Pohled na ulici 28.října v centru Ostravy v meziválečném období ještě s židovským a německým obyvatelstvem.
2017
zdroj: mapy.cz / FB NEZAPOMENUTÁ OSTRAVA
Pohled na ulici 28.října v centru Ostravy v meziválečném období ještě s židovským a německým obyvatelstvem.
2017
zdroj: mapy.cz / FB NEZAPOMENUTÁ OSTRAVA
Jana :
Na téhle fotografie jde krásně vidět,jak tahle ulice měla velkoměstský šmrnc. (Konec konců, předválečná Ostrava měla hodně dobře nakročeno k bohatému evropskému velkoměstu.) A byť zde nechci zavlékat politiku či konfrontaci, tahle fotografie nám jasně dokazuje, že vývoj po roce 1948 měl pro Ostravu naprosto destrukční charakter. Vláda dělníků a horníků, sestěhování největší lůzy ze Slovenska, ale i z celých Čech, dorazilo absolutně vše dobré. Dnes zde jejich potomci (mnohdy i z Haliče) pořád „smrdí“ dělnickým odérem a to se bohužel stále odráží v místní mentalitě – to je ta pro člověka tolik nepochopitelně propagována razovitost. Nicméně děkuji za parádní fotografii!!!
Adam Cerv :
Jana: Ale to zábradlí už tam měli taky.
Jana :
Adam Cerv: :-) Dokonce červeno-bílé. (I když na černobílé fotografii člověk nikdy neví.)
15.09.2019 10:14Crazym :
Jj, tím kouskem ulice šla velká část dějin Ostravy tvořená jak Židy a Němci ale Čechy a přispěli i Rusové i Američani :-)
15.09.2019 10:34Byl na ní třeba první obchodní dům https://www.msstavby.cz/promeny-ostravy-33-14-04-2013/ postavený prvním židovským architektem v Ostravě (mmch. postavil i Německý dům a možná proto ho nechali dožít na rozdíl od majitele, taky žida, který zahynul v Osvětimi) A tihle lidé dál tvoří dějiny jen někde jinde, např. potomek majitele to dotáhl v Anglii na sira a soudce nejvyššího soudu http://www.jewpro.co.uk/flyer/11527.jpg
Proháněly se po ní tramvaje ale i armády http://screenshot.cz/RHVI9/
Podepsali se na ní i Američané http://screenshot.cz/O16W6/ když se netrefili do železáren :-)
Na dnes je ulice sice krásně upravená ale dějiny tam v tom místě tvoří tak maximálně Romové skrz casina a herny. A třeba i McDonald, taky byl první v Ostravě :DD
Jedinou stálicí co to zachraňuje je ten Imperial ale i ten už není co býval… :-)
Adam Cerv :
Jana: Proto jsem to raději nepsal, ješte by se tu se mnou nějaký pamětník/historik hádal.
15.09.2019 10:34Jana :
Crazym: Pěkně napsáno. S tím Imperiálem máte více než pravdu. V celém hotelu pouze jedna restaurace, z kuželny podřadná herna či casino, bazén zavřený a interiéry sotva na 3 hvězdičky. O personálu ani nemluvě. Kde jsou ty časy škrobených ubrusů a číšníků na úrovni.
thvari :
Jana: půlka mojí rodiny, kerá je „z Třinca“, celá robila v železárnách. praděda, prababi, děda, prastrýc. a jestli tohle nazýváte lůzou, pak vás zdravím, možná tím ostravským dělnickým odérem i po té generaci smrdíme já i mí sourozenci :-D a druhý děda zas dělal pro Metasport, ten nápis na tom baráku vlevo dodneška je. snad se to tam povede městu jednou spravit podobně jako to teď má v plánu s objektem Jatek, ty domy by si to zasloužily
15.09.2019 11:13aggu :
Jana: Marně přemýšlím, jestli alespoň jedna vaše věta má smysl nebo to je, jak je u vás zvykem, výplod choré mysli. Takže:
15.09.2019 11:36Ne, tahle ulice neměla velkoměstský šmrnc. Stačilo pootočit hlavou a zjistila byste, že jste na okraji továrny. Nebo se stačilo nadechnout.
