Původně magistrát města Ostravy plánoval vytvořit v proluce Masarykova náměstí společenskou zónu se stánky s jídlem, možností odpočinku či sociálního zázemí. Záměr nevyšel a vznikl namísto starých asfaltových ploch aspoň chodník.
Ani chodník se však nepovedl. Stavba za přibližně 11 mil. Kč vznikla v roce 2022. Nově vytvořený chodník který spojuje protilehlé rohy proluky byl proveden z betonové dlažby s mezerami umožňující prorůstání trávy. Nový chodník byl však uživatelský nekomfortní, jelikož umístění dlažby neodpovídá délce lidského kroku. Dlouho netrvalo a podél chodníků se objevily vyšlapané stezky v trávníku. Jedná se o záměr a investici magistrátu města Ostravy, nikoliv obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, kde se proluka nachází.
Bylo tedy přistoupeno k další úpravě a prostor mezi betonovou dlažbou byl za stovky tisíc korun dodlážděn kamennými kostkami malého formátu. Ty se však po čase začaly uvolňovat a brzy začaly na mnoha místech chybět. V říjnu tohoto roku probíhala jejich oprava.
Fotografie byly pořízeny 12.10. 2024.
Původně zde město Ostrava plánovalo dočasné využití proluky formou obdobnou pražskému Manifesto Marketu.
Rocky :
Martin Msstavby.cz Ptáte se zastupitelstva tohoto obvodu proč tomu tak je a proč ne jak to mělo být 🤔
a tak daří se :
Rocky: tam je třeba se ptát spíš magistrátu…
08.11.2024 14:20Martin [msstavby.cz] :
Rocky: Už v článku je uvedeno, že se nejedná o projekt obvodu, ale magistrátu. Ptát se zastupitelů obvodů je zbytečné.
Jak ve velkých obvodech, tak na magistrátů mám kontakty a mám informace k většině projektů z první ruku. Já se nepotřebuji ptát na vyjádření plné alibistických omáček. Jestli je v článcích něco nepravda, může mne kdokoliv konfrontovat. Moc nevím, na co dalšího se doptávat.
Mimochodem dokonce byl zde záměr dotovat stánkaře miliony korun ročně, aby v te proluce fungovali. Prostě byly velké sny, které narazily na ekonomickou realitu. Tak se aspoň prostor předláždil (byť špatně, ale stavba byla převzata), protože je jasné, že nic jiného se s prostorem dlouho dít nebude.
Rocky :
Martin Msstavby.cz Omlouvám vám se a chápu
tom :
Prosím o objasnění – v částce 11 mil. jsou náklady na vybudování pouze těch úhlopříčných chodníků nebo bylo vybudováno ještě něco jiného? Ano podivuji se nad výší nákladů…
08.11.2024 16:02Mx :
Půjdu proti proudu, po dostavbě vybombardovaných rohů by bylo velké náměstí po kvalitní (!!!) úpravě výhodou – např. krásná dlažba resp. kombinace s: jen decentně rostlý ale hlavně překrásný provedený park západního střihu: turistický magnet, magnet pro občany tam chodit, podpora místních podnikatelů, ojediněle velké náměstí, jedinečné historické náměstí s parkem v kontextu střední Evropy. Než další moderní dům zapadající do historie podobně jako lauby? A maličké hlavní náměstí?
08.11.2024 16:22Crazym :
tom: No, když tahle šaškárna před 18 lety https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/M_24-11-06_b.jpg stála skoro sto mega a když vím, že jen loňské doplnění o kostičky na tom zeleném stálo čtvrt mega a to letošní překostičkování netuším, tak bych se ani nedivil, kdyby to už byly celkové náklady na ten zelený plácek co měl být už dávno zastavěn do původního tvaru náměstí. Když si vzpomenu jen na to pokládání travních koberců co chvíli, bourání Květinové síně a budování té šaškárny co tam je dnes. A to nemluvím o haldě různých studií a projektů co už jsem za ta léta viděl. To bude brzy aspirovat na nejdražší kus zeleného, obsraného čokly v okolí x kilometrů 🤣
PetrK :
ani chodník nedovedou udělat pořádně, a přitom sní o mrakodrapu, šašci 😒 nešlo by aspoň tu trávu zvelebit nějakým záhonem, ať to ten prostor vypadá aspoň nějak k světu?
xxx :
Mx: Mně se to taky líbí jako otevřený prostor (ovšem úprava musí být na úplně jiné úrovni než teď). Z historického hlediska to proluka samozřejmě je, ale většina lidí to asi jako proluku nevnímají, spíš jako část náměstí.
09.11.2024 11:13Mx :
Xxx: Ano měl jsem na mysli vysoce kvalitní úpravu toho velkého prostoru. Já velké náměstí vnímám jako výhodu, nechci to maličké, co by zbylo. Chceme za každou cenu napodobit historii s nějakou novostavbou bez historických prvků? Další obrovské nové lauby? Ten překrásný historický dům už tam nikdy nevznikne, co tam stál. Anebo nechat velké náměstí, ale s krásnými historickými domy? A dostavěným nárožím?
09.11.2024 11:18Crazym :
Mx: Který ten historický dům myslíš? 🤭
09.11.2024 13:50Z náměstí? https://screenshot.cz/WFDO2/
Nebo ze Zámecké? https://screenshot.cz/5MD2B/
Za těch 56 let co to tam soudruzi srovnali se zemí a majitelů se neptali by tam už fakt mohlo něco být. Těch studií a smělých plánů a velkohubých prohlášení co už jsme zažili 🤣
https://www.msstavby.cz/studie-dostavby-masarykova-namesti-26-02-2012/
https://www.msstavby.cz/proluka-masarykovo-namesti-16-11-2010/
Pamatuji jednoho co tvrdil, že tam bude stát radnice do pár let…
Lukáš Gliniarczyk :
Když už je tu téma chodníku v centru, doporučuji zajít na nově vydlážděnou Velkou ulici a moc se nedívat pod nohy…
https://tinyurl.com/chodnikyvcentru
09.11.2024 15:22abc :
Ostrava měla jednat prozíravěji začátkem století a nestavět obří centrum po koksovně Karolina, které to dosavadní zabilo. Teď je pozdě bycha honit, kostky jsou vrženy.
10.11.2024 14:16Pat :
Na to , že se tady v Ostravě nic nedotahuje do konce už jsme si zvykli . Hromada architektonických studií a nestojí z toho skoro nic . Miliony za soutěže a “dočasné úpravy” jako je třeba tato a výsledek nestojí za nic .
Ale pochybuji , že se se současným vedením Ostravy něco změní .
graylag :
abc:
Nějak nemám pocit, že by centrum před rokem 2012 bylo živější a následně, že by ho Karolina vysála. Spíše naopak, centrum je živější teď, protože sem zabloudí i lidé, kteří jeli na Karolinu a jinak by jeli jinam.
