Město Ostrava vypsala veřejnou zakázku „Předprostor Hlavního nádraží Ostrava (PD+IČ+DP).“
Předmětem této nadlimitní veřejné zakázky je vypracování projektových podkladů a zajištění souvisejících činností v rámci přípravy a realizace stavby „Předprostor Hlavního nádraží Ostrava“, v k.ú. Přívoz, obec Ostrava. Rozsah plnění:
a) Vypracování dokumentace pro povolení stavby, jejíž součástí bude návrh architektonického řešení.
b) Výkon inženýrské činnosti v rozsahu pro zajištění vydání pravomocného rozhodnutí o povolení stavby. c) Vypracování dokumentace pro provádění stavby včetně BIM dokumentace.
d) Vypracování Plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi.
e) Výkon koordinátora BOZP během přípravy stavby.
f) Výkon dozoru projektanta po dobu realizace stavby.
g) Ukládání dat do (již zřízeného) jednotného datového prostředí (CDE) zadavatele.
Jednou větou se dá napsat: „Vedení Ostravy se již totálně zbláznilo“.
1 335 588 770,20 Kč za nezlepšení stavu
Nesmyslné požadavky bývalého vedení města na zřízení podchodů na nástupiště (namísto současných nadchodů) a vybudování podzemních garáží v nejsložitějším území, které u nádraží lze najít, si berou svou daň. Respektive cenu. Technická komplikovanost řešení, nutnost přeložek množství inženýrských sítí v daném prostoru či náročné zakládací práce jsou jedny z nejnákladnějších stavebních prací vůbec. V případě přestavby předprostoru hlavního nádraží vychází cena dle investičního záměru, který je součástí příloh veřejné zakázky, na 1 335 588 770,20 Kč. Nutno podotknout, že tvorba ceny podle investičního záměru, kdy existuje pouze jednoduchá dokumentace, jsou pouze odhadnuty a při rozpracování a zpřesňování projektu se cena navyšuje.
Oproti původnímu návrhu došlo i k redukci parkovacích míst v podzemním prostoru. Z původní kapacity 315 míst pro osobní vozidla došlo ke snížení na 153 parkovacích míst. Jedná se tedy o více jak poloviční pokles. Jestli byl předchozí záměr parkovacích stání neekonomický, tak je současná verze zcela odtržená od reality.
Dle kalkulace má jen podzemní část, tedy parkovací plochy a podchody, které by nebyly potřeba, vyjít přibližně na téměř půl miliardy Kč. Investovat téměř půl miliardy pro 153 parkovacích míst chce hodně odvahy (celková částka za podzemní garáže je vyšší o desítky miliónů při započítání přeložek sítí. Ty by mohly být realizovány i v projektu bez podzemních stání).
Dojde sice ke zlepšení části podmínek pro cestující, tím že konečně vzniknou bezbariérové nástupiště, tím však pozitivní změny končí. Vlastně celý záměr působí tak, že přednost má zde parkovacích stání pro osobní automobily, než vytvoření plnohodnotného přednádražního prostoru.
Celková částka dle kalkulace
Porovnání původní kapacity podzemních stání a současného návrhu. Hloupost jsou obě dvě varianty. Celkový počet podzemních stání pro kola = 0.
V předprostoru má vzniknout i tato konstrukce zakrývající budoucí vstupy do podzemí. Věc, které jak kdyby vypadla z 90. let. Na údržbu nákladné něco, co absolutně degraduje architektonicky cennou budou hlavního nádraží. Cena? Dle předběžné kalkulace téměř 133 mil. Kč.
Ostrava není Opava nebo Curych
Politickou snahou v Ostravě je se za každou cenu odlišovat. Vymýšlet něco, co je dávno vymyšlené a hlavně promyšlené. Šokovat líbivými vizualizacemi. Město mělo možnost mluvit do projektu přestavby železničního uzlu Ostravy, který přímo ovlivňuje podobu hlavního nádraží. Přesněji jeho kolejové části a technického zázemí. Bývalé vedení přišlo se změnou koncepce pohybu cestujících na nástupiště. Zlikvidování provozu cenné architektonické budovy.
