Vývoj prodeje pozemků v lokalitě náměstí Dr. Edvarda Beneše v centru Ostravy.
Zastupitelstvo města Ostravy dne 15.9.2021 rozhodlo svým usnesením č. 1585/ZM1822/25 o záměru prodeje souboru nemovitých věcí v k.ú. Moravská Ostrava, obec Ostrava, a to:
- stavby bez čp/če, občanská vybavenost, stojící na pozemku parc. č. 405/3
- pozemku parc. č. 405/3
- pozemku parc. č. 405/4, na pozemku stojí stavba cizího vlastníka
- pozemku parc. č. 405/5, na pozemku stojí stavba cizího vlastníka
- části pozemku parc. č. 405/15 o výměře cca 559 m2 včetně stavby komunikace umístěné na této části pozemku
- části pozemku parc. č. 405/1 o výměře cca 145 m2 včetně stavby komunikace umístěné na této části pozemku
O pozemky (proluka vedle objektu Obchodní a živnostenské banky) projevily zájem dva subjekty. První je společnost, která již vlastní budovu Obchodní a živnostenské banky. Společnost v žádosti přiložila také objemovou studii plánované budovy hotelu, kterou plánuje na místě vystavět. Investor plánuje novostavbu propojit se stávajícími objekty.
Druhým žadatelem je společnost CPI Property Group, která žádá o pozemky skrze společnost Tyršova 6, a.s. Společnost vlastní Imperial hotel Ostrava a má v pronájmu pozemky (s parkovištěm) před objektem hotelu. Druhá jmenovaná společnost nabídla znatelně více peněz za odkup pozemku. Dle přílohy materiálu Zastupitelstva zde rovněž plánovala výstavbu. A zabránit tak i vzniku konkurence v sousedství hotelu Imperial.
Prodej obecních pozemků probíhá následovně. Zájemce o pozemek doručí svou nabídku městu. Město následně vypíše záměr prodeje, pokud by se chtěly i další subjekty měly zájem o konkrétní pozemek. Většinou se však vyhlásí právě pouze ten investor, který měl o pozemek zájem už před vyhlášením prodeje. ( Pak jsou i případy, kdy město vyhlásí záměr prodeje pozemku bez prvotního impulsu od investora. Zde se pak obecně hlásí více zájemců).
V některých případech se však stane, že vyhlášení prodeje zaujme i jiné investory. Toho využila i společnost CPI Property Group. A přihlásila se do prodeje s více jak vyšší nabídkovou cenou za koupi pozemku. Což je ovšem komplikace pro prvotního investora, který již vlastní objekt Obchodní a živnostenské banky a novostavbu hotelu plánoval úzce se stávající stavbou propojit.
Město začalo jednat s investor, který nabídl vyšší cenu za odkup – společnosti CPI Property Group.
V rámci úvodního ústního projednání dalšího postupu v prosinci 2021 bylo se společností Tyršova 6 dohodnuto, že společnost Tyršova 6 projedná s vlastníky staveb – společností Grandezza a společností Ostravica, nacházejících se na pozemcích, které jsou předmětem prodeje, možnosti dalšího postupu tak, aby mohlo dojít k naplnění výše uvedených podmínek záměru. Zároveň byla mezi městem a společností Tyršova 6 zahájena paralelně jednání o smluvních podmínkách prodeje, a to zasláním konceptu kupní smlouvy ze strany města.
Následně v lednu roku 2022 společnost Tyršova 6 požádala v této věci město o potvrzení, že rada města rozhodla jednat se společností jako s prvním v pořadí a že město považuje za přípustné, aby společnost Tyršova 6 s vlastníky staveb jednala o vyřešení otázky předkupního práva k pozemkům.
Městu je známo, že po obdržení tohoto potvrzení se společnost písemně obrátila na společnosti Grandezza a Ostravica, aby s nimi projednala možné řešení, a mimo jiné jim učinila nabídku na prodej pozemků pod stavbami poté, co se stane jejich vlastníkem, za zvýhodněnou kupní cenu ve výši 10 tis Kč v každém případě.
