V Ostrava-Mariánských Horách by měl vzniknout přístav.
Zavedení lodní dopravy po řece Odře je zase o něco blíže. Na polské straně už se chystají konkrétní technická opatření a také trasa umělého kanálu, kterým se lodě při cestě do Ostravy vyhnou chráněným meandrům u Bohumína.
Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Jedna z těch variant je přístav na území Ostravy v Mariánských Horách. Studie však obsahuje i variantu prodloužení vodní cesty až na letiště v Mošnově.”
Na téma vodní plavby se před několika dny konalo další jednání zástupců Polska a Česka. V současné době jde o vymezení trasy po řece Odře právě v úseku česko-polské hranice.
Umělý kanál pro lodní dopravu by měl vést podél chráněných meandrů po levém břehu řeky Odry na polském území.
Na trase se shodují jak město Bohumín, tak polská obec Křižanovice, a to i s ohledem na protipovodňovou ochranu a další rozvoj území.Jan Sechter, náměstek ministra dopravy: “Myslím, že jsme velmi pokročili v projednávání toho budoucího přeshraničního vodního díla, které propojí Odru od Koźle až do Ostravy, a to tak, aby nám pro ostravsko-katovickou aglomeraci vznikla alternativa používat vodní cestu.”
Lip :
Bydlel jsme v Privoze a leta jsem tam chodil vencit psa a divat se na stavbu zmrsene dalnice. Za me dobry napad!
aggu :
Ostrava potřebuje zvednout vodu v řekách a nové jezy. Za Ostravou-Svinov už to smysl nemá, napáchaly by se velké škody, přírodní, škody na vodě povrchové i podzemní.
Bylo by to naprosto unikátní mít vedle runwaye i vodní kanál, ale myslím, že průchod kanálu přes Poodří nemůže projít.
Naopak pro Bohumín to bude živá voda. Doslova. Meandry Odry u polské hranice nejsou žádný přírodní zázrak a div světa, jak tvrdí zelení a mohou být obejity.
Takže z celého DOV zrealizovat splavnění Odry Koźle-Ostrava, možná analogický kousek na jihu v Moravě a na zbytek zapomenout.
Úplně stejně je splavněná Vltava, ŘVC zde investuje miliardy neustále a nikdo se „kupodivu“ nepohoršuje. Třeba nad tím, jak je Vltava okolo Prahy využívána (chlastací hausboty…).
Momentálně probíhá v médiích a twitteru hysterie, kde 99% brnopražáků plete od gauče páté přes deváté a kde se bojuje proti DOV. I když o DOV vůbec nejde a je jisté, že nikdy nebude realizován, ani se nezačne projektovat. A taky jde samozřejmě o to, že by těch 15 miliard velice rádi z tohoto regionu odklonili do těch správných měst.
aggu :
furt si pletu DOV a DOL ;)
06.10.2020 12:21davidb :
Celý DOL je blbost na entou.
Ale protažení k Bohumínu by, podle mě, dávalo smysl.
Jak pro komerční účely, tak i pro rekraci.
Já osobně bych to ukončil někde tady- https://mapy.cz/s/mofamevezo
U dálnice i železnice.
adamous :
aggu: Je to presne tak, jak to pises, hlavne, ze se nikdo nepohorsuje treba nad novym hlavakem v Brne … I kdyby ten kanal nakonec neprobehl, tak je velice dulezite, aby se tech 15mld. tady investovalo treba do jine infrastruktury.
adamous :
davidb: Mne to dava smysl prave protahnout az do Mosnova, dal az k Dunaji si myslim, ze to je financne nerealne.
06.10.2020 14:24O. :
A co by se jako po tom kanalu melo prepravovat? Co tak specialniho, ze by to neslo po zeleznici? Kolik toho bude? To ze jinde vyhazuji penize za nesmyslne projekty, neznamena, ze u nas musime taky. A pokud jde o tu prirodu, bezte se na ty meandry aspon podivat, je to unikatni kus prirody a ten by vzal za sve. Taky se podivejte, kolik vody vetsinu roku v Odre ve Svinove tece, je to potucek. Udelat ve Svinove pristav, je megalomansky nesmysl, ktery ani nema zadne logicke nebo ekonomicke opodstatneni.
aggu :
O.: Nerad odpovídám na příspěvky „tohoto“ typu, ale tak postupně, pro zábavu:
Cokoliv vhodného. Cokoliv vhodného, kde ještě méně záleží na čase než u dráhy a je tlak na cenu. Nebo turistika. Bude toho tolik, kolik toho bude, jakou asi nyní můžete dostat odpověď? Smysl nebo nesmysl projektu Vy hodnotit jednak nemusíte, jednak nemůžete. Meandry znám detailně i do hloubky. Unikátní nejsou. Kus přírody je cokoliv a kdekoliv. Odra není potůček. Po realizaci projektu, přirozeně jen v úseku který neohrozí Poodří, už vůbec. Ve Svinově nikdo přístav neplánuje. Logické ani jiné souvislosti nekomentujte, protože o projektu DOL nevíte zhola nic.
Jednu jedinou větu nemáte k věci. Jen poblázněný hejt a smyšlenky. Ale můžete si gratulovat, máte stejný názor jako hulákající stádo na twitteru.
aggu :
adamous: Do Mošnova to neprotáhnete přes CHKO. Máme nějaké zákony a druhak nejsme Čína.
06.10.2020 15:00Mariánky jsou dobré místo. Na břehu je brownfield, dálnice za rohem, takže win-win.
davidb :
adamous:
06.10.2020 15:03Finančně to asi nereálně je.
Ale pokud si to Poláci dotáhnou až k Ratiboři, tak už je to jen kousek.
Rozhodně bych nešel dál než do Ostravy.
Vašátko :
Ja si myslím to samé co většina zde. Nemá to smysl protahovat za Mariánky. Ale bojim se, že tomu tak bude (povede to do Mošnova a může to zvednout prestiž cargo-letiště).
Jinak CHKO se to moc asi nedotkne. S Odrou (alespoň podle blokace v našem územním plánu to moc mít společného nebude). Tady u Mošnova to má vést například mezi Petřvaldem a Petřvaldíkem (dostatečně daleko od CHKO; samozřejmě to neznamená že to nebude mít dopad na poodří, ale asi tam budou jiné zákony než přímo v CHKO).
06.10.2020 15:28Daniel :
Cely “Zemanuv” projekt Dunaj-Labe-Odra je jeden velky prodelecny nesmysl, na kterem vydela jen hrstka podnikatelu. Stat prodela miliardy.
aggu :
Daniel: Další takový.
Mark :
aggu: A co takhle tady napsat nějaké konkrétní argumenty, než jen plácání, že o tom nikdo nic neví? Třeba nějaké dokumenty či studie z podobných projektů, kde by bylo konkrétní porovnání, které typy nákladů by byly výhodnější přepravovat po vodě, než po železnici nebo jaký dopad bude mít taková stavba na životní prostředí. Zatím jsem nic takového neviděl.
Splavnění Odry dál, než do Ostravy, nedává snad žádný smysl. A vlastně to i sám tvrdíte, proto nechápu, proč se tu musíte navážet do všech, kteří tady jsou proti celému DOL kanálu.
Než tady tlačit nesmyslný kanál, který by se stejně nestál dříve, než třeba za 50 let, by to chtělo ty peníze nasypat do železnice. Například do zajištění toho, že se opravdu podle plánu postaví VRT přes Moravskou bránu do roku 2030 a navíc k tomu se přidaly další dvě koleje na starém koridoru, díky čemu by byla dostatečná kapacita pro náklady i během špiček osobní dopravy.
Michal :
Aggu – odborník na naprosto všechno.
aggu :
Vašátko: Já bych se toho nebál. Mošnov je imho neřešitelný. Roky se v CZ soudíte v případě, kdy projektovaná trasa silnice prochází místem kde se vyskytuje brouk (třeba páchník, ten je mimochodem i u Bohumína ;)
06.10.2020 17:24A teď řešte průchod celým CHKO Poodří…
Trasa DOL do CHKO Poodří opravdu zasahuje, za Výškovicemi až ke Staré Vsi. A pak jde po jejím okraji, až k Albrechtičkám, které jsou přímo u runwaye. CHKO je závislé na alespoň na zachování současného status quo ohledně režimu podzemní vody a povrchového odtoku. Tady si opravdu nedovedu představit, pro tak plošně velký zásah, obhajobu kanálu, a to ani kdyby nám ho postavili za korunu číňani.
Samotné PP Meandry Odry jsou velmi malé území. Nejmenší co požívá zákonné ochrany. Zároveň je to ale velmi živé místo, kde zasahuje příroda, ale i člověk. Příroda povodněmi, některé úplně mění tok Odry. Člověk zase zoral část břehů, lužní lesy nejsou původní. Na řadě míst jsme vjeli jak burani, jsou tam třeba zaražené štětovnice (onen slavný přístav). A jak asi vznikly Kališoky? No těžbou štěrku. Kanál by šel přes ně a kolem ČOV v Kopytově.
Změnu oproti současnému stavu by přinesl kanál zejména v tom, že meandry by byly zachovány, ale už by se (imho) radikálně neměnily. K čemuž vždy u silných povodní, tak dvakrát za 100 let, dochází. A taky by mě zajímalo zaplavování té louky.
Podstatné je, aby celou problematiku řešili ne fanatici, ale ti, kterých se to týká. Tedy krajský úřad. On vyhlásil PP u Bohumína. A pak Bohumín. Dál od Bohumína je Odra regulovaná, tam se není o čem bavit.
Skončil bych na Odře u vybudování 2 jezů – Přívoz a Svinov. A na hranici plavební komory.
CHKO Poodří bych nechal spát. Stejně jako zbytek DOL.
Crazym :
Taky považuji kanál DOL za nesmysl. Ovšem v tom řešení protáhnout splavnost Odry až do Ostravy do míst pod chemičkou kde je napojení na vlaky, dálnici ve třetím největším městě republiky smysl spatřuji. Jen to mělo být o pár desetiletí dříve :-( Teď asi tuším, že se toho nedožiji :-)
cervik :
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/73155/F6-BP-2017-Homolka-Pavel-priloha-P3%20model%20pro%20tisk.pdf?sequence=-1&isAllowed=y Porovnani cen zeleznicni a namorni dopravy. Za me musim rict, ze to je nase povinnost zplavnit Odru do Ostravy… jinak zase budeme nadavat, jak s Mosnovskym letistem, ze jsme zaspali dobu a kde jsou nyni Katowice apod..
