Město Ostrava vypsalo veřejnou zakázku na rekonstrukci podchodu a přilehlých zastávek Dřevoprodej v Ostravě-Hrabůvce.
Předmětem veřejné zakázky je realizace stavby „Rekonstrukce podchodu pod ul. Místeckou, Ostrava-Jih“ v k. ú. Hrabůvka, obec Ostrava, dle projektové dokumentace pro provádění stavby „Rekonstrukce podchodu pod ul. Místeckou Ostrava-Jih“, zpracované společností Ateliér IDEA spol. s r.o., IČO: 15502309 se sídlem Strmá 640/12, Mariánské Hory, 709 00 Ostrava, zak. č. 22-9/20. Součástí plnění předmětu této veřejné zakázky je také zajištění rozvojové a udržovací péče o vysazené vegetační prvky po dobu 5 let.
Aktuální podoba projektu je částečně jin, než investiční záměr. Některé změny jsou vítané, jiné ne.
Současný stav
Zastávky Dřevoprodej jsou obsluhovány tramvajovou dopravou (linka č.1), městskou hromadnou dopravou (linky č. 39, 62) a meziměstskými autobusy (333, 351, 352, 353, 354, 371, 372, 385, 386, 670) a dálkovými autobusovými spoji. V současné době je podchod veden již pod tramvajovou tratí. Má celkově čtyři vstupy/výstupy.
Navrhovaný stav
V nové podobě lokality jsou podchody vedeny již jen pod ulicí Místecká. Vstup do podchodu před tramvajovou tratí bude zrušen. Jelikož zastávky tramvají budou posunuty k sobě. Bude zrušen i výstup k současné poloze tramvajového nástupiště směr centrum. Výtahy zde nebudou. I když je zde vyšší frekvence spojů meziměstských autobusů, chybí v této části nástupiště alespoň částečné zastřešení nástupiště. Přístřešek tohoto spojeného nástupiště autobusů a tramvají se nachází jen na opačném konci, pro cestující čekající na tramvaj. Zastřešeny jsou vstupy do podchodu. Na ostatních nástupištích, tedy autobusové nástupiště za ulici Místeckou, a tramvajové nástupiště směr Dubina nějaké přístřešky jsou. V investičním záměru zastřešení části nástupiště pro cestující čekající na autobusové spoje bylo řešeno příjemně a dostatečně.
Přístřešek pro cestující čekající na autobusové spoje chybí. Je zastřešen vstup, který však není dostačující.
Na konci spojeného nástupiště již jakýsi přístřešek je.
Zastřešen je pouze vstup do podchodu:
Pokud se podíváme na krytou plochu nástupiště, byl původně přístřešek pro čekající na autobusové spoje řešen velmi dobře a kapacitně:
autor + zdroj: Atelier 38 s.r.o.
Přístřešky na ostatních nástupištích budou v této podobě:
zdroj: tenderarena.cz
Rdm :
Takže se udělala soutěž na vzhled zastávky, aby v končeném důsledku z návrhu zbylo jen torzo?
Jirka :
Rdm: Rdm: No a čekalo se od vedení Ostravy-Jihu něco jiného? Mne to vůbec nepřekvapuje. Na radnici dlouhodobě chybí řešení z pohledu občana, estetické cítění a taky selský rozum. Hold od stolu v kanceláři toho moc nevymyslíš. 🙈
16.11.2021 13:02D-r :
Nezapomeňte tam dat ještě plot a zábradlí.
16.11.2021 13:14Fanda :
Jirka: To je ale akce (stavba) města a né obvodu Ostrava-Jih.
16.11.2021 14:59DRJPJR :
Buď ty nákresy neumím vůbec „číst“ a nebo je fakt u těch busů jakýsi přístřešek až na úplnému konci nástupiště, tj. na opačné straně, než zastaví busy ? Proč proboha ?
16.11.2021 17:22petr :
znamená to tedy, že z povrchu dálnice u zastávky konečně zmizí ty kočičí hlavy?
17.11.2021 06:23Rado :
A potom se někteří diví, že lidí z Ostravy odcházejí. Veřejný prostor zde dostává neustále jednu ránu za druhou. Když je šance postavit něco moderního, vždycky se couvne. Buďto vznikne nějaký kočkopes anebo všechno vypadá stejně jako za socíku, kupř. terminál Hranečník.
17.11.2021 10:52Martin [msstavby.cz] :
DRJPJR: Ten přístřešek tam je pro lidi čekající na tramvaj směr centrum. V současné době je tramvajové nástupiště umístěno jižně od podchodu. Nově bude umístěno severně od podchodu. Naproti stávajícího tramvajového nástupiště směr Dubina. Přístřešky pro cestující autobusem prostě nejsou.