Na konci února 2022 byly městu doručeny dopisy obou subjektů, které původně vyjádřily svůj zájem nabýt nemovité věci v lokalitě Nám. Dr. E. Beneše (druhý v pořadí). Investor vyrozuměl město o podobě jednání mezi společností Tyršova 6 a společnostmi Grandezza a Ostravica, jakožto vlastníky staveb na předmětných pozemcích. V dopise uvedl, že obě oslovené společnosti předmětnou nabídku společnosti Tyršova 6 jako své konečné a neměnné stanovisko v celém rozsahu odmítly, čímž skončila veškerá jednání.
Město Ostrava prodávalo pozemky 405/4 a 405/5 ve svém vlastnictví. Na těch ale stojí stavby soukromého majitele, který již vlastní budovu Obchodní a živnostenské banky. Stavby soukromého investora, původního žadatele o přilehlé pozemky, by tak při schváleni prodeje stály na pozemcích společnosti CPI.
Z uvedeného lze vyvodit závěr, že jednání vedená ze strany města s cílem dosáhnout dohod, které povedou k zajištění splnění všech podmínek vyplývajících ze záměru města prodat nemovité věci v lokalitě Nám. Dr. E. Beneše tak, aby bylo možné následně kontrahovat se společností Tyršova 6, by svého cíle nedosáhla, neboť deklarované záměry společností Grandezza a Ostravica tomu jednoznačně odporují. Město by tedy nebylo schopno ani v městem stanoveném termínu (30.4.2022) ani později předmětnou podmínku spočívající v neuplatnění předkupního práva za stávající situace splnit.
Město Ostrava následně začalo jednot s druhým zájemce, který již vlastní budovu Obchodní a živnostenské banky a přízemní komerční stavby. Ten zvýšil nabídkovou cenu za odkup pozemků a změnil plány funkce novostavby z hotelu na bydlení.
Ostrava přistoupila ke zrušení záměru prodeje souboru nemovitých věcí v k.ú. Moravská Ostrava (náměstí Dr. E. Beneše) a rozhodla o adresném prodeji nemovitosti. Což znamená že pozemku byly nabídnuty přímo již majiteli Obchodní a živnostenské banky. Tento záměr byl schválen na zasedání Zastupitelstva města Ostravy 18. 5. 2022.
Samotné vyhlášení adresného záměru prodeje jsme však v následujících zasedáních Zastupitelstva nedohledali. Předmětné pozemky jsou stále města Ostravy a nebyla ani uzavřena smlouva o prodeji.
detaily k jednacímu bodu BJ1822 01433/22 (Návrh na zrušení záměru a návrh na záměr prodeje souboru nemovitých věcí v k. ú. Moravská Ostrava, obec Ostrava (lokalita nám. Dr. E. Beneše) včetně kompletní důvodové zprávy a dalších podkladů najdete ZDE.
zdroj: ostrava.cz
Vítek :
Situace je složitá a město postupuje nekoordinovaně.
Doufám, že miliardovy spor s firmou Amadeus z předchozího prodeje je již ukončen.
Určítě však ještě dostavba lokality bude nějakou dobu trvat. Město by mohlo zbořit zavřené záchodky a plochu zatravnit, zajistit odstranění základu taxibudky a výtvorů aktivistů, příčný chodník vydlaždit apod. Prostě plochu normálně upravit. Moc by to nestalo a mezitím může dále jednat a plánovat.
paulos :
Vítek: Tyove proč ti vadí lavičky, houpacka, hmyzí hotel a útulné město. Dokonce se tam onehda opékalo. :)) Ostrava navíc potřebuje více takových aktivit a ne je jen bořit. Ano upravit chodník, ze záchod7 vyvést vodovodní řád a zřídit tam upravené místo pro menší trhy a foodtrucky.
25.04.2023 09:09rom :
Za mě Imperial záměrně blokoval prodej. Proboha, prodejme to majiteli té vedlejší budovy – je tak dosáhneme dotáhnutí jeho záměru a dodělání druhé půlky Ostravice. Je to snad ještě důležitější budovat, než ta první část, dotvoří náměstí, jinak to bude vypadat jako pěst na oko a roky budeme brečet, že Ostravica není dodělaná!!!