O. :
aggu: Poslys ty rozumbrado, ja jsem napsal argumenty a klidne ti odpovim dalsimi argumenty. Takze:
1. „Cokoliv vhodného“ Co vhodneho? Budeme z Ostravy vyvazet miliony tun uhli? Nebo privazet miliony tun zelezne rudy? Sis asi nevsiml, ze doba se trosku zmenila. Nebo snad miliony tun obili? Tady? Nebo co KONKRETNIHO mas na mysli?
2. „turistika“ – jakoze znicime neco takoveho: https://www.google.com/search?q=meandry+odry&safe=off&sxsrf=ALeKk03eCK49RIcM1jz6dLMxpGYLHhYvaA:1602012518307&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiW_dDY2aDsAhUwxYUKHQl2CzQQ_AUoAXoECA0QAw&biw=1573&bih=896
a
https://www.google.com/search?q=chko+poodri&tbm=isch&ved=2ahUKEwjA-_LZ2aDsAhVIKewKHc8IBlsQ2-cCegQIABAA&oq=chko+poodri&gs_lcp=CgNpbWcQAzICCAA6BQgAELEDOgcIIxDqAhAnOgQIIxAnOgYIABAIEB46BAgAEB46BAgAEBhQyOoWWMT_FmDsgRdoAXAAeACAAcYBiAGiDJIBBDAuMTKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ7ABCsABAQ&sclient=img&ei=aMV8X8CnOsjSsAfPkZjYBQ&bih=896&biw=1573&safe=off
a turisti k nam budou jezdit na vybetonovane koryto o kousek vedle?
Realizaci tohoto nesmyslu by se akorat znicil ekosystem Odry, mozna i Opavy a Ostravice. Ty desitky miliard zaplatime my vsichni, napakuje se na tom betonarska loby. Plus par spratelenych podnikatelu, kteri tam budou provozovat ten turisticky bysnys a z dotaci jim to budeme doplacet vsichni, protoze to je taky nesmysl.
Jsem v klidu, proptoze takova blbost se nikdy realizovat nebude a s koncem Zemana v uradu skonci i toto. Bohuzel skoda promrhanych penez a casu, co se ma investovat do rychlejsi realizace VRT a zkapacitneni nakladni vlakove dopravy, jak uz tady nekdo psal.
Mark :
cervik: Zajímavá práce, ale paradoxně dokazuje, že jakékoliv splavnění nedává ekonomicky smysl. Pochybuju, že by se jakékoliv zboží vozilo/mělo vozit vlakem až z Číny. Drtivá většina toho stejně dojede na lodi do nějakého evropského přístavu (např. Hamburk), kde se přeloží na vlak a posledních pár stovek kilometrů k nám se dopraví vlakem nebo kamiony. Tohle i z té práce dává ekonomicky největší smysl, loď je levnější až od nějakých 1800 km vzdálenosti. A zároveň v Ostravě a okolí by nikdy nebyla taková poptávka, aby do ní plula zaoceánská kontejnerová loď přímo z Číny, stejně by se muselo zboží někde překládat a pak by plavba po Odře nedávala ekonomicky smysl.
06.10.2020 21:56aggu :
O.: Obávám se, že kromě DOL nevíte nic ani o významu slova argument.
06.10.2020 22:401.
„My z Ostravy“ neexistuje. Nechápete jak funguje jakýkoli terminál? To není o Ostravě.
Ano, přeprava podobných sypkých komodit bude jednou z mnoha možností využití. Logistika, doprava osobní, doprava hromadná, nakládání s vodou v krajině, protipovodňová opatření, turistika, zaměstnanost… Mohli bychom doplňkovými projekty napravit zmršený projekt revitalizace říčky Ostravice v centru. Širší Ostravice by úplně změnila jeho paradigma.
Mít u sebe takový hub je asi stejná výhoda jako mít či nemít letiště, mít či nemít dálnici, mít či nemít nádraží. Jednu podobnou strategickou chybu už ostravští politici udělali. Ti polští ne. Zopakujeme si to?
2.
No je vidět, že meandry opravdu znáte jen s fotek na internetu.
Turisty s meandry spojujete proč? Meandry nejsou turistická destinace a je to pro místní obyvatele jenom dobře.
Kanál nebude mít vybetonované koryto. Vymýšlíte si.
Nepište prosím nic o ničení ekosystémů, protože o nich nic nevíte.
Desítky miliard korun jste si opět vymyslel. Je to 15 miliard, na polské straně dvojnásobek. Je předpoklad vysoké spoluúčasti EU, takže ve výsledku můžeme „za pár miliard“ získat vysokou hodnotu v infrastruktuře.
O betonu už jsme se bavili. Jestli máte na beton fobii, tak vás upozorňuji, že se objeví na souvisejících objektech – komoře u polské hranice nebo obou plánovaných jezech.
Loby se píše s dvěma b.
Spřátelení podnikatelé. LOL. Ti dva už mohou za hodně průšvihů ;)
Obávám se, že konec Zemana na tento projekt vliv mít nebude. Protože mnohem větší vliv bude mít rozhodování našich a polských politiků. Můžeme budovat nebo sedět za pecí. Budovat pak budou jiní a my se budeme dívat přes plot.
VRT je úplně jiný segment infrastruktury, nevím proč ho zmiňujete v tématu lodní dopravy. Nákladní doprava se zkapacitní právě vybudováním VRT.
Crazym :
Ale, že nastoupili do šiků celkem rychle :-) https://1url.cz/HzCZf
07.10.2020 09:58rom :
Je neuvěřitelné, jak tento záměr aktivoval antizemanovské a antibabišovské síly. Zejména pražské politiky. O projektu nic neví, jediná argumentace je zeman. Zcela ingnorují, že se jedná o dílčí část. Jsme v EU, Poláci zřejmě nic podobného neřeší, my se nenapojíme jenom proto – bo Zeman. Samozřejmě do toho budou rýt ekologové a přírodovědci – jako u každé liniové stavby – brouci, ptáci, žáby atd. S tím se musí počítat. Proč pražským politikům třeba nevadí 30 mld. na nové nádraží v Brně a podobné projekty.
07.10.2020 10:07aggu :
Crazym: Lžou už v titulku. To „zamrzí“. Diskuze na nějaké odbornější úrovni, bez nesouvisejících argumentů typu Zeman je svině apod. je jediná možná.
Stejně tak zamrzí dogmatický přístup OSU. Včera jsem se na pro změnu na ihned dočetl, že někdo z PřF OSU varuje všechny před zaštěrkováním dna Ostravice – kvůli vybudování kanálu mezi Ostravou a Bohumínem. Já bloud si dodnes myslel, že ty štěrky v řece jsou pískovce z Beskyd, a Beskydy jsou 35 km jižním směrem na horním toku. Nu, tak jsou asi v Polsku nebo je do toho kanálu někdo v amoku vysype nebo co já vím.
Snad to jen popletl novinář. Jako vždy.
davidb :
O.:
07.10.2020 10:31K bodu 2:
Mrkněte se na Moravu mezi Vnorovy a Rohatcem- několikrát jsem jí sjížděl na kanoi a vedle je Baťův kanál, který kdysi sloužil pro dopravu hnědého uhlí.
Samozřejmě v menším měřítku než by to bylo u Odry.
Ale chci tím říct, že kanál i meandry vedle sebe dokáží v klidu existovat.
alex :
https://historie.batacanal.cz/#karticka
http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/domu/historie
Karel IV., firma Bat’a a další na této myšlence pracovali po staletí.
07.10.2020 10:39Mým snem je na hausbotu z Ostravy doplout třeba do Basileje.
JSjr. :
Ach zase ta klasická vlna nevole, a proti tak zajímavému projektu..
Tady si spousta lidí neuvědomuje, že to je běh na dlouhou trať, v řádu desítek let. Nebude to tak, že někdo (Thanos) luskne prsty a objeví se kanál D-O-L a zmízí z účtu stovky miliard.
Projekt se bude dělat po dílčích částech a během každé části se na něj naváže spousta různých firem z různých odvětví, které si na něj napojí a budou díky němu vytvářet hodnoty, časem vznikne úplně nové, pro ostravsko neznámé odvětví. A tak jako se bude po částech stavět, tak se bude i projekt vyvíjet a upravovat podle aktuálních potřeb.
A prosim Vás, argument „kdyby se radši peníze nasypaly tam a tam“ si už konečně nechte. Staví se to, na co jsou hotové projekty a co prošlo povolovacím procesem. Kdyby teď někdo vytáhl sto miliard z kapsy stejně nemůže dostavět dálniční síť, a proč? Protože prostě brouk pytlík, a naštvaný soused a uřvaní ekologové.
Je potřeba projektovat a tvořit studie proveditelnosti, ať vůbec známe své možnosti a potřeby, a není to jenom na základě laických názoru co je a co není potřeba.
07.10.2020 10:50aggu :
davidb: Zas tak jednoduché a samozřejmé to není ;) Ale měl by to být cíl. Budovat, ale netvořit bariéry.
aggu :
JSjr.: Nebude se dělat po částech. Buď jeden krátký úsek do Ostravy nebo zvítězí konzervativci s NIMBY virem, nebude se dělat nic a peníze se rozpustí politicky vhodnějším projektům.
Meechee :
No, tak jsme se tady pobavili nad představou parníků na Odře (skoro) v centru Ostravy a můžeme se zase vrátit k práci, protože pravděpodobnost realizace projektu takového rozsahu a finanční náročnosti je de facto nulová … v zemi, kde naprojektovat a postavit kilometr dálnice trvá 10 a více let tohle prostě neprojde … navíc – dálnice v havarijním stavu – oprava snad až dokončí obchvat Frýdku a dva roky prací, severní spoj – i po 40 letech jen na papíře, tramvaj v Porubě – 3 roky příprav a zatím nic … a to jsou superlokální projekty … když se tento stát byť jen pokusí o něco přeshraničního, obvykle to dopadne jako dálnice na Vídeň … navíc – a to je osobní rovina – by mě ten „přístav“, jak je namalovaný na vizualizaci, nasral bo by nejspíš zrušil cyklostezku na Landek, po které dost často běhám a jezdím na kole do centra :)
07.10.2020 12:42davidb :
aggu:
To já vím, že to jednoduché není. Navíc bude několikrát větší než Baťův kanál.
Ale výstavba kanálu po Ostravu nebo Bohumín neznamená likvidaci a zničení meandrů u Bohumína.
O. :
Ok, vylezu ze zakopu odpurcu. Jsem ochoten pripustit, ze za jistych okolnosti, pokud Polaci splavni reku az k nasim hranicim, tak by mozna mohlo mit smysl udelat pak kilaku i u nas. Ale…
07.10.2020 20:081. Vidim tady obrovske riziko ekologickych skod. Kdyz zprznime treba Nadrazni ulici lacinou betonovou dlazbou a asfaltem, porad je moznost to za par let spravit. Kdyz znicime ekosystem Odry, tak uz to tak jednoduche nebude.