Nikoho však již na městě nenapadlo vytvořit přímé pěší spojení aspoň na jedno nástupiště. Tak jak ho známe z Opavy nebo z Curychu.
Frýdlantské nástupiště totiž přímo sousedí s předprostorem hlavního nádraží. Bohužel je odděluje plot. Jakási hodinová věž a komerční prostor, který nebyl nikdy obsazen.
Otevřenou encyklopedií a mořem inspirace jsou železniční stavby ve Švýcarsku. Příkladem je i provázanost hlavního nádraží v Curychu s jeho centrem a přilehlou novou čtvrtí. Nástupiště rovnou přechází do uličního chodníku.
Pro dobrý příklad a inspiraci nemusíme chodit za hranice. Přestupní vazby hrana / hrana fungují i na nádraží Opava-východ.
Tématu hlavního nádraží se intenzivně věnujeme od roku 2022.
Přednádraží Ostrava-Přívoz (1/2022)
OVASTORY #86 (9/2022)
Hlavní nádraží – opět (10/2022)
Předprostor hlavního nádraží (8/2023)
Povodně 2024
Letošní povodně opět ukázaly, kde hlavní nádraží stojí. I když nedošlo ke kompletnímu zatopení, nádraží stále není v plném provozu. Při povodních v roce 1997 bylo nádraží zatopeno více. S klimatickou změnou a predikcemi častějších přívalových a srážek lze pak očekávat obdobné živelné pohromy častěji. I z tohoto důvodu nedává stavba podchodů v tomto území smysl.
2024
1997
Upřímně nyní netušíme, jaký závěr napsat. Současný záměr předprostoru hlavního nádraží je předražený zmar.
pramen:tenderarena.cz
Dan :
Ja opravdu nerozumim krokum mesta. Na UANu se ma podchod rusit a vetsi mnozstvi lidi ma chodit po povrchu. Na hlavaku naopak podchody stavet chteji. Proboha proc, vzdyt i v Olomouci pred nadrazim probiha provoz chodcu po povrchu.
Crazym :
To s tím podzemím v blízkosti řeky by měli s ohledem na předpovědí klimatologů přehodnotit. Teda pokud nechtějí v budoucnu provozovat něco jako hodně drahé nízkoprahové wellness jako letos na na Svinově 🤣 https://screenshot.cz/VCQCA/
26.09.2024 07:25PetrK :
Magistrát momentálně žije chimérami o světovém věhlasu skrze mrakodrap a koncertní sál, nechtějme po nich soustředěnou aktivitu ještě v dalších stavbách
Szczur :
Návrh je k smíchu. Řeči o „architektonicky cenné“ budově jsou taky k smíchu.
Když nikdo ve veřejné diskuzi nezastává racionální a pragmatické postoje, výsledek nemůže být dobrý.
26.09.2024 10:49Mluvíme o zbastleném a předimenzovaném okrajovém nádraží. Jeho poloha je špatná, a nikdo s tím nechce nic dělat. Trasování železnice skrz a kolem města je špatné, a nikdo s tím nechce nic dělat. Radši se vedou trapné řeči a dělají se trapné návrhy kosmetických úprav. Kam zmizeli všichni dodpělí lidé?
abc :
Szczur: Budova nádraží představuje (představovala) vynikající architekturu.
26.09.2024 15:26Hans :
Szczur: Za mě je to skvělá stavba. Obecně to umístění nádraží “na křižovatce” dvou směrů mi přijde geniálni, co mě mrzí je nedostatečné napojení z opačných stran kolejiště. Věřím tomu, že hlavní nádraží kdysi právě díky své poloze mělo potenciál stát se opravdovým ostravským hlavním. Bohužel desítky let apatie a nekoncepčních zásahů posílá nádraží do nesmyslného stavu.
26.09.2024 16:10vojtag :
Szczur: Předimenzované nádraží, to v jakém ohledu?
26.09.2024 16:17Szczur :
abc: Určitě si taky pamatujete scénu z Rain Mana, kde hlavní protagonista říká, že je vynikající řidič, a pak tento fakt demonstruje v praxi. A přesně stejnou váhu má, když akademická obec něco považuje za „vynikající architekturu“.
