok? A taky mi přijde průzračnější a čistější než ta kalná voda na 2.fotu.
Jo, je to kresba. Nicméně, zde je jedna fotografie: http://goo.gl/VUhIe
Z ní lze podle mého soudit, že koryto řeky bylo někdy později prohloubeno – asi proto, aby se zamezilo výlevu řeky při povodních. Jistý si tím ale samozřejmě nejsem, chtělo by to ověřit v nějaké historiografické knize o Ostravě.
Takže k těm úpravám opravdu došlo, a jak jsem předpokládal, jednalo se o protipovodňové opatření: „Promítneme-li tento vývoj až do dnešní doby, tak vlastní Ostravice je odspoda od ústí až po dnešní přehradu Šance po celé své délce přibližně 46 km celkově upravena. Úpravní zásahy na dolním toku po zaústění přítoku Lučiny (v km 4,6) jako jedny z prvních byly spojeny protipovodňovým zabezpečením Moravské Ostravy a ochranou průmyslu v prostoru Přívozu, Hrušova a Muglinova, které se od 2. pol. 19.století rozvíjely mj. jako i důsledek výstavby Ferdinandovy severní dráhy (dnes trať ČD Přerov Bohumín). Těžiště postupných úprav přes Ostravu až po Vratimovský jez (km 13,8) hlavně spadá do období let 1924 – 1935. Dnešní koryto až po ústí Lučiny, jak se v hlavních parametrech dochovalo, je z období, kdy město Ostrava se zasazovalo o vytvoření svého „důstojného středu“. Tehdy ve dvacátých letech začala výstavba jeho centra (včetně tzv. Nové radnice) a nábřežní zdi podél Ostravice z kyklopského zdiva z té doby, sloužící svému účelu dodnes, patří k těm nejkvalitnějším, co byly na tocích na severu Moravy kdy vybudovány.Dno řeky mezi těmito zdmi bylo nutno prohloubit při prohrábce v šedesátých letech minulého století, kdy městský ohradník (území, které bylo z důvodu ochrany nového centra města vyčleněno z dobývacího prostoru zde činných dolů) vytvářel v podélném profilu řeky nepoklesávající hřbet, který vzdouval výše proti toku povodňové hladiny až do prostoru podél Vítkovických železáren.“ Citováno z http://www.pod.cz/atlas_toku/ostravice.html
09.06.2013 17:13
00
centos :
Ta řeka byla na těch starých fotkách součástí města, kdežto po tom zahloubení tam prostě jen tak něco teklo.. Snad se to teď těmi úpravami zase zlepší.
09.06.2013 22:24
00
Hroch :
centos: Jo, je pravda, že na těch starých fotkách/malbách řeka lépe tvoří součást města. Nicméně, díky tomu prohloubení nyní tak moc nehrozí to, že by se město stalo součásti řeky ;-)
10.06.2013 20:47
10
Martin [msstavby.cz] :
Mě se zdá, že kamenné nábřeží s promenádou ( ted i s galeriemi ) tvoří město více jak nezpevněné břehy, houšť apod.
10.06.2013 21:25
00
aggu :
Celé centrum Ostravy (až cca ke křižovatce u pivovaru) leží v údolní nivě Ostravice, kde se vždy řeka rozlévala. Kdo chodí kolem muzea tak asi zná tabulku na rohu s datem 1880 ;)
Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.
K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. SouhlasReject
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
aleš.m. :
Tak to je velice zajímavé foto a je to markantní rozdíl s druhou fotkou, jak se nábřeží zaplňovalo novými stavbami. Nevím, jestli je to jen můj dojem, ale Ostravice na první fotce je buď rozvodněná nebo měla kdysi větší průtok? A taky mi přijde průzračnější a čistější než ta kalná voda na 2.fotu.