2. Porad nevim, co takoveho tim kanalem budeme prepravovat. Aggu napsal, ze sypke materialy. Ok, ale jake konkretne? Uhli? Hlinu? Nebo co jineho, co nejde levneji, rychleji a ekologicteji prepravit vlakem?
3. Rad bych videl, kde jinde ve svete v soucasnosti neco podobneho funguje a vydela si na sebe. A tim opravdu nemyslim nejaky Batuv kanal.
Jak rikam, nejsem proti proto, ze to tlaci Zeman, jsem ochoten se nechat presvedcit, ale chci konkretni argumenty, a ne ze se nam to hodi protoze uz tady mame dalnici a letiste. To uz bychom si mohli vybrecet i kosmodrom.
Ale fakt chci slyset pravdive argumenty a ne snusku nesmyslu typu protipovodnova ochrana. Kdo si pamatuje rok 97 v nasem kraji, tak vi, ze to je dalsi blbost.
aggu :
O.: V celém úseku od hranic až ke Svinovu (pravděpodobný konec kanálu) je problematický pouze cca 7 km dlouhý úsek blízkých oderských meandrů, které jsou PP (přírodní památka). Plánuje se je od východu obejít a přes Kališoky se napojit na stávající koryto.
Zbytek Odry je již regulovaným tokem.
Kde je vůle tam je cesta.
My tady na webu nemusíme řešit, kdo přesně kdy, koho, co a kolik bude převážet. Jestli do nás nebo k nám. Důležité je, že bude moci.
A dřív než za 10 let to nebude.
Příklady kanálů po celé západní Evropě.
http://www.tv-adams.wz.cz/vodni_cesty_evropa.html
Protipovodňová ochrana není nesmysl.
Blíže tady: https://www.d-o-l.cz/
Web bohužel slabší.
S200 :
Když pominu jiné aspekty a budu se soustředit čistě na možný objem přeprav. A v tomto bodě nezbývá než být značně skepitcký. Když se podíváme třeba na průplav Rýn-Mohan-Dunaj (ten má ovšem mnohem většín potenciál, protože propojuje skoro celou Evropu), tak po jeho zprovoznění rostl objem přeprav až na rekordních 8,5 mil. tun v roce 2000, od té doby objem s různými výkyvy postupně klesá až na dnešních cca 2,5 mil. tun. To je opravdu hodně málo, protože to třeba můžeme srovnat s železniční dopravou na hranici CZ/PL na Ostravsku, která za rok udělá asi 10 milionů tun.
07.10.2020 23:12Obecně přitom platí, že přepravy hromadných substrátů klesají (typicky uhlí) a budou dál klesat. Nahrazují je ovšem bohatě kontejnery, pro které je však důležitá rychlost přepravy. Proto také přepravy kontejnerů na průplavu Rýn-Mohan-Dunaj klesly téměř k nule. Např. v trimodálním (voda-silnice-železnice) terminálu WienCont na Dunaji před nedávnem se zasypáním části přístavu dobrovolně zbavili možnosti překládky na lodě, protože potřebovali víc prostoru pro překldáku silnice-železnice. Podobně je třeba kontejnerový terminál v přístavu Gliwice (kam i dnes doplout z Baltu lze), ale o přepravě po řece tam vůbec neuvažují.
Abych to shrnul, myšlenka kanálu do Ostravy je hezká, ale její reálná využitelnost pro nákladní dopravu je minimální.
O. :
aggu: Diky za reakci. Ale porad to jsou jen emoce a ne fakta.
Uplne mne dostala ta myslenka, ze nemusime resit kdo, co a kolik bude prevazet. Tim bych mohl debatu ukoncit, protoze tohle socanske mysleni je cesta do pekel. Zaplatte si to soudruzi ze sveho a udelajte si to u sebe na zahrade.
Protipovodnova ochrana, nevim kolik ti je roku, asi toho moc nepamatujes, ale konkretne v Ostrave byla zatopena cast Poruby pod Sesterakem a potom Vodarna a Marianky. Dale pak treba obce kolem reky Opavy. Tomu fakt nejaky betonovy kanal z Ostravy do Bohumiona zabranit nedokaze.
Ten kanal je opravdu nesmysl, zlo, pravdepodobne i tunel. Timto debatu na toto tema koncim, preji pekny den vsem :)
Jakub :
Obnovil bych trest smrti a všechny co toto podporují pověsil.
Ekonomický nesmysl – přeprava zboží se bude blížit nule, neboť dnes trh žádá rychlou přepravu. Náklady na samotný provoz by byly obrovské a bylo by nutné jej dotovat opět z veřejných peněz.
Kanál má vést tunely a mosty. Ano přes Nový Jičín má vést kanál po obřím betonovém mostě a dále tunelem. Tedy žádný přínos pro krajinu ale naopak.
Ekologický nesmysl – nezadrží vodu v krajině a naopak bude vodu z krajiny vysávat. Přečerpáváním dojde k nežádoucímu mísení vod z různých oblastí a úhynu živočichů.
Nemáme dálnice a železnice, to je priorita.
Když to podle Skalického má návratnost 10 let ať to postaví za své. Jinak pověsit.
jlname :
Nevidím důvod, proč by v tom přístavu nemohla kotvit turistická výletní loď. Např. Queen Mary 2 atp.
Double-deckerem a za pomocí lanovky se pak turisté dostanou rychle do ZOO.
A z Prahy VRT do Ostravy za 90 minut.
:)
mario :
Crazym:
Ta poslední, 13. fotka je super, ta je všeříkající :-) . Nejvíce se mi líbí ty myšlenky protáhnout kanál až k Mošnovu, protože je tam letiště. Už vidím jak přistává po několika hodinách letu 747 z číny, aby za několik stejných hodin dovezla loď náklad do Ovy- Mariánských hor a odtud kamionem koncákovi třeba do Hrabové. A nebo opačně, loď cokoli přiveze do Mošnova a odtud to letadlo přepraví … do Brna? Jinde mě snad ani nenapadá … : Jsem Ostravák, ale ty prachy bych vrazil raději k lepšímu splavnění Labe, které má vody 4x více a stejně je věčně na suchu.
08.10.2020 14:59adamous :
mario: No, ja jsem taky Ostravak a ty prachy bych hlavne nejak ucelne investoval v tomto kraji, kdyz uz je sem priklepli …
08.10.2020 15:06Roman :
Až se v Ostravě vybuduje ta nová spalovna, získá kanál velký význam. Remorkéry sem budou moct svážet sajrajt z půlky Evropy. V třídírnách vzniknou nová pracovní místa v překládce a u pásů, v podnikatelských inkubátorech se rozvinou start-upy na využití nespalitelných zbytků a odlučování těžkých kovů, ty přes Mošnov poletí do celého světa. Škoda, že jsem už tak starý a nedožiju se celého toho zázraku :-))))
08.10.2020 17:45thvari :
ono to nakonec neprojde politicky. tlačí to prezident Zeman, který za dva roky nebude prezident a kdoví, jestli se toho vůbec dožije ve stavu, kdy bude něco vnímat. andrej babiš možná vyhraje ještě jedny volby, ale je dost pravděpodobné, že nebude mít takovou převahu a skončí to nějakým prazvláštním patem. a ta příští vláda, která bude logicky nějakým způsobem složená z dnešní opozice, nebude mít chuť v tomto čistě zemanovském projektu pokračovat.
dává mi logiku to, co říká aggu na začátku s těma penězma, které tím, že tento projekt nebude dokončen, vlastně do Ostravy nedotečou. kopal bych vládu do zadku, aby sem tekly logičtější investice, které mají narozdíl od DOLu reálnou šanci realizace. kdepak nám třeba stojí Černá kostka a Bílý stín? kde je nějaká důležitá instituce se sídlem v Ostravě? opakujeme si to tu celkem pravidelně.
08.10.2020 19:12aggu :
thvari:
08.10.2020 22:29DOL netlačí Zeman. Zeman mluví o DOL. Ale ono to je jedno, dnes stejně nikdo nerozlišuje postel a kostel. Nezáleží co říkáš, ale v jakém dresu to říkáš. Co už.
Ještě jednou. DOL. Není. Zemanův. Projekt.
Projekt řídí a podporuje Ministerstvo dopravy a jeho organizační složka ŘVC ČR (Ředitelství vodních cest). Tuze zajímavá organizace….
Žádný Zeman. Jde o jednu jedinou věc a to jsou – peníze. Peníze z fondů EU na evropské vodní cesty. Bez nich nikdo nikdy vodní cesty v CZ budovat nebude. Jako na mnoho jiných věcí, nemáme na to.
Je možnost Odru splavnit alespoň v krátkém úseku (teda byla, aktuální stav už neznám). Poláci to chtějí taky. EU se vodními cestami zabývá a podporuje je.
Měli bychom se minimálně zamyslet. Výsledek debaty? Nezačala. Hysterie. Zeman. Zeman. Svině. Zeman. Hlupáci. Svině. Bureš. Zeman. Kreténi.
Na sociálních sítích už se vyjádřili úplně všichni v Praze (bohatě dotované povodí Vltavy) a Brně (ti jsou úplně mimo), pak všichni co nenávidí Zemana, 81% přírodovědců, 94% novinářů, 99% uživatelů Twitteru a 37% fotbalistů.
Kupodivu není slyšet nikdo povolaný. Vodohospodáři, lidi z Povodí,… Ti výše zmínění ani nic slyšet nepotřebují, protože všechno vědí předem. Po pravdě, kdo by se takových „debat“ chtěl účastnit…
Budoucnost projektu nikdo nezná. Je a bude to, konec konců, vládní rozhodnutí.
A mimochodem, těmi 15mld nelze šoupat jak se vládě zamane. Vláda, pokud se rozhodne, bude čekat na plnotučnou účelovou dotaci, bez ní nebude nic. Žádné „náhradní dotace“ do MSK, kultury apod. Tak to nefunguje. Bude se dále investovat do Vltavy, Labe (které končí u Děčína) a něco málo v kraji kde peníze nesmrdí. Tedy JMK a dolní tok Moravy.
Co už. Poláci si v klidu i bez nás za evropské peníze přebudují ten nový poldr na jezero, postupně zvýší kategorii oderské vodní cesty kde se dá a budou mít hotovo. I když i oni mají na trase pár problémů, ve Wroclawi.
Nám zůstane stávající úzký kanál Odry do Bohumína a kolem Bohumína klid, louka, komáři a romantika. Stačí řvát z gauče. To se i Bureš lekne.
