Záměrem stavby je vytvoření moderního dopravního terminálu složeného ze stávající železniční stanice ČD Havířov, autobusové městské a meziměstské dopravy a osobní automobilové dopravy. Důležitým a pro městský rozvoj významným prvkem je pěší propojení terminálu se severní částí města Havířov – Šumbark a zapojení cyklodopravy do jednotného celku dopravního terminálu.
S dopravním terminálem se počítá už několik desítek let. První plány se objevily už v době výstavby města. Tehdy se počítalo se spojením Havířova s Ostravou pomocí rychlotramvaje. K tomuto projektu nedošlo a největší každodenní přesun zaměstnanců za prací zajišťovaly kloubové autobusy opouštějící město i v pětiminutových intervalech. Území před vlakovým nádražím je však stále rezervováno pro stavbu terminálu. V budoucnu by mohlo vypadat podobně, jako například nedávno rekonstruované prostranství před vlakovým nádražím v Olomouci.
Havířovské vlakové nádraží, které je spíše běžnou průjezdní stanicí, je zastaralé, zchátralé a udržované jen v nejnutnějším režimu. Provoz stanice je nákladný a železničářům se nedaří získat do prostor velké nádražní haly nové nájemce. Projekt dopravního terminálu by mohl celou lokalitu učinit atraktivnější. Patrně největší problémy působí velká nádražní hala. Z architektonického hlediska k městu patří.
Zpracovatel projektové dokumentace vychází z prověřovací studie, samotná finální podoba se liší. Základní parametry jsou vymezené a dané prověřovací studií. Nádražní budova byla postavena v 60. letech, v takzvaném bruselském stylu. České dráhy ale neinvestovaly do oprav, a proto je hala ve špatném stavu. Na variantě zbourání stávající nádražní haly a postavení nové se dohodly České dráhy (vlastník objektu nádraží) s městem Havířov. Město řeší přednádražní prostor (včetně dopravy a parkovacích míst). Havířovské nádraží by mohlo mít během několika let novou moderní budovu a dopravní terminál. Část objektu zůstane dle zpracovaného projektu zachována.
Na novou budovu nádraží bude navazovat prostor pro autobusové zastávky a stanoviště a také velké parkoviště. Město počítá s tím, že se v budoucnu zvýší počet lidí, kteří budou cestovat vlakem, a k nádraží přijedou autobusy.
Zdroj, plné rozlišení: EIA
Tomas T. :
Cili jestli se divam dobre, tak to nejzajimavejsi (cili tu halu pro cestujici) zbouraji, je tak? Vidim to v tech planech dobre?
07.05.2012 14:23Hynek [msstavby.cz] :
Tomas T.: taky ten text nectes, zejo, je to moc dlouhe, znam. :) ano, plany jsou zbourat, proto probihala i petice atd.
07.05.2012 16:31Tomas T. :
Hynek [msstavby.cz]: :-D no malo kdy ctu ale toto jsem zrovna cetl, a k memu dotazu me vedla tato veta v clanku: Část objektu zůstane dle zpracovaného projektu zachována.
07.05.2012 16:57Honza T. :
Pořad se mluví o stavbě nového nádraží .Nic nového nevznikne !!! Je to je jen prachsprostá předražená demolice za XXX milionů . Hlavní budovu zbourají a místo ní udělají parkoviště . Levá administrativní budova zůstane a bude opravena. To je ta nová budova o které se tak hrdě mluví .Stručně řečeno místo nádražní budovy bude jen prachsprostá předražená zastávka ČD.Pro Město s 77000 obyvateli Tak to je zlodějina ve velkém stylu to máme na radnici šikovné tuneláře jak nás pěkně oblbují. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/265854-prilis-senzacni-brusel-havirovske-nadrazi-se-uz-nehodi/
11.03.2014 19:43Honza T. :
http://www.novinky.cz/kultura/salon/292181-adam-guzdek-chce-zachranit-havirovske-nadrazi-bourani-je-vzdycky-nejjednodussi-reseni-ale.html
15.03.2014 11:28Honza T. :
KAŽDÝ HLAS SE POČÍTÁ POŠLETE TO DÁL
20.03.2014 23:40http://e-petice.cz/petitions/petice-proti-zbourani-nadrazi-v-havirove.html)
http://www.peticehavirov.cz/
http://www.360cities.net/cs/image/train-station-havirov-czech-republic#107.46,-17.60,109.3
http://expo58.blogspot.cz/2010/08/nadrazi-v-havirove.html
http://havirov-historie.cz/historicke-clanky/vlakove-nadrazi
http://www.novinky.cz/kultura/salon/292181-adam-guzdek-chce-zachranit-havirovske-nadrazi-bourani-je-vzdycky-nejjednodussi-reseni-ale.html
http://www.regiony24.cz/11-192215-ministr-dopravy-prachar-jde-proti-svemu-hnuti-ano
http://www.msstavby.cz/prestupni-terminal-havirov-eia-07-05-2012/
http://www.stream.cz/gebrianvs/827702-gebrian-vs-havirov
http://www.kduhavirov.cz/cerne-svedomi-havirova
Nádraží opravit rekonstruovat .Statika budovy je v pořádku . Budova má své kouzlo, byly na ní při stavbě použity velmi kvalitní materiály a má cenu jí opravit .Pan primátor hovoří o efektivitě čerpaní a právě Havířov co se týče čerpání a efektivity proinvestovaných prostředků obsadil 20 místo s 22 posuzovaných v kraji .
To co je připravováno Městským zastupitelstvem / ČD je jen předražená demolice kdy se 2/3 budovy zbourají. Místo odbavovací haly bude parkoviště a část administrativní budovy se ponechá a bude opravena na nádraží. Město s 77000 obyvateli bude mít jen zastávku ČD jako na vesnici .A Tomu říkají hrdě nový terminál.Je to jen barbarské ničení Českého Architektonického Dědictví.
Děkuji za přečtení Honza T. občan Havířova