Ale mimochodem, pokud bych středobodem zájmu označil OC, tak centrum přece přímo na náměstí OC má. A ne jen tak ledajaké, do roku 2000 bylo Laso nej široko daleko. Prostorově sice Futuru ani Shoppinu nikdy konkurovat nemohlo, ale s dostatečně odvážným investorem by se tam daly vykouzlit zajímavé věci a v podstatě mohlo být tím, čím je dnes Karolina. Ale nestalo se a Laso je béčko, kam jde člověk spíše omylem.
11.11.2024 12:11Stav Lasa ale není něco, za co by se dalo nadávat městu…
Crazym :
graylag: Samozřejmě, že ho vysálo ale od té doby se to po pár letech začalo pomalu vzpamatovávat jenže už to nikdy nedosáhlo původního stavu. Přibylo spoustu restauračních podniků a nějaká ta kebabizace a menších provozoven různých služeb ale větší prostory stále nejde rozumně pronajmout neboť podzemnímu parkovišti pod Novou Karolinou nemůže centrum konkurovat což je i jedna z hlavních příčin úpadku Lasa. Lidi jsou prostě dnes takoví, kam nedojedou autem, to neexistuje😉 Příkladem je třeba i tenhle prostor co vydržel rok, dva po otevření Nové Karoliny https://screenshot.cz/GD2HI/ který když jsem zahlédl před třemi dny rozsvícený, byl jsem překvapen a řekl jsem si, že by konečně? Ale pak zhasli… 😏
11.11.2024 12:28Ne, že by mi to vadilo, mám tady svůj klid ale o živějším centru si můžete nechat jen zdát…
graylag :
Crazym:
Kdyby nebyla Nová Karolina, tak by lidi nezůstali v centru, ale jeli by do Futura, do Zábřehu nebo do Poruby. Mimochodem ohledně toho parkoviště, dost lidí nechá auto na Karolině a jde do centra. To parkoviště tam fakt není žádná konkurence, ale životně důležitý zdroj, protože jinde prostě spolehlivě nezaparkuju.
Parkoviště Lasa je výsměch. Je to pár měsíců co jsem něco v Lasu potřeboval. Jedu na parkoviště, sjedu dolů (nikde žádný náznak, že to není dobrý nápad), tam plno do posledního místa a div, že jsem se vůbec vytočil abych vyjel zpátky nahoru. A nahoře na mě naběhne týpek, že platit a že je plno nechtěl slyšet. Chvíli jsem se s ním dohadoval a pak defakto ujel. Místo toho jsem dojel na Karolinu, zaparkoval tam a do Lasa došel pěšky. Výsledek? Příště si sakra rozmyslím, jestli ještě do Lasa půjdu. Opravdu za tohle může Karolina? Nebo je za tím něco jiného?
Ohledně toho, že kam nezajedu autem to neexistuje – ono je to tak, že pokud toho chci koupit trochu více, tak to pak nějak musím dostat domů. Samozřejmě mohl bych jít ověšený taškami na tramvaj, ale proč? No a druhá věc je, že pokud jedu autem z práce, tak to auto jaksi musím někam dát. Pokud nezaparkuji v centru, tak musím jet tam, kde zaparkovat můžu.
11.11.2024 12:53Yann :
Centrum a okolí před vznikem Karoliny pamatuju jako totálně mrtvé místo, kde fungovala snad jen Astoria, kterou navštěvovali ve velké míře Poláci. Neustále se řešily permanentně zavřené provozovny o víkendech. Pohled obchodníku (prodej ošuntělé módy, bižuterie, apod.) byl ten, že nechodí lidé. Pohled lidí zase ten, že není kam by chodit, když je všude zavřeno.
Neříkám, že je centrum nyní živé, ale za poslední roky tam vznikly restaurace a kavárny a ti lidé tam jsou. Centrum by mělo nabízet neco jiného než Karolina a nesnažit se ji konkurovat v tom, že bude nabízet v podstatě to samé. Proto jsem věřil, že obdoba Manifesta může mít úspěch.
Crazym :
graylag: Nic ve zlém ale právě jsi potvrdil co říkám. A aby takových uvědomělých jako Ty, co si do centra těch cca 600 metrů na náměstí jsou schopni dojít nepřibývalo, tak OC stáhl parkování zdarma na dvě hodiny v pracovních dnech. A naopak aby vůbec přijeli o víkendu to toho centra z míst kde mají stejné shopingové chrámy zábavy, tak je tam parkování neomezeně zadarmo. A k tomu ta socka skoro před vchodem, kolikrát se divím, že si OC nezajistilo tramvajovou zastávku přímo v podzemí 🤣 No a pokaždé když něco o víkendu nutně potřebuji a jsem nucen do Nové Karoliny kam běžně nechodím dojít, tak krásně vidím ten kontrast kdy z prázdného centra od baráku dojdu po pár minutách do zaplněného OC a říkám si kde se ty davy tam furt berou 😊 Takže souhlasím, že jich z parkoviště OC do centra pár dojde ale, že by to byl životně důležitý zdroj mě fakt nikdy nenapadlo, to je pro mě novinka 😮
11.11.2024 13:28Adam Cerv :
Yann: Už si nepamatuju, kdy nastal ten větší úpadek. Určitě to bylo ještě před Karolinou, řekl bych tak po krizi – někdy období 2009 – 2011 to bylo nejhorší. Tady je jedna fotka z googlu – rozdíl mezi lety cca 2008 – 2019 (https://imgur.com/gallery/ova-centrum-hKBdLEZ). Od roku cca 2013-14 vzniklo spoustu nových podniků, ale na druhou stranu to skoro všude ve větších městech. V Ostravě byl ten boom významný možná i díky množství volných prostor v té době. Teď už se bohužel začíná více zavírat než otevírat. Počkáme si na další vývoj.
11.11.2024 14:18graylag :
Crazym:
Počkej, mluvíme o té stejné věci? Ty říkáš, že centrum skomírá, protože má Karolina příliš velké parkoviště a tak lidi jedou místo toho tam, než aby jeli třeba do Lasa – a já kontruji reálným špatným zážitkem s parkováním u toho Lasa. Ale tobě to nějak potvrzuje, že za všechno zlo může Karolina?
Ta teorie s tím placením parkováním na Karolině už je pak úplný stihomam – pokud za parkování vybírají, tak je to rafinovaný plán jak bránit lidem, aby šli do centra, ale pokud nevybírají, tak je to ještě rafinovanější způsob jak ty lidi z centra vysát? Zajímalo by mě, jaký rafinovaný zlý plán by to byl, pokud by lidem začali za parkování platit :D
11.11.2024 14:24Crazym :
graylag: To nemá cenu když si ani pořádně nepřečteš a ani možná nepochopíš co píšu a vkládáš mi do toho nějaké zlo a stihoman či co. Já trvám na tom, že OC NK po otevření vysála život z centra a první dva roky to bylo hodně znát. Pak se to začalo zlepšovat i díky dostatku opuštěných prostor v centru ale stále dodnes nejdou dobře obsadit ty větší prostě proto, že jsou drahé a že provozovatelé nebudou mít dostatek zákazníku aby ty větší platby pokryli. A s tím souvisí i bezproblémová možnost parkování právě v pracovních dnech kdy se v Ostravě centru vyskytuje nejvíce lidí odněkud jinde. Mmch, v centru bydlí jen cca 40 tisíc lidí. Ten zbytek davu který tu je každý pracovní den za prací sem nemá důvod o víkendu jet pokud nejde cíleně na nějakou atrakci jako divadlo, koncert zdarma či třeba Vánoční trhy taky proto, že má vždy lépe přístupné nákupní možnosti tam odtud kde žijí anebo si nakoupí cestou z práce a vůbec do města jako takového nemusí.