Vítek :
Paulos: jako odstrašující příklad vidím úpravu na místě zbořené květinové síně vedle MN, proto jen běžné zatravnění. Tržišti se reálně neuživilo na Černé louce a ani když jej přesunuli k tramvajové zastávce, navíc vyžaduje určité zázemí. Pítko, asi hlavně pro holuby, které chceme omezit také neni dobrý. To byla lepší ta paní, co tam u teplovodu krmila kočičky,ale už je raději dala dobré druhé paní do péče. Takoví lidé se nevystavují na odiv jako aktivisté. A co když se v hmyzem hotelu ubytuje nějaký chráněný brouk, třeba páchník hnědý, a jiní aktivisté zabrání výstavbě?
25.04.2023 10:33bapi :
paulos: Protoze je to zhevne jedinec min pred 40kou, kterymu vadi vsichni a vsechno. Hlavne nejaka energie a zivot v ulicich. A ocasci mu to jeste pluskujou… Zjevne je tady snem az moc lidi vse zastavet, odpoledne kazdej zaleze do sveho „dostupneho bytu v osobnim vlastnictvim“ a za par let se budou divit, ze Ova ma 200K populaci max a obrovsky problem s vyberem dani. Holt kdo chce kam…
25.04.2023 15:14Tomas :
Tak nám máme Dohnala primátora,tak nevím…
25.04.2023 21:03adamous :
Tomas: No, od te doby, kdy bylo jasne, ze Macura tu funkci uz neudrzi, tak mne veskere deni v Ostave zacalo byt ukradene, pujde to tady do tezkeho ponoru.
25.04.2023 21:07Michal :
No jasně, Lagosizace!
25.04.2023 21:41liaaa :
Dohnal primátorem a hnutí Ostravak dostane na starost investice… Ostravu opět čekají těžké a hlavně smutné časy.
Meechee :
liaaa: Nechci malovat čerta na zeď, ale tohle je konec koncertní síně, Černé kostky, rekonstrukce DK, parkovacího domu naproti DK a mnohého dalšího … Se Semerákovým Ostravakem na pozici investic se můžete s jeřáby nad městem na dlouhou dobu rozloučit … teda pokud nebudou stavět něco, z čeho bude on osobně mít nějaký profit …
26.04.2023 10:02ELB :
To se tady sešel nějaký fanklub pana Macury ? :) Ale no tak, nepřehánějte, těžký ponor, smutné časy … populistické hnutí – pardon catch-all party – ANO, jehož byl pan Macura dlouholetým reprezentantem, přece na radnici zůstává a to v koalici se stranami SPOLU, jejichž údajného prezidentského kandidáta pan Macura z ANO dle svých slov volil :)
26.04.2023 10:03Meechee :
ELB: Ono, v komunále ta stranická příslušnost zas takovou roli nehraje. A co se týče osoby primátora Macury, tak i jako absolutní NEVOLIČ hnutí ANO musím za sebe říct, že Macura byl jeden z nejlepších primátorů, co kdy Ostrava měla.
ELB :
Meechee: Ano, lze souhlasit s tím, že pan Macura se z populistického standardu hnutí ANO poněkud vymykal. Nemyslím si však, že v komunální politice měst velikosti Ostravy nehraje roli stranická příslušnost. Pokud by tomu tak skutečně bylo, pak by pan Macura byl i nadále primátorem, ale nebude, jak se zdá. Stranická příslušnost (a poslušnost) je i zde rozhodující, jen na úrovni místních politických kmenů to funguje tak, že moc je sdílená současně všemi politickými aktéry, kteří se spolu baví, a v jednotlivých volebních obdobích se mění jen aktuální rozsah vlivu jednotlivých politických kmenů. Není totiž možné každé čtyři roky měnit třeba všechny ředitele škol, takže ten systém funguje tak trochu „na rakouský způsob“ :) Což je lepší varianta než „na italský způsob“ :)
26.04.2023 10:49Tomas :
Nevím zda se pouštět do debaty,ale mi naopak přijde populistická tato vláda neumělu,že prohlásí o ANO,že jsou populisti premiér této země a sám vládne tak jak vládne..Já už od revoluce pamatuji všechny vlády a bylo to tak vždy,když bylo ve vládě ODS,Top09,Jdu..tak země šla do kytek,Naopak zcela jednoznačně,nejlíp bylo za vlády Ano s podporou ČSSD(děkuji Bohu,že za kovidu byli u vlády oni,ani si nedovedu představit současnou vládu,jak by to tady dopadlo..Ono lidí zapomeli na brutální nezaměstnanost,zmrazené platy,nezvedani min.mzdy celých 8let za vlády ODS ..Atd ..