Ne, předválečná Ostrava neměla hodně dobře nakročeno k bohatému evropskému velkoměstu. Ani bohatstvím (to se ukládalo ve Vídni), ani počtem obyvatel.
Ne, tahle fotografie nám jasně nedokazuje, že vývoj po roce 1948 měl pro Ostravu naprosto destrukční charakter. Právě naopak, počet obyvatel vzrostl 3x. To může být mnohé, ale destrukce těžko.
Vláda dělníků a horníků existovala ve všech městech, to jaksi nebyla ostravská specialita.
„Sestěhování největší lůzy ze Slovenska, ale i z celých Čech..“ – udivuje mně, s jakou nebetyčnou drzostí se vyjadřujete o lidech, kteří zde přišli za prací a měli klasifikaci od kopáče v rubání po profesora univerzity. A těch byla drtivá většina, jen zlomek zde přišel z důvodu „nedobrovolného exilu“. Zkuste říct někomu z Ostravy, komu je dnes 70-80 let a nenarodil se tu, že je lůza. Třeba mému tátovi…
Sestěhování „lůzy“ dorazilo absolutně vše dobré. Co bylo na životě v předválečné Ostravě dobré? Kromě romantických černobílých fotek? Jste naprosto mimo.
„Dnes zde jejich potomci (mnohdy i z Haliče) pořád „smrdí“ dělnickým odérem.“ Máte o sobě zjevně vysoké mínění, opovrhujete dělníky, jejich dětmi, nebo židy z Haliče. Nebo všechno obojí. Co říct o takovém člověku….
Rázovitost nikdo nepropaguje, ta původně nadsázka od Nohavici je dnes zhusta používána jako znak dehonestace. S tím asi Nohavica nepočítal, ale takhle holt fungují média.
Běžte se léčit.
Rýša :
Škoda, že to v současnosti nevypadá jako na první fotce….
15.09.2019 12:19Možná se mýlím, ale třeba Jana měla na mysli tou lůzou ze Slovenska cikány, kteří sem houfně přicházeli ani ne tak za prací, ale z jiných důvodů, tak jako ti v současnosti, kteří sem přijedou za rodinou a už neodjedou a mají tu drzost: Ostravo starej se!
Jan :
Rýša: Mesto ma v tom pripade,delat vse proto,aby tady tato sorta nemela co delat.Jak jsem psal pred dvemi dny recepty jsou.Jen je pouzit.
15.09.2019 12:39Adam :
… a jako vždy, nostalgici nechápou, že na černobílé fotce není vidět špína.
15.09.2019 17:56Jana :
aggu: Dopředu bylo deklarováno, že zde nechci zavlékat politiku a konfrontaci. Ale když jinak nedáte.
I. Ostrava ještě v roce 1989 působila jako jedna velká zaprášená továrna. Takže argument, že z dnešní ulice 28. října bylo po otočení hlavy vidět továrnu neberu. A s tím zápachem bojuje Ostrava dodnes. (Co se Vídně týče, máte pravdu pouze částečně. Naopak Prokeš měl tendenci nakupovat akcie podniků, což se mu celkem dařilo, na rozdíl o dnešních „vládců“ Ostravy, kteří pouze navyšují mandatorní výdaje, ale že by se koupila zpět voda – vodárny, na to ti dnešní papaláši nemají k…e)
II. Právě že v období tzv. první republiky vznikla v Ostravě ta nejhodnotnější architektura (nejlepší obchodní domy v celé tehdejší ČSR, světe div se – dokonce i nejlepší byty s koupelnami a splachovacími toaletami o kterých se mohlo takové Bratislavě pouze zdát, Moravská Ostrava získala ty nejhonosnější administrativní a bankovní paláce, Moravská Ostrava měla nejhustší síť vskutku velkoměstských kaváren o kterých si mohla zdát i Vídeň atd. apod.)
