Proměny Ostravy #113

Později, ale přeci. Generální stávka na Masarykově náměstí.

Netradičně pouze jedna fotografie s poselstvím, které snad není nutné popisovat.

27. listopadu 1989
promeny ostravy

zdroj: FB Zapomenutá Ostrava

Související články


Komentáře

  1. Michal :

    A 25 let poté koukáme na stejné proluky jako tehdy. Smutné.

    Thumb up 5 Thumb down 6
  2. Adam :

    Michal: Jistě, protože největší výhoda demokracie oproti socialistické totalitě je, že zastavuje proluky.

    Thumb up 7 Thumb down 7
  3. aggu :

    Dubiňák: Budu poprvé osobní. Buď jsi troll anebo vůl.

    Thumb up 7 Thumb down 3
  4. aggu :

    Ostrava 1990:
    https://www.youtube.com/watch?v=U8TzNb4fNNI
    Ostrava 2013:
    https://www.youtube.com/watch?v=LaPXSsi9jd0
    Explicit content:
    Bordel a špína ve městě se dá uklidit. Chce to jen vůli a čas.
    Tomu kdo má bordel v hlavě nepomůže nic. Vidí jenom bordel.

    Thumb up 7 Thumb down 6
  5. Xavier :

    aggu: Já bych tvůj příspěvek doplnil: lidé, kteří mají bordel v hlavě, nejenže „vidí jenom bordel“, ale oni i ten bordel nejvíce produkují. Ostrava má tu nevýhodu, že je zde právě takových lidí oproti některým jiným městům procentuálně více. Mám pocit, že se to s postupem času lepší, nicméně paměť může člověka vcelku snadno klamat.
    Mimochodem, ty dvě videa, to je úplně jiný šálek kávy. Myslím si, že to prostě nemůže sloužit pro účel srovnání tehdejšího stavu a současného stavu. První video natáčel amatér na ruční kameru z auta, kvalita obrazu je příšerná, nehledě na to, že obraz není stabilizovaný. Navíc zachycuje průjezd celou ulicí 28. října, tj. nevybírá si jen ty „pozitivní věci“, tak jako video druhé, které slouží jako propagační materiál, a tudíž se záměrně vyhýbá tomu ošklivému. Pro srovnání bych sem dal např. tohle: https://www.youtube.com/watch?v=4dcMoMpU1GY.
    Že zde vývoj existuje, je nezpochybnitelné, stejně jako to, že jde v mnoha ohledech o vývoj k lepšímu. Nicméně je třeba vidět i ten vývoj špatným směrem – a příkladů by bylo možné dát plno (Ostravice, Palace, Jatka (a přilehlý opuštěný Bauhaus atd.). Podle mě je fajn snažit se být pozitivní, nicméně pokud je to pozitivní myšlení přehnané, může to být horší, než myšlení čistě negativní (člověk smýšlející negativně si totiž ony skutečně negativní věci uvědomuje, zatímco člověk smýšlející pozitivně je vůči nim zcela slepý, což se mu může vymstít).

    Thumb up 10 Thumb down 3
  6. Rýša :

    Xavier: Zcela přesný postřeh a výstižně popsáno!

    Thumb up 1 Thumb down 2
  7. Crazym :

    Ono je to sice trotl ale ne zas tak úplný, jedna protidemostrace na náměstí LM byla, svolali si ji soudruzi a já tam ač jako dělník tou dobou byl se skupinou studentů a dávali jsme najevo nesouhlas s tím co vykládali řečníci tichým zvedáním rukou. Stálo nás tam asi sto mezi lékárnou a mléčńákem a většina náměstí byla plná nasraných soudruhů. Dodnes nezapomenu na to mrazení v zádech když to v jednom okamžiku vypadalo, že se ten dav pohnul na nás a měli hlášky ve smyslu co tady hajlujem a na následnou diskuzi s těmi co mi vyčítali, že za jejich peníze studuji a taky na to jak se tvářili když jsem jim řekl, že nejsem student, že nemohu studovat a že už sedm roků pracuji a z toho šest u Bytostavu. Vypadal jsem hodně mladý :-) To že jsem byl už tou dobou soukromník na volné noze mi uvěřili až po ukázání povolení které jsem u sebe nosil kvůli fízlům, neměl jsem razitko v občance a tudíž jsem byl příživník.
    Otázkou je, jestli bych si za to neměl dneska nalískat :D Ale to už je o něčem jiném…

    Thumb up 2 Thumb down 3
  8. thvari :

    O deset dnů později, ale je důležité, že si těmi emocemi ti lidé také prošli.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  9. Xavier :

    thvari: Thravi, ono to nebylo „o deset dní později“, ale v tentýž den – 27. 11. 1989 byla po celém tehdejším Československu generální stávka.
    Mimochodem, pár záběrů zde: http://youtu.be/aN_lDGnComA

    Thumb up 2 Thumb down 1
  10. thvari :

    Xavier: tak to se musí osvětlovat, mě bylo v té době deset měsíců, a když se na to vzpomíná, mluví se vždycky jen o václaváku, národní třídě, albertovu, a ty jaksi nejsou v Ostravě

    Thumb up 1 Thumb down 0
  11. aggu :

    Crazym: jj jednu „schůzi“ tam měli, nebylo jich málo ale full house neměli. Připadali mi (jako pubescentovi ve finálním stadiu) a v té všeobecné euforce legrační.
    thvari: Samozřejmě, nebýt Prahy tak ještě jíme rukama.