11.11.2024 15:06A co se týče těch „rafinovaných“ plánů, tak věř tomu, že manažeři OC si dobře vypozorovali, že spoustu lidí si dává auto k nim a jde něco vyřizovat do centra protože mají na to dostatek času a zaparkované auto zdarma a oni z nich nic nemají. Já čekám kdy i ty dvě hodiny změní :-) O víkendu nemohou ani uvažovat o jakémkoliv zpoplatnění parkování třeba i po 5 hodinách zdarma, protože prostě ty lidi do centra nemusí.
Mmch, každý kdo měl za poslední roky ke mě přijet a je jedno jestli nějaký řemeslník přes týden nebo kamarád z nějaké dupy o víkendu se první zajímal o to, že nebude mít kde zaparkovat a když jsem mu řekl, že o víkendu o má tady v centru na R a placených zdarma, tak stejně přišel naštvaný s tím, že tam je plno. No samozřejmě, říkám jim, protože je to zdarma :-)
Rohlík :
Já myslím, že to, že centrum Ostravy skomírá, je dáno historickým vývojem města a ne Karolinou. Jak tady už psali ostatní přede mnou, centrum Ostravy bylo mrtvé už dávno před Karolinou. Ostravské centrum neleží v geografickém středu města, v jeho okolí není hustá zástavba, nemáme v Ostravě ani pořádné funkční hlavní nádraží (které by bylo v centru) a teď už ani normální ÚAN. Navíc v jiných městech člověk přijede do centra a až poté se dostává na místo, kam míří. A co má lidi do centra přitáhnout v Ostravě, když ostravské centrum v tomto funkci centra neplní? Tohle jsou IMHO problémy, které by se měly taky zmínit, ne pořád jen dokola Karolina.
11.11.2024 15:24Ondoň :
Má-li naše centrum přežít vedle Karolíny – dopřejme mu taky podobné podmínky. Životu v centru i s náměstím by jednoznačně pomohl dlouho slibovaný parkovací dům – na ploše dnešního parkoviště vedle Nàm. Msgr.Šrámka (až 400 míst?). Ten byl zatím k vidění bohužel jen jako obrázek/vizualizace z magistrátu – paradoxně na fasádě protějšího plechového ex-Hortexu. To by byla skutečná vzpruha centru, která by mohla pomoci jak Bachnerovi hned vedle, tak i všem prodejnàm na Masarykáči a na Kuřim Rynku, a večer by se určitě hodila i návštěvníkům Myrona, baziliky apod., prostě polepšili by si asi všechny provozovny v centru (s výjimkou Karolíny).
12.11.2024 01:25A snad by to umožnilo zrušit většinu parkování kolem baziliky (a zmizely by ty kvádry), a snad by mohl ožít i Fenix (nechtěná ironie), prostě by jedna stupidní investice mohla odšpuntovat dnešní skomírající stav.
Parkovací dům na Černé louce nezmiňuji, tento omyl z doby zklidňování dopravy – ten centru žit zjevně nepomáhá….
Takže bych postavil vysoce účelový ocelový skelet, estetický opláštěný, s velkoprodejnou potravin v přízemí – ten by se městu v delším horizontu asi vyplatil (opláštění lze samozřejmě trvale zkrášlovat, i když nad estetikou ex-Hortexu převýší kdykoliv cokoliv). Hezkých pár realizací po Evropě bychom pro možnou inspiraci obdobným objektem určitě našli. Je to jen otázkou nastavení priorit našich radních….
Takže tramvaj na Masarykáč už nepřivàdějme, ale hodila by se možnost aspoň občas si tam zajet a mít tam kde zaparkovat.
Dan :
Muzete mi prosim rict, ktere centrum mesta se ozivilo vystavbou parkovcich domu? Aspon jeden priklad.
12.11.2024 07:35davidb :
Ondoň:
„Parkovací dům na Černé louce nezmiňuji, tento omyl z doby zklidňování dopravy – ten centru žit zjevně nepomáhá….“
Tady si dovolím nesouhlasit. On by centru rozhodně pomohl, pokud by v centru nebylo dalších X parkovišť a X možností parkovat zdrama či porušovat bezplatně dopravní předpisy.
Parkovací dům pro centrum bych viděl na Seidlerovo nábřeží.
12.11.2024 08:23Mx :
Crazym: Myslím, že jsem viděl fotky ještě jiného historického domu na námestí z historie, než ukazuješ, ale moje myšlenka byla v tom, že se tam zkrátka už nikdy nevrátí ty krásné štuky a historické fasády. A nevím, jestli by náměstí s dalšími např. novými lauby bylo hezké. Ps: Na na sociálních sítích jsem viděl v poslední době spoustu příkladů, kdy v Polsku vezmou dům a prostě na něho obnoví štuky podle původní fasády a nebo na novostavbu vytvoří historickou fasádu podle okolí. když můžeme stavět modernu na náměstí, proč nemůžeme principiálně udělat něco podobného? Je to tak zcestné?
12.11.2024 12:26Martin [msstavby.cz] :
Mx: Historizující fasáda se již na Masarykovo náměstí vrátila. https://www.msstavby.cz/promeny-ostravy-183-20-03-2016/
Obecně tu proluku zastavět, Ostrava má plno jiných děr, kde může být veřejný prostor. Ale nemá centrální náměstí, na kterém by nebyla proluka nebo ze kterého by nebyla vidět proluka.
12.11.2024 12:36Mx :
Martin MS: To je sice fajn, že i v Ostravě se někde vyjipmečně vrátily štuky, ale na té novostavbě to pravděpodobně nikdo dělat nebude a udělají se tam nějaké nové lauby (?) bez špetky historie. Já jsem psal, že náměstí by se mělo určitě dostavět z hlediska proluk na nároží a kvalitně upravit. Potom nebude důvod stavět na náměstí další dům, náměstí bude uzavřené a kompaktní. Za mě je pak velká náměstí výhoda.
12.11.2024 17:59Martin [msstavby.cz] :
Mx: To je čistá spekulace, jestli se vytvoří, nebo nevytvoří historizující podoba na imaginární budovu. Tvrdit, že nikdo nebude chtít postavit historizující objekt (což není špatně) stojí stejně na vodě, jako tvrdit, že tam vyroste něco moderního.
12.11.2024 18:12Mx :
Martin: No teoreticky to zní moc krásně, Že by tam někdo udělal druhá je štuky, ale v praxi asi nežijete v Ostravě.