26.04.2023 11:10xxx :
Uvidíme. Nicméně, rozhodování v oblasti investic určuje Zastupitelstvo a ne nějaký náměstek primátora.
26.04.2023 12:46Tomas :
xxx: No co vím,tak si Macura a Dohnalem tykali(snad i kamarádi)…vždy při sobě drželi…tak doufám v trend,výstavby i investic bude pokračovat.Mimojine chcete růst obyvatel,prosperitu atd…Vrátil jsem se z Dubaje a tam se přesně stalo,že pokud investuje to do smysluplných projektu,vzdělání,obchod,stavitelství…vrátí se vám to i s úroky..Jinak máme tu program z EU na podporu 3kraju,jsou tam pěkně peníze,proč pod program věda,výzkum,investice neuděláme v Ostravě,vědecké.techn.centrum(nemyslím teď to co je u VŠB)..něco významnějšího,podnikatelské centrum,nove technologie,start-up,výškové budovy kde budeme hledat investory(nemusí mít 40pater)..sídla společnosti,nebo pobočky…Prostě chce to tu změnit tu tvar města,tam jsem viděl,turistické cíle za kterými lidé…Moc držím klukům z RT Torax palce,ať se jim podaří postavit Ostrava Tower(snad to bude co nejdříve)..Já se v Dubaji ptal,postavili WTC jednu 150m.budovu v 80letech a pak to začlo přibývat(koho by napadlo stavět v poušti a stalo se)…Máme volné pozemky Slza,Karolína,místo Bauhausu,vedle Českobratrské,Černá louka,směr na Vítkovice…
26.04.2023 13:44paulo :
Tomas: Těžko stavět mrakodrapy ve 40-35tisicovem městě. Reálná tvář ušmudlané ostravy jsou ty rozbité chodníky a rezavé lavičky v celém parku Milady Horákové v DKultury. A prostě proč bychom něco udržovali a zkrášlovali, když musíme počkat na dotaci abychom to zase předělali. Do té doby chodtte klidně v *ovnech. Jenže mladí lidé čekat nebudou, každý promarněný rok, každý zbořený dům jež mohl sloužit jako bydlení pro mladé..je další promarněná šance Ostravy. Jediná výhoda centra Ostravy pro mladé muže být: dostupné bydlení, vlak do Beskyd, spojení s FM jež se stane předměstím Ostravy a hlavně živé město začínající na menších projektech. Jenže tezko se malým projektům daří v nových budovách z vysokým nájmem…
27.04.2023 10:54Vojtěch :
Dubaj jako příklad prosperity bych nedával, tedy pokud nechcete, aby Ostrava zabavovala pasy zahraničních zaměstnanců a Ostrava Tower neměla funkční kanalizační systém a splašky se musely odvážet náklaďáky (proti mrakodrapu samotnému nic nemám). Dubaj je doslova antipříklad města 21. století. Pokud se chceme inspirovat, tak západem a ne blízkým východem.
27.04.2023 11:52Michal :
Zabavování pasů zahr. zaměstnanců je událost stará 21 let a vyvážení hoven auty z Burj Khalifa byla od začátku lež.
27.04.2023 12:03Není zač.
Tomas :
paulo: Za a)Ostrava má pořád kolem 300tis.lidi(bohužel jsme snad jediné město,které neuvádí počet s cizinci)…což je běžná praxe u jiných měst…třeba Brna..b)…další věc žije tu 20-30tis.lidi co nemají trvalý pobyt tady,ale třeba u rodičů..c)Sad Milady Horákové se bude opravovat v souvislosti,se stávbou koncertní haly…(s těmi dotacemi je to běžná praxe.)d)…s bydlením pro mladé souhlasím..e)investoři vždycky přijdou tam kde jsou pro ně vytvořený podmínky,jak v tvém případě malí,tak i v mém případě velcí…
27.04.2023 12:20Tomas :
Vojtěch: Cílem, pokud jsem nebyl pochopen,bylo poukázat,že vlivem investic a peněz utracenych na smysluplné projekty,se dá i na poušti vybudovat něco mimořádného.Mimojine žije tam tisíce Čechů a Slovaku…počet obyvatel narůstá a bude narůstat.90%obyvatel jsou přistěhovalci…Jo a Dubai je město pro 21stoleti..