    PS: Výborný zdroj zde > http://www.moderni-dejiny.cz/
    nebo zkratkovitě třeba > http://goo.gl/FhGqKL

    Thumb up 1 Thumb down 3
  12. Jiřík :

    Za komunistů, tam byl navíc květinový dům. Mě moc nechybí, protože ve skrytu duše doufám, že tam vyroste něco lepšího.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  13. Aleš :

    Explicit content:
    Bordel a špína ve městě se dá uklidit. Chce to jen vůli a čas.
    Tomu kdo má bordel v hlavě nepomůže nic. Vidí jenom bordel.

    Tak proč se ten bordel a špína v Ostravě již 25 let neuklízí? Ano, uznávám, některé čtvrti a periferie se změnily k nepoznání, najmě Přívoz, Vítkovice, Svinov nebo Stodolní, které za totáče byly opravdu odpuzující a frustrující… A těch kladných příkladů je nepochybně více. Takže bych se nad tím videem https://www.youtube.com/watch?v=LaPXSsi9jd0 až tak nerozplýval. Je to jen a pouze propaganda. Ostatně, pan František Krasl nebo Roman Polášek nafotili Ostravu neskonale lépe a to bylo za totáče. Dnes je frustrující centrum města a nemá daleko k obrazu Jáchymova, což je ostuda snad celosvětová…

    Thumb up 2 Thumb down 4
  14. Aleš :

    A pro ty, kteří nepamatují, doporučuji jeden zajímavý článek k přečtení:

    http://goo.gl/U7ZJ1W

    Thumb up 1 Thumb down 0
  15. aggu :

    Aleš: Ostrava nemá daleko k Jáchymovu? Frustrující centrum? Ale no tak. Mluvíme o mediálním obrazu? Nebo o čem?
    Když je něco pozitivní, tak je to propaganda nebo lež. Když je něco negativistické, tak je to realita. Hmm…
    Ostrava od listopadu ušla nejdál ze všech měst. A po svých.

    Thumb up 2 Thumb down 5
  16. Rýša :

    aggu: Proč z Vás číší taková nenávist k Praze a Pražákům a všeho, co se týká Prahy? Sametovou revoluci opravdu má na triku Praha, nebýt ji, tak tady v Ostravě opravdu jíme ještě rukama – tedy obrazně, rukama hlasujeme pro jednu stranu KSČ.

    Thumb up 1 Thumb down 3
  17. aggu :

    Aleš: Až na ten imbecilní nadpis (pomaleji než všude jinde?) obsah takřka totožný s tím co psal Deník před 5 lety. Noviny…

    Thumb up 1 Thumb down 2
  18. aggu :

    Rýša: Praha sametovou revoluci nespustila. Je to totiž jenom název. Listopad spustili v Moskvě. Kdo, to se možná dozvíme, třeba za 300 let. A pak ještě jeden generál ze západního vojenského okruhu.
    Listopad 89 je nejdůležitější pozitivní česká událost, ale romantiku bych do toho opravdu netahal.
    Praha je ztracený případ. Nenávist? Proč? Není co nenávidět.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  19. Hynek [msstavby.cz] :

    Rýša: ale delas sejnou chybu jako aggu. tohle neni binarni scitani a vsechno zavisi na vsem, podivej se na ukrainu, jak dlouho mrzli na majdanu a jaky je aktualni stav veci. vsechno mohlo dopadnout nekonecnym mnozstvim variant, spekulovat co by – kdyby, je nesmysl.

    ja vas tu samozrejme necham, jen prosim, at pri pripadnych vypadech jste pokud mozno alespon slusni v ramci slovniku. sprostejsi slova stejne neprojdou filtrem, tak na to pls pamatujte. diky

    Thumb up 1 Thumb down 2
  20. Rado :

    O událostech kolem 17. listopadu 1989 v Ostravě se toho ví velmi málo a sám bych osobně uvítal, kdyby se někdo tímto tématem odborně zabýval. Ono jak se Ostrava své polistopadové šance zhostila, by bylo na dlouhou diskuzi, nicméně mi na polistopadových krocích vadí dvě věci. Tou první je unáhlená ekonomická transformace, jistá neznalost situace (ekonomika jednoho dne) a velké pochybnosti o právně nabytém majetku mnoha osob. Druhou věcí, která mi vadí ještě víc, je nevypořádání se s činnovníky komunismu v podnicích, úřadech, nemocnicích a zejména na vysokých školách. Je ještě mnoho kdysi zarytých komunistů, kteří dnes zastávají na VŠ vysoké funkce…

    Thumb up 4 Thumb down 2
  21. Hynek [msstavby.cz] :

    kazdopad zajemci muzou dneska diskutovat v divadle.

    http://www.ndm.cz/cz/stranka/370-dnes-nehrajeme-diskutujeme.html

    Thumb up 0 Thumb down 1
  22. Martin [msstavby.cz] :

    Aleš: Frustrující centrum, které se blíží Jáchymovu? Byl jsi někdy v centru NAŽIVO?

