Asi velká část z Vás zaregistrovala zvláštní úkaz na parkovišti za obchodním domem Laso – David Urban zde provozuje něco, co jde více méně proti aktuálnímu tržnímu řádu – stánkový resp. a pojízdný prodej. Obyvatelé Ostravy se tímto krokem sice zbavili svérázných stánků, které do nedávna nabízely například všechny druhy ponožek, řád tím ale zatrhl i záležitosti, které by obyvatelé dnes naopak uvítali.
„Protože je tady zakázaný stánkový prodej, a to se týká i pro pojízdné stánky, kávu neprodávám, ale daruji. Lidé si ji mohou vzít, a kdo chce, ten mi může tady přispět do kasičky, případně podepsat petici za změnu tržního řádu, který by vrátil stánky a život do centra města,“ říká kavárník Urban.
Oslovili jsme Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz a získali vyjádření k věci:
Nejedná se o místo, které by bylo určené k prodeji, ale o parkoviště, které má sloužit k parkování vozidel. Při tomto přístupu by se nám mohlo stát, že takto budou zabrána i další parkoviště různými prodejci, a to kvůli nedostatku parkovacích míst v centru města a ani vzhledem k estetické stránce věci nechceme. K prodávání zboží jsou určené k tomu sloužící prodejny, v případě kávy například kavárny a cukrárny, u kterých vycházíme maximálně vstříc při jejich zřizování i při povolování předzahrádek.
Ing. Jana Pondělíčková – tisková mluvčí
A byli osloveni i někteří architekti:
S argumentací v petici sice souhlasím pouze částečně (dle mého názoru sporný výklad listiny práv a svobod), avšak o to více sdílím s jejím autorem rozhořčení. Jeho boj stojí za podporu, protože poukazuje na to, že restrikce a regulace spolehlivě zabíjejí tak potřebnou městskou rozmanitost. Kompetentní osoby a odborníci by měli hledat způsoby, jak všechny aktivity, i ty z jejich pohledu nechtěné, ve městě skloubit. Venkovní prodej je prospěšný a vždy si najde své uživatele, jen je potřeba určit jeho vhodné místo. Proč by Ostrava neměla mít svůj stálý trh a proč by se městem nemohl proplétat s vozíkem prodavač kávy? Spokojenějších obyvatel by ve výsledku bylo nepochybně víc.
Ondřej Vysloužil, architekt a milovník města
Co si o věci myslíte konkrétně vy, můžete napsat do komentářů.
Text petice, kterou lze podepsat v pojízdné kavárně:
více, foto: denik.cz
Crazym :
S kavárníkem Urbanem souhlasím a hlavně si myslím, že město prostřednictvím svých mluvčích lže, protože jejich slova o estetizaci nepotvrzují jiné povolené stánky a zahrádkové monstrum třeba na Zámecké ulici. Spíš mi z toho vychází, že stánky na soukromém pozemku jim nevoní z finančních důvodu a kecy o estetice jsou jenom záminka, protože když jde o stánky a oplachtovaná monstra na jejich pozemcích tak to povolit najednou jde a ve mě vzniká podezření, že ve vztahu k úředníkům města stále platí ono okřídlené: Kdo maže ten jede. Zde http://www.imagehosting.cz/?v=zmeck.jpg máte foto pořízené před deseti minutami, které dokazuje, že to jde a je divné, že provozovatelé obojího jsou čirou náhodou balkánci, kteří i stavební úřad dokázali přesvědčit k legalizaci černé stavby, kterou by normální našinec musel odstranit ale je v prostorech města a tak to sype, tak proč dodržovat zákony… :-)
14.11.2013 15:25A včil do mě… :-)
Hynek [msstavby.cz] :
prave proto jsem vuci tomu za sebe opatrny. na kazdeho jednoho usmevaveho s kavou je nejmin jeden min usmevavy s kabelkama a ponozkama. neni to cernobile v tomhle ohledu.
14.11.2013 15:43Jarda :
Crazym: Víceméně vaše úvaha sedí. Na počátku byl asi dobrý úmysl, ale pak přijdou lidé, kteří mají na magistrátu osobní kontakt, tak se jim udělí vyjímka, popřípadě se změní smlouva o pronájmu apod. Není to tak o úplatcích , jako spíše o klientelismu. Ale zpátky k tématu, pojízdné stánky v centru nechci a na parkovišti se má parkovat a né obchodovat, k tomu by měla sloužit tržnice.