Pavel :
thvari: Asi to bude velmi jednoduché: Andrej bude příští rok opět potřebovat vládnout bez důvěry parlamentu, takže si opatřuje předplatné u Miloše. A v našich poměrech mu bude stačit, když stavbu průplavu dvakrát slíbí, aby dostal svoje. Myslím, že rychlobruslařskou dráhu pro Sáblíkovou už slíbil víckrát.
08.10.2020 23:01jlname :
Ještě – a to bych skoro zapomněl – návštěvníci parníků a vlaků se dopraví 80km rychlostí šaliny na zastávku Černé Kostky, kde můžou večer vybít energii v ještě krásnější Tieto Koncert halu Ostrava (ile Radegast, Ostravar..) A kdyby někdo po Stodolním tahu pochyboval, tak se ráno probudí v 60 patře Ostrava Tower. :)
09.10.2020 00:30Nevažnĕ: :
Přípravy už v podstatě začaly, na opravené Cihelni ulici stojí voda všude, ted jen si zvyknout 😉.
09.10.2020 06:28Martin :
aggu: Žádnou hysterii nevidím, pouze odpor odpovídající utopickému megalomanství a plýtvání penězi, které projekt DOL představuje. Divím se, že projekt může pořád běžet a stále se do něj sypou desítky milionů korun i přes fakt, že celá česká přírodovědná obec (tedy ODBORNÍCI) je proti. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3201776-zasadne-a-nenavratne-se-poskodi-zivotni-prostredi-pisi-cesti-vedci-kvuli-kanalu-dunaj
11.10.2020 23:19aggu :
Martin: Hned v první větě najedete na subjektivní představu. Pak ji zázračně přisoudíte obecnou platnost a nakonec se podivíte „jak to, že o té objektivní pravdě ještě někdo pochybuje“.
12.10.2020 05:20Ukázkový příklad dnešní úrovně komunikace ;)
A ohledně odporu „celé české přírodovědné obce“ – za prvé není celá. To je jen zdání, které se snažíte vyvolat. Přírodovědci jsou jen jedním z X odborných profesí, kterých se projekt bude týkat. A rozhodně nejsou ti nejdůležitější. Ale uznávám, určitě jsou nejhlasitější.
Podstatný je projekt, ten řeší inženýři. A pak nastoupí ekologové, projekt musí projít EIA. A pak Ministerstvo dopravy.
Dále, s odborníky je většinou potíž v tom, že nemají „holistický přístup“. Vše posuzují jen ze svého úzce odborného pohledu. DOL, covid, čteme to pořád…
A v neposlední řadě, nemám moc rád lhaní pro větší dobro. Nejedná se o projekt DOL celém původním rozsahu, který se neustále podsouvá. Ten se nikdy realizovat nebude.
Jedná se o splavnění 20 km řeky, v rovině, která je už z 15 km regulována. No to je opravdu čiré megalomanství ;)
Crazym :
Proč do toho furt někdo plete kanál Dunaj/Odra/Labe? Tohle je prodloužení splavnosti Odry do Ostravy. Neznám situaci ale pochopil jsem dobře, že až do Koźle kde mají přístav https://mapy.cz/s/razefurela je Odra splavná od moře? A oni to mají protáhlé umělým kanálem https://mapy.cz/s/mozukanefo až do Gliwic do Hornoslezské uhelné pánve? Nikdy jsem se o to nezajímal ale vidím, že Poláci jsou v tom strategickém uvažovaní a realizacích daleko před námi. To protáhnutí splavnosti Odry tu mělo dávno být v době největšího rozkvětu těžby černého uhlí a ne teď. Teď po útlumu se to mohlo navíc zaměřit na rekreační využití a všichni by byli spokojení :-)
12.10.2020 09:47Nechápu tedy když ani Poláci nemají problém a akceptují trasu kolem jejich chráněného území proč se do toho ty zelené mozky serou a nezaměří se jen na znemožnění pokračování za Ostravou nahoru. Vždyť ta řeka je v celé délce od hranic dávno narovnaná a regulovaná a v minulosti se na ní napáchaly větší zvěrstva. Přitom od soutoku s Ostravicí do míst kde by mohl být ten přístav a bylo by nutné zvýšit hladinu jinak tam neproplují ani necky je to cca jen 4 km. Netuším kde by asi měl být vybudován nějaký stupeň pro zvýšení hladiny ale tuším, že na našem území to nebude.
aggu :
Crazym: Původní projekt? 3 plavební komory – Svinov (u svinovských mostů), Přívoz (u bývalého dolu Odra), Bohumín (na hranici).
12.10.2020 10:53rom :
Opakovaně tvrdím, že celý ten cirkus kolem je neuvěřitelná demagogie a překrucování. Výsledkem bude, že nebude nic, jen z důvodu, bo Zeman. Je to tak. Pražské politiky zajímá jen, aby se mohli vymezit. Před nějakou dobou měli plnou hubu Karviné, o které někteří ani nevěděli, kde leží a že tam žijí i nějací gramotní lidé.
Ekologové budou řvát pořád. Je to liniová stavba, má logiku – proč nevystoupí europoslanci a nezablokují jakékoliv dotace Polákům, když jsou škody takové fatální? Jsme přece EU, ne?
Pokud to zůstane v této fázi, tak za to ČR zaplatí jen zlomek, bude práce pro lidi na mnoho let, mohou se přidat v kopání i ti, jejichž podnikání a kvalifikace přestává být aktuální a musí se hold rekvalifikovat, ne?
Že se kopou tunely pro železnici někde od Prahy nebo se bude stavět dopravní spojení s letištěm v Praze a brutální částky, to je jiná věc?
12.10.2020 14:03Adam :
Crazym: Poláci jsou v tom strategickém uvažování strašně daleko… protože veškerá vodní díla na Odře až do Kozlí včetně Hlivického kanálu samozřejmě postavili Němci. Hlivický kanál je z 30. let 20. století. Tohle je ohraná písnička celého západního Polska. Ne, že by to nějak měnilo argument o tom, že někdo přemýšlel strategicky, ale základní znalost dějěpisu a zeměpisu pomáhá pochopit, kde a proč se věci berou a dějí. Poláci v tom jsou „nevinně“.
Crazym :
Adam: Bylo mi to podezřelé jak znám Poláky :DD Díky za info, člověk tak nějak zapomíná kde byly původní hranice říše i když je mám třináct kilometrů od baráku :-)
13.10.2020 09:05MM :
rom: Tak jsme si pobrečeli na politiky v Praze… Řekl vám někdo, že do poslanecké sněmovny hlasuje celá republika? Náš kraj má čtvrtý nejvyšší počet mandátů! Přestaňme neustále hledat chyby a nepřítele jinde. Bohužel si za spoustu věcí můžeme sami. Třeba tím, jaké lidi za náš kraj do sněmovny posíláme…
aggu :
MM: Tady nikdo o nepříteli z Prahy, kromě roma, nepsal. Sami si -to- do hnízda. A ne poprvé.
13.10.2020 17:06Spíše naopak, projekt podporuje „pražské“ Ministerstvo dopravy, odsud je zatím odezva „vlažná“. Někteří, jako KDU v kraji jsou dokonce proti. Možná vyrábí názory podle vox populi na twitteru. Odmítat něco co jsem ani neviděl…
Asi hnutí Make Ostrava 18th century village again.
Yann :
Kanál Odra vypadá z Bohumína jinak. Město nechce přijít o svou nejkrásnější část
14.10.2020 13:50https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy-z-ceska/kanal-odra-vypada-z-bohumina-jinak-20201013.html
aggu :
Yann: A nepřijde.
14.10.2020 16:12MareK :
Přesně tak, pokud se to bude stavět, bude zvolena západní varianta (podél levého břehu), která by vedla přes pole na polském území. Což znamená, že by se to meandrů nedotklo. Jediný dopad na meandry bude snížení průtoku vody, což je sice zásadní, avšak je třeba si uvědomit, že meandry jsou přetvářeny/oživovány hlavně během zvýšených průtoků, kdy voda má sílu a ne za normálního/klidného stavu řeky.
15.10.2020 13:31Martin :
Další věcné argumenty si můžete poslechnout tady: https://plus.rozhlas.cz/potrebuje-cesko-kanal-dunaj-odra-labe-8341674?fbclid=IwAR0_ND-OB3lO7I8UMvjy8V_J_t_DILhJkgN1KbenOHPszfEGeWQtIgo158w
18.10.2020 15:44aggu :
Martin: Asi bych neřekl věcné, ale spíš jednostranné. Nehledě na to, že Arnika, a Karlík zvláště, jsou asi ti poslední co by se k projektu měli, v tuto chvíli, vyjadřovat.
18.10.2020 19:26Hned v prvním „argumentu“ fabuluje jak Andersen. Nejdřív povinné strašení suchem, pak informace o střeše Evropy, což je teda překvapivá informace (pro ty co nedokončili základku) a hned na to výrok, že „kanál vezme krajině vodu“.
Druhý „argument“ – peníze z tohoto projektu potřebujeme na NĚCO JINÉHO.
Pak jsem to vypnul.
Martin [msstavby.cz] :
Autory studie obhajující „Zemanův“ kanál policie podezřívá z manipulace zakázek
Kanál v souvislostech https://zpravy.aktualne.cz/domaci/firmy-ktere-vypracovaly-klicovou-studii-obhajujici-zemanuv-k/r~8d094c820d6e11ebb0f60cc47ab5f122/
23.10.2020 08:26Martin [msstavby.cz] :
Ostrava nechce Zemanův kanál.
„Jedna potěšující událost – ostravští zastupitelé v úterý jednohlasně (!) odmítli stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Žádají ukončení příprav výstavby megalomanského vododíla. Premiéru Babišovi (ANO) odešlou dopis se svým stanoviskem. V Ostravě vládne koalice ANO, Piráti, ODS a lidovci. Primátor Tomáš Macura (ANO) řekl: „Jedná se o projekt nadbytečný, zastaralý, který svým pojetím patří do 19. století, nikoliv do 21. století.“ Kanál by vytvořil další bariéru ve městě a stal by se obrovskou zátěží pro životní prostředí. Takže ANO nesouhlasí s ANO. Nebo spíš ANO Ostrava (plus další strany) nesouhlasí s předpotopním projektem prezidenta Zemana.“
„Senátor za Nový Jičín Petr Orel (Strana zelených), ornitolog a ekolog, na konci října napsal dopis ministru Karlu Havlíčkovi, kde říká mimo jiné toto: „Je mimořádně zvláštní, že se během jednoho roku vytratila negativní stanoviska ministerstva životního prostředí, mimochodem velmi precizně odborně vypracovaná, ale také negativní stanovisko ministerstva financí.“ Drsné.“
https://nazory.aktualne.cz/komentare/ostrava-nechce-zemanuv-kanal-sumavska-divocina-se-leci-sama/r~a697690024ce11eb842f0cc47ab5f122/
13.11.2020 10:20Rýša :
Martin [msstavby.cz]: Souhlasím S primátorem (ANO), i když ministři za ANO mi doslova pijou krev.