    Thumb up 5 Thumb down 4
  23. Rado :

    martin [msstavby.cz]: Nechci se zde zastávat pana Aleše, ale jistá analogie s Jáchymovem zde je. Samozřejmě, Ostrava nemá památek jako Jáchymov, domy ze 16., 17. století člověk v Ostravě nenajde, leč osud i mnoha ostravských domů a staveb je stejný. Jáchymov doplatil na divoká 90. léta, nevím, do jaké míry za to může radnice, nebo lidé na radnici, ale Ostrava dojíždí také na lidi z radnic a magistrátu, kteří nejsou nikterak kvalitní ani po 25 letech. A potom už jsou věci společné, prázdné centrum, prázdné výlohy, lidí v ulicích jak šafránu. Nicméně Ostrava má k Jáchymovu jinak dost daleko (nejen geograficky), ale dá se říci, že od centra třísettisícového města, jakým je Ostrava, bychom měli očekávat, mnohem, mnohem víc.

    Thumb up 5 Thumb down 3
  24. aggu :

    Rado:
    Ostrava má s Jáchymovem společné možná tak akorát 3 slabiky. Postel není kostel a stříbro/uran/lázně nejsou uhlí/koks/ocel/IT4Innovations.
    To že je barák ze 17. století ještě neznamená, že je památka. Jenom pro zajímavost: Ostrava má 7x více nemovitých památek než Jáchymov.
    Osudy domů?
    Přehled nepravdivých výroků:
    Centrum Ostravy není prázdné.
    Výlohy v Ostravě nejsou prázdné.
    Lidí v ulicích Ostravy není jako šafránu.
    Co se dá obecně vzato očekávat od centra ~300 000 města? V Ostravě „to co je“ je málo? Nebo je „to“ hodně?
    S čím porovnat? Kingston upon Hull v Anglii? Kluž nebo Temešvár v Rumunsku? Stockton v Kalifornii? Polský Bialystok?
    Otázky. Samé otázky.

    Thumb up 3 Thumb down 4
  25. Xavier :

    Jáchymov neJáchymov, třeba se naplní jedna z těchto představ: http://www.20predstav.eu/ – ten rozjíždějící se projekt vypadá zatím slibně a líbí se mi, že zatím zřejmě funguje na principu plurality názorů… :)

    Thumb up 1 Thumb down 0
  26. aggu :

    2020 je imho příliš brzo. 2040 – 2050 by byl fajn. A větší výzva ;)

    Thumb up 0 Thumb down 2
  27. Rado :

    Výzva 20predstav je hezká, leč skutečnost a budoucnost je někde jinde. Obávám se, že se zde za posledních 25 let nic neudělalo pro to, aby kraj nebyl tak existenčně závislý na těžkém průmyslu. Ano, jedna vlna nezaměstnaných v 90. letech se dala zvládnout, tu druhou už vidím černě. Není kde, není v čem. Zatím o tom média nepíšou, ale příští rok má OKD opustit 2000 zaměstnanců a to se nebavíme o Paskovu, protože problém OKD je OKD samotné, zda tu za rok bude nebo nebude. A bojím se, že se tím spustí škatulata a bude zde neveselo, nemilo. Sám bych si přál pravý opak, bohužel když OKD dojde dech, dojde dech i dalším firmám :-(

    Thumb up 1 Thumb down 2
  28. aggu :

    Rado: Hádejte ve kterém českém městě je dle ÚP po Praze nejvíce volných pracovních míst… Problém Ostravy je dlouhodobá nezaměstnanost části obyvatelstva. Kterou se tomuto státu daří udržovat.
    Rozlišoval bych v rámci MSK jednotlivá města/okresy.
    OKD má propustit nad rámec Paskova 2000 lidí? To je čtvrtina vlastních zaměstnanců. Zdroj?
    Když OKD dojde dech, tak si firmy koupí uhlí v Polsku. Krátkodobý problém. Samozřejmě u firem navázaných na OKD je to něco jiného, ale nečetl jsem žádnou analýzu, kolik je takových firem, kolik zaměstnávají lidí, jestli jsou plně závislé na OKD, čili jestli by i to nebylo zvládnutelné. Asi takové informace nejsou potřeba.
    Kdysi jsem viděl tabulku podíl jednotlivých profesí v Ostravě. Ve zmiňovaném hornictví to byly tři stovky. Zdroj už nemám, bylo to někde na ČSÚ :-/
    BTW
    Opravdu se NIC neudělalo?
    To je zas jako včera. Centrum Ostravy je prázdné. Výlohy jsou prázdné. Lidi žádní nejsou.
    Nic není.

    Thumb up 2 Thumb down 3
  29. Rado :

    aggu: Propouštění v OKD, zdroj? Nezávisle na sobě info od techniků v dole a nižšího managementu (ČSA, Darkov, ČSM), tak lidí od dodavatelských organizací. Příští rok budou 4. racionální opatření alias propouštění. Problém OKD není o tom, kde si koupím uhlí, to je o lidech bez práce. Uvádí se, že na jednoho zaměstnance v dole připadají další 4-5 v navazujících profesích a firmách, takže suma sumárum počty jsou snadné.