26.09.2024 16:33aldik :
A proč vlastně se neudělá „hlavní nádraží“ ze Svinova? Aspon neoficiálně, stejně velká část lidí z Ostravy a okolí už z tama jezdí, hlavák používají spíš jen turisti nebo ti, co to mají z něho blíže do cíle.. Obnovit ono „plato“ ve Svinově, ale v moderní podobě. Žádné velké OC, spíš jen tkaový základ jako je supermarket, fastfoody, nějaké oblečení a doplnky, a hlavně parkovací dům (klasický, ne ten s výtahem co už tam stojí). A taky by se konečně dalo projít suchou nohou 24/7 od zastávek na nádraží a opačně, a skutečně 24/7 vnitřkem budovy, bezpečnost si ohlídá ochranka.
26.09.2024 16:33Szczur :
Hans: Ostrava byla několik malých měst oddělených velkými mezerami, a dráha se sídlům úmyslně obloukem vyhýbala, protože jejím účelem byl tranzit nákladu, a páteř pro odbočné průmyslové trati a vlečky. S dnešní představou o osobní železniční přepravě to prostě nefunguje. Hlavní nádraží musí být ve městě, ne na periferii. Hl.n. je topologicky v odstrčeném koutku odstrčené městské časti.
26.09.2024 16:51Mx :
Studie číslo 9, 10, nejpozději č. 11 už to vyřeší vše, nebojím se :-)
26.09.2024 16:53Roman :
Szczur: Miluju, když plebs uráží akademickou sféru a zpochybňuje kvality architektury.
26.09.2024 16:54Rarach železniční :
Szczur: Píšete hovadiny z obecných pouček. Trať přes Ostravu byla projektována v 30. letech 19. století a je navržena s přihlédnutím na sklonově poměry krajiny a její nejjednodušší průchod touto krajinou (překročení dvou řek s minimální lidskou prací) a co nejbližší trasování vítkovické huti.
Žádné vyhýbaní obcím, to se dělo jinde. Pokud o něčem nic nevíte, raději mlčte a nebalamuťte lidi nesmysly.
26.09.2024 16:57Wolf4 :
Hlavní nádraží je na periferii protože se z místa nedaleko centra ta periferie kde raději nikdo moc nechodí vyrobila složením místního obyvatelstva.
Pokud chtějí přidělat parkovací stání tak je mohou klidně vystrčit nad kolejiště. Přístup na nástupiště by byl přes existující nadchody. Navíc by se dalo i postupně rozšiřovat zatáhnutím směrem k Bohumínu nebo i druhé straně. Nevýhoda tohoto řešení je nutná domluva s SZ která asi nebude chtít stavět nad koridorovou trať.
26.09.2024 18:02Dan :
Wolf4: Proc zase vymyslet slozite konstrukce. V okoli je plno proluk. I v majetku mesta.
26.09.2024 18:18Petr :
No já tomu rozumím. V Přívoze chybí zádržné nádrže pro případ povodní. Jako správná idea pro tento tragický případ slouží podchody ve Svinově. Tam se to podařilo 100 %. Pokud v danou dobu budou mít cestující odstavena auta v tomto podzemním krytu, bude usetreno i za pytle s pískem.
26.09.2024 19:40Hans :
Szczur: „Hlavní nádraží musí být ve městě, ne na periferii. Hl.n. je topologicky v odstrčeném koutku odstrčené městské časti.“ Souhlasím, ale nemyslím, že se má tento problém řešit přesunem nebo likvidací nádraží. Podle mě je to super lokalita, která v současnosti bohužel zdaleka nenaplňuje svůj potenciál.
26.09.2024 19:58abc :
Szczur: Ke zpochybňování architektury nádraží – odborníci se vždycky v názorech neshodují, v názoru na vynikající architekturu tohoto nádraží se ale shodnou, a proto má váhu. Snad se na pozměněné průčelí vrátí i vitráže, je to jedním ze zájmů NPÚ.
26.09.2024 19:59