12.11.2024 21:27Martin [msstavby.cz] :
Mx: Nebudu dělat závěr nad něčím, co se ani neplánuje.
12.11.2024 21:39Ondoň :
Dan:
12.11.2024 22:38Tak nevím, pokud si zajedete třeba do Vídně, narazíte na více podzemních i nadzemních parkování uvnitř města – viz třeba zde tato „síť“ pro zaparkování: ( https://www.apcoa.at/en/parking/vienna/rathausquartier-vienna-apcoa/ ).
Z opačného směru mne napadá třeba polský Rybnik, kde v těsném sousedství centra mají hned několik parkovišť (mám pocit že i ten dům), kam jsou směřování všichni přijíždějící do centra. A v centru je tam, kupodivu, lidí jako smetí….
To v Ostravě parkujeme dále od centra, a lidí tam chodí méně, asi kýženÿ stav….
Centrum absencí parkování znevýhodňujeme proti Karolíně, ekonomicky jej pohřbívàme. Důsledkem je, že v oblasti od Porážkové až po řeku není vidět téměř žádná větší soukromá investice (vyjma Laubů), večerní vylidnění je tady už kolorit. A pokud jste parkovali večer na ploše za Dvořákem, i to je vizitka 2.největší aglomerace v Česku… Ten dům tam chybí.
Mx :
Ondoň: Parkovací dům bude přece mezi náměstím a katedrálou. Pak stačí dostavět ještě dvě proluky na rohu náměstí směrem ke katedrále.
13.11.2024 01:06Martin [msstavby.cz] :
Ondoň: Na složitou otázku nelze odpovědět jednoduchou odpovědí v podobě parkovacího domu. Centrum města nespasí další možnost parkování. Jen se bude dít to, co nyní. Lidi prostě večer z centra odjedou. Jen si Ostrava zaplatí další budovu, která bude v noci prázdná.
Parkovacích míst je v centru města více jak dostatek. Většinou jde zaparkovat i zdarma. I během špičky lze zaparkovat na Černá louce. Která je nižší stovky metrů pěší chůzi od Masarykova náměstí.
Centru města pomůže nová výstavba v podobě bytů. Kolik jich od roku 1989 vzniklo? Jen pár projektů a některé přestavby. Nelze se divit, že obchodníci jdou do Karoliny (kde je taky bídná nabídka oproti jiným OC). Kolik jednotlivých komerčních prostor poskytuje dostatek místa pro prodejce? Jak pro prodejnu, tak nutné skladování zboží? Vždyť v centru města neexistuje ani dvoupatrová prodejna. Natož prodejny, které by byly přes více pater (podzemí, přízemí, patro). Nelze se divit, že velké řetězce, které i v jiných městech mají v historickém jádru prodejny, nemají v centru Ostravy pobočky. Nákup oblečení nebo bot je pak v centru Ostravy, mimo Karolinu, nemožné. Namátkou…
Je fajn, že posledních pár let roste gastro a kavárenská scéna, ale to bohužel nestačí.
V odkazu z Vídně je patrné, že parkovací domy nezasahují do prostoru ohraničeného okružní třídou.
A ten Rybnik. Opravdu není vhodné brát si příklad z polských měst a jejich zpackanému urbanismu. Hned dvě obří obchodní centra přímo v centru města. Okolní domy rozpadlé, plné laciných prodejen.
13.11.2024 07:57Ondoň :
Mx:
Pokud si zajdete večer do divadla (Dvořák, Myron), jsou parkoviště za katedrálou i za Dvořákem smutným připomenutím stavu. Ano, z Dvořáka je to ke katedrále dále, přesto bych asi večer preferoval tuto možnost. Plus obecná výhoda všem návštěvníkům centra – mít možnost si po brouzdání městem případně odskočit….
K zastavení obou proluk na rohu náměstí – atraktivitê pro investory by asi prospělo odpuštění/sníženi povinnosti investorů vybudovat X parkovacích míst v podzemí obou nových objektů (to by díky parkovacimu domu vedle šlo odpustit, za to vyšší cena pozemku). Trvání na zásadách je fajn, ale zatím mi rozvoj centra už řadu let připomíná osud podobný letišti v Mošnově, kdy nakonec většinou létáme z Katovic/Krakova….
13.11.2024 08:17Mx :
Martin MS: vy asi nedojíždíte do centra denně autem jako já. Informace, že lze bez problému parkovat a to i zdarma, je naprosto zcela zcestná. Mám na mysli zdarma. 2 měsíce jsem to zkoušel a teď parkuju mimo centrum Anebo je třeba zaplatit měsíční parkovné (což nijak nekritizuju, Je normální za parkování v centru platit). Co se týká domu na náměstí, jeden bytový dům rozhodně nikdy nepřinese zvrat návštěvnosti a živosti města. Vidíme to na Karolíně, rozhodně to tam kolem obytných domů nějak nežije. A jeden dům moc nových obyvatel nepřinese. Naopak centrum vč. náměstí může přitáhnout lidi svou atraktivitou, rozhodně na jedním dalším domem. Proto tak fanaticky preferuju atraktivní náměstí a pokud možno s co nejvíce historií, před dalším pravděpodobně moderním domem. Protože dalších proluk na další bytové domy tam máme ještě pořád i tak dost.
13.11.2024 08:47Crazym :
Mx: No super, konečně něco pozitivního, alespoň jeden dojížděč byl schopen se poučit i když mu to trvalo dva měsíce. Vás by měli dát příkladem na nástěnku na Umob MoaP pod rozvinutou zástavou jako dojížděče roku 🤪
13.11.2024 08:58Mx :
Crazym: Vtipné a věcné přínosné k tématu jako vždy 🤔
13.11.2024 12:41Mx :
Ondoň: Plně souhlasím s nesmyslnosti obecného blokování výstavby ve městě pod pseudo záminkou parkování.
13.11.2024 12:42Mx :
Martin ms: Jako ty partery a obchůdky by centrum zlepšit mohly, ale to je fakt otázka. Opravdu 10 nových obchodů něco zvrátí? Obchodní partnery nevznikly ani v Laubech kromě hospody Takže zřejmě ani město na nich nemá moc zájem. Navíc tady máme bývalé laso, horník hodný luxusní přestavby a spoustu obchůdků, které občas zkrachují a jsou prázdné nebo je nahradí něco nového. Nevidím proto řešení v dalších a dalších prostorech pro prodejce.
13.11.2024 12:47Martin [msstavby.cz] :
Mx: Nejezdím pracovat do centra. I kdybych tam jezdil, nevyužíval bych auto. Tak jak to dělám při většině cest nyní, kde je alternativou MHD. Problém s parkováním v centru města není. Pokud někdo nečeká že zaparkuje před místem, kde zrovna potřebuje. Ale asi mám lehce zkreslený prohled, jelikož mi nedělá problém chodit pěšky ;)
Upřímně moc netuším na co zrovna reaguješ. Ale ve zkratce. Nejde o jeden dům na náměstí, ale o výstavbu masivnější s přínosem trvalých obyvatel. Pokud pronajímatel nenabídne atraktivní prostory, tak je nepronajme. Laso je příběh sám o sobě. Objekt s plochou střechou , která by šla využít pro střešní terasu / bar nebo kdo ví co, ale neděje se nic.