13.11.2020 11:34MareK :
Martin [msstavby.cz]: a nesouhlas je striktní, takže i s vybudováním přístavu v Mariánkách a tím napojení Ovy na vodní cestu? Pokud ano, pak ostravské ANO není o nic lepší než celostátní, že-ano =)
13.11.2020 11:52Martin [msstavby.cz] :
MareK: ?
13.11.2020 14:57MareK :
Martin [msstavby.cz]: copak Martine, co jsi nepochopil nad mou otázkou?
13.11.2020 16:48aggu :
Je to jen prohlášení zastupitelstva. Nic víc, nic míň.
Podle mně je to další obrovská chyba, kterou Ostrava dělá (stále ještě vid nedokonavý). První bylo letiště. Tenkrát taky byli všichni chytří…
Kdo neinvestuje do své infrastruktury (navíc zde z větší části za cizí peníze) je blázen, který se sám střílí do nohy.
Navíc, základní poučka je, že neinvestujeme do infrastruktury, kterou potřebujeme dnes, ale do té, kterou budeme využívat zítra. A bavíme se o horizontu let +/- 2040…
Už jen tím, že vodním dílem alespoň zčásti zadržíme rychle odtékající vodu a vytvoříme větší vodní plochy (co třeba mikroklima v centru, nic?) bychom se měli nad tím vším lépe zamyslet. Jako nad dalšími tisíci „detaily“, s projektem spojenými. Ale koho to dnes zajímá, že… Sice nevíme pořádně nic, EIA není hotová a vypořádaná, ale už v éteru jedou hejty dětské úrovně – Zeman, Babiš, Zeman, poškozená příroda (lež), zloději, zničené meandry (lež), Zeman, broučci, Zeman….
To co se kolem této stavby v médiích děje je směšné. Řvaní lidí, kteří jsou s projektem spojeni buď vůbec nebo okrajově – vesměs ekologové. Ticho na straně druhé. Logicky – předkladatel je pražský úřad.
Já si z toho odnáším to, že ostravští zastupitelé jsou populisté a řídí se nejuřvanějším názorem.
A to nezmiňuji to, že drtivá část názorů a článků v mediích co jsem o projektu četl, obsahovalo buď zjevné lži nebo zjevné manipulace nebo obojí.
Sama Šebestová mluví o „poškození cenných přírodních území v Poodří“. Asi ji nikdo neřekl, že přes Poodří kanál nepovede. Úpravy skončí jezem ve Svinově, dále je projekt nesmyslný a nerealizovatelný. Dále mluví o „nepříznivých dopadech na hladinu kvalitu spodní vody“. Za prvé používá nesprávné pojmy – spodní voda neexistuje. Za druhé, někdo ji asi nakukal, že kanál bude hluboké zabetonované koryto (ano, i to leckde čtu). Je to ale jen další lež. Koryto má být po úpravě dna propustné, otevřené, a není důvod se domnívat, že najednou přestane fungovat zákonitost spojených nádob v údolní nivě – hladinu podzemní vody stavba neovlivní.
Macura mluví o tom, že pro město kanál nemá význam. A co třeba brownfield v Mariánkách, který se může vyčistit a přebudovat na přístav, parkovou úpravu, logistickou plochu… To je „nic“? Synergie s nákladovým nádražím a dálnicí je nic? Tím samým se přece argumentuje pro úžasnou „multimodální“ logistickou zónu v Mošnově. Ano, pozemky v Mariánkách vesměs nepatří městu (asi proto, že ano ;) Ale máme jiné plány co s tou obrovskou plochou dělat? Bavíme se o ploše skoro 4 km2, to jsou skoro 2% plochy celé Ostravy! Splavnění řeky přinese impuls a z mapy Ostravy může zmizet další velký kus šedohnědé barvy… Nic? Žádný význam?
Pak mluví o „vytvoření další bariéry ve městě“. No já jsem si až doteď myslel, že ta Odra už tam teče…
Co třeba možnost udělat z Ostravice v centru řeku, kterou budou moci lidé využívat i lépe, než pro házení rohlíků kachnám (protože nic jiného se do té mělké říčky nevleze). Rozvoj vodní turistiky – nic?
I ten poměr článků pro a proti svědčí o soustředěné dělostřelecké palbě proti projektu. Kým? Otázky, samé otázky.
Já se s nerealizací projektu smířím docela lehce, protože se lodního provozu na kanále nedožiju, ale je to velká škoda pro město. Ostrava a okolí přijde o velké státní a evropské investice, zejména do svých periferních a zubožených částí, včetně těch brownfieldů (Mariánky). Jinde se těch peněz rádi a ochotně ujmou. Nejsou takoví hlupáci jako my.
13.11.2020 19:43Jana :
aggu: To je ten Vás „oblíbenec“ Macura. Stejným způsobem řeší Slunečnici, NDM apod. Ale máme Farskou zahradu a nově budovaný campus OU (Zuzanka ani ty dvě fakultní budovy, které za DAD vznikají neumí správně pojmenovat – prozatím na OU žádná fakulta sportu apod. neexistuje). Já jen doufám, že už konečně chápete, že Macura je malý člověk nejen vzrůstem!!!
aggu :
Jana: Tak jste si plivla na 2 lidi. Lepší?
14.11.2020 14:12Jana :
aggu: Plivla? Co to je za ostravský výraz? Vy jste nedávno tvrdil, jak je Macura dobrý primátor. A Zuzanka? Už i vrabci na střeše ví, co je ona zač, jak se chová, co dělá, a v případě OU se se neustále chlubí cizím peřím.
adamous :
aggu: Ostrava uz dlouhodobe bohuzel nikde nesmeruje, maximalne tak, ze bude obklopena sklady s levnou pracovni silou ze vsech stran a tohle to jen dale potvrzuje. No nic, tak ty penize schrabnou zase nakonec asi jinde.
14.11.2020 15:44aggu :
adamous: Praha je obklopena sklady s levnou pracovní silou. Oh, wait…
14.11.2020 16:34adamous :
aggu: No, tak ja proti skladum nic nemam, jenze tady se snad ze soukrome sfery nestavi nic jineho, zbytek jsou zatim jen nejake nerealizovane maluvky na papirech. Minimalne se mohla pro ty penize mohla najit alespon nejaka jina alternativa, treba ta investice do Ostravice, jak jste psal.
14.11.2020 17:04aggu :
adamous: Už se to probíhalo x-krát, točit se v kruhu se mi moc nechce ;) Když trh s realitami v Ostravě v minulosti negeneroval zisky jaké si investoři představovali, a trh je dosti tažen spekulativní výstavbou, tak je každému jasné, že soukromá sféra bude investovat tam, kde z vložených peněz získáš víc a máš větší jistotu. Jakmile se v Ostravě zvýší ceny, a to už se děje, tak se zvýší i zájem investorů. V bytech, nebytech, logistice. Velké logistické projekty už jedou. Byty se rozjíždí, trh se zvedá dvouciferně. Dnes rekonstruovaný byt na trochu slušném místě 2-2.5M. To nebývalo. Abychom se srovnali se zbytkem ČR kromě Prahy musíme jít ještě o 50%
14.11.2020 17:39nahoru. Nebyty/kancly tam to bude zajímavé obecně.
btw, ty dotace jsou účelově vázané, žádná „ostravská alternativa“ neexistuje.
„Malůvky na papírech“? Vždy se tak pejorativně vyjadřuješ o práci a projektech jiných?
Jana :
aggu: Prosím, už přestaňte. Ta vlna a hlavně výkřiky ve stylu „Ostrava má super potenciál“, „Ostrava je novodobá kulturní metropole“ apod. žvásty jsou k smíchu. Ostrava je především tuctové provinční město, které absolutně v ničem nevyniká a čím dál tím více se uzavírá do sebe. A jestli někdo kupuje byty mezi dvěma koksovnami, nebo se masochisticky ukájí v nakupování v podprůměrných obchodních řetězcích, tak nechť si v Ově žije. Ostrava je nepěkné město s velmi problematickou a hlavně nejasnou budoucností.
adamous :
Premium clanek na Deniku https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/kanal-dunaj-odra-labe.html:
„Ta myšlenka je někdy z roku 1904, a když se na to podíváme z ekonomického hlediska, tak po vodě bychom dopravili kratší cestou více materiálu,“ říká starosta Svinova Radim Smetana. Nenechte se však mýlit, stejně jako mnozí další v regionu, i on sám je proti, poukazuje jen na důvody, proč se přípravy stavby kanálu daly do pohybu. Vedle toho, že je to dlouhodobý sen prezidenta Miloše Zemana.
Nedávné oznámení o zahájení příprav na budování vodního kanálu Dunaj – Odra – Labe, který by propojil tři moře, se v regionu nesetkává s pochopením. Lidé poukazují zejména na nezvratné poškození přírody.
„Byl by to obrovský zásah do krajiny. Podle mě je to neproveditelné a už vůbec si to nedokážu představit ve Svinově. Vždyť oblast Dubí a Nové Vsi, kde by měl vzniknout přístav, zásobuje vodou asi čtyřicet procent Ostravanů a stavba by vodní zdroj kontaminovala,“ uvědomuje si starosta Svinova Radim Smetana, podle něhož by už jen samotná výstavba zničila veškerou okolní infrastrukturu. „Pro budování takového megalomanského projektu dnes není místo,“ má jasno starosta a tamní obyvatelé jsou téhož názoru.
Před soud za ruážku státu? Klidně!
„Celé je to jedna velká hloupost, fantasmagorie, která nemá žádný smysl,“ říká svinovská řezbářka Jana Vytřasová. „Fascinuje mě už jen ta částka 15 miliard korun, které nikdo nikdy neuvidí. Stát potápí živnostníky a firmy, ale na přípravu tohoto zhovadilstva peníze má,“ nechápe žena, která bydlí právě v oblastí Dubí, která by se změnila k nepoznání.
„To všechno jen pro to, aby se uspokojilo ego jednoho nemocného starce, který nikdy nic nedokázal, jen rozeštval celý národ. Ješita jeden,“ zuří Vytřasová a ihned dodává: „Jen to tam napište. Já se z urážky hlavy státu před soudem klidně zodpovím. Ale musí se nahlas mluvit o tom, že lidé nesouhlasí. Nesmysl je, když si vezmete každou ponožku jinou, ale tohle, to je naprostá p…,“ říká rázně ostravsky uznávaná řezbářka, jejíž velkoformátové výtvory zdobí například místní zoo.