14.11.2013 16:04acdlcia [msstavby.cz] :
Je to od něj pěkné že se snaží nenásilnou formou prosadit svou myšlenku, ale bohužel ho nepodpořím protože bych se nechtěl dočkat toho že se vrátí trhovci třeba na Masarykáč a bude to jedno velké hokynářství jako dříve. Myslím že v centru je dost volných obchodních prostor které by byly vhodné i pro takovouhle rychlokavárnu.
14.11.2013 19:22Rumcajz :
Zakázat stánky na náměstí je idiocie nejvyššího stupně :D
14.11.2013 22:31Přece typické stánky se všelijakým různorodým zbožím DO MĚSTA PATŘÍ!!! Náměstí jimi žijí a život v centru se bez nich nemůže obejít! Dokud tady bude fungovat hypermarketová lobby, CENTRUM BUDE ZDECHLÉ A CHCÍPLÉ!!! :(
Michal :
Povolit na náměstí trhy? No to tak, aby nám tam snad znovu začli chodit lidi!
14.11.2013 22:48acdlcia [msstavby.cz] :
Rumcajz: Stánky možná patří někde na dědinskou náves ale ne na náměstí třetího největšího města. Vyčlenil bych jim nějaký prostor jako třeba centrální tržiště v Karviné ale aby byly jen tak na náměstí tak to je podle mne přežitek.
14.11.2013 22:49Martin [msstavby.cz] :
Trhy ano, ale něco na styl plátěno-proužkované vietnamské tržnice ne!
14.11.2013 22:57Michal: Opět ti doporučuji někdy opustit útroby obydlí a vyjít si na to „mrtvé“ náměstí.
Crazym :
Když už to město svádělo na estetickou stránku, tak mělo určit nějaký rámec jak mají stánky vypadat, velikost, barvu apod. a ne soukromému majiteli pozemku zakazovat podnikat se svým majetkem. Tito lidé byli okradeni komunisty, jejich majetky zbořeny a po „převratu“ a restituci jim byl vrácen holý pozemek o kterém někdo neustále tvrdí, že je na náměstí a oni ho nemohou nijak smysluplně využít takže jsou postiženi stále. Takže mám dojem, že se někdo snaží tyto vlastníky dotlačit k prodeji. Být tím majitelem tak se šprajcnu a už nikdy na tom place nikdo nic nepostaví a ještě bych tam navezl nějaký materiál nebo cokoliv co zrovna potřebuji uložit třeba na svém pozemku. A taky bych ho oplotil, protože jako správný majitel musím zajistit aby si nikdo na mém pozemku neublížil, na plot do určité výšky nepotřebuji povolení a jsem zvědav jak by se ti byrokrati tvářili.
15.11.2013 09:21Summerboy :
Jarda: Mimořádně s Vámi musím souhlasit, Jardo. Stánky s nesmysly patří na tržnici. Pojízdná kavárna není špatný nápad, ale jak to nastavit, aby jí bylo umořžněno fungovat a prodejcům silonových ponožek za 9 korun ne? Jaké štěstí, že zakázali ten prodej na Masarykáči!
15.11.2013 09:32Summerboy :
Crazym: Jindy míváte dobré komentáře, ale toto je s odpuštěním bohapustý blábol. O jakých komunistech tady mluvíte? Viděl jste někdy ty lidi, co tam prodávají? Odhadl jste někdy jejich věk? Tito lidé žádnými komunisty okradeni nebyli a pokud ano, tak je to zcela irelevantní. Jednotný styl stánků – tak, jak je to třeba během vánočních trhů nebo jiných akcí, jistě, prosím, to vypadá hezky. Ale to, co tam bylo, bylo příšerné. A kdyby každý měl takoé uvažování jako Vy s tím oplocováním a naschvály, tak by to město asi opravdu nikam nepokročilo. Zamyslete se nad jatky, Ostravicí, atd. Byl by to stejný případ.
15.11.2013 09:35Summerboy :
Rumcajz: Prosím Vás, ano, TYPICKÉ stánky do města patří, ale ne igelitové stánky s plastovými škrabkami a neprodyšnými ponožkami ve výprodeji! Igelitové stánky Vietnamců tvořily centrum Ostravy tak před patnácti lety, jaké štěstí, že už netvoří!
15.11.2013 09:37Crazym :
Summerboy: Co to melete? Vy majitele znáte? Já jo. Dnes jsou restituenti, majitelé čtyři, z toho dva žijí v Ostravě, jeden v Čechách a jeden v Austrálii. A nepsal jsem o těch co tam prodávají ale o majitelích, kteří jim pronajímají místa na svém pozemku a město jim to zakazuje z rádoby estetických důvodů a stádo zmanipulovaných ovcí jim k tomu souhlasně bečí. A trvám na tom, že původní majitelé byli okradeni komunisty. Kdyby nebylo komunistů dnes by náměstí mělo původní obdélníkový tvar a na tom místě by stál blok domů tak jak si ho matně z dětství pamatuji.