27.04.2023 12:45Martin [msstavby.cz] :
Tomas: Dubai je příklad toho, jak se město budovat nemá. Město pro auta, ne pro lidi
27.04.2023 21:30https://www.stream.cz/gebrianvs/dubaj-6-tohle-mesto-neni-pro-chodce-206662
Vojtěch :
Ne, Dubaj opravdu není město 21. století a mít pod Ostravou takové zásoby ropy jako mají/měli oni, máme tady s nadsázkou New York. Argument s narůstajícím počtem obyvatel je spíše zcestný, neboť největší porodnost je v Africe. Znamená to tedy, že je to vyspělý kontinent? Mezi očekávaným růstem obyvatel a životním standardem korelace existuje, ale těžko říct, jak silná. Obecně bohatší státy i v Evropě však mají spíše nižší porodnost (Island se vymyká, asi tam není moc co jiného dělat ;)
Pro Michala: ano, ten odpad je hoax, omlouvám se, nevěděl jsem. Nicméně co se týče zabavování pasů a otřesné pracovní/životní podmínky, 21 let zpět to určitě není. A nezapomínejme na válku a hladomor v Jemenu, kde má UAE také svůj podíl.
28.04.2023 01:13ELB :
Tomas: Dotace jsou běžná praxe, jak uvádíte. Ano, bohužel. A také esenciální zlo, pokud jde o zdravou ekonomiku. Dotace navíc ohrožují i samotné principy demokracie, protože vyloženě vytvářejí rozbujelé korupční prostředí s těsnými vazbami volených orgánů samosprávy na „podnikatele“.
A dávat jako příklad hlavní město ropné absolutní monarchie typické rozmařilostí v oblasti nesmyslných investic odvozené z nabubřelého ega vládnoucí dynastie ? To je tedy investiční program pro Ostravu … Proč jsou někteří lidé pořád tak fascinováni nedemokratickými režimy ? Proč si nechtějí všimnout, kolik je za tím pozlátkem utrpení otrocké práce námezdních sil z řad přistěhovalců ?
28.04.2023 09:08bapi :
liaaa: Je to tak. Pajdulak Dohnal, Ostravak a Ano, ve kterem zustali jen oportuniste. Tohle bude pro Ostravu KO. Macura byl jednim z nejlepsich primatoru v historii Ovy, bez nej by vse bylo jeste podstatne, podstatne horsi. Behem pristich 3 az 5 let se to hezky ukaze. Uvidite.
28.04.2023 13:09ELB :
bapi: I když se upřímně snažím, pořád jsem ještě nepochopil, v čem byl pan Macura z hnutí ANO tak výjimečným primátorem. Prosím, dejte mi alespoň 3 příklady, kde byla osoba tohoto pana primátora nenahraditelná a kde by to bylo bez něj „ještě podstatně, podstatně horší“, jak uvádíte. Opravdu mě to zajímá, chtěl bych pochopit způsob myšlení příznivců tohoto politika. Děkuji.