Svinovský rodák a dlouholetý patron tamní házené Aleš Matoušek by si kanál dokázal představit pouze v části toku. „Tam, kde je Odra regulovaná a přímočará. Směrem na Polanku už taková není a jsem proti tomu, aby se tamní biotop zničil. Celé je to sci-fi, zamysleme se už jen nad tím, jak se dál bude Ostrava průmyslově rozvíjet. Nyní se zaměřuje na digitalizaci a IT, a splavnost Odry je tedy zbytečná.“
Pokračující přípravy, natož projekt jako takový přitom odsuzují i člení představitelé města a kraje.
„Považuju to za science fiction, dnes už žijeme v jiné době,“ říká hejtman Ivo Vondrák (ANO) a podle svých slov naštvaný je i ostravský primátor Tomáš Macura (ANO). „Copak si vláda nebo pan premiér myslí, že to s námi není třeba projednávat, přestože by stavba způsobila nevratné škody na krajině a životním prostředí celého Ostravska?“
Zastupitelé apelují na premiéra Babiše
15.11.2020 11:14A přestože například ostravský opoziční zastupitel Josef Babka (KSČM) kvituje výstavbu kanálu, kterého je podle svých slov dlouhodobým stoupencem a rozhodnutí vlády jej příjemně překvapilo, ostravské zastupitelstvo jako celek je jiného názoru. Na svém posledním středečním zasedání odhlasovali zastupitelé nesouhlasné stanovisko k zahájení příprav takzvané Oderské větve, která se bytostně týká zejména Ostravy a Bohumína.
Premiérovi Andreji Babišovi už ostatně zaslali dopis se svým postojem. Požadují v něm, aby byla zpracována komplexní podrobná analýza dopadů stavby na životní prostředí a dopravní infrastrukturu města, a to ještě před vznikem samotné studie EIA posuzující rovněž vliv na životní prostředí, která však mnohdy bývá poslední zábranou velkých staveb.
Ta má vzniknout do roku 2023. První část projektu počítá se splavněním nejprve asi dvacetikilometrového úseku Odry z Ostravy do Bohumína ke státní hranici, a to za 15 miliard korun.
Eli :
adamous: Chválabohu, že ostravští politici mají aspoň trochu zdravý rozum. Že ho nemá zastupitel Babka za KSČM mě nepřekvapuje. Sami vidíme, co ze zvěrstva na vzhledu centra Ostravy se děla, když byla ve vedení jediná strana KSČ. A myšlení současných komunistů se nezměnilo, někdy člověk musí žasnout, kdy čte jejich výplody.
15.11.2020 11:29Archerr :
adamous: jsem rád že na denik.cz si premium neplatím…. Polovina toho už proběhla na polaru nebo jinde a druhá polovina “ rozhovor s místními “ je taky o ničem dnes vadí všecko komukoliv , já bych chtěl třeba vědět které firmy a zda vůbec by to využily a co za přínos by to mělo pro kraj a zaměstnanost , statistiky nebo tak . Dodám že o tom moc nevím jen články za posledních pár měsíců a stavím se k tomu neutrálně.
aggu :
adamous: Starosta Svinova Smetana je, bohužel, další pomýlenec. Měl by se optat na OŽP z jaké hloubky se „ta voda která zásobuje 40% ostravanů“ čerpá (to procento pominu), a z jaké zvodněné struktury. A do jaké hloubky se uvažuje s kanálem. Je o řád jinde. Částečné prohloubení dna Odry nemá na vrstvu ledovcových písků, ze kterých se ona voda v Nové Vsi čerpá, žádný vliv.
Když i místní vrcholoví politici ví naprosté kulové o problematice kanálu, tak se nelze divit úrovni veřejné debaty, i té paní řezbářce. Ještě se do toho vloží ochránci broučků, ochránci tvaru břehové linie, různé názory na politiku (hlavě zemanobijci, to je úplná tragikomedie) a ….. game over.
Ale to je na druhou stranu vina předkladatelů projektu. Oni musí veřejnost pravdivě informovat, o všech pro a proti. Absolutně to nezvládli. Přece by se na ministerstvu nepředřeli.
O. :
aggu: Jasne, vsichni jsou blbci, jenom ty (a komuniska Babka) jsi letadlo :D
15.11.2020 17:09Mas tady hromadu konkretnich argumentu proc je to spatny navrh. At uz z hlediska zivotniho prostredi, ekonomikcy, dopravne, problem s narusenim zasobovani pitnou vodou, ale ty tady budes porad mlit ty komunisticke fantasmagorie, bez jedineho rozumneho argumentu.
davidb :
O.:
15.11.2020 18:01A ty konkrétní argumenty jsou něčím podloženy?
D-r :
O.: nevidím žádné argumenty, jenom bláboly. Vidím o hodně více pro než proti.
aggu :
O.: Vysyp tady tu hromadu.
15.11.2020 22:22Adam Cerv :
D-r:
16.11.2020 07:51Jeden argument je ekonomický. Obrovské náklady na výstavbu, které budou ve finále ještě mnohem větší (ale kde se štípe dřiví, tam lítají třísky). Velice pochybné následné dopady na ekonomiku. Nějaký význam to pro nás mohlo mít v dobách průmyslové revoluce, dnes se snažíme o určitou strukturální změnu regionu. Stačí se podívat například do Rakouska, kde podobný kanál mají (moc lodí tam není, akorát tam je celkem fajn cyklostezka). Další dopady jsou pochopitelně environmentální. Zde by bylo dobré vyslechnout slova odborníků.
Rozhodně bych neřekl, že klady převyšují zápory.
S200 :
D-r: Zkuste třeba nastínit, co by se po tom kanále mohlo vozit. To je totiž podle mě ten největší problém. Postavíme drahý kanál a použije se sem tam pro nějakou menší výletní loď…
16.11.2020 09:22davidb :
S200:
16.11.2020 10:19Je pravda, že tento argument mě osobně nejvíce přesvědčil pro nestavění.
Doba kamionová už ti převážila na svou stranu.
David Witosz :
aggu:
Zdravím. Nevím jak Vy, ale já osobně mám za sebou schůzky i s panem Skalickým a jinými protagonisty kanálu a nepřesvědčili mne vůbec, naopak jsem viděl plno překroucených čísel, doslova a do písmene vysněnou poptávku, nesmyslné „proekologické“ argumenty atd atd. Sešel jsem se i s lidmi kteří na podkladech pro kanál pracovali a mám dost zábavných historek „jak“ se ta „poptávka“ po kanálu vytvářela :)
Takže to Vaše „místní vrcholoví politici ví naprosté kulové o problematice kanálu“ je validní asi jako celá Vaše konstrukce o prospěšnosti kanálu.
Za sebe říkám, co nejrychleji tohle zrušit, uzemní rezervu v celé Republice odstranit, odblokovat rozvoj obcí, odstranit nesmyslné vícenáklady na křižující infrasktrukturu s neexistujícím kanálem a začít se plně věnovat rozvoji železnice a to tím, že se postaví zcela nová páteřní sít VRT která bude napojena na evropskou síť a dalšími invsticemi podpořit zvýšeni kapacity a konkurenceschopnosti nákladní železniční dopravy. Zatímco v EU naši partneři přicházejí od Estonska po Španělsko s novými projekty železnic, my přicházíme s … no comment.
Takže za mne Ostrava potřebuje železnici a ne nesmyslný kanál který neví co by po sobě vozil a když už náhodou ví, tak to je něco co lze převést ve většině případu po kolejích. Pokud někdo nevidí, že lidé od DOLu berou právě síť VRT a železnici jako největšího nepřítele (železnice jim odsaje zdroje, ale i náklad), pak buď je slepý a nebo to nevidí cíleně. Pokud by nyní již síť VRT v ČR byla, kapacita na konvenčních tratích by byla adekvátně na to optimalizována pro nákladní dopravu, pak po nějakém kanálu dopravně neštěkne pes.
Toto je můj názor jako občana, ale i politika. Kolegovi agguovi jeho názore neberu, naopak ať si ho má a klidně i prosazuje, stejně jako odpůrci kanálu.
Děkuji za pozornost a přeji hezký den.
aggu :
David Witosz:
16.11.2020 18:14Z vaší odpovědi je zřejmý bias proti, což mi nevadí. Trochu mi vadí váš přístup a některé věci níže.
Ohledně Skalického si to myslím rovněž – nezvládnutá komunikace projektu ze strany ŘVC/MD. Možná z blbosti, možná cíleně, nevím.
Rovněž nevím čím vás přesvědčoval, ale v této fázi, když není ani EIA/DÚR se není o čem konkrétně bavit.
Každý projekt je vysněný.
Poptávka po kanálu nebo poptávka po projektu? Dvě různé věci. Vaše „podivování se“ považuji tak trochu za pokrytecké. Vy tu nežijete, nepracujete? A chcete zpochybňovat věrohodnost VH firem, které se projektu věnovaly?
Tři politici se vyjádřili v mediích. Nebudu pátrat po tom, co přesně řekli a co přesně novinář napsal, je mi to jedno. Vyjádřili se tak, že dali najevo neinformovanost. Opět, není to jen jejich chyba. Ale tyhle manipulace (a místy i lži) se používají pro onu „palbu“ proti projektu a mně se to (obecně) nelíbí. Pokud projekt nebude – fajn, ale debata by měla být na úrovni. Jestli někdo argumentuje zničením Poodří, když je už dnes jasné, že kanál v Poodří nikdy nebude, tak onen názor označím za „vadný“. Ale musím říct, že mnohé jiné veřejné osoby (logicky Praha/Brno/média/ekologové) šly ve fantasmagoriích mnohem dále. V podstatě z toho udělaly boj proti Zemanovi a boj proti ukradeným stovkám miliard. Muhehe.
Územní rezervu bych bych v rámci ZÚR MSK taky odstranil – kromě úseku Svinov – státní hranice s PL. A možná krátké části toku Moravy na jihu. Zbytek trasy DOL je blbost, souhlasím.
Nevím proč argumentujete nutnost konce DOL pro začátek VRT. Jsou to nezávislé projekty, VRT už se dávno připravuje…, tak trochu klamete ;) Chápu, že máte vláčky radši než lodičky ;) ale… Odhad ceny ostravského úseku kanálu je mizivý zlomek odhadu ceny DOL v celém původním rozsahu. Stejně tak je jeho cena naprosto neúměrná objemu financí, které potečou do VRT.