III. Počet obyvatel vzrostl 3x, ale tohle není žádný argument. V poválečném období všechna vetší centra/města bobtnala. (Byl to celosvětový trend, stěhovat se do měst, který přetrvává dodnes.)
To ostatní rozebírat nebudu, protože tam už doslova emocionálně ujíždíte. Ale jednu osobní poznámku si neodpustím. Ten kdo zažil „komanda“ vypočítávající tzv. nadměr a letitý boj aby vám ve vašem domě/ vile nepřistál nájemník (nejlépe rodina ze Slovenska), ten ví své a nikdy, a to zdůrazňuji, nebude fandit té hrůze co zde po roce 1948 vznikla a ze které se nemůže Česko, potažmo Ostrava, vyhrabat dodnes. Ono se to z dnešního úhlu pohledu nezdá, ale prvorepubliková Ostrava měla velmi silnou ekonomickou elitu, která se rekrutovala i z Čechů.
15.09.2019 19:24Pavel :
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/fenomen-zvany-brenpartyja-se-vraci-20120923.html
15.09.2019 20:46aggu :
Jana:
15.09.2019 20:48Politiku v tom vidíte jen vy.
I. Ta Žofie nebo Šalamouna asi vyrostly kdy? Se zápachem Ostrava už dávno nebojuje. Výjimku tvoří období, kdy v Ostravě máme co do činění s diletantstvím pražských ministerstev při sanačních pracích. Pokud je mi známo tak Ostrava navyšuje rozpočet i výdaje, přitom celkový dluh města klesá. Musíte se lépe informovat. Vodárny se může město koupit, až je budou moci koupit a až je někdo bude chtít prodat. Zjevně se vám ten socialismus vryl pod kůži.
II. Hodnotná architektura vzniká v každé době. Logicky, když centrum Ostravy vyrostlo během 30 let, bude právě z tohoto období i nejvíce architektury. Té hodnotné i té méně. Zmínka o Bratislavě nedává smysl. Paláce? Nejhodnotnější? Podle jakých měřítek? Velkoměstské kavárny vznikaly všude a porovnávat se s Vídní je, ehm, na hlavu.
III. Počet obyvatel vzrostl, a není to argument, ale fakt. Všechna velká města po válce rozhodně nebobtnala. Zeptejte se třeba v Opavě.
IV. Máte pravdu, raději to nerozebírejte.
Jana :
aggu: Bohužel politika, zejména v Evropě, leze člověku až do ložnice (pochopitelně obrazně řečeno). Nelze se ji vyhnout, protože skoro každé politické rozhodnutí má konkrétní dopady. Vezměme si třeba vodu, kterou za chvíli budeme platit zlatem. Kdo ji prodal? Kdo má rezidence na Vislajích a přitom šel do politiky s holým zadkem? Kajnar!!! Mj. není tomu ani půl roku, kdy bylo možné do vodáren kapitálově vstoupit. A ten socialismu se vryl především celé současné osádce na Prokešově náměstí. Já jsme se vrátila až po roce 1990. Dobrou noc!!!
15.09.2019 21:02Aleš K :
Ostrava je hlavně městem proluk. Viz fotografie ze současnosti.
16.09.2019 12:44Hrdy Ostravak :
Aggu : Vase argumentacne je tristni urovne. “ Ostrava se zapachem uz davno nebojuje“. Zeptejte se lidi,kteri bydli v Privoze,nedaleko Koksovny. A nebo lidi,kteri bydli v Bartovicich a Radvanicich. Podivny zapach zaplavuje pravidelne vzduch Ostravy Jih, z kalu cele Fifejdy. …“Hodnotna architektura vznika v kazde dobe“. Muzete mi vyjmenovat alespon jednu hodnotnou stavbu,ktera vznikla v Ostrave po roce 1989? S pani Janou v mnohem nelze souhlasit,ale Vase argumentace a invektivy typu :“bezte se lecit“ jsou malomyslne a ubohe. Prave diky Vam, zdejsi diskuze mnohdy pripominaji stoku,do niz plivou nevrazivci a omezenci.
16.09.2019 17:18