Jirka: Investorem je skutečně Statutární město Ostrava, magistrát.
17.11.2021 11:37Pavel :
Jako jeden z autorů původní architektonické studie + DUR jsem lehce rozčarován, původní přístřešek byl kapacitně samozřejmě řešen jako krytý výstup z podchodu + přístřešek pro čekající na příměstské autobusy. Nicméně musím podotknout, že celé území je extrémně komplikované, vzhledem k množství subjektů, které do území promlouvají (desítky vlastníků pozemků, drážní úřad, ŘSD, DPO, Policie ČR, vlastníků existujicích ale i oficiálně neexistujicích sítí, které byly objeveny přímo pod nástupišti, aj.) – je to jednak pozůstatek socialistické doby, ale také stále větší míra zasíťovaní území města. Neznám důvody zkrácení přístřešku, zda byly relevantní nebo pouze ekonomické, dle mého názoru by stálo za to alespoň přidat malý přístřešek, který se v projektu objevuje na ostatních nástupištích (viz. podoba výše) – bohužel, z původní studie toho zůstalo spíše méně než více, vč. řešení zpevněných ploch – škoda.
Martin [msstavby.cz] :
Pavel: Děkujeme za vyjádření!
05.01.2022 18:04Martin :
Ten Stonehenge na aut. zastávce směr Ostrava byl v plánu, nebo se dodatečně hledalo, kde utratit peníze za ořezanou stavbu? za mne je to celé kýč, přesně dle definice kýče.
12.04.2023 08:57ELB :
Martin: Souhlasím, zde lze hovořit o kýči dle jeho základní definice. Především tím, že stavba působí „velkolepěji“, nežli ve skutečnosti je, pokud jde o její funkčnost.
Oblast zastávkových přístřešků v Ostravě je na samostatné téma. Funkčnost těchto drobných staveb je, jak se zdá, až na posledním místě. Aktuálně se například postupně vyměňují zděné přístřešky zastávek za prosklenné. Vždy se jedná o krok zpět, pokud jde o funkčnost: Přístřešky jsou menší a čekající cestující není chráněn před nepřízní počasí. Někdy dokonce dochází k demolici přístřešků, u nichž již lze hovořit o historické či estetické hodnotě.
12.04.2023 09:17Cyklista :
ELB: Osobně mne hodně mrzí současný minimalismus a unifikace zastávek i když máme z minulosti dochováno několik „unifikovaných“ a přitom odlišných a zajímavých zastávek na Rudné a Místecké https://alive.osu.cz/blog/autobusove-zastavky-na-rudne/
12.04.2023 10:28Jde obecně o myšlení osob rozhodujícíh o těchto stavbách. Vidí v tom pouze náklady na úržbu a problémy, nikdo nemyslí na lidi….
ELB :
Cyklista: Ano, ty (zapomenuté)zastávky na Rudné jsou dobrým příkladem spojení funkčnosti a estetického rozměru, nebo třeba zastávka na Zámostí s levitujícím Gagarinem: https://sochyamesta.cz/zaznam/18726
12.04.2023 11:43Ale i obyčejné zděné čekárny s „průhlednými“ cihlami pro „vyhlížení busu“ jsou „hradními pevnostmi“ cestujícího ve srovnání s těmi unifikovanými skly pro jednoho šťastně nezmoklého na přeplněných přestupních zastávkách typu Karolina nebo Křižíkova. A ano, je pravda, že podobné čekárny mají svůj původ, domnívám se, v omezeném myšlení jejich správců – srovnal bych to třeba s ultranepohodlnými sedadly 3.vozové třídy v prostředcích ostravské MHD, jejichž existence je také ospravedlňována náklady na údržbu.
paul :
Martin: Martin: Ten Stonehenge je naprostý masakr, jelikož každý trochu chytrý člověk si umí spočítat kolik to asi mohlo stát. Kamarád kamaráda realizace zastávek má kamenictví a firmu … Pšššt 😱🔥👿
12.04.2023 14:22Paul :
Respektive jak v Ostravě vylepšit zastávku na konci světa vedle kamenné haldy hlušiny…. utraťme několik desítek až 100 tisíc za kamennou zahradu. 😬 Už se těším na ty hovna a bordel co za chvíli mezi kameny bude.
12.04.2023 14:24Ondřej :
Jenom tak čistě ze zvědavosti jsem zvědavý zda podobné zhovadilost vznikne i na zastávce Benzina… Zde už byla odstraněna i střecha a jak to tak vypadá zastávky respektive Staré zastávky definitivně změní… Že by se zde chystala designová Pumpa???
18.04.2023 16:22