    Samozřejmě berete mě zase za slovo, ale ukažte, kde zaměstnáte byť pouze 5000 lidí. Také je nutné si uvědomit, každý křičí rekvalifikace, ale jednak tito lidé přichází, bavíme-li se o hornících, s jistým zdravotním hendikepem a poté je celkem úsměvné si myslet, když někdo nosí domů výplatu kolem 25 tis. čistého, někde i více, že vám půjde pracovat za 10-12 tis. Kč. Ale to je problém mezd v ČR jako takových.

    Každý z nás tento problém vidíme jinak, nejsme Praha, aby to táhly služby, a právě z tohoto titulu jsem napsal to, že zde není adekvátní náhrada a program za těžký průmysl a strojírenství. Ostrava a Karvinsko, to bylo nebo je 200 let pouze o uhlí a železe, ale o tom, že se blíží konec, se ví minimálně 10-20 let. Malá pozn. I šejkové v Dubaji vědí, že ropa nebude věčně a proto udělali Dubaj tím, čím dnes je. A výsledek? Ekonomiku táhne turistický ruch, ne těžba ropy. A jistá analogie s Ostravou zde je, byť je to jako srovnání Felicie s Mercedsem :-)

    Thumb up 3 Thumb down 1
  30. aggu :

    Rado: OK. Info od techniků. 2000 lidí. 5000 lidí. 5 lidí na každého v navazujících profesích. Na to se nedá nic říct. Mě ty počty tak snadné nepřipadají.
    Pak taky nevím jak dalece se „problém“ OKD týká Ostravy, která, na rozdíl od Karviné, čtvrt století zas tak úplně nespala a nečekala na ránu z milosti. Určitý pokles byl nevyhnutelný. Ale i ti co tomu rozumí, píšou, že se jedná o „úspěch“, a klidně i ve světovém měřítku. Státní support má taky svoje meze ;)
    „Nejsme Praha, aby to táhly služby.“ Kde je těch 100 000+ lidí z průmyslu před 25 lety?
    Nevím co je na uvažování etalonového horníka úsměvného. Měl jsem 25, teď mám 5. Půjdu pracovat za 12? Samozřejmě že půjdu.
    Taky je třeba připomenout zaměstnanost, kterou vytváří sám stát. Ale ten ji vytváří jen vyvoleným ;) Fakt nevím kolik to třeba v Praze na snížení nezaměstnanosti dělá. 5%? Proč asi v Ostravě nejsou centrální úřady? Proč asi v rámci krize před 4 roky stát rušil u svých ostravských úřadů pracovní místa, nově je vytvořil v Praze a dal ti nabídku „půjdeš do Prahy nebo půjdeš“? Samozřejmě chápu, že to takhle v rozvojovém světě funguje.
    O tom jestli by českou/ostravskou ekonomiku utáhl turistický ruch bych silně pochyboval. Kolik je v TOP10 podniků hotelových nebo restauračních sítí, hubů, IT firem? A kolik z nich je českých? LOL. Jediné co Češi umí je průmysl. Služby neumíme. Ty které máme jsou importované korporátní pobočky. O těch malých ani nemluvím, stačí si zajít do obyčejné hospody v Česku a Rakousku ;) Možná je 25 let málo abychom se to naučili. O to víc je fajn, že aspoň v Ostravě je už férových kaváren, hospod, restaurací na desítky. Hlavně teda v tom NIC-centru ;) To je fajn dvojnásob.
    Šejkové mají na rozdíl od ostravských politiků (je jedno jakých) klíč od kasy. To srovnání nemá cenu.

    Thumb up 0 Thumb down 3
  31. Adam :

    aggu: Zrovna v IT jsou v ostravě dvě velké firmy, a jedna z nich, OKIN BPS, má momentálně 800 zaměstnanců (dále prudce roste a stahuje lidi ze zbytku republiky), je ryze česká a poskytuje celosvětově unikátní služby. Tohle dělat umíme hodně dobře.
    Ale nevidím důvod, proč by to měly dělat zrovna české firmy. Zdejší pobočka Tieta má taky dost silné postavení – neustále dostává z centrály nové projekty, na které taky potřebuje lidi (má myslím už přes 2000).

    Thumb up 2 Thumb down 0
  32. Danek :

    aggu: Já si pořád myslím, že lze Ostravu dotáhnout na úplně jiný level: S nezaměstnaností třeba 6-7%.Jde o to jak se k tomu postaví radní a stát: Uvedu pár přikladů: Katowice minulý rok jsem
    tam byl a mají tam dost vyškových staveb,třeba se tam v centru stavělo mega kongres.centrum, když jsem to tady psal tak mi někdo odpověděl, že vláda se snaží udělat s Katowic finanční centrum země. To mi tady chybí. Když může Czechinvest lákat firmy do zón, muže je lákat i do kancelaří.Jenomže víte o nějakém kancelařském projektu, kde by v Ostravě mohlo vzniknout třeba 2000prac.míst?Nepočitám Amsterdam Office. Další přiklad řešili jste turisty. Potřebujeme tady dostat vice turistu a kdo ví, že JT banka by chtěla postavit obrovský zábavný park(někde na hranici tří státu České republiky,Polska,Slovenska)..kde jinde umístit než Ostrava. Podmínka je samozřejmě dotace a tady je mají Slovaci problém. Protože JT banku zrovna představitelé vlády nemusí. S rozhovoru jsem vycítil, že představitel JT banky vyloženě žádá o dotaci, aby mohli stavět u nás. Ve hře je cca.1500prac.míst.Teď je otázka ví to třeba radní,hejtman aby mohli tlačit na ministerstvo s žádostí o dotaci?