15.11.2013 10:04Hynek [msstavby.cz] :
+reportaz v 9:50 na ceskatelevize.cz: http://goo.gl/brx2mm
15.11.2013 10:08Crazym :
Hynek [msstavby.cz]: JO, viděl jsem i natáčení a přesně to co pouští z pusy mluvčí MěO mě vytáčí, oni vůbec nerespektují soukromé vlastnictví a zřejmě jim pan Kubina spolu s realitkou z Prahy hodně pijou krev tím že vlastní něco, co kazí jejich megalomanské plány při péči o blaho lidu. Stačí nahlédnout do katastru a uvidíte co vlastní město a jak malá část toho pozemku brání jejich „podnikání“ a proto jsou stánky nevzhledné a pro tržní prodej bylo určeno místo… :-) Fakt lidi věříte, že tvoří ty svoje vyhlášky jen pro blaho občanů? :-)
15.11.2013 10:34Crazym :
Jo lidi a ještě jedna technická: Zdá se Vám tohle http://www.imagehosting.cz/?v=pict5175.jpg dostatečně vzhledné aby na to neplatila ta jejich pravidla? Je naivní si myslet, že jde o estetizaci když o 80 metrů jinde čirou náhodou na pozemcích města už ty jejich pravidla neplatí.
15.11.2013 10:44Jarda :
Crazym: Včera jsem kolem toho šel a nestačil jsem se divit, vypadá to děsně.
15.11.2013 12:13via :
Viděl bych v tom nějaký osobní spor mezi majitelem pozemku a městem.
15.11.2013 18:25Ohledně využití prostoru: na náměstí odjakživa patří obchody. Ať jako kamenné, tak i stánkové. Dnes snad už nikdo krávy a husy na náměstí prodávat nebude, takže nechápu obavy z narušení … čeho vůbec? Že tam přijde víc lidí? Nevím koho ubyde, když se na to původní místo vrátí čtyři stánky s ovocem, sladkostma, pečivem a upomínkovými předměty. To co tam bylo dřív za bebechy typu látky, plastové korálky a jiné nesmysly tam skutečně dlouhodobě nepatří, ale stánky by na náměstí měly být. Na místě bývalých stánků je dnes stejně pusto prázdno.
aggu :
Je opravdu takový problém pro ostravské radní načmárat regulativ s tím co v centru chtějí? Proč to jinde v Evropě jde? Mě stánkový prodej apriori nevadí, ale musí to mít hlavu a patu. To co tam bylo, byla parodie na trh, která neměla v kulturním městě jako je Ostrava co dělat. Ignorantům na radnici to pravda bylo dlouhá léta jedno (ostravská tradice). Dokud někdo nezačne řvát, ani je nehne… Opravdu raději 2 roky prázdno a restart s rozumem než to co tam bylo. Ale jestli je jejich horizont důvtipu to, co předvádí o vánočních trzích, tak to raději 5 let prázdno…I víc, když to pomůže :-/
15.11.2013 22:02Naproti tomu třeba v Krakově přímo na Hlavním rynku mívají v soboty bleší trh. Oplotí čtvrt náměstí, naběhne tam 200 prodejců, rozbalí deky a zasypou je „harampádím“. A je to „kupodivu“ v pohodě, místní vysmátí a turisti mají co na práci ;)
Nejlepší by možná bylo klasické „back to the roots“. Tím zrovna nemyslím trh s prasaty u divadla ;) ale historii v Ostravě hodně dlužíme. A „starému městu“ dvojnásob. Aspoň zelný a květinový trh by centrum potřebovalo. I ten blešák by mi nevadil. Ale trhy na Karolině? Proč?
Hynek [msstavby.cz] :
aggu: tak hybatelem veci jsou dneska penize a holt pro obchodak je takovy trh v blizkosti kupodivu natolik atraktivni zalezitost, ze pro ni jsou schopni vytapetovat pul regionu billboardy s polonahyma modelama. jinak ostravska trznice funguje, ale v minimalnim rozsahu
16.11.2013 10:29aggu :
Hynek [msstavby.cz]: jj, „tržnice“ na nejhorším možném místě v centru, v zadním traktu ruin, které půjdou do pár let k zemi. To je radost tam občas zajít ;)
16.11.2013 12:17