13.11.2024 19:17Mx :
Martin ms: Hovořil jsi o snadném parkování zdarma, což pravda určitě není. A ohledně stavby bytových domů, však jo, ať se v prolukách klidně staví třeba byty, jsem pro. Ale proč ten černobílý pohled, že za každou cenu se musí i zmenšit náměstí, aby v centru žilo více lidí? Vyjmenuju ti 10 proluk do 15 min. chůze od Masarykáče. A nikdo tam nestaví už 20 let na nich. Momentálně díky pseudo záminky parkování. Pojďme zastavět tyto proluky a náměstí nechme zatím být.
13.11.2024 20:12Martin [msstavby.cz] :
Mx: Tak zkus prvně pořádně číst. Již mnohokrát by ti to ušetřilo zcestnou reakci. Psal jsem „Většinou jde zaparkovat i zdarma.“
Zaparkovat jde vždy. Od centra dál, což mně osobně nedělá problém, kdykoliv zdarma.
Náměstí je náměstí. To je koncensus odborníků.
13.11.2024 20:20Crazym :
Mx: To náměstí nikdo nechce zmenšit, to náměstí vždycky bylo obdélníkové než se soudruzi rozhodli ho takhle zmršit. To náměstí by bylo ideální uvést do původního stavu a úplně super by bylo kdyby tam bylo něco s podzemním parkováním a vzhledem by se to přizpůsobilo okolí třeba historizující fasádou na čemž ale já třeba netrvám, protože už je stejně zmršeno soudruhy tímhle v roce 1962 https://screenshot.cz/V6SE9/ a tímhle to dorazili v roce 1981 https://screenshot.cz/SNW1G/ a přesto jsme si na to všichni zvykli a nic se neděje 😉
13.11.2024 20:40Ondoň :
Říká se tomu začarovaný kruh: komerční plochy v přízemích domů v centru se nedaří rozumně pronajímat, protože tam zabloudí málo zákazníků. A není-li dostatečný výnos z komerčních ploch v přízemí – prodlužuje se návratnost investic do samotných domů, tedy investoři zde neinvestují. A to už nemluvím o výnosech z pronájmu bytů – bydlet v pěší zóně, bez parkování (tzn.do práce pěšky+MHD), v zóně, kde ale chybí některé jinde běžné obchody – to není moc radost, to je spíše pro starší či důchodce než pro rodinu s dětmi. Protože o hřištích zde nemluvime, a vozit odsud dítě do školy nebo do kroužku autem – to už vylučuje premisa výše (není parkování=není auto). Takže tito zde bydlící jsou skupinou od které se čeká, že by měla pozvednout centrum zpět k životu. Asi by měli po večerech utrácet v kavárnách a barech v přízemích – a mělo by jich zároveň i postupně přibývat. Ušlechtilé….
13.11.2024 22:48No, tedy opět si dovoluji nadhodit myšlenku – nepomohlo by centru – pokud by tito lidé mohli ráno přejít náměstí, sednout si do auta a odjet do práce (a třeba vzít s sebou dítě do školy) a večer se vrátit? A pokud by přes den někdo přespolní zajel do centra, zaparkoval zde, a po vyřízení své věci si tu dal oběd – pomohlo by to centru? To je jen úvaha, ale při průchodu centrem (třeba Kuřím Rynkem) si už teď nelze nevšimnout chátrání části staveb…. investice nenesou?
Samozřejmě, tento web je primárně o stavbách, a toto je spíše o urbanismu, takže pardon. A problém s parkováním je i na sídlištích, vím, jen tady v centru by to s placením za něj možná nebyl až takový problém.
davidb :
Ondoň:
14.11.2024 08:33Olomouc má pěší zónu velkou 0,266 km2. https://mapy.cz/s/larujavaku
Brno +/- 0,45 km2 https://mapy.cz/s/letomegako
Ostrava +/- 0,08 km2. https://mapy.cz/s/dupularugu
Vše měřeno tak od oka dle zákazů na mapě.
Tak jak může mít Ostrava problém s nějakým parkováním autem, když to od možnosti parkování nemám dále než max. 100-150 metrů!
Mx :
Martin ms: Napiš tady sám zcestně prosím. Vyjádřil jsi jasně a bez známky pochybnosti, že “většinou lze v centru zaparkovat zdarma” a to není pravda. Rád si nechám poradit, kde to lze bez problému zdarma. Sám autem nejezdíš, jak jsi sám napsal a zdůraznil, ale za každou cenu prosazuješ tento názor o parkování zdarma. Tak nevím co zase za každou cenu popíráš Aby jsi měl zase pravdu? Kdybych to dva měsíce letos denně nezkoušel něco zdarma najít, tak bych se nehádal. Ale ty žádnou praktickou zkušenost nemáš když jezdíš MHD. A co znamená tato věta: nějak mi uniká smysl: “Náměstí je náměstí. To je koncensus odborníků.“ Jakože podle nějakých odborníků musí být náměstí v principu obdélníkové?
14.11.2024 09:16Mx :
Crazym: Já vím že tam ten dům stál a že to náměstí bylo menší. Já mám prostě ale jenom názor, že by se mi líbilo zachovat velké náměstí. A už tam ten dům nevracet. A raději dostavět 15 dalších jiných proluk. Jenom to, že tam něco bylo, pro mě osobně není dostatečné, Že to tam z principu musím vracet.
14.11.2024 09:24Martin [msstavby.cz] :
Mx: Premisou věcné diskuze je rozumět slovům popřípadě celým větám. Většinou se nerovná vždy. Ale mě se to povedlo vždy.
Já ale nepsal, že autem nejezdím. Psal jsem, že pokud bych pracoval v centru Ostravy, tak bych využíval alternativy k cestě autem. Což je podstatný rozdíl od tvrzení, že autem nejezdím. Pokud to však jde, využívám MHD. Což vylučuje další tvé neopodstatněné tvrzení, že nemám praktické zkušenosti. Na rozdíl od tebe nestřílím argumenty jen tak od pasu.
Doporučil bych pro začátek nějakou knihu na téma urbanismu. Klasické náměstí je uzavřený veřejný prostor, přehledný. Mít náměstí půdorysně do „L“ vytváří nepřehledný prostor. Jde o urbanismus ale i pocit člověka, jak se v takovém prostředí chová. Zajímavým urbanistickým prvkem jsou i náměstí kruhová.