    Thumb up 2 Thumb down 0
  33. Danek :

    Adam: Když jsme u těch dotací. Minulý rok jsem četl že majitel Okinu uvedl, že kdyby dostal dotačku na pracovní místa, mohl by jich zaměstnat v rychlé době cca.2600lidí.Nyní třeba navyšuje kapacitu zaměstnanců o cca.200lidí ročně. A ale kdyby tu dotáčku dostali, kde by těch 2600zaměst.pracovalo.A je případ pro silnou stavební společnost: Která by jim postavitila výškovou budovu(poskytla individuální nájem),odkud by pracovala firma OKIN pracovala.(měla své sídlo)

    Thumb up 0 Thumb down 0
  34. Hynek [msstavby.cz] :

    Danek: tomuhle systemu byznysu asi nikdy neporozumim. „dostat dotace, tak zamestnam lidi“. tak bud jsem schopen ziskat odberatele sluzeb a tudiz zamestnat lidi, nebo nejsem. nehlede na to, ze platy v ostrave jsou, jake jsou…

    Thumb up 3 Thumb down 1
  35. Adam :

    Hynek [msstavby.cz]: Zrovna v IT neplatí žádné „ostravské platy“. O tom, jak kompetentní zaměstnavatelé jsou, bych fakt nerad spekuloval. Konkrétně OKIN roste exponenciálně a dodává kompletní služby Verizonu, což je v dohledné době neomezený zdroj zakázek. Pokud i bez dotací nasajou 200 lidí ročně (včetně mnoha, kteří kvalifikaci získají až tam), je to dostatečný důkaz, že se ta firma nefláká. Nabírat zaměstnance tímhle tempem stojí hromadu peněz. Dotovat takový podnik za účelem urychlení deindustrializace a snížení nezaměstnanosti, navíc v oboru s vysokou přidanou hodnotou pro celou ekonomiku, je podle mě právě ten druh výdajů, které by stát měl dělat.

    Mimochodem, když se podíváte na ČSÚ, uvidíte, že platy v MS kraji nejsou ve srovnání se zbytkem republiky nijak špatné. Máme dokonce poměrně vysoký medián.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  36. Hynek [msstavby.cz] :

    Adam: mno, ja jsem IT nemam ani z daleka prazsky plat. nemam ani plat brnensky. takze souhlasit nebudu.

    treba tady naklikanim meho profilu a pouhou zmenou z ostravy na brno se dostavas na prumer +4000 hrubeho a zmenou na prahu na +13000 hrubeho. takze sorry, ale teorie o neexistujicich rozdilech platu je holy nesmysl.
    http://www.platy.cz/

    Thumb up 4 Thumb down 1
  37. AC :

    Hynek [msstavby.cz]:

    S tím platem je to tak, ale když k tomu připočítáš cenu bydlení, popř. dalších služeb, které potřebuješ k životu, tak jsi na tom stejně, ale spíše lépe než v Brně nebo Praze (ony ty ceny bydlení kopírují poptávku).

    Thumb up 0 Thumb down 2
  38. Danek :

    Hynek [msstavby.cz]: Spíš jsem chtěl ukázat jaká cesta tady je.Třeba jak jsem psal u toho zabaveného parku.Firma chce do něj investovat cca.150mil euro.zaměstnat 1500lidí jen u nich.Teď si spočítej kolik lidí by dále našlo práci ve službách,obchody,doprava,hotely,stoupla by návštěvnost dalších míst v kraji,(Zoo,Vitkovice,radnice,Landek,Beskydy atd.) někteří zaměstanci,by zřejmě v Ostravě zůstali bydlet.Snažím se říct, že cesta tu je.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  39. Hynek [msstavby.cz] :

    AC: ne, s tim fakt nebudu souhlasit. mam pratele v praze i v brne a plati velmi podobne najmy jako jsou tady (ok, tady bydleli v centru, tam primo v centru sice nebydli, ale dojezdovy cas do nejakych beznych meeting pointu maji uplne stejny), potraviny stoji stejne, sluzby jsou mozna o neco drazsi, ale suma sumarum to vubec neni o tom, ze by takovy zivot mel byt snad o tretinu drazsi. rsp samozrejme, kdo chce nadstandard, tak pravdepodobne utrati vice tam, nez tady, ale to, co za to dostava, je zcela adekvatni.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  40. Ac :

    Hynek [msstavby.cz]:
    Mám na mysli, cenu nemovitostí ( u Brna je to x2, u Prahy x2.5-3). Ceny pronájmy se tolik neliší, protože ta fixní položka (energie, fond oprav, daně) je stejná, čisté nájemné je samozřejmě v Ostave nižší.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  41. Hynek [msstavby.cz] :

    Ac: no uz zaciname dost klickovat.