Ostrava potřebuje železnici (VRT a nejen ten) a potřebuje funkční řeky a větší vodní plochy (splavnění). Označení „nesmyslný kanál“ je jen vaše subjektivní hodnocení, dané vaší profesní předpojatostí. DOL nemůže VRT v dopravě konkurovat a ani se o to nesnaží, jeho pozitivní přínos je ve variabilitě funkcí. Cíleně vytváříte dojem konfliktu. Oba projekty se přitom mohou doplňovat. Stejně jako se doplňují paralelní trasy vlaků a vodních cest všude jinde.
Martin :
„vládní návrh zákona o odpadech, který půjde do třetího čtení ve sněmovně asi v září, s dovážením odpadu počítá“ https://nazory.aktualne.cz/komentare/cesko-chce-stavet-dalsi-spalovny-jsme-spolecnost-odpadu/r~9f5d6dfeccce11ea9d470cc47ab5f122/
…už víte, co budou převážet ty lodě a proč plánují přístav vedle spalovny s plánovanou rozšířenou kapacitou 50 000 tun spáleného nebezpečného odpadu??
27.11.2020 21:09aggu :
Martin: Šíříte hoax.
27.11.2020 22:16Crazym :
Martin: Nevíme, pověz nám to :-)
S200 :
aggu: Můžu se dotázat třeba i vás, co by se mělo tím kanálem vozit? Už jsem se tu psal víckrát, ale zatím na to nikdo nebyl schopen odpovědět.
29.11.2020 22:32aggu :
S200: Cokoliv bude potřeba a bude to výhodné pro dopravce – mezi lidským zadkem a lodním kontejnerem. Sypný materiál, těžké technologické celky, nadrozměry.
30.11.2020 05:30A kupodivu nejen odsud někam, ale i odněkud sem.
S200 :
aggu: Na lodní kontejnery můžete zapomenout, na ty nikdo čekat nebude, až někdy doplujou. Můžete si zjistit, kolik kontejnerů připlouvá po vodě třeba do Vídně nebo Budapešti, kam to už dnes možné je (ulehčím Vám práci: nula). Nevíme přesně, jak bude vypadat ekonomika postavena na sypkých substrátech za 10, 20 či 30 let. Je pravděpodobné, že uhlí už se v horzintu několika desítek let nebude používat k topení a vyrábění elektřiny, takže to můžeme škrtnou. Ze sypkých materiálů větších objemů tak (za předpokladu, že se v těžkém průmyslu nic nezmění) zůstane uhlí pro další výrobu (tj. koks) a ruda. Tyto substráty (pokud přijedou po moři) se dnes přeloží na vlak a relativně levně se dovezou přímo na výklopník třeba v Liberty nebo v Třineckých železárnách. Po vodě to přepravit lze, ale asi těžko to bude levnější, protože místo jedné překládky v přístavu tu máme ještě další překládky v přístavu v Ostravě a překládka dopravu vždy předražuje. Opačným směrem by mohlo jezdit obilí, které ve větší míře jezdí ze zemědělského Maďarska hlavně do Německa. Ale i dnes lze obilí přepravit v tomto směru po vodě, přesto jezdí vlakem. Tak nám zůstávají ty těžké technologické celky, ale kolik jich je? Tak jsem vyjmenoval konkrétně, co by na vodu nešlo, ale nemám patent na rozum, tak třeba něco, co by po vodě plout mohlo. Nemyslím tím obecné výroky typu „sypný materiál“, ale konkrétně materiál A z bodu B do bodu C.
30.11.2020 08:07Pavel :
Kvalitní infrastruktura?
Někdo se soustředí na přepravu sypkých substrátů (19. století a Aggu), někdo zase na přepravu lidských mozků (vyspělý svět). Pokud chcete být špičkoví, tak musíte dovážet lidské mozky z širokého okolí. Některé na stálo, jiné jen na den. U těch na den končíte někde u Jičína a na druhé straně přes hranice nula nic :/
Co jsou ty těžké technologické celky? Kocovinu z technologických celků v energetice budeme platit všichni prostřednictvím daní (Adularya ;) )
Mám cimrmanovskou myšlenku. Nebylo by lepší vrazit raději těch 15 mld. do výroby menších technologických celků?
Aktuálně je přístav Kozle z Ostravy cca 80 km. Kolik těch velkých technologických celků bylo z Ostravy transportováno právě tam? Jestli se náhodou ty celky rovnou nevozí rovnou až k moři… To by byla zajímavá statistika.
O. :
S200: Zbytečně ztrácíš čas. Aggu žádné konkrétní argumenty nemá, protože prostě nejsou. Propaguje to tady pouze proto, že to tlačí jeho senilní guru. Ani jeden z nich si nevšiml, že už nějakou dobu je v Evropě rychlejší, levnější a ekologičtější varianta: železnice.
JSjr. :
O.:
30.11.2020 13:41Z těch tří je opravdu jenom rychlejší. :)
Stavění nových kolejí a dálnic, které brutálně naruší přírodní poměry (zábor zemědělské půdy, vytvoří slepá ramena řek, nehody se zvířaty, obrovské návozy a změny reliéfů) nikomu nevadí, ale splavnění koryta je najednou obrovská ekologická katastrofa.
Zajímavé uvažování..
Dan :
JSjr.: Pravda, loď v kanálu se se srnkou asi nesrazí. Ale tušíte, jak se staví vůbec železnice? Jak třeba trať vytváří slepá ramena řek? :D
30.11.2020 13:50Rdm :
JSjr.: když to napíšete tahle, tak to zní hezky, ale zapomínáte na fakt, že nejde je o splavnění existujícího koryta, ale budování kilometrů umělých koryt, přes tu zemědělskou půdu, obrovské „odvozy“, změny reliéfů a odvod vody do těch koryt.
JSjr. :
Myslel jsem to tak, že nelze přemosťovat každý potůček, některé prostě těmito stavbami zaniknou.
Nejsem si zároveň vědom, že by se splavněním měla dělat umělá koryta přes zemědělskou půdu..
30.11.2020 15:29Pouze úpravy a navýšení hladiny tak, aby tam projely lodě. Jako je Vltava v centru Prahy..
Myslíte si, že ta nebyla nikdy upravována aby mohla být využívána jako dnes?
Rdm :
JSjr.: a co si myslíte, že se stane s tím potůčkem, když mu do cesty vyhloubíte koryto? Taky zanikne resp. vleje se do koryta a dál pokračovat nebude. Jako srovnávat Vltavu v centru Prahy s Odrou, to che docela hodně odvahy, vždyť to jsou úplně rozdílné řeky a i kdyby se snad Vltava v Praze nějak hloubila, tak je to pořád jen zanedbatelný zlomek nákladů i dopadů na krajinu, oproti DOL…
aggu :
Rdm: Jde o obojí, splavnění koryta i budování nového. O žádný betonový kanál se přitom nejedná. Kritické ohrožení zemědělské půdy je mýtus. Obrovské odvozy? Ty jsou na každé větší stavbě. Změna reliéfu? Těžko, mezi Svinovem a hranicí jsme v rovině, rozdíl v údolní nivě je na 20 kilometrech možná 10 m. Odvod vody? Voda v krajině je statická zásoba?
Člověk umělá koryta dělá po staletí, co myslíte, že jsou mlýnské náhony?
JSjr.: Je to tak. Ve všech případech se jedná o radikální zásahy do krajiny. V žádném případě nelze paušalizovat a pokřikovat, že ten či onen je škodlivější vůči krajině.
Ať si každý klidně laicky přebere, jak na něj ve volné krajině působí letiště – dálnice – VRT – plocha vodního kanálu. Třeba za předpokladu, že má domek 100 m daleko ;)
S200: Všechny typy transportů nejsou závislé na rychlosti. Některé jsou závislé na objemu, některé na logistické náročnosti přepravy, jiné na ceně… Proč nemít možnost volby? A kanál není zdaleka jen o dopravě.
30.11.2020 21:05Ano, nevíme přesně, jak bude svět za 20-30 let vypadat. Proto by bylo fajn nefantazírovat. Z obou stran.
Martin [msstavby.cz] :
JSjr.: Česká legislativa nedovoluje likvidaci vodních toků v rámci stavebních projektů. Takže i každý potůček bude řešen.
01.12.2020 07:28MareK :
Odpůrci pořád argumentují celým DOL, zastánci, aspoň na zdejších stránkách se baví o pouze úseku Ova-Polsko, kde je řeka až na menadry v Bohumíně (které se mají obejít severní trasou) již dnes zregulovaná(kanálem).
celý DOL, je si myslím pro většinu normálních lidí fantasmagorie, ale přístav v Ově by bylo škoda nevybudovat a to s ohledem na plány poláků. Samozřejmě, že dnešní optikou je jeho využití jako dopravní cesty pro materiál (ať jakéhokoliv druhu) nejasné, ale je zde ještě turismus/výletní lodě a kdo ví, jaké příležitosti přinese budoucnost.
Dalším aspektem je, že pokud stát je ochoten dá (v návaznosti na EU fondy) peníze na vybudování tohoto úseku, tak je krátkozrakost místních politiků/vládců toho nevyužít, nehledě o to, jak funguje stimulační efekt investic do infrastruktury v dané oblasti.
01.12.2020 09:07Rdm :
aggu: je dost podstatný rozdíl budovat 20m koryta pro mlýnský náhon a 20km koryta, pro projíždění loděk
Máte pravdu, že nevíme jak bude svět vypadat za 20-30 let, to nevěděli ani naši předci, přesto, ač se o kanálu mluví už stovky let, tak nikdo se do jeho stavby nepustil.
MareK: popravdě ještě nikdo nepřišel s jasnými přínosy kanálu, třeba jen do Ostravy. Téměř vše, co by se mohlo po vodě přepravovat u nás končí, uhlí do zhruba tří let, těžký průmysl už je skoro mrtvý (snad vyjma Třince) a na to co ještě vyprodukuje nepotřebuje vodní přepravu, obzvlášť, když z toho Třince to budete muset k té lodi stejně nějak přepravit. Zastánci kanálu, by měli opravdu přijít pádnými argumenty…
01.12.2020 09:32MareK :
Rdm: jasný přínos je, že by byla Ova napojena na vodní cesty, to, zda se pak daný potenciál využije či nikoliv je věc jiná. Jasně, je zde příklad z letiště, ale…
Nakonec bude vždy záležet na schopnosti lidského kapitálu a na tom, jak využije dané možnosti.
Za mne vidím aktuálně největší využití v turistice a dopravě odpadu, který by se mohl využívat buď v Třebovicích nebo v nové spalovně v areálu chemičky. A než mě někdo začne kamenovat za spalování odpadu, je to poměrně běžná praxe v mnoha evropských městech.