14.11.2024 11:52Mx :
Martin ms: To snaha být za každou cenu pravdu slovíčkařením je fakt vtipná. My se tady dohadujeme celou dobu o parkování zdarma v centru o kterém Zjevně z tvých jasný vyjádření nemáš tu osobnil zkušenost (“.Nejezdím pracovat do centra. I kdybych tam jezdil, nevyužíval bych auto”.). A ty to zase zavádíš úplně jinam jenom aby jsi měl pravdu. Takže ne, parkování zdarma v centru prostě není snadno dostupné jak jsi tvrdil. A sám potvrzuješ, že tuto zkušenost z centra města nemáš. Premisou diskuse je nevykrucovat se z napsaných faktů A přitom při nedostatku osobni zkušenosti nemít vlastně co posuzovat A vyvracet druhému jeho konkrétní zkušenost, kdyz ji nekdo ma 😁
14.11.2024 17:36Mx :
Martin ms: Knihu o urbanismu nepotřebuju, vysvětlím. Takovéto intelektuální žvatlání jestli správné náměstí je L nebo obdélník nebo kruh nevo něco mezi. Opravdu nechápu tuto argumentaci urbanismem a nějakými knížkami, fakt vtipné Tak na intelektuální debaty. To, že se má ale náměstí v rozích dostavět, aby bylo uzavřené, už tady padlo několikrát, není třeba pořád opakovat. Tak si nech svůj pocit, že to musí být obdélník, já si nechám svůj pocit, že mi současný tvar po dostavbě v rozích vyhovuje a budeme spokojeni A nepotřebuju k tomu intelektuální knížky a pojmy, Které jsou stejně všude po světě milionkrát pokroucené a modifikované.
14.11.2024 19:20Ondoň :
davidb:
Ty vyznačené mapy, děkuji za Váš věcný příspěvek k polemice, osvěžující.
Nevím, do jaké míry situaci v OC a BM znáte, když tak mne doplňte/opravte:
Cituji: Olomouc má pěší zónu velkou 0,266 km2. https://mapy.cz/s/larujavaku
Ano, plocha zóny je opravdu větší, ve srovnání s OV je tu výhoda 2 tramvajových tratí vedoucích na severní a západní hranici zóny, na každé straně se 2 zastávkami, slušná dopravní obslužnost. Pokud pomineme menší parkování u tř.Svobody (Z), pak je tu na SV (ul.Kozeluzska) parkovací dům se 470 místy.
Brno +/- 0,45 km2 https://mapy.cz/s/letomegako
Plocha zony by měla být o cca 1/5 menší, obsahuje místa, kam auta mohou. Každopádně – kolem celé zóny vedou rušné tramvajové linky, plus třetí trať vede přímo přes pěší zónu, což ji pomáhá oživovat. To v OV nemáme.
Z pohledu aut – parkoviště jsou u Panenské ul. (368mist), blízko je velký parking pod OC Špalíček (=soukromé), ale pak na východní straně tu máme před Janáčkovým divadlem podzemní parking se 370misty. Jejich provozovatel je DOMINI, městská firma, řeší statickou dopravu, preferuje trvale bydlící v místě. To v OV také nemáme.
Ostrava +/- 0,08 km2. https://mapy.cz/s/dupularugu
15.11.2024 00:51Vše měřeno tak od oka dle zákazů na mapě.
Tak jak může mít Ostrava problém s nějakým parkováním autem, když to od možnosti parkování nemám dále než max. 100-150 metrů!
S touto větou nemohu souhlasit, viz zkušenosti ostatních, protože já ty možností parkovat nevidím. Systémově – už jen pokud vezmu počet zaměstnanců justice a magistrátu podél řeky, nemůže být míst dost, takže tito se tlačí dále do města – právě k pěší zóně, a ten tlak v centru pak roste se všemi ostatními. Magistrát vyřešil jen neúnosný stav před Nemocnicí a teď se soustředil na koncertní síň + související parkování… zbylou statickou dopravu v centru už neřeší. Opět – parkovací dům se 400misty za katedrálou by v centru snížil tlak s parkováním. Oživení centru města dle mého názoru dále ujíždí vlak.
Dan :
Mx: Kdo si mysli, ze Mx je pomateny brouk pytlik, co rozumi vsemu, ale nicemu, at da palec nahoru tomuto komentari. :))
Vy si opravdu potrebujete dostudovat mnoho veci, jinak stale budete za verejneho „blbce“.
15.11.2024 08:03Mx :
Dan: se svými četnými urážkami zalez anebo napiš něco k architektuře, designu anebo tématu, pokud to zvládáš. Anebo si raději s dalším pravidelným hulvátem a urážečem Crazym zajděte na pivo, jste stejní. To bude lepší. Nepamatuju si od tebe nějaký jediný smysluplný a věcný komentář, zato při nesouhlasu s Tvými postoji tady neustále motáš nějaké urážky a vyhlašuješ veřejná hlasování. Je mi tě líto. Zamysli se nad sebou.
15.11.2024 08:31davidb :
Ondoň:
Nic ve zlém. Čekal jsem tuto odpověď.
A máte pravdu. Já jsem nezkoumal detailně kde až se dá zajet a kde jsou parkování.
A nechci se s vámi ani hádat.
Ale Ostrava má zajetí autem k či do zóny nejlepší a nejbližší.
Např. parkovací dům Koželužská je od centra zóny cca 600 m, což je prakticky z Masarykáče do Karoliny.
A když jsem procházel centrem Olomouce, tak tam stálo podstatně míň aut než kolem Kuřího rynku.
Ostravské centrum obhodspodařují taky 2 tramvajové tratě – Nádražní a směr Hranečník + zbylé další část trolejbus.
Já mám dlouhodobě názor, že by se měl vybudovat parkovací dům v bývalém Bauhausu a na Seidlerově nábřeží. A adekvátně tomu naprostý tlak na parkující v zákazech v centru mezi Ostravicí a Poděbradovou.
Díky za diskuzi.
15.11.2024 11:14Roman :
Mx: Opravdu. Prvně zkuste nastudovat materiály k urbanismu, než se k němu se zarytou jistotou začnete vyjadřovat.
15.11.2024 20:49Mx :
Roman: Tak možná byste měl něco teda k tématu říct, když tomu urbanismu rozumíte a máte to nastudováno. V opačném případě nerozumím vašemu komentáři na mé znalosti urbanismu A v čem je tento komentář prospěšný ve zdejší diskuzi. Prokažte prosím svoje znalosti urbanismu A předložte taky nějaký konkrétní názor Třeba na téma této diskuze a obhajte jej argumentací. Děkuji předem.
15.11.2024 23:44Roman :
Mx: V diskuzi s vámi mi přijde zcela zbytečné používat argumenty. Přeci jen, jste to vy, kdo literaturu k urbanismu označil následovně: Knihu o urbanismu nepotřebuju, vysvětlím. Takovéto intelektuální žvatlání jestli správné náměstí je L nebo obdélník nebo kruh nevo něco mezi. Opravdu nechápu tuto argumentaci urbanismem a nějakými knížkami, fakt vtipné Tak na intelektuální debaty.“
Víte, každý nemusí rozumět všemu a často ne všichni mají dispozice k tomu, aby všemu rozuměli. Prosím pozdržte se obdobných frází. Diskuzím, jak jsem dnes četl, nejen pod tímto článkem, to škodí.