    ok, koupe nemovitosti, zvlaste v novostavbe, je v praze urcite drazsi zalezitost, ale je to proste investice a v pripade prahy je to prakticky tutovka ke zhodnoceni, at tam chces nebo nechces bydlet. pokud ti v baraku nebouchne plyn, nebo se zrovna neohnou nosniky, tak si nedovedu predstavit situaci, kdy by to melo byt jinak.

    v ostrave uz to tak jednoznacne byt nemusi, ale to uz bychom se po padesate motali dokola o kupni sile a spektru obyvatel, kteri tady zustavaji a nemigrujou jinam.

    kazdopadne ja resil tezi „Zrovna v IT neplatí žádné ostravské platy.“. ted uz zachazime do aspektu, se kteryma zkusenost nemam, protoze tusim, ze zadny z uvedenych pratel nema byty, ktere by pronajimal a tudiz by mohl rict, jestli mu to kvete vice v ostrave nebo v praze..

    Thumb up 0 Thumb down 2
  42. valach jak poleno :

    Hynek [msstavby.cz]: možná Tví známí mají podobné nájmy jako Ty, ale mí známí teda platí víc než já. To je o reprezentativnosti nějakého srovnávání.
    „ostravské platy v IT“ ale určitě platí ve srovnání s Prahou, i Brnem. Platí také ke zbytku republiky?
    Jakmile jdeš za vyšším platem do Prahy, tak musíš hodně investovat (budovat zázemí, pokud se teda nebavíme o přežívání), opravdu ti ten rozdíl v platu tyto investice vrátí za 5-10 let? No nevím. Ale to už je asi jiná debata.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  43. Danek :

    valach jak poleno: Kámoš pracuje v Praze jako kuchař a platí nájem 1+1…14tis+eletrika atd.. A plat má 27000tis.čistého.U Opavy má dům po rodičích.Takže když si to přeberu, tak je to blbost tam jít makat.(kámoš už hledá zpátky práci v MS kraji)Četl jsem spoustu článku, mluvil s lidmi co tam šli. na toto téma a všichni co třeba v Praze jsou mi potvrdili, že pokud nemá člověk specializaci nemá cenu tam jít. Mám třeba dalšího kámoše co je architekt a dělá v Praze:má velice nadpruměrný plat, ale kdo s nás se sním muže rovnat.Již třeba v 18letech uměl plynule 3 světové jazyky.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  44. aggu :

    Klasika, ve Zlatkách zavidí platy v Jeseníku, ti z Jeseníku těm v Bruntále, z Bruntálu těm v Ostravě, z Ostravy těm v Praze, z Prahy těm ve Vídni, z Vídně těm v Curychu….

    Thumb up 1 Thumb down 4
  45. thvari :

    Danek: s tebou chlapce souhlasim…kdyz chce jit clovek jinam, at uz do Prahy nebo i ven a tam „vydelavat“, musi mit bud nadstavbu nebo proste velkou chut prorazit, protoze obycejnych lidi kteri delaji normalni joby je vsude na svete plno…cloveka nejvic prekvapi, jak tezky zivot vsude vlastne je

    Thumb up 1 Thumb down 1
  46. Rado :

    aggu: 1) Kde je těch 100 000+ lidí z průmyslu před 25 lety? Utvářel se trh, centrálně řízená ekonomika se transformovala na tržní a začaly vy zaplňovat díry na trhu, kterých nebylo zrovna málo, otevřely se hranice pro zahraniční obchod. Copak někoho napadlo, že přijde internet, mobilní telefony, budou se ve velkém zateplovat nebo opravovat domy, bude normální mít doma myčku, sušičku, 2 auta, bazén apod. Prostě postavili jsme se na startovní čáru a začalo se od znova, teď už žadný nový restart nebude.
    2) Problém centrálních úřadů, že nejsou v Ostravě, je problém Ostravy. Jestli Pražák něco chce, tak Ostravák nebo Brňák musí pro to udělat 2x tolik. Samozřejmě z Prahy máte na každý úřad blízko, z Ostravy daleko. A když regionální představitelé netlačí (intenzivně) na to, aby tady nějaký úřad byl, tak sorry. Za takovou věc se musí lobbovat, vykašlat se na emaily, telefony a jezdit do té Prahy a poté a zejména, co zde neumíme a myslím, že to jednou dobře pojmenoval sociolog Jan Keller, tak tahat, když o něco jde, za jeden provaz. Tady si stále každý vaříme a přihříváme svou polívčičku.
    3) Srovnání s Dubají? Jde o myšlenku, ne o peníze. Šejkové nejsou tak hloupí, aby si pod rukama prodali slepice, které snášejí zlatá vejce.
    4) A zda by turistický ruch utáhl ostravskou ekonomiku? Možná ano, kdyby se zde přemýšlelo a systematicky dávaly věci dohromady. Nemůžete chtít turistický ruch, když nemáte na co lákat. Pokud máte na co lákat, také to musí adekvátně vypadat. A zejména se otevřít světu. A jsme zde u letiště Mošnov, kam se vecpaly stamilióny Kč, ale dělalo se a možná i dělá co pro to, aby na toto letiště nikdo nelétal. A v případě letišť se karty na trhu rozdávají pouze jednou. Ale když Vám jistý Evžen T. prohlásí, že nízkonákladové aerolinky nemají budoucnost, co naděláte. Na co se tady řeklo ne, na to se v Katowicích řeklo ano a jsme tam, kde jsme. Anebo přístup, vrátím-li se do oblasti architektury a památek, proč zachraňovat industriální objekty a těžní stačí. Jedna je v Hornickém muzeu a to stačí. Tuto větu jsem slyšel na úřadech několikrát. Všechno je bohužel o lidech a o tom, co v nich je…