01.12.2020 10:44Rdm :
MareK: „jasný přínos je, že by byla Ova napojena na vodní cesty“
01.12.2020 10:58To není jasný přínos, to je jen domněnka, že by to přínos byl. Turistiku bych zrovna v této době nevyzvedával a i kdyby, tak si nemyslím, že by byla takový přínosem, aby obhájila investice do kanálu a svážení odpadu se zdá jako hezká věc, ale pokud si dobře pamatuji, tak za poslední pokus o novou bezemisní spalovnu málem investora ukamenovali.
aggu :
Rdm: Nevím jakou máš představu o délce mlýnských náhonů, když tak http://www.mlejn.com/Muzeum/nahon.htm
01.12.2020 12:33Pokud by se tady vedla další offtopic debata tak ano, vodní kanál je širší a hlubší než náhon ;)
MareK :
Rdm: mezi námi je rozdíl v tom, že na případné dostavbě daného úseku se já snažím hledat pozitiva, ty v tom vidíš pouze negativa. Ok, neberu ti to, je to tvůj názor.
01.12.2020 13:08Rdm :
aggu: omlouvám se za svou neznalost mlýnských náhonů, jistě ale doplníš nějaké informace, proč stovky let diskutovaný kanál již nestojí, když je to vlastně tak jednoduché
MareK: nejde o stavbu dětského hřiště za pár desítek tisíc, ale o kanál za miliardy korun, který znatelně zasáhne do krajiny, přírody a krom nemalých nákladů na výstavbu, bude vyžadovat nemalé náklady na provoz a údržbu. V tomhle případě opravdu nemohu pozitiva hledat, ale musím je na první dobrou vidět.
01.12.2020 13:30MareK :
Rdm: jediný nový zásah do krajiny bude pouze na polském území a to od Bohumína za soutok Odry/Olše z důvodu vyhnutí se meandrům u Bohumína. V úseku Bohumín-Ova dojde jen k úpravám stávajícího koryta, jezů/komor a vybudování přístavu, jinak v půdorysném ohledu bude využita stávající trasa řeky/kanálu. V tomhle směru jde o minimální zásahy do rovinaté krajiny (větší zásahem je železnice a dálnice), proto je lepší dát již zregulované řece/kanálu funkci a ne se tvářit, že je to nějaký cenný biotop(kdyby byla Odra z Ovy do Bohumína v přirozené podobě, neřeknu ani slovo, ale za dnešního zregulovaného stavu?).
Každá infrastruktura vyžaduje náklady na provoz a údržbu, ovšem mám za to, že vodní cesta má tyto náklady nejnižší.
A k reakci na aggu: dříve nebyly peníze, teď ty peníze jsou/mohou být (ano, můžeme vést polemiku o tom, že je to z dotací, neefektivní atd), tak proč je nevyužít a v tomhle regionu neproinvestovat 15mld. s multiplikačním výhledem?
01.12.2020 16:15aggu :
MareK: Jen doplním, uvažovaly se 2 varianty kanálu mezi PL a regulovanou Odrou před Bohumínem kvůli ochraně meandrů – východně kolem ČOV a přes oblast Kališoku, druhá západně od nich v nové linii. Nevím už která je teď v popředí, asi ta západní. V trase samotné Odry byly 2 varianty, úprava stávajícího vs. nová trasa. Tam se snad uvažuje jen o úpravě stávajícího toku, což je rozumné.
Úplně bych ty „cenné biotopy“ nepomlouval ;) Kanál bude v blízkosti přírodní památky, každý tok je ze zákona významným krajinným prvkem.
Rdm: Nedoplním. Nejsem Karel IV. ani Gustáv Husák. Navíc to není důležité. A polemiky o „jednoduchosti“ projektu se účastnit nehodlám ;)
01.12.2020 18:04Rdm :
MareK: tady https://bityl.co/4fvH se píše, že meandry jsou i na naší straně, tady zase https://bityl.co/4fvL, že bude potřeba přestavět 8 mostů a vybudovat dvě plavební komory, když se podívám třeba tady https://mapy.cz/s/cukujuduho, tak tam nepropluje nic s ponorem větším než kánoe. Opravdu chcete tvrdit, že nedojde k novým zásahům do krajiny? Stále to přirovnáváte k železnici/dálnici, tak je nasnadě otázka, pokud se to postaví, pořídíte si loď nebo budete alespoň využívat lodní dopravu tak často jako využíváte železnici/auto?
aggu: tak důležité to asi není, ale minimálně k zamýšlení to je, protože pokud je kanál takovým přínosem dnes, jakým asi musel být v dobách, kdy nebyla tak rozvinutá automobilová/železniční/letecká přeprava a přesto ten kanál nikdo nepostavil.
02.12.2020 10:10O. :
Neco ke Karlu IV: https://www.forum24.cz/proc-karel-iv-nechtel-zemanuv-kanal/ – Je videt, ze ani v dobe kdyz nebyla konkurence v podobe zeleznice, tak si dobre spocitali, ze to ekonomicky nedava smysl. Natoz dneska.
02.12.2020 14:03aggu :
Forum24. To nebudu ani otvírat.
02.12.2020 14:28D-r :
O.: Jenom pro to že to napsal nějací pán Petr Hlaváček?
02.12.2020 18:38marie :
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410037-kanalem-z-ostravy-do-sveta/
31.01.2021 15:07Martin :
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/dunal-odra-labe-ostrave-pristav-bohumin-kanal-ms-kraj-20220504.html?fbclid=IwAR1BE8okQT8KQImFHUZoKOKzQEKz49gP5bx0fsXYhAIYSA2erz7Nk4Gf9J4
Teď už jen vrátit státu ty desítky, ne-li stovky, milionů Kč z různých pochybných studií.
05.05.2022 20:32aggu :
Martin:
„A to i přes dlouhodobý nesouhlas samospráv (POLOPRAVDA), ČÁSTI hydrologů, ČÁSTI ekologů a ČÁSTI dalších odborníků na oblast životního prostředí.“. Kupodivu žádný projektant, hydrogeolog,…. Proč asi ;) …
Ale média (včetně Deníku) takhle běžně pracují, takže proč se divit. Jen by to někdo mohl taky nazvat jako manipulace nebo lež, že ano ;)
Samozřejmě citováni jsou v médiích a soc. sítích vždy POUZE TI, kteří jsou z ideologických důvodů proti stavbě. Většinou úplně mimo obor, zato hlasitost, počet sledujících na Twitteru a agresivita je na úrovni. A takovým naslouchají politici. Zvláště ti ostravští vynikají v (tupém) papouškovaní fanatiků (jinak se to bohužel nazvat nedá). Je to s podivem, mezi politiky je spousta inženýrů, u kterých by se dala předpokládat alespoň elementární snaha o racionální nebo holistické uvažování…
Nevybudování přístavu v Ostravě je pitomost non plus ultra. Brownfield v Mariánkách se k podobným projektům přímo nabízí. Je to u dálnice, u městského okruhu, u koridoru železnice. O rekreačním významu ani nemluvím, zvlášť když hned vedle se uvažovalo o celoměstském parku v Nové Vsi/Benátkách. Další příklad toho jak v Ostravě „podporujeme“ dobré projekty :-/ Můžeme si za to sami…
Mariánky by přístav pozvedl jako nic jiného (v dohledu). Ale ono by to asi stálo politiky moc práce a úsilí. Tak tam holt bude zarostlá špína. Výsledek bude odpovídat jejich umu, píli a odvaze. A budeme kolem něj jezdit desítky let.
Mimochodem Martine, můžete napsat pár řádek o tom, v čem přesně spočívá „pochybnost“ oněch studií? Když už jste je tak ohodnotil?
Abyste tématu lépe rozuměl, tak Vám to stručně shrnu.:
06.05.2022 09:181. Stavba DOL v celé délce je fantasmagorie a nikdo ji neprosazuje (spousta lhářů, bohužel vesměs okolo Pirátské strany tvrdí, že ano). Smysl má pouze v krátkých úsecích na Odře, Moravě a Labi.
2. Odře žádná přírodní katastrofa vlivem stavby nehrozí, protože na ní před desítkami let formálně stejná stavba UŽ PROBĚHLA – říká se jí regulace toku. A v celé délce podél Ostravy, kde se o stavbě uvažuje, UŽ ODRA REGULOVÁNA JE. Takže?
3. Stavba musí být naprojektována tak, aby se dalece vyhla meandrům v Bohumíně u státní hranice. Takže?
4. Není to betonový kanál (jak všude čtu), ale přírodě blízké koryto. Přírodní ani z logiky věci být nemůže, viz bod 2. Bude vypadat v podstatě stejně jako dnes. Nové budou pouze jezy, asi dva. Takže?
Patrik :
aggu: Hezky sepsáno :) a přístav v Ově by byl fajn.
06.05.2022 09:24rom :
Strašně mě mrzí, že se to takto zpolitizovalo – Zeman tomu dal polibek smrti. Drtivá většina neví, o čem mluví. Pak tak jsou různí zelení – ti budou bojovat proti všemu, včetně VRT atd. Pak jsou tady politici – jim vůbec nedochází, že zásadním způsobem zabíjí rozvoj. Zajímá je jen otrava Bečvy – bo tam je DEZa. Nyní je to už nezajímá, bo to možná bylo jinak a nezajímavé.
Opravdu mě to sere. Zejména, když vidím různé politiky atd.
06.05.2022 11:18Brzda :
aggu: Naprostý souhlas.
06.05.2022 13:14Marthin :
Konečně konec! Stálo to „jen“ pár desítek milionů na studiích… Události Ostrava:
08.02.2023 22:53„Vláda dnes zrušila územní rezervy pro vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. V tiskové zprávě o tom informovali vládní Piráti, potvrdil to i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zrušení územní ochrany budoucí trasy kanálu fakticky znamená konec tohoto projektu, který prosazoval prezident Miloš Zeman. Vládní koalice se ke zrušení kanálu zavázala v programovém prohlášení.
„Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj-Odra-Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád,“ napsal Kupka ČTK. Uvedl, že současná vláda nedala na přípravu kanálu ani korunu, celý projekt označil za nesmyslný.
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) uvedl, že kanál je po dnešním rozhodnutí vlády mrtvý projekt. „Projekt není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,“ uvedl. Zdůraznil, že uvolněné pozemky bude možné využít pro smysluplný rozvoj obcí.
Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Dnešní rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje. Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.
Dnešní rozhodnutí vlády se netýká možných úprav toku Labe v úseku od Pardubic po státní hranici ČR/Německo a toku Vltavy v úseku Mělník – Praha – České Budějovice.
Podle studie proveditelnosti zpracované předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO) měl projekt vyjít téměř na 586 miliard korun. Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítali, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi. (ČTK)“