15.11.2024 23:50Mx :
Roman: Zaryta jistota je čistě váš subjektivní pocit, já to pouze považuju za vyjádření svého názoru. Znalosti urbanismu by měl prokazovat Martin ms, který zde znalostí urbanismu narozdil od mne použil při obhajovani svých názorů, jak má nebo nemá vypadat náměstí v Ostravě a k ohodnoceni toho, jestli odlišný názor (napr muj nazor) od jeho nazoru je správný nebo ne. V podstatě se urbanismem zaštiťuje pri sve obhajobe sveho nazoru, takže on by měl tyto znalosti obhajovat, ne já. 🙂
15.11.2024 23:51Mx :
Roman: děkuji za váš názor, který nesdílím. Diskusím škodí i lidé, kteří hodnotí, jakým způsobem jini lidé vyjadřují svůj názor. Mám rád diskutujici, kteří vyjádří názor k tématu a předloží argumentaci, což se u vás nestalo a řešíte pouze jiné diskutující. Proto považuji další diskusi s vámi za bezpředmětnou. Ale váš názor na náměstí v Ostravě si rád vyslechnu a určitě rád vezmu v potaz
15.11.2024 23:54Mx :
Roman: Rovněž věřím, že jste si Při čtení jiných diskuzí dneska a vašich posudcích všiml i komentářů dalších diskutujících, namátkově crazym, O, dan apod. Jistě jste objektivní a nezaměřujete se ve svych posudcich na druhe na jediného diskutujícího 🤔😉
16.11.2024 00:02abc :
graylag: Smyslem Fora NK je především tvořit uzavřený svět nákupů a zábavy, který si žije po svém a v okolí nepotřebuje město plné obchodů a služeb. Forum NK možná může přitáhnout hrstku lidí i na Masarykovo nám., ale čím méně konkurence v okolí má, tím lépe. Čím ospalejší město, tím do jisté míry lépe, Forum potřebuje jen dobrou dopravní dostupnost a to je splněno. Nedaleko Fora tak stojí zpustlé a opuštěné budovy včetně bývalých obchodních domů.
17.11.2024 00:58Mx :
Ono taky jedním z důvodů neživota v centru je i jeho vzdálenost od nejosídlenějších lokalit poruby a jihu. To je prostě nepříjemný unikát to, relativně, málo obydlené okolí. Pomohlo by v tom třeba bus rychlospoje, kdy se hlavně daleké z poruby majici konkurenci hlavni třidu (nebo i jihu) dostanete do centra busem skoro stejně rychle jako taxíkem či autem. A na pár uzlových nástupních bodů se už dostanete MHD. Lide cestující do centra by tam tak nakonec byli výrazně rychleji. Zda by to v praxi v provozu fungovalo, Ani, jestli už to se nezkoušelo někdy. Do té Karolíny si něco koupit ještě ti lidé tu cestu tramvají absolvují, ale možná je to nemotivuje si tam zajet o víkendu nebo večer za zábavou a podobně. Vidím to na svých přátelích, nikomu se nechce jezdit za zábavou z poruby až do centra, jsou prostě líní trávit ten čas v tramvaji, Když mají něco za rohem.
17.11.2024 08:45Crazym :
Mx: Tak to je hluboká myšlenka 😮 A ještě hlubší zpracování… Ale co mě na tom zaujalo 🤔 Ty máš přátele? Tady to vypadá, že spíš v pátek večer a o víkendu sedíš na těch internetech a potíš hluboké myšlenky 🤪
17.11.2024 10:17Mx :
Blázen: Hloupý ten, kdo s hloupým marní čas smysluplnou reakcí 😉. Na to si vzpomeň vždy, když tě tady od nyní budu už navždy ignorovat🤩😛😁
17.11.2024 10:55Crazym :
Mx: Slibuješ? A nechceš k tomu přidat i celé msstavby? 🤔🤪
17.11.2024 13:12David.Witosz :
V centru (40 tisíc obyvatel s trvalým bydlištěm) je přes pracovní týden cca 80-90 tisíc osob. Práce, školy, instituce atd.
V víkend naopak z těch 40 tisíc obyvatel dost značná skupina odjíždí relaxovat do okolí (zahrádky, chaty v Beskydech) a tím se z 80-90 tisícového centra stává centrum pod 40 tisíc osob. A to je co neznalé šokuje.
V poslední době tento víkendový úbytek nahrazují návštěvníci z Polska. Ti se mnozí kochají klidem města a mnohé podniky mají v víkend otevřeno zejména kvůli nim.
Ostrava není město historické, je to město prvbí vlny průmyslové revoluce, střed milionové aglomerace. Proto má jiný týdenní cyklus, ale to není nic co by bylo špatně. Naopak.
V Japonsku je nejoblíbenějším velkoměstem Yokohama. Důvod? Z centra města se dostanete do 30 minut až hodiny do přírody. A to berou Japonci jako veliký poklad. V Praze stojíte v pátek v zácpě na Barrandovském mostě, zatimco našinec si již užívá klid beskydských luhů a hájů.
Ostrava a její centrum není mrtvé, jen funguje jinak než ostatní historická města. Je to unikát se kterým buď pracuješ, bo ho miluješ a nebo jej hejtíš, protože jej jednoduše nechápeš.
Milovat neznamená věci měnit. Milovat znamená akceptovat a naopak se těšit z unikátních odlišností.
Hezkou neděli Vám všem.
Roman :
Mx: Diskuze není jednostranná, což vy přehlížíte a projevujete spíše formou monologu. Diskuze rovněž není o tom, že druhá strana má svůj názor dokazovat argumenty, ale vy již nemusíte. Ptal jste se, proč má být náměstí zaceleno. Kromě doporučení (které sdílím) vám byly předloženy i argumenty. Vy jste na to odpověděl stylem, jaký si můžeme bohužel všichni přečíst…. V diskuzi by jste měl tím pádem i vy napsat argumenty, proč náměstí nemá být dostavěno a proč má být zachován nevhodný tvar půdorysně představující písmeno L. Samozřejmě jsem četl i ostatní komentáře a byť nesdílím vždy formu sdělení k vám, tak obsahově souhlasím.
Přehlížíte argumenty, popíráte fakta. Jiné názory nesdílíte, jak píšete.
17.11.2024 14:58Mx :
Roman: argumenty pro nedostavbu jsem uvedl, min 5.. Co se týká vašich dalších názorů na mne, berte to tak, že mně se zase pro změnu nelíbí, jak tady fungujete a píšete vy. Ale vy jste si s osobním tónem začal. To prostě k diskuzím patří, odlišné názory a pohledy na věc Nebo na styl jiný diskutujících. Ale aspoň píšete slušně, za to si vás vážím. Je asi zbytečné se vás zeptat, zda akceptujete jako já, že každý máme na otázku náměstí odlišný pohled a máme potřeby, jak bychom se tam cítili dobře a co by se nám líbilo. A každý máme právo to vidět po svém. Pochopte, že mě jednak nějaké urbanistické teorie koncepty, které jsou tisíckrát po světě stejně porušeny a udělány jinak,, nevedou k tomu, abych to musel respektovat. A žádný akademik by neměl vytvářet dogmata. Ani vy. Proč? Běžte lobovat za dostavbu nepravidelného Staroměstského náměstí, nebo se podívejte, kolik náměstí má uprostřed domy A třeba ne všem dům uprostřed vyhovuje, kolik je trojúhelníkových náměstí anebo jsou nepravidelná atd.. Proto neuznávám urbanistické poučky v knížkách jako povinné pro laiky nehledě na to, že Do definice náměstí patří i takzvaná nepravidelná náměstí. Snad už jsi tady ohledně vztahu Ke knížkám a teoriím rozumíme. Poznámka: ještě jsem nepochopil, jak je tedy váš argument dostavby, pouze to, že většina náměstí bývá obdélníková? Nebo i jiné důvody?