    Thumb up 2 Thumb down 1
  47. aggu :

    thvari: Do Prahy odchází „inteligentní a schopní“? Není to třeba naopak? ;)

    Thumb up 1 Thumb down 5
  48. Danek :

    Rado: Reaguji na bod 4.Ostrava nemá na to aby turistický ruch táhl její ekonomiku. Ale má na to aby se podílely na ekonomice města. Ani Praha,Londyn,Vídeň nemá na to aby je táhla její ekonomiku….táhli jen turisté. Vždy tvoří jen část ekonomiky.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  49. Danek :

    Díky.Jak jsem psal před 2dny do MS deníku(článek o opětovném snižení nezaměstn.v Ostravě)U kolegy kvůli problémům u jedné OV firmy museli snížit počet zaměstnanců o cca.15lidí.I kolega dostal černého Petra. Do 2měsíců našli 14lidí práci v Ostravě(poslední je na nemocenské).Takže kdo chce najde, kdo nechce hledá důvody proč odejít třeba jinde. Jen třeba popřemýšlet o pozitivech a negativech.Znám třeba i lidi co odešli do zahraničí a vrátili se a kvůli zahraničním zkušenostech,jazykovým dovednostem dostali lepší práci.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  50. aggu :

    Rado:
    1) Otázka stála jinak. To přece napadlo každého – teď budu podnikat. Irelevantní v čem, jestli v termoskách nebo stavbě PC. Jiná města se ale z gruntu transformovat nemusela. A tady neměla, po vládou nařízené destrukci průmyslu (slušně řečeno), skoro celá Ostrava žádnou perspektivu. 1994-1995 to bylo opravdové dno. Nezaměstnanost potom šla až ke 20%. Porovnej po 15 letech.
    „Restart už nebude“. Kolikrát už to bylo v historii vyřčeno ;)
    2) To jsou imho naivní představy. Jakože předseda vlády každý první týden v roce zhodnotí „jak se Ostrava snažila“ a udělí či neudělí? ;) Je úplně jedno, jak se ten či onen Palas/Tošenovský/VolalMiDědic „snaží“. A ve slušném státě by to ani nemělo být nutné.
    BTW kde tahají za jeden provaz? To by mě vážně zajímaly příklady ;) Jeden mě napadá (Hasek Mihály) a dělá se mi nevolno. Pravda, má to efekt. Ve státě jako Česko. V tom případě bych byl i docela rád, kdyby se nový ostravský establishment až tak „nesnažil“ a nešpinil Ostravě karmu ;)
    3) No já si myslím že hloupí jsou. Bude UAE bez ropy trvale udržitelná? Imho nebude. Na rozdíl od Norska, Nového Zélandu, Kanady, Švýcarska, Nizozemí. Budou svět zajímat shopping mally v poušti? I když vlastně možná jo a hloupý jsem já.
    Jedna věc je peníze mít, druhá je umět využít. V Česku peníze jsou taky. A velké. A tady mě vždy napadne kolik stál třeba Gong v Ostravě oproti podobným stavbám jinde v Česku. Umíme tady zacházet z penězi, nebo je to po 25 let už nutnost? Děláme úžasné věci velmi velmi levně. O kultuře ani nemluvím. Důvod? A jsme zase na začátku ;)
    4) Neutáhl. S letištěm souhlas, ale ode dna už se odrazilo.
    Ostrava nikdy nebude typické středisko pro turisti. Na to potřebuješ mít masově rozšířený a generace udržovaný gen na oje****ní lidí. Nedokážu si představit jak po Masarykáči běhají lidi převlečení za horníky a lákají nebožáky na Landek s teplým pivem za 50. Neumíme to. Bohudík. Raději bych Ostravu do budoucna udržitelnou a bez atrakcí (nic proti výjimce jako je DOV). Naše babče tomu říkávaly navrch huj vespod fuj. V těch Nových Zélandech nebo holandských městech to až tak nepotřebují.

    Thumb up 1 Thumb down 4
  51. Danek :

    aggu: Mi se strašně libí Bod.3.hledejte v tom symbiózu s Ostravou:UAE vědělo, že zásoby ropy a zemního planu budou ztenčovat. Vezmeme tedy peníze a pojdme dělat něco jiného.Obchod,Bussines centra,turizmus atd.A šli do toho. A jsou dnes tam kde jsou. Ostrava se přetváří ale mohlo by to jít rychleji:To je ten připad. Chce to zajímavé projekty. Jak jsem psal zábavní park proč né, je tu firma chce postavit zabavní park. Zaměstnat 1500lidí.(v navazujících službách by našlo práci dalších cca.2-3tis,.lidí.)Dejme jim městky pozemek třeba u Rudné zdarma. Stejně by na tom šileně město vydělalo. Chci opravdu jen ukázat směr.Pamatuji si rok 2008 pře krizí.Nezaměstnaých v ostravě cca.17500,najednou se kola točila rychleji,firmy zde chtěli působit, měli se stavět několik mrakodrapů.Rozpočet města byl víc jak o miliardu vyšší.Město se najednou mohlo vrhnout do dalších projektu atd.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  52. Stolda :

    Mamula to držel pevně v rukou. Bašta komunismu.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  53. aggu :

    Ostrava nebyla bašta a už vůbec ne komunismu. Jediné, čím se Ostrava lišila od zbytku republiky byla profesionálněji prováděná diktatura a větší odpor komunistů po listopadu. Ta výslednice sil trochu mate..