09.06.2013 09:02Dan :
aleš.m.: To první je kresba, ne fotka. :D
09.06.2013 09:53aggu :
řeka a kanál
09.06.2013 09:55Sanju :
aleš.m.: Že by důsledek stavby přehrady? Ale možná se pletu.
09.06.2013 10:14centos :
Ha, moje bývalá škola. To bylo ještě předtím, než byla za války v místech dnešních šaten márnice.
09.06.2013 10:19aleš.m. :
Dan:
:-)
09.06.2013 10:48Hroch :
Jo, je to kresba. Nicméně, zde je jedna fotografie: http://goo.gl/VUhIe
09.06.2013 17:01Z ní lze podle mého soudit, že koryto řeky bylo někdy později prohloubeno – asi proto, aby se zamezilo výlevu řeky při povodních. Jistý si tím ale samozřejmě nejsem, chtělo by to ověřit v nějaké historiografické knize o Ostravě.
Hroch :
Parádní srovnání poskytují tyto dvě fotografie: 1900 – 1912: http://goo.gl/vtqHt
09.06.2013 17:051972: http://goo.gl/kPha1
Hroch :
Takže k těm úpravám opravdu došlo, a jak jsem předpokládal, jednalo se o protipovodňové opatření: „Promítneme-li tento vývoj až do dnešní doby, tak vlastní Ostravice je odspoda od ústí až po dnešní přehradu Šance po celé své délce přibližně 46 km celkově upravena. Úpravní zásahy na dolním toku po zaústění přítoku Lučiny (v km 4,6) jako jedny z prvních byly spojeny protipovodňovým zabezpečením Moravské Ostravy a ochranou průmyslu v prostoru Přívozu, Hrušova a Muglinova, které se od 2. pol. 19.století rozvíjely mj. jako i důsledek výstavby Ferdinandovy severní dráhy (dnes trať ČD Přerov Bohumín). Těžiště postupných úprav přes Ostravu až po Vratimovský jez (km 13,8) hlavně spadá do období let 1924 – 1935. Dnešní koryto až po ústí Lučiny, jak se v hlavních parametrech dochovalo, je z období, kdy město Ostrava se zasazovalo o vytvoření svého „důstojného středu“. Tehdy ve dvacátých letech začala výstavba jeho centra (včetně tzv. Nové radnice) a nábřežní zdi podél Ostravice z kyklopského zdiva z té doby, sloužící svému účelu dodnes, patří k těm nejkvalitnějším, co byly na tocích na severu Moravy kdy vybudovány.Dno řeky mezi těmito zdmi bylo nutno prohloubit při prohrábce v šedesátých letech minulého století, kdy městský ohradník (území, které bylo z důvodu ochrany nového centra města vyčleněno z dobývacího prostoru zde činných dolů) vytvářel v podélném profilu řeky nepoklesávající hřbet, který vzdouval výše proti toku povodňové hladiny až do prostoru podél Vítkovických železáren.“ Citováno z http://www.pod.cz/atlas_toku/ostravice.html
09.06.2013 17:13centos :
Ta řeka byla na těch starých fotkách součástí města, kdežto po tom zahloubení tam prostě jen tak něco teklo.. Snad se to teď těmi úpravami zase zlepší.
09.06.2013 22:24Hroch :
centos: Jo, je pravda, že na těch starých fotkách/malbách řeka lépe tvoří součást města. Nicméně, díky tomu prohloubení nyní tak moc nehrozí to, že by se město stalo součásti řeky ;-)
10.06.2013 20:47Martin [msstavby.cz] :
Mě se zdá, že kamenné nábřeží s promenádou ( ted i s galeriemi ) tvoří město více jak nezpevněné břehy, houšť apod.
10.06.2013 21:25aggu :
Celé centrum Ostravy (až cca ke křižovatce u pivovaru) leží v údolní nivě Ostravice, kde se vždy řeka rozlévala. Kdo chodí kolem muzea tak asi zná tabulku na rohu s datem 1880 ;)
11.06.2013 09:23