17.11.2024 16:16Mx :
Roman: zda příklady L (tvar L ap. ve větším či menším rozsahu ): Praha Staroměstské náměstí, Jungmannovo náměstí. Brno Zelný trh, Římské náměstí, Karlovy Vary náměstí 17. listopadu Další podivná tvarování: Wroclaw: dům ve tvaru L uprostřed náměstí vytvářející L zároží apod. Další jiný ale nepravidelný tvar je Dolní náměstí v Olomouci, i když to není L, rozhodně to není klasicky tvarované uzavřené náměstí. jakoby tomu chybí jedna strana náměstí A volně to přechází na další náměstí. Považujete tyto příklady za nerelevantní, Být stupeň nepravidelnosti může být odlišný a tvar obdélníku jako za nezbytný z nějakého principu? Není proto důvod mě osočovat z nerespektování urbanismu nebo já nevím čeho 😉 A opět uvádím, mějte svoji volbu, já vám jí neberu,
17.11.2024 17:31Mx :
Musím si to po tom přepisu v diktafonu více kontrolovat tak sorry za chyby ☺️
17.11.2024 17:34Roman :
Mx: Všechna náměstí tvoří tvar konvexní. Vy obhajujete /bez argumentů) tvar náměstí konkávní. V případě Masarykova náměstí pak tvar – obdélník – vychází z historické uliční sítě. Solitérní stavby jsou stavby zajímavé a oživující daný prostor. Časté jsou stavby sakrální, objekty radnic, nebo tzv. špalíčky.
18.11.2024 10:03Mx :
Roman: Opakované informace, že jsem neuvedl žádné argumenty pro svou volbu, je nepravdivá. Stačí si přečíst toto vlákno, znova vám píšu, že jsem ve skutečnosti uvedl minimálně 5 argumentů. To znamená stále mnohem a mnohem více než vy. Myslím, že to nemá smysl dál řešit, zarytě prosazujete nějaký názor, a pak to samé kritizujete U jiného, Ignorujete nebo neuznáváte nebo popirate argumenty. Je fajn že tady zazněly nazory pro obě řešení, tim bych to za sebe asi uzavřel. Hezky den
18.11.2024 10:35Crazym :
Tak si ty argumenty pro nedostavbu náměstí od toho trotla tady zrekapitulujeme pro přehlednost:
18.11.2024 11:58„…po dostavbě vybombardovaných rohů by bylo velké náměstí po kvalitní (!!!) úpravě výhodou – např. krásná dlažba resp. kombinace s: jen decentně rostlý ale hlavně překrásný provedený park západního střihu: turistický magnet, magnet pro občany tam chodit, podpora místních podnikatelů, ojediněle velké náměstí, jedinečné historické náměstí s parkem v kontextu střední Evropy. Než další moderní dům zapadající do historie podobně jako lauby? A maličké hlavní náměstí?“
__________________________________
„…měl jsem na mysli vysoce kvalitní úpravu toho velkého prostoru. Já velké náměstí vnímám jako výhodu, nechci to maličké, co by zbylo. Chceme za každou cenu napodobit historii s nějakou novostavbou bez historických prvků? Další obrovské nové lauby? Ten překrásný historický dům už tam nikdy nevznikne, co tam stál. Anebo nechat velké náměstí, ale s krásnými historickými domy? A dostavěným nárožím?“
__________________________________
„…moje myšlenka byla v tom, že se tam zkrátka už nikdy nevrátí ty krásné štuky a historické fasády. A nevím, jestli by náměstí s dalšími např. novými lauby bylo hezké. “
__________________________________
„To je sice fajn, že i v Ostravě se někde vyjipmečně vrátily štuky, ale na té novostavbě to pravděpodobně nikdo dělat nebude a udělají se tam nějaké nové lauby (?) bez špetky historie. Já jsem psal, že náměstí by se mělo určitě dostavět z hlediska proluk na nároží a kvalitně upravit. Potom nebude důvod stavět na náměstí další dům, náměstí bude uzavřené a kompaktní. Za mě je pak velká náměstí výhoda“
__________________________________
„Proto tak fanaticky preferuju atraktivní náměstí a pokud možno s co nejvíce historií, před dalším pravděpodobně moderním domem“
__________________________________
„Jako ty partery a obchůdky by centrum zlepšit mohly, ale to je fakt otázka. Opravdu 10 nových obchodů něco zvrátí? Obchodní partnery nevznikly ani v Laubech kromě hospody Takže zřejmě ani město na nich nemá moc zájem. Navíc tady máme bývalé laso, horník hodný luxusní přestavby a spoustu obchůdků, které občas zkrachují a jsou prázdné nebo je nahradí něco nového. Nevidím proto řešení v dalších a dalších prostorech pro prodejce“
__________________________________
„…však jo, ať se v prolukách klidně staví třeba byty, jsem pro. Ale proč ten černobílý pohled, že za každou cenu se musí i zmenšit náměstí, aby v centru žilo více lidí?“
__________________________________
Vynechal jsem něco důležitého nebo je to vše? 🤪😁
K :
V zadání objednatele bylo, aby daný chodník byl „občasný“, ne tedy regulérně a pravidelně používaný. Čili chodník jen na pohled – jakási kašírka. Původní návrh chodníku, vycházející z použití stejného typu / vzoru dlažby, tedy jednolitá pochozí rovina jako na přilehlých plochách, doplněný žulovou kostkou v místech napojení na okolní dlažbu a v křížení nových cest, byl zamítnut a požadován byl takovýto zdrb – zatravňovací chodník do ztracena. Navíc do průběhu prací přímo či nepřímo zasahovalo několik různých odborů magistrátu nebo obvodu, jeden něvěděl o tom, co tam či v okolí chystá druhá složka města, podráželi si nohy po politické stránce… a toto je výsledek.
19.11.2024 07:01Szczur :
Vtipná hádka. Kromě rohového domu tam skutečně nikdy nic „hezkého“ nestálo, takže odvolávat se na historii stejně nemá smysl.
Podle mě by tam určitě měla být budova. I s ní by náměstí bylo velikosti dvou bloků, což je dostatečné. Ale samozřejmě je možné, aby budova měla do nějaké míry průchozí přízemí. A rozhodně nevidím důvod, proč by případná budova měla mít historizující vzhled.
20.11.2024 12:09