28.04.2023 13:25rom :
ELB:
mě spíš zajímá, zda se posuneme, budeme šlapat vodu nebo půjdeme na úplné dno
28.04.2023 13:29Tomas :
ELB: Souhlasím z Bapi…Přijdeš na to jednoduše,vem papír a sepis si vše co se podařilo a i nepodarilo…prostě udělej si vysvědčení.Ja to tak dělám vždy,stejně jsem to udělal i na celostátní úrovni po každých čtyřech letech vládnutí…u p.Macury šlo o více jak 8let…
28.04.2023 14:33bapi :
On je taky problem v tom, ze tu startovni caru nemaji vsichni stejnou… Kdyz jako trener prebirate muzstvo na 19. miste z dvaceti a vytahnete ho na 13., 14. Je to super umisteni? No, pokud mam ambice na Top3, tak samozrejme neni, ale pokud nedostanete bezedny mesec a vsechno v klubu je top, top, top… Holt je pak realita takova jaka je. Ale skutecne bych se podival na Ovu od druhe poloviny 90s az do 2015. To bylo pomerne obdobi temna, ktere se ale rychle muze vratit. A bohuzel nejspis vrati. Z mnoha duvodu. Nicmene… nedelam si iluze. V Cesku u volicu zavladl tribalism, i kdyz je tady 20 stran, hnuti a nevim co jeste. Nakonec je z toho jen dobre / zle. :/
28.04.2023 14:41Dan :
Tomas: A proc to tedy nenapises tady? Byl dotaz na to, co na nem nekteri vidi.
Za mne je problem ten, ze uroven politiky je v MSK celkove nizka, az mizerna. Pak ten politik, ktery do ANO vstoupil az 2017 (!) a vyjadruje se jen k tomu, co mu je prijemne a pusobi tak nejak bezne, najednou vypada jako nositel svatozare.
28.04.2023 14:41Mne bavi, jak je chvala na MHD. Ano platba kartou je fajn. Ale tim to konci. Mame nove vozy, ale systemove se MHD nikam neposonula. DLouhodobe dochazi k redukci linek, prodluzovani intervalu.
Nejaka tramvajova trat by byla? Nejaka trolejbusova? Experimenty s vodikem pres napojene firmy lestiti kliky hejtmanstvi neberu. Viz ty dve porizena kola za 400tis cca.
Tomas :
Dan: Dane já psal,je třeba si napsat..pozitiva negativa…opět souhlasím s Bapi:Ono neříkám,že jsem ze všeho odváděny,ale prostě jsme se posunuli…v mnoha směrech..Teď jde o to,že každý to hodnotí jinak..Proto by si měl udělat každý vysvědčení.Co z toho budu mít,že tady něco napíšu a borec mi tady napíše,že v tom ten a ten nehraje roli…myslím zrovna třeba na Skelet,který se podařilo opravit pro firmy…předtím 30let nic a je toho více..
28.04.2023 15:04Dan :
Tomas: Jak si ma napsat pozitiva, kdyz se na ne pta?
28.04.2023 15:34Tomas :
Dan:Tak snad když v tom městě žijí,tak sledují dění v něm,změny…tento koment nechápu…
28.04.2023 15:54Jana :
ELB: Já to vidím naprosto stejně. Ale vysvětlujte to davu… Karolína, ať se nám to líbí nebo nelíbí, jde na vrub Zedníka s Kajnarem (oba velmi kontroverzní osoby). Jatka, ať se nám to líbí nebo nelíbí, jdou na vrub Semeráka (opět velmi kontroverzní, ne příliš inteligentní, ale o to více arogantní a sebevědomá osoba) a v neposlední řadě City Campus, který jde na vrub prof. Latovi a jeho týmu (o silně znečištěných pozemcích darovaných univerzitě městem bych raději nemluvila). A co tam máme dále? Dům umění, byť spadá pod kraj, je definitivně na vedlejší koleji. Přístavba nebude. O celostátním úřadu v Ově není slechu ani dechu. Mezinárodní letiště Leoše Janáčka je v pokračující agónii a Městská nemocnice je pouze na vlastní nebezpečí. V NDM je totální rozpad mezilidských vztahů, je to divadlo hostů, fungující na bázi lepšího kulturního domu. A co tam máme dále? Já vidím pouze navyšující se mandatorní výdaje. Takže asi tak.
28.04.2023 16:31Dan :
Tomas: Tak pokud ve meste zijes, tak umis napsat / muzes napsat ta pozitiva.
28.04.2023 17:50Jsou lide, co v Ostrave neziji, treba ani v MSK a proste je to zajima.
Tomas :
Dan: Bohuzel po druhé se mi to dnes před odesláním ztratilo,takže zkus fajnova.cz…tam jsou stavební projekty které byly nebo budou realizovány…není to však jen o nich.
28.04.2023 18:29