    Thumb up 0 Thumb down 3
  54. robert :

    aggu:
    S Vašimi výroky nesouhlasím docela často, holt každý má docela jiný pohled na svět. Momentælně se ale snažíte o zkreslení historických artiklů. A to už není o jiném pohledu na stejnou věc, to je buď cílená demagogie, diletantství nebo problém ve Vaši osobnosti.
    To, že Ostravsko inklinovalo ke komunismu mohem více než jiné oblasti ale neberu jako invektiv, je to prostě zcela logický fakt.
    Ale vy jste schopen popřít, že chlorofyl je zelený…..

    Thumb up 1 Thumb down 0
  55. Rýša :

    robert: Souhlas. V Ostravě byly po okupaci Československa 68 čistky a vyhazovy z práce v daleko větším měřítku než-li třeba v Brně či Praze. tam se přece jen mohli tzv. někde ukrýt na docela teplé místečko, tady v Ově nikoli. Většina šla přímo jak se říká k pásu nebo hledala útočiště právě v Praze anebo přímo emigrovala. Jak napsal správně Stoldy – bašta komunismu. Mamula to tu pak držel svou pevnou rukou, druhá byla vždy v pohotovosti s flaškou. Ví se, jaký to byl ožrala. Něco podobného dnešního Zemana. Ten už je na tom s chlastem tak, že jeho výroky jsou na pováženou a nejen ty vulgární….

    Thumb up 0 Thumb down 0
  56. aggu :

    robert: Nechám stranou osobní invektivy, palce dolů a podobné nesmysly. Holt je taková doba ;)
    „To, že Ostravsko inklinovalo ke komunismu mnohem více než jiné oblasti je prostě zcela logický fakt.“ Takže ty „historické artikly“, bych prosil, hlavně pokud by to šlo, bych potřeboval osvětlit to „mnohem více“.
    Že se něco „všeobecně ví“, a v novinách to psali, mě moc nebere.
    Abychom se špatně nepochopili, tak ještě jednou. Ostrava se v odporu proti komunismu v ničem výrazně nelišila od zbytku republiky. Byl mizivý, stejně jako všude jinde. V čem se lišila, byla vyšší agresivita komunistů a represivních složek.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  57. robert :

    Rýša:
    Samozřejmě. Tomje jako obhajování, že stromy jsou ze dřeva atd.

    Je to logické, nikde jinde netvořila dělnická třída tak velký poměr na počtu obyvatelstva a současně inteligence tak malý. Dělnická byla ještě ke všemu tvořena hlavně z horníků a železářů. Tak velká podpora se musela nějak projevit. Navíc tady začali tvořit nové hodnoty, aniž by museli bourat ty staré, protože Ostrava má velmi mělkou historii a ta občasnská společnost, která tady ty hodnoty tvořit začala, byla převážné německého a židovského původu. Tzn. už na konci 40. let prakticky neexistovala. O to vše to tady komunisti měli snažší.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  58. robert :

    aggu:
    Je mi velice zle z toho, že dvacetpět let od dohody o převzetí moci se najde někdo, kdo zcela vážně, byť na anonymní internetové diskuzi, chce polemizovat o tom, že odpor proti komunismu byl v Ostravě stejný jako kdekoliv jinde. Tohle já ale tady nenapravím. Proboha studujte!

    Thumb up 0 Thumb down 0
  59. aggu :

    robert: Není zatím s čím polemizovat. Potřeboval bych jako nevzdělanec přesvědčit, že od 1968 do 1989 všude mimo Ostravu hrdinní Čechové bojovali proti komunismu.
    Nechám stranou, že kastuješ lidi, třeba podle profese. Nechci ti nabourávat elitářské představy o inteligenci a hornících, ale věz, že ono je to vždycky „trochu“ složitější ;)

    Thumb up 0 Thumb down 2
  60. robert :

    Máte docela dobře našlápnuto na bestseller “ Kreativní práce s fakty“ . Jen tak dál, nevzdávejte to.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  61. aggu :

    robert: K věci. Potřeboval bych jako nevzdělanec přesvědčit, že od 1968 do 1989 všude mimo Ostravu hrdinní Čechové bojovali proti komunismu.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  62. Pavel Urban :

    Ano, to bylo nadějí a očekávání a – koukáme nejen na stejné proluky a nevyužité plochy, ale také nějaké přibyly, nebo brzy, jak lze z osleplých oken po vyprázdněných obchodech v centru usuzovat, přibudou. Přitom se po roce devadesát Ostrava pěkně nadechla – viz z mrtvých povstalé lokality kolem Masné, Porážkové, Stodolní atp… A kdy se bude bourat